Είχα πολλές φορές την ευκαιρία να κηρύξω πάνω στην παραβολή του Ασώτου Υιού, καθώς και πάνω στην ιστορία του Τελώνου και του Φαρισαίου, και κάθε φορά παρατηρούσα πόσο εύκολο μου ήταν- όχι αληθινά, όχι στην πραγματικότητα, στην φαντασία μου πάντα- να ταυτίζομαι με τον αμαρτωλό που βρήκε το δρόμο του προς τον Θεό, με τον Τελώνη, που στεκόταν συντετριμμένος στη θύρα του Ναού, μην τολμώντας ούτε να εισέλθει στον ιερό χώρο του Θεού, ή με τον Άσωτο Υιό, που παρά τα σοβαρά του αμαρτήματα, την απίστευτη αναισθησία, τη σκληρότητα, βρήκε κι αυτός το δρόμο του γυρισμού.
Πόσο σπάνια, όμως, και επιφανειακά με άγγιζε η μοίρα του Φαρισαίου ή του πρεσβύτερου Υιού, μολονότι ο Θεός δεν κατεδίκασε κανέναν από τους δύο."Λέγω υμίν", μας λέει στην περικοπή, "κατέβη ούτος (ο Τελώνης) δεδικαιωμένος...ή γαρ εκείνος (ο Φαρισαίος). Δεν μας λέει ότι ο Φαρισαίος έφυγε χωρίς να τον συνοδεύει η αγάπη του Θεού, ότι ο Θεός ξέχασε την πιστότητά του, την αίσθηση της φιλότιμης υπακοής του.
Και σήμερα πάλι, ερχόμαστε πρόσωπο προς πρόσωπο με τον μεγαλύτερο γιό. Σε όλη του τη ζωή είχε ζήσει με τον πατέρα του δίπλα-δίπλα. Μοναδικό μέλημά του ήταν πάντα τα συμφέροντα του πατέρα του- είχε δουλέψει σκληρά, πιστά, με αυταπάρνηση, χωρίς να νοιάζεται για τον κόπο, χωρίς να απαιτεί ανταπόδοση, μόνο και μόνο γιατί ένοιωθε ότι αυτό ήταν το σωστό. Πράγματι, του έλειπε κάτι- η ζεστασιά, η τρυφερότητα, η χαρά που ζούσε με τον πατέρα του. Υπάρχει όμως κάτι εντυπωσιακό σ' αυτόν, κι αυτό είναι η πιστότητά του. Παρά το γεγονός ότι η καρδιά του δεν ήταν φλογερή, παρέμεινε πιστός. Παρά το γεγονός ότι δεν πήρε κάποια ορατή ανταμοιβή ή αναγνώριση, παρέμεινε πιστός, μόχθησε, όπως είπε ο ίδιος.
Πόσο σκληροί είμαστε μαζί του όταν δεν τον θεωρούμε άξιο κάποιας συμπάθειας' αλλά και πόσο λίγοι από μας μπορούμε να δείξουμε τόση πιστότητα, τόσο σταθερή και τέλεια υπακοή στην κλήση του καθήκοντος όσο αυτός, όταν δεν συναντούμε την αναγνώριση, δεν ακούμε έναν ενθαρρυντικό λόγο, δεν εισπράττομε ούτε την ελάχιστη ανταπόδοση. Κι αυτό επειδή, όπως συνέβη και με τη στάση του πατέρα προς τον πρεσβύτερο γιό του, αυτοί που μας περιβάλλουν, αυτοί που υπηρετούμε, για τους οποίους μοχθούμε ίσως, αυτοί που το συμφέρον τους το έχουμε κάνει κέντρο της ζωής μας, ενδεχομένως το θεωρούν ως δεδομένο."Δεν είναι φυσικό;", σκέπτονται' "Γιός μου δεν είναι;"..."Πατέρας μου δεν είναι;"..."Αδελφός μου, γυναίκα μου, φίλος μου; Αυτό και μόνο δεν συνεπάγεται ολοκληρωτική, απεριόριστη αφοσίωση που είναι και η ανταμοιβή τους;"...
Πόσο άσπλαχνοι είμαστε συχνά προς τους γύρω μας ανθρώπους, όταν τους βάζουμε στη θέση του πρεσβύτερου υιού- που η προσφορά του ποτέ δεν αναγνωρίστηκε και πάντα ανέμεναν από αυτόν να κάνει το σωστό απτόητος και με τέλειο τρόπο;
Πράγματι, ο άσωτος γιός είχε μια θέρμη, είχε έρθει πίσω συντετριμμένος, ήταν έτοιμος να κάνει καινούργια αρχή, ενώ ο άλλος μπορούσε μόνο να προχωρεί, να βαδίζει μπροστά με την απορρέουσα από αυτόν πιστότητα-εκτός...εκτός κι αν έρθει αντιμέτωπος με τη συμπάθεια του πατέρα, εκτός αν καταλάβει τι σημαίνει ότι ο αδερφός του ήταν όντως νεκρός και ανέστη, ήταν όντως χαμένος και ευρέθη.
