Η Νέα Συρία και η Εκκλησία της Ουκρανίας: Πότε το Πατριαρχείο Αντιοχείας θα
αναγνωρίσει την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας;
Του
Ροστισλάβ Χοτίν*
Το Πατριαρχείο Αντιοχείας είναι ένα από τα πέντε αρχαία πατριαρχεία. Στα δίπτυχα κατατάσσεται τρίτο μετά τα Πατριαρχεία Κωνσταντινουπόλεως και Αλεξανδρείας.
Το Πατριαρχείο Αντιοχείας ιδρύθηκε από τους αγίους αποστόλους Πέτρο και Παύλο. Ο Πέτρος θα ίδρυε αργότερα την έδρα της Ρώμης, αλλά η Αντιόχεια ιδρύθηκε νωρίτερα.
Ολλανδικός χάρτης του 1700 Patriarchatus
Antiocheni Geographica Descriptio, που δείχνει την έκταση του Πατριαρχείου
Αντιοχείας.
«Πράγματι, το Πατριαρχείο Αντιοχείας ιδρύθηκε από τους αποστόλους. Η Αντιόχεια είναι στη Μέση Ανατολή, και ως εκ τούτου τα Πατριαρχεία Αντιοχείας και Ιεροσολύμων έχουν ορισμένες εξουσίες, προνόμια και κύρος. Η Αντιόχεια ανήκει στην αρχαία πενταρχία - τα πέντε παλαιότερα πατριαρχεία», δήλωσε ο θρησκευτικός μελετητής και σχολιαστής εκκλησιαστικών θεμάτων Ντμίτρο Χόριεβοϊ σε συνέντευξή του στο Radio Liberty.
Η ίδια η πόλη της Αντιόχειας βρίσκεται σήμερα στη νότια Τουρκία και για μεγάλο χρονικό διάστημα το Πατριαρχείο Αντιοχείας εδρεύει στη Συρία, σήμερα στη Δαμασκό. Παρεμπιπτόντως, η Αντιόχεια είναι η αρχαία πρωτεύουσα της Συρίας.
Ο Πατριάρχης Ιωάννης. Οι Πατριάρχες της Αντιόχειας
έχουν παραδοσιακά τον τίτλο «Μακαριώτατος Πατριάρχης της Μεγάλης Αντιοχείας και
πάσης Ανατολής».
Τον 7ο αιώνα, η Εκκλησία της Αντιόχειας περιήλθε υπό την κυριαρχία των μουσουλμάνων Αράβων και έκτοτε υπάρχει στην πραγματικότητα ως μειονότητα ανάμεσα στην πλειοψηφία, και μερικές φορές αυτή η πλειοψηφία είναι επιθετικά μαχητική και αντιτίθεται στους Χριστιανούς. Ομοίως, αργότερα η Αντιόχεια περιήλθε υπό την κυριαρχία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, όπου ήταν λίγο πιο εύκολο να αναπνεύσει. Λοιπόν, ο 20ός και ο 21ος αιώνας είναι ήδη η Συρία.
Πρέπει να σημειωθεί ότι τα αρχαία Πατριαρχεία, λόγω του μειονοτικού τους καθεστώτος και της καταπίεσης, καθώς και της φτώχειας τους, συνήθιζαν να βασίζονται στη Ρωσία. Ακόμη και ο Νικόλαος Β', για παράδειγμα, διέθεσε κονδύλια για την Εκκλησία της Αντιόχειας.
«Αυτό οφείλεται στην κατάσταση στη Συρία, στην επιρροή της Μόσχας, επειδή η εν λόγω Εκκλησία έχει μικρό ποίμνιο και στην πραγματικότητα θεωρούσαν τη Ρωσική Ορθοδοξία ως πάτρωνα, προστάτη και οικονομικό χρηματοδότη. Επειδή υπήρχαν σε ένα μουσουλμανικό περιβάλλον, ειλικρινά μιλώντας, μερικές φορές φονταμενταλιστικό», δήλωσε η θρησκειολόγος και φιλόσοφος Ιρίνα Μποχάτσεφσκα σε συνέντευξή της στο Radio Liberty.
Ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν (κέντρο), ο
(πλέον έκπτωτος) Σύρος πρόεδρος Μπασάρ αλ Άσαντ (αριστερά) και ο Πατριάρχης
Αντιοχείας Ιωάννης Χ. Συρία, Δαμασκός, 7 Ιανουαρίου 2020.
Το Ορθόδοξο Πατριαρχείο Αντιοχείας περιλαμβάνει τις εκκλησίες της Μέσης Ανατολής και, εκτός από τη Συρία, ο Λίβανος, το Ιράκ και οι χώρες της Αραβικής Χερσονήσου, καθώς και οι εκκλησίες των διασπορών τους, υπάγονται στη δικαιοδοσία του. Στις περισσότερες από αυτές τις χώρες, οι χριστιανοί αποτελούν μειονότητα και σε ορισμένες από αυτές -όπως πρόσφατα στη Συρία- διώκονται για τις θρησκευτικές τους πεποιθήσεις.
Από το ξέσπασμα του εμφυλίου πολέμου στη Συρία, το Πατριαρχείο έχει χάσει ορισμένους ιεράρχες, οι οποίοι απήχθησαν από ισλαμιστές μαχητές το 2013 κοντά στο Χαλέπι. Υπήρξαν επίσης πολλές περιπτώσεις καταστροφής εκκλησιών και χριστιανικών νεκροταφείων.
Ως εκ τούτου, όταν ξεκίνησε η ρωσική στρατιωτική παρουσία στη Συρία το 2015, το Πατριαρχείο Αντιοχείας τέθηκε ουσιαστικά υπό την επιρροή της.
Ρώσοι στρατιώτες στη βάση Hmeymim στη Συρία
περνούν δίπλα από έναν ιερέα της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, Απρίλιος 2018.
Το 2016, ο Πατριάρχης Αντιοχείας δεν συμμετείχε στην Αγία και Μεγάλη Σύνοδο της Κρήτης, στην οποία συμμετείχαν οι ηγέτες των τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών, και διέκοψε την κοινωνία με τον Πατριάρχη Ιεροσολύμων λόγω της υπαγωγής των ορθόδοξων ενοριών στο Κατάρ, οι οποίες τυπικά θα έπρεπε να ανήκουν στην Αντιόχεια. Η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία καταφρόνησε επίσης την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο της Κρήτης.
Ο Πατριάρχης Ρωσίας Κύριλλος (αριστερά) και ο
Πατριάρχης Αντιοχείας Ιωάννης κατά τη διάρκεια λειτουργίας στον Καθεδρικό Ναό
του Σωτήρος Χριστού στη Μόσχα.
«Στην πραγματικότητα, το Πατριαρχείο Αντιοχείας προσαρτήθηκε από τη Ρωσία. Στην πραγματικότητα, δημιουργήθηκε ένα εξωτερικό παράρτημα της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας. Και αυτό υποστηρίχθηκε από τη ρωσική στρατιωτική παρουσία στη Συρία», λέει σε συνέντευξή της η Ιρίνα Μποχάτσεφσκα.
«Τα ρωσικά στρατεύματα παρείχαν στο Πατριαρχείο Αντιοχείας ασφάλεια για το ορθόδοξο ιερατείο και κάποια ασφάλεια για το ορθόδοξο ποίμνιο. Και σε αντάλλαγμα, απαίτησαν από το Πατριαρχείο να ακολουθήσει το παράδειγμα της Ρωσίας στις διεκκλησιαστικές σχέσεις», εξηγεί η Μποχάτσεφσκα.
Στις αρχές Δεκεμβρίου, όμως, σημειώθηκαν τεκτονικές αλλαγές στη Συρία. Στις 8 Δεκεμβρίου 2024, οι δυνάμεις των ανταρτών της αντιπολίτευσης κατέλαβαν τη Δαμασκό ενώ προηγουμένως ο Μπασάρ αλ Άσαντ είχε καταφύγει στη Μόσχα.
Η νέα κυβέρνηση κηρύσσει μια νέα εποχή για τη Συρία και υπόσχεται να ανεχθεί όλους τους Σύρους - συμπεριλαμβανομένων των εθνοτικών και θρησκευτικών μειονοτήτων.
Στα τέλη Δεκεμβρίου, πριν από τα Χριστούγεννα, ο Πατριάρχης Αντιοχείας Ιωάννης συναντήθηκε με τον απεσταλμένο της νέας συριακής κυβέρνησης, Δρ Αμπού Ομάρ, στη Δαμασκό, στην κατοικία του, ο οποίος μετέφερε τους χαιρετισμούς του de facto ηγέτη της νέας Συρίας, Αχμέντ αλ-Σαράα.
Σημειώνεται ότι «μετά την ανατροπή του καθεστώτος του Μπασάρ αλ Άσαντ στο νέο πολιτικό περιβάλλον, το Πατριαρχείο Αντιοχείας θα πρέπει να διαμορφώσει την πολιτική του χωρίς την προηγούμενη άμεση υποστήριξη από τη Ρωσία».
«Το Πατριαρχείο Αντιοχείας, ως μία από τις παλαιότερες εκκλησίες της Συρίας, δηλώνει το δικαίωμά του να συμμετάσχει στη δημιουργία ενός νέου συντάγματος της χώρας», έγραψαν τα μέσα ενημέρωσης.
Ο Πατριάρχης Αντιοχείας Ιωάννης Χ σε συνάντηση με
τον απεσταλμένο της νέας συριακής κυβέρνησης, Δρ Αμπού Ομάρ, ο οποίος μετέφερε
τους χαιρετισμούς του ντε φάκτο ηγέτη της νέας Συρίας, Αχμέντ αλ-Σαράα.
Μετά την πτώση του καθεστώτος Άσαντ, ένας από τους πρώτους που συναντήθηκε με τον Πατριάρχη Ιωάννη στο Λίβανο ήταν ο Έλληνας Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, σαν να ήθελε να τονίσει την αρχαιότητα της Εκκλησίας της Αντιοχείας ως Ελληνικής Εκκλησίας.
«Οι χριστιανοί δεν είναι φιλοξενούμενοι στην πατρίδα τους, αλλά ουσιαστικό και αναπόσπαστο μέρος του κοινωνικού ιστού της Συρίας», δήλωσε ο Πατριάρχης Ιωάννης στον Ειδικό Απεσταλμένο του ΟΗΕ για τη Συρία Γκίαρ Ότο Πέντερσεν.
Είναι ενδιαφέρον ότι ένας από τους πρώτους που επισκέφθηκε τη Δαμασκό μετά την αλλαγή εξουσίας ήταν ο Ουκρανός υπουργός Εξωτερικών Άντριι Σίμπιγκα, αλλά δεν συναντήθηκε με τον Πατριάρχη Αντιοχείας, απ’ όσο γνωρίζουμε. Ωστόσο, συναντήθηκε με τον de facto ηγέτη της Συρίας, Αχμέντ αλ-Σαράα, και τον νέο επικεφαλής του συριακού υπουργείου Εξωτερικών.
Η Ουκρανία βοήθησε τη Συρία με ανθρωπιστικές προμήθειες αλεύρων και ο πρόεδρος Βολοντίμιρ Ζελένσκι διέταξε την αποκατάσταση των διπλωματικών σχέσεων με τη Δαμασκό, που είχαν διακοπεί τον Ιούνιο του 2022, μετά την αναγνώριση από τον Άσαντ των παρανόμων αποσχιστικών ψευδοκρατών «Λαϊκή Δημοκρατία του Ντονέτσκ» και «Λαϊκή Δημοκρατία του Λουχάνσκ».
Υπήρξαν επίσης αναφορές στον αμερικανικό Τύπο ότι η Υπηρεσία Πληροφοριών Άμυνας της Ουκρανίας θα μπορούσε να έχει παράσχει στρατιωτικούς εκπαιδευτές και μη επανδρωμένα αεροσκάφη στη συριακή αντιπολίτευση τον Νοέμβριο-Δεκέμβριο του 2024.
Η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας έλαβε τον Τόμο το 2019 και έκτοτε έχει αναγνωριστεί από τέσσερις Εκκλησίες - το ίδιο το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως, του οποίου ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος χορήγησε τον Τόμο, καθώς και το αρχαίο Πατριαρχείο Αλεξανδρείας, τις Εκκλησίες της Κύπρου και της Ελλάδος. Και η διαδικασία φαίνεται να έχει διακοπεί.
Ο επικεφαλής της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας, Μητροπολίτης Κιέβου και πάσης Ουκρανίας Επιφάνιος, δήλωσε σε συνέντευξή του στο Radio Liberty, την άνοιξη του 2024, ότι η παύση στην αναγνώριση της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας από άλλες Εκκλησίες οφείλεται στο γεγονός ότι πολλοί περιμένουν το τέλος του ρωσο-ουκρανικού πολέμου.
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος (δεξιά) και
ο Προκαθήμενος της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας, Μητροπολίτης Κιέβου και
πάσης Ουκρανίας Επιφάνιος, στο χώρο του Καθεδρικού Ναού της Αγίας Σοφίας, όπου
τέλεσαν Συλλείτουργο Προκαθημένων. Κίεβο, 22 Αυγούστου 2020.
«Σε αυτή την κατάσταση, αυξάνονται οι πιθανότητες το Πατριαρχείο Αντιοχείας να γίνει η πέμπτη Ορθόδοξη Εκκλησία που θα αναγνωρίσει επίσημα τη νεαρή Ουκρανική Εκκλησία. Μια τέτοια απόφαση θα είχε ιστορική και συμβολική σημασία, καθώς η έδρα της Αντιόχειας, όπως και η έδρα της Ρώμης, ιδρύθηκε από τον ίδιο τον Απόστολο Πέτρο, γεγονός που υπογραμμίζει την αρχαία αποστολική κληρονομιά της», δήλωσε ο Ιβάν Βερστιανιούκ, θρησκευτικός σχολιαστής.
«Η αναγνώριση της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας δεν θα ήταν μόνο μια χειρονομία αλληλεγγύης, αλλά και ένα σημαντικό βήμα για την ενίσχυση της ενότητας του ορθόδοξου κόσμου, ο οποίος σήμερα διανύει μια δύσκολη περίοδο λόγω πολιτικών και θρησκευτικών αντιθέσεων... Η δυνατότητα αναγνώρισης της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας δεν είναι μόνο μια κίνηση προς τη νέα Αυτοκέφαλη Εκκλησία, αλλά και μια πράξη επιβεβαίωσης της ελευθερίας, της ανεξαρτησίας και της ενότητας του ορθόδοξου κόσμου, μια πράξη σωστής πολιτικής επιλογής, μια πράξη συνειδητής αντιμοσχοβίτικης πολιτικής», πρόσθεσε.
Σε μια από τις εκκλησίες της Αντιοχειανής
Εκκλησίας της Συρίας κατά τη διάρκεια της Λειτουργίας του Πάσχα (ενδεικτική
φωτογραφία)
Η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας κατανοεί όλες τις δυσκολίες της κατάστασης στην οποία βρισκόταν το Πατριαρχείο Αντιοχείας τα προηγούμενα χρόνια, όταν βρίσκονταν εκεί ρωσικά στρατεύματα.
«Θα ήταν παράξενο αν η ηγεσία του Πατριαρχείου Αντιοχείας έπαιρνε τέτοιες αποφάσεις εις βάρος της ίδιας και της θέσης της, ίσως και της ασφάλειάς της. Τώρα μπορούμε προφανώς να περιμένουμε μια διόρθωση της θέσης του Πατριαρχείου Αντιοχείας, σύμφωνα με το γεγονός ότι η πολιτική πίεση από τη συριακή ηγεσία και οι ρωσικές επιρροές θα διαδραματίσουν πολύ μικρότερο ρόλο στη θέση της Εκκλησίας της Αντιοχείας από ό,τι τις τελευταίες δεκαετίες», δήλωσε ο Μητροπολίτης Ευστράτιος, εκπρόσωπος της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας, σε συνέντευξή του στο Radio Liberty.
Ένα καλό μάθημα…
ΑπάντησηΔιαγραφήΜάθημα ζωής.