Επίσκοποι και πατέρες, αδελφοί και αδελφές!
Την ημέρα της Κοιμήσεως της Υπεραγίας Θεοτόκου, στηριζόμενος
προσευχητικά στη μεσιτεία, την καθοδήγηση και τη βοήθειά Της σε κάθε καλή
πράξη, επιθυμώ να ανανεώσω την έκκλησή μου εκ μέρους της Ορθόδοξης Εκκλησίας
της Ουκρανίας προς Εσάς, Δέσποτα, προς τους Ιεράρχες, τον κλήρο και τους
πιστούς που Σας αναγνωρίζουν ως Προκαθήμενό τους: για το καλό και την εδραίωση
της ορθόδοξης χριστιανικής πίστης στην Ουκρανία, για χάρη της Εκκλησίας του
Χριστού, για χάρη της προστασίας της αλήθειας από τις προσπάθειες διαστρέβλωσής
της, να αρχίσουμε αμέσως διάλογο.
Για μεγάλο χρονικό διάστημα, για διάφορους λόγους, τόσο εκκλησιαστικούς
όσο και σε μεγάλο βαθμό εξωτερικούς, κοσμικούς, η Ορθόδοξη Εκκλησία στην
Ουκρανία υπέστη διαιρέσεις.
Για δεκαετίες οι Ιεράρχες, ο κλήρος και οι Ουκρανοί πιστοί επίμονα ζητούσαν από τη Μητέρα Εκκλησία μας, τη Μεγάλη του Χριστού Εκκλησία στην Κωνσταντινούπολη -το Οικουμενικό Πατριαρχείο- βοήθεια και λύσεις στα προβλήματά τους. Επειδή μόνο αυτή και κανένας άλλος θεσμός, εκτός ίσως από την Οικουμενική Σύνοδο, η οποία δεν είχε συνεδριάσει για μεγάλο χρονικό διάστημα, θα μπορούσε να αλλάξει αυτή τη θλιβερή κατάσταση των διχασμών και συγκρούσεων στην οποία βρισκόταν η Εκκλησία της Ουκρανίας.
Και με την χάρη του Θεού, το 2018, μετά από πολλές εκκλήσεις και
επικλήσεις, χάρη στις σταθερές και κανονικά ορθές, γεμάτες μητρική στοργή και
θυσιαστική διακονία αποφάσεις του Παναγιωτάτου Οικουμενικού Πατριάρχου
Βαρθολομαίου και της Αγίας και Ιεράς Συνόδου του Οικουμενικού Πατριαρχείου,
όλοι οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί, οι οποίοι είχαν υποστεί παράνομους αφορισμούς και
τιμωρίες εκ μέρους της εκκλησιαστικής εξουσίας της Μόσχας – όλοι αυτοί
αποκαταστάθηκαν με τον κατάλληλο τίτλο και αναμφίβολα ανήκουν στο Σώμα της
Εκκλησίας του Χριστού, έχοντας τη δική τους διακονία σε αυτήν.
Πάνω σε αυτή την σταθερή βάση από την Α.Θ. Παναγιότητα τον Οικουμενικό
Πατριάρχη Βαρθολομαίο συγκλήθηκε η Ενωτική Σύνοδος στο Ναό της Αγίας Σοφίας στο
Κίεβο, στις 15 Δεκεμβρίου 2018, στην οποία προσκλήθηκαν όλοι οι Ορθόδοξοι
Αρχιερείς, και ο καθένας από αυτούς, συμπεριλαμβανομένου Εσάς, Δέσποτα,
ενημερώθηκε εγγράφως.
Οι Ιεροί Κανόνες ορίζουν ότι η συμμετοχή στη Σύνοδο της Εκκλησίας δεν
είναι δικαίωμα αλλά υποχρέωση ενός επισκόπου. Και αφού προσκλήθηκε με το δέοντα
τρόπο, ο επίσκοπος πρέπει να προσέλθει στη Σύνοδο. Δυστυχώς, για διάφορους
λόγους, δεν προσήλθαν όλοι όσοι κλήθηκαν. Το κανονικό δίκαιο επίσης καθορίζει
ότι η απουσία κάποιου από τους κληθέντες στη Σύνοδο, χωρίς να υπάρχει επαρκής
λόγος, δεν μπορεί να αποτελεί εμπόδιο για τις εργασίες της Συνόδου και τις
αποφάσεις της. Αυτό ακριβώς συνέβη με την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο της Ορθόδοξης
Εκκλησίας στην Κρήτη, όπου δεν προσήλθαν κάποιοι από τους κληθέντες, αλλά αυτό
δεν εμπόδισε το επιτυχές έργο της.
Η Σύνοδος στο Ναό της Αγίας Σοφίας, στις 15 Δεκεμβρίου του 2018,
υιοθέτησε όλες τις αποφάσεις για τις οποίες συγκλήθηκε και δημιούργησε τη
σταθερή κανονική βάση έτσι ώστε η ενιαία ήδη Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας ως
Τοπική να λάβει, όπως το ζητούσε και επιθυμούσε για πολλά χρόνια, τον Τόμο
Αυτοκεφαλίας από την Α.Θ. Παναγιότητα τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο.
Το κανονικό δίκαιο και η τάξη γενικά, καθώς και ο Τόμος ειδικότερα,
ορίζουν ότι όλα τα Ορθόδοξα εκκλησιαστικά ιδρύματα εντός της Ουκρανίας πρέπει
να βρίσκονται σε οργανωτική και δικαιοδοτική ενότητα, ως μία και ενιαία Τοπική
Ορθόδοξη Εκκλησία. Ωστόσο, με μεγάλη θλίψη και πόνο όλοι μας βλέπουμε ότι,
κυρίως λόγω της στάσης του Πατριαρχείου της Μόσχας, ένα μέρος των Ορθόδοξων δεν
έχουν ακόμη ακούσει το κάλεσμα της ενότητας που τους απευθύνεται και δεν έχουν
εκπληρώσει αυτό το καθήκον να είναι ενωμένοι. Αλλά ακόμη και μεταξύ εκείνων των
Ουκρανών Ορθοδόξων που δεν ανήκουν ακόμη στην οικογένεια της Ορθόδοξης
Εκκλησίας της Ουκρανίας, ο αριθμός εκείνων που θέλουν να επιτύχουν αυτή την
ενότητα αυξάνεται.
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με το σημείο που μας έδωσε ο ίδιος ο Κύριος,
ο οποίος αναφέρει ότι ένα δέντρο γίνεται γνωστό από τους καρπούς του, όλος ο
κόσμος μπορεί να δει ότι το Πατριαρχείο της Μόσχας έχει δηλητηριαστεί βαθιά από
τις ψευδοθρησκευτικές διδασκαλίες του «ρωσικού κόσμου», ο δηλητηριώδης και
θανατηφόρος καρπός των οποίων είναι ο σημερινός τρομερός πόλεμος της Ρωσίας
κατά της Ουκρανίας. Ο διαβολικός και άθεος πόλεμος τον οποίο ο Πατριάρχης της
Μόσχας αποκάλεσε ιερό και ευλόγησε τον Ρώσο ηγεμόνα και το στρατό του για όλα
τα εγκλήματα που διέπραξαν και συνεχίζουν να διαπράττουν στη γη μας.
Επομένως, έχοντας ήδη μάθει με σαφή και αδιαμφισβήτητο τρόπο ότι τόσο
η ρίζα όσο και ο καρπός του «ρωσικού κόσμου» είναι κακοί, θα πρέπει να είναι
σαφές σε όποιον πραγματικά επιθυμεί να διατηρήσει την καθαρότητα της Ορθοδοξίας
και νοιάζεται για το καλό της Εκκλησίας ότι θα πρέπει να απομακρυνθεί από αυτό
το κακό και να μην έχει καμία σχέση με αυτό το σκοτάδι.
Ακολουθώντας σταθερά και ακλόνητα αυτές τις αρχές εμείς ξανά και ξανά
απευθυνόμαστε προς Εσάς, Δέσποτα, και προς όλους τους Ορθόδοξους αδελφούς και
Ορθόδοξες αδελφές μας αλλά πρώτα απ’ όλα προς τους Επισκόπους και Ιερείς, οι
οποίοι φέρουν την μεγαλύτερη ευθύνη, όπως αναφέρεται και στην Αγία Γραφή, με
την έκκληση να ξεκινήσει ο διάλογος για την ενότητα άνευ προκαταρκτικών όρων.
Εμείς γνωρίζουμε ότι νωρίτερα εκ μέρους Σας ανακοινώθηκαν τρεις
προϋποθέσεις για έναν τέτοιο διάλογο, συγκεκριμένα – να απορρίψουμε τις
αποφάσεις του Οικουμενικού Πατριαρχείου και να μην ακούσουμε τα αιτήματα όσων
παίρνουν αυτές τις αποφάσεις και επιθυμούν να είναι ενωμένοι, ως Ορθόδοξη Εκκλησία
της Ουκρανίας. Λόγω αντικειμενικών και ανεξάρτητων από μας αιτιών, εμείς δεν
μπορούμε να συμφωνήσουμε σε τέτοιες απαιτήσεις, επειδή έρχονται σε αντίθεση με
την Αλήθεια και θα σήμαιναν για μας την απάρνηση του Θεού, ο Οποίος έδωσε στους
Ιεράρχες και στον κλήρο μας τη χάρη της Ιερωσύνης, και της Εκκλησίας του
Χριστού, η Οποία μέσω του έργου και των κόπων του Οικουμενικού Πατριάρχου
ευεργέτησε την Ουκρανία.
Για αυτό το λόγο, με αγάπη ζητούμε από Εσάς και τους Ιεράρχες, οι
οποίοι είναι μαζί Σας, να συμφωνήσετε να ξεκινήσουμε το διάλογό μας άνευ
προκαταρκτικών όρων. Έτσι ακριβώς όπως ξεκίνησε ο διάλογος που ευλόγησε και
υποστήριξε ο αείμνηστος Μητροπολίτης Κιέβου και Πάσης Ουκρανίας Βολοντύμυρ και
τον οποίον το Πατριαρχείο της Μόσχας κατέστρεψε. Είθε όλοι όσοι πραγματικά
τιμούν τη μνήμη του Μητροπολίτη Βολοντύμυρ να τον πάρουν ως παράδειγμα.
Ως εκ τούτου, μη εγκαταλείποντας ποτέ την ελπίδα στον Θεό, στη
μεσολάβηση της Παναγίας και όλων των Αγίων για την υπέρβαση των εκκλησιαστικών
διαιρέσεων, παρά το γεγονός ότι όλες οι πολυάριθμες προηγούμενες εκκλήσεις μας
προς Εσάς και όσους είναι μαζί σας για διάλογο έμειναν αναπάντητες, απευθύνομαι
ξανά, Δέσποτα, προς Εσάς και όλους όσοι είναι μαζί Σας τώρα, και παρακαλώ μη
μείνει αυτή η παράκληση, αυτό το απλωμένο προς Εσάς χέρι, χωρίς εποικοδομητική
απάντηση.
Κάνω αυτή την έκκληση δημόσια, καλώντας ως μάρτυρες το πλήρωμα της
Ορθοδοξίας και τον Ουκρανικό λαό. Είθε ο Θεός να ευλογήσει αυτό το καλό έργο με
επιτυχία!
15 Αυγούστου 2024
Πηγή: pomisna
Ο Θεός να φωτίσει τον Ονούφριο αφήνοντας πίσω τα εθνοφυλετικά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ ενότητα είναι το ζητούμενο. Μα αυτή η ενότητα δεν υπήρχε από την εποχή των Αποστόλων. Σήμερα η Ορθοδοξία είναι σπασμένη σε κομμάτια. Ο Θεός να τους φωτίσει.
ΑπάντησηΔιαγραφήΡε δε ντρεπόμαστε... μετά από τόσο ξύλο, συλλήψεις και διώξεις; Ένας είναι ο κανονικός μητροπολίτης Ουκρανίας, ο π. Ονούφριος!
ΑπάντησηΔιαγραφήΌταν οι Ρώσοι έχουν δόγμα τον εθνοφυλετισμό και την δήθεν σλαβική υπεροχή ,δεν υπάρχει θεραπεία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια τους διωγμούς εναντίον του Ονούφριου, των κληρικών και λαϊκών της Ουκρανίας δεν γράφει λέξη ο Επιφάνιος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΩραίος!!!
Ο διάλογος σάν μέσον επίλυσης προβλημάτων είναι πολύ καλός.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓι αυτό θα πρέπει νά τόν χρησιμοποιήσει ο κ. Επιφάνιος, πρώτα για τον εαυτό του, νά ελθει δηλαδή σε διάλογο μέ τις δέκα Ορθόδοξες Εκκλησίες, πού δέν αναγνωρίζουν την αρχιερωσύνη του, νά τίς πείσει, καί κατόπιν σάν ισότιμος να έλθει σε διάλογο με τον κ. Ονούφριο, τού οποίου η Αρχιερωσύνη αναγνωρίζεται από δεκατέσσερεις Ορθόδοξες Εκκλησίες.
Ο καλός Κληρικός εμπιστεύεται τους Ιερούς Κανόνες καί τις Δομές της Εκκλησίας, όχι την Πολιτική Ισχύ καί τίς δομές της Πολιτείας.