Αθηνησι τη‚ 14ῃ Ἰουλίου 2021
Ε Γ Κ Υ Κ Λ Ι Ο Σ 3 0 4 5
τό Χριστεπώνυμον Πλήρωμα
τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος
Θέμα: «Ἐκκλησία καί ἐπιστήμη στόν ἀγῶνα κατά τῆς πανδημίας»
Τέκνα ἐν Κυρίῳ ἀγαπητά,
Τό τελειότερο δημιούργημα
τοῦ Θεοῦ εἶναι ὁ ἄνθρωπος, ὁ ὁποῖος πλάστηκε γιά νά ζεῖ αἰώνια. Ὁ ἐγωισμός
ὁδήγησε τόν ἄνθρωπο στήν πτώση καί ἡ πτώση ἔφερε ὡς συνέπεια τίς ἀσθένειες
καί τόν θάνατο.
Ὁ Δημιουργός μας, γιά νά ἁπαλύνει
τόν πόνο τῶν ἀνθρώπων ἀπό τίς ἀσθένειες, μᾶς χάρισε τήν ἰατρική ἐπιστήμη
καί τά φάρμακα. Στήν Παλαιά Διαθήκη ὁ Προφήτης Ἠσαΐας μέ τήν βοήθεια
τῆς τότε ἰατρικῆς, ἐθεράπευσε τόν Ἐζεκία.
Στήν Καινή Διαθήκη ἐξ ἄλλου,
ὁ Ἴδιος ὁ Κύριός μας τονίζει τήν ἀναγκαιότητα τῆς ἰατρικῆς ἐπιστήμης
λέγοντας: «οὐ χρείαν ἔχουσιν οἱ ἰσχύοντες
ἰατροῦ, ἀλλ’ οἱ κακῶς ἔχοντες» (Ματθ. 9, 12), πού σημαίνει πώς ὅταν
τό σῶμα ἀσθενεῖ, ὑπάρχει ἀνάγκη τῆς συνδρομῆς τῶν ἰατρῶν.
Ὁ Ἅγιος Νεκτάριος ἐπίσης, λίγο πρίν ἀπό τόν θάνατό του, μή ἀντέχοντας τούς πόνους τῆς ἀσθενείας του, ζήτησε ἰατρική φροντίδα στό Ἀρεταίειο Νοσοκομεῖο, ὅπου καί ἐκοιμήθη.
Ἀλλά καί ὁ Ἅγιος Λουκᾶς ὁ Ἰατρός,
πρωτοπόρος σέ ἰατρικά ἐπιστημονικά ἐπιτεύγματα, χάριζε καί ἐξακολουθεῖ
καί μετά τήν κοίμησή του νά χαρίζει, μέ τήν δύναμη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος,
στούς ἀνθρώπους τήν ὑγεία τοῦ σώματος, ἀλλά καί τῆς ψυχῆς.
Στήν ἐποχή μας, ὁ Ὅσιος Πορφύριος
ἀνεδείχθη ὁ κατ’ ἐξοχήν Ἅγιος τῶν Νοσηλευτικῶν Ἱδρυμάτων καί, γνωρίζοντας
ὅσο κανείς ἄλλος τόν πόνο τῶν ἀσθενῶν, ζητοῦσε ἀπό τούς ἀνθρώπους νά
προσεύχονται γιά τόν φωτισμό τῶν ἰατρῶν καί ὅταν τούς ἐπισκέπτεται ἡ
ἀρρώστια νά ἀπευθύνονται σέ αὐτούς γιά βοήθεια.
Ἔτσι καί σήμερα, ἡ Ἐκκλησία
ἐμπιστεύεται τήν ἐπιστημονική κοινότητα τῶν ἰατρῶν, ἡ ὁποία νυχθημερόν
ἀγωνίζεται γιά τήν ἀπαλλαγή τῶν ἀνθρώπων ἀπό τήν θανατηφόρο πανδημία.
Μέ τόν φωτισμό τοῦ Θεοῦ καί τήν ἐπίπονη προσπάθεια τῶν ἐπιστημόνων ἐρευνητῶν,
ἡ ἀνθρωπότητα ἔχει πλέον στήν διάθεσή της τό ἐμβόλιο, τό ὁποῖο εἶναι
ἱκανό νά ὑψώσει τεῖχος στήν ἐξάπλωση τῆς πανδημίας. Ἡ ἐλπίδα ἔχει
ἀνατείλει γιά ἐπιστροφή στήν κανονικότητα, ἀλλά, κυρίως, γιά τήν ἀνεμπόδιστη
συμμετοχή στά Θεῖα Μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας μας, μέ κορύφωση τήν Κοινωνία ὅλων
μας κατά τό Μυστήριο τῆς Θείας Εὐχαριστίας.
Ἡ Ἱερά Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας
τῆς Ἑλλάδος, γνωρίζοντας πώς ὁ ἐμβολιασμός ἀποτελεῖ μέγιστη πράξη
εὐθύνης ἀπέναντι στόν συνάνθρωπο, συνιστᾶ σέ ὅλους, σέ συνεννόηση μέ
τόν ἰατρό τους, νά ἀξιοποιήσουν τό δῶρο αὐτό πού μᾶς χάρισε ὁ Θεός,
προκειμένου νά προστατεύσουμε τούς ἑαυτούς μας, ἀλλά καί κάθε ἄνθρωπο
«ὑπέρ οὗ Χριστός ἀπέθανε» (Ρωμ.
14, 15). Καί θέλει αὐθεντικῶς νά διαβεβαιώσει πώς αὐτό τό ἐμβόλιο
δέν ἔρχεται σέ καμία ἀντίθεση μέ τήν Ἁγιογραφική, Πατερική καί
Κανονική διδασκαλία τῆς Ἁγίας μας Ἐκκλησίας.
Ὁ φόβος γιά ὁτιδήποτε εἶναι
πρωτόγνωρο συχνά δημιουργεῖ ἀντιδράσεις ἤ καχυποψία μέ ἀποτέλεσμα,
πολλές φορές, νά ἀκούγονται φωνές, πού προκαλοῦν σύγχυση καί διαχωρισμό.
Αὐτό ὅμως ἔρχεται σέ ἀντίθεση μέ τό αἴτημα τοῦ Κυρίου μας, κατά τήν
Ἀρχιερατική Του Προσευχή, «ἵνα
πάντες ἕν ὦσι» (Ἰω. 17, 21).
Στήν δύσκολη αὐτή συγκυρία χρειάζεται πίστη, σύνεση, ταπείνωση, ὑψηλό αἴσθημα εὐθύνης, ἀλληλεγγύη, ἀγάπη πρός τόν Θεό καί πρός τόν πλησίον διότι ἐάν αὐτά ἐκλείψουν, ὁ φόβος κυριεύει τίς καρδιές τῶν ἀνθρώπων καί κατά τόν Προφήτη Δαβίδ «ἐκεῖ ἐδειλίασαν φόβῳ, οὗ οὐκ ἦν φόβος» (Ψαλμ. 13, 5).
Τέκνα ἐν Κυρίῳ ἀγαπητά,
Σᾶς καλοῦμε νά ἀκοῦτε τήν φωνή
τῆς ἐπιστήμης καί τῶν εἰδικῶν, οἱ ὁποῖοι πάντοτε μέ ὑψηλό αἴσθημα εὐθύνης
ἐνημερώνουν τούς πολίτες, προτείνοντας ἐνδεδειγμένες λύσεις προσαρμοσμένες
στήν ἀντιμετώπιση τῶν δυσχερειῶν, πού κάθε φορά προκύπτουν.
Πολλές φορές, στά μέσα κοινωνικῆς δικτυώσεως προβάλλονται ἀβασάνιστα ἀπόψεις, οἱ ὁποῖες στεροῦνται ἐπιστημονικότητος, ἀλλά καί ἐκκλησιαστικοῦ πνεύματος. Γι’ αὐτό ἐφιστοῦμε τήν προσοχή, ὑπενθυμίζοντας τά λόγια τοῦ Εὐαγγελιστοῦ τῆς Ἀγάπης Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Θεολόγου «μή παντί πνεύματι πιστεύετε, ἀλλά δοκιμάζετε τά πνεύματα εἰ ἐκ τοῦ Θεοῦ ἐστιν» (Ἰω. Α΄, 4, 1).
Παιδιά μας,
Καλοῦμε ὅλους σέ πανστρατιά
προσευχῆς, ἡ ὁποία ἄλλωστε ἀποτελεῖ καί τό κατ’ ἐξοχήν ὅπλο τῶν
Χριστιανῶν, ὥστε μαζί καί μέ τήν τήρηση τῶν ἰατρικῶν ὁδηγιῶν καί μέ
τήν βοήθεια τῶν ἐπιστημονικῶν ἐπιτευγμάτων, νά ἐκλείψει ἡ πανδημία
καί ἡ ὀσμή θανάτου ἀπό τήν ἀνθρωπότητα καί ὅλοι ἑνωμένοι νά δοξάζουμε
τόν Ἀρχηγό τῆς Πίστεώς μας, Ἰησοῦ Χριστό, ὁ Ὁποῖος ἦλθε σέ αὐτόν τόν
κόσμο «ἵνα ζωήν ἔχωμεν καί περισσόν
ἔχωμεν» (Ἰω. 10, 10).
Μετά τῆς ἐν Κυρίῳ ἀγάπης καί πολλῶν
πατρικῶν εὐχῶν.
† Ὁ Μυτιλήνης, Ἐρεσσοῦ καί Πλωμαρίου Ἰάκωβος
† Ὁ Γουμενίσσης, Ἀξιουπόλεως καί Πολυκάστρου Δημήτριος
† Ὁ Βεροίας, Ναούσης καί Καμπανίας Παντελεήμων
† Ὁ Διδυμοτείχου, Ὀρεστιάδος καί Σουφλίου Δαμασκηνός
† Ὁ Δρυϊνουπόλεως, Πωγωνιανῆς καί Κονίτσης Ἀνδρέας
† Ὁ Ξάνθης καί Περιθεωρίου Παντελεήμων
† Ὁ Ἄρτης Καλλίνικος
† Ὁ Ἰλίου, Ἀχαρνῶν καί Πετρουπόλεως Ἀθηναγόρας
† Ὁ Ζακύνθου Διονύσιος
† Ὁ Κηφισίας, Ἀμαρουσίου καί Ὠρωποῦ Κύριλλος
† Ὁ Νέας Ἰωνίας, Φιλαδελφείας, Ἡρακλείου καί Χαλκηδόνος Γαβριήλ
† Ὁ Γλυφάδας, Ἑλληνικοῦ, Βούλας, Βουλιαγμένης καί Βάρης Ἀντώνιος
Ὁ Ἀρχιγραμματεύς
† Ὁ Ὠρεῶν Φιλόθεος
Ὁ Ἀρχιγραμματεύς
† Ὁ Ὠρεῶν Φιλόθεος
Συνδέετε τα μυστήρια και μάλιστα τη Θεία Ευχαριστία, με το εμβόλιο, ως ελπίδα ανεμπόδιστης συμμετοχής;
ΑπάντησηΔιαγραφήΜέσα στο κείμενο με τη θεωρητικολογία περί στήριξης των ιατρών κλπ, με ωραία λόγια, δίχως έργα, περιλαμβάνεται και η φράση αυτή. Ανεμπόδιστη συμμετοχή στη Θεία Ευχαριστία, το εμβόλιο; Μήπως υποκαθιστά και την εξομολόγηση; Μήπως τη συγχωρητικότητα και την πίστη;
Τί σκοπό έχει αυτή η εγκύκλιος;
Και το "ίνα πάντες έν ώσι", αν κατάλαβα καλά, το τοποθετείτε μόνο στους εμβολιασμένους ή στους υποστηρικτές μόνο μιάς άποψης; Δηλαδή αν κάποιος δεν εμβολιαστεί, για όποιο λόγο, δεν ανήκει στο εν, αλλά η φωνή του προκαλεί σύγχυση; Αυτό είναι το "έν" στο κείμενο του Ευαγγελίου;
Αντί να καλλιεργείται η ενότητα, ιδίως σε αυτόν τον καιρό που προβάλλεται ο διχασμός και η διχόνοια, δημοσιεύετε τέτοια κείμενα; Αντί να αγκαλιάσετε όλους ανεξαιρέτως, στο περιβάλλον στέρησης των ελευθεριών που δημιουργείται από τους ισχυρούς, εσείς στρέφεστε διχαστικά και μονόπλευρα, υποκαθιστώντας τον προσωπικό γιατρό του κάθε πολίτη; Και το ωραιοποιείτε με θεολογικό μανδύα;
Και φυσικά κουβέντα για μετάνοια και επιστροφή στο Θεό.
Ο Θεός να μας συγχωρέσει.
Ένας αμαρτωλός, ο οποίος και μετά τον εμβολιασμό του αισθάνεται το ίδιο.
Δεν του έδωσε το εμβόλιο τον αγιασμό, που τάζετε σαν καλοί πολιτικοί.
6:29 τα λέτε ορθόδοξα....
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτά που γράφεις 6.29 δεν είναι εκκλησιαστικά ή μάλλον δεν είναι λόγια του Ευαγγελίου. Αν κάποιος προσπαθεί να με σκοτώσει με όπλο θα σταθώ ακίνητος να με δολοφονήσει. Όσοι δεν κάνουν τον εμβόλιο είναι δημόσιος κίνδυνος. Η Εκκλησία να αναλάβει την ευθύνη της. Όσοι δεν φορούν μάσκα να μην μπαίνουν στο ναό. Όσοι κληρικοί δεν πειθαρχούν να καθίσουν σπίτι τους. Να παίρνουν τον μισθό τους αλλά να μην φορούν πετραχήλι μέχρι συμμορφωθούν. Εγώ δεν πάω σε καφενεία και συναυλίες αλλά στην Εκκλησία. Όταν ο Ναός δεν μου παρέχει ασφάλεια θα καθίσω στο σπίτι μου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔημήτριος Αργυρόπουλος
Αγαπητέ μου, κάποτε ένας "ασυνείδητος" παπάς (από αυτούς που δεν πρέπει να φορούν πετραχήλι), κοινωνούσε λεπρούς, υγιείς και τον εαφτό του μαζί. Είχε στενή επαφή με τους λεπρούς (πριν τη θεραπεία της λέπρας) και κυκλοφορούσε μετά στον κόσμο, στην αγορά, ο απείθαρχος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑλλά τί να πείς. Ο Θεός πήγε και τον αγίασε. Καταλαβαίνεις..
Βέβαια και ποιός ειναι ο Θεός, εδώ που τα λέμε;
Ο ναος ο οικος του θεου φοβασαι μη σε κολλησει κ.αργυροπουλε;γιατι εγω εκει παω ξεροντας οτι δε θα κολλησω τπτ!χωρις μασκα κ αντισυπτικα!ο φοβος σας κυριευσε ολους!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπισης μονο εκει παω κ 2 χρονια τωρα δεν επαθα τπτ γιατι ποτε δεν πιστεψα οτι θα κολλησω τπτ!
Ελενη
Aδελφέ μου, και εσύ που φοβάσαι, στην αγκαλιά του Χριστού είσαι. Μέσα στην Εκκλησία είσαι και σ' αγαπάμε όλοι, ανεξαιρέτως.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜιλάς για ασφάλεια! Ποιά ασφάλεια; Το σωστό είναι, είμαστε εμείς ασφαλείς για τους διπλανούς μας; Λέει ο Χριστός μας, μη φοβάστε αυτούς που σκοτώνουν το σώμα, αλλά αυτούς που σκοτώνουν την ψυχή.
Άραγε πόσες φορές σταθήκαμε επικίνδυνοι για τους ανθρώπους; Και όχι μόνο, αλλά σκοτώσαμε τους διπλανούς μας, στην ψυχή και το σώμα, με τις αμαρτίες μας, και το δικαίωμα στο διάβολο.
Δαγκώνεται λέει το Ευαγγέλιο, ο ένας τον άλλον!
Γι' αυτό να μιμείσαι τον τελώνη, όχι το Φαρισαίο. Ο Φαρισαίος μπαίνει στην Εκκλησία και λέει: Εγώ ο υπεύθυνος φοράω μάσκα, κοίτα τους ανεύθυνους, δε φοράνε. Ή λέει: Εγώ ο πιστός δε φοράω μάσκα, κοίτα τους απίστους, φοράνε.
Ενώ ο τελώνης, φοράει ή όχι μάσκα, λέει: O Θεός ιλάσθητί μοι τω αμαρτωλώ. Και δεν ξέρει τί φοράει ο διπλανός του. Βλέπει την ψυχή του και συμπορεύεται με τους άλλους στη Βασιλεία του Θεού.
Όλοι χωράμε στην αγκαλιά του Χριστού και όλοι οι Βαπτισμένοι είμαστε στην Εκκλησία. Στόχος είναι η Αγιότητα, η αιώνια ζωή που μας έδωσε ο Κύριός μας. Προσωπικά και συλλογικά. Ο Άγιος Παϊσιος έλεγε, ας γεμίσει ο Παράδεισος και ας μείνω απέξω. Τέτοιαν αγάπην είχε.
Και αν φοβάσαι δεν πειράζει. Δόξα τω Θεώ, να λέμε πάντα.
Άλλωστε και ιατρικά να το δείς, αν εμβολιαστείς είσαι θωρακισμένος για τον κορωνοϊό. Είτε είσαι κοντά σε ανεμβολίαστο, είτε σε εμβολιασμένο, και να μολυνθείς, ήπια θα το περάσεις.
Αν εν τω μεταξύ νιώθεις ασφαλής για τους άλλους, να προσέχεις τα λόγια του Α. Παύλου: ο δοκών εστάναι, βλεπέτω μη πέση.
Η Παναγία μάνα μας, να σε σκέπει.