Κυριακή 18 Ιανουαρίου 2015

Ὁ ἑορτασμὸς τῆς Ἐπανακομιδῆς τοῦ Σταυροῦ τοῦ Ἁγίου Ἀνδρέου, στὴν Πάτρα.

Μὲ λαμπρότητα καὶ ἱερὰ κατάνυξη ἐτελέσθη ἡ Θεία Λειτουργία στὸν μεγαλοπρεπῆ Ἱερὸ Ναὸ τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου Ἀνδρέου Πατρῶν, προεξάρχοντος τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱεροθέου καὶ συλλειτουργούντων, τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πατρῶν κ. Χρυσοστόμου καὶ τοῦ Θεοφιλεστάτου Ἐπισκόπου Κερνίτσης κ. Χρυσάνθου.
Στὸ μέσον τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ εἶχε τοποθετηθεῖ ὁ Σταυρὸς καὶ ἡ Κάρα τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου Ἀνδρέου.
Πλήθη πιστῶν κατέκλυσαν τὸν ὑπερμεγέθη Ἱερὸ Ναὸ γιὰ νὰ δοξολογήσουν τὸν ἐν Τριάδι προσκυνούμενον Θεὸν ἡμῶν καὶ νὰ τιμήσουν τὸν Ἅγιο Ἀπόστολο Ἀνδρέα.
Τὸν θεῖο λόγο ἐκήρυξε ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱερόθεος, ὁ ὁποῖος μὲ θεολογικὴ ἀκρίβεια καί πνευματικό βάθος ὡμίλησε « Περὶ τοῦ μυστηρίου τοῦ Σταυροῦ καὶ τῆς Ἀναστάσεως».






Στήν ὁμιλία του ὁ Σεβασμιώτατος εὐχαρίστησε τόν Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Πατρῶν κ. Χρυσόστομο γιά τήν πρόσκληση νά ἔρθῃ στήν Πάτρα καί τόν ἐπήνεσε γιά τόν ζῆλο καί τήν ἔμπνευση μέ τήν ὁποία ἐργάζεται, πού εἶναι χαρακτηριστικό γνώρισμα τοῦ ἀληθινοῦ Ποιμένος.

Στήν συνέχεια ἀναφερόμενος στόν Σταυρό ὅπου ἐτελειώθη ὁ ἅγιος Ἀνδρέας ἀνέλυσε τόν λόγο τοῦ Χριστοῦ «ὅστις θέλει ὀπίσω μου ἐλθεῖν ἀπαρνησάσθω ἑαυτόν καί ἀράτω τόν σταυρόν αὐτοῦ καί ἀκολουθείτω μοι», τοῦ ὁποῖου λόγου αὐτήκοος ἦταν καί ὁ ἄγιος Ἀνδρέας.
Χρησιμοποιώντας τήν διδασιαλία διαφόρων Πατέρων, ὅπως τοῦ ἀββᾶ Ἰσαάκ τοῦ Σύρου, τοῦ ἁγίου Μαξίμου τοῦ Ὀμολογητοῦ, τοῦ ἁγίου  Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ ὡμίλησε γιά τό τί σημαίνει ἄρσις τοῦ σταυροῦ. Πρόκειται γιά τήν διπλή ἐνέργεια τοῦ σταυροῦ, ἡ πρώτη εἶναι ἡ πράξη, μέ τήν ὁποία καθαρίζεται τό παθητικό μέρος τῆς ψυχῆς μέ τήν δύναμη τοῦ ζήλου καί ἡ δεύτερη εἶναι ἡ θεωρία μέ τήν ὁποία ἐνεργεῖ ὁ σταυρός στήν λεπτή διεργασία τοῦ νοῦ, τήν θεία ἀδολεσχία καί τήν διαμονή στήν προσευχή.
Ἑπομένως ἄρση σταυροῦ εἶναι ἡ μέθεξη τοῦ μυστηρίου τοῦ σταυροῦ καί τῆς ἀναστάσεως πού γίνεται μέσα ἀπό τήν πράξη καί τήν θεωρία. Μέ τήν πράξη θεραπεύεται ἡ ἡδονή καί ἡ ὀδύνη καί μέ τήν θεωρία ὑπερβαίνεται ἡ λήθη καί ἡ ἄγνοια κάι αὐτή ἀκόμη ἡ φαντασία ὁπότε βλέπει κανείς τόν Χριστό μέσα στό Φῶς.
Ἔτσι ἔζησαν ὅλοι οἱ ἅγιοι. Ὁ ἄγιος Ἀνδρέας βίωσε τήν πράξη τοῦ Σταυροῦ μέ τό ὅτι ἐγκατέλειψε τά πάντα καί ἀκολούθησε τόν Χριστό καί τήν θεωρία τοῦ σταυροῦ μέ τό ὅτι εἶδε τόν ἀναστάντα Χριστό καί ἔλαβε τό ἅγιο Πνεῦμα τήν Πεντηκοστή. Μέ αὐτόν τόν σταυρό κήρυξε σέ πολλά μέρη τοῦ κόσμου καί ἔφθασε στήν Πάτρα καί γι’ αὐτό ὅταν καταδικάσθηκε μέ τόν θάνατο διά τοῦ σταυροῦ ἀγάπησε τόν σταυρό.
Ἔτσι ἔζησαν καί οἱ ἅγιοι Ἀθανάσιος καί Κύριλλος, πού σέ ὅλη τους τήν ζωή ὁμολόγησαν τήν ὀρθόδξη πίστη καί ἔζησαν τήν ὀρθόδοξη ζωή καί κατέληξε ὁ Σεβασμιώτατος ὅτι οἱ μαθητές τοῦ Χριστοῦ σηκώνουν τόν σταυρό καί τόν ἀκολουθοῦν σταυρώνοντας τόν ἑαυτό τους, ἐνῶ οἱ ὀπαδοί σταυρώνουν τούς ἄλλους, γι’ αὐτό καί εὐχήθηκε νά γίνουμε μαθητές τοῦ Χριστοῦ αἴροντες στόν σταυρό μέ τήν πράξη καί τήν θεωρία.
Στὸ τέλος τῆς Θείας Λειτουργίας ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρῶν κ. Χρυσόστομος μὲ λόγια θερμὰ εὐχαρίστησε τὸν Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱερόθεο καὶ ἐπήνεσε τὸν φιλόθεο καὶ φιλάγιο Πατραϊκὸ Λαό, γιὰ τὴν ἀθρόα συμμετοχή του στὴν λαμπρὰ πανήγυρη, ἐπί τῇ 35η ἐπετείῳ τῆς ἐπανακομιδῆς τοῦ Σταυροῦ τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου Ἀνδρέου, στὴν Πάτρα.












2 σχόλια:

  1. Πανηγύρι έτσι όπως αξίζει στον Σταυρό του Αγίου Ανδρέου. Ο δεσπότης προσπαθεί να μας βάλει στην καρδιά μας αυτό το Αποστολική Πόλη. Στην Θεσσαλονίκη όλοι μιλούν για τον Άγιο Δημήτριο. Έτσι και εμείς οι Πατρινοί πάνω και πέρα από όλα πρέπει να έχουμε τον Άγιο Ανδρέα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μεγάλη πνευματική και λατρευτική σύναξη το πανηγύρι αυτό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή