Η εφημερίδα μας έχει σήμερα μεγάλη ευλογία από τον Θεό, να φιλοξενεί μέσα από τις στήλες της έναν συμπολίτη μας Αγιορείτη Ιερομόναχο και Ιεραπόστολο, που αφιέρωσε την επιστημονική του μόρφωση προς δόξαν Θεού.
Πρόκειται για τον π. Θεολόγο, κατά κόσμον Δημήτριο Χρυσανθακόπουλο, ο οποίος γεννήθηκε στην Πάτρα το 1951 από ευλαβείς και ευπόρους γονείς. Το 1969 ως το 1975 σπούδασε και έλαβε το πτυχίο του αρχιτέκτονος στο Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο. Το 1975 ως το 1977 έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο Παρίσι στην αποκατάσταση μνημείων και είναι γνώστης της Γαλλικής, Αγγλικής και Αλβανικής γλώσσης.
Ήτο μαθητής του Ιεροκήρυκος της Ι. Μητροπόλεως Πατρών αοιδίμου Αρχιμ. π. Χαρίτωνος Πνευματικάκι και μετέπειτα Ιεραποστόλου στην Αφρική, τον οποίο είχε πνευματικό. Ο π. Χαρίτων του ενέπνευσε την αγάπη προς το Ιεραποστολικό έργο.
Μετά τις σπουδές και την εκπλήρωση της στρατιωτικής του θητείας (1977-1979) και ενώ λαμπρό επαγγελματικό και οικογενειακό μέλλον ανοιγόταν μπροστά του, το ενδιαφέρον του εστράφη στο Άγιον Όρος, όπου έκανε επισκέψεις και εγνώρισε τον Γέροντα Παΐσιο. Αυτό φαίνεται ότι ήταν καθοριστικό για να ακολουθήσει την μοναχική ζωή.
Το 1980 εκάρη μοναχός και εγκαταστάθηκε στο Όρος. Από τότε η ευλογία της Παναγίας τον συνέχει, τον πληροί δυνάμεων και τον εμπλουτίζει θεολογικά.
Ο π. Θεολόγος, από την παραμονή της Πρωτοχρονιάς έως και την Δευτέρα 2 Ιανουαρίου, βρέθηκε στην Πάτρα δίδοντάς μας την ευκαιρία μετά τον Εσπερινό του Σαββάτου και την κοπή της Πρωτοχρονιάτικης πίττας της Ι.Μ. Πατρών, να συζητήσουμε μαζί του θέματα πνευματικά και της Ιεραποστολής.
- π. Θεολόγε, πώς συνδυάζεται η πνευματική μόρωση με την επιστημονική;
Εάν υπάρχει η μία χωρίς την άλλη, θα είναι διαστρεβλωμένη. Και η πνευματική χρειάζεται την επιστήμη, αλλά και η επιστήμη χρειάζεται την πνευματικότητα. Βέβαια, για να μορφωθεί κανείς κατά Θεώ, είναι δώρο Εκείνου και δεν εξαρτάται από εμάς. Η προσπάθεια για την επιστημονική γίνεται από εμάς. Η πνευματική είναι πάλι δική μας καλλιέργεια ή των ανθρώπων που μας αγαπούν και μας μεγαλώνουν. Αλλά δεν θα έχει αξία η μία χωρίς την άλλη.
- Γέροντά μου, λόγω της εορτής του Αγίου Βασιλείου, πόσο σας έχει επηρεάσει ο βίος του Αγίου που συνδύαζε την οσιακή και την ιεραποστολική ζωή.
Δεν υπάρχει μοναχός που να μην έχει εμπνευστεί από τους Πατέρες του μοναχισμού. Δεν γίνεται αλλιώς, και κατά κάποιο τρόπο μπορεί να πει κανείς ότι είναι επηρεασμένος. Δηλαδή, δεν υπάρχει μοναχός που να μην έχει πρότυπο τον Άγιο Αντώνιο, τον Άγιο Σάββα , τον Μέγα Βασίλειο και όλους τους άλλους Πατέρες που έφτιαξαν τους Μοναχικούς Κανόνες. Φυσικά ο Άγιος Βασίλειος είναι ένα μεγάλο υπόδειγμα για εμάς και το μέτρο που μας βγάζει πάντα άχρηστους και ανάξιους μπροστά σε τέτοιες προσωπικότητες.
- Στον αγώνα της Ιεραποστολής τί ισχύει; Η πίστη φέρνει τα θαύματα ή τα θαύματα φέρνουν την πίστη;
(Σας αρέσουν κ. Κολλιόπουλε πολύ οι ερωτήσεις: έτσι ή αλλιώς. Μαύρο ή άσπρο;) Θαύμα χωρίς πίστη δεν υπάρχει. Πίστη χωρίς θαύματα υπάρχει όμως. Και πρέπει να έχουμε πίστη χωρίς να επιζητούμε θαύματα. Οι Αφρικανοί εκστασιάζονται, είναι εξοικειωμένοι πολύ από τα θαύματα. Και είναι ο τόπος τους, το βίωμά τους, ο χαρακτήρας τους κοντά στα θαύματα. Ο διάβολος αυτό χρησιμοποιεί για να τους ελκύει. Να κρατάμε την πίστη και να μην έχουμε ανάγκη από τα θαύματα.
- Ποια στοιχεία της πίστεώς μας πείθουν έναν μαύρο αδελφό μας να γίνει Ορθόδοξος Χριστιανός; Πώς του λέμε ο δικός μου Θεός είναι καλύτερος από τον δικό σου;
Δεν έχετε έλθει στην Αφρική, αγαπητέ μου Αλέξανδρε. Στην Αφρική το μεγαλύτερο ποσοστό του πληθυσμού είναι εντός εισαγωγικών χριστιανοί. Έχουν ακούσει για τον Χριστό. Έτσι δεν χρειάζεται να πείσουμε κανέναν, αλλά αυτοί να μας βρουν εάν εμείς ορθοτομούμε γιατί εκείνο που στην Εκκλησία τραβάει τους άλλους, που μπορεί να είναι καθολικοί προτεστάντες, ειδωλολάτρες, σατανιστές κ.α., είναι εάν ανακαλύψουν ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία είναι η Μία Αγία Καθολική και Αποστολική και αυτό το βρίσκουν εύκολα. Γιατί και έξυπνοι είναι και μπορούν να διακρίνουν. Εάν εμείς είμαστε σωστοί και δεν τους απωθεί το παράδειγμά μας, τότε έρχονται. Γι΄ αυτό έχουμε ανάγκη από σωστή μαρτυρία. Άμα είναι σωστή η μαρτυρία η δική μας τα υπόλοιπα τα κάνει ο Θεός.
- Για να γίνει κάποιος Ιεραπόστολος ποιά προσόντα πρέπει να τον διακρίνουν;
Δεν ξέρω διότι δεν έγινα Ιεραπόστολος, ούτε είμαι Ιεραπόστολος. Το να πάει κανείς σε χώρες που η Ορθόδοξη Εκκλησία δεν έχει αναπτυχθεί (εάν αυτό εννοείται ιεραπόστολος και ιεραποστολή), αρκεί να διαβάσει το Ευαγγέλιο μέχρι το τέλος. τελευταία φράση του Ευαγγελίου είναι “Πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τα Έθνη, βαπτίζοντες αυτούς εις το όνομα του Πατρός, και του Υιού, και του Αγίου Πνεύματος. ...”, εάν έχουμε το κουράγιο να το διαβάσουμε μέχρι το τέλος, τότε ο κάθε ένας με την δική σας φράση κ. Κολλιόπουλε οφείλει να γίνει Ιεραπόστολος. Είτε στην πολυκατοικία του, είτε στην δουλειά του, είτε στο σχολείο του, είτε στο Πανεπιστήμιό του, είτε στην γειτονιά του.
Τώρα γιατί εμείς πάμε λίγο πιο πέρα; Αυτό είναι ένα ιδιαίτερο κάλεσμα στον καθένα που σπανίζει στην εποχή μας. Έτσι στην Αφρική είναι ελάχιστοι οι ορθόδοξοι εργαζόμενοι και ακόμα πιο ελάχιστοι οι ορθόδοξα εργαζόμενοι από τους Ορθοδόξους.
- π. Θεολόγε, ποιά Ιερά Μονή του Αγίου Όρους διακονείτε;
Υπάγομαι εις την Ιερά Μονή Μεγίστης Λαύρας του Αγίου Αθανασίου, αλλά το κελάκι που έζησα τα περισσότερα χρόνια στο Άγιο Όρος και που πηγαίνω όταν γυρίζω από την Αφρική, είναι στη Κερασιά.
- Έχουμε την εντύπωση, ότι Αγιορείτες μοναχοί δεν ακολουθούν την εξωτερική ιεραποστολή. Δεν ακολουθούν δηλαδή το παράδειγμά σας.
Εσείς εάν το βλέπετε ή δεν το βλέπετε, λίγο είναι το πρόβλημα. Εμείς όμως εάν δεν το βλέπουμε, μας κοστίζει πάρα πολύ. Είναι γεγονός ότι όταν κάποιος πηγαίνει στο Άγιον Όρος σκοπός του είναι να ζήσει στην Προσευχή και στην Λατρεία του Θεού. Εγώ είχα αυτή την διάθεση και πριν πάω στο Άγιο Όρος, έτσι με κάλεσε ο Θεός και ακολούθησα. Οι άλλοι μοναχοί, δεν θα ήταν όμορφο να τους υποχρεώσει κάποιος να απομακρυνθούν από τον τρόπο ζωής που επέλεξαν. Δεν είναι βέβαια μόνο το Άγιον Όρος που οφείλει να συνδράμει στην Ιεραποστολική προσπάθεια της Εκκλησίας. Γιατί να αναζητήσουμε στο Άγιον Όρος τους εργάτες της Ιεραποστολής όταν εκείνοι εργάζονται προσευχόμενοι και να μην αναζητήσουμε τους εργάτες της Ιεραποστολής στις Ιερές Μητροπόλεις, στους πλεονάζοντες Ιερείς των ενοριών, ή και σε αυτούς που αναπαύονται σε αυτά που ο Θεός τους εξασφάλισε. Δεν είναι λοιπόν το Άγιον Όρος, αλλά από το Άγιον Όρος αυτή τη στιγμή, δόξα τω Θεώ, προέρχονται τρεις Μητροπολίτες στην Αφρική όπου εργάζονται ακατάπαυστα. Επίσης, η Ιερά Μονή Αγίου Γρηγορίου στέλνει τακτικά μοναχούς στην Μαύρη Ήπειρο, καθώς, και η δική μου παρουσία λογαριάζεται Αγιορείτικη.
Πολλές φορές κ. Κολλιόπουλε όταν είναι πολλοί από έναν τόπο μπορεί να υπάρξει κάποια αντίδραση, όπως, κάποιος σεβαστός Μητροπολίτης μου έλεγε: “Το έκανες και εδώ Άγιον Όρος”. Υπάρχει η αντίληψη, μην μαζέψουμε και όλους τους Αγιορείτες εδώ, θα αλλοιώσουν την παράδοση.
- Ο αείμνηστος Ιεραπόστολος π. Χαρίτωνας Πνευματικάκις, υπήρξε πνευματικός πατέρας σας, τί ρόλο διαδραμάτισε στο να αφιερωθείτε στην Ιεραποστολή;
Τον βασικό ρόλο. Ήταν όπως είπατε Πνευματικός μου. Ήμουν δίπλα του, πολύ δίπλα του στην εποχή που ετοιμάζετο να φύγει. Μόλις είχα ολοκληρώσει τις σπουδές μου, πήγα και τον είδα και μου ζήτησε να εργασθώ και να σταθώ κοντά του. Τα γράμματά του έφθαναν στο Άγιο Όρος ή όπου και εάν ήμουν. Και αυτό που ο ίδιος δεν κατάφερε με την πειθώ του, την παράκλησή του, με την αγάπη του, το κατάφερε φτάνοντας στον ουρανό. Δηλαδή, ότι δεν κατάφερε όταν διακονούσε την Στρατευομένη Εκκλησία ο π. Χαρίτων, το κατάφερε τώρα που είναι στην Θριαμβεύουσα.
- Πόσο σημαντική είναι η οικονομική και ηθική βοήθεια του Συλλόγου της Εξωτερικής Ιεραποστολής “Ο Πρωτόκλητος” που εδρεύει στην πόλη των Πατρών.
Ο “Πρωτόκλητος” δημιουργήθηκε από τον ίδιο τον π. Χαρίτωνα, όταν μετονόμασε σε Σύλλογο Ιεραποστολικό, έναν σύλλογο επιστημόνων που είχα δημιουργήσει, ώστε να βοηθήσει τον αοίδιμο π. Χρυσόστομο Παπασαραντόπουλο στο τέλος του έτους 1972. Όταν έφυγε ο ίδιος για την Αφρική λίγους μήνες αργότερα, ο Σύλλογος αυτός είχε ως πρώτο στόχο να συμπαρασταθεί στον π. Χαρίτωνα που δεν είχε καμία άλλη υποστήριξη.
Τότε ήμουν και εγώ εκεί μαζί με τους πρωτεργάτες που στήριξαν αυτό τον Σύλλογο και έχοντας αυτή την καταγωγή, αυτή την ρίζα και ουσιαστικά με την παρότρυνση και αυτού του Συλλόγου πήγα στην Αφρική - το ένιωθα σαν οφειλή - τώρα είναι ανάγκη και της Επισκοπής μας, διότι εάν δεν υπήρχε αυτός ο Σύλλογος, δεν θα μπορούσαμε να συνεχίσουμε αυτό το έργο, ή τουλάχιστον ανθρωπίνως δεν θα μπορούσαμε να συνεχίσουμε.
- π. Θεολόγε, πόσο κινδυνεύει η ζωή ενός Ευρωπαίου από τις κλιματολογικές συνθήκες στην Αφρική;
Εδώ βρίσκει κανείς όλες τις ιώσεις. Στην Ευρώπη βλέπουμε ανθρώπους που σπάνε πόδια, χέρια, κεφάλια. Εκεί σπάνια βλέπω κάποιον Ευρωπαίο να αρρωστήσει. Γιατί; Διότι οι Ευρωπαίοι προσέχουν και η προσοχή αυτή τους βοηθάει να μην έχουν τον πειρασμό κάποιας ασθενείας. Άμα κανείς είναι απρόσεκτος, πρέπει να παίρνει τις προφυλάξεις για τις Αφρικανικές ασθένειες. Οι προφυλάξεις αυτές είναι ο εμβολιασμός και μία διαρκής λήψη ενός είδους κινίνου για την ελονοσία που είναι η κυρίως ασθένεια. Αν δεν πίνεις οποιοδήποτε νερό - όπου δεν υπάρχει καθαρό νερό υπάρχει εμφιαλωμένο αρίστης ποιότητος -, εάν πλένεις τα χέρια σου, εάν προσέχεις την διατροφή σου γενικότερα, δεν έχεις πρόβλημα.
- Πώς αντιδρούν οι μαύροι αδελφοί μας στο γεγονός ότι την Ιεραποστολή την επιτελούν Έλληνες και λευκοί;
Είναι συνηθισμένοι σε αυτό διότι ένα 60-70% των Αφρικανών που είναι χριστιανοί, έτσι προσήλθαν και αυτοί στην Ορθοδοξία από τους Ιεραποστόλους που ήταν είτε καθολικοί, είτε προτεστάντες, όπως ο Σβάιτσερ που εργάστηκαν μαζί με τους αποίκους. Οι αποικιοκράτες, συνοδεύτηκαν από τους Ιεραποστόλους, έτσι και αυτές οι λεγόμενες ομαδικές εκκλησίες έχουν μεγάλο τμήμα ισχύς, ιδιοκτησίας δική τους, και πολλά προνόμια ώστε να προχωρούν χωρίς πρόβλημα και να αγκαλιάζουν ένα μεγάλο τμήμα του πληθυσμού. Εκεί δεν είναι παράξενο όταν βλέπουμε Έλληνες - δηλαδή λευκούς – να προΐστανται για να κηρύττουν τον λόγο του Θεού.
- Πριν από λίγους μήνες στην Αίγυπτο υπήρχαν μεγάλες πολιτικές – κοινωνικές αναταραχές. Πόσο και εάν επηρέασε η τεταμένη αυτή κατάσταση το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας;
Ανήκω όπως γνωρίζετε στο Πατριαρχείο Αλεξανδρείας, όμως δεν το εκπροσωπώ. Όμως επικοινωνώ με το περιβάλλον του Πατριάρχου κ.κ. Θεοδώρου και με Επισκόπους που ποιμαίνουν την περιοχή, Δόξα τω Θεώ δεν είχαν κάποιο πρόβλημα ή κίνδυνο. Άλλωστε δεν ήτο μία γενική εξέγερση όπως είναι στη Συρία, αλλά ήταν διαδηλώσεις και αντιδράσεις που είχαν σχέση με το καθεστώς το οποίος έπεσε και η κατάσταση απ΄ όσο γνωρίζω έχει ομαλοποιηθεί.
- Θα ήθελα την άποψή σας για την προφυλάκιση του Καθηγουμένου και Γέροντος της Ιεράς Μονής Βατοπαιδίου π. Εφραίμ.
Νομίζετε κ. Κολλιόπουλε ό,τι κάθε ιερέας ή μοναχός είναι ικανός να μιλήσει επί παντός επιστητού; Προσεύχομαι για τον Γέροντα Εφραίμ, διότι είχαμε ζήσει μαζί τρία χρόνια στο Κουτλουμούσι, εκεί που τελέσθηκε και η μοναχική μου κουρά , - βέβαια ο π. Εφραίμ είναι νεότερος από εμένα - , βέβαια η πρόνοια του Θεού τον έφερε να έχει αυτή την πρόνοια στην Ιερά Μονή Βατοπαιδίου, είναι ικανότατος, αξιότατος. Ο κάθε άνθρωπος έχει τον δικό του χαρακτήρα και τα δικά του τάλαντα, τα οποία εκείνος τα αξιοποίησε και τα αξιοποιεί προς Δόξαν Θεού και εξασφάλιση της μοναστηριακής περιουσίας της Μονής που διακονεί. Είναι κάτι σεβαστό, αναγκαίο, και παραδοσιακά γενόμενο στο Άγιον Όρος. Κάθε Ηγούμενος οφείλει να εξασφαλίσει την περιουσία της Μονής, η οποία δεν είναι ούτε δική του, ούτε των γονέων του, ούτε των συγγενών του, αλλά οφείλει να διασφαλίσει αυτά που εκκρεμούσαν πάρα πολλά χρόνια, σχετικά με την Ιερά Μονή Βατοπαιδίου.
Από εκεί και πέρα, εάν ενήργησε νομίμως ή παρανόμως εγώ δεν μπορώ να το γνωρίζω - αλλά δεν νομίζω ο συγκεκριμένος άνθρωπος, τον οποίο εκτιμώ ιδιαιτέρως και έχει πάρα πολλές ικανότητες - θα έκανε τίποτε να αντέβαινε στην συνείδησή του, στο Ευαγγέλιο και στο θέλημα του Θεού. Έτσι πιστεύω.
Να γνωρίζετε κ. Αλέξανδρε, όταν κάποιος αφήνει το σπίτι του, τη ζωή του, την προοπτική του για να αφιερωθεί στον Θεό, δεν είναι άμοιρος του θελήματος του Θεού στις ενέργειες που κάνει. Εάν ενήργησε έτσι, πιστεύω ότι ο Κύριος τον ενέπνευσε και εάν σήμερα βρίσκεται στον Κορυδαλλό, πιστεύω ότι πάλι ο Κύριος το επέτρεψε και σκοπός είναι για τους ανθρώπους της Εκκλησίας, όλα τα δύσκολα που υφίστανται να είναι προς Δόξαν Θεού. Και μέσα από αυτήν την κρίση πάλι πιστεύω ότι η Εκκλησία θα Θριαμβεύσει. Το πρόβλημα δεν είναι για τον π. Εφραίμ, αλλά για όλον τον κόσμο που αγωνίζεται σήμερα, χωρίς ιδανικά και δυστυχώς χωρίς χρήματα. Το πρόβλημα είναι για όλους αυτούς που υφίστανται την κρίση και όχι για τα γεγονότα που μας αποπροσανατολίζουν από αυτήν.
- Δηλαδή, η οικονομική κρίση είναι απόρροια της πνευματικής κρίσης του ανθρώπου και γενικότερα της κοινωνίας;
Πιστεύω ότι είναι κάτι τελείως ανεξάρτητο, χωρίς να έχει πνευματική συνέπεια. Υπάρχει κ. Κολλιόπουλε ο πνευματικός νόμος - ιδίως αυτό το τόνισε ο π. Παϊσιος ότι υπάρχει ο Πνευματικός Νόμος - και όταν εμείς διαπραγματευόμαστε με χρήματα που δεν μας ανήκαν , για να τρώμε ένα ελάχιστο και τ΄ άλλα να τα πετάμε, ή όταν παίρναμε χρήματα μόνο και μόνο για να θάψουμε τα προϊόντα μας - που είχαμε δώσει για να τα παράγουμε, όταν αφήναμε τους άλλους να πεινάνε και κοιτούσαμε εμείς πώς θα καλοπεράσουμε, δεν θα είχε αυτό σε κάποια χρονική περίοδο κάποια επίπτωση;
Όταν διαλέγαμε τους άρχοντές μας - δηλαδή τους πολιτικούς (εννοώ) - μόνο με το κριτήριο το πώς θα μας ευνοούσαν, τί αποτέλεσμα θα πρέπει να περιμέναμε; Αυτό είναι σήμερα το φυσικό αποτέλεσμα του Πνευματικού Νόμου. Άλλωστε, υπάρχει πάντα ένας τρόπος για να διδαχθούμε. Όταν το παιδί κάνει ένα λάθος (π.χ. κλέψει), η μάνα του δίνει ένα χαστούκι με σκοπό μήπως και συνέλθει. Εάν το αγκαλιάσει, τότε θα επαναλάβει το λάθος μέχρι που θα καταλήξει στην φυλακή, δικαίως αυτός.
- Η Ιερά Μητρόπολις Κεντρώας Αφρικής με την συνδρομή του Συλλόγου Εξωτερικής Ιεραποστολής “Πρωτόκλητος”, στις τόσες δραστηριότητές της, έχει δημιουργήσει και Πανεπιστημιακή Θεολογική Σχολή. Απ΄ ότι γνωρίζουμε, ασχοληθήκατε με την κτηριακή υποδομή της και παράλληλα διετελέσατε Καθηγητής. Θα ήθελα να ενημερώσουμε τους αναγνώστες μας γι΄ αυτό το σπουδαίο Πνευματικό Έργο.
Ευτυχώς κ. Κολλιόπουλε που η σκέψη σας γύρισε και πάλι στην Αφρική, αλλοιώς δεν θα τελειώναμε ούτε αύριο! Ήταν μία σκέψη του μακαριστού Τιμοθέου, πρώην Μητροπολίτου Κεντρώας Αφρικής. Επειδή συνδεόμαστε αρκετά και είμαι αρχιτέκτων, με είχε καλέσει από το Άγιον Όρος, λίγους μήνες πριν κοιμηθεί ώστε να του φτιάξω τα σχέδια. Συγκεκριμένα ήθελε μία Θεολογική Ακαδημία, και επειδή αυτός είχε σπουδάσει στην Χάλκη την ήθελε όπως της Χάλκης, ενώ μου ζήτησε να μελετήσω την τοποθέτηση και του τάφου του. Λίγες εβδομάδες από τότε που του πήγα τα σχέδια εκοιμήθη. Ο Θεός να τον έχει στα δεξιά του.
Ο διάδοχός του και νυν Πενταπόλεως Σεβασμιώτατος κ. Ιγνάτιος (με τον οποίο συνδεόμαστε - γνωριζόμαστε, αφού ήτο και διάδοχος του π. Χαρίτωνος) με κάλεσε κάτω (εννοεί στην Αφρική) και ένα από τα πρώτα θέματα που με έβαλε να ασχοληθώ, και μαζί περπατήσαμε αυτό το οικόπεδο που του δώρισε ο πρόεδρος της Ελληνικής Κοινότητας της Κινσάσα (είναι η πρωτεύουσα και μεγαλύτερη πόλη της Λαϊκής Δημοκρατίας του Κονγκό), για να χτίσουμε το Πανεπιστήμιο και έτσι ανεγέρθηκε το Πανεπιστήμιο και οργανώθηκε, αφού και ο ίδιος όταν έγινε Μητροπολίτης, ένοιωσε ότι βασικότερη ανάγκη ήταν, να έχει η Εκκλησία καταρτισμένους Ιερείς. Και να έχει δυνατότητα μέσα από ένα τέτοιο χώρο να κάνει επιλογή των στελεχών της.
Άλλωστε ενθυμούμαι όταν είχα πάει στην Αλβανία διότι και εκεί είχα διακονήσει 8, 5 χρόνια, βρήκα (ενώ δεν υπήρχε τίποτα) τον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο Τιράνων και πάσης Αλβανίας κ.κ. Αναστάσιο, να έχει νοικιάσει ένα ξενοδοχείο το “Μπαλογιάννης” και να το έχει μετατρέψει σε Εκκλησιαστική Ακαδημία - Φροντιστήριο.
Έτσι λοιπόν, ήτο πρωταρχική ανάγκη της Εκκλησίας της Κεντρώας Αφρικής η δημιουργία της Θεολογικής Σχολής. Ο Σεβασμιώτατος ήτο ο εμπνευστής, και εγώ εργάστηκα στα σχέδια και στην ανοικοδόμηση και έτσι έχουμε την Θεολογική μας Σχολή η οποία περιλαμβάνει οικοτροφείο και αργότερα έγινε Πανεπιστημιακού επιπέδου. Επειδή όλα τα οικοδομεί ο Θεός και θαυματουργά ενεργούν και οι Άγιοι, κατά την διάρκεια της ανοικοδομήσεως, μεσολάβησε ο άγιος Ηγούμενος από την Ιερά Μονή Αγίας Λαύρας του Αγίου Όρους, ο οποίος ήθελε να του φτιάξω έναν Ναό του Αγίου Αθανασίου του Αθωνίτου στην Αφρική και με τις ευλογίες του Πατριάρχου Αλεξανδρείας, ο Ναός της Θεολογικής Σχολής αφιερώθηκε στον Αγιορείτη Άγιο. Ο οποίος Άγιος Αθανάσιος ο Αθωνίτης υπήρξε ένας Πανεπιστημιακός διδάσκαλος στην Κωνσταντινούπολη, πριν έλθει στο Άγιον Όρος.
- Στο Πανεπιστήμιο αυτό που εδρεύει στα προάστια της Κινσάσα, φοιτούν μόνο όσοι έχουν εκφράσει την επιθυμία να ιερωθούν ή και άλλοι;
Φοιτούν, όχι μόνο όσοι επιθυμούν την ιερωσύνη αλλά όλοι όσοι θα στελεχώσουν την Εκκλησία μας και όσοι επιθυμούν να διδαχθούν την Ορθόδοξη Πίστη. Επειδή όμως είναι και οικοτροφείο ώστε να μπορέσουμε να έχουμε αυτούς τους υποψηφίους ιερείς και στελέχη της Εκκλησίας μας, δεν ήταν δυνατόν να δεχόμαστε μη Ορθοδόξους, αλλά και κοπέλες. Είναι μία Πανεπιστημιακή Σχολή με την μορφή της Εκκλησιαστικής Ακαδημίας.
- Έχουμε κάποια στοιχεία για το πόσοι Ορθόδοξοι Χριστιανοί έχουν βαπτισθεί τα τελευταία χρόνια;
Βλέπω κ. Κολλιόπουλε ότι σας αρέσουν τα στατιστικά στοιχεία. Δεν γνωρίζουμε τίποτα. Αλλά είναι ελάχιστοι μπροστά στο πλήθος των καθολικών, προτεσταντών και των άλλων αιρέσεων, όμως είναι μία ζωντανή μαρτυρία της Αλήθειας της Εκκλησίας μας στο χώρο της Αφρικής. Όπως μου έλεγε πρόσφατα ένας Μητροπολίτης, κάνουν αγώνα οι καθολικοί για να μην ακούγεται η Ορθοδοξία. Γιατί εάν ακουσθεί η Ορθοδοξία, είναι σίγουρο ότι οι Αφρικανοί που τους διέπει η ειλικρίνεια και το ψάξιμο της αλήθειας θα προσέλθουν πιο αυθόρμητα στην Ορθοδοξία.
- π. Θεολόγε, πόσους Αφρικανούς έχετε βαπτίσει Ορθοδόξους;
Περίπου πεντακόσιους, αν και δεν κρατώ σημειώσεις. Τώρα παραμονές των Χριστουγέννων σε όλες τις ενορίες μας είχαμε βαπτίσεις, καθώς και την παραμονή των Φώτων όπως είναι η αρχαία παράδοση της Εκκλησίας μας.
- Επισφραγίζοντας την συνέντευξή μας θα ήθελα να μας μιλήσετε για δύο πρόσωπα. Για τον πρόεδρο του Συλλόγου της Εξωτερικής Ιεραποστολής “Πρωτόκλητος” που εδρεύει στην πόλη των Πατρών, κ. Νικόλαο Σίμο, και τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Πατρών κ.κ. Χρυσόστομο.
Με τον Νίκο τον Σίμο μεγαλώσαμε πνευματικά μαζί στην σκιά του π. Χαρίτωνος Πνευματικάκι. Και ο Νίκος, ηλικιακά λίγο μεγαλύτερός μου προηγείτο πάντοτε εμού, διότι είχε προηγηθεί και στον π. Χαρίτωνα και σε πολλά άλλα θέματα όπως: Στον αγώνα του, στην αρετή του, στην ικανότητά του και μαζί μάλιστα είχαμε πραγματοποιήσει το πρώτο μας ταξίδι στην Αφρική το 1976, επισκεπτόμενοι τον π. Χαρίτωνα που ήδη είχε εγκατασταθεί στην Κανάνγκα πριν από τρία χρόνια. Με τον Νίκο συνεργαστήκαμε αρκετά στον “Πρωτόκλητο” για να ενισχύουμε και να βοηθάμε τον π. Χαρίτωνα και υπήρξε ένα διάστημα αποστάσεως μεταξύ μας την περίοδο που ανέβηκα στο Άγιον Όρος. Τόσο ο π. Χάριτωνας όσο και ο Νίκος είχαν την άποψη ότι εάν ήθελα να διακονήσω την Εκκλησία έπρεπε μέσα από την Εξωτερική Ιεραποστολή και όχι από το Άγιον Όρος. Τελικά, πιστεύω ότι είναι ικανοποιημένος που πήγα στην Αφρική, αφού αυτό επιθυμούσε και εγώ χαίρομαι που έχει αυτή την θέση και ευθύνη διότι χωρίς την παρουσία του και την βοήθειά του και εμείς αλλά και άλλα κλιμάκια δεν θα μπορούσαν να δραστηριοποιηθούν. Είναι ικανότατος, έχει δώσει τη ζωή του σε αυτό το έργο και για μένα είναι ένας από τους πιο κοντινούς μου ανθρώπους.
Ο Σύλλογος δεν περιορίζεται μόνο στην δική μας Ιεραποστολική προσπάθεια, αλλά βοηθάει οτιδήποτε Ιεραποστολικό Έργο γίνεται ανά τον κόσμο, παρ΄ όλο που σήμερα είναι πολλοί σύλλογοι ( ο “Πρωτόκλητος” είναι ο τρίτος Σύλλογος που Ιδρύθηκε στην Ελλάδα).
Το δεύτερο πρόσωπο που μου ζητήσατε να σχολιάσω, είναι ο Δεσπότης μας. Εγώ προσωπικά είμαι ευτυχής που η πόλη μου η Πάτρα έχει αυτόν επικεφαλής της Εκκλησίας. Γνωριζόμουν ιδιαίτερα με τον μακαριστό Μητροπολίτη Πατρών κυρό Νικόδημο, αλλά χρειαζόταν η παρουσία του Χρυσοστόμου στην πόλη του Αγίου Ανδρέου. Πιστεύω ότι έδωσε νέο πνεύμα, νέα πνοή, αγκάλιασε πάρα πολλά πράγματα, αλλά έδειξε πώς πρέπει ο Πρώτος και ο Αρχηγός, να διακονεί, να τρέχει, να υπηρετεί, ακριβώς όπως το Ευαγγέλιο θέλει και ζητάει, όπως το ζητάει ο Κύριός μας. Εγώ προσωπικά τον αγαπώ, τον εκτιμώ για το έργο που προσφέρει και γι΄ αυτό πολλές φορές τον κουράζω ζητώντας του να μας βοηθήσει στην Ιεραποστολή. Όχι με κάποιο άλλον τρόπο, αλλά να μας στείλει ένα πρόσωπο ικανό και άξιο ώστε να σηκώσει αυτόν τον κόπο της μαρτυρίας του Χριστού σε αυτά τα μέρη.
