Παρασκευή 25 Δεκεμβρίου 2009

Χριστούγεννα στη Χάλκη

Πρωί Χριστουγέννων και έχει αρχίσει η λειτουργία στον Ιερό Ναό της Αγίας Τριάδας στη Θεολογική Σχολή της Χάλκης. Όλοι οι μαθητές είναι στα στασίδια τους. Μόλις έχω μπει στην εκκλησία και βλέπω στο κάθισμά του τον επιμελητή μας Γιώργο Μουχάλη, τον Σχολάρχη μας μητροπολίτη Σταυρουπόλεως Μάξιμο στο θρόνο, τον πατέρα Βαρθολομαίο και τον πατέρα Ιάκωβο στο Ιερό Βήμα και τους Κώστα Χατζηκωνσταντή, Γιάννη Χατζούδη πλαισιωμένους και με άλλους μαθητές στα αναλόγια να ψάλλουν το «Χριστός γεννάται».
Κατανυκτική η ατμόσφαιρα, το θυμίαμα ευωδιάζει και οι ψαλμοί δίνουν το αίσθημα της συμμετοχής του ανθρώπου στο θείο θαύμα που έχει τελεστεί στη φάτνη της Βηθλεέμ. Αυτή τη συμβολική φάτνη που είχαμε προετοιμάσει όλοι μαζί οι μαθητές την παραμονή στην αίθουσα τελετών της Σχολής και γύρω από αυτήν είχαμε ψάλει τροπάρια των Χριστουγέννων μπροστά στους καθηγητές και στο Σχολάρχη μας.

Η λειτουργία συνεχίζεται και οι χοροί ψάλλουν το «Μυστήριον ξένον», ενώ όλοι μας περιμένουμε τη στιγμή που θα προσέλθουμε να κοινωνήσουμε. Στη θέση του Κοινωνικού διαβάστηκε η Θεία Μετάληψη και τη στιγμή που ο Σχολάρχης μας ψάλλει «μετά φόβου Θεού, πίστεως και αγάπης προσέλθετε» όλοι κοινωνούμε των Αχράντων Μυστηρίων. Εχει τελειώσει η χριστουγεννιάτικη λειτουργία και κατευθυνόμαστε στους κοιτώνες μας, αφού προηγουμένως έχουμε ανταλλάξει «χρόνια πολλά» μεταξύ μας όλοι οι μαθητές της Σχολής.
Καθώς προχωρώ στους διαδρόμους της Σχολής, κάποια στιγμή ακούω δίπλα μου τη φωνή του ηγούμενου, μητροπολίτη Μοσχονησίων Απόστολου, που με επαναφέρει στην πραγματικότητα, να με ρωτά «Τι αναπολείς;».
Θυμάμαι την απάντηση που του έδωσα: «Αναπολώ τα Χριστούγεννα που κάναμε το 1969, αλλά ζω το σήμερα που είναι 2003».
Οκτώ άτομα...
Μόλις 8 άτομα συμμετείχαμε στη φετινή λειτουργία των Χριστουγέννων στη Σχολή μας και οι 5 ήταν μέλη της οικογένειάς μου, ενώ τα άλλα 3 ήταν γηγενείς Ρωμιοί κάτοικοι της Χάλκης. Η ατμόσφαιρα το ίδιο κατανυκτική, χωρίς όμως τον Σχολάρχη μας και τον επιμελητή μας που σήμερα βρίσκονται μαζί με όλους εκείνους που συνετέλεσαν να ιδρυθεί η Σχολή. Στο ιερό βήμα λειτούργησε ο ηγούμενος μαζί με έναν ιερέα, ενώ στο αναλόγιο μόνος βρισκόμουν εγώ, στη θέση των δεκάδων μαθητών που κάποτε έψαλλαν.
Στο τέλος, κοινωνήσαμε και αφού πήραμε το αντίδωρο και αλληλοευχηθήκαμε ο ένας τον άλλο, πήγαμε όλοι μαζί στο γραφείο του Μητροπολίτη Μοσχονησίων για να πιούμε το καθιερωμένο τσάι. Όταν στις 12.30 καθήσαμε στην τράπεζα για να φάμε, συνειδητοποιήσαμε ότι ήμαστε μόλις 11 άτομα σε αντίθεση με το 1969, που καθηγητές και μαθητές ξεπερνούσαμε τους 90. Ακολουθήσαμε πιστά το καθιερωμένο τυπικό της Σχολής μας. Ψάλλαμε το τροπάριο των Χριστουγέννων και καθίσαμε για να φάμε την πατροπαράδοτη σούπα και την «όρνιθα» με πατάτες που είχε ετοιμάσει ο Γιώργος, που είναι μάγειρας της Σχολής από το 1964. Ηταν όλα τόσο όμορφα, με τόση συναισθηματική φόρτιση που κάποιες στιγμές ή δεν μιλούσαμε ή συνομιλώντας με τον ηγούμενο θυμόμαστε τα μαθητικά μας χρόνια και τις στιγμές που ζήσαμε όλοι μαζί στη Σχολή. Θυμηθήκαμε τον Γιώργο Λαιμόπουλο, τον Λευτέρη Κερσένογλου, τον Βλάση Φάτσιο, τον Γιάννη Τσόρμαν, τον Δημήτριο Κομματά, τον Δημήτριο Καρά, τον Ειρηναίο Ιωαννίδη, τον Βασίλη Μυρτήρ, τον Πρόδρομο Πουσκιούλογλου, τον Βασίλη Καράμποντοζ, τον Μηνά Χριστίδη, τον Νίκο Χαρισιάδη και τόσους άλλους που σήμερα είναι αρχιερείς, επιστήμονες, επιχειρηματίες στην Πόλη, στην Ελλάδα και στα πέρατα της Οικουμένης.
Ήταν Χριστούγεννα του 2003. Όμορφα και απλά. Γεμάτα αναμνήσεις και συναισθήματα, αλλά και ευχές για ένα αύριο καλύτερο από το σήμερα. Όλοι μας αναμένουμε ότι η Τουρκία κάποια στιγμή θα συνειδητοποιήσει την πραγματικότητα και όχι μόνο θα εναρμονιστεί με τα κριτήρια της Κοπεγχάγης, αλλά θα συναισθανθεί την ανάγκη του εκδημοκρατισμού και θα επιτρέψει την επαναλειτουργία της Σχολής, που αντιδημοκρατικά και κατά παράβαση των ανθρώπινων δικαιωμάτων και άρθρων της Συνθήκης της Λωζάννης, συνεχίζει να απαγορεύει τη λειτουργία της.
ΣΥΜΕΩΝ ΣΟΛΤΑΡΙΔΗΣ
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 29/12/2003

4 σχόλια:

  1. Για την Σχολή της Χάλκης δίνει μάχες και αγώνες ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος. Ας είναι και αυτό ως ένα από τα αιτήματα της προσευχής μας. Η Σχολή πρέπει να ανοίξει ξανά για να προσφέρει στην Εκκλησία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ
    Η Ελλάδα στον κόσμο

    Η Θεολογική Σχολή της Χάλκης ιδρύθηκε το 1844. Από τότε η Σχολή εκπαίδευε νέους κληρικούς, καλύπτοντας τις ανάγκες θρησκευτικής λειτουργίας και πνευματικής διακονίας του Οικουμενικού Θρόνου και των απανταχού Ορθοδόξων.

    Μέχρι το 1971, η Σχολή υπαγόταν απ’ ευθείας στο Υπουργείο Εθνικής Παιδείας της Τουρκίας και το καθεστώς της διείπετο από τον «Κανονισμό λειτουργίας της Θεολογικής Σχολής Χάλκης». Αυτός εγκρίθηκε στις 25 Σεπτεμβρίου 1951 με απόφαση του Ανωτάτου Εκπαιδευτικού Συμβουλίου του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας της Τουρκίας, ενεκρίθη και επεκυρώθη από την Ιερά Σύνοδο στις 5 Οκτωβρίου 1951 και ετέθη σε εφαρμογή στις 3 Οκτωβρίου 1953. Καίτοι η Σχολή παρείχε λυκειακή και επαγγελματική εκπαίδευση, οι τουρκικές αρχές διέκοψαν την λειτουργία της το 1971, με πρόσχημα την απαγόρευση της ιδιωτικής ανώτατης εκπαίδευσης. Αλλά ο ίδιος ο εγκεκριμένος από τις αρχές Κανονισμός λειτουργίας της, την χαρακτηρίζει επαγγελματική σχολή, η οποία παρέχει εκπαίδευση τουλάχιστον ενός έτους μετά το λύκειο.

    Το ζήτημα της επαναλειτουργίας της Σχολής 1971-2007
    Αίτημα του Πατριαρχείου είναι η επαναλειτουργία της Σχολής υπό το, προ του 1971, καθεστώς. Το αίτημα αυτό έχει διατυπωθεί επισήμως και κατ’ επανάληψιν. Το Πατριαρχείο επιθυμεί τη φοίτηση σε αυτή όλων των ορθοδόξων, ανεξαρτήτως ιθαγενείας. Και τούτο, όχι μόνο για ιστορικούς λόγους, αλλά και διότι επιθυμεί να στελεχώσει τον κλήρο του με αποφοίτους της Σχολής αυτής. Επίσης, επιθυμεί να διδάσκουν σε αυτή και αλλοδαποί καθηγητές, όπως συνέβαινε και παλαιότερα. Με τον τρόπο αυτό, η Σχολή θα διατηρήσει την αυτονομία της και θα αποφευχθεί η δημιουργία προβλημάτων εκκοσμίκευσης, η οποία είναι αντίθετη στην αληθή φύση της Σχολής ως Θρησκευτικού Σεμιναρίου προπαρασκευής για το στάδιο της ιεροσύνης.
    Η επαναλειτουργία της Σχολής αποτελεί κατ’ ουσίαν υποχρέωση της Τουρκίας έναντι των πολιτών της, τα θρησκευτικά δικαιώματα των οποίων σαφώς παραβιάζονται από την επί τρεις και πλέον δεκαετίες υποχρεωτική διακοπή της λειτουργίας της. Συγκεκριμένα, προσβάλλεται ευθέως το δικαίωμα μίας Εκκλησίας να εκπαιδεύει τους κληρικούς της, κατά παράβασιν της Συνθήκης της Λωζάννης, της Ευρωπαϊκής Συμβάσεως Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και άλλων διεθνών κειμένων, που αναφέρονται στα ανθρώπινα και μειονοτικά δικαιώματα και δεσμεύουν την Τουρκία. Το θέμα συνιστά σημαντικό σημείο στο κεφάλαιο των μεταρρυθμίσεων, οι οποίες πρέπει να επέλθουν για την βελτίωση της καταστάσεως των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στη Τουρκία, στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής προοπτικής της, και καταγράφεται σε όλα τα κείμενα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (π.χ. βλ. ετήσιες Εκθέσεις Προόδου). Αναμένεται δε να συνεχίσει να απασχολεί την Ευρωπαϊκή Ένωση στο πλαίσιο των ενταξιακών διαπραγματεύσεων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Η Χάλκη έχει μεγάλη ιστορία και έχει βγάλει μεγάλους Θεολόγους και σπουδαίους Ιεράρχες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Όλοι οι απόφοιτοι, αλλά και όλοι οι μαθητές που φοίτησαν στη Σχολή, ελπίζουμε και πιστεύουμε, ότι μόνο με τη δύναμη του τρισυποστάτου και αδιαιρέτου Τριαδικού Θεού και τις πρεσβείες της Γλυκοφιλούσας Παναγίας Θεοτόκου της Παυσολύπης, θα γιορτάσουμε σύντομα, μαζί με τη Μεγάλη του Χριστού Εκκλησία, την επαναδραστηριοποίηση της Τροφού Θεολογικής μας Σχολής.
    Ο Κωνσταντινοπολίτης

    ΑπάντησηΔιαγραφή