Δευτέρα 8 Αυγούστου 2011

Στοχασμοί του Δεκαπενταυγούστου- Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας Στυλιανός

Για μας τους Ορθοδόξους, και ιδιαίτερα τους Έλληνες, το πρώτο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου είναι ένας λειτουργικός χρόνος με τελείως δικό του χρώμα και μια ξεχωριστή πνευματικότητα: Καθημερινή παράκληση στην Παναγία. Νηστεία ήρεμη και φιλάνθρωπη, αφού είναι μια εποχή με πλήθος φρούτα και λαχανικά. Και πάνω απ’ όλα εξομολόγηση, περισυλλογή και ετοιμασία για την εορτή της κοιμήσεως της Θεοτόκου.
 Όλο όμως αυτό το 15νθήμερο του εκκλησιαστικού μας έτους δεν θα ήταν αυθεντικά ορθόδοξο, αν δεν είχε κι ένα ακόμη στοιχείο, που να το αγλαΐζει και να το καταξιώνει σε πραγματικά Θεομητορική λατρεία. Αυτό το νέο στοιχείο το δίνει μια Δεσποτική εορτή που παρεμβάλλεται, σχεδόν αθόρυβα θα λέγαμε, στο όλο ιερό σκηνικό του 15Αυγούστου. Πρόκειται για την εορτή της θείας Μεταμορφώσεως. Γιατί όπως στην εικονογραφία μας δεν θα δείτε πουθενά την Παναγία χωρίς τον Χριστό, έτσι και στη λατρεία και στη θεολογία μας δεν υπάρχει μαριολογία χωριστή και ανεξάρτητη από τη χριστολογία. Γι'αυτό λοιπόν τον ουσιώδη λόγο υψώνεται σχεδόν στη μέση του 15Αυγούστου η δεσποτική εορτή της Μεταμορφώσεως του Κυρίου.

 Ποιά όμως βαθύτερη σχέση θα μπορούσε να ενώνει αυτές τις δύο φωτεινές κορυφές, που προσανατολίζουν την πνευματική μας πορεία μέσα στο ιερό 15νθήμερο; Τί σχέση έχει η Μεταμόρφωση με την Κοίμηση; Απαντώντας κατ'αρχήν συνοπτικά σ'αυτό το εύλογο ερώτημα έχουμε να πούμε τούτο: Κοινός παρονομαστής και στα δύο ιερά αυτά συμβάντα της θρησκευτικής μας ιστορίας είναι η επιμαρτυρία του δυναμισμού της αγάπης, που δεν αφήνει τίποτε στατικό ή νεκρό. Και για να είμαστε ακριβέστεροι, πρόκειται όχι μονάχα για την αγάπη του Θεού προς τον άνθρωπο, αλλά και του ανθρώπου προς τον Θεό. Μια αγάπη που επιβεβαιώνει με άπειρους τρόπους και με διαρκώς καινούργιες εκπλήξεις ότι ο Θεός είναι Θεός ζώντων και νεκρών.
 Ας εξηγηθούμε όμως σαφέστερα και αναλυτικότερα: Τί νόημα έχει το γεγονός της Μεταμορφώσεως του Χριστού πάνω στο Θαβώριο όρος; Δεν είναι Θεός ο Χριστός και μάλιστα ο Υιός του Θεού του ζώντος; Και δεν είναι ο Θεός άτρεπτος και αναλλοίωτος, χθες και σήμερον ο  αυτός και εις τους αιώνας; Αφού λοιπόν δεν μεταβάλλεται και δεν αυξομειώνεται η ουσία του Θεού-όπως συμβαίνει με τα κτιστά και  φθαρτά δημιουργήματά Του- τότε τι σημαίνει η Μεταμόρφωση στην περίπτωση του Χριστού; Πριν απαντήσουμε, πρέπει να βεβαιώσουμε ότι θα ήταν κυριολεκτικά  βλάσφημο αν σκεπτόμασταν, έστω και για μια μονάχα στιγμή,  ότι ο Χριστός έκανε `` ταχυδακτυλουργικές`` επιδείξεις στα μάτια των έκπληκτων μαθητών Του.
  Αλλά ας γυρίσουμε ξανά στο αρχικό μας ερώτημα: Τί μετεμορφώθη απο τον Χριστό πάνω στο Θαβώρ; Μας το λέει σαφέστατα το κείμενο του ιερού ευαγγελίου: Και μετεμορφώθη έμπροσθεν αυτών, και έλαμψε το πρόσωπον Αυτού ως ο ήλιος, τα δε ιμάτια Αυτού εγένετο λευκά ως το φως.
Το ``πρόσωπό`` Του λοιπόν από τη μεριά, και τα ``ιμάτιά`` Του από την άλλη ήσαν εκείνα που άλλαξαν,  που έλαμψαν και μεταμορφώθηκαν, ώστε να κάμουν τους παρευρισκόμενους Μαθητές να θαμβωθούν και να τρομάξουν απο το εκτυφλωτικό και άκτιστο φως, που αποκάλυψε σε μια αστραπιαία στιγμή τη θεική δόξα.
 Δεν μεταμορφώθηκε λοιπόν η θεία ουσία του Χριστού, αλλά μονάχα φωτίσθηκε κι έγινε τελείως διαφανές ό,τι ανθρώπινο είχε η μορφή Του: Το πρόσωπο και τα ιμάτιά Του. Κι αν ρωτήσει κανείς: γιατί όλα αυτά; του απαντούμε: Για να υπενθυμίσει στον άνθρωπο το δυναμισμό της θείας αγάπης, που δεν επιτρέπει να ολιγοπιστήσπουμε μπροστά στα πιο πικρά αδιέξοδα της ζωής. Άλλωστε το υπογραμμίζει ιδιαίτερα αυτό το στοιχείο ο υμνογράφος της Θείας Μεταμορφώσεως, όταν λέγει: ``ίνα θεωρήσαντες τα θαυμάσιά Σου, μη δειλιάσωσι τα παθήματά Σου``.
  Μεταμορφούμενος λοιπόν ο Θεάνθρωπος ήταν σαν να έλεγε τα εξής στον άνθρωπο: ``όπως έγινα ορατός ο αόρατος, χωρητός ο αχώρητος, περιγραπτός ο απερίγραπτος, άνθρωπος ο Θεός, για να σε πλησιάσω όσο γινόταν περισσότερο και να σε σώσω, έτσι δεν θα πάψω να αγρυπνώ συνεχώς απο πάνω σου ως την τελική λύτρωσή σου, αρκεί να μην ξεχάσεις ποτέ ότι η αγάπη μου είναι πάντα έτοιμη να κάμει τα πάντα για σένα``.
 Ανάλογο είναι και το μήνυμα της Κοιμήσεως της Θεοτόκου. Και η Μετάστασή Της από τα φθαρτά εις τα αιώνια ήταν κι αυτή μια άλλη μεταμόρφωση, που έδειξε ότι πέρα από τα όρια του φυσικώς δυνατού απλώνεται η παντοδυναμία της αγάπης που δένει τον Δημιουργό με το δημιούργημα.
 Ο δυναμισμός λοιπόν της θείας αγάπης εν πλήρει δράσει κι εδώ, ώστε θαυμάζοντας ο υμνωδός να υπομνηματίζει επιγραμματικά και πάλι: ``Νενίκηνται της φύσεως οι όροι εν Σοι, Παρθένε άχραντε...``.
  Αλλά μήπως και στη ζωή του καθενός από μας, δηλ. του κάθε κοινού ανθρώπου,  ο ίδιος δυναμισμός της αγάπης του Θεού δεν είναι  που προκαλεί πλήθος μεταμορφώσεωνς. Η μετάβασή μας από την ανυπαρξία στην ύπαρξη, η εξέλιξή μας απο έμβρυο σε νεογνό, η ανάπτυξή μας από νήπιο σε ολοκληρωμένο άνθρωπο που μιλά, σκέπτεται, αμαρτάνει, μετανοεί και αναγεννάται επιστρέφοντας στη μητρική γη από την οποία επλάσθη, όλα αυτά, τα καθημερινά και τα μεγάλα, δεν είναι άπειρες μεταμορφώσεις που τις καθιστά δυνατές μόνο του Θεού η αγάπη; Ποιός δίνει τη δύναμη στο ληστή, στον τελώνη, στον άσωτο και στον απελπισμένο να ξαναγυρίσει στους κόλπους του Θεού, αν όχι ο δυναμισμός της θείας αγάπης;
 Κορυφαίο λοιπόν και απρόσιτο ορόσημο στη ζωή μας η Μεταμόρφωση του Χριστού. Επίσης ιερή και απλησίαστη για μας τους αναξίους η Μετάσταση της Θεοτόκου, που κι αυτή ήταν μια άλλη ιερή μεταμόρφωση. Όμως και τα δυο αυτά ιερά γεγονότα αποτελούν εγγύηση και παρηγορία ότι ο ίδιος ο Θεός της αγάπης θα μεταμορφώσει σε άφθαρτο και από τον καθένα μας ό,τι Του εμπιστευθή με πίστη ακράδαντη και με ταπείνωση τελεία. Γιατί ασφαλώς δεν ξεχνούμε τη θεμελιώδη Του επαγγελία, που είναι συγχρόνως παράγγελμα και ευαγγελισμός: ιδού καινά ποιώ πάντα.  
Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας Στυλιανός  
  Υάκινθος

16 σχόλια:

  1. Και οι δύο επισημάνσεις ουσιώδεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Με λίγα λόγια στην θεολογική ουσία του δεκαπενταύγουστου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Γιατί έγινε μετάσταση της Θεοτόκου; Αφού στην εικονογραφία την δείχνουν νεκρή με τους αποστόλους κοντά της.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. μεταμορφώθηκε λοιπόν ….. το πρόσωπο και τα ιμάτιά Του. Κι αν ρωτήσει κανείς: γιατί όλα αυτά; του απαντούμε: Για να υπενθυμίσει στον άνθρωπο το δυναμισμό της θείας αγάπης. Δεν μου λέει τίποτα αυτό. Τι σχέση έχει τούτο το γεγονός με την αγάπη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Όταν έχει ο ομιλητής χάρισμα σε λίγα λόγια αναπτύσσει θεολογικά ζητήματα απλά και κατανοητά. Σε άλλους διαβάζεις και δεν σου μένει τίποτα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Όσο διαβάζω άρθρα του και ποιήματα αυτού του Επισκόπου όλο και περισσότερο κερδίζει την αγάπη μου. Είναι αξιοθαύμαστος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Κάθε χριστιανός ως στόχο έχει την αγιότητα. Για τον αγιασμό όλες οι προσπάθειες. Για τον αγιασμό της ψυχής μας μιλάει εδώ και ο επίσκοπος της Εκκλησίας Στυλιανός. Μπορεί να μην μυροβλίζει ο ίδιος αλλά το άρωμα της πνευματικότητάς του το γεύονται οι πιστοί. Τον ίδιο θα τον κρίνει όταν έλθει η ώρα του ο Κύριος, όπως και εμάς.
    Άγγελος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Gia mas o Arxiepiskopos Stylianos einai aytos poy enose ton Ellinismo kai tin Orhodoxia stin Australia. Ton polemoun kapoioi me lysa pragmatiki aytos omos os o kalos poimenas sinexeizei to ergo toy. Na toy dinei o Theos makroimereysi gia na prosferei ola osa exei sto mialo tou gia tin Ekklisia.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Μπορεί όμως και να μυροβλύζει και να μην το ξέρετε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Στον Π. Τ. για το παλληκάρι της Κρήτης ΣΤΥΛΙΑΝΟ

    Τον αετό δεν ξεπερνούν ποτέ τους τα γεράκια
    ετσά εξεχωρίζουνε οι άντρες απ'τα αντράκια


    Ο άντρας που ΄χει αρετές όπου κι αν είναι αξίζει
    σαν το σγουρό βασιλικό που και ξερός μυρίζει

    Σήφης Σταυρουλάκης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Διαβάζοντας το τμήμα εκείνο του κειμένου του αρχιεπισκόπου Αυστραλίας, που αφορούσε στη Μεταμόρφωση του Κυρίου, αναρωτήθηκα -όπως και κάποιος άλλος αδελφός- αν είναι αυτό, που επισημαίνει ο ιεράρχης, το μήνυμα του μεγάλου γεγονότος. Επειδή λοιπόν οι γνώσεις μου δεν ήταν επαρκείς, ώστε να λάβω απάντηση, κατέφυγα σε τρεις σχετικούς πατερικούς λόγους, που υπάρχουν δημοσιευμένοι στο διαδίκτυο. Είναι ένας του Αγίου Εφραίμ του Σύρου, ένας του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά και ένας του Αγίου Λουκά, Αρχιεπισκόπου Κριμαίας. Οι τρεις Άγιοι δίνουν διαφορετικό νόημα στο γεγονός της Μεταμορφώσεως. Τονίζουν τη σημασία της αποκάλυψης της θεότητας, της δύναμης και της δόξας του Κυρίου και δεν αναφέρουν τίποτε σχετικό με την αγάπη του Θεού για τον άνθρωπο, κάτι το οποίο αποτελεί το κεντρικό σημείο στο σχολιασμό του Αυστραλίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. E! και όλα αυτά δεν ὲγιναν για την αγάπη του ανθρώπου; υπάρχει κάτι απο το μυστήριο της θείας οικονομίας που δεν γίνεται απο αγάπη για τον άνθρωπο;
    ο αιρετικός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Συμφωνώ με τον αιρετικό ότι όλα τα έκανε ο Κύριος από αγάπη για τον άνθρωπο. Ξέρουμε ακόμα πως θα ήθελε όλοι οι άνθρωποι να ανταποκριθούν στην αγάπη Του. Όμως πώς να αγαπήσουν ,όπως και όσο Του αρμόζει, κάποιον που δεν γνωρίζουν; Οι φίλοι του Ιησού Τον αγαπούσαν βέβαια, αλλά Τον αγαπούσαν συναισθηματικά, ως έναν ξεχωριστό άνθρωπο. Έπρεπε να τους οδηγήσει στην ορθή αντίληψη των πραγμάτων, ώστε να Τον πιστέψουν πλέον και να Τον λατρέψουν ως Θεάνθρωπο και να δουν το Πάθος Του μέσα από αυτό το πρίσμα. Βλέπουμε λοιπόν τους Αγίους Πατέρες στην προκειμένη περίπτωση να μην ασχολούνται με την αγάπη του Κυρίου, θεωρώντας την δεδομένη και αυτονόητη, ως κοινό και θεμελιώδες κίνητρο όλων των ενεργειών Του, αλλά να εμβαθύνουν στον ειδικότερο σκοπό της Μεταμορφώσεως, το να πάρουν δηλαδή οι Μαθητές Του μια γεύση της συγκλονιστικής πραγματικότητας,ότι ο αγαπημένος τους Διδάσκαλος δεν ήταν μόνο άνθρωπος. Η αποδοχή αυτής της πραγματικότητας αποτελεί προϋπόθεση για τη μετοχή μας στην Αγάπη και τη Βασιλεία του Θεού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. ΟΡΙΣΤΕ Η ΑΠΟΔΕΙΞΗ ΤΗΣ ΜΥΡΟΒΛΥΣΙΑΣ ΤΟΥ ΔΙΑΒΟΗΤΟΥ ΑΥΤΣΤΡΑΛΙΑΣ.

    ΛΙΓΟ ΤΟ ΕΧΕΙΣ ΝΑ ΔΙΝΕΙΣ ΑΛΛΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ ΣΤΗ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ ΑΠΟ ΑΥΤΗ ΠΟΥ ΔΙΝΟΥΝ ΟΙ ΑΓΙΟΙ!

    ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΜΙΛΑΜΕ ΓΙΑ ΜΕΤΑΠΑΤΕΡΙΚΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑ.

    ΕΡΩΤΗΣΗ ΣΤΟΝ Π. ΔΑΝΙΗΛ:

    Ο κ. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ ΓΝΩΡΙΖΕΙ ΤΟΥΣ ΥΜΝΟΥΣ ΠΟΥ ΠΛΕΚΕΙΣ ΣΤΟ ΣΕΒΑΣΜΙΟΤΑΤΟ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή