Τρίτη 9 Ιουνίου 2009

Χαίρε Πατέρα - Συνέσιος Κυρηνείας

Χαίρε, Πατέρα, πηγή του Υιού,
Υιέ, εικόνα του Πατέρα·
Πατέρα, το έδαφος όπου στέκεται ο Υιός,
Υιέ, η σφραγίδα του Πατέρα·
Πατέρα, η δύναμη του Υιού,
Υιέ, η ομορφιά του Πατέρα·
Πάναγνο Πνεύμα, σύνδεσμε ανάμεσα
στον Πατέρα και τον Υιό.
Στείλε, ω Χριστέ, το Πνεύμα, στείλε
τον Πατέρα στην ψυχή μου·
πότισε τη στεγνή μου καρδιά μ' αυτή τη δροσιά,
το πιο καλό απ' όλα τα δώρα σου.


Συνέσιος Κυρηνείας

14 σχόλια:

  1. Αγαπητέ μου Αναστάσιε,
    Χαίρε εν Κυρίω πάντοτε!
    Με απορία είδα στο ιστολόγιό σου οτι έχεις αναρτήσει εικόνες της Αγίας Τριάδος που εικονίζουν τον Θεό Πατέρα ως γέρο, τον Υιό ως νέο και το Άγιο Πνεύμα ως περιστέρι. Οι εικόνες αυτές βεβαίως είναι αναρτημένες και σε κεντρικούς ναούς της Πόλεώς μας, που έχουν ρωσική καί αναγεννησιακή (=ανθρωποκεντική) τεχνοτροπία. Όμως, επειδή οι εικόνες γενικώς είναι εκκλησιαστική τέχνη, και ως τέτοιες εκφράζουν θεολογία καί γενικώς τήν πίστη, οι εικόνες αυτές της Αγίας Τριάδος πού έχεις αναρτήσει δείχνουν να είναι αιρετικές. Έχω τή άποψη αυτή, διότι α) Τό πρόσωπο του Θεού Πατέρα δεν εικονίζεται π ο τ έ στην Ορθόδοξη Εκκλησία μας, β) ο "Παλαιός των Ημερών" είναι ο Χριστός, γ) στον ορθόδοξο ναό εικονίζεται στον τρούλο ως "παντοκράτωρ" ο Χριστός καί όχι ο Θεός Πατήρ,(εξαίρεση νομίζω στον ιερό Ναό της Ευαγγελιστρίας, έργο του Τσίλερ), δ) ο ίδιος ο Κύριος είπε στον μαθητή Του Φίλιππο,( όταν Τον ρώτησε "δείξον ημίν τον Πατέρα"), "τοσούτον χρόνον μεθ υμών ειμι Φίλιππε καί ουκ έγνωκάς Με; Ο εωρακώς Εμέ εώρακε τον Πατέρα". Αρα μόνον ο Χριστός ειναι η "απαράλλακτη εικόνα" του Θεού Πατέρα, ε) όταν εικονίζεται η Αγία Τριάδα, δεν μπορεί τόν Θεό Πατέρα καί τόν Υιό να Τούς εικονίζουμε ως πρόσωπα καί το Αγιο Πνεύμα ως περιστέρι, διότι πώς θα καταλάβει κάποιος (αφου οι εικόνες ειναι "βιβλία" στα οποία διαβάζεις) ότι το Αγιο Πνεύμα ειναι Πρόσωπο και Θεός αληθινός, όταν εικονίζεται ως περιστέρι; στ) κατά τους παπικούς το Άγιο Πνεύμα δεν είναι Πρόσωπο ξεχωριστό, αλλά είναι το Πνεύμα τού Πατρός και του Υιού (=filiogue) γιαυτο εικονίζεται ως περιστέρι πάνω απο τόν Πατερα καί τόν Υιό, ζ) Η πιό ορθή θεολογικώς εικόνα της Αγίας Τριάδος είναι εκείνη της φιλοξενίας του Αβραάμ, διότι ο ορθόδοξος αγιογράφος παίρνει ένα περιστατικό της ΠΔ και μέ τρόπο συμβολικό εικονίζει τήν Αγία Τριάδα, όπως ακριβώς οι Πατέρες της Α και Β Οικουμενικής Συνόδου αλλά και των άλλων Οικουμενικών Συνόδων σ υ μ β ο λ ι κ ώ ς και με ό ρ ο υ ς και όχι με δόγματα μίλησαν για την Αγία Τριάδα. Κάποιος φίλος αδελφικός σε σχετική συζήτηση που είχαμε, μου είπε ότι έχω το ανάθεμα της Ζ Οικουμενικής Συνόδου, επειδή πρεσβεύω τά παραπάνω. Όμως το θέμα της εικονογραφίας της Αγίας Τριάδος παρουσιάστηκε 800 περίπου χρόνια μετά από τήν Ζ Οικουμενική Σύνοδο.
    Συγγνώμη που μάκρυνα τόσο πολύ τόν λόγο.
    Με αγάπη Χριστού
    Νικόλαος Μεσσαλάς

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Κάπου μπερδεύτηκα με τα όσα έχουν γραφεί στα σχόλια. Στο σχόλιο αυτό ο κ. Μεσσαλάς προσπαθεί να κατοχυρώσει την άποψή του «επιστημονικά» στηριζόμενος σε εδάφια της Καινής Διαθήκης και όρους Οικουμενικών Συνόδων. Δεν είμαι γνώστης το όλου θέματος, και δεν με είχε προβληματίσει ποτέ. Τώρα είδα ότι ο Αναστάσιος δεν έχει βάλει εικόνα της φιλοξενίας του Αβραάμ. Στην Αγία Τριάδα Πατρών που πήγα είδα και τις δύο εικόνες. Όμως με προβλημάτισε και κάποιο άλλο σχόλιο σε αυτό το χώρο, όπου κάποιος άλλος λεει αυτό το οποίο και εγώ έχω διαπιστώσει. Στην Μονή της Αγίας Τριάδος στην Αίγινα την οποία ίδρυσε ο Άγιος Νεκτάριος που είχε θεολογική μόρφωση ο Άγιος είχε την εικόνα με εικονιζόμενα και τα τρία πρόσωπα. Ο Άγιος δεν γνώριζε; Σε πολλούς Ναούς όπως γράφει ο κ. Μεσσαλάς υπάρχει η υπό αίρεση εικόνα, γιατί; και τέλος σε ωμοφόρια Αρχιερατικά βλέπω συχνά την υπό αίρεση εικόνα, οι αρχιερείς μας δεν έχουν γνώση και έχουν πέσει σε πλάνη; Μου δημιουργήθηκε σύγχυση με τα όσα διάβασα, και ως τώρα δεν έχω πειστεί για την υπό αίρεση εικόνα, και αυτό διότι πρώτη φορά διάβασα τέτοια πράγματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Λίγο σεβασμός στις εικόνες που από αιώνες είναι στους ναούς και στις μονές πρέπει να υπάρχει. Τόσα χρόνια έκαναν λάθος όλοι αυτοί που ιστορούσαν έτσι την Αγία Τριάδα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Με την παρέμβασή μου σχετικώς με τόν εικονισμό της Αγίας Τριάδος ήθελα να δείξω το πόσο ως ορθόδοξοι έχουμε επειρεασθεί σε πολλά θέματα από τήν Δυτική θεολογία, η οποία άρχισε να μας επειρεάζει από τόν 14ο αιώνα. Πρώτος που διαπίστωσε τήν αλλοίωση της πιστεως καί αντιστάθηκε ήταν ο αγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς. Δόξα τώ Θεώ που τις τελευταίες δεκαετίες σε θεολογικό επίπεδο ανακαλύπτουμε τούς Πατέρες και έτσι έρχεται στό φως η παραφθορά και η παραχάραξη της
    Ορθοδοξίας. Ο άγιος Νεκτάριος ήταν από τους πρώτους που μας έδειξαν την αλήθεια αυτή.
    Βεβαίως σεβόμαστε όλες τίς άγιες εικόνες και τις προσκυνούμε, αλλά όμως πρέπει νά λέμε και την ακρίβεια.
    Με αγάπη Χριστού
    Νικόλαος Μεσσαλάς

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Τελικά Αγαπητέ αναστάσιε ύστερα από την απάντηση του κ. Μεσσαλά θα γίνει η αποκαθήλωση της Ιεράς εικόνας με τα περιστεράκια?
    Και αν ναι πότε? Θέλω να έρθω!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Περιμένουμε την αποκαθήλωση!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Δεν κατάλαβα γιατί να δημιουργηθεί θέμα για το τίποτα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Διότι αγαπητέ ανώνυμε των 11:57, ΔΕΝ υπάρχει θέμα.
    Κουβέντα να γίνεται από μερικούς-μερικούς... Ήθελα να ήξερα δεν υπάρχει άλλο θέμα πιο ενδιαφέρον να σχολιάσετε; Ρωτώ από απλή περιέργεια...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Αγαπητοί μου ανώνυμοι το θέμα αυτό είναι πολύ σοβαρό, διότι με τήν τέχνη εκφράζεται η πίστη μας. Λυπούμαι πολύ, διότι ο τρόπος με τον οποίο μιλάτε γιά τον Θεό στον οποίο πιστεύουμε είναι ειρωνικός και απαξιωτικός. Περισσότερη ευλάβεια δεν βλάπτει.
    Με αγάπη Χριστού
    Νικόλαος Μεσσαλάς

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Η ευλάβεια υπάρχει μα εκτός από αυτή κάποιοι ευλαβικά λένε και την άποψη τους. Ο τρόπος εκφράσεως του κάθε ένα διαφέρει. Μην είστε τόσο αυστηρός σεβαστέ κ. Καθηγητά μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Συνέχεια από παραπάνω σχόλιο:
    Εγώ από σας έχω πάρει πολλά και γνωρίζω την επιείκειά σας και την αγάπη σας. Παρακαλώ μακροθυμήστε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ας ειρηνεύουν οι καρδιές μας αδελφοί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Αγαπητοί μου, αν κάποιον επίκρανα ζητώ ταπεινά συγγνώμη. Πρώτος πρέπει να μάθω καλά το "αληθεύοντες εν αγάπη".
    Με αγάπη Χριστού.
    Νικόλαος Μεσσαλάς

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Έμμεσα τίθεται στο φόρουμ αυτό ένα εξαιρετικά σημαντικό ζήτημα. Έχω τη γνώμη πως το θέμα αυτό γενικά δε συζητείται και οι πάντες σχεδόν το αποφεύγουν. Συγκεκριμένα λέει ένα από τους σχολιαστές:

    Λίγο σεβασμός στις εικόνες που από αιώνες είναι στους ναούς και στις μονές πρέπει να υπάρχει. Τόσα χρόνια έκαναν λάθος όλοι αυτοί που ιστορούσαν έτσι την Αγία Τριάδα. (προφανώς θέλει ερωτηματικό)

    Το θέμα είναι: η επικράτηση κάποιου στοιχείου μέσα στην εκκλησια αποδεικνύει οριστικά και αναντίλεκτα την ορθότητα του;
    Η θετική απάντηση επί του παραπάνω ερωτήματος εγείρει μια σειρά θεμάτων εκπληκτικά δυσεπίλητων.
    Η αρνητική ίσως τινάζει στον αέρα την ψιλο-μαγική (επιτρέψτε μου την έκφραση) εικόνα περί αληθείας και θεολογίας που πολλοί υποστηρίζουμε.

    Η μελέτη, το πνεύμα ειρήνης και συνεννοήσεως και η ετοιμότητα για αποδοχή των διαφορετικών απόψεων (χαρακτηριστικά σπάνια στην εποχή μας, δυστυχώς κι εντός της εκκλησίας) είναι απαραίτητα για έναν τέτοιου είδους διάλογο.

    Προσωπικά δεν αισθάνομαι γνωστικά έτοιμος ενδιαφέρομαι όμως εξαιρετικά για ένα τέτοιο θέμα. Όστις επιθυμεί και δύναται....

    Και μια τελευταία παράκληση ή μάλλον δύο.
    Αν αποφασίσουμε ότι κουβεντιάζουμε σοβαρά θα αφήσουμε τις πλάκες, τις ειρωνίες και το δούλεμα για άλλη στιγμή (κι εμένα μου αρέσουν)
    και δεύτερον ας μην ερχίσουμε να επισείουμε αναθέματα σε όποιον δεν υποστηρίζει όσα εμείς. Και την επίκληση των αυθεντιών με μέτρο. Στο τέλος τέλος αν δεν κάνω λάθος μόνο η "συμφωνία των πατέρων" αποτελεί δείκτη αληθείας. Ούτε καν ο ένας πατήρ.
    Καλημέρα σας
    γδμ

    ΑπάντησηΔιαγραφή