Ο άρχων ως αποδιοπομπαίος τράγος
Το παρακάτω αποτελεί ένα κείμενο προβληματισμού και σκοπό έχει
-αποκλειστικά και μόνο- να θέσει σε κίνηση και εγρήγορση όλους όσοι γνωρίζουν
καλά το θέμα, προκειμένου να το ξεκαθαρίσουμε.
Παρακολουθώ εδώ και καιρό να εξαπλώνεται στα κοινωνικά δίκτυα από
ανθρώπους που δηλώνουν χριστιανοί, με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους η άποψη
ότι για τα κακά της πατρίδος αποκλειστικώς υπεύθυνη είναι η ηθική ποιότητα του
επικεφαλής της πολιτικής. Η άποψη αυτή εμφανίζεται διατυπωμένη είτε σε
μακροσκελέστερα κείμενα είτε συμπυκνωμένη σε αναρτήσεις του facebook με την
μορφή λεζάντας πάνω σε φωτογραφίες.
Συγκεκριμένα, προ ημερών, έβλεπα φωτογραφίες των πυρκαγιών και από
κάτω λεζάντα που δεν παρέπεμπε σε κακή αντιμετώπιση των πυρκαγιών ή αβελτηρία
του κράτους, αλλά στην ηθική ποιότητα του πρωθυπουργού.
Θεωρώ πως η συγκεκριμένη θέση αποτελεί κάτι εντελώς νέο αφού δεν έχει διατυπωθεί στο παρελθόν μέσα στην εκκλησιαστική γραμματεία, ενώ -εξ όσων γνωρίζω- στα 1100 χρόνια της βυζαντινής αυτοκρατορίας πολλοί ήταν οι ηθικώς απαράδεκτοι αυτοκράτορες που κυβερνούσαν. Ουδέποτε όμως η εκκλησία ως σύνολο ή οι πατέρες μεμονωμένα απέδωσαν φυσικές καταστροφές στο ηθικό ποιόν των αρχόντων.
Θα μπορούσε κανείς βέβαια να αντιτάξει το επιχείρημα ότι σε ένα μη
δημοκρατικό κράτος όπως το Βυζάντιο η ανοιχτή αντιπολίτευση είναι ανήκουστη. Το
επιχείρημα είναι σοβαρό, αλλά από την άλλη μεριά έχουμε πολλά
παραδείγματα, με πιο γνωστά του Μεγάλου Βασιλείου απέναντι στον Ουάλη ή
του Ιωάννου του Χρυσοστόμου απέναντι στην αυτοκράτειρα Ευδοξία που μας
πείθουν ότι αν υπήρχε θεολογική αναγκαιότητα οι πατέρες θα προχωρούσαν σε μία
τέτοια καταγγελία και κατά μέτωπο σύγκρουση.
Πέραν όμως του επιχειρήματος της ελλείψεως τέτοιου παραδείγματος από
το παρελθόν -ακόμα και σε εποχές που η κοινωνία ήταν προνεωτερική και η πίστη
ήταν αρμοδιότητα του κράτους- στη θεολογική γραμματεία δεν παρουσιάζεται
πειστικά σύνδεση του ηθικού ποιού το άρχοντα με την κατάσταση και τις δυστυχίες
του κράτους ως αποτέλεσμα θεϊκής παρέμβασης. Η προσευχή μάλιστα της εκκλησίας
υπέρ των αρχόντων υπήρξε αδιατάρακτη μέσα τη λειτουργική συνέχεια του
Βυζαντίου. Η όποια αναφορά σε ηθική έκπτωση που οδηγεί σε βάσανα το λαό
αποδίδεται σε ηθική απαξία του ίδιου του λαού:
"Ημάρτωμεν, ηνομίσαμεν" κλπ κλπ
Ακόμα, η αντίθεη νομοθέτηση του μέρους των αρχόντων δεν είναι
δυνατόν κατά την ορθόδοξη θεολογία να οδηγήσει σε τιμωρία αυτών θα υποστούν τα
αποτελέσματα της νομοθετήσεως αυτής.
Αντιθέτως, στις μέρες μας παρατηρείται μια διαστροφή του
επιχειρήματος, σύμφωνα με την οποία ο λαός τιμωρείται διά των
καταστροφών, επειδή επέλεξε άρχοντες που νομοθέτησαν λανθασμένα και δεν
επαναστατεί εναντίον τους.
Ο δε ηθικώς απαράδεκτος άρχοντας δεν τιμωρείται στην προσωπική του
ζωή, αλλά μέσω των καταστροφών που επιπίπτουν στο λαό.
Καθώς φθάνω στο τέλος αυτής της σύντομης παρέμβασης υποθέτω πως
κάποιοι θα ανατρέξουν στην Παλαιά Διαθήκη για να βρουν -έστω σκόρπια-
επιχειρήματα να αντιτάξουν. Παραδοσιακά άλλωστε η Παλαιά Διαθήκη αποτέλεσε
αποκούμπι για όσους στέκονται με το δάχτυλο στη σκανδάλη δίπλα σ’
έναν Χριστό που αρνιέται πεισματικά να ρίξει την πρώτη πέτρα στη μοιχαλίδα.
Αυτά προς το παρόν.
Γεώργιος Δ. Μαρκάκης
Το μόνο που θα πω χωρίς περεταίρω σχολιασμό είναι ότι αυτή είναι μια "λογική φωνή".
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ ενδιαφέρων προβληματισμός. Με βρίσκει απολύτως σύμφωνο στην καταδίκη αυτής της νοοτροπίας, η οποία δεν έχει χριστιανική αλλά νεωτερική προέλευση (κατά τη γνώμη μου τουλάχιστον). Δηλ σε μια κοινωνία όπου ο θάνατος, η ασθένεια, η καταστροφή είναι αδιανόητα, καθώς το φυσιολογικό & το ευκταίο θεωρείται η αδιατάρακτη ευημερία & πρόοδος, οτιδήποτε από τα παραπάνω μας χαλάει το ιδανικό πρέπει να αποδοθεί σε κάποιον υπεύθυνο & να τον σταυρώσουμε για να μην επαναληφθεί ποτέ πλέον. Η ρίζα της νοοτροπίας είναι μαρξιστική: η κοινωνία είναι υπεύθυνη για την ευημερία ή κακοδαιμονία του ανθρώπου, το κακό αντικειμενοποιείται & αντιμετωπίζεται είτε στις κοινωνικές δομές (μαρξισμός) είτε στα άτομα (ανθρωπισμός), ποτέ όμως σε μας τους ίδιους ή στην «ανθρώπινη συνθήκη», δηλ στην τρωτότητα της ανθρώπινης φύσης. Αυτό φυσικά δεν πρέπει να οδηγεί σε μία μοιρολατρική παθητικότητα, αλλά σε επίγνωση των πραγματικών μας διαστάσεων, της ατομικής ευθύνης & της συμμετοχικότητάς μας για να βελτιώσουμε τα πράγματα, χωρίς όμως ψευδαισθήσεις ότι θα κάνουμε τον κόσμο παράδεισο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο κείμενο αυτό έπρεπε να συνταχθεί και να δημοσιευθεί για να μπουν μερικές θεωρίες εκεί που τους αρμόζει.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜε το αφυπνιστικό σας κείμενο κ. Μαρκάκη χαλάτε τις ιδεοληψίες επαγγελματιών που κάνουν καριέρα σε πολλά επίπεδα.
"κατά τόν λαό και οι άρχοντες".
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ διάβολος ανέκαθεν μέρα νύχτα προσπαθεί ως" Λέων αγριεμένος να κατασπαράξει" τον χριστιανό καί γενικότερα τον άνθρωπο... πολλές φορές το πετυχαίνει χρησιμοποιώντας τα οργανά του,που μπορεί να είναι μιά κίνηση,μια αίρεση η καί κάποιοι άπιστοι άρχοντες.....ο θεός βλέποντας την έγνοια καί την μετάνοια του λαού, χαλάει τα σχέδια του διαβόλου και βάζει εμπόδια στα οργανά του...
Όταν όμως ο θεός βλέπει αποστασία του ανθρώπου,ο οποίος θέλει να ζεί χωρίς θεό, επόμενο είναι ο θεός σεβόμενος την ελευθερία του ανθρώπου,να τον αφήνει ελεύθερο καί ο διάβολος διά τον οργάνων του να δρα ελεύθερος με τα αποτελέσματα γνωστά ανά τον κόσμο...
Συνεπώς η ευθύνη είναι εκατέρωθεν.. κατά τον λαό και οι άρχοντες...
Άλλωστε τίποτα δεν είναι τυχαίο,σε μεγάλο βαθμό τουλάχιστον, αφού μετά από κάθε φωτιά 🔥🔥 φυτρώνουν ανεμογεννήτριες!!!
Πολύ αληθινό και εξαιρετικά εύστοχο το κείμενο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι περισσότεροι νομίζουν ότι το " μη κρίνετε και ου μη κριθήτε" δεν έχει εφαρμογή στους πολιτικούς, ως πρόσωπα εννοείται.
Γιατί οι πράξεις τους και η πολιτική που ασκούν όχι απλώς πρέπει, αλλά επιβάλλεται να αποτελέσουν αντικείμενο κριτικής από τους αρχομένους.
Αν θελήσουμε να δούμε και από άλλη οπτική το όλο θέμα, πόσο πιο πολύ θα ωφελούσε να προσευχόμαστε για το φωτισμό της εκάστοτε ηγεσίας του τόπου μας, αντί να ρίχνουμε το λίθο του αναθέματος;
Ο.Ν.
Δεν είναι ανάγκη να περιορίσουμε το ζήτημα στο πρόβλημα των πυρκαγιών, για να αντιληφθούμε το ηθικό ποιόν τους. Οι αντιευαγγελικοί και αντίχριστοι νόμοι που ψηφίζουν κατ΄ εξακολούθηση εδώ και χρόνια, μαρτυρεί περι τούτου…
ΑπάντησηΔιαγραφήΚάποιοι υποθέτουν ότι σκόπιμα καίνε τα δάση, για να οικοπεδοποιήσουν στη συνέχεια και να φτιάξουν βίλες κάποιοι που έχουν τον τρόπο… ενώ άλλα «κακά στόματα» μιλάνε, για εγκατάσταση φωτοβολταϊκών πάρκων και για να στήσουν ανεμογεννήτριες…
Θα φανεί στην πορεία αν αληθεύουν όλες αυτές «οι κακοήθειες». Αναμένουμε…
@1.07
ΑπάντησηΔιαγραφήΑγαπητη Πηνελόπη ή αλλιώς ορθοδοξία όρθο
Το ανώνυμο σχολιο σου λέει μερικές γενικότητες στις οποίες συμφωνούμε όλοι
Ωστόσο στο θέμα που θιγει το κείμενο σιωπάς.
Προφανώς εν γένει ισχύει η παροιμία κατα το λαό και οι άρχοντες
Το πρόβλημα είναι όπως τίθεται από το θέμα αν για τα κακά του τόπου και μάλιστα τα φυσικά κακά έχει ευθύνη το ηθικόν ποιον του πρωθυπουργού. Αυτό είναι το θέμα. Επ αυτού έχεις κάτι να πεις;
Επίσης μπορείς να μας αναφέρεις 30% των εκτάσεων που κάηκαν να έχουν φυτρώσει ανεμογεννήτριες; Το έχεις ψάξει κάπου με στοιχεία ή απλώς το βρήκες και το αναπαράγεις; Επειδή τα γραφόμενά σου δείχνουν άνθρωπο με λεπτή συνείδηση σου υπενθυμίζω ότι αυτό ονομάζεται συκοφαντία.
ΓΔΜ
Συμφωνώ με το ότι οι ευθύνες βαραίνουν όλους μας. Ο καθένας από μας, έχει ένα μερίδιο, εφόσον δεν έκανε ο,τι όφειλε, εφ' ω ετάχθη. Ο Ντοστογιέφσκι γράφει πως, στον δρόμο των καταδίκων προς τα κάτεργα της Σιβηρίας, κάποιες γυναίκες που τους συμπαραστέκονταν τους έλεγαν "εμείς φταίμε", έχοντας την αίσθηση πως όλοι φταίμε για το κακό που υπάρχει στον κόσμο. Κι αυτό είναι βαθιά Ορθόδοξο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτο λεγόμενο Βυζάντιο αυτός που απέδωσε στον αυτοκράτορα τις αιτίες των φυσικών καταστροφών ήταν ο Προκόπιος, στην Απόκρυφη Ιστορία του, ισχυριζόμενος πως ο Ιουστινιανός ήταν δαίμονας. Ο εν λόγω ιστορικός δεν ήταν Πατέρας της Εκκλησίας βέβαια, αλλ' είχε μιαν αντίληψη παρόμοια με τη σημερινή.
Οι αλήθειες πονούν όσους ζουν στις φαντασιώσεις τους. διαβάζοντας στο διαδίκτυο βλέπω πλήθος γερόντων να λένε ως Πυθίες τους χρησμούς τους. αλλά και σοβαροφανή περιοδικά θεολόγων και χριστιανικών συλλόγων να αναπαράγουν τέτοιες ιδές. Το ανησυχητικό φαινόμενο αθεολόγιτοι Αρχιερείς και Ιεροκήρυκες να τα αναπαράγουν με σθένος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔυστυχώς επτωχεύσαμεν.
Συμφωνώ και αναφωνώ «πέστα Χρυσόστομε»!
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Αρχων όταν αναλαμβάνει την Εξουσία καθίσταται υπεύθυνος για ό,τι συμβαίνει στη χώρα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑν συμβαίνει κάτι καλό απολαμβάνει τις επευφημίες καί τίς ζητωκραυγές, άν γίνεται κάτι κακό δέχεται την κατακραυγή.
Αλλοίμονο άν ο Αρχων εθεωρείτο ανεύθυνος καί έριχνε τις ευθύνες αλλού. Τότε δέν θα είχε λόγο ύπαρξης.
Οταν όμως συμβαίνουν διαδοχικές καταστροφές (πλημμύρες στη Θεσσαλία, δυστύχημα των Τεμπών, συνεχείς πυρκαγές κάθε καλοκαίρι, ακρίβεια, οικονομικά προβλήματα, κλπ), τότε το μυαλό των ανθρώπων στρέφεται πρός διάφορες κατευθύνσεις, όπως είναι η αναξιότητα των αρχόντων, η αντίθεση τους πρός την Εκκλησία, η αισχρή νομοθεσία, καί μερικές φορές καί η σκοπιμότητα (ανεμογεννήτριες, κλπ.).
Αλλη πιθανή εξήγηση είναι η παιδαγωγία που επιβάλλει από αγάπη ο Κύριος μερικές φορές σε λαούς που παρεκτρέπονται συστηματικά.
Πάντως κάθε τέσσερα χρόνια ο λαός έχει τη δυνατότητα να κάνει άλλη επιλογή καί να διορθώσει το προηγούμενο λάθος του.
Ο Αρχών στην Ελλάδα δεν είναι ελέω Θεού αλλά ελέω Λαού. Είναι λαοπρόβλητος. Η Ελλάδα δεν είναι Περσία για να κυβερνούν οι θρησκευτικοί άρχοντες. Αν συμβαίνουν αυτά που γράφεις «Οταν όμως συμβαίνουν διαδοχικές καταστροφές (πλημμύρες στη Θεσσαλία, δυστύχημα των Τεμπών, συνεχείς πυρκαγές κάθε καλοκαίρι, ακρίβεια, οικονομικά προβλήματα, κλπ)» την ευθύνη δεν την έχει ο Άρχων αλλά ο Θεός. Θέλεις να πιστεύω ότι ο Θεός τα προκαλεί αυτά; Αν ναι τότε να αναλάβει την διακυβέρνηση η Θρησκευτική ηγεσία μήπως και δούμε άσπρη μέρα. Αφήστε τον λαϊκισμό ή όπως παλαιότερα λεγόταν τον αυριανισμό. Αυτό το άρθρο λύνει πολλές από τις σοφιστείς που έχουν σκαρφιστεί τυχοδιώκτες της άναρχης ζωής. Μερικές φορές παραδέχομαι διαχρονικα τους Άρχοντες που ενώ μια μερίδα βάζει ιδέες στον κοσμάκη να φωνάζει άρον άρον σταύρωσον αυτόν οι Άρχοντες παραμένουν προσηλωμένοι στο καθήκον. Όσες φορές οι ηγέτες άκουσαν τους οχλοκράτες η πατρίδα οδηγήθηκε στην Καταστροφή.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑντί νά μιλάμε για Περσία, αυριανισμό, οχλοκράτες, κλπ., καλύτερα να διαβάσουμε την παρακάτω σύντομη ανάλυση από τον Λόγο του Μεγάλου Βασιλείου "Οτι ούκ έστιν αίτιος των κακών ο Θεός", όπου αναφέρει ότι ακόμη καί οι φυσικές καταστροφές (πλημμύρες, πυρκαγές, κλπ.) οφείλονται στην αμαρτία των ανθρώπων.
Διαγραφήhttps://www.pemptousia.gr/2021/01/oti-ouk-estin-etios-ton-kakon-o-theos/
Όλα καλά λοιπόν με τούς άρχοντες... ανεύθυνοι ενώπιον Θεού και ανθρώποις!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΌλα βαίνουν καλώς, κοιμηθείτε ήσυχοι... μακριά από κάθε ιερό καί όσιο όπως επιτάσσουν οι καιροί καί εκτελούν οι άρχοντες....
Ο ιστολόγος ας δημοσιεύει καί τά αρνητικά σχόλια....
Το θεμα ειναι οτι εχουμε μεγαλύτερη ευθύνη εγώ κι εσύ για τις αμαρτίες μας που γνωρίζουμε την ύπαρξη του Θεού και το τι ειναι αμαρτία.
ΔιαγραφήΑλλιώς το να ρίχνουμε τον λίθο του αναθέματος στους κυβερνώντες που πολυ λιγοτερα ξέρουν για τον Θεό ακούγεται πολυ βολικό για να βγάλουμε την ουρά μας απεξω.
Ας ψάξει καλύτερα ο 2:10 να δεί αν έχουν φυτρώσει σε καμμένα, χόρτα ή ανεμογεννήτριες...
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίμαστε στην εποχή της cancel culture, ιδεολογικά χρωματισμένης.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕσύ αυτό κατάλαβες μάτια μου;;;;
ΑπάντησηΔιαγραφήΠρος 2.10 ΓΔΜ
ΑπάντησηΔιαγραφήΑδελφέ σταληθεια δεν είμαι εγώ αυτή που έγραψα το σχόλιο!
Δυσκολεύομαι εδώ να γράψω γιατί δεν με αφήνει πάντα να σχολιάσω.Μαλιστα πολλές φορές γράφω σχόλιο σε απάντηση κάποιου,ενώ δεν απευθύνεται σε αυτόν αλλά γενικά.
Μιας κ ρωτήσατε , θα σας απαντήσω με ερώτηση.
Εάν από την αρχή αυτής της διακυβέρνησης είστε σεις ευχαριστημένος,όπου το κόμμα αυτό ενώ ήταν συντηρητικό,πλαίει σε άλλους ωκεανούς.
Δεν έχουμε το δικαίωμα να πούμε γνώμη η να κρίνουμε;μα ο ίδιος ο ιερός Χρυσόστομος το έχει πει για τα δημοσίως πραττομενα δημοσίως να ελέγχονται.
Πάντως η χώρα μου δεν είναι αυτή που ήξερα!!Αλλά όπως βλέπω και η αντιπολίτευση ,δεν υπάρχει.
Πιστεύω και κάποιος άλλος να βγει ,ούτε σε 100 χρόνια ,θα μπορέσει να φτιάξει την Πατρίδα μας όπως ήταν....
Πολύ σωστά!!
ΑπάντησηΔιαγραφή