Έχει καταδικάσει η Μία Αγία Καθολική και Αποστολική Εκκλησία τις πλάνες των Ρωμαιοκαθολικών;
Theo
Σε πρόσφατο άρθρο μου εδώ (https://anastasiosk.blogspot.com/2024/08/theo.html), όσο πιο κατανοητά και συνοπτικά μπορούσα, εξέθεσα τις κύριες πλάνες των Ρωμαιοκαθολικών (ήμουν και εκτός έδρας, δεν είχα πατερικά βιβλία μαζί μου κι έγραφα από ένα τάμπλετ) κι επιχειρηματολόγησα ότι ένας συμβιβασμός στη δογματική διατύπωση δεν θα ωφελούσε ούτε εμάς, ούτε τους Ρωμαιοκαθολικούς. (Το γιατί το αιτιολόγησα και στη συζήτηση που ακολούθησε, όπου σημείωσα και κάποια ιστορικά στοιχεία για την αίρεση του Filioque.) Αυτό προκάλεσε την οξεία αντίδραση του κ. Κοτταδάκη σε σχετικό άρθρο του ((https://anastasiosk.blogspot.com/2024/08/blog-post_368.html) που έγινε οξύτερη στα σχόλια που ακολούθησαν με ad hominem επιθέσεις και ειρωνείες εναντίον όσων αμφισβητούν τις θέσεις του.
Γράφει ο κ. Κοτταδάκης: «Επήλθε ραγδαία γραπτό υποταγμένο ευδιάκριτα
στην ιδεοληψία: «η Ορθόδοξη Ανατολή, το φως», «η Καθολική Δύση και τα εξ αυτής,
το σκότος» ! Και από τούτο Σήμα. «Κίνδυνος, Θάνατος ! Στοπ» !» και αγανακτεί
γιατί ... τόλμησα και το επανέλαβα (όχι με αυτή τη φρασεολογία, φυσικά!) οχτώ
φορές στα σχόλια που ακολούθησαν.
Κατά το λεξικό του Μπαμπινιώτη, ιδεοληψία είναι «1. ΨΥΧΟΛ. νοσηρή κατάσταση που εκδηλώνεται με την επίμονη εμφάνιση στη συνείδηση του πάσχοντος ιδεών ή αισθημάτων, έμμονων ιδεών. 2. Υπερβολική εμμονή σε ιδεολογικά δόγματα.» Μάλλον το δεύτερο εννοεί ο κ. Κοτταδάκης. Αλλά τότε όλοι οι Άγιοί μας κι οι συνειδητοί πιστοί της Μίας Αγίας Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας που ενστερνίζονται όσα γράφω, όπως θα φανεί παρακάτω, είναι ιδεοληπτικοί.
Όμως, η Ορθόδοξη πίστη δεν είναι ιδεολογία αλλά βίωμα που εδράζεται στις θεόπνευστες θεολογικές θέσεις και εμπειρίες των Αγίων και στο φρόνημα του πιστού λαού (Συνοδικόν της Ορθοδοξίας). Από εκεί πηγάζει το Ορθόδοξο δόγμα, όχι από την κατά κόσμον σοφία κάποιων θεολογούντων. Ποιους καθυβρίζει λοιπόν ο κατά το δίπλωμα θεολόγος;Μιλά για την αγάπη, αόριστα, και κατηγορεί όσους Ορθοδόξους δεν
προδίδουν την πίστη τους για τάχαμου έλλειψή της και «στεγανή αυτοδικαίωση, και
τελικά ... στεγανή μοναξιά». Όμως, το να επιβραβεύεις τις πλάνες των
Ρωμαιοκαθολικών αδελφών μας δεν αποτελεί πράξη αγάπης. Αλλά, όπως έγραψα στα
σχόλια του άρθρου του, το να ξέρουμε ότι η πίστη μας είναι η σωστή (κάτι που ο
Θεός το επιβεβαιώνει εμπειρικά σε πολλούς) ... είναι κάτι που μας καθιστά
υπεύθυνους απέναντι στους πλανεμένους αδελφούς μας. Το να τους το λέμε αυτό με
διάκριση είναι πράξη αγάπης. Γράφει ο π. Γεώργιος Καψάνης: «Όσοι πράγματι
αγαπούν, δεν φοβούνται να πουν την αλήθειαν, διότι μόνη η αλήθεια σώζει. Όσοι
δεν αγαπούν ή αγαπούν υποκριτικώς, κρύπτουν την αλήθειαν δι᾿ ιδιοτελείς
σκοπούς.»
Επίσης, όποιος ζει μέσα στην Ορθόδοξη Εκκλησία, ακολουθεί τη
διδασκαλία της, και στη θεωρία και στην πράξη, και συνεπώς βιώνει την άκτιστη
χάρη του Χριστού εδώ και τώρα, όχι μόνο δεν ζει στη μοναξιά αλλά κυκλοφορεί σε
μιαν άλλη διάσταση, όπως λέει κι ο άγιος Πορφύριος για όσους γίνονται αιχμάλωτοι του καλού: «Πώς να έλθει στην
ψυχή του ο πονηρός να του φέρει απελπισία, απογοήτευση, νωθρότητα και τα
τοιαύτα; Η θεία χάρις τον γεμίζει κι εκείνα δεν έχουν τη δύναμη να μπούνε μέσα.
Δεν μπορούν να μπούνε, όταν το δωμάτιό του είναι γεμάτο από φίλους του
πνευματικούς, που είναι μέσα στον αιθέρα, μέσα στο άπειρο –εννοώ τους αγγέλους,
τους αγίους, τους μάρτυρες και κυρίως τον Χριστό.»
Παρακάτω ο κ. Κοτταδάκης παραθέτει φύρδην μίγδην γνώμες Πατέρων και
γνωστών θεολόγων για το θέμα της εκπορεύσεως του Αγίου Πνεύματος και για τα
ιστορικά αίτια της εμφανίσεως του Filioque. (Για τα
τελευταία έγραψα κι εγώ λίγα τινά στα σχόλια του άρθρου μου.) Όμως, το θέμα δεν
είναι στο πώς προέκυψε αυτή η πλάνη αλλά αν μπορεί να παραβλεφθεί και τι
αλλοίωση έχει επιφέρει στο ήθος των Ρωμαιοκαθολικών, κάτι που έχει βαθύνει κατά
πολύ το μεταξύ μας χάσμα, άρα δυσκολεύει πάρα πολύ την ένωση, όπως επιχειρηματολόγησα
στο άρθρο μου. (Ο εν λόγω δεν αναφέρθηκε καθόλου στις άλλες τρεις διαφορές που
επεσήμανα στο μικρό και φτωχό άρθρο μου. Αυτό σημαίνει πως αναγνωρίζει πως
υπάρχουν, ή τις διαβάζει πρώτη φορά εδώ και δεν έχει επιχειρήματα να
αντιπαραθέσει; Το αγνοώ.)
Όσον αφορά τις γνώμες που παραθέτει, οι Άγιοι πολλές φορές λένε τα
ίδια με άλλες λέξεις, κι άλλοτε οι απόψεις τους διαφέρουν. Αλλά και αυτοί
κάνουν λάθη καμιά φορά· τον αποφασιστικό όμως λόγο τον έχει η Εκκλησία που εκφράζεται
αυθεντικά μέσω της συμφωνίας των Πατέρων και των Όρων (αυτά πού σήμερα τα λέμε δόγματα)
των ιερών Συνόδων της. Όπως δήλωσε ο άγιος Γρηγόριος Παλαμάς στη Σύνοδο του
1351: «Πλήν, οὔτε τότε περὶ τῶν λέξεων ὁ σκοπὸς ἐμοί, ἀλλ᾿ ἅπας ὁ ἀγὼν περὶ τῶν
πραγμάτων, οὔτε νῦν περὶ ὀνομάτων καὶ συλλαβῶν διαφέρομαι· ἀλλὰ τῶν πραγμάτων εὐσεβῶς
ἀνακηρυχθέντων, Χριστοῦ χάριτι, ἕτοιμός εἰμι πᾶν ὅπερ ἡ θεία σύνοδος περὶ τῶν
λέξεων διαγνῷ, στέρξαι καὶ ἀποδέξασθαι.» Η αλήθεια της πίστεώς μας δεν
βρίσκεται τόσο στις δογματικές διατυπώσεις της, όσο στην ουσία τους, στα πράγματα, δηλαδή στην κατά Θεόν εμπειρία
στην οποία βασίζονται. Επ᾿ αυτής συμφωνούν μεταξύ τους οι Πατέρες και το ευσεβές
φρόνημα των πιστών· και γι᾿ αυτά τα πράγματα,
γι᾿ αυτὴν την αλήθεια, επιμένουν οι Πατέρες μας.
Η πλάνη του Filioque καταδικάστηκε
από την 8η Οικουμενική Σύνοδο του 879/880. Κι είναι οικουμενική αυτή
η Σύνοδος διότι, όπως και οι εφτά προηγούμενες, συγκλήθηκε από τον αυτοκράτορα
και συμμετείχαν και υπέγραψαν τις αποφάσεις της οι εκπρόσωποι όλων των
πατριαρχείων (και αυτού της Ρώμης)[i]. Ιδού
κάποια αποσπάσματα από τα πρακτικά της:
«8. Ἀλλὰ γὰρ οὐχὶ μόνον εἰς ταῦτα παρανομεῖν ἐξηνέχθησαν, ἀλλὰ καὶ εἴ
τις τῶν κακῶν ἐστὶ κορωνίς, εἰς ταύτην ἀνέδραμον. Πρός γάρ τοι τοῖς εἰρημένοις ἀτοπήμασι,
καὶ τὸ ἱερὸν καὶ ἅγιον Σύμβολον, ὃ πᾶσι τοῖς συνοδικοῖς καὶ οἰκουμενικοῖς
ψηφίσμασιν ἄμαχον ἔχει τὴν ἰσχύν, νόθοις λογισμοῖς καὶ παρεγγράπτοις λόγοις, καὶ
θράσους ὑπερβολῇ, κιβδηλεύειν ἐπεχείρησαν (ὢ τῶν τοῦ πονηροῦ μηχανημάτων!), τὸ
Πνεῦμα τὸ ἅγιον οὐκ ἐκ τοῦ Πατρὸς μόνον, ἀλλὰ καὶ ἐκ τοῦ Υἱοῦ ἐκπορεύεσθαι
κοινολογήσαντες.
9. ... Τίς ὅλως ἀνάσχοιτο τῶν ἐν χριστιανοῖς τελούντων ἐπὶ τῆς Ἁγίας
Τριάδος δύο εἰσάγειν αἴτια, Υἱοῦ μὲν καὶ Πνεύματος τὸν Πατέρα, τοῦ Πνεύματος δὲ
πάλιν τὸν Υἱόν, καὶ εἰς διθεΐαν τὴν μοναρχίαν λύειν, καὶ μηδὲν ἦττον τῆς ἑλληνικῆς
μυθολογίας τὴν τῶν χριστιανῶν σπαράττειν θεολογίαν, καὶ τῆς ὑπερουσίου καὶ μοναρχικῆς
Τριάδος ἐξυβρίζειν τὸ ἀξίωμα; Διὰ τί δὲ καὶ ἐκπορευθείη τοῦ Υἱοῦ τὸ Πνεῦμα; Εἰ
γὰρ ἡ ἐκ τοῦ Πατρὸς ἐκπόρευσις τελεία (τελεία δέ, ὅτι Θεὸς τέλειος ἐκ Θεοῦ
τελείου), τίς ἡ ἐκ τοῦ Υἱοῦ ἐκπόρευσις; καὶ διὰ τί; περιττὸν γὰρ ἂν εἴη τοῦτο
καὶ μάταιον.»
Η δε πλάνη των Ρωμαιοκαθολικών που θεωρούν πως άκτιστη είναι μόνη η
ουσία του Θεού κι όχι οι ενέργειές του, άρα το θαβώριο φως ήταν κτιστό και άρα
μόνο η ουσία του Θεού είναι Θεός, όχι οι ενέργειες· οπότε ο άνθρωπος δεν μπορεί
να ενωθεί με τον Θεό αλλά μόνο να τον νοήσει, καταδικάστηκε από τρεις συνόδους
που συνεκλήθησαν στην Κωνσταντινούπολη από τους αυτοκράτορες το 1341, 1347 και
1351 και θεωρούνται ως η Ενάτη Οικουμενική Σύνοδος από πολλούς θεολόγους[ii] (του π.
Ιωάννη Ρωμανίδη συμπεριλαμβανομένου). Ακολουθούν κάποια αποσπάσματα από τα
πρακτικά τους:
«51. Ἀνεφάνη οὖν καὶ ἀπελέγχθη ἐκ τούτων ὁ Βαρλαὰμ βλασφήμως καὶ
κακοδόξως λαλῶν περί τε τοῦ ἐν τῷ Θαβωρίῳ θείου φωτὸς καὶ ὧν κατὰ τῶν μοναχῶν
... συνεγγράφετο.
52. Ἀλλὰ καὶ εἴτις ἕτερός τι τῶν ὑπ᾿ ἐκείνου βλασφήμως καὶ κακοδόξως
κατὰ τῶν μοναχῶν, μᾶλλον δὲ τῆς Ἐκκλησίας αὐτῆς, λαληθέντων ἢ συγγραφέντων
φανείη πάλιν τῶν μοναχῶν κατηγορῶν ἢ ὅλως τούτων ἐν τοῖς τοιούτοις καθαπτόμενος,
τῇ αὐτῇ καταδίκῃ παρὰ τῆς ἡμῶν μετριότητος καθυποβαλλόμενος, ἀποκήρυκτος ἔσται
καὶ αὐτὸς και ἀποτετμημένος τῆς ἁγίας τοῦ Χριστοῦ καθολικῆς καὶ ἀποστολικῆς Ἐκκλησίας
καὶ τοῦ τοῦ ὀρθοδόξου τῶν χριστιανῶν συστήματος» (Πρακτικὰ τῆς Συνόδου τοῦ
1341).
«9. ...διαφορὰν μέντοι οὐσίας θείας καὶ θείας ἐνεργείας ἢ καὶ θείων ἐνεργειῶν
καὶ μᾶλα καὶ νοεῖσθαι καὶ λεγεσθαι προετρέψαντο, διαρρήδην τοῦ τοιούτου
δόγματος παρὰ τῆς Ἐκκλησίας κεκυρηγμένου.
52 ... Τοῖς γε γὰρ παρὰ τῶν θεολόγων ῥητῶς εἰρημένοις φανερῶς ἀντιλέγοντες
διετέλουν, καὶ τὴν θέωσιν τοῦ δεσποτικοῦ σώματος κτιστὴν ἐτόλμησαν ἀνειπεῖν, καὶ
τὴν οὐσίαν τοῦ Θεοῦ, διὰ τὸ παρὰ τῶν ἁγίων εἰρῆσθαι ταύτην ἀπροσπέλαστον καὶ ἀμέθεκτον,
φθαρτικὴν εἶναι νομίζειν τοὺς οὕτω περὶ ταύτης φρονοῦντας, (ὢ τόλμης!) δυσσεβῶς
ἀπεφήναντο» (Τόμος τῆς Συνόδου τοῦ 1351).
Αλλά και το Συνοδικόν της
Ορθοδοξίας που διαβάζεται κάθε Κυριακή της Ορθοδοξίας στις εκκλησίες και
καταδικάζει όσους δέχονται τις παραπάνω πλάνες (άρα, και τους σημερινούς
Ρωμαιοκαθολικούς) λέει:
«§75 Τοῖς αὐτοῖς φρονοῦσι καὶ λέγουσι τὸ λάμψαν ἀπὸ τοῦ Κυρίου ἐπὶ τῆς
θείας αὐτοῦ μεταμορφώσεως φῶς ποτὲ μὲν εἶναι ἴνδαλμα καὶ κτίσμα καὶ φάσμα ἐπὶ
βραχὺ φανὲν καὶ διαλυθὲν παραχρῆμα, ποτὲ δὲ αὐτὴν τὴν οὐσίαν τοῦ Θεοῦ, ὡς εἰς αὐτὰ
τὰ ἐναντιώτατα φρενοβλαβῶς καὶ ἀδύνατα παντελῶς ἑαυτοὺς ἐπιρρίπτουσι, καὶ τοῦτο
μὲν τὴν Ἀρείου μαινομένοις μανίαν εἰς κτιστὰ καὶ ἄκτιστα τὴν μίαν θεότητα καὶ τὸν
ἕνα Θεὸν κατατέμνοντος, τοῦτο δὲ τῇ τῶν Μασσαλιανῶν δυσσεβεία συμφερομένοις τὴν
θείαν οὐσίαν ὁρατὴν εἶναι λεγόντων, μὴ ὁμολογοῦσι δὲ κατὰ τὰς τῶν ἁγίων
θεοπνεύστους θεολογίας καὶ τὸ τῆς ἐκκλησίας εὐσεβὲς φρόνημα, μήτε κτίσμα εἶναι
τὸ θειότατον ἐκεῖνο φῶς μήτε οὐσίαν Θεοῦ, ἀλλ’ ἄκτιστον καὶ φυσικὴν χάριν καὶ ἔλλαμψιν
καὶ ἐνέργειαν, ἐξ αὐτῆς τῆς θείας οὐσίας ἀχωρίστως ἀεὶ προϊοῦσαν, ἀνάθεμα (γ΄).
§76 Ἔτι τοῖς αὐτοῖς φρονοῦσι καὶ λέγουσι μηδεμίαν ἐνέργειαν φυσικὴν ἔχειν
τὸν Θεόν, ἀλλὰ μόνην οὐσίαν εἶναι, ταυτόν τε καὶ ἀδιάφορον παντελῶς οἰομένοις
τήν τε θείαν οὐσίαν καὶ τὴν θείαν ἐνέργειαν καὶ μηδεμίαν νοεῖσθαι τούτων κατά
τι διαφοράν, ἀλλὰ τὴν αὐτὴν ποτὲ μὲν οὐσίαν ποτὲ δὲ ἐνέργειαν λέγεσθαι, ὡς καὶ
αὐτὴν ἀνοήτως τὴν θείαν οὐσίαν παντάπασιν ἀναιροῦσι καὶ εἰς τὸ μὴ ὂν ἄγουσιν· ἐνεργείας
γὰρ μόνον τὸ μὴ ὂν στερεῖσθαι φασὶν ἐπὶ λέξεως οἱ τῆς ἐκκλησίας διδάσκαλοι· ἤδη
δὲ καὶ τὰ Σαβελλίου νοσοῦσι καὶ τὴν παλαιὰν ἐκείνου συναίρεσιν καὶ σύγχυσιν καὶ
συναλοιφὴν ἐπὶ τῶν τριῶν τῆς θεότητος ὑποστάσεων νῦν ἐπὶ τῆς θείας οὐσίας καὶ ἐνεργείας
ἀνακαινίζειν τολμῶσι, καὶ ὁμοίως δυσσεβῶς αὐτὰς συναλείφουσι· μὴ ὁμολογοῦσι δὲ
κατὰ τὰς τῶν ἁγίων θεοπνεύστους θεολογίας καὶ τὸ τῆς ἐκκλησίας εὐσεβὲς φρόνημα
οὐσίαν τε ἐπὶ Θεοῦ καὶ οὐσιώδη καὶ φυσικὴν τούτου ἐνέργειαν, ὡς ἄλλοι τε πλεῖστοι
τῶν ἁγίων, καὶ μάλιστα οἱ τῆς ἁγίας καὶ οἰκουμενικῆς ἕκτης συνόδου τρανῶς
διεσάφησαν ... ἀνάθεμα (γ΄).
...
§77 Ἔτι τοῖς αὐτοῖς φρονοῦσι καὶ λέγουσι κτιστὴν εἶναι πᾶσαν φυσικὴν
δύναμιν καὶ ἐνέργειαν τῆς τρισυποστάτου θεότητος ὡς κτιστὴν ἐκ τούτου πάντως καὶ
αὐτὴν τὴν θείαν οὐσίαν ἀναγκαζομένοις δοξάζειν· κτιστὴ γὰρ κατὰ τοὺς ἁγίους ἐνέργεια
κτιστὴν δηλώσει καὶ φύσιν, ἄκτιστος δὲ ἄκτιστον χαρακτηρίσει οὐσίαν· καντεῦθεν ἤδη
κινδυνεύσουσιν εἰς ἀθεΐαν παντελῆ περιπίπτειν καὶ τὴν ἑλληνικὴν μυθολογίαν καὶ
τὴν τῶν κτισμάτων λατρείαν τῇ καθαρᾷ καὶ ἀμώμῳ τῶν χριστιανῶν πίστει
προστριβομένοις, μὴ ὁμολογοῦσι δὲ κατὰ τὰς τῶν ἁγίων θεοπνεύστους θεολογίας καὶ
τὸ τῆς ἐκκλησίας εὐσεβὲς φρόνημα, ἄκτιστον εἶναι πᾶσαν φυσικὴν δύναμιν καὶ ἐνέργειαν
τῆς τρισυποστάτου θεότητος, ἀνάθεμα (γ΄).
...
§79 Ἔτι τοῖς αὐτοῖς φρονοῦσι καὶ λέγουσιν ἐπὶ τῆς θείας οὐσίας μόνης τὸ
τῆς θεότητος ὄνομα λέγεσθαι, μὴ ὁμολογοῦσι δὲ κατὰ τὰς τῶν ἁγίων θεοπνεύστους
θεολογίας καὶ τὸ τῆς ἐκκλησίας εὐσεβὲς φρόνημα, καὶ ἐπὶ τῆς θείας ἐνεργείας οὐχ
ἧττον αὐτὸ τίθεσθαι, καὶ οὕτω πάλιν μίαν θεότητα πᾶσι τρόποις πρεσβεύουσι,
Πατρός, Υἱοῦ, καὶ ἁγίου Πνεύματος, εἴτε τὴν οὐσίαν αὐτῶν εἴτε τὴν ἐνέργειαν,
θεότητα εἶποι τις, ὡς οἱ θεῖοι μυσταγωγοὶ καὶ τοῦτο ἡμᾶς ἐκδιδάσκουσιν, ἀνάθεμα
(γ΄).»
Όσοι σήμερα τολμούν να αμφισβητούν αυτές τις αποφάσεις και τα αναθέματα
κινδυνεύουν να βρεθούν εκτός Εκκλησίας. Και οφείλουν να αναρωτηθούν αν όλη αυτή
η αγαπολογία που επικαλούνται μπορεί να αναιρέσει τις παραπάνω κατηγορηματικές
δηλώσεις. Μόνο οικουμενική σύνοδος μπορεί να το κάνει αυτό, όχι ο πάσα εις
θεολογών και περιφρονών τη διδασκαλία της Εκκλησίας (και μάλιστα όταν την
εμμονή σ᾿ αυτή την πίστη τη χαρακτηρίζει ιδεοληψία),
όσες καλές προθέσεις και να έχει!
Προς επίρρωσιν των θέσεών μου (κυρίως, στο προηγούμενο άρθρο μου),
παραθέτω και κάποιες γνώμες έγκριτων θεολόγων:
«Τοῦτο τελειότης ἐστι σωτήριος έν τε γνώσει καὶ δόγματι, τὸ ταὐτὰ
φρονεῖν Προφήταις, Ἀποστόλοις, Πατρᾶσι, πᾶσιν ἁπλῶς δι᾿ ὧν τὸ Πνεῦμα μαρτυρεῖται»
(ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς).
«Ἡ Ὀρθοδοξία εἶναι ἡ μόνη Ἐκκλησία, ἡ μόνη ἀλήθεια, καὶ ἡ οἰκουμενικὴ ἀποστολή
της δὲν δύναται νὰ εἶναι ἄλλη, εἰ μὴ ἡ πλήρης ὁμολογία αὐτῆς τῆς ἀληθείας. Ὁ
Δυτικὸς χριστιανισμὸς εἶναι νενοθευμένος ὑπὸ τοῦ ὀρθολογισμοῦ καὶ ἀπώλεσε τὴν ἔννοιαν
καὶ τὴν κατοχὴν τοῦ Θείου Μυστηρίου καὶ τὴν πλήρη ἀποτελεσματικότητα τῆς
σωτηρίας. Θεωρῶ ἀναγκαῖον ὅπως ἀκουσθῇ, μετὰ πάσης δυνάμεως, ἡ ἀλήθεια αὕτη
σήμερον, ὅτε ὁ κίνδυνος τῆς ὀλισθήσεως πρὸς τὰς σχετικοκρατικὰς θεωρίας εἶναι
τόσον μέγας καὶ μεταξὺ αὐτῶν τῶν Ὀρθοδόξων θεολόγων» (ἅγιος Δημήτριος
Στανιλοάε).
«Ἐὰν εἰς τὴν περίπτωσιν τοῦ Filioque ἡ πίστις ἀναζητῇ τὴν νόησιν διὰ νὰ
μεταθέσῃ τὴν ἀποκάλυψιν ἐπὶ τοῦ πεδίου τῆς φιλοσοφίας, ἐν τῇ Ὀρθοδόξῳ
Τριαδολογίᾳ ἡ νόησις ἀναζητεῖ τὰς πραγματικότητας τῆς πίστεως, διὰ νὰ
μεταμορφωθῇ, παραδιδομένη ἐπὶ μᾶλλον εἰς τὰ μυστήρια τῆς ἀποκαλύψεως. Ἐπειδὴ τὸ
δόγμα τῆς Τριάδος ἀντιπροσωπεύει τὴν οὐσίαν πάσης θεολογικῆς σκέψεως, ἀνερχόμενον
ἐκ τῆς περιοχῆς τὴν ὁποίαν οἱ Ἕλληνες Πατέρες ὠνόμαζον κατ᾿ ἐξοχὴν Θεολογίαν, ἀντιλαμβάνεταί
τις ὅτι μία διαφορὰ ἐπὶ τοῦ οὐσιώδους τούτου σημείου, ὅσον ἀσήμαντος καὶ ἂν
παρουσιασθῇ ἐκ πρώτης ὄψεως, ἔχει μίαν τόσον ἀποφασιστικὴν σημασίαν» (Βλαδίμηρος
Λόσκι).
«Διὰ τοῦ Filioque δηλαδή, ἡ Δύσις προσεπάθησε νὰ κατανοήσῃ «λογικῶς» τὸ
μυστήριον τῆς Ἁγίας Τριάδος, καταργοῦσα τὴν ἀντινομίαν τοῦ Τριαδικοῦ μυστηρίου
καὶ δεικνύουσα τὸν ἀνθρωποκεντρικὸν χαρακτῆρα τῆς θεολογίας της.»
«Ὁ ἀλάθητος πάπας τῆς Ρώμης ἀντικαθιστᾷ ἐν πολλοῖς τὸν Χριστὸν καὶ
θεωρεῖται ὡς «πηγὴ ἑνότητος» διὰ τὴν Ἐκκλησίαν. Ὁ ἀγών, ἡ ἄσκησις διὰ τὴν
σωτηρίαν τοῦ χριστιανοῦ προσλαμβάνει ἐπίσης ἀνθρωποκεντρικὸν χαρακτῆρα. Αἱ Πνευματικαὶ ἀσκήσεις τοῦ Ἰγνατίου Λοϋόλα
εἶναι χαρακτηριστικὸν παράδειγμα τοῦ πνεύματος αὐτοῦ. Μία σύγκρισις τοῦ ἔργου αὐτοῦ
μὲ τὴν Ἐν Χριστῷ ζωὴν τοῦ Νικ.