- Ολοκληρώνοντας την συνέντευξή μας θα θέλαμε μία ενημέρωση σχετικά με αυτό που ζητά ο “Πρωτόκλητος”, να αναλάβουν συμπολίτες μας την πνευματική και υλική κηδεμονία παιδιών από την Αφρική.
Αυτή τη στιγμή έχουμε το ορφανοτροφείο μας, που το κόστος κάθε παιδιού είναι εκατό ευρώ το μήνα, γι΄ αυτά που του παρέχουμε και φροντίζουμε να μην τα αφήσουμε στο έλεος των ανθρώπων, αλλά να τα έχουμε στο χώρο του Θεού. Και δέκα ευρώ είναι το κόστος των διδάκτρων που εφέτος σημειωτέον έχουμε 330 σπουδαστές. Κάποιος λοιπόν που δίδει αυτό το ποσό και συνδέεται μέσα από την προσευχή, μέσα από τον Σύλλογο με το συγκεκριμένο παιδάκι, θεωρείται κηδεμόνας του. Δεν το υιοθετεί, αλλά κατά κάποιο τρόπο το υιοθετεί πνευματικά.
Ο κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να λάβει περισσότερες πληροφορίες από τον Σύλλογο "Πρωτόκλητος", Μιαούλη 68, Τ.Κ. 26222, Πάτρα, τηλ. 2610.329.737, 2610.322.722, fax: 2610.329.390 email: protoklitos@gmail.com.
Πηγή: "Ο ΕΚΚΛΗΣΙΟΛΟΓΟΣ"
Πρώτη "διαδικτυακή" δημοσίευση: "Ανάστασιος"
Τι όμορφη ψυχή. Την ζωή του την έχει δοσμένη στον Χριστό ολοκληρωτικά. Αναλογίζομαι ποια θα ήταν η σύγχρονη πορεία της Εκκλησίας αν υπήρχαν μιμητές των Αποστόλων. Αφοσιωμένοι στο Ευαγγέλιο που θα έτρεχαν για την μεταφορά του Λόγου του Θεού. Η αγία μας Εκκλησία έχει πληθώρα κληρικών για τον αγιαστικό της τομέα. Η μεγάλη έλλειψη είναι στις φλογισμένες καρδιές για Ιεραποστολή στα Έθνη. Εύχομαι να διαβάσουν την συνέντευξη αυτή πιστοί οι οποίοι θα πυρποληθούν από τον πόθο της Ιεραποστολής όχι της εύκολης της εσωτερικής αλλά αυτής στα Έθνη που προσδοκούν με υπομονή τόσους αιώνες λόγο Χριστού και παρουσία της Εκκλησίας για την σωτηρία τους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτού του είδους οι συνεντεύξεις βοηθούν, διότι μπορεί κάπου ο σπόρος αυτός να αυξηθεί. Συγχαίρω τον κ. Κολλιόπουλο δια την πρωτοβουλία και τον κ. Κωστόπουλο τον αγαπητό για την διαδικτυακή μεταφορά.
Πολύ ωραία η συνέντευξη!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕξαιρετική συνέντευξη από ένα Ιεραπόστολο που έχει προσφέρει στην Ιεραποστολή στην Αλβανία και τώρα στο Πατριαρχείο Αλεξάνδρειας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα διαβάσουν την πολύτιμη αυτή συνέντευξη όλοι οι αργόσχολοι Αρχιμανδρίτες που παίρνουν παχυλούς μισθούς από εφημεριακές θέσεις και τρέχουν για να τα οικονομήσουν σε γάμους βαπτίσεις και κηδείας. Να την διαβάσουν για να κάνουν σύγκριση με αυτούς που πραγματικά είναι το ευζωνικό της Εκκλησίας οι πραγματικοί άγαμοι κληρικοί που δόθηκαν δηλαδή θυσιαστήκαν στην Εκκλησία. Ας την διαβάσουν και οι Δεσποτάδες για να βάλουν άροτρο σε όλους τους αργόμισθούς Αρχιμανδρίτες να δουλέψουν και να ιδρώσουν για την πνευματική αναγέννηση έστω της Ελλάδας αφού είναι ανίκανοι για τα μεγάλα στην Αφρική και αλλού.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜεγάλη η ευλογία για την εφημερίδα, το blog, και για μας. στην Αθήνα είχα πάει σε έκθεση φωτογραφίας για την ιεραποστολή που είχε οργανώσει ο π. Θεολόγος. Από τότε τον έχω στην προσευχή μου. Πολύ ωφέλημα τα όσα διάβασα στην συνέντευξη τούτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜεγάλη συνέντευξη με ουσία και περιεχόμενο. Ο π. Θεολόγος με έμαθε πολλά με αυτά που είπε.
ΑπάντησηΔιαγραφή