Σάββατο 9 Ιουνίου 2012

Κυριακάτικοι Παραδοσιακοί Ποιητικοί Αντίλαλοι και Φιλοσοφικές Προσεγγίσεις - Θουκυδίδη Απ. Κοσμόπουλου

Βιβλιοκριτική

Κυριακάτικοι Παραδοσιακοί Ποιητικοί Αντίλαλοι και Φιλοσοφικές Προσεγγίσεις

Του Θουκυδίδη Απ. Κοσμόπουλου 
Ο Θουκυδίδης  Απ. Κοσμόπουλος αποτελεί ένα παράδειγμα ενεργού πολίτη ,με την αρχαιοελληνική σημασία του όρου .Το αποδεικνύει το πλήθος των παρεμβάσεων του ,πολλές από τις οποίες θα έπρεπε να τις κάνουν οι καθ’ ύλην Αρμόδιοι στην Ηλεία ,αλλά οχυρώνονται πίσω από την καιροσκοπική σιωπή ή την ωχαδελφίστικη αδράνεια . Πίσω από τις αμαρτίες αυτές που έχουν σπρώξει τον τόπο στην περιθωριοποίηση.
Τα ως τώρα βιβλία του ήσαν : α) Θουκυδίδου Συγγραφή ,2003  - β)  Ο Όρκος δια μέσου των αιώνων ,2005  -γ) Ο Πλατωνικός Μύθος της Χαμένης Ατλαντίδας ,2010 , που έδειξαν το βάθος της μελέτης και της γνώσης στον χώρο της Ιστορίας και της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας.
Το πρόσφατο βιβλίο του έχει τίτλο «Κυριακάτικοι Παραδοσιακοί Ποιητικοί Αντίλαλοι και Φιλοσοφικές Προσεγγίσεις» . Περιλαμβάνει σε 184 σελίδες τα 28 δημοσιεύματα (περίοδος Σεπτεμβρίου 2011- Μαρτίου 2012 ) που φιλοξενήθηκαν στο κυριακάτικο φύλλο της εφημερίδας της Ηλείας «Πρωινή». Παρουσιάζονται πρόσωπα και έργα από τον τόσο πλούσιο και ίσως άγνωστο χώρο της Νεοελληνικής Ποίησης και Φιλοσοφικές Προσεγγίσεις από τον Παγκόσμιο Θησαυρό που λέγεται Ελληνική Αρχαιότητα .
Τα έργα του Πνεύματος δεν βρίσκονται ποτέ στην πρώτη θέση του ενδιαφέροντος για τους πολίτες-πελάτες της σύγχρονης καταναλωτικής Κοινωνίας .Η οικονομική πίεση των τελευταίων χρόνων ίσως επιτείνει την διάσταση Πνεύματος και Υλικής Επιβίωσης .Πώς να σκεφτείς για Ποίηση ,πώς να μελετήσεις Φιλοσοφία ,όταν ο μισθός σε εξαθλιώνει ή η Ανεργία σε περιθωριοποιεί ;
Είναι αυτό που λέμε στα Λατινικά «primum vivere ,deinde philosophare»,πρώτα να μπορέσουμε να ζήσουμε και ύστερα να φιλοσοφήσουμε. Ωστόσο ,και εδώ πρέπει να υπάρχει η αντιπρόταση του Πνεύματος : ναι ,να διδασκόμαστε από την Ποίηση και την Φιλοσοφία σε αυτόν τον Υλιστικό Πόλεμο που δεχόμαστε .Ας προσφέρουμε στην αγχωμένη εποχή μας κάποια διέξοδο μέσα από την μελάτη της Γνώσεως. Είναι στο χέρι του καθενός.   
Στο όμορφο και εύχρηστο αυτό βιβλίο , που μπορεί να  ξεφυλλίσει και να μελετήσει ο κάθε αναγνώστης , θα συναντήσει έργα από Ποιητές όπως ο Κωστής Παλαμάς ,ο Άγγελος Σικελιανός, ο Κώστας Βάρναλης ,ο Ζαχαρίας Παπαντωνίου και ο Νικηφόρος Βρεττάκος . Τους ξέρουμε τους περισσοτέρους και το έργο τους έχει καταλάβει την δική του ξεχωριστή θέση στην Νεοελληνική Γραμματεία .Πολλούς από αυτούς τους διαβάσαμε  στα σχολικά μας χρόνια ,σαν μάθημα  για βαθμό. Η ανάγνωση τους σήμερα μέσα από τις σελίδες μιας εφημερίδας είναι μια ανάσα φαντασίας για όλους.