Καβάσιλα ἀποκαλύπτει τὴν διάφορον θεώρησιν τοῦ ἀγῶνος διὰ τὴν σωτηρίαν. Εἰς τὸν
πρῶτον τονίζονται τὰ ἔργα τοῦ ἀνθρώπου, εἰς τὸν δεύτερον, ἡ συνέργεια ἀνθρωπίνης
[προσπαθείας;] καὶ θείας Χάριτος» (π. Γεώργιος Καψάνης).
ΥΓ. Ο κ. Κοτταδάκης μας κατηγορεί για «αιρεσιομανία, αιρεσιολαγνεία, ομφαλοσκοπισμό». Οι δύο πρώτες λέξεις
δεν υπάρχουν στα λεξικά. Φυσιολογικά θα σήμαιναν κάποιον που αγαπάει τις
αιρέσεις, που ηδονίζεται με αυτές, όπως θηλυμανής, αρχομανής κα. (βλ. https://christikolexiko.academyofathens.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=2&catid=2),
εξουσιολάγνος, κοπρολάγνος κα. (https://christikolexiko.academyofathens.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=2&catid=2).
Ας αναρωτηθεί λοιπόν μήπως του ταιριάζουν αυτοί οι νεολογισμοί. Μάλλον όμως
ήθελε να γράψει: αιρεσιομάχος, δηλαδή
«ο μαχόμενος περί θρησκευτικής αιρέσεως», κατά τον Δημητράκο.
Ομολογώ πως αυτό, η αιρεσιομαχία, δεν μου αρέσει. Απλώς, ακολουθώ την
Εκκλησία, σε ό,τι διδάσκει, και δεν έχω καμιά διάθεση ν’ ανακαλύπτω παντού
αιρέσεις. Αν ήταν έτσι, δεν θα έγραφα (σ᾿ αυτό το ιστολόγιο) για τον μακαρίτη
φίλο μου Χρήστο Γιανναρά: «η σκέψη του ήταν κυρίως δυτικότροπη, κι αυτό τον
οδήγησε σε αρκετές θεολογικές αστοχίες»,
ούτε: «Νομίζω πως κι ο Γιανναράς έκανε λάθος
κι ο π. Θεόκλητος υπερέβαλε», αλλά θα τον κατακεραύνωνα σαν αιρετικό. Ούτε θα
παρέθετα τα παρακάτω με τα οποία συμφωνώ: «Δεν είναι ο πρώτος, ούτε ο
τελευταίος που έσφαλε. Προσωπικά διακρίνω
μεταξύ του σφάλλω ή κάνω λάθος ή εκφράζω αιρετική άποψη και θέση και του
είμαι/είναι αιρετικός. Τον αιρετικό τον καθιστά αιρετικό κυρίως η
φιλονεικία του προς την Εκκλησία. Δηλαδή γίνεται κανείς αιρετικός όταν ελεγχθεί
για την αίρεσή του κι εκείνος εμμένοντας στην πλάνη του αντιτίθεται στην Πίστη
της Εκκλησίας.»
Όσο για τον ομφαλοσκοπισμό, διαβάζω στον Μπαμπινιώτη: «Ομφαλοσκόπος: 1. Πρόσωπο που προσπαθεί να περιέλθει σε έκσταση συγκεντρώνοντας την προσοχή στον ομφαλό του 2. (μτφ. μειωτ.) πρόσωπο που δεν δραστηριοποιείται και δέχεται μοιρολατρικά τα πράγματα, ως έχουν, αρκούμενο στο να τα ατενίζει.» Ο Δημητράκος όμως προχωρά περαιτέρω: «Ο ατενίζων επί μακρόν συνεχώς και εντατικώς τον ίδιον ομφαλόν προς το επιτυχείν ούτως έκστασιν, έλλαμψιν, ήτοι δι᾿ αυθυποβολής παραισθήσεις, εν αις κυρίως προέχει το ως εκ φωτός θάμβος· η ἀσκησις αύτη παλαιόθεν εν χρ. παρά τοις Ινδοίς φακίραις· ειδ. ο οπαδός της κατά τον 13ον και 14ον αι. αιρέσεως πολλών εν Αγίω Όρει μοναχών (Ησυχαστών), επιδιωκόντων εν παρατεταμένη αδρανεία δια της εις τον ομφαλόν προσηλώσεως των οφθαλμών να ίδωσι το φως το περιβαλόν τον Ι. Χριστόν κατά την επί του Θαβώρ μεταμόρφωσιν, ομφαλόψυχος βλ. λ". Την ερμηνεία αυτή την έχει πάρει από τον DuCange που είχε ιησουίτικη παιδεία (https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%94%CE%BF%CF%85%CE%BA%CE%AC%CE%B3%CE%B3%CE%B9%CE%BF%CF%82), κι εδώ παρουσιάζει ως τάχαμου αιρετικούς αυτούς που δικαίωσαν οι σύνοδοι του 1341, 1347 και 1351 (μακάρι να έφτανα το μικρό τους δαχτυλάκι!) ενώ ορθοδόξους θα θεωρεί τους Βαρλαάμ, Ακίνδυνο κλπ. που καταδίκασαν οι παραπάνω σύνοδοι και τους αναθεματίζουμε κάθε Κυριακή της Ορθοδοξίας. Τον ευχαριστώ, λοιπόν, γι᾿ αυτό τον χαρακτηρισμό. Με τιμάει!
[i] Βλ. το βιβλίο ενός Ρωμαιοκαθολικού,
του Johan Meijer,
A Successful Council of Union. A Theological Analysis of the Photian Synod of 869-880, Θεσσαλονίκη 1975.
[ii] «Οι
Οικουμενικές Σύνοδοι είναι σύνοδοι εκκλησιαστικών αξιωματούχων (Επισκόπων και
Αρχιεπισκόπων) και θεολογικών εμπειρογνωμόνων που συνέρχονται από όλο τον κόσμο
για να συζητήσουν και να επιλύσουν οικουμενικά ζητήματα και εξασφαλίζουν την έγκριση
ολόκληρης της Εκκλησίας (. Στον χαρακτηρισμό των Οικουμενικών Συνόδων δεν
λαμβάνεται υπ’ όψιν το μέγεθος του αριθμού των συμμετεχόντων επισκόπων, λόγω
του ότι αυτός μπορεί να ποικίλλει σε κάθε σύνοδο, ούτε η αντιπροσωπευτικότητα
την οποία έχει έναντι των κατά τόπους εκκλησιών. Μέτρο για την ανάδειξη των
Συνόδων ως Οικουμενικές είναι η επακόλουθη αποδοχή των αποφάσεών τους και η
παγκόσμια αναγνώριση της οικουμενικότητάς αυτών. Οι Οικουμενικές Σύνοδοι της
Ορθόδοξης Εκκλησίας, μέχρι στιγμής, είναι εννιά
...
Σειρά συνόδων (1341,1347,1351) που έλαβαν χώρα στην Κωνσταντινούπολη με αιτία τις
Ησυχαστικές Έριδες. Η Σύνοδος του 1341 δογμάτισε για την Άκτιστη Ουσία και την
Άκτιστη Ενέργεια του Θεού, καθώς επίσης και για τον Ησυχασμό, καταδικάζοντας
τον Βαρλαάμ Καλαβρό. Η Σύνοδος αυτή ασχολήθηκε με θεολογικά ζητήματα,
συγκλήθηκε από Αυτοκράτορα (Συνοδικός
Τόμος του 1341) συμμετείχε Θεούμενος (Άγιος Γρηγόριος Παλαμάς), και οι
αποφάσεις της έγιναν δεκτές από ολόκληρη την Εκκλησία. Συνεπώς, και η Σύνοδος
αυτή έχει αξία Οικουμενικής Συνόδου για τους Ορθοδόξους (https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9F%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CF%85%CE%BC%CE%B5%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%AD%CF%82_%CE%A3%CF%8D%CE%BD%CE%BF%CE%B4%CE%BF%CE%B9
─
Τοποθετεί λανθασμένα τη δεύτερη σύνοδο στο 1349, αλλά στην πραγματικότητα αυτή
διεξήχθη το 1347).
Από όσα έχω διαβάσει κατά καιρούς έχει καταδικάσει τις πλάνες αλλά όχι την ΕΚΚΛΗΣΙΑ της ΡΩΜΗΣ συνολικά. Άλλωστε το Οικουμενικό Πατριαρχείο επί Αθηναγόρα 7/12/1965 πραγματοποίησε και την άρση των αναθεμάτων του διαβόητου Σχίσματος του 1054. Τα παλαιά παρήλθαν υπάρχει νέος κοινός δρόμος. Παρακολούθησε λίγο Theo και το σήμερα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ άρση των αναθεμάτων του 1054 ήταν μια κίνηση καλής θελήσεως. Από το 1965 δεν έχουμε έλθει σε μυστηριακή κοινωνία με τους Ρωμαιοκαθολικούς, άρα ο δρόμος που άρχισε εκεί δεν συνεχίστηκε.
ΔιαγραφήΗ παπική "εκκλησία" έχει καταδικαστεί από τη Σύνοδο των Ιεροσολύμων του 1848, με τη συμμετοχή των τεσσάρων παλαιφάτων πατριαρχείων, κι αυτή η απόφαση δεν έχει ανακληθεί, αν δεν απατώμαι.
Ο άγιος Δημήτριος Στανιλοάε κι ο π. Γεώργιος Καψάνης, των οποίων τις γνώμες παρέθεσα τις έγραψαν μετά το 1965.
Η Εκκλησία ζει στην αιωνιότητα, ούτε στο σήμερα, ούτε στο χθες. Κι όπως γράφει ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς (βλ. παραπάνω), η διδασκαλία της οφείλει να ακολουθεί τη διδασκαλία των Προφητών, των Αποστόλων και των Πατέρων, "δι᾿ ὧν τὸ Πνεῦμα μαρτυρεῖται", όχι τα θεολογικά και ιδεολογικά ρεύματα της κάθε εποχής.
Ο Κοτταδάκης συμπορεύεται με την Εκκλησία της Ελλάδας και της Κωνσταντινουπόλεως. Είναι μέσα στην γραμμή τα άλλα είναι κάποιες ισχνές φωνές μελών της εκκλησίας. Στην Εκκλησία η άποψη των πλειόνων επικρατή και έχει βαρύτητα. Όχι των μειοψηφικών αν μπορούσες να ονομάσεις αυτή την αμυδρά μειοψηφία ως φωνή αντίθετη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΥγ. Τα εκατέρωθεν σχόλια και των δυο σας με παραπέμπουνε στην σημερινή κατάσταση του Συριζα που ο ένας πολεμά τον άλλο. Σοβαρότητα παρακαλώ… γιατί θα σας απευθύνω την ρήση του αειμνήστου Κ. Μητσοτάκη περί του Σκάι.
Παπα Νίκος
Πού το είδατε ότι στην Εκκλησία επικρατεί κι έχει βαρύτητα η άποψη των πλειόνων;
ΔιαγραφήΟ άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος είχε μείνει μόνος στην Κωνσταντινούπολη ανάμεσα στους Πνευματομάχους. Ο άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής, το ίδιο. Οι Στουδίτες κι οι άλλοι ομοϊδεάτες τους δεν ήταν πλειοψηφία. Κατάφεραν όμως, με τη χάρη του Θεού, να φωτίσει κι άλλους το Άγιο Πνεύμα και να συγκληθούν Σύνοδοι που τους δικαίωσαν. Την Εκκλησία την κατευθύνει το Άγιο Πνεύμα κι αυτή εκφράζεται συνοδικώς. Αυτό δεν σημαίνει πως πριν από τη σύγκληση των Συνόδων η πλειονότητα του πληρώματος ήταν υπέρ των αποφάσεων που ελήφθησαν. Πάντα οι θεούμενοι έχουν τον τελευταίο λόγο, τη εμπνεύσει του Αγίου Πνεύματος.
Ούτε οι λόγοι του Οικουμενικού Πατριάρχη, ούτε του Αρχιεπισκόπου της Ελλαδικής Εκκλησίας έχουν την επιπολαιότητα των όσων γράφει ο κ. Κοτταδάκης σχετικά με τις σχέσεις μας με τους Ρωμαιοκαθολικούς. Πχ, κανείς από αυτούς δεν συνέστησε να μεταδίδουν οι Ορθόδοξοι ιερείς τη θεία Κοινωνία σε ετερόδοξους.
Ευχαριστώ για τις συμβουλές σας, αλλά δεν σας γνωρίζω. Έχω άλλους που εκτιμώ κι αυτούς εμπιστεύομαι. Και δε νομίζω πως στα σχόλιά μου των τριών τεσσάρων τελευταίων μηνών δεν ήμουν σοβαρός, μέχρι το σχόλιο των 9:41 της 30-8. Κι αυτό έγινε σκόπιμα. Την τελευταία δεκαπενταετία έχω συμμετάσχει σε κάποια φόρα κι έχω χύσει αίμα απαιτώντας να γίνονται σεβαστοί οι συνομιλητές και να συζητούνται μόνο οι θέσεις τους, όχι να κακοχαρακτηρίζονται και να τσουβαλιάζονται τα πρόσωπα, και αρκετές φορές το έχω πετύχει. Εκεί όπου δεν υπάρχει διόρθωση, μετά από κάποιες δεκάδες νουθεσίες, αποχωρώ. Κι αυτό το άρθρο είναι μια απόπειρα επιστροφής στη σοβαρότητα.
Συμπληρώνω σχετικά με τη δέηση υπέρ της των πάντων ενώσεως:
ΑπάντησηΔιαγραφήΒασίζεται πάνω στην αρχιερατική προσευχή του Κυρίου και δεν σημαίνει επ' ουδενί να ενωθούν οι Ορθόδοξοι με τους αιρετικούς, αλλά να έχουν όλοι την ίδια πίστη και δι' αυτής να ενωθούν με τον Θεό.
Γράφει ο Ευαγγελιστής: "Οὐ περὶ τούτων δὲ ἐρωτῶ μόνον, ἀλλὰ καὶ περὶ τῶν πιστευσόντων διὰ τοῦ λόγου αὐτῶν εἰς ἐμέ, ἵνα πάντες ἓν ὦσι, καθὼς σύ, πάτερ, ἐν ἐμοὶ κἀγὼ ἐν σοί, ἵνα καὶ αὐτοὶ ἐν ἡμῖν ἓν ὦσιν, ἵνα ὁ κόσμος πιστεύσῃ ὅτι σύ με ἀπέστειλας. καὶ ἐγὼ τὴν δόξαν ἣν δέδωκάς μοι δέδωκα αὐτοῖς, ἵνα ὦσιν ἓν καθὼς ἡμεῖς ἕν ἐσμεν, ἐγὼ ἐν αὐτοῖς καὶ σὺ ἐν ἐμοί, ἵνα ὦσι τετελειωμένοι εἰς ἕν, καὶ ἵνα γινώσκῃ ὁ κόσμος ὅτι σύ με ἀπέστειλας καὶ ἠγάπησας αὐτοὺς καθὼς ἐμὲ ἠγάπησας" (Ιω. 17, 20-23).
Και ερμηνεύει ο ιερός Χρυσόστομος το "'ἐν "ἡμῖν":
"Τί δέ ἐστιν Ἐν ἡμῖν; ''Εν τῇ πίστει τῇ εἰς ἡμᾶς."
Ένωση χωρίς κοινή πίστη στον Θεό, είναι αδύνατη. Οπότε, ο δρόμος προς την ένωση είναι ο δρόμος της επιστροφής στην αλήθεια, στην κοινή πίστη της αρχαίας Εκκλησίας. Όλα τ' άλλα είναι να ΄χαμε να λέγαμε.
Αγαπητέ Theo,
ΑπάντησηΔιαγραφήγράφετε πολλά και πολύ ενδιαφέροντα. Μοιάζει να είστε ένας άνθρωπος που και πολλούς γνώριζε και γνωρίζει και μία υψηλή -όχι αδίκως- αίσθηση έχει για το ρόλο του μέσα στην εκκλησία.
Αδυνατώ να κατανοήσω για ποιο λόγο δεν γράφεται το όνομά σας.
Συνδιαλέγεστε με τον κύριο Κοτταδάκη, δηλώνεται φίλος του Χρήστου Γιανναρά σχολιάζετε ο ίδιος ότι ίσως σας μπερδέψαμε με το Μητροπολίτη Ναυπάκτου.
Νομίζω ότι έχετε την υποχρέωση να γράψετε το όνομά σας.
Αυτό ταιριάζει στο ορθόδοξο ήθος.
ΥΓ. Συγχωρέστε με αν δεν σας καλώ σωστά παραδείγματος χάριν δεν γνωρίζω αν είστε μοναχός.
Με σεβασμό
Γεώργιος Δ Μαρκάκης
Ευχαριστώ για τις συμβουλές σας, επιτρέψτε όμως να έχω τους λόγους μου που γράφω με χρηστώνυμο.
ΔιαγραφήΌσο για το ορθόδοξο ήθος, ποιος το εκφράζει;
Αυτός που δημοσιεύει αντόρθόδοξες θέσεις, επώνυμα, ισχυριζόμενος πως αυτή είναι διδασκαλία του Χριστού;
Αυτοί που, χωρίς να μπαίνουν στην ουσία του θέματος, τον δικαιώνουν, συνήθως ανώνυμα, ισχυριζόμενοι ψευδώς ότι τα ίδια πρεσβεύει το Οικουμενικό Πατριαρχείο και η Εκκλησία της Ελλάδος ή ότι τη διδασκαλία της Εκκλησίας όπως τη διατύπωσαν οι Οικουμενικές Σύνοδοι και οι μεγάλοι Πατέρες, μόνο μια μικρή μειοψηφία, και αν, την ασπάζεται σήμερα;
Ή κάποιος που διακηρύσσει αυτή την καθ' όλα Ορθόδοξη διδασκαλία, έστω και με χρηστώνυμο;
ΑπάντησηΔιαγραφήΩς ανώνυμος γράφεις και κάτι παραπάνω. Ως επώνυμος προσέχεις. Ο κ. Κοτταδάκης γράφει με υπευθυνότητα. Οι υπόλοιποι εμείς γράφουμε όσα μας αρέσουν.
"Γράφετε, δηλώνετε"
ΑπάντησηΔιαγραφήΖητώ συγνώμη για τα ορθογραφικά της φωνητικής πληκτρολόγησης στο κινητό.
