Ένα ανθρώπινο ποτάμι σχηματίσθηκε στην αυλή της Γηροκομιτίσσης
Κάθε χρόνο την Κυριακή προ της Εορτής της Κοιμήσεως τής Υπεραγίας Θεοτόκου, ψάλλονται εις την Ιερά Μονή Παναγίας Γηροκομιτίσσης Πατρών τα Εγκώμια τής Παναγίας, τα οποία συνέταξε ο αοίδιμος Μητροπολίτης Παλαιών Πατρών Διονύσιος, κατά το έτος 1541.
Έτσι και φέτος, σήμερα Κυριακή 12 Αυγούστου το απόγευμα, εψάλη η ως άνω Ιερά Ακολουθία, χοροστατούντος τού Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πατρών κ.κ. Χρυσοστόμου.
Χιλιάδες πιστών κατέκλυσαν το ιστορικό Μοναστήρι για να προσκυνήσουν και τιμήσουν την Υπερευλογημένη Δέσποινα τού κόσμου.
Ο Σεβασμιώτατος και οι Ιερείς ενεδύθησαν τα ιερά τους άμφια στο Άγιο Βήμα τού Καθολικού τής Μονής καί αφού σχηματίστηκε λιτανευτική Πομπή, μετεφέρθη η Εικών τής Θεοτόκου, σας χείρας τού Ηγουμένου (εικών σε σχήμα σώματος, όπως στα Ιεροσόλυμα), στην ηυτρεπισμένη εξέδρα, στον αύλιο χώρο τής Μονής, ο οποίος είχε κατακλυσθεί από κόσμο καί τοποθετήθηκε στο ιερό κουβούκλιο ενώπιον τού οποίου ο Μητροπολίτης, οι Ιερείς, οι Ψάλτες και σύμπας ο Λαός έψαλαν τούς ωραίους ύμνους των εγκωμίων τής Παναγίας μας.
Συγκινητικές ήταν οι στιγμές κατά τις οποίες ο Σεβασμιώτατος έρανε με άνθη και μύρα την Εικόνα τής Θεομήτορος και το Ιερό Κουβούκλιο και εν συνεχεία όλο τόν Λαό, ο οποίος με δάκρυα στα μάτια προσηύχετο προς την Θεοτόκο.
Επίσης συγκλονιστικές ήταν οι σκηνές πού εκτυλίχθηκαν κατά την διάρκεια τής Λιτανείας τού «Σώματος» τής Παναγίας, στα χέρια τού Ηγουμένου τής Μονής. Οι πιστοί εξεδήλωναν με κάθε τρόπο την ευλάβειά τους προς την Παναγία μας, την εμπιστοσύνη τους στην Εκκλησία και προσπαθούσαν συνωστιζόμενοι να ψαύσουν το Ιερό τύπωμα τής Παναγίας, να ασπασθούν την Παναγία μορφή της, να εκφράσουν την ευγνωμοσύνη τους στην Μητέρα όλου τού κόσμου και να την παρακαλέσουν με δάκρυα στα μάτια αναθέτοντας στα Άχραντα χέρια Της τούς μύχιους πόθους τής καρδιάς τους.
* Ολόκληρη η εμπνευσμένη ομιλία του Σεβασμιωτάτου, στην εφημερίδα «Ο Εκκλησιολόγος» του Σαββάτου.
Αλέξανδρος Κολλιόπουλος
Δεν νομίζω ότι είναι ΟΡΘΗ εκκλησιαστική πρακτική η ψαλμωδία των εγκωμίων της Παναγίας όταν ακόμα δεν έχει γίνει απόδοση της εορτής της Μεταμορφώσεως
ΑπάντησηΔιαγραφήΈστω και με τις φωτογραφίες πήραμε και εμείς μια γεύση του πανηγυριού των εγκωμίων της Θεοτόκου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ κόσμος αποδεικνύει το σεβασμό στην Παναγία του Γηροκομείου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑνηφόρησα και γω. Πολύς κόσμος. Τι ήταν και αυτό. Δεν περίμενα να δω γεμάτο το μοναστήρι και να μην πέφτει μήλο που λέει ο λόγος.
ΑπάντησηΔιαγραφή"Υπεραγία Θεοτόκε σώσον ημάς" ψέλνουμε στην παράκληση και όχι "πρέσβευε υπέρ ημών" κ. Τσ., θεολογάρα μου.....
ΑπάντησηΔιαγραφήΠαντανασιώτης
Η εφημερίδα Εκκλησιολόγος μας ενημερώνει εδώ και χρόνια για όλα τα εκκλησιαστικά γεγονότα της Πάτρας και άλλων μητροπόλεων. Θα ήθελα να προτείνω επειδή η διακίνηση στα περίπτερα είναι προβληματική και κάνω πεζοπορία για να τον βρω να μπορούν να τον προμηθευτούμε από κάποιους κεντρικούς ναούς.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι μια ξεχωριστή μέρα για το μοναστήρι και για μας. Για μένα είναι καυτότερη και από το πανηγύρι. Ο Μητροπολίτης της προσφέρει πανηγυρικό χαρακτήρα όπως αρμόζει στην εορτή.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜπορεί να είναι μια λεπτομέρεια αυτό που γράφεις LongJohn . Τα εγκώμια της Παναγίας προ ολίγων ετών ήσαν άγνωστα στην λειτουργική ζωή της εκκλησίας της Ελλάδος τώρα έγιναν της μόδας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑναρωτιέμαι επίσης αν υπάρχει ΣΥΝΟΔΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ που να επιτρέπει την ψαλμωδία των εγκωμίων της Παναγίας;
ΑπάντησηΔιαγραφήΒρισκόμενος στην Πάτρα, παρακολούθησα τα εγκώμια της Παναγίας που έψαλλαν στην Ι.Μ. Γηροκομείου. Ένιωσα αμήχανα. Γιατί τα εγκώμια, στη συνείδηση του ορθοδόξου πληρώματος της Εκκλησίας, είναι ταυτισμένα με την Μ. Παρασκευή, και ανήκουν μόνο στο Χριστό. Και ο Χριστός ως Θεός αξίζει να έχει στην λατρεία μας αυτήν την αποκλειστικότητα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓι αυτό καί το Τυπικόν της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας «αποδοκιμάζει ταύτα επισήμως και απαγορεύει μάλιστα αυστηρώς» (=εγκώμια και επιτάφιο της Παναγίας). (Σελ. 306).
Η Εκκλησία στις 15 Αυγούστου γιορτάζει την μετάσταση της Θεοτόκου. «Τη ΙΕ΄ του αυτού μηνός, μνήμη της πανσέπτου Μεταστάσεως της υπερενδόξου Δεσποίνης ημών και αειπαρθένου Μαρίας». Τα εγκώμια και ο επιτάφιος της Παναγίας προβάλλουν την Κοίμησή της, και αποκρύβουν την ένδοξη μετάστασή της, κάτι που δεν συνάδει με την ορθόδοξη διδασκαλία.
Και την Μ. Παρασκευή ψέλνονται εγκώμια στο Χριστό, και «βγαίνει» και ο επιτάφιος, αλλά αμέσως μετά γιορτάζουμε την εκ νεκρών Ανάστασή Του. Δεν μένουμε στον επιτάφιο, στο θάνατο του Χριστού, αλλά μεταβαίνουμε στην Ανάστασή του. Ενώ με την εισαγωγή των εγκωμίων και του επιταφίου της Παναγίας, προβάλλουμε το θάνατό της, και διαγράφουμε την μετάστασή της.
Ελπίζουμε ο άγιος Πατρών, γνωστός για τις θεολογικές του γνώσεις, την ευλάβειά του, την αφοσίωσή του στην Παράδοση, να βάλει ένα τέλος σε αυτή την ανορθόδοξη συνήθεια, που, όπως με πληροφόρησαν, εισήγαγε στην τοπική Εκκλησία ο προκάτοχός του.-
Ενας Φαναριώτης.
Αξίζουν προσοχής τα όσα ο Φαναριώτης αναφέρει στο σημείωμα του. Δεν γνωρίζω την σύσταση του Τυπικού άλλα το βλέπω ως κάτι το νεόφερτο χωρίς να υπάρχει κάποιο προηγούμενο στην παράδοση. Βέβαια από μιμητισμό στην Πάτρα το κάνουν παντού και με διαφόρους τρόπους. Την Κυριακή κληρικός στο ναό που ήμουνα το έκανε μετά την παράκληση. Ότι αρέσει δηλαδή στον καθένα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ με τον αδελφό Φαναριώτη και μακάρι να μπει ένα τέλος.
ΑπάντησηΔιαγραφήδηλαδη λέτε οτι ο Βαρθολομαίος τα απαγορεύει. Αυτός κατ αρχάς είναι ουνίτης αφου συλλειτουργεί με όλους τους αιρετικούς. Στον εσπερινό της αγάπης στο φανάρι το 2012 ενας λατινος ψευτοπαπας και ενας αρμενιος ψευτοδιακος ανεγνωσαν το Ευαγγέλιο φοροντας και άμφια! μάλιστα ο λατίνος οταν τελείωσε το Ευαγγέλιο μπήκε στο ιερό απο την Ωραία Πύλη!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυτυχώς υπάρχει και η γνήσια διοκώμενη μονή Εσφιγμένου και ο ηγούμενος π. Μεθόδιος ως άλλος Αγ. Μάρκος Ευγενικος αγωνίζονται υπέρ της Ορθοδόξου Πίστεως ημών.
σεμ. δεν είμαι παλαιοημερολογίτης
Αφού γράφεις τέτοια για τον πατριάρχη είσαι εκτός εκκλησίας δηλαδή σχισματικός σαν τους Εσφιγμενίτες.
ΑπάντησηΔιαγραφήοι εσφιγμενίτες δεν είναι σχισματικοί ούτε εχουν προσχωρήσει στην παράταξη του Χρυσοστόμου. Ακούγεται οτι ο π. Μεθοδιος εχει πάρει απο αυτούς χειροτονία, δεν ξέρω πάντως έτυχε να ακούσω απο το διαδύκτιο μια ακολουθία τους και ο διάκος στη δέηση είπε ....υπέρ του αρχιεπισκόπου ημων(δεν είπε Καλλινίκου, τίποτα δεν είπε) του τιμίου πρεσβυτερίου...δεν λέω σε κανέναν να πάει στους γοχ, αυτοι δεν εχουν μυστήρια γιατι είναι εκτός Εκκλησίας. Επίσης οι ιεροι κανόνες επιτρέπουν μεν την διακοπη μνημοσύνου αλλά απαγορεύουν την αντικανονικη χειροτονία επισκόπων, ιερεων κλπ. Και η Ελλαδική Εκκλησία απο το 1833 εως το 1850 δεν χειροτόνησε κανέναν επίσκοπο,ενω για τις εν χηρεια μητροπόλεις τοποθετούσε τοποτηριτες αλλους μητροπολιτες για να μην αυθαιρετεί τελείως. Αυτοι έχουν αντικανονικές χειροτονίες. Εξάλλου οι γοχ επειδη εχουν χάσει τη χαρη του αγιου πνευματος εχουν γίνει 1000 κομματια. Μερικές ομαδες εξ αυτων εχουν χασει, εκτός απο την αποστολικη διαδοχη και την ορθη πιστη γιατι λένε πχ οτι η Αγία Τριας είναι βλασφημεια να απεικονίζεται με τη φιλοξενία του Αβρααμ. Όλοι τους οι γοχ λενε μαγούς! τους Αγίους Γέροντες Παϊσιο, Πορφύριο, Ιακωβο Τσαλίκη και άλλους. Εντάξει μπορει να υπερέβαλα με το ουνιτης αλλά πείτε μου πως αλλοιώς μπορεί να χαρακτηριστεί αφου στην επισκεψη του παπα στο φανάρι, ο αιρεσιάρχης παπας μνημονεύτηκε σαν κανονικός επίσκοπος; Και παρέλειψα δυστυχως να αναφερθω στο προηγούμενο μου σχόλιο για τον αγωνιστη Άγιο Πειρεως κ.κ. Σεραφείμ ο οποίος και αυτός ως άλλος Αγιος Μαρκός Ευγενικος αγωνίζεται υπέρ της Ορθοδόξου Πίστεως ημών.
ΑπάντησηΔιαγραφή