Τά Ἐγκώμια εἶναι σύμπτωμα...
ὑπό Ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη
Καί φέτος ἀνά τήν Ἑλλάδα ψάλθηκαν τά Ἐγκώμια τῆς Παναγίας, «βγῆκε» καί Ἐπιτάφιος.
Μέ κριτήρια κοσμικά, κρίνεται ὡς πράξη εὐλαβείας-τιμῆς πρός τήν
Παναγία· ὅμως, μέ κριτήρια ὀρθόδοξα, πνευματικά, θεολογικά, εἶναι σύμπτωμα
πνευματικῆς νόσου· τῆς νέας ἐποχῆς, πού ἄρχισε ἤδη νά εἰσέρχεται στήν Ἐκκλησία·
«ἡ νέα ἐποχή», ἔλεγε ὁ μακαριστός π. Ἀντώνιος Ἀλεβιζόπουλος, «δέν
θά ἀδειάσει τίς ἐκκλησίες ἀπό κόσμο, ἀλλά θά ἀλλάξει τά μυαλά τοῦ κόσμου
πού ἔρχεται στήν ἐκκλησία»· κάτω τά παλιά· νέα τάξη πραγμάτων·
μέ πάντα «καλό» σκεπτικό.
Τό βλέπουμε καθημερινῶς στήν πράξη· Λειτουργία στό προαύλιο τῆς ἐκκλησίας (τί χρειάζεται ἡ ἐκκλησία;), ἤ στό σολέα τοῦ Ναοῦ (οὔτε τό Ἱερό χρειάζεται...)· συνεχῆ «Εὐχέλαια», χωρίς νά ὑπάρχει λόγος σοβαρός· Θ. Κοινωνία μετά ἀπό φαγοπότι· Παρακλήσεις σέ Ἁγίους, καί ὄχι στήν Παναγία, κατά τά ἄλλα ἄς κάνουμε Ἐγκώμια πρός τιμή της!
« Πῶς βλέπετε τά Ἐγκώμια τῆς Παναγίας;», ρώτησα, ὅταν ἄρχισαν νά εἰσέρχονται στήν Ἐκκλησία, ἕναν ρεαλιστή, συνειδητοποιημένο Γέροντα· «γυναικεῖες ὑστερίες...!», ἀπάντησε εὐθέως καί ἀκαριαίως. Ὑπερβολή; Προκατάληψη;
Ἐγκώμια στήν Παναγία, αἰῶνες πρίν, ἔχουν γράψει διάφοροι ὑμνογράφοι, ἀλλά παρέμεναν κλειδωμένα στά συρτάρια· δέν εἰσήχθησαν δηλαδή στή λατρεία τῆς Ἐκκλησίας. Καί ὅταν κάποιοι, μέσα 19ου αἰ., τό προσπάθησαν, ἐπενέβη δυναμικῶς ἡ Ἐκκλησία καί ἔβαλε στόπ. (Ἐγκύκλιος 135/4319.21.4.1865).
Καί τοῦτο, γιατί οὐσία τῆς γιορτῆς τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου, εἶναι ἡ μετάσταση· ὅτι τό σῶμα της δέν ἔμενε στόν τάφο, ἀλλά μετέστη, ἑνωμένο μέ τήν ἁγία της ψυχή στόν οὐρανό. Πρόκειται γιά θαῦμα· μεγαλεῖο, δόξα τῆς Παρθένου. Ὅμως, τά Ἐγκώμια καί ὁ Ἐπιτάφιος δέν βοηθοῦν τόν λαό νά κατανοήσει αὐτό τό μεγαλεῖο.
Στίς ἡμέρες μας, ἡμέρες ἀσεβείας, καί κατά παράβαση τῆς ἐκκλησιαστικῆς
μας τάξεως, τείνουν νά ἐπικρατήσουν σ'ὅλες τίς ἐνορίες ἀνά τήν Ἑλλάδα·
τάχα ἀπό εὐλάβεια καί τιμή στήν Παναγία· ἡ ὁποία τηροῦσε ἐπακριβῶς,
ὄχι μόνο τό νόμο τοῦ Θεοῦ, ἀλλά καί τά ἤθη τοῦ τόπου της.
Τέλος πάντων. Θέλεις τόσο πολύ νά τιμήσεις τήν Παναγία (τιμή ἁγίου
μίμηση ἁγίου...), καί νά ψάλλεις τά Ἐγκώμια; Τήρησε τήν τάξη τῶν Ἐγκωμίων, ἡ ὁποία
ὁρίζει: νά ψέλνονται ἀνήμερα τῆς Κοιμήσεως, στόν ὄρθρο, μετά τήν θ΄ ὠδή.
Τά Ἐγκώμια τοῦ Χριστοῦ λέγονται τή Μ. Παρασκευή, τή μέρα τῆς ταφῆς
Του· δέν λέγονται οὔτε Κυριακή τῶν Βαϊων, οὔτε Μ. Δευτέρα, οὔτε Μ. Πέμπτη, οὔτε
στήν Ἀποκαθήλωση. Θά ἦταν ἀδικαιολόγητο, ἀδιανόητο, νά γιορτάζεται ἡ ταφή
τή Μ. Παρασκευή, καί μεῖς νά λέμε τά Ἐγκώμια τῆς ταφῆς Του, τήν Κυριακή τῶν
Βαϊων!
Καί ὅμως τά Ἐγκώμια τῆς Παναγίας λέγονται σέ ἄσχετο
χρόνο, ἐκτός τῆς γιορτῆς, τῆς ταφῆς· καί δύο, καί τρεῖς, καί τέσσερις, καί
πέντε μέρες πρίν· «κατά τό βούλεσθαι»· ἄλλη ἐνορία τά λέει σέ Ἑσπερινό, ἄλλη
σέ Παράκληση, ἄλλη σέ ἀγρυπνία, ἄσχετη μέ τή γιορτή. Εἶναι ἀμφίβολο ἄν ὑπάρχει ἐνορία,
πού νά λέει τά Ἐγκώμια στόν ὄρθρο τῆς γιορτῆς, μετά τήν θ΄ὠδή!
Καί εἶναι ἀπορίας ἄξιον πῶς θεολόγοι, Μοναχοί, Ποιμένες καί
λοιποί ἀνεχόμαστε ἤ στηρίζουμε μιά τέτοια κατάσταση;!
Σύμπτωμα...!
Καί ἄν οἱ Μητροπολῖτες οἱ ὁποῖοι ἔδωσαν
ἔνορκη διαβεβαίωση-δέσμευση (ὅρκο!) ὅτι θά τηροῦν «ἀπαρασαλεύτως τάς ἱεράς
Παραδόσεις», δέν σεβασθοῦν τόν ὅρκο τους, στό κρασί, κάθε τόσο
θά προστίθεται νερό, καί ἀπό τό πολύ νερό, τό κρασί θά γίνει νερουλό, καί θά
καμαρώνουμε, ὅτι ὡς ὀρθόδοξοι χριστιανοί διαθέτουμε τό καλύτερο κρασί....
Συγχαρητήρια για το εμπεριστατωμένο κείμενο στον π. Βασίλειο Μπακογιάννη, έναν κληρικό που έχει πάρει στα σοβαρά την Ιερωσύνη! Εδώ άρχισαν να ψάλλουν εγκώμια και σε μνήμη Αγίων... ακολουθώντας και πυροτεχνήματα!!! Τι άλλο θα δούμε...
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυγχαρητήρια για το εμπεριστατωμένο κείμενο στον π. Βασίλειο Μπακογιάννη, έναν κληρικό που έχει πάρει στα σοβαρά την Ιερωσύνη! Εδώ άρχισαν να ψάλλουν εγκώμια και σε μνήμη Αγίων... ακολουθώντας και πυροτεχνήματα!!! Τι άλλο θα δούμε...
ΑπάντησηΔιαγραφήΝίκησε όχι η εκκλησιαστική τάξη των αιώνων αλλά το φολκλόρ του θεάματος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗττηθήκαμε π. Βασίλειε.
Ο λαϊκισμός επικρατεί.
Πες τα Χρυσόστομε
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ πατήρ Βασίλειος κάθε χρόνο υπερασπίζεται την Ορθόδοξη Παράδοση κτλ... φυσικά την υπερασπίζεται εκ του ασφαλούς διότι δεν έχει την ευθύνη και μη έχοντας κάποιος ευθύνη μπορεί να λέει πολλά τραγούδια.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι μια ερώτηση: είναι μέσα στην ορθόδοξη παράδοση να διώχνουμε παιδιά και γονείς από την εκκλησία επειδή κλαίνε ή κάνουν φασαρία τα παιδιά;
Σχεδόν κάθε Κυριακή (εδώ κ χρόνια) πηγαίνω στο Ναό που Λειτουργεί ο Πατήρ Βασίλειος. Ποτέ δεν έδιωξε κάποιον. Εδώ δεν χωρούν ανακρίβειες. Όταν κάποιο παιδί κάνει φασαρία συμβουλεύει τον γονέα να το ηρεμήσει ή να πάει για λίγο έξω, σεβόμενος το Μυστήριο και το Εκκλησίασμα.Τα παιδάκια βέβαια δε νομίζω να παρεξηγούνται.
ΔιαγραφήΩραία η τοποθέτηση του π. Βασιλείου, καλόν είναι να τα πει καί σέ μία ιερατική σύναξη τής Μητροπόλεως.
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα σημειώσω κάτι και για τους χαιρετισμούς σε Αγίους, κάτι πολύ σύνηθες στη ρωσική εκκλησία, όπου οι περισσότεροι έχουν συνταχθεί από ημιμαθείς κυριούλες κι είναι κακόζηλοι: Ο π. Αθανάσιος Σιμωνοπετρίτης, Υμνογράφος της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας, εκμυστηρεύθηκε στον καθηγητή Π. Πάσχο πως ο άγιος Παΐσιος του είπε να μη συνθέτει χαιρετισμούς σε Αγίους, διότι οι χαιρετισμοί αρμόζουν μόνο στην Παναγία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια να μιλήσει ο π. Βασίλειος ή οποιοσδήποτε κληρικός ή λαϊκός σε κάποια σύναξη πρέπει να είναι εισηγητής. Όταν οι Επίσκοποι πρωτοστατούν είναι δυνατόν να τον καλέσουν αυτόν και κάποιους άλλους;
ΑπάντησηΔιαγραφήΌσο για τα πολλά τραγούδια είναι σύνηθες πλέον μέσα στους ναούς να τραγουδούν και οι προσκλήσεις σε όλους τους ρεμπέτες του ντουνιά να είναι σε συνολικές μόδες.
Συγχαρητήρια
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολλά συγχαρητήρια στον πατέρα βασίλειο. Ξέρεις αρχιερείς τα ακούτε;;; έχετε αντιλογο;;;;;
ΑπάντησηΔιαγραφήΙδού!!!!
Φέτος τρελαθήκαμε στα Εγκώμια. Τόσο στα ραδιόφωνα, όσο και στις εκκλησίες. Εγκώμια και ξανά εγκώμια και δός του εγκώμια με μπροστάρηδες τους δεσποτάδες και μάλιστα έψαλαν δυνατά μπας και ακουστούν καλύτερα στον ουρανό. Αναρωτιόμουν αν αυτοί οι ιεράρχες ξέρουν τι κάνουν. Έκανα τον σταυρό μου και έφευγα
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα πω και τη γνώμη μου για τα εγκώμια του Μ. Σαββάτου:
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι μεταγενέστερα της υπόλοιπης υμνογραφίας της Μ. Εβδομάδας (και του Τριωδίου) και δεν ταιριάζουν με το κλίμα της, με την αδρότητα, τη λιτότητα που τη χαρακτηρίζει. Δεν ταιριάζουν ούτε στο μουσικό ούτε στο ποιητικό ύφος. Έχουν ένα συναισθηματισμό που δεν τον έχει η παραδοσιακή υμνογραφία μας.
Όμως, αφού η Εκκλησία τα ενέταξε στο Τριώδιο, έχει καλώς. Κάτι παραπάνω θα ήξερε και θα ένιωθε από μένα. Απλώς, τώρα μου δόθηκε η ευκαιρία να πω τον λογισμό μου...
Μνησθητι μου Κύριε
ΑπάντησηΔιαγραφήΜήπως τελικά π. Βασίλειε, "τα μυαλά του κόσμου που έρχεται στην εκκλησία" δεν θα τ' αλλάξει "η νέα τάξη πραγμάτων", αλλά η "νέα τάξη... των (δήθεν παραδοσιακών) ιερέων";
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτη Μητρ.Πατρών τί εφαρμόζει ο οικείος επίσκοπος ;
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο σωστό ο π. Βασίλειος το καταθέτει οι υπόλοιποι ας αναλάβουν τις ευθύνες τους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕΧΕΙ ΔΙΚΙΟ Ο ΠΑΤΗΡ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ.ΓΙΑΤΙ ΘΕΕ ΜΟΥ ΤΕΤΟΙΑ ΑΤΑΞΙΑ;
ΑπάντησηΔιαγραφήΣεβαστέ μου π. Βασίλειε,
ΑπάντησηΔιαγραφήΧαίρομαι γιά αὐτήν τήν ἀνάρτηση σας καί συμφωνῶ μαζί σας. Λυποῦμαι πολύ διότι ὅλο καί μεγαλώνει αὐτή ἡ "πνευματκή νόσος"
Εὐλογεῖτε!
π. Νικόλαος
Πολύ σωστά
ΑπάντησηΔιαγραφή