Τρίτη 6 Οκτωβρίου 2009

Η ασυλία των επισκόπων έναντι των υπ' αυτών χειροτονουμένων - π. Βασίλειος Θερμός


"....Επιθυμώ να θίξω την απουσία οποιουδήποτε καταλογισμού ευθύνης ή ενοχής του επισκόπου που χειροτόνησε ή που "ποίμαινε" τον παραβάτη κληρικό. Όταν είναι πασιφανές πως συχνά δεν επικρατεί κανένα κριτήριο στην επιλογή υποψηφίων κληρικών, όταν έχει γίνει καθεστώς ότι στην Ελλάδα όποιος θέλει να γίνει κληρικός γίνεται, όταν απουσιάζει κάθε μηχανισμός κεντρικού ελέγχου του ποιού των υποψηφίων μέσω (θεσμοποιημένης) διαμητροπολιτικής ανταλλαγής πληροφοριών και συμβολής λαϊκών, όταν χειροτονούνται άνθρωποι κραυγαλέα ανώριμοι ή και εμφανώς ψυχικά διαταραγμένοι, όταν στη συνέχεια εγκαταλείπονται χωρίς καμιά ποιμαντική φροντίδα και επιμόρφωση, όταν μερικές φορές κακοποιούνται κιόλας ψυχικά από τον επίσκοπο ή από συνεφημερίους, όταν η ιερατική οικογένεια παραμένει εγκαταλελειμμένη αν όχι και σκανδαλισμένη, τότε η επικέντρωση της ποινής μόνο στον παραβάτη μοιάζει φαρισαϊσμός.Το να πέσουν οι προβολείς της εκκλησιαστικής δικαιοσύνης αποκλειστικά στον φταίχτη, χωρίς κανένα ενδιαφέρον για εκείνους οι οποίοι συνήργησαν στην πτώση του, εκθέτοντάς τον είτε σε μια ανάληψη ευθύνης που δεν μπορούσε να αντέξει είτε σε συνθήκες που κυοφορούσαν την πτώση μετά βεβαιότητος, δεν είναι τίποτε άλλο από το ξέσπασμα πάνω στον πιο αδύναμο κρίκο. Πέρα από άηθες, αυτό προσκρούει και στην κοινή λογική.

Καταδικάζεται ακόμη και ως κοσμική μέθοδος.Η πρόταση αυτή περί επιμερισμού ευθυνών στα υπεύθυνα πρόσωπα των οποίων διαπιστώνεται εγκληματική προχειρότητα ή αμέλεια θα πρέπει να περιλαμβάνει και τους πνευματικούς εκείνους που έδωσαν συμμαρτυρία, αν δεν είχαν μακρά και προσωπική επαφή με τον υποψήφιο κληρικό. Είναι θλιβερή η τακτική να χειροτονούνται άνθρωποι που δεν ποιμαίνονται από κανένα πνευματικό και για τους οποίους αναλαμβάνει κάποιος να χορηγήσει τυπικά την απαραίτητη συμμαρτυρία. Η οποία, ας μη ξεχνάμε, έχει μεταβληθεί πλέον σε μαρτυρία του ενός, αφού απουσιάζουν οι λαϊκοί μάρτυρες που προβλέπονται από τον παραδεδομένο τύπο της.Το μυστήριο της ιερωσύνης αντιμετωπίζεται με ασυγχώρητη επιπολαιότητα στην Εκκλησία μας. Έτσι μια ανανέωση της εκκλησιαστικής δικαιοσύνης αποτελεί θαυμάσια ευκαιρία να αναβαθμιστή το όλο καθεστώς της ιερωσύνης. Φυσικά ουδείς εχέφρων άνθρωπος θα υποστήριζε πως πρέπει να τιμωρούνται συλλήβδην οι επίσκοποι ή οι πνευματικοί των κληρικών που παραστρατούν' ακόμη και ο Χριστός είχε εκπεσόντα μαθητή. Η αποτυχία βρίσκεται μέσα στα ανθρώπινα ενδεχόμενα για όλους μας. Μια δικαιοσύνη, όμως που επιθυμεί να είναι όντως εκκλησιαστική, θα διερευνήσει μεθοδικά τις συνθήκες εισόδου και εξέλιξης του κατηγορουμένου στον κλήρο, ώστε να διαπιστώσει τα κενά και τα λάθη τα οποία λειτούργησαν ως γενεσιουργοί παράγοντες της παραβάσεως. Αυτό θα οδηγήσει στο να διαμορφωθούν αρχές καλλίτερης ποιμαντικής των ιερατικών κλίσεων.Στο συγκεκριμένο ζήτημα νομίζω πως η πνευματική αντιμετώπιση των ιερατικών ατασθαλιών επιβάλλει το "συστενάζειν και συνωδίνειν"(Ρωμ.8,22). Μια θαρραλέα ανάληψη του μεριδίου της ευθύνης και έμπρακτη συνοδοιπορεία στη μετάνοια είναι η μόνη χριστιανικά παραδεκτή έννοια του "φιλαδέλφου".
Πρωτοπρεσβύτερος Βασίλειος Θερμός
Νέος "νόμος περί ευθύνης χριστιανών"; Αμελλητί! περ. Σύναξη, τχ. 111,σσ. 15-17.
Υάκινθος

10 σχόλια:

  1. Μπράβο Υακινθε...Εξαίσιο κείμενο. Που τα βρίσκεις βρε παιδάκι μου? Πρέπει ν είσαι φοβερός Θεολόγος!!!
    Και πέρα από την πλάκα πιστεύω ακράδαντα ότι αυτός που θέλει να γινει Ιερέας πρέπει να παίρνει χαρτί και από Ψυχίατρο.Πολλα τα κρούσματα...Δυστυχώς!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ο π. Βασίλειος Θερμός τολμά να πει και να γράψει αυτά που οι άλλοι ψιθυρίζουν. Οι σκέψεις θα πρέπει να γίνουν αντικείμενο ουσιαστικής μελέτης τόσο υπό των υπευθύνων Επισκόπων όσο και υπό των κληρικών Πνευματικών. Ορισμένες φορές αναρωτιέμαι όλοι οι ιερείς συνεχίζουν να έχουν Πνευματικό; και αν έχουν τον ακούς όπως εμείς οι λαϊκοί τον δικό μας; Οι Πνευματικοί θα πρέπει να προσέχουν διότι η αποτυχία του ιερέως έχει αντίκτυπο στην ενορία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αφυπνιστικές οι καταγραφές του κειμένου αυτού. Χρησιμοποιεί την γλώσσα της αλήθειας και της αντικειμενικότητας. Τώρα καταλαβαίνω γιατί κάποιοι πολεμούν τον π. Θερμό. Τον πολεμούν διότι τολμά να κάνει τομές όσο επίπονες και αν είναι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Εννοείς επώδυνες. Επίπονες θα πει κουραστικές καθότι στα αρχαία πόνος θα πει κόπος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Κύριε Μπαμπινιώτη έχεις δίκιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ἡ Κυβέρνησις, μὲ τὴν σύμφωνη γνώμη ὅλων τῶν κομμάτων, ἑτοιμάζεται νὰ εἰσαγάγη ἀπὸ τὸ φθινόπωρο σὲ ὅλες τὶς τάξεις τοῦ δημοτικοῦ σχολείου τὸ μάθημα τῆς σεξουαλικῆς ἀγωγῆς. Ἤδη ἑτοιμάσθηκαν καὶ ὁδεύουν πρὸς ἐκτύπωσιν δύο βιβλία, ἐκ τῶν ὁποίων τὸ ἕνα θὰ διδάσκεται στὴν Α΄ και Β΄ τάξι τοῦ δημοτικοῦ καὶ τὸ ἄλλο στὶς ὑπόλοιπες τάξεις.
    Στὴν Σουηδία, στὴν ὁποία διδάσκεται ἡ σεξουαλικὴ ἀγωγή, παρατηροῦνται ἐγκυμοσύνες κοριτσιῶν δεκατριῶν καὶ δεκατεσσάρων ἐτῶν μὲ παράλληλη αὔξησι τῶν ἀφροδισίων νοσημάτων. Στὴν Ἀγγλία, στὴν ὁποία ἐπίσης ὑπάρχει σεξουαλικὴ διαπαιδαγώγησις, ἀνήλικα κορίτσια ἀπὸ 12 ἕως 16 ἐτῶν εἶναι μητέρες, ἐνῷ προσφάτως ἔμεινε ὁλόκληρος ὁ πλανήτης ἄφωνος ἀπὸ τὸ γεγονὸς ὅτι δύο παιδιὰ ἐννέα καὶ δέκα ἐτῶν ἔφεραν στὸν κόσμο ἕνα παιδί.
    Ἡ σοφὴ παιδαγωγικὴ παράδοσις τῶν Πατέρων μας στὸ θέμα αὐτὸ προσπαθεῖ νὰ ἐλέγξη τοὺς ἐρεθισμοὺς καὶ τὶς ἐντυπώσεις, ὥστε οἱ νέοι κατὰ τὸ δυνατὸν ἤρεμοι καὶ ἀπερίσπαστοι νὰ ἀσχοληθοῦν δημιουργικὰ μὲ τὴν παιδεία καὶ τὴν μάθησι ἀφ’ ἑνός, καὶ ἀφ’ ἑτέρου νὰ γευθοῦν τὶς χαρὲς αὐτῆς τῆς περιοχῆς μέσα στὸν εὐλογημένο θεσμὸ τοῦ γάμου, ὁ ὁποῖος ἔτσι καὶ σὲ φυσικὸ ἐπίπεδο παραμένει πηγὴ χαρᾶς καὶ εὐφροσύνης.
    Οἱ σημερινοὶ ἀπαίδευτοι παιδαγωγοὶ δὲν ἀφήνουν ἡσύχους τοὺς νέους οὔτε μέσα στὸ σχολεῖο, ὅπου θὰ ἔπρεπε νὰ εἶχαν ἀποκλεισθῆ οἱ πειρασμοὶ καὶ οἱ ἐρεθισμοί, γιὰ νὰ λειτουργῆ ἡ παιδεία ὡς εὐγενικὴ διέξοδος καὶ κατάλληλος ἐργαστηριακὸς χῶρος γιὰ τὴν σπουδὴ καὶ τὴν μάθησι.
    Πόσοι ἀπὸ τοὺς ἐκπαιδευτικοὺς εἶναι πρόσωπα ἠθικὰ καὶ πνευματικὰ καλλιεργημένα, ὥστε νὰ ἀναλάβουν μὲ σοβαρότητα καὶ εὐθύνη τὸ ἔργο αὐτό; Καὶ πόσοι ἀπὸ τοὺς γονεῖς θὰ δέχονταν εὐχαρίστως αὐτὴ ἡ κατ’ ἐξοχὴν ἱερὴ καὶ προσωπικὴ περιοχὴ τῶν παιδιῶν τους νὰ κακοποιηθῆ καὶ νὰ διαστραφῆ στὰ χείλη καὶ στὴν διδασκαλία τοῦ ὁποιουδήποτε δασκάλου, ὁ ὁποῖος μπορεῖ νὰ κουβαλᾷ στὸ θέμα αὐτὸ τὶς δικές του κακὲς ἐμπειρίες καὶ γνῶμες, ἀκόμη καὶ διαστροφές; Καὶ τί θὰ ἀπομείνη νὰ μάθουν καὶ νὰ γευθοῦν οἱ νέοι μέσα στὸν γάμο, ὅταν τὰ μαθαίνουν καὶ τὰ γεύωνται ἔξω ἀπὸ αὐτόν;
    Γιὰ αὐτὸ ὁ γάμος καὶ ἡ οἰκογένεια ἔχουν χάσει στὶς ἡμέρες μας κάθε γοητεία καὶ ἕλξι, ἀφοῦ τελικῶς αὐτὸς ὁ ἱερὸς καὶ μοναδικὸς καὶ προσωπικὸς δεσμὸς δύο ἀνθρώπων ἑτεροφύλων κατήντησε ἕνας ἀπὸ τοὺς πολλοὺς δεσμούς, ποὺ εἶχαν πρὶν ἀπὸ αὐτὸν ἄνδρας καὶ γυναῖκα, συγκριτικὰ μάλιστα σὲ χειρότερη θέσι, ἀφοῦ συνδέεται μὲ τὰ προβλήματα τῆς ἀναγκαστικῆς συμβιώσεως καὶ τῶν ποικίλων δεσμεύσεων.
    Ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος εἶναι σαφής: Δὲν χρειάζεται διδασκαλία εἰς τὰ τοῦ γάμου. Εἶναι αὐτάρκης διδάσκαλος ἡ φύσις. Ἀκριβῶς ὅπως δὲν χρειάζεται νὰ μάθουμε πῶς θὰ φᾶμε, καὶ πῶς θὰ πιοῦμε καὶ πῶς θὰ κοιμηθοῦμε. Ὅλα τὰ ἄλλα εἶναι ἐκ τοῦ πονηροῦ. Γενεὲς γενεῶν ἀνθρώπων ἔκαναν γάμους καὶ οἰκογένειες, καὶ μάλιστα εὐτυχισμένες καὶ σταθερές, χωρὶς «σεξουαλικὴ διαπαιδαγώγησι», ἡ ὁποία ἀποτελεῖ μία ἀκόμη τορπίλλη στὰ θεμέλια τῆς παιδείας καὶ τῆς οἰκογενείας.
    ΕΝΑΣ ΑΓΝΩΣΤΟΣ ΜΕ ΑΓΑΠΗ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Υάκινθε η ανθολόγηση των κειμένων σου ως τώρα είναι εξαιρετική. Για εμένα που δεν έχω την δυνατότητα να διαβάζω πολλά περιοδικά ή βιβλία με βοηθάς πολύ ώστε να αποκτήσω κάποιες γνώσεις. Σε ευχαριστώ και σε προτρέπω να συνεχίσεις να μας πλουτίζεις από σπουδαία κείμενα.
    Α.Θ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Να και ένας άλλος παπάς που μιλάει σωστά. Το λεω αυτό γιατί συνήθως οι παπάδες όταν μιλάνε δεν ξέρουν τι λένε, δεν πιάνουν το παλμό της εποχής. Αυτός με τα όσα έγραψε είχε κάτι να μας πει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ο π. Βασίλειος είναι από τους κληρικούς που προσφέρουν με την σκέψη του στην Θεολογία. Κρίμα που κάποιοι τον πολεμούν και δεν προσπαθούν να βελτιώσουν κάποιες από τις προτάσεις του. όταν μιλά και γράφει πάντα έχει κάτι να πει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ναι Υακινθε μιλάς πολύ καλά...
    Συγχαρητήρια για την επιλογή των κειμένων.Εισαι σπουδαίος θεολόγος...

    ΑπάντησηΔιαγραφή