Ας σκεφθούμε λίγο τον εαυτό μας. Όλοι έχουμε γύρω μας κάποιον που τον μεταχειριζόμαστε με την ίδια ψυχρότητα την οποία επιφυλάσσουμε για τον πρεσβύτερο αδελφό αλλά και όλοι μας έχουμε κάποιον που τον βλέπουμε αφ' υψηλού και με τραχύτητα, όπως ο πρεσβύτερος αδελφός τον νεώτερο, τον οποίο είχε ξεγράψει, δεν τον θεωρούσαν αδελφό...Είχε φανεί αγνώμων στον πατέρα τους, ήταν ασυγχώρητος. Και όμως, να που ο πατέρας, το θύμα της απόρριψης του γιού, της ελαφρότητάς του και της σκληράδας, τον συγχωρεί ολόψυχα και τρυφερά.
π .Αντώνιος Μπλούμ
Επιλογή: αιρετικός
Δεν ξέρω γιατί, μπορεί να μην έχω ανοχή και αγάπη, όμως πάντα έβλεπα σωστά την θέση που κράτησε ο πρεσβύτερος γιός. Ότι και να λέμε στα ανθρώπινα δεδομένα έχει δίκιο. Τα χριστιανικά δεδομένα είναι υπερβατικά. Τα διαλαλούμε σε όλους εκτός και αν βλάψουν εμάς. Όσες φορές ρώτησα τον εαυτό μου είπα ναι ο πατέρας είχε δίκιο να δεχθεί με αγάπη τον γιό αλλά και ο πρεσβύτερος γιός είχε δίκιο στο παράπονό του. Τελικά που είναι η απάντηση;
ΑπάντησηΔιαγραφήΚάποτε είχα διαβάσει κάτι που λέει ο Χρυσόστομος για τον μεγάλο γιό της παραβολής. Δεν το θυμάμαι τώρα αλλά νομίζω ότι τον υπερασπιζόταν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠρος 11 και 30΄
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ π. Θεόκλητος Μοναχός Διονυσιάτης έγραφε:
«Με άλλα λόγια, εάν ο χριστιανός δεν υπερβεί την λογικήν του, το μέτρον και το δίκαιόν του, δεν μπορεί να λογίζεται ως χριστιανός. Κύριος ο Θεός να μας σκεπάζει από την απάνθρωπη και αφιλάδελφη συμπεριφορά του πρεσβύτερου υιού, φρονούντος ότι ήταν δίκαιος, ενώ ήταν δούλος της εγωπαθείας του και κατεβασανίζετο από τον φθόνον έναντι του ελεηθέντος αδελφού του»
Ποιόν εαυτό μας να σκεφτούμε…..
ΑπάντησηΔιαγραφήΠοιος τολμά να δει την πραγματική μορφή του προσώπου του;
Ο ταπεινός μόνο 2.30 μ.μ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ εγωιστής δεν τολμάει...διότι ο εγωισμός του,του έχει πλάσει ένα προσωπείο...και μ'αυτό κοιμάται και ξυπνάει και ΔΕΝ ΑΝΤΕΧΕΙ Ν'ακουει
καμιά ΑΛΗΘΕΙΑ,ΣΕ ΤΙΠΟΤΑ.
ΗΜΑΡΤΟΝ ΚΥΡΙΕ,
ΕΛΕΗΣΟΝ ΜΕ.
Τι ωραία τα λόγια!
ΑπάντησηΔιαγραφήΈτσι τα λέω και γω στους άλλους.
Δύσκολα όμως θυσιάζω το εγώ μου για τους άλλους.
Άγγελος
12:54
ΑπάντησηΔιαγραφή@
"αγγελε"
καλή μετάνοια.
το εγὼ καταστρέφει.
(ΑμεΑ)
οι άλλοι
ΑπάντησηΔιαγραφήείναι ο ίδιος ο Χριστός μας.
τείνουν μερικοί να το ξεχνοῦν ΑΥΤΟ
ΚΑΙ
ΝΑ ΔΙΩΧΝΟΥΝ-ΕΛΑΦΡΑ Τῆ καρδία-
"επειδή-λέη=δεν ταιριάζουν τα χνώτα"...
λες και μποροῦν να πουν στον Χριστό μας
->ΔΕΝ ΤΑΙΡΙΑΖΟΥΝ ΤΑ ΧΝΩΤΑ ΜΑΣ!
..........................
Πολύ ωραία η προσέγγιση του ΑΝΤΟΝΥ ΜΠΛΟΥΜ .Και σε άλλα κείμενά του τον έχω χαρεί.Αυτές όμως τις αλήθειες δεν τις καταλαβαίνουμε εύκολα.Μας χαρακτηρίζει κάποια ρηχότητα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΩΡΑΙΟ ΚΕΙΜΕΝΟ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΟΛΟΙ ΑΣΩΤΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ ΤΕΛΙΚΑ.
Ως αιρετικός υπογράφεις για την επιλογή αλλά τα κείμενα που μας παρουσιάζεις αποπνέουν το άρωμα της ορθοδόξου βιβλικής θεολογίας και του ορθού στοχασμού.
ΑπάντησηΔιαγραφήΆξιζε που το διάβασα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜε ωφέλησε.