ΧΡΗΣΤΟΣ ΓΙΑΝΝΑΡΑΣ Ο ΦΙΛΟΣ ΗΜΩΝ
ΚΕΚΟΙΜΗΤΑΙ
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΟΤΤΑΔΑΚΗΣ
Κατά
το. «Λάζαρος ο φίλος ημών κεκοίμηται», του Χριστού-Ιω.11,11κε.
Που εδώ δεν προσθέτει. «Αλλά πορεύομαι ίνα εξυπνήσω αυτόν». Ούτε
οι μαθητές. «Κύριε, ει κεκοίμηται σωθήσεται»-«Κύριε, αν κοιμήθηκε,
θα γίνει καλά». Αλλά Ιωάννης της Αγάπης λέει. «Μακάριος ο
νεκρός ο εν Κυρίω αποθανών απ’ άρτι. Ναι, λέγει το Πνεύμα, ίνα
αναπαύσηται από των κόπων αυτού. Το δε έργον αυτού-μέγα τε και περίλαμπρο-ακολουθεί
μετ’ αυτού»-Απ.14,13. Είναι εδώ όπου. «Ήχος καθαρός εορταζόντων και
βοώντων απαύστως. Κύριε δόξα σοι». Και, άλλης τάξεως «ευφροσύνη
αιώνιος»,
****** *** ******
Δυο μήνες και κάτι μέρες
νεώτερος από μένα και, τετράχρονος μόλις σε δεινή πίκρα ζωής. «Ο πατέρας έφυγε
στα σαράντα δύο του χρόνια, πριν κλείσω τα δικά μου τέσσερα. Στη μνήμη μόνο
σπαράγματα εικόνων … Η μητέρα άξονας σιγουριάς, πάντοτε ανοιχτή αγκαλιά,
αυστηρή τρυφερότητα … Και ευτυχία άτρωτη σε χρόνια σκληρά …». Περαστική δόξα,
καμάρι, τιμή, Εποποιία του 40, ακόλουθα τετραετής οδυνηρή Γερμανική κατοχή.
«Μα οι εχθροί … σκορπίσαν και ξανάρθε για μας λευτεριά». Χρόνια σχολικά και άλλη στρατεία, «ο Χριστός αρχηγός μας και στρατιώτες εμείς-στη μεγάλη του κλήση ας μη λείψει κανείς». Ανταπόκριση σε κίνηση Χριστιανικής Ανάταξης, «Ζωή» Ευσέβιου Ματθόπουλου σε δυναμική ανάπτυξη Σεραφείμ Παπακώστα. Και, Χριστιανικές Μαθητικές Ομάδες-ΧΜΟ-και ομαδάρχης Σπετσιώτης φοιτητής της Θεολογίας, εργαζόμενος στο Ταχυπιεστήριο της «Ζωής». «Η ικανότητα του Βάμβα δεν ήταν τόσο στη διανόηση, όσο στη δράση … Ψηλός, αθλητικός-συν βροντόφωνος, επιβλητικός… Ερχόταν στο «Ίλιον Τρωάς»-Εντευκτήριο Κατηχητικών-με τα νύχια σπασμένα, καταφαγωμένα και ποτισμένα βαθιά από τυπογραφικό μελάνι … Το οργανωτικό του δαιμόνιο μηχανευόταν καινούργιους δρόμους δράσης, κι εμείς δουλεύαμε πυρετικά … φτιάχναμε σφραγίδες, αφίσες με χριστιανικά συνθήματα για τους τοίχους του Γυμνασίου …» Ενθουσιαστικό κλίμα χριστιανικό σε κορύφωση …
Μετά-επιρροή
Βάμβα(;)-επιτυχής εισαγωγή στη Θεολογική Πανεπιστημίου Αθηνών, 3ος στους
αρχικούς 50 από πεντακόσιους υποψήφιους, ο γράφων 23ος. Το σημειώνω
ότι ήταν του Πρακτικού στο Εξατάξιο τότε Γυμνάσιο-όπου πολλά θετικά, λίγα
Αρχαία, καθόλου Λατινικά, κι εξεταζόμασταν σε άγνωστο αρχαίο
κείμενο, και άγνωστο Λατινικό. Ακόλουθα, ως αριστοτέχνης καλλιγράφος
εργαζόμενος στη Γραμματεία της «Ζωής», με Δημήτριο Τρακατέλλη, Αναστάσιο
Γιαννουλάτο, Νικόλαο Βασιλειάδη, Λεωνίδα Διαμαντόπουλο … τελειωμένους
θεολόγους. Ένα κι ένα ιδιαίτερα οι δυο πρώτοι, μεγάλης τότε για όλους μας
πνευματικής συν αρπαγής ! Σε λίγο πρώτος, πρωτεύων, συναρπαστικός ο Χρ. στο
Δ.Σ. της ΧΦΕ.
Αλλά ! Όλο αυτό το
πακέτο, παραχώρησε ο Θεός, σε άκρως κρίσιμη ώρα, ρευστή, μεταβατική, όλα είχαν
τελειώσει με την κοίμηση Σεραφείμ Παπακώστα-1954-κι είχαν αρχίσει να
στροβιλίζονται αλλιώς. Ώσπου με τον τεκτονικό σεισμό- 1960-ο Χρήστος
πέρασε στη «Ζωή», του π. Ηλία Μαστρογιαννόπουλου, με τους δυο πρωταρχικούς
στυλοβάτες, Δημήτριο Τρακατέλλη και Αναστάσιο Γιαννουλάτο … κι εγώ να τον
λογαριάζω ως 3ο επερχόμενο ελπιδοφόρα, σεμνά και διακριτικά.
Κύριος όμως μόνος οίδε τι
αναστατώσεις ή άλλα ανέκυψαν στο μεταξύ, και δυο χρόνια μετά-καλοκαίρι 62, Αγία
Παρασκευή, διάλειμμα Θεολογικού Συνεδρίου «Έφεσος»-τον ακούω βγάζει βαθύ πόνο
ψυχής. «Είμαι μια ματωμένη επανάσταση»! Κατάλαβα όλα μέσα του
είχαν γίνει αλλιώς !
Παρά ταύτα είχε αρχίσει να δίνει
εκπληκτικά δείγματα γραφής στα πρώτα του δοκίμια στην «Ανάπλαση» με
το ψευδώνυμο «Κεδρηνός», την έκδοση του νεανικού
περιοδικού «Σκαπάνη», συν τα πρωτόλεια «Πείνα και
Δίψα», και «Ο Ιησούς και το άλλο φύλο» … που καλύτερα
να μην το πω σημείο αναφοράς και απαρχής μικρόψυχης και μικρόνοης κριτικής που
έμελλε από τότε να τον ακολουθεί.
Να κλείσω όμως τη μικρή αναφορά
στη μετοχή του σ’ αυτή την όμορφη «χριστιανική παρεμβολή», όσο κι αν
μετά την επέκρινε αυστηρά θεολογικά, με γραπτό του που δείχνει, πως κάθε άλλο
παρά ένιωσε ν’ άφησε μέσα του κατάλοιπα αρνητικά. «Παρ’ όλη τη
θρησκευτική μονομέρεια, γράφει, θα μου ήταν δύσκολο ν’ αρνηθώ ότι
χαρήκαμε τα παιδικά κι εφηβικά μας χρόνια στην Ομάδα-ΧΜΟ. Σίγουρα φτιάξαμε
παρέες με κείνη την ξένοιαστη φιλία κι εμπιστοσύνη, που δεν ξέρει προσωπεία ή
τη σκληράδα της αυτοάμυνας … Ακόμα και τη στράτευσή μας δεν
την εισπράτταμε αρνητικά … μας ασκούσε στη συνέπεια και στη δημιουργική δουλειά
… Σε σύγκριση με τα άλλα παιδιά στη γειτονιά ή στο σχολείο,
μας έκανε να νιώθουμε πραγματικά ευεργετημένοι. Εμείς δε
γνωρίσαμε ποτέ την ερημία και τη βαρεμάρα της μοναξιάς του Σαββατοκύριακου, την
πίκρα να ενδίδεις σε παρέες, που σε αφήνουν αδιάφορο, κι όπου πρέπει να
διακριθείς μόνο με την ψευτοσαχλαμάρα της ανίας».
Πρόκειται για την πιο ad Hoc και de facto δικαίωση
!!
****** *** ******
Τώρα επιλέγοντας να πω εκ
προοιμίου για το όλο πνευματικό μέγεθος αυτού, θα επεσήμαινα απερίφραστα και
απροκάλυπτα πως ο Θεός με τους αλλιώτικους δικούς του λογαριασμούς τον
είχε «εκ κοιλίας μητρός αυτού», για τα πολλά τε και μεγάλα και
λαμπρά της Αλήθειας Του, κι ευρύτερα, και όχι μόνο, πολύ γνωστά πια και
ομολογημένα και πάγκοινα.
Έξοδος, κι ανώτερες θεολογικές και άλλες
σπουδές σε Γερμανία, Γαλλία … Και γραπτά κραταιά, άλλος λόγος, θαρραλέος,
ειλικρινής, τίμιος προς κάθε πλευρά. Και υποβολή για έδρα στη Θεολογική Α.Π.
Θεσσαλονίκης πρώτα, κι η πόρτα, κι από εκλεκτό φίλο, κατάμουτρα
κλειστή. Το ίδιο και στη Θεολογική του Αθήνησι, όπου μάλιστα η
εισήγηση ήταν τόσο προκατειλημμένα και μικρόνοα αρνητική, που έκανε τον
Καθηγητή Αγουρίδη, παρότι «συνεπέστατα πάλι με καταψήφισε» να εκραγεί και να
πει. «Αρνούμαι να δεχθώ ότι ο κ. Γιανναράς είναι ένα τέτοιο τέρας αιρέσεων,
ασάφειας και αμάθειας, όπως παρουσιάστηκε από ορισμένους συναδέλφους». Αλήθεια
πικρή αυτή. «Όμως ο πιο αρρωστημένος ευτελισμός είναι-εύστοχος
πάντα ο Χρ.- να εξωραΐζουμε τη δική μας μετριότητα με θωρακίσεις
υπεράσπισης της «θείας αλήθειας» ή «της δόξας του Θεού» ! Και σχόλιο
ουδέν !
Πάμε κι εκεί όπου τον ήθελε φαίνεται
και τον προόριζε ο Θεός. Υποψηφιότητα Καθηγεσίας στον τομέα της Φιλοσοφίας στο
Πάντειο Πανεπιστήμιο. Εδώ η αντίδραση κι αν ήταν σκληρή και ανυποχώρητη από
άλλη, τη μαρξιστική-αθεϊστική οδό. Διαρρήδην απόρριψη σε κάθε τι που περιέκλειε
το Θεό. «Δεν άλλαξε η-θετική-γνώμη μου για σας, αλλά βρίσκομαι σε οξύ δίλλημα,
μου τίθεται θέμα παραταξιακής πειθαρχίας», το όνομα του
καθηγητή-«Τα καθ’ εαυτόν»,σ.163/164. Κι όταν πια εκλέχτηκε και δε γινόταν
αλλιώς, έτερος Καθηγητής. «Άρχισε να ωρύεται, χτυπούσε τα χέρια του στο
τραπέζι, άφριζε κυριολεκτικά: «Να παραιτηθεί αμέσως … να φύγει, γιατί θα τον
συντρίψουμε»-σλ.172.
Του έστειλα συγχαρητήρια για την
εκλογή. «Θανάση, απάντησε, να εύχεσαι να πάει καλά αυτή η πορεία εις τα έθνη».
Ο Θεός είχε τελειώσει τη δουλειά. Τον είχε στήσει στον Άρειο Πάγο ως τότε τον
Απ. Παύλο. Τώρα όμως όλα δεν ήταν απλώς αρνητικά, «οι μεν εχλεύαζον, οι δε
είπον, ακουσόμεθά σου και πάλι περί τούτου». Ήταν ωμά, ωμότατα αρνητικά, αλλά
βέβαια … προοδευτικά ! «Το πραγματικά δαιμονικό μυστήριο του σημερινού
πολιτισμού … είναι ότι αναζητά παθιασμένα ένα νόημα δίχως Θεό»-π. Αλ. Σμέμαν,
«Ημερολόγιο»,σ.272.
****** *** ******
Τώρα να πω κι εγώ πόσο έτρεξα ξοπίσω
του, από τότε στο «Βήμα», που απαίτησε ο Μαρωνίτης. «Ή αυτός ή
εγώ», και κέρδισε, κι ο Χρ. πέρασε στην «Καθημερινή», στην
αριστοτεχνική συν τοις άλλοις και λέξη-μαγευτική, και ποτάμι γλώσσα καρδιάς που
χτύπησε θησαυρό. «Η ελευθερία του ήθους», και απνευστί
ανάγνωση, και σπουδή πόσες φορές. Σημειωτόν στα φιλοσοφικά, «Το πρόσωπο
και ο έρως», στη μικρή και την ευρύτερη εκδοχή, και στο «Σχεδίασμα
εισαγωγής στη φιλοσοφία», παραδόσεις πανεπιστημιακές, το ανυπέρβλητο, «Σχόλιο
στο Άσμα Ασμάτων», το γλυκασμό των αγγέλων αυτό-«Ζωή σημαίνει να
παραιτείσαι από την απαίτηση της ζωής, για χάρη της ζωής του Άλλου. Να ζεις στο
μέτρο που δίνεσαι για να δεχτείς την αυτοπροσφορά του Άλλου. Όχι να υπάρχεις
και επί πλέον να αγαπάς. Αλλά να υπάρχεις μόνο επειδή αγαπάς και στο μέτρο που
αγαπάς»-σ.9/10. Το ανατρεπτικό «Ορθοδοξία και Δύση στη νεώτερη
Ελλάδα», όπου και ο καημός και η ομολογία, πως είδηση δεν πήραν ούτε
οι πάνω, ούτε οι κάτω θεολογικοί, εκκλησιαστικοί, και οι της πολιτικής την
περιβόητη στην «Ορθοδοξία Στροφή».
«Και επιλήψει με διηγούμενον ο
χρόνος, αδελφέ μου, αν έως τώρα με τα πενιχρά μου δεν σε αδικώ. Μένω με την
αίσθηση, ως θα έλεγε κι η Οσία Γαβριηλία, πως θα είναι ευχαριστημένος με σένα
ως προς την αποστολή που σου ανέθεσε ο Θεός σ’ αυτόν τον κόσμο τον τόσο
αποστασιοποιημένο από την Αγάπη Του, με όχι μικρή την ευθύνη αυτών ημών των
χριστιανών, όσο κι αν δεν το καταλαβαίνουμε, πράγμα πολύ χειρότερο.
Να τελειώνω όμως εδώ. Να σε
αποχαιρετήσω ως άρχισα με το Χριστό. «Χρήστος Γιανναράς ο φίλος ημών
κεκοίμηται». Και του Απόστολου της Αγάπης Του. «Μακάριος ο
νεκρός εν Κυρίω αποθανών απ’ άρτι. Ναι, λέγει το Πνεύμα, ίνα αναπαύσηται από
των κόπων αυτού. Το δε έργον αυτού-μέγα τε και περίλαμπρο-ακολουθεί μετ’
αυτού». Ασπάζομαι το σκήνωμα σου με δάκρυ αγάπης όσης πολλής ! Με
δάκρυ ελπίδα ειρηνικής». Και χαίρομαι που έστω την τελευταία στιγμή-διαβάζω με
άκρα συγκίνηση-έφυγες στα αγαπημένα σου Κύθηρα μιλώντας με φίλους … «όταν
ξαφνικά σιώπησε, σήκωσε το χέρι του, έκανε το σταυρό του και
έσβησε». Σήμα ξεκάθαρο που συν τοις άλλοις βεβαιώνει πως ήδη βρίσκεσαι
όπου. «Ήχος καθαρός εορταζόντων και βοώντων απαύστως «Κύριε δόξα σοι».
Και, ζητώντας σου
άδεια, γράφω στο όνομά σου πως. «Είναι ευτυχής όποιος αξιώνεται έστω
και την έσχατη ώρα να σηκώσει το χέρι και να κάνει το Σταυρό του, μου μοιάζει
να φεύγει για άνω έτσι σαν το ληστή, αγκαλιά με το Χριστό» !
Αμήν !
Αθανάσιος Κοτταδάκης
Εξαιρετικό κείμενο, αντιπροσωπευτικό, και ας υπάρχουν "ενιστάμενοι " εκ δεξιών σεσωσμένοι , ή εξ ευωνύμων.
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα προσθέσω κι ένα κείμενο που με εκφράζει σχεδόν απόλυτα:
ΑπάντησηΔιαγραφήΜεθαύριο, όπως πληροφορηθήκαμε, θα κηδευτεί και ταφεί ο Χρήστος Γιανναράς. Για εμένα υπήρξε σημαντική προσωπικότητα. Προσωπικά με ωφέλησε και μου πρόσφερε πολλά μέσα από τα βιβλία του και τα άρθρα αλλά και τις ομιλίες του. Ιδιαιτέρως σε επίπεδο γλώσσης, σκέψεως, ανατομίας της παθολογίας της κοινωνίας μας, της ιστορίας, των πολιτικών μας πραγμάτων. Δεν είμαι και αγωνίζομαι να μην είμαι από εκείνους οι οποίοι βάζουν ταμπέλες και απορρίπτουν πλήρως, διαγράφουν την προσφορά κάποιου επειδή διαφωνούν με κάποια θέση ή θεωρία ή τοποθέτησή του. Στα Θεολογικά είναι κοινός τόπος ότι ο Γιανναράς αμφισβητήθηκε και εν πολλοίς δικαίως και ορθώς. Δεν είναι ο πρώτος, ούτε ο τελευταίος που έσφαλε. Προσωπικά διακρίνω μεταξύ του σφάλλω ή κάνω λάθος ή εκφράζω αιρετική άποψη και θέση και του είμαι/είναι αιρετικός. Τον αιρετικό τον καθιστά αιρετικό κυρίως η φιλονεικία του προς την Εκκλησία. Δηλαδή γίνεται κανείς αιρετικός όταν ελεγχθεί για την αίρεσή του κι εκείνος εμμένοντας στην πλάνη του αντιτίθεται στην Πίστη της Εκκλησίας. Και για να μην παρεξηγηθώ διευκρινίζω ότι ο έλεγχος μπορεί να γίνει ακόμη και από απλά μέλη της Εκκλησίας (με γνώση και επίγνωση) ή να τον ασκήσει η εκκλησιαστική ιεραρχία ακόμη και μετά τον θάνατο του πιστού που υπεστήριξε αιρετικό φρόνημα.
Μετά από τα παραπάνω, οφείλω να εκφράσω την λύπη και την απογοήτευση μου από την στάση και συμπεριφορά κυρίως πιστών, κατά δήλωσή τους, ανθρώπων (δυστυχώς και ρασοφόρων), οι οποίοι έσπευσαν με τον πλέον αγενή, προκλητικό και εμπαθή τρόπο να εκφραστούν αρνητικά κατά του αποθανόντος Καθηγητού και συγγραφέως επικαλούμενοι θεολογικές αστοχίες ή παρεκκλίσεις ή πλάνες και κακοδοξίες του. Δεν σεβάστηκαν ούτε την οικογένειά του, ούτε ότι δεν κηδεύτηκε ακόμη. Θεωρώ όλη αυτή την στάση και συμπεριφορά ως αιρετική όσον αφορά το παραδεδομένο ορθόδοξο χριστιανικό ήθος και το εκκλησιαστικό φρόνημα. Θα τολμήσω να πω ότι τέτοιες στάσεις δεν αρμόζουν σε αληθινούς Χριστιανούς. Κάποιοι, ίσως ευλόγως, θα μιλούσαν για "αγριοχριστιανικό", δηλαδή αντιχριστιανικό ήθος. Κι αν κάποιοι επικαλεστούν, ως δικαιολογία για τη στάση τους, τα δικά μας δημοσιεύματα υπέρ της θετικής προσφοράς τέτοιων προσώπων, όπως, εν προκειμένω, ο Χρήστος Γιανναράς, τίποτε δεν αλλάζει. Πριν μιλήσουμε ή γράψουμε ή γενικώς εκφραστούμε, ωφέλιμο είναι να αναλογιζόμαστε αν ο λόγος μας είναι αυτός που αρμόζει, οικοδομεί και εκφράζει το ήθος της Πίστεώς μας ή απλά το ήθος που ταιριάζει σε έναν συνετό και λογικό άνθρωπο.
Δημητριος Κατσουρας στο fb
Άψογο κείμενο και διατύπωση .
ΔιαγραφήΣυγκλονιστικό κείμενο!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚύριε Κοτταδάκη, ευχαριστούμε
Συγκλονιστική φωτογραφία!!
ΔιαγραφήΜε συγκίνηση και ενθουσιασμό διάβασα το υπέροχο κείμενο του Αθανάσιου Κοτταδάκη για το Χρήστο Γιανναρά ‘ ήμουν τυχερή να τον συναντήσω στις Σπέτσες και έτσι το βρήκα στη σελίδα σας ! Τον ευχαριστώ από καρδιάς
ΔιαγραφήΜυρτώ 🌻
Υπέροχο αφιέρωμα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠόσο διαφορετικά θα ήταν τα πράγματα αν ο Γιανναράς είχε εκλεγεί ως καθηγητής σε μια Θεολογική σχολή αντί για μια σχολή Πολιτικών Επιστημών ..; Πόσο πιο γόνιμη θα ήταν εκεί η παρουσία του; Τα κατεστημένα δεν του το επέτρεψαν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ άνθρωπος αυτός άφησε μνημεία πίσω,, αφιέρωσε μια ζωή να ασκήσει τη τέχνη του δάσκαλου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια την πόρτα της Θελογικής Σχολής του ΑΠΘ που του κλείστηκε κατάμουτρα, όπως γράφετε, δεν ήθελα να το γράψω πριν από την κηδεία. Το αναφέρω τώρα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ διδακτορική διατριβή που υπέβαλε είχε ως θέμα τη Μεταφυσική του σώματος κατά τον άγιο Ιωάννη της Κλίμακος. Ως φοιτητής είχα αναλάβει μια εργασία για την Κλίμακα. Τη μελέτησα προσεκτικά και μετά διάβασα το εν λόγω βιβλίο του Γιανναρά, που το είχε υποβάλει στη σχολή ως διατριβή και απορρίφθηκε. Έμεινα έκπληκτος. Ο συγγραφέας έπαιρνε κάποιες φράσεις του αγίου Ιωάννου, τις απομόνωνε από τη συνάφεια τους και τους έδινε τελείως διαφορετικό νόημα από αυτό του Αγίου. Έτσι, συνέθεσε μια θεολογική θεωρία που ίσως ήταν δική του, ίσως οποιουδήποτε άλλου, όχι όμως του οσίου Ιωάννου. Οπότε, η διατριβή είχε λίγη σχέση με τον τίτλο της και δικαίως απορρίφθηκε.
Τον γνώρισα μετά από λίγα χρόνια και του ανέφερα ακροθιγώς τα παραπάνω. Δεν μου προέβαλε καμία αντίρρηση.
Μηπως θα επρεπε να αναρωτηθειτε και αλλιως γιατι δε σας απαντησε; Αθ. Κοτταδακης
ΔιαγραφήΤο γεγονός είναι πως αυτή η διατριβή δεν θα περνούσε, όποιος και να την υπέγραφε. Άρα, δεν πρόκειται για καμιά συνωμοσία κανενός κατεστημένου.
ΔιαγραφήΑντιγράφω : "Πόσο διαφορετικά θα ήταν τα πράγματα αν ο Γιανναράς είχε εκλεγεί ως καθηγητής σε μια Θεολογική σχολή αντί για μια σχολή Πολιτικών Επιστημών ..; Πόσο πιο γόνιμη θα ήταν εκεί η παρουσία του; Τα κατεστημένα δεν του το επέτρεψαν". Και προσυπογράφω. Αλλά και προσθέτω αυτό που του έγραψα όταν ξενύχτησα διαβάζοντας το "Καταφύγιο ιδεών". Πόσο διαφορετικά θα ήταν τα πράγματα αν οι δυο στυλοβάτες και όχι μόνο, συν ο κατ΄ εμέ τρίτος επίδοξος, ο ένας μετά τον άλλο και για το δικό του λόγο, δεν σηκώνονταν να φύγουν και να παρατήσουν τον π. Ηλία "στα κρύα του λουτρού" ! Ξέρω τι θα πείτε. Το ίδιο λέω κι εγώ, η ιστορία δεν γράφεται με τα "αν" ! Συν-ελπίζω-ότι όλα όσα έγιναν ήταν σταδιακοί παραχωρητικοί βηματισμοί του Θεού. Το μόνο που πιστεύω δεν ήταν δικό του, ήταν το φτύσιμο του προηγούμενου και το διθυραμβικό στήσιμο του νέου, που τελικά δεν ήταν δα τελικά παρά, "παρά μια τυπική και κατά γράμμα επανάληψη συνηθειών του βυζαντινού παρελθόντος"-Περγάμου Ιωάννης. Ρωτώ με ευρύτερο κοινωνικό αντίκρισμα ποιο; Τάχα μου έγινε λίγο, τόσο δα, καλύτερη η κοινωνία, "Και οι λίθοι κεκράξονται", ή απλά, ο κόσμος βοά. Θου Κύριε φυλακήν τω στόματί μου, ναρκισσιστικά τεριρέμ, τελετές "αυτοκρατορικής" τάχα μου λαμπρότητας και άλλα τινά στον αέρα τα βυζαντινά ! Όσοι αποφασίσετε να αντικρούσετε, φυλαχτείτε, δεν είναι δικά μου είναι περίπου του π. Αλένδρου Σμέμαν αυτά. Πριν από λίγο αντέγραφα πόσο αποστρεφόμαστε λέει οι ορθόδοξοι την κριτική-αυτοκριτική-"Ημερολόγιο" κλπ. Αθανάσιος Κοτταδάκης
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
ΔιαγραφήΑυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔιέγραψα τα παραπάνω μηνύματα τα οποία είχαν σχέση με την φωτογραφία που είχα τοποθετήσει. Έτσι έβαλα άλλη. Ζητώ συγνώμη δεν μπορούσα να φανταστώ την ενόχληση από όσους την διεκδικούν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν κατάλαβα ποιος ποιοι διεκδικούν την πρωην φωτό.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕιναι δημοσιευμένη στο σχετικό φύλλο της Παρεμβολης και υπάρχει και στο διαδίκτυο. Δεν καταλαβαίνω το copyright και ποιους ενοχλεί η δημοσίευση ή τα πρόσωπα.