Μέσα στις ίδιες σελίδες υπάρχουν και Σοφοί ή Φιλόσοφοι από την Ελληνική Αρχαιότητα. Τα ρητά και οι φιλοσοφικές θέσεις αυτών έχουν διαχρονική αξία και διανθρώπινη διάσταση . Ο Θουκυδίδης Κοσμόπουλος παρουσιάζει την μορφή και το έργο των 7 Σοφών (όπως του Θαλή του Μιλησίου ,του Πιττακού του Μυτιληναίου και των άλλων ) ,των Προσωκρατικών Φιλοσόφων (όπως ο Λεύκιππος ,ο Δημόκριτος ,ο Πυθαγόρας ),οι Στωικοί Φιλόσοφοι και η Μεγάλη Φιλοσοφική Τριάδα της Κλασικής Εποχής : ο Σωκράτης ,ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης .
Είναι απαράδεκτο να αντλούν από αυτές τις σπάνιες προσωπικότητες όλοι οι άνθρωποι της Οικουμένης και οι ομόγλωσσοι και ομοεθνείς τους  Νεοέλληνες να τα έχουν μόνο ως μάθημα στα σχολικά εγχειρίδια και μετά …σιγή γι’ αυτούς.
Κάθε σελίδα του βιβλίου προσφέρει κυριολεκτικά στον αναγνώστη μία εικόνα Ποιητικής Δημιουργίας ή Φιλοσοφικού Στοχασμού. Τόσο η Ποίηση όσο και η Φιλοσοφία μπορούν να προσφέρουν πολλά ως δίδαγμα  ή συμβουλή σε κάθε άνθρωπο που αναζητά τροφή για την σκέψη και την φαντασία. Και αναφερόμαστε στην διεθνώς αναγνωρισμένη Νεοελληνική Ποίηση (των 2 Νόμπελ Λογοτεχνίας και των πολλών διακρίσεων )και στην πρωτοπόρα Φιλοσοφία των Ελλήνων που γονιμοποίησε την Παγκόσμια Σκέψη και για την οποία γράφτηκαν και θα γράφονται πολλά .Και αυτές οι δύο πώς συσχετίζονται ,έτσι ώστε να τις παραλάβει στο ίδιο βιβλίο ο Θουκυδίδης  Απ. Κοσμόπουλος ,θα ρωτήσει κάποιος ;
Εμείς μπορούνε να πούμε τα εξής ,που προκύπτει από την μελέτη του βιβλίου ,ότι η Ποίηση συμπληρώνει την Φιλοσοφία σε πολλούς Πνευματικούς Δημιουργούς. Δεν είναι τυχαίο που πολλά έργα των Προσωκρατικών ή των 7  Σοφών είναι σε ποιητική μορφή .Από την άλλη και η Ποίηση «φιλοξενεί » φιλοσοφικές ιδέες στους στίχους της . Γι ‘ αυτό και το συγγραφικό εγχείρημα του Θουκυδίδη  Κοσμόπουλου αξίζει τον θαυμασμό μας .
Αυτό το μικρό βιβλίο συνοψίζει πολλούς αιώνες Ελληνικής Σοφίας και Σκέψης και είναι πολύτιμο σε μία εποχή που η Πνευματική ξηρασία πρέπει να περιοριστεί .Ουσιαστικά επαληθεύει το ρητό του Πυθαγόρα του Σαμίου (και φιλοξενείται στην σελίδα 93 του βιβλίου) «Μη εν πολλοίς ολίγα λέγε , αλλ’ εν ολίγοις πολλά» (Μη λες λίγα πράγματα με πολλά λόγια ,αλλά πολλά πράγματα με λίγα λόγια ).

Γεώργιος Διον. Κουρκούτας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου