Κυριακή 28 Φεβρουαρίου 2016

Ναός τοῦ Ἁγίου Πνεύματος - π. Γρηγόριος Μουσουρούλης


  Κυριακή ΛΔ´ (Ἀσώτου)
Ὁμιλία εἰς τόν Ἀπόστολον
Ναός τοῦ Ἁγίου Πνεύματος
 ( Α΄Κορ. στ΄12-20)
        ˜˜˜˜˜˜˜˜  
Α´ Ἐλεύθεροι ἀπό τά πάθη τῆς σακρκός
Β´ Ἡ ζωή μας δοξολογία τοῦ Θεοῦ
        Ἡ Ἐκκλησία τῆς Κορίνθου ἀπασχόλησε πολύ τόν θεῖο Ἀπόστολο Παῦλο. Παρουσίασε ζητήματα πολύ σοβαρά, τά ὁποῖα ὅμως ὁ θεῖος Ἀπόστολος μέ τόν φωτισμό τοῦ Ἁγίου Πνεύματος τά ὁδήγησε σέ αἴσια λύση. Καί τό σημερινό ἀποστολικό ἀνάγνωσμα ἕνα τέτοιο σοβαρό καί συνάμα ὀξύ πρόβλημα μᾶς παρουσιάζει. Κάποιοι «φιλελεύθεροι» χριστιανοί τῆς Κορίνθου, προκειμένου νά δικαιολογήσουν τά πάθη τους, ἔλεγαν στούς ἄλλους:ἀφοῦ οἱ χριστιανοί εἴμαστε ἄνθρωποι κατ’ἐξοχήν ἐλεύθεροι, μποροῦμε νά κάνουμε ὅ,τι θέλουμε. Καί ὁ Ἀπόστολος διαβλέποντας τόν μεγάλο κίνδυνο τούς ἀπαντᾶ: «πάντα μοιο ἔξεστιν, ἀλλ’οὐ πάντα συμφέρει».
*****
Α´ Ἐλεύθεροι ἀπό τά πάθη τῆς σακρκός
        Ὅλα ὅσα δέν ἀπαγορεύει ὁ Νόμος τοῦ Θεοῦ μπορῶ νά τά κάνω. Δέν μέ συμφέρουν ὅμως ὅλα. Ὅλα εἶναι στήν ἐξουσία μου, ἀλλά ἐγώ δέν θά γίνω δοῦλος σέ τίποτε.

        Τά φαγητά ἔχουν γίνει γιά τήν κοιλία καί ἡ λοιλία γιά τά φαγητά. Ὁ Θεός ὅμως θά καταργήσει στή μέλλουσα ζωή καί τήν κοπιλία καί τά φαγητά. Μπορεῖτε λοιπόν νά τρῶτε ὅ,τι θέλετε, ἀρκεῖ μόνο νά μή γίνεσθε δοῦλοι τοῦ φαγητοῦ καί τῆς κοιλίας σας. Τό σῶμα μας ὅμως δέν ἔχει γίνει γιά τήν πορνεία, ἀλλά γιά τόν Κύριο, γιά νά ἀνήκει σ’ΑΣὐτόν καί νά κατοικεῖ ὁ ἴδιος στό σῶμα μας. Δέν ἔχει λοιπόν σημασία ὅτι τό σῶμα μας μέ τόν θάνατο θά διαλυθεῖ, ἀφοῦ κάποια στιγμή κατά τή Δευτέρα παρουσία του θά υτό ἀναστήσει ὁ Θεός, ὁ Ὁποῖος μέ τή δύναμή Του ἀνάστησε καί τόν Κύριο Ἰησοῦ Χριστό. Καί συνεχίζει ὁ Ἅγιος τοῦ Θεοῦ Ἀπόστολος:
        Οὐκ οἴδατε ὅτι τά σώματα ὑμῶν μέλη Χριστοῦ ἐστιν;». Δέν ξέρετε ὅτι τά σώματά σας εἶναι μέλη τοῦ Χριστοῦ; Νά ἀποσπάσω λοιπόν τά μέλη τοῦ Χριστοῦ καί νά τά καταστήω μέλη πόρνης; Ποτέ νά μή γίνει κάτι τέτοιο.  Ἤ μήπως δέν ξέρετε ὅτι ἐκεῖνος πού παραδίδει τό σῶμα του στήν ἀνηθικότητα γίνεται ἕνα σῶμα μέ τό ἄτομο πού ἁμαρτάνει; Διότι λέγει ἡ Ἁγία Γραφή ὅτι θά γίνουν οἱ δύο μία σάρκα. Ἐκεῖνος ὅμως πού προσκολλᾶται στόν Κύριο διευθύνεται ὁλόκληρος ἀπό τό Πνεῦμα τοῦ Κυρίου καί γίνεται ἕνα μέ Ἐκεῖνον. Φεύγετε λοιπόν μακριά ἀπό τήν πορνεία. Ἐκεῖνος πού πορνεύει, ἁμαρτάνει στό ἴδιο του τό σῶμα, δηλαδή μολύνει τή ρίζα τῆς ζωῆς καί τῆς οἰκογένειας, τήν ὁποία βέβαια ἔτσι θανατώνει.
        Τό μεγάλο καί ὀξύ αὐτό πρόβλημα τῆς Κορίνθου δυστυχῶς ἐκδηλώνεται καί σέ ἄλλες ἐποχές. Μάλιστα στήν ἐποχή μας ἔχει λάβει διαστάσεις ἐπηδημίας, θά λέγαμε. Τά ἀμαρτήματα τῆς σαρκός στίς ἡμέρες μας εἶναι πολύ διαδεδομένα καί πολλοί χριστιανοί παρασύρονται ἀπό αὐτά καί μολύνουν σῶμα καί ψυχή. Οἱ ἐχθροί ἀκόμη τοῦ Χριστοῦ διαδίδουν τό ψεῦδος, ὅτι αὐτά εἶναι «πράγματα φυσικά» καί ὅτι αὐτά «δέν εἶναι ἁμαρτία». Ὅμως πρέπει, ἀδελφοί μου, νά γνωρίζουμε ὅτι πρόκειται γιά θανάσιμα ἁμαρ­τήματα, τά ὁποῖα χωρίζουν τόν ἄνθρωπο ἀπό τόν Χριστόν, διώχνουν τό Ἅγιο Πνεῦμα ἀπό τήν ψυχή καί ὁδηγοῦν τόν ἄνθρωπο στήν αἰώνια κόλαση, ἐάν αὐτός δέν μετανοήσει καί δέν τά ἀρνηθεῖ. Ἐάν δέν μιμηθεῖ τόν ἄσωτο τοῦς εὐαγγελικοῦ ἀναγνώσματος στόν δρόμο τῆς ταπείνωσης καί τῆς ἐν συντριβῇ ἐπιστροφῆς στήν ἀγκάλη τοῦ Πατέρα Θεοῦ.
        Τέτοια ἁμαρτήματα ἦταν  τά ἁμαρτήματα τῶν ἀνθρώπων τῆς ἐποχῆς τοῦ Νῶε καί αὐτά ἐπέφεραν τόν κατακλυσμό. Τέτοια καί ἀκόμη χειρότερα ἦταν τά ἁμαρτήματα τῶν πόλεων Σοδόμων καί Γομόρων, ἁμαρτήματα διάστροφα ὅπως αὐτά πού ζητοῦν οἱ ἄνθρωποι νά δικαιολογήσουν μέ τά σύμφωνα συμβίωσης. Ἡ τιμωρία ὅμως τῶν πόλεων ἐκείνων ὑπῆρξεν ἐπίσης παραδειγματική. Μνημεῖο ἀδιαμφησβήτητο τῆς τιμωρίας ἐκείνης εἶναι ἡ σημερινή Νεκρά θάλασσα.
        Χωρίς νά θέλουμε νά προσβάλουμε ἤ νά σπείρουμε τόν πανικό, ὀφείλουμε νά εἰποῦμε ὅτι σήμερα δέν ὑπάρχει μέν  ἡ τιμωρία τοῦ κατά­κλυσμοῦ, ἤ τῆς Νεκρᾶς θαλάσσης, ὑπάρχει ὅμως κάτι πολύ πιό φοβερό. Ὑπάρχει τό πῦρ τῆς αἰώνιας κόλασης, κάτι πού θέλει νά ἀγνοεῖ ὁ σημερινός ἄνθρωπος ἤ καί νά τό εἰρωνεύεται. Ὅμως ὁ ἴδιος ὁ Κύριος ὁ φιλάνθρωπος καί ἐλεήμων, πού ταυτόχρονα εἶναι καί ὁ ὑπέρτατος Κριτής μας, κάμνει λόγο γι’αὐτό τό πῦρ πού δέν «σβήνεται καί τόν «σκώληκα» ὁ ὁποῖος «οὐ τελευτᾶ»γιά τούς ἀκολάστους καί ἀμετανοήτους ἁμαρτωλούς. Διότι τά σώματά τους θά ἀναστηθοῦν καί αὐτά ὅπως τῶν δικαίων ὄχι ὅμως ἄφθρατα καί δοξασμένα, ἀλλά ἀκάθαρτα καί μολυσμένα στερημένα τῆς δυνατότητας νά εἰσέλθουν στήν δόξα τῆς Βασιλείας τοῦ Θεοῦ.
        Ἄλλωστε οἱ ἄνθρωποι αὐτοί, ὅπως εἶπεν ὁ Ἀπόστολος, διά τῆς ἁμαρτίας ἀπέκοψαν τόν ἑαυτό τους ἀπό τό πανάγιο σῶμα τοῦ Κυρίου μας. Ἐπροτίμησαν τήν ἁμαρτία ἀπό τόν Χριστό. Πῶς λοιπόν θά εὕρουν σωτηρία, ὅταν ἔχουν ἀποξενωθεῖ ἀπό τόν αἴτιον τῆς σωτηρίας τόν Σωτήρα Χριστό; Πόση προσοχή χρειάζεται, ἀδελφοί μου, γιά νά μένουμε καθαροί καί ἁγνοί, μακριά ἀπό κάθε ἁμάρτημα σαρκικό; Γι’αὐτό καί φωνάζει ὁ Ἀπόστολος: «φεύγετε τήν πορνείαν».
*****
Β´ Ἡ ζωή μας δοξολογία τοῦ Θεοῦ
        Καί δέν μένει ἕως ἐδῶ. Ἐπειδή πρόκειται γιά αἰώνια σωτηρία ἤ καταδίκη μᾶς τονίζει μέ ἰδιαίτερα παραστατικό τρόπο τήν ἀξία τοῦ ἀνθρωπίνου σώματος. Μᾶς ὑπογραμμίζει ὅτι εἴμεθα ναός τοῦ «ἐν ἡμῖν Ἁγίου Πνεύματος» καί δέν ἀνήκουμε στόν ἑαυτό μας. Μέσα μας κατοικεῖ τό Πανάγιο Πνεῦμα. Γι αὐτό καί τά σώματά μας πρέπει νά ἀναδίδουν τό ἄρωμα τῆς καθαρότητας, ὡς ἄλλο θυμίαμα, καί ὄχι τίς δυσώδεις ἀναθυ­μιάσεις τῆς σαρκικότητας. Καί ἐπειδή εἶπεν ὀ Ἅγιος Ἀπόστολος ὅτι δέν ἀνήκουμε στόν ἑαυτό μας, προσθέτει στή συνέχει ἕνα ἀκόμη πιό ἰσχυρό ἐπιχείρημα. «Ἠγοράσθητε γάρ τιμῆς», μᾶς λέγει. Σᾶς ἐξαγόρασεν ὁ χριστός ἀπό τήν ἁμαρτία μέ τό τίμιο Αἷμα Του. Ὅταν τό Αἷμα τοῦ Χριστοῦ δόθηκε γιά τίς ἁμαρτίες σας, πῶς πάλιν ρίχνετε τόν ἑαυτό σας στήν ἁμαρτία; Ὄχι ἔτσι, ἀλλά τό ἐντελῶς ἀντίθετο πρέπει νά κάμνετε. Ποιο;Τό «Δοξάσατε δή τόν Θεόν ἐν τῷ σώματι ὑμῶν καί ἐν τῷ πνεύματι ὑμῶν, ἅτινα ἐστι τοῦ Θεοῦ».
        Ἔχουμε λοιπόν καθῆκον νά δοξάζουμε τόν Θεόν μέ τό σῶμα μας καί μέ τό πνεῦμα μας. Οἱ σκέψεις μας νά εἶναι πάντοτε ἀγαθές, νά ἀσχολοῦνται μέ τό καλό, νά τρέχουν κοντά στόν Θεόν, νά ζυμώνονται μέ τά λόγια τοῦ Θεοῦ, νά εἶναι ξένες πρός τή ματαιότητα τοῦ κόσμου καί τήν ἁμαρτία. Τό ἴδιο καί οἱ ἐπιθυμίες τῆς ψυχῆς μας. Νά εἶναι ἐπιθυμίες θεάρεστες, πλήρεις ἀγάπης πρός τόν πλησίον μας, ὑψηλές καί ἄγιες.Ἅγιος νά καί καθαρός νά εἶναι ὅλος ὁ ἐσωτερικός μας κόσμος. Ἔτσι δοξάζουμε τόν Θεόν «ἐν τῷ πνεύματι ἡμῶν». Ἀλλά καί οἱ σωματικές μας αἰσθήσεις νά εἶναι καθαρές. Τά μάτια μας νά βλέπουν πάντοτε σωστά καί τό καλό. Τό στόμα μας νά λέγει λόγους ἀγαθούς, οἰκοδομητικούς, λόγους πίστης καί εὐσέβειας, πού θά στρέφουν ττή ψυχή πρός τά πάνω, στόν οὐρανό. Λόγια πού θά βοηθοῦτν πνευματικά τούς συνανθρώπους μας. Ἀκόμη ὕμνους καί δοξολογίες πρός τόν Κύριο καί Θεό μας. Τά χέρια μας νά εἶναι ἕτοιμα καί πρόθυμα στά ἔργα τοῦ Θεοῦ, ἔργα προσφορᾶς καί ἀγάπης., δικαιοσύνης καί τιμιότητας. Τά πόδια νά κινοῦνται σέ βοήθεια τῶν ἀδελφῶν μας πού πάσχουν, νά σπεύδουν στά ἔργα τῆς εὐποιῒας. 
****
        Ὅταν ἔτσι σκεπτόμαστε καί ἐνεργοῦμε, τότε δοξάζουμε τόν θεόν μέ τό σῶμα καί μέ τό πνεῦμα μας, ὅπως ἀκριβῶς μᾶς παραγγέλλει ὁ θεῖος Παῦλος. Καί ἄν θέλουμε νά εἴμαστε πραγματικοί χριστιανοί, δέν ἀρκεῖ νά ἀποφεύγουμε μόνο τήν ἁμαρτία, ἀλλ’εἶναι ἀνάγκη μέ ὅλες μας τίς δυνάμεις, τῆς ψυχῆς καί τοῦ σώματος νά φροντίζουμε πῶς θά δοξάζεται ὁ Θεός. Νά ἀγωνιζόμαστε νά γίνεται πραγματικότητα καθημερινά αὐτό πού παρακαλοῦμε τόν Κύριον: «Ἐλθέτω ἡ βασιλεία Σου». Ἄς δοξάζοεν, ἀδελφοί, τόν Θεόν «ἐν τῷ σώματι ἡμῶν καί ἐν τῷ πνεύματι ἡμῶν, ἅτινα ἐστι τοῦ Θεοῦ».
Αρχιμανδρίτης Γρηγόριος Μουσουρούλης


Ἱερός Καθεδρικός Ναός  Ἁγ.Ἰωάννου Λευκωσίας
  Κυριακή  28.02.2016

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου