Περί της
βλάσφημης παρωδίας κατά την τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων
Του Β. Χαραλάμπους, θεολόγου
_________________________
Σε άρθρο το οποίο δημοσιεύτηκε στο news.rik.cy στις 28/7/2024 με
τίτλο ‘’Ολυμπιακοί Αγώνες : Έντονες αντιδράσεις για την αναπαράσταση του
Μυστικού Δείπνου’’, σημειώνοντο μεταξύ άλλων τα εξής : «Την έντονη αντίδραση της
Καθολικής Εκκλησίας στην Γαλλία προκάλεσε η αναπαράσταση του Μυστικού Δείπνου,
με βάση το έργο τέχνης του Λεονάρντο Ντα Βίντσι, από drag queens, κατά την τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων στο Παρίσι» (Π.Χ. / Μ.Α.).Υπήρξε απάντηση ότι δήθεν δεν αποτελούσε παρωδία του Μυστικού Δείπνου. Αν ήθελε ο δημιουργός της παρωδίας αυτής να δημιουργήσει παράσταση με τον Διόνυσο, δεν θα χρησιμοποιούσε τον σχετικό πίνακα με τον Μυστικό Δείπνο ως πρότυπο.
Αν προστρέξει κανείς στις παραστάσεις με τον Διόνυσο στην αρχαία ελληνική αγγειογραφία, όπου είναι οι μόνες και αρκετές, μπορεί να πει κανείς σωζόμενες παραστάσεις, θα δημιουργούσε κάτι πολύ διαφορετικό. Καμιά των παραστάσεων με τον Διόνυσο στην αρχαία ελληνική αγγειογραφία, δεν χρησιμοποιήθηκε ως πρότυπο.
Γιατί μόνο από την Εκκλησία της Ελλάδας υπήρξαν διαμαρτυρίες; Γιατί δεν διαμαρτυρήθηκε η Ορθόδοξη Μητρόπολη Γαλλίας; Γιατί σωπαίνουν οι υπόλοιποι Ορθόδοξοι Ιεράρχες και δη Προκαθήμενοι;
«Α γαρ ο λόγος της ιστορίας δι’ ακοής παρίστησι, ταύτα γραφική σιωπώσα δια μιμήσεως δείκνυσι», λέγει ο Άγιος Βασίλειος. Βλασφημείται το μεγάλο γεγονός του Μυστικού Δείπνου. Δεν ενοχλήθηκαν από τέτοια βλάσφημη πράξη κατά την τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων;
Αυτό η παρωδία δεν τους ενοχλεί; Ορθόδοξοι Ιεράρχες οι οποίοι τόσο πολύ ενοχλήθηκαν από το κάψιμο του βιβλίου το οποίο βλασφημεί την Αγία Τριάδα, γιατί σωπαίνουν για μια τέτοια βλάσφημη γελοιοποίηση;
Θυμούμαι παλαιότερα πριν χρόνια, Ιεράρχη στην Κύπρο, ο οποίος αναφερόμενος σε βλάσφημη ταινία που παιζόταν τότε στην Ελλάδα τόνιζε, ότι δεν θα κάνει τον δικηγόρο του Χριστού. Τον Ιεράρχη αυτόν διαφοροτρόπως πολλοί τον έχουν μιμηθεί.
Δεν είναι φρόνιμο να σχολιάσουμε την αιτία τήρησης μιας τέτοιας στάσης από τον Ιεράρχη αυτόν, αν δηλαδή ερείδετο η στάση του στο να ελκύσει τον χαρακτηρισμό ‘’προοδευτικός’’ ή όχι. Εμείς θα διαφωνήσουμε με τη στάση του, μια στάση που στις μέρες μας βρίσκει μιμητές και θα συμφωνήσουμε απόλυτα με τον Άγιο Παΐσιο.
Η στάση του Αγίου Παϊσίου ο οποίος πήγε στη Θεσσαλονίκη, παρά τις πολλές ασθένειές του, να διαμαρτυρηθεί μαζί με άλλους μοναχούς, για βλάσφημη ταινία, δίνει σε μας το χριστιανοπρεπές παράδειγμα προς μίμηση.
Αυτό το οποίο συνέβηκε κατά την τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων, γιατί συνοδεύεται από τέτοια σιωπή; Ορθόδοξοι Ιεράρχες οι οποίοι τόσο πολύ ενοχλήθηκαν από το κάψιμο του βιβλίου το οποίο βλασφημεί την Θεότητα του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, τώρα παραδόξως ή μάλλον παρεπόμενα σωπαίνουν, για μια τέτοια φρικτή παραποίηση;
‘’Περί των σεπτογράφων εικόνων απολογίαν ποιήσωμεν, όπως εμφραγώσι στόματα λαλούντων αδικίαν’’*, αναφέρει ο Άγιος Λεόντιος Επίσκοπος Νεαπόλεως της Κύπρου, ο οποίος έζησε τον 7ο αιώνα, ο μαθητής του Αγίου Ιωάννου του Ελεήμονος, του οποίου και τον βίο έγραψε.
Τώρα στις μέρες μας που γίνεται τέτοια βλάσφημη παρωδία της σεπτογράφου εικόνας του Μυστικού Δείπνου ποια απολογία δίδουν; Γιατί τέτοια σιωπή;
Αυτοί οι οποίοι ξεπέφτουν να ομιλούν για ‘’κοινές αξίες’’ με άλλα θρησκεύματα, αλλοιώνοντας τη διδασκαλία της Εκκλησίας μας, τώρα σωπαίνουν συνένοχα για τη βλάσφημη παρωδία του Μυστικού Δείπνου.
«Προς το πρωτότυπον φέρει, φησί Βασίλειος, τιμή η της εικόνος», ψάλλομε στην Ακουλουθία της Εορτής της Κυριακής της Ορθοδοξίας. «Παντός εικονιζομένου, ουχ η φύσις, αλλ’ η υπόστασις εικονίζεται», λέγει ο Άγιος Θεόδωρος ο Στουδίτης. Δεν ενοχλούνται οι σιωπώντες Ιεράρχες από την γελοιοποίηση αυτή, κατά την τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων;
Αν τη μωαμεθανική θρησκεία ειρωνεύοντο, κατά την τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων, κάποιοι Ιεράρχες έντονα θα πρόβαλλαν διαμαρτυρίες, γινόμενοι με τον τρόπο τους ‘’απολογητές’’ της.
Το κεντρικό εικονιζόμενο πρόσωπο του Μυστικού Δείπνου είναι ο ίδιος ο Χριστός και επακόλουθα η βλασφημία γελοιοποίησης, σε Αυτόν απευθύνεται. Γιατί τέτοια σιωπή από αυτούς που δεν πρέπει να σωπαίνουν;
«Και γαρ ο λογογράφος έγραψε το βιβλίον και τι έγραψεν εν τω Ευαγγελίω; Πάσαν την ένσαρκον οικονομίαν του Χριστού και παρέδωκεν τη Εκκλησία. Ομοίως και ο ζωγράφος ποιεί», αναφέρει ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος. Διαστρέφουν με τη βλάσφημη παρωδία κατά την τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων και το Ιερό Ευαγγέλιο. Ζούμε σε δύσκολες μέρες. Άλλες σκοπιμότητες δυστυχώς καθορίζουν ‘’το πότε’’ της ομολογίας;
Ούτε και το γεγονός της ‘’υπερηφάνειας’’ το οποίο αντιστρατεύεται τη Χριστιανική διδασκαλία δεν τους ενοχλεί, το οποίο εμφανώς και με δεδηλωμένο τρόπο προβάλλεται;
*Αγίου Λεοντίου Επισκόπου Νεαπόλεως, Πέμπτος λόγος ‘’Υπέρ της Χριστιανών απολογίας και κατά Ιουδαίων και περί εικόνων των αγίων’’ - V. Dé roche, ‘’L’Apologie contre les Juifs de Leontios de Néapolis,’’ Travaux et mémoires 12 (1994) 66-71.
Μα γιατί δεν παίρνετε υπ' όψιν σας τις δηλώσεις των υπευθύνων και επιμένετε;
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτή η σύνθεση με τα 18 (όχι 13) πρόσωπα δεν παραπέμπει στον Μυστικό Δείπνο αλλά σ' ένα πίνακα με τίτλο "Το συμπόσιο των θεών".
Η πραγματική έμπνευση πίσω απ' όλο αυτό το σόου ουδόλως είχε να κάνει με τον χριστιανισμό και το δείπνο του Ιησού με τους μαθητές του, αλλά με τον πίνακα του Ολλανδού καλλιτέχνη Jan Harmensz van Biljert (1598-1671), ο οποίος αναπαριστά τον γάμο του Πηλέα και της Θέτιδος. Ονομάζεται «Συμπόσιο των θεών», ζωγραφίστηκε το 1635 και βρίσκεται στο μουσείο Μανίν στη Ντιζόν.
(https://www.protothema.gr/world/article/1524529/olubiakoi-agones-2024-to-subosio-ton-theon-kai-ohi-o-mustikos-deipnos-i-ebneusi-gia-to-soou-me-ton-ble-dionuso/)
Και να τι δήλωσε ο σκηνοθέτης σε συνέντευξή του (https://x.com/BFMTV/status/1817477044982141048) :
Τομά Ζολί: Νομίζω ότι ήταν ξεκάθαρο. Υπάρχει ο Διόνυσος ο οποίος φτάνει σε αυτό το τραπέζι. Ο Διόνυσος είναι εκεί γιατί; Επειδή είναι ο θεός της γιορτής της ελληνικής μυθολογίας, και η σκηνή έχει το όνομα Εορτασμοί. Είναι θεός του κρασιού, το οποίο είναι ένα από τα σύμβολα της Γαλλίας και είναι ζευγάρι με την Σεκουάνα (https://en.wikipedia.org/wiki/Sequana) την θεά που είναι συνδεδεμένη με τον Ποταμό Σηκουάνα.
Η ιδέα ήταν κυρίως να παρουσιάσουμε μια μεγάλη παγανιστική γιορτή συνδεδεμένη με τους θεούς του Ολύμπου. Όλυμπος – Ολυμπισμός.
Δεν θα βρείτε ποτέ σε εμένα ούτε σε εμένα ούτε στη δουλειά μου καμία κοροϊδευτική διάθεση να υποτιμήσω τον οποιοδήποτε.
https://www.facebook.com/lefterispapagiannakis/posts/pfbid0MqvE4Xw673HVZ4A8ZFVpy5Y2Ze6uGeRwcB9CLRQU2YQhgGojTknfddxTkyoc9deAl
Ο΄ίδιος δήλωσε:
"the scene had not been inspired by «The Last Supper» and depicted a pagan feast linked to the gods of Olympus." (Δεν εμπνεύστηκα τη σκηνή από τον Μυστικό Δείπνο. Απεικόνισα μια παγανιστική γιορτή που συνδέεται με τους θεούς του Ολύμπου - https://www.reuters.com/sports/olympics/paris-2024-apologises-any-offence-caused-by-last-supper-sketch-2024-07-28/)
Και η υπεύθυνη της τελετής:
"Clearly there was never an intention to show disrespect to any religious group." (Σαφώς και δεν υπήρξε ποτέ πρόθεση ασέβειας προς οιαδήποτε θρησκευτική κοινότητα - ό.π.)
Οι Ορθόδοξοι Επίσκοποι της Γαλλίας για την τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων
ΑπάντησηΔιαγραφήΈκαναν ανακοίνωση Χθες Δευτέρα.
Με τις διαμαρτυρίες μαθαίνουνε και όσοι δεν γνωρίζουν. Η διαφήμιση πέτυχε από τις αντιδράσεις. Εγώ δεν είδα την τελετή την είδα μετά από όσα διάβασα.
ΑπάντησηΔιαγραφήTheo, όπως έγραψα και σε ανάλογο άρθρο (για καποιο λόγο δεν μπόρεσα να σχολιάσω με τον λογαριασμό μου, αλλά ανώνυμα), το θέμα είναι ότι αυτό που παρουσίασαν οι φίλοι μας οι Γαλλοι δεν μοιάζει πολύ με τον πίνακα του Ολλανδού (αν εξαιρέσεις τον μπλε Διόνυσο), ενώ φέρνει στο νου τον πίνακα του "Μυστικού Δείπνου". Αν είναι ειλικρινείς, τότε μάλλον δεν είναι και τόσο ικανοί και απέτυχαν να αποδώσουν αυτό που είχαν στο νου τους. Να προσθέσω ότι για την κεντρική φιγούρα, του θεού Απόλλωνα, έβαλαν μία γυναίκα, και μάλιστα αισθητικά όχι τόσο ωραία, (όχι για το σωματοτυπο της, φυσικά, αλλά γιατί εξέπεμπε κάτι περίεργο, αρρωστημένο με ένα επίσης περίεργο πράγμα στο κεφάλι), ενώ από όσο ξέρω, οι ομοφυλόφιλοι ξεχωρίζουν τον θεό Απόλλωνα από την ελληνική μυθολογία -κάπου το είχα διαβάσει αυτό παλιά, ούτε θυμάμαι πού. Δεν έβαλαν ομως ενα νέο, όμορφο αγόρι, αλλά αυτή την κοπέλα. Δεν ξέρω, ίσως καλλιτεχνική αδεία. Ή για να ταιριάζει με τους υπόλοιπους "ομοτραπεζους", τι να πω...
ΑπάντησηΔιαγραφήΔηλαδή όλοι όσοι αντέδρασαν μέχρι τώρα και εξακολουθούν να αντιδρούν , τους "αδίκησαν" τους "καημένους" τους βλάσφημους....
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι συ έμεινες στις φθηνές τους δικαιολογίες....
Για κάποιους αιρετικούς, κλπ. όταν εξέφρασα την ανησυχία μου, ο άγιος Παΐσιος μου είπε: "Αυτοί τη δουλειά τους, κι εμείς τη δουλειά μας".
ΔιαγραφήΕίναι εύκολο να εφευρίσκουμε βλάσφημους, κλπ. οπουδήποτε, να τους κατακεραυνώνουμε και να αυταπατώμαστε έτσι πως είμαστε καλοί χριστιανοί.
Το δύσκολο είναι να ταπεινωνόμαστε, να μετανοούμε, ν' αγαπάμε ανυστερόβουλα, να εφαρμόζουμε τις εντολές του Χριστού. Αυτή είναι η δουλειά μας.
Από την αρχή δεν μου φάνηκε αυτό το δρώμενο να διακωμωδεί τον Μυστικό Δείπνο. Γι' αυτό, δέχομαι τις δηλώσεις των υπευθύνων κι αποφεύγω να βλέπω εχθρούς παντού.
Διάβασα σε ένα άρθρο την άποψη (που φαίνεται σωστή κατά τη γνώμη μου). ότι ακόμη καί αυτές οι δικαιολογίες περί Διονύσου καί παγανιστικής τελετής, δέν ισχύουν, διότι οι Αρχαίοι αφιέρωναν τους Ολυμπιακούς Αγώνες στον Δία καί στον Ηρακλή, ως παραδείγματα δύναμης καί σωματικής ρώμης, καί ποτέ στον Διόνυσο, τον οποίον είχαν συνδέσει με την οινοποσία καί την κραιπάλη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑρα καί από αυτής της πλευράς, δέν δικαιολογείται η εμφάνιση συμποσίου με τον Διόνυσο στην Τελετή Εναρξης.
Το πιθανότερο είναι η συγκεκαλυμμένη (για να μήν υπάρχουν πολλές αντιδράσεις) διακωμώδηση του Μυστικού Δείπνου.
Διαβάζω πάντα τις φαντασιοπληξίες γιατί μου προκαλούν ένα αίσθημα ευθυμίας. Λυπούμαι από την άλλη, γιατί και εγώ ως μέλος της εκκλησίας βλέπω να αναπαράγουν μυθεύματα φαντασιόπληκτοι οι οποίοι ψάχνουν να βρούνε στην τρίχα τριχιά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ δήθεν φαντασιοπληξία είναι στο μυαλό σου. Σοβαρέψου.
ΔιαγραφήΗ τελετή έναρξης συνδέεται με την τελετή λήξης στο να περάσουν την νέα γουόκ ζωή ως προπαγάνδα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓι'αυτό δεν θα δω ούτε την τελετή λήξης όπως ούτε είδα την τ.εναρξης παρά μόνο λίγο,κ ελάχιστα.
Έπρεπε να μη λάβει μέρος η χώρα μας αλλά όπως βλέπουμε ανήκουμε σε αυτό το σύστημα της προπαγάνδας και πως να μη λάβει μέρος η χώρα μας αλλά ακόμα δε κ οι αθλητές κ αθλήτριες που τόσα χρόνια αγωνίζονται για τα αθλήματα τους;
Πάντως,έμαθα όχι καλά λόγια για την τελετή λήξης.
Θα δείξει,θα φανεί...
Αυτά,δεν τα ζούμε τώρα.Η προπαγάνδα γίνεται εδώ και χρόνια με τον α ή β τρόπο για να το εμπεδώσουμε καλά το μάθημα της " νέας ζωής"...
Ας δούμε τις εξελίξεις για να βρούμε την μετάνοια μας βαθύτερη,τις ισορροπίες μιας ζωής σημαντικότερης για τα παιδιά μας και τις αξίες της πίστεως κ της αγάπης όπου τούτο είναι το βάθος,το πλάτος, το μάκρος και το ύψος της αγάπης Του Θεού κ η δική μας Σωτηρία τελικά!!!
Φυσικα και αντιδρούμε όπως μπορεί ο καθένας κ γενικά κ ειδικά..
Ο Θεός να μας βοηθήσει σε όλα αυτά !!
Αγαπητέ μου αδελφέ 1.36μ.μ
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ παρατηρητικότητα,
..καλλιεργεί την αντίληψη,την νοημοσύνη,την μνήμη την φαντασία την κρίση,την διάκριση την κατάκριση...
Και με αυτό τον τρόπο διαμορφώνονται χαρακτήρες.
Διαμορφώνονται ήθη στην κοινωνία και πρέπει και ο αθλητισμός και η ψυχαγωγία να διδάσκει και να μη περιέχει αντιμηνυματα ώστε να ενισχύει και τις καλές σχέσεις με τις θετικές αξίες στους ανθρώπους.
Άλλωστε όλους το ίδιο τους αγαπάμε κ δεν κάνουμε διακρίσεις!
Φανταστείτε λοιπόν ότι το παιδί αντιγράφει τα πάντα .
... η απάντηση βρίσκεται στο ότι είναι σε θέση ο άνθρωπος κ έχει το αυτεξουσιο να δει εάν ταράζεται όταν βλέπει μια παράσταση εάν τον προσβάλει στην πίστη και στη ζωή ..
Νομίζω ότι ο καθένας βλέπει και διακρίνει κ απορρίπτει η αποδέχεται ..
Εύχομαι ότι καλύτερα!