ΓΔΜ
Συμφωνώ με το σκεπτικό του 2 Σεπ. 2024 στις 2:28 μ.μ
ΑπάντησηΔιαγραφήΑν έγραφα κάποιο άρθρο και το δημοσίευα θα έγραφα τουλάχιστον ονοματεπώνυμο.
Περί των άλλων έχει η Αγία μας Εκκλησία έχει καταδικάσει πλάνες άλλα όχι την Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία ή τον Πάπα. Μεμονωμένες συνάξεις ιεραρχών δεν έχουν ισχύ Συνόδου ευρύτατης αλλά περιστασιακής.
Παύλος Αναγνώστου
θεολόγος
Για να μη γράφω με το όνομά μου έχω τους λόγους μου. Ο διαχειριστής του ιστολογίου ξέρει ποιος είμαι. Κι ο κ. Κοτταδάκης μάλλον το έχει μάθει.
ΔιαγραφήΕφόσον ο διαχειριστής του ιστολογίου το επιτρέπει, δε νομίζω πως αυτό πρέπει να γίνεται θέμα. Και δεν γράφω ανωνύμως αλλά με χρηστώνυμο, το ίδιο πάντα σε ὀλα τα ιστολόγια στα οποία είτε σχολιάζω είτε αναρτώ κείμενά μου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌσο για την καταδίκη των Ρωμαιοκαθολικών, βλέπε απάντησή μου σχετικά με τη Σύνοδο των Ιεροσολύμων του 1848.
Την απάντηση Theo την δίνει ο Πατριάρχης Βαρολομαίος στην εναρκτήρια ομιλία στη Σύναξη της Ιεραρχίας του Οικουμενικού Θρόνου οι εργασίες της οποίας ξεκίνησαν εχθές https://www.orthodoxianewsagency.gr/patriarxeia/oikomeniko_patriarxio/oikoumenikos-patriarxis-i-enotis-tis-orthodoksias-apeileitai-otan-amfisvititai-o-rolos-tou-oikoumenikou-patriarxeiou/
ΑπάντησηΔιαγραφήΈριξα μια ματιά στην εισήγηση του Πατριάρχη και δεν βρήκα κάτι που να αντιτίθεται στις θέσεις μου.
ΔιαγραφήΕίμαι υπέρ του διαλόγου, υπό κάποιες προϋποθέσεις, όπως το εξέθεσα σε σχόλιο στο προηγούμενο άρθρο μου:
"Ο μακαριστός Αυστραλίας Στυλιανός, που χρημάτισε συμπρόεδρος του θεολογικού διαλόγου, μας έλεγε πως στους διαλόγους τότε προσπαθούσαν να φτάσουν στην πίστη της ενιαίας αρχαίας Εκκλησίας σε κάθε θέμα. Και συζητώντας, έφταναν πάντα στο συμπέρασμα πως η Ορθόδοξη Εκκλησία σώζει αυτή την πίστη. Οι Ρωμαιοκαθολικοί φυσικά ψήφιζαν en bloque αυτό που τους επέβαλλε το Βατικανό να ψηφίσουν, αλλά ιδιαιτέρως κάποιοι φαίνονταν να καταλαβαίνουν τα λάθη τους. Κι υπήρχε η ελπίδα, επιστρέφοντας στις πόλεις τους, να τα πουν αυτά στους πιστούς, κι έτσι να συνειδητοποιήσουν αυτοί την αλήθεια και σταδιακά να εξαπλωθεί αυτό στο ποίμνιο, ώστε η αλλαγή να γίνει σιγά σιγά από τη βάση, η βάση να επηρεάσει το εποικοδόμημα και να γίνει κάποτε η ένωση. Αλλά τώρα στον διάλογο δεν ασχολούνται με τα ουσιώδη θέματα που μας χωρίζουν αλλά με κάποια επουσιώδη στα οποία δεν διαφέρουμε, κι έτσι ο ορίζοντας για την ένωση όλο και απομακρύνεται, δυστυχώς."
Είμαι όμως κατά της ενώσεως χωρίς την επιστροφή στην κοινή πίστη της αρχαίας Εκκλησίας.
Η μόνη μας διαφορά είναι ότι ο Πατριάρχης αναφέρεται σε Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία, γιατί αλλιώς δεν μπορούσαμε να έρθουμε σε διάλογο μαζί τους. Άλλο όμως αυτή η "οικονομία", κι άλλο το τι διδάσκει η θεολογία της Εκκλησίας μας, όπως εκφράζεται από τις οικουμενικές συνόδους και τους άγιους Πατέρες μας.
Οι σκέψεις, απόψεις κλπ των π. Στανιλοάε π. Καψάνη είναι προσωπικές απόψεις. Αυτοί και άλλοι δεν εκφράζουν την Εκκλησία. Τώρα έμαθα ότι και ο π. Στανιλοάε έγινε άγιος. Υπέρ παραγωγή βιομηχανική αγιοκατατάξεων σε όλες τις κατά τόπους Εκκλησίας βλέπω. Το κακό παράγινε θα χάσουμε τον λογαριασμό.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌμως κ. Theo υπάρχει υπερπληθώρα κληρικών και λαϊκών θεολογων και αρχιερέων που πρεσβεύουν άλλες ή αντίθετες απόψεις.
Μου έλεγε γνωστός πρωτοπρεσβύτερος εμείς οι θεολόγοι είμαστε σαν τους δικηγόρους πάντα βρίσκουμε κάποιο παραπόρτι για να μας δικαιώνει στην εγωιστική μας γνώμη και πρόσθετε άνδρες (ιεράρχες) που νομοθετούν.
Οι σκέψεις, κλπ. του αγίου Δημητρίου Στανιλοάε είναι προσωπικές απόψεις;
ΔιαγραφήΩραία!
Τότε και οι σκέψεις, κλπ των αγίων Γρηγορίου του Θεολόγου, Μαξίμου του Ομολογητού, Γρηγορίου του Παλαμά, κα. ήταν προσωπικές απόψεις! Μόνο που έκριναν την έκβαση κάποιων οικουμενικών συνόδων!
Δεν έχει την ίδια βαρύτητα η άποψη του αγίου Δημητρίου με αυτήν του χ ή του ψ πτυχιούχου θεολογίας, ούτε με αυτήν του χ ή του ψ πανεπιστημιακού θεολόγου, ακόμα και υπερπληθώρας κληρικών και λαϊκών θεολόγων και αρχιερέων, πώς να το κάνουμε;
Αφήστε που το πλήρωμα της Εκκλησίας ακούει ελάχιστα τους παραπάνω και πολύ περισσότερο κάποιους κληρικούς με αγιότητα βίου και χάρισμα λόγου, όπως θα το διαπιστώσετε αν δείτε τις θεάσεις των ομιλιών τους στο Youtube. Η ίδια αβυσσαλέα διαφορά ισχύει και για το τιράζ των εκδόσεων βίων και λόγων Αγίων (ιδιαίτερα του περασμένου αιώνα) σε σύγκριση με τις εκδόσεις θεολογικών περιοδικών ή μονογραφιών. Κι οι περισσότεροι από τους πρώτους είναι πολύ κοντά σ' αυτά που υποστηρίζω.
Μην αυταπατάσθε, λοιπόν! Όσα λέγονται σε κάποια συνέδρια ελαχιστότατα αγγίζουν τους έξω.
Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ έχει καταδικάσει πολλές φορές τις πλάνες των Ρωμαιοκαθολικών.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌμως,,,,
Το Έλεος Τ.Θεου εξαρτάται από τη δύναμη της Πίστεως και η δύναμη της Πίστεως από την Θέληση!
Εάν δεν αποταξουν τα παπικά δόγματα και δεν αποβληθούν τα συγκρητιστικα κακοδοξα, και τα υπολοιπα
...δεν ανταποκρίνονται στη Δωρεά,διότι Ο Θεός σώζει όσους πιστεύουν ΜΕ ΤΗ ΧΑΡΗ ΤΟΥ &
.......Οπως λέει η Γραφή " Αρχή σωτηρίας δια της Πίστεως".ΡΩΜ3-27).
Δεν γίνεται τίποτε...
Και ο Βεκκος, προσπαθούσε να απόδειξη,ότι οι άγιοι Πατέρες συμφωνούσαν με την Λατινική διδασκαλία περί εκπορευσεως του αγ.πνευματος και εκ του Υιού παρερμηνεύοντας,πλην εκβίαζαν με αυτή την τακτική την ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ...
Χαίρετε εν Κυρίω!!
Με την ανωνυμία μπορεί να γράφει ο καθένας ο,τι θέλει
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ καλό καί αρκετά εμπεριστατωμένο το άρθρο του Theo.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟταν συζητούνται τέτοια θέματα, είναι συχνό το φαινόμενο, να διατυπώνεται η άποψη, εκ μέρους Φιλοδυτικών κυρίως, ότι μόνον η γνώμη των Συνόδων έχει αξία καί όχι οι μεμονωμένες γνώμες Αγίων καί Πατέρων.
Αρα οι ρωμαιοκαθολικοί δέν έχουν καταδικαστεί Συνοδικώς, αλλά μόνον με γνώμες Πατέρων.
Θα πρέπει να υπενθυμίσουμε, ότι υπάρχουν Εκκλησιαστικά παραδείγματα, όπου οι Σύνοδοι ή Πατριάρχες έσφαλαν, καί ένας ή ολίγοι Μοναχοί είχαν δίκιο.
Τον 7ο αιώνα τα Πατριαρχεία πλήν του Ρώμης, είχαν ασπαστεί τον Μονοθελητισμό καί ο Οσιος Μάξιμος Ομολογητής με μερικούς ακόμη είχαν μείνει Ορθόδοξοι. Καταδικάστηκαν από Σύνοδο εξορίστηκαν, φυλακίστηκαν καί απεκόπη το δεξί χέρι καί η γλώσσα του Οσίου Μαξίμου. Αργότερα δικαιώθηκε από νεώτερη Σύνοδο.
Τον 14ο αιώνα ο Αγιος Γρηγόριος Παλαμάς υποστηρίζοντας τον Ησυχασμό καί την Διάκριση Ουσίας καί Ενεργείας στον Θεό, καθαιρέθηκε καί φυλακίστηκε από τον Πατριάρχη Ιωάννη Καλέκα. Αργότερα βέβαια δικαιώθηκε από Σύνοδο.
Μόλις την περασμένη εβδομάδα το Οικουμενικό Πατριαρχείο Αγιοκατέταξε τον Ιεροκήρυκα Χριστοφόρο Παναγιωτόπουλο ή Παπουλάκο, όπως τόν αποκαλούσαν οι Ορθόδοξοι του 19ου αιώνα, καταγόμενο από τα Αρμπουνα Καλαβρύτων, ο οποίος εφυλακίσθη σε κελλί της Μονής Προφήτου Ηλία Σαντορίνης καί κατόπιν σε κελλί Μονής της Ανδρου, με απόφαση της Ιεράς Συνόδου, επειδή εκήρυττε κατά των Ρωμαιοκαθολικών καί Προτεσταντών Βαυαρών του Οθωνα, κατήγγειλε το κλείσιμο Μονών καί την αρπαγή εικόνων καί κειμηλίων, καί υπερασπίστηκε την Πατροπαράδοτη Πίστη των Ορθοδόξων. Μετά από 160 χρόνια Αγιοκατατάχθηκε.
Μερικές φορές λοιπόν (όχι πάντοτε) οι Σύνοδοι δέν κάνουν το καθήκον τους ή λαμβάνουν αποφάσεις διαφορετικές από την πεποίθηση του πληρώματος της Εκκλησίας, οι οποίες αργότερα διορθώνονται με νεώτερη Συνοδική Απόφαση.
Επομένως, πιθανόν στο μέλλον να γίνει καί Συνοδική καταδίκη των ρωμαιοκαθολικών πλανών καί να κλείσει το θέμα οριστικά.
Δεν αναρτώ ούτε άρθρα ούτε σχόλια ανωνύμως, όπως εσείς, αλλά, επαναλαμβάνω, με χρηστώνυμο, το ίδιο πάντα σε ὀλα τα ιστολόγια τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια. Και με την πρόσκληση συνήθως των διαχειριστών τους. Μάλλον κάτι θα ξέρουν περισσότερο από λόγου σας.
ΑπάντησηΔιαγραφή«ὃς δ᾿ ἂν ποιήσῃ καὶ διδάξῃ, οὗτος μέγας κληθήσεται ἐν τῇ βασιλείᾳ τῶν οὐρανῶν.»
ΑπάντησηΔιαγραφή(Ματθ. ε΄19)
Εὐχαριστοῦμε τόν ὑπό τό χρηστώνυμο (username ) «Theo», ἀρθρογράφο καί συντάκτη τοῦ ἀνωτέρω ἐμπεριστατωμένου καί λίαν διαφωτιστικοῦ ἄρθρου περί τοῦ ἄν «Έχει καταδικάσει η Μία Αγία Καθολική και Αποστολική Εκκλησία τις πλάνες των Ρωμαιοκαθολικών», κείμενο τό ὁποῖο προέκυψε ὡς ἀνταπάντηση σέ ἄρθρο τοῦ κ. Κοτταδάκη.
Πράγματι, ἐπειδή ζοῦμε σέ μιά ἐποχή ὅπου συνεργούσης καί τῆς ἀλματώδους ἐξέλιξης τῶν μέσων ἐπικοινωνίας (Διαδίκτυο τό γνωστό internet) ὁ κόσμος ὄλος ἔγινε μιά γειτονιά στήν κυριολεξία, ὀφείλουμε νά εἴμαστε προσεκτικοί στό τί λέμε καί πώς τό διατυπώνουμε εἰδικά σέ θέματα Πίστεως.
Αὐτό συνιστᾶ πράξη μεγάλης εὐθύνης ἀφοῦ κινούμαστε καί ἐκφραζόμαστε ἐντός τοῦ χώρου τῆς Ἐκκλησίας ὅπου ὑπάρχει σαφής διδασκαλία γιά ὅλα τά θέματα.
Μιά παράλειψή μας, μιά ἀστοχία μας ἤ μιά ἐν ἀγνοία μας παρερμηνεία τοῦ Εὐαγγελικοῦ λόγου, ὅπως αὐτόν ὁ Κύριος μᾶς τόν δίδαξε, οἱ Ἀπόστολοι μᾶς τόν κληροδότησαν καί οἱ θεοφόροι Πατέρες τόν ἐρμήνευσαν, ἐνέχει τό κίνδυνο νά ἀπωλεσθεῖ μιά ψυχή ὑπέρ τῆς ὁποίας Χριστός ἀπέθανε.
Ὅσο καί νά ἀκούγεται πληκτικό ἤ ἀνιαρό γιά μερικούς ἡ ἐπανάληψη τῶν αὐτονοήτων περί τῶν τῆς Πίστεως, πρέπει νά γνωρίζουμε ὄτι οὐδέποτε εἶναι ἀρκετό αὐτό γιά τήν ἀντιμετώπιση τοῦ πλήθους τῶν κάθε εἴδους παρεκτροπῶν καί ἐκτροπῶν ἐκ τῆς ἀληθινῆς, τῆς ὀρθῆς Πίστεως.
Ὡς ἐκ τούτου εὐχῆς ἔργον εἶναι κι ἄλλοι κατέχοντες τόν λόγον τοῦ Θεοῦ καί γνωρίζοντες τό θέλημά Του, ὅπως αὐτό ἔχει ἀποκρυσταλλωθεῖ καί μέ διάυγεια καί σαφήνεια ἀποτυπωθεῖ στή Διδασκαλία τῆς Ὁρθόδοξης Ἐκκλησίας, νά ἀκολουθοῦν τό παράδειγμα τοῦ «Theo», τήν ὁμολογία δηλαδή περί τῆς ὀρθῆς διδασκαλίας μέ ὅ,τι αὐτό συνεπάγεται.
Κι ὡς ἀδιάψευστους μάρτυρες ὅτι βαδίζουν τό δρόμο τῆς Ἀληθείας ἄς ἔχουν τό νέφος τῶν Ἁγίων πού μέ τήν ἁγία βιοτή τους, καταδεικνύουν ἐμπράκτως τήν ὀρθή Πίστη καί γιά τοῦτο ὁ Κύριος εὐαρέστησε ἐπ’αὐτῶν μέ ἀποτέλεσμα νά λαμπρύνουν τό νοητό στερέωμα τῆς Ἐκκλησίας μας.
Ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία εἶναι ἁγιοτόκος γιατί εἶναι ἡ Μία, Ἁγία, Καθολική καί Ἀποστολική Ἐκκλησία πού διαφυλάττει καί κηρύττει τήν Ὀρθή Πίστη.
Καί «χωρὶς δὲ πίστεως ἀδύνατον εὐαρεστῆσαι» (Ἑβρ. ια΄6).
Παρακαλῶ λοιπόν τόν ἀγαπητό «Theo» νά δεχτεῖ τίς εὐχαριστίες μου γιά τόν κόπο καί τήν προσφορά του καί τίς εὐχές μου γιά συνέχεια καί εὐόδωση τοῦ θεάρεστου αὐτοῦ ἔργου πού ἐπιτελεῖ πρός δόξαν Κυρίου.
Μέ ἐκτίμηση,
Θεόδωρος Σ.
ΥΓ
Ἐπειδή πολλοί λέγουν πῶς δέν ἔχει καταδικασθεῖ Συνοδικῶς ἐπί αἱρέσει ὁ Ρωμαιοκαθολικισμός ἐπιτρέψτε μου νά καταθέσω περί αὐτοῦ στήν ἀγάπη σας ἕνα σχόλιο ἀνωνύμου, πολύ ἀντιπροσωπευτικό τῆς παράνοιας πού μᾶς κατατρέχει:
Εἶναι ἀπό τήν κατωτέρω διεύθυνση:
https://anastasiosk.blogspot.com/2022/08/blog-post_844.html#more
Τρίτη 16 Αυγούστου 2022
Ανώνυμος είπε...
Χωρίς καμμία διάθεση αντιδικίας, αλλά μόνον για την αποκατάσταση της αλήθειας, θα πρέπει να αναφέρουμε, ότι η φράση "για την Εκκλησία αιρετικός είναι αυτός που προσδιορίζεται και αποφασίζεται από Οικουμενική Σύνοδο" δέν ευρίσκει σύμφωνη την Εκκλησία της Ελλάδος, η οποία έχει συστήσει "Συνοδική Επιτροπή επί των Αιρέσεων" με Διοικητική Οργάνωση, Σκοπούς, Κείμενα, Δραστηριότητα, Βιβλία, και επί πλέον έχει καταρτίσει Κατάλογο με εβδομήντα τέσσερεις (74) Αιρέσεις και Αιρετικές Ομάδες, εκ των οποίων ΟΥΔΕΜΙΑ είναι καταδικασμένη από Οικουμενική Σύνοδο.
https://www.ecclesia.gr/greek/holysynod/commitees/heresies/omades_christ.html
19 Αυγούστου 2022 - 3:22 μ.μ.
Με κουράζουν και το "Χρηστόνυμο" και το "Χριστόψωμο" και οι απεραντολογίες.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑς γράψει καθένας ότι νομίζει στο άρθρο του και εμείς οι αναγνώστες έχουμε κρίση. Πολλά λόγια στα σχόλια για το τίποτα από όλους σας. Αν κάποιος-ες έχει κάτι θετικό να το προσθέσει. Τα αρνητικά συγχέουν και απελπίζουν. Δεν είμαστε και βλίτα. Μου θυμίζει κυβερνητικό εκπρόσωπο με εκπροσώπους κομμάτων αντιπολίτευσης. Τα ακούμε εκεί ΟΧΙ και εδώ.
Δεν σας κουράζουν οι (κυρίως ανώνυμοι) σχολιαστές που μου προσάπτουν τα ίδια και τα ίδια, χωρίς να μπαίνουν στην ουσία του άρθρου, χωρίς να απαντούν σ' αυτήν, αλλά να με βγάζουν έναν τυχάρπαστο "ανώνυμο", εκπρόσωπο μιας μειονοτικής και παρωχημένης θεολογίας, έξω από τη γραμμή της Ελλαδικής Εκκλησίας και του Οικουμενικού Πατριαρχείου, κλπ. κλπ., σαν κουρδισμένοι από κάποιον για να δημιουργήσουν εντυπώσεις;
ΔιαγραφήΔεν θα έπρεπε να τους απαντήσω;
Αγαπητέ Theo βλέπω μια ακατάσχετη ροπή για απαντήσεις επί απαντήσεων και διευκρινήσεις επί διευκρινίσεων λες και λειτουργείτε στο ιστολόγιο αυτό ως άτυπος εκπρόσωπος της Συνοδικής Επιτροπής επί των Αιρέσεων. Εν πάση περιπτώσει, γράφετε στο σχόλιο σας 7.35 μμ: Είμαι υπέρ του διαλόγου, υπό κάποιες προϋποθέσεις». Εικάζω ότι η προϋπόθεση που θέτετε είναι ο ‘διάλογος’ να είναι ουσιαστικά μια μονολογική έκθεση των δογματικών θέσεων της Ορθόδοξης Εκκλησίας χωρίς καμία διάθεση να ακουστεί η altera pars και η συνακόλουθη απαίτηση η Καθολική πλευρά να αποκηρύξει ασυζήτητί τις δογματικές της θέσεις που αποκλίνουν από αυτές της Ορθόδοξης πλευράς. Ακολουθώντας το παράδειγμα σας, έκανα και εγώ χρήση του Λεξικού Μπαμπινιώτη και ανέτρεξα στο λήμμα ‘διάλογος’. Παραθέτω τους πρώτους δύο ορισμούς που έχουν συνάφεια με το θέμα μας: 1) η συζήτηση ανάμεσα σε δύο ή περισσότερους ανθρώπους (για επίλυση προβλήματος την ανταλλαγή πληροφοριών κλπ, 2) η ανταλλαγή ιδεών ή απόψεων σχετικά με συγκεκριμένο θέμα για επίτευξη συμφωνίας και τη γεφύρωση των αντιθέσεων. Με βάση αυτούς τους ορισμούς πως φαντάζεστε ακριβώς αυτόν τον διάλογο όταν η μία πλευρά έρχεται με την προκατάληψη (ξέρω, ξέρω θα αρχίσετε να παραθέτετε μακροσκελή πατερικά αποφθέγματα πάλι να μου αποδείξετε ότι κακώς χρησιμοποιώ τη λέξη προκατάληψη) ότι κατέχει την απόλυτη αλήθεια; Αν δεν δεις τον συνομιλητή σου επί ίσοις όροις σε ένα διάλογο τότε κοροϊδεύεις και τον εαυτό σου και τον συνομιλητή σου. Θα μου απαντήσετε κάπως έτσι: «χρέος μας είναι μέσα από τον ‘διάλογο’ (τα εισαγωγικά δικά μου) να δείξουμε στους αδελφούς μας τους πλανεμένους την αλήθεια της πίστης μας που είναι η μόνη αλήθεια». Και η δική τους αλήθεια; Για να χορέψεις ταγκό χρειάζονται δύο. Για να κάνεις διάλογο πρέπει να δείξεις σεβασμό και στην αλήθεια του άλλο. Ίσως χρειάζεται να την κατανοήσεις γιατί πολλές φορές αποφαινόμαστε για πράγματα που δεν γνωρίζουμε καλά και τα περεμηνεύουμε. Δεν ξέρω πόσοι από τους ενιστάμενους έχετε κατανοήσει πραγματικά την Καθολική θεολογία. Ίσως αυτό είναι πιο χρήσιμο από το να αναπαράγετε σεντόνια πατερικών αποφθεγμάτων παρμένα εκτός της συνάφειας τους για να στηρίξετε τα επιχειρήματά σας. Επίσης όπως έχει ήδη ειπωθεί δεν υπάρχει συμφωνία των Πατέρων σε όλα θα θέματα. Ο Μάξιμος ο Ομολογητής υπερασπίζεται τους Λατίνους Πατέρες στην Επιστολή του Προς Μαρίνον (PG 91-136) όταν λέει « Εκπορεύεσθαι κακ του Υιού το Πνεύμα το άγιον·» το δε άλλο, περί της θείας σαρκώσεως· όπερ γέγραφε «Δ’ιχα τον Κύριον είναι της προπατορικής αμαρτίας ως άνθρωπον» Και το μεν πρώτον συμφώνους παρήγαγον χρήσεις των Ρωμαίων Πατέρων· έτι γε μην και Κυείλλου Αλεξανδρείας, εκ της πονηθείσης αυτώ ει, τον ευαγγελιστήν άγιον Ιωάννην ιεράς πραγματείας· εξ ων, ουκ αιτίαν τον Υιόν ποιούντας του Πνεύματος, σφάς αυτούς απέδειξαν· μίαν γαρ ίσασιν Υιού και Πνεύματος τον Πατέρα αιτίαν· του μεν κατά την γέννησιν· το δε, κατά την εκπόρευσιν· αλλ’ ίνα το δι αυτού προιέναι δηλώσωσι· και ταύτη το συναφές της ουσίας και απαράλλακτον παρεστήσωσι. [συγνώμη για το μονοτονικό]
ΑπάντησηΔιαγραφήΌταν σε επίσημα κείμενα η Καθολική Εκκλησία αποκαλείται «αδελφή Εκκλησία» αυτό δεν είναι απλώς κίνηση αβρότητας. Γιατί δεν αποκαλούμε τις Εκκλησίες της Διαμαρτύρησης αδελφές Εκκλησίες; Πρέπει να γίνει κατανοητό τοις πάσι ότι το Σχίσμα του 1054 έγινε για πολιτικούς λόγους. Οι θεολογικές διαφορές απλώς εργαλοιποιήθηκαν. Ας φροντίσουμε Ορθόδοξοι και Καθολικοί να εφαρμόζουμε τις προτροπές του Χριστού στην επί του όρους ομιλία και ας αφήσουμε τις ανούσιες συζητήσεις περί θεμάτων για τα οποία οι απλοί πιστοί έχουν μαύρα μεσάνυχτα και πλήρη αδιαφορία. Άλλωστε ο Χριστός παρέθεσε στο Ευαγγέλιο της Κρίσης μας δίνει το κριτήριο της σωτηρίας. Και αυτό είναι η ΑΓΑΠΗ. Τίποτα άλλο.
Θέλετε να σας απαντήσω συνεχίζοντας την "ακατάσχετη ροπή" μου ή όχι;
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι γιατί σας ενοχλεί όταν απαντώ σε δικό μου άρθρο, για να διαλύσω κουτσομπολιά καλοθελητών;
Αν θέλετε, θα το κάνω. Αν όχι, ξαναδιαβάστε πιο απροκατάληπτα την τελευταία γραμμή της πρώτης παραγράφου του σχολίου μου των 7.35 μμ.
Ευχαριστώ και συγγνώμη.
Όποιος κατάλαβε κατάλαβε!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕάν μόνο με την αγάπη,οι των δογμάτων διαΦορες είναι νόμιμες ,τότε η ΜΙΑ,ΑΓΙΑ,ΚΑΘΟΛΙΚΗ ΚΑΙ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ,δεν είναι μια και Μοναδική που σώζει ,αλλά μια από τις πολλές...
ΑπάντησηΔιαγραφήΜη φθάσουμε στην αποχαυνωση η οποία έχει επεκταθεί επικινδύνως,γιατί όπως είχε πει ο γ.Αυγουστινος Καντιώτης,θα ακούσουμε ένα κραΚ στον πάτο της απώλειας και θα φταίμε εμείς,όχι οι άλλοι..