Νέo βήµα στις σχέσεις Ορθόδοξης και Ρωµαιοκαθολικής
Εκκλησίας άνοιξε η συνάντηση του Οικουµενικού Πατριάρχη Βαρθολοµαίου µε τον
Πάπα Φραγκίσκο
Του Α. Βικέτου
«Νέο και αναγκαίο βήµα στην πορεία προς την
ενότητα, προς την οποίαν µόνον το Άγιο Πνεύµα δύναται να µας οδηγήσει , εκείνην
της κοινωνίας ἐν νοµίµῳποικιλίᾳ», χαρακτηρίζουν την χθεσινή τουςσυνάντηση στα
Ιεροσόλυµα ο Οικουµενικός Πατριάρχης Βαρθολοµαίος και ο Πάπας Φραγκίσκος, όπως αναφέρεται
στην Κοινή ∆ιακήρυξη που υπέγραψαν. Με την ∆ιακήρυξη απευθύνουν έκκληση σε όλους
τους χριστιανούς, καθώς και πιστούς κάθε παραδόσεως και όλους τουςανθρώπους
καλής θέλησης, να αναγνωρίσουν ότι επείγει να επιζητείται η καταλλαγή και ενότητα
της ανθρώπινης οικογένειας, µε πλήρη σεβασµό προς τις νόµιµες διαφορές, για το καλό
όλης της ανθρωπότητας και των γενεών του
µέλλοντος.
Οι κύριοι Βαρθολοµαίος και Φραγκίσκος αναφέρουν ότι
αποφάσισαν να συναντηθούν, όπως οιαείµνηστοι προκάτοχοι τους, Αθηναγόρας και
Παύλος Στ, στα Ιεροσόλυµα, «ὅπου ὁ κοινός ἡµῶν Λυτρωτής, Χριστός ὁ Κύριος ἡµῶν, ἔζησεν, ἐδίδαξεν, ἀπέθανεν,
ἀνέστη καί ἀνελήφθη εἰς τούς οὐρανούς, ὅθεν ἀπέστειλε τό Ἅγιον Πνεῦµα ἐπί τῆς
πρώτης Ἐκκλησίας» .
Στην πορεία των πενήντα αυτών ετών αναφέρεται στην ∆ιακήρυξη
«ο Θεός, η πηγή πάσης ειρήνης και αγάπης, µας εδίδαξε να σεβώµεθα αλλήλουςωςµέλητης
χριστιανικής οικογενείας, υπό τον ένα Κύριο και Σωτήρα Ἰησού Χριστό και να αγαπώµεν
αλλήλους,ώστε να δυνηθώµεν να οµολογήσωµεν την πίστιν µας εις το
ίδιονΕυαγγέλιον τουΧριστού, όπως παρελήφθη υπό των Αποστόλων και εξεφράσθη και
µετεδόθη εις ηµάς υπό των Οικουµενικών Συνόδων και των Πατέρων της Εκκλησίας.
ΣτηνΚοινή∆ιακήρυξη οι κύριοι Βαρθολοµαίος και
Φραγκίσκος, ενώ αναγνωρίζουν ότι οι δύο Εκκλησίες δεν έχουνφθάσει στο σκοπό της
πλήρους κοινωνίας, επαναβεβαιώνουν την δέσµευσή τους να συνεχίσουν «βαδίζοντες
από κοινού προς την ενότητα, για την οποία προσευχήθηκε ο Κύριος προς τον Πατέρα
¨ίνα πάντες ενώσιν¨». Επίσης, τονίζουν ότι προσβλέπουν µε έντονη προσδοκία «εις
την ηµέρα, κατά την οποία θα µετάσχωµεν, τελικώς, από κοινού στο ευχαριστιακό
δείπνο».
Συναφώς επισηµαίνεται ότι ο διεξαγόµενος από ετών
θεολογικός διάλογος προσφέρει «θεµελιώδη συµβολή στην προσπάθεια για πλήρη
κοινωνία µεταξύ Ρωµαιοκαθολικών και Ορθοδόξων. Ιδιαίτερη σηµασία έχει η παράγραφος
της∆ιακήρυξης,στην οποία οι κύριοι Βαρθολοµαίος και Φραγκίσκος βεβαιώνουν ότι
«ο θεολογικός διάλογος δεν επιζητεί έναν ελάχιστο κοινό παρανοµαστή, επί του
οποίου να επιτευχθεί συµβιβασµός, αλλά πρόκειται µάλλον περί της εµβανθύσεως
στην κατανόηση του συνόλου της αλήθειας , την οποία ο Χριστός παρέδωσε στην Εκκλησία
Του». Ο Οικουµενικός Πατριάρχης Βαρθολοµαίος και ο Πάπας Φραγκίσκος βεβαιώνουν
ότι «η πιστότης στον Κύριο απαιτεί αδελφική αγάπη και αληθή διάλογο».
Επίσης, αναφέρουν ότι έχουν καθήκον να προσφέρουν
κοινή µαρτυρία της αγάπης του Θεού προς όλους τους ανθρώπους και να συνεργαστούν
στην υπηρεσία της ανθρωπότητας, ιδιαίτερα για την υπεράσπιση της αξιοπρέπειας
του ανθρωπίνου προσώπουσε όλα ταστάδια της ζωής, της αγιότητας της οικογένειας
θεµελιωµένης στον γάµο, της προωθήσεως της ειρήνης και του κοινού καλού.
«Αποτελεί καθήκον µας να επιζητούµε την οικοδόµηση από κοινού µιας δίκαιης και
ανθρώπινης κοινωνίας, στην οποίκανείς δεν θα αισθάνεται αποκλεισµένος και
περιθωριοποιηµένος», τονίζεται.
Στην ∆ιακήρυξη σηµειώνεται ότι το µέλλον της
ανθρωπότητας εξαρτάται από την προστασία του περιβάλλοντος και ότι επείγει η
αποτελεσµατική και δεσµευτική συνεργασία των χριστιανών για την εξασφάλιση
παντού του δικαιώµατος της δηµόσιας έκφρασης της πίστης και καλούν τους
χριστιανούς «να προωθήσουν αυθεντικό διάλογο µετά του Ιουδαϊσµού, του Ισλάµ και
άλλων θρησκευτικών παραδόσεων».
Στην∆ιακήρυξηοΟικουµενικός Πατριάρχης και οΠάπας
εκφράζουν «κοινή βαθειά ανησυχία για την κατάσταση των χριστιανών τηςΜέσης
Ανατολής και το δικαίωµα τους να παραµένουν πλήρεις πολίτες των χωρών της
καταγωγής τους» . Αναφέρουν ότι προσεύχονται για την ειρήνη στην Αγία Γη και
γενικότερα στην Μέση Ανατολή και ενθαρρύνουν όλες τις πλευρές, ανεξαρτήτως θρησκευτικών
πεποιθήσεων, να εργαστούν για την δίκαιη αναγνώριση των δικαιωµάτων των λαών.
Η συνάντηση του Οικουµενικού Πατριάρχη και του Πάπα
στο κτίριο της Νουντσιατούρας στα Ιεροσόλυµα κράτησε περισσότερο από ότι είχε
προγραµµατιστεί, γι’αυτό και καθυστέρησε η προσέλευση τους στον ναό
τηςΑναστάσεως.
Στην αρχή της συνάντησης έγινε ανταλλαγή συµβολικών
δώρων και ακολούθως οι δύο προκαθήµενοι είχαν ιδιαίτερη συνοµιλία. Κατά την
υπογραφή της Κοινής ∆ιακήρυξης ήταν παρόντες ο Kαρδινάλιος Παρολίνι, Γραµµατέας
του Κράτους της πόλης τουΒατικανού, ο Καρδινάλιος Κουρτ Κοχκαι οι Μητροπολίτες Αµερικής ∆ηµήτριος, Περγάµου
Ιωάννης και ΓαλλίαςΕµµανουήλ.Επίσης εκ µέρους του Οικουµενικού Πατριαρχείου
παρέστησαν ο Αρχιµανδρίτης Βαρθολοµαίος Σαµαράς, Αρχιγραµµατέας της Αγίας και
Ιεράς Συνόδου και ο Μέγας Αρχιδιάκονος Μάξιµος.
Κατά την προσέλευση τους στον ναό της Αναστάσεως
χτυπούσαν οι καµπάνες και στον περίβολο ο Οικουµενικός Πατριάρχης και ο Πάπας αντάλλαξαν
ασπασµό ειρήνης. Κατευθύνθηκαν στον λίθο
τηςΑποκαθηλώσεως και προσκύνησαν ταυτόχρονα. Μετά πήραν θέση απέναντι από τον
ΠανάγιοΤάφο, ενώελληνορθόδοξος χορός έψαλε : "Τον Τάφον σου Σωτήρ".
Τους δύο προκαθηµένους προσφώνησε ο Πατριάρχης Ιεροσολύµων Θεόφιλος.
Αναγνώστηκαν Ευαγγελικές περικοπές και ακολούθησαν ύµνοι από λατινική
χορωδία.Για την σηµασία της συνάντησης µίλησαν οι κύριοι Βαρθολοµαίος και
Φραγκίσκος. Ο Ποντίφηκας πριν την οµιλία του, έπιασε το χέρι του Οικουµενικού Πατριάρχη
και το φίλησε. Ο κ. Βαρθολοµαίος ανταπέδωσε µε ασπασµό, όπως κατά την
προσέλευση τους στον ναό. Πατριάρχης και Πάπας είπαν το "Πατερ ηµών" και
µετά εισήλθαν και προσκύνησαν στον Πανάγιο Τάφο. Κατά την έξοδο ευλόγησαν τους
παρισταµένους. Πριν την αναχώρησή τους από τον ναό, Πατριάρχης και Πάπας προσκύνησαν
στον φρικτό Γολγοθά.
Σήµερα ο Πάπας θα επισκεφθεί τον Οικουµενικό
Πατριάρχη στην κατοικία του Πατριάρχη Ιεροσολύµων. Χθες το πρωί, τελευταία Κυριακή
της αναστάσιµης περιόδου, ο Οικουµενικός Πατριάρχης συλλειτούργησε στον πανίερο
ναό της Αναστάσεως µε τον Πατριάρχη Ιεροσολύµων Θεόφιλο µε την συµµετοχή ιεραρχών
και κληρικών και από τις δύο Εκκλησίες.
Σε οµιλία του τόνισε ότι η ελπίδα σήµερα είναι:
-Πρώτον, η διατήρηση µε την δύναµη του Θεού της
πίστης µέσα από αδυναµίες, αµαρτίες, απειλές και επιβουλές.
- ∆εύτερον, η περιφρούρηση των κατορθωµάτων και
σεβασµάτων της χριστιανικής πίστης.
- Τρίτον, η διαφύλαξη του καθεστώτος των Παναγίων
Προσκυνηµάτων στους Αγίους Τόπους.
- Τέταρτον η µαρτυρία της πίστεως προς όλους,
οµοδόξους, ετεροδόξους, ετεροθρήσκους και αθρήσκους.
- Πέµπτον -και πρώτιστο- «η τήρησις του θελήµατος και
της εντολής του Θεού, του «καλέσαντος τους πάντας δια του Παρακλήτου Πνεύµατος
εις ενότητα και οδηγούντος ηµάς ¨εις πάσα την αλήθειᨻ.
Ο Οικουµενικός Πατριάρχης πρόσφερε συµβολικά στον
Πατριάρχη Ιεροσολύµων ένα ασηµένιο ποτήριο και ένα δισκάριο για την τέλεση της
Θείας Λειτουργίας.
Πηγή: Απογευματινή Κωνσταντινούπολης
Κοινωνία "εν νομίμω ποικιλία" μήπως είναι η αποδοχή εκ μέρους μας των στιγμάτων, της Ιεράς Καρδίας, της Ιεράς Σπλήνας και των λιποθυμικών εκστάσεων της Αγίας Γοτθίλδης και της Αγίας Βρουνχίλδης, όλα αυτά τα "ποικίλματα" της λατινικής πνευματικότητας άγνωστα στην αρχέγονη εκκλησιαστικη παράδοση;
ΑπάντησηΔιαγραφήΜα τότε δεν μιλάμε για "νόμιμη ποικιλία", αλλά για εκτρωματικό εξουνιτισμό της Ορθοδοξίας. Αν αυτό θέλει το Φανάρι και οι ένοικοί του, μπορούν να το πράξουν. Δεν θα παρασύρουν παρά τους δυστυχείς εναπομοίναντες Έλληνες της Πόλης, το πραγματικό ποίμνιο της πάλαι ποτέ κραταιάς Αρχιεπισκοπής Κωνσταντινουπόλεως.