Πολλάκις δεν είναι η γλωσσική μορφή, αλλά η βαθύτης των νοημάτων και η έλλειψις εξοικειώσεως προς αυτά, η οποία καθιστά δυσνόητον ένα κείμενον. Η Ορθόδοξος Εκκλησία δεν θεωρεί την γλωσσικήν μορφήν δόγμα, αλλά ποιμαντικόν μέσον. Επομένως χρησιμοποιεί εκάστοτε την αποτελεσματικωτέραν γλώσσαν. Εν τούτοις η εκκλησιαστική γλώσσα της Θείας Λατρείας δεν πρέπει να είναι η καθημερινή γλώσσα, αλλά υψηλοτέρα και επισημοτέρα, δια να αισθάνεται ο χριστιανός την επισημότητα της Θείας Λειτουργίας, χωρίς βεβαίως να αδυνατεί να παρακολουθήση τα νοήματα αυτής. Πρέπει να διδάξωμεν την ερμηνείαν της Θείας Λειτουργίας εις τους εκκλησιαζομένους χριστιανούς, μήπως ούτως αμβλυνθή το πρόβλημα της κατανοήσεως της γλώσσης αυτής.
Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος
Δεν φαντάζεστε με πόση αγωνία, περίμενα αυτή την δήλωση αληθείας εκ σεπτών πατριαρχικών χειλέων. Δόξα τω Θεώ!Εις πολλά έτη!
ΑπάντησηΔιαγραφήNa kai κατι που με ανακουφισε!Ευχαριστουμε..
ΑπάντησηΔιαγραφήO Π ατριαρχης μας, αγαπα την Αρχαια ελληνικη γλωσσα αφου την χρησιμοποιει στην καθημερινοτητα του δεν ηταν δυνατον να πει κατι εναντιων της γλωσσας που χρησιμοποιει...παντος τον ευχαριστω ιδιαιτερα οπωτε με αυτη του την δηλωση θα σωπασουν και καποιοι ιερεις που ειχαν ξεσηκωθει για κατι τετοιο.Παντα τετοια Παναγιωτατε...μετρημενα σωστα και φωτισμενα και εν θεω πεπραγμενα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΛΛΑΞΕΙ Η ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ,ΕΙΝΑΙ ΑΔΥΝΑΤΟΝ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑΛΛΩΣΤΕ ΕΙΝΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΑ,ΟΧΙ ΚΙΝΕΖΙΚΑ.
ΟΠΟΙΟΣ ΕΧΕΙ ΔΙΑΘΕΣΗ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΝΟΗΣΕΙ.
Δια μίαν ακόμα φορά ο Παναγιώτατος Πατριάρχης του Γένους κ. Βαρθολομαίος έχει απόλυτο δίκιο με τα όσα επισημαίνει.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο έλλειμμα της κατανοήσεως των λεγομένων και πραττομένων στην Θεία Λειτουργία είναι απότοκο της ελλείψεως Λειτουργικής αγωγής και όχι της Λειτουργικής γλώσσας. Και όταν λέω Λειτουργική αγωγή εννοώ τον συχνό εκκλησιασμό και την μυστηριακή ζωή των πιστών. Στην σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα παρατηρείται το θλιβερό φαινόμενο οι πιστοί να εκκλησιάζονται αραιά. «Η πολλή συνουσία (=συναναστροφή) και το συζήν περί το πράγμα» όπως έλεγε και ο Πλάτων, θα μας εξοικειώσει με αυτό. Υποτίθεται ότι θεωρούμε την Θεία Λειτουργία ως το κέντρο της ζωής μας. Εκτός και αν θεωρούμε τον κυριακάτικο εκκλησιασμό μια συνήθεια ή απλώς ένα κοινωνικό happening και τίποτα πέραν τούτου!
Καλά τα όσα λέτε όμως εγώ θέλω η γλώσσα να είναι στην καθομιλουμένη. Δεν υπάρχει «υψηλοτέρα και επισημοτέρα» αυτά τα λέει ο Πατριάρχης και οι Δεσποτάδες γιατί θέλουν το λαό στην παραπέρα και όχι ενεργό και συμμέτοχο στην ζωή της εκκλησίας. Να γίνουν και να τα λένε όλα στην δημοτική.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟρθά τα όσα λέει ο Πατριάρχης αλλά και μια ουσιαστική και σοβαρή συζήτηση επί του θέματος ίσος είχε κάτι να προσφέρει. Υπάρχει πρόβλημα το οποίο πρέπει να λυθεί.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜαίρη
Ας υποθέσουμε , αγαπητέ ανώνυμε, πώς γίνεται χρήση της δημοτικής. Αυτόματα ο λαός θα γίνει πιό ενεργός στην λατρεία; Δεν νομίζω. Απλώς θα δοθεί έμφαση στο συναίσθημα και στην εντύπωση και θα έχουμε κάποιους μεταλλαγμένους λάτρεις πού εκκλησιάζονται μόνο για να διανοούνται ή να ικανοποιούνται φιλολογικά. Όλες οι καινοτομίες ξεκινούν με τις καλύτερες προθέσεις. Μετά όμως έχουμε απρόβλεπτα αποτελέσματα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠάντως οφείλω να πώ, πώς οι περισσότεροι του λαού είναι υπέρ της διατήρησης της γλώσσας ως έχει.
Και είναι μύθος πώς εμείς οι ιερείς θέλουμε τον λαό παραπέρα. Δεν φαντάζεστε με πόση αγωνία και αγάπη αντιμετωπίζουμε και ακροαζόμαστε τον λαό. Αν η πλειοψηφία του λαού ζητούσε την λειτουργία στην δημοτική θ'άρχιζα ν'αλλάζω γνώμη.
γιατί ρε παιδιά να λατρεύουν όλοι στη γλώσσα τους, στα αγγλικά, στα γαλλικά, στα κορεάτικα, στα σουαχίλι και μόνο τα μαύρα ελληνόπουλα να μπαίνουν στο ναό και να μην καταλαβαίνουν τι τους γίνεται; κρίμα δεν είναι;;;
ΑπάντησηΔιαγραφήΚριμα αδελφε, δεν ειναι να μην καταλαβαινουν τα ελληνοπουλα την λειτουργικη γλωσσα--κριμα ειναι που τα ελληνοπουλα δεν πανε εκκλησια.Η εκκλησια αδελφε δεν πασχει, ουτε απο την γλωσσα ,ουτε απο τα ανετωτερα αμφεια.Η εκκλησια πασχει απο δυναμικα ποιμνια ....απο ποιμνια που εχουν τη φλωγα της αγαπης του χριστου....απο ποιμνια που μιλανε για τον χριστο και δακρυζουν...απο ποινια που οχι μονον κανουν προσευχη ---αλλα ειναι τα ιδια μια προσευχη.Το ζητημα ειναι πως η θρησκεια αδελφε αυτη θα σε κανει να τρελλαθεις απο τους χυμους που εχει διαβαζοντας παλαια και καινη Διαθηκη,εξομολογουμενος και συχνα κοινωνουμενος,προσευχομενος και συχνα εκκλησιαζομενος και προβληματιζομενος καθε φορα που διαβαζεις πατερικα βιβλια...και οταν τα κανεις ολα αυτα δεν θα σε πειραζει καθολου να πηγαινεις στην εκκλησια και να μην καταλαβαινεις τιποτα διοτι ολα τα αλλα που εχεις παρει απο την θρησκεια σε κανουν να κλαις μεσα στη θ.λειτουργια και ας μην καταλαβαινεις...σε κανουν να αισθανεσαι τον κυριο τοσο δυνατα μεσα στην καρδια σου που νομιζεις πως αυτη η καρδια θα σπασει---.Η εκκλησια ειναι εκει φιλε και περιμενει εσενα και εμενα και ολους εσυ και εγω πρεπει να κανουμε τα βηματα που θα μας συγγινησουν ωστε αυτη η θρησκεια μας να μην καταντησει ηθη και εθιμα του τοπου μας....τι λες;
ΑπάντησηΔιαγραφή