«Ἐπί γῆς εἰρήνη»
Ὑπό Ἀρχιμ.
Βασιλείου Μπακογιάννη
«Δόξα ἐν ὑψίστοις Θεῷ καί ἐπί γῆς εἰρήνη, ἐν ἀνθρώποις εὐδοκία» (Λκ.2:14), ἔψαλλαν ἐν χορῷ οἱ Ἅγιοι Ἄγγελοι κατά τή Γέννηση τοῦ Ἰησοῦ. Τήν ἀγγελική αὐτή δοξολογία τήν ἀκοῦμε πάλιν καί πολλάκις στήν Ἐκκλησία μας. Ὅμως, τήν κατανοοῦμε σωστά;
«Καί ἐπί γῆς εἰρήνη». «Τό «καί» δέν εἶναι ἐδῶ συνδετικός σὐνδεσμος,
ἀλλά αἰτιολογικός· δηλαδή, δόξα στόν Ὕψιστο Θεό, γιατί ἦρθε στή γῆ εἰρήνη» (Ἰωάννης Ζωναρᾶς. Σχόλια στόν ΟΔ΄τῆς
Πενθέκτης). Ὅμως, ποῦ εἶναι αὐτή εἰρήνη; Δέν ὑπάρχει εἰρήνη,
οὔτε ἐκεῖ ποῦ γεννήθηκε ὁ Χριστός!
Ἡ «εἰρήνη» στή γλώσσα τῆς Γραφῆς δέν σημαίνει (μόνο) τήν εἰρήνη πού ξέρουμε, ἀλλά σημαίνει καί κάτι ἄλλο· ἕνα «πακέτο» ἀπό θεῖα ἀγαθά· ἐλπίδα, ἔλεος, σωτηρία, φωτισμός κ.λ.π. «Εἰρήνη πολλή (πολλά ἀγαθά) τοῖς ἀγαπῶσι τόν νόμον σου» (Ψλμ. 118:165). «Εἰρήνη ὑμῖν», εἶπε ὁ Χριστός στούς μαθητές (Ἰω.20:21)· νά ἔχετε ὅλα τά ἀγαθά τοῦ Θεοῦ· «εἰρήνη πᾶσι», λέει ὁ Ἱερέας στό ἐκκλησίασμα· τά ἀγαθά τοῦ Θεοῦ σέ ὅλους· «ἐν εἰρήνῃ προέλθωμεν», ἄς ἀναχωρήσουμε ἀπό τήν Λειτουργία μέ τήν ἐλπίδα μας στόν Κύριο, μέ τό ἔλεός Του, μέ τό φωτισμό Του κ.λ.π.
«Ἐπί
γῆς εἰρήνη», λοιπόν, σημαίνει: Μέ τή Γέννηση τοῦ Χριστοῦ ἦρθαν στή γῆ ἡ ἐλπίδα,
τό φῶς, τό ἀληθινό, ἡ σωτηρία· γι' αὐτό καί στίς καρδιές τῶν ἀνθρώπων
βασιλεύει ἡ ἐλπίδα, ἡ εὐφροσύνη· «ἐν ἀνθρώποις εὐδοκία». Ἀμήν.
Διαβάζοντας διακρίνω μια λογική εξήγησε περί της ειρήνης επί της γης όπως την εννοεί η Γραφή.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕχω ακούσει τόσα κηρύγματα για τα Χριστούγεννα και πρώτη φορά μαθαίνω τι σημαίνει δόξα εν υψίστοις Θεώ και επί γης ειρήνη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολλά λένε πολλοί για αυτό το επί γης ειρήνη. Τώρα κατανόησα το τι σημαίνει. Ακούμε εγκυκλίους με πολλά βαρύγδουπα αλλά χωρίς ουσία. Το άρθρο αυτό λύνει απορίες και τοποθέτησε στην σωστή διάσταση το θέμα.
ΑπάντησηΔιαγραφή1. Ο ΟΔ-74ος Κανόνας της Πενθέκτης Οικουμενικής γράφει. « Ὅτι οὐ δεῖ ἐν τοῖς Κυριακοῖς, ἢ ἐν ταῖς ἐκκλησίαις, τὰς λεγομένας ἀγάπας ποιεῖν, καὶ ἔνδον ἐν τῷ οἴκῳ ἐσθίειν, καὶ ἀκούβιτα-τραπεζάκια- στρωννύειν. Οἱ δὲ τοῦτο ποιεῖν τολμῶντες, ἢ παυσάσθωσαν, ἢ ἀφοριζέσθωσαν». Δεν καταλαβαίνω τι σχόλιο σχετικό με το αγγελικό «Δόξα εν υψίστοις …», μπορεί να γίνει απ’ αυτόν τον Κανόνα. Πιο πολύ, πώς το «και» του «επί γης ειρήνη» μπορεί να γίνει «γιατί», όπως θέλει ο Ζωναράς και υιοθετείτε εσείς. Στην ερμηνεία του Τρεμπέλα και αυτή των Πανεπιστημιακών το «και» μένει «και». 2. Γράφετε. «Ὅμως, ποῦ εἶναι αὐτή εἰρήνη; Δέν ὑπάρχει εἰρήνη, οὔτε ἐκεῖ ποῦ γεννήθηκε ὁ Χριστός». Αλλά καταλήγετε. «Μέ τή Γέννηση τοῦ Χριστοῦ ἦρθαν στή γῆ ἡ ἐλπίδα, τό φῶς, τό ἀληθινό, ἡ σωτηρία· γι' αὐτό καί στίς καρδιές των ανθρώπων βασιλεύει η ελπίδα, η ευφροσύνη. «εν ανθρώποιςευδοκία». Αμήν». Πώς δένουν τα δυο; Ασφαλώς και τα έφερε όλα ο Χριστός, Αλλά έβαλε το «όστις θέλει …», μπρος. Και το. «Ιδού έστηκα επί την θύραν και κρούω … εάν τις ακούση της φωνής μου και ανοίξη την θύραν, εισελεύσομαι προς αυτόν, και δειπνήσω μετ’ αυτού και αυτός μετ’ εμού». Τι γίνέται όμως από τότε μέχρι τώρα; «Μάγοι να προσκυνούν το Χριστό, και χριστιανοί να συζητούν, πώς σε σάρκα ο Θεός ! Και σε τι είδους σάρκα ! Κι αν είναι τέλειος άνθρωπος ή ατελής αυτός που προσλήφθηκε !», ως γράφει ο Μέγας Βασίλειος, και ελπίζω να διαβάσετε όσονν ούπω. «Καλά Χριστούγεννα» Αθανάσιος
ΑπάντησηΔιαγραφή