Εσπερινός των Τριών Ιεραρχών στο Αγρίνιο
Στην ακολουθία του πανηγυρικού
Εσπερινού της εορτής των Τριών Ιεραρχών, στον Ιερό Ναό Αγίας Τριάδος Αγρινίου χοροστάτησε
σήμερα το απόγευμα ο Σεβασμιώτατος
Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεος και Τοποτηρητής της Ιεράς
Μητροπόλεως Αιτωλίας και Ακαρνανίας.
Η λατρευτική αυτή σύναξη τελείται κάθε χρόνο με πρωτοβουλία του τοπικού παραρτήματος Αιτωλοακαρνανίας της Πανελληνίου Ενώσεως Θεολόγων. Το Διοικητικό Συμβούλιο προσκάλεσε τον Σεβασμιώτατο να χοροστατήσει στην ακολουθία και να απευθύνει επίκαιρη ομιλία προς τα μέλη του Συλλόγου και στη συνέχεια να ευλογήσει την αγιοβασιλόπιτα των θεολόγων.
Ο Σεβασμιώτατος στην ομιλία του, κατ’ αρχάς ευχαρίστησε το Παράρτημα της Ενώσεως Θεολόγων Αιτωλοακαρνανίας για την πρόσκληση και τους επήνεσε για το έργο που επιτελούν στον χώρο της παιδείας, διότι αποτελούν τον σύνδεσμο μεταξύ της Ιεράς Μητροπόλεως και των Σχολείων.
Στην συνέχεια ανέπτυξε με
συντομία το έργο των Τριών Ιεραρχών, κατά τον κρίσιμο 4ο αιώνα. Συνήθως,
λέγεται ότι οι Τρεις Ιεράρχες έκαναν την σύνθεση μεταξύ Χριστιανισμού και
Ελληνισμού. Βεβαίως, γνώρισαν την αρχαία ελληνική σκέψη, αλλά όμως στην
πραγματικότητα έκαναν έναν σημαντικότατο έργο στον χώρο της Ορθόδοξης
θεολογίας.
Συγκεκριμένα, μερικοί Χριστιανοί
θεολόγοι προσπάθησαν να κατανοήσουν την σχέση μεταξύ του Θεού Πατρός και του
Υιού και Λόγου του Θεού με όρους της Ελληνικής φιλοσοφίας, ιδιαιτέρως της
Αριστοτελικής φιλοσοφίας και κατέληξαν σε αιρέσεις, χαρακτηρίζοντας τον Λόγο
του Θεού και το Άγιον Πνεύμα κτίσματα.
Τότε οι Καππαδόκες Πατέρες,
παραμένοντας πιστοί στην Προφητική και Αποστολική παράδοση, ότι ο Υιός και
Λόγος του Θεού είναι Θεός αληθινός, όπως και το Άγιον Πνεύμα είναι Θεός,
εξέφρασαν αυτήν την πίστη με όρους της εποχής τους, όπως ότι ο Υιός και Λόγος
είναι ομοούσιος με τον Πατέρα, και ότι ο Τριαδικός Θεός έχει την ίδια ουσία,
αλλά είναι τρία πρόσωπα – υποστάσεις και το κάθε πρόσωπο έχει ιδιαίτερο
υποστατικό ιδίωμα.
Έτσι, δεν έκαναν κάποια σύνθεση
μεταξύ της Ελληνικής φιλοσοφίας και της Χριστιανικής πίστεως, αλλά εξέφρασαν
την Αποκάλυψη του Ασάρκου και Σεσαρκωμένου Λόγου με όρους που χρησιμοποιούσαν
οι φιλοσοφούντες της εποχής τους. Αυτό σημαίνει ότι άλλο είναι η Αποκάλυψη του
Θεού και άλλο είναι η διατύπωσή της που γίνεται με κτιστά ρήματα και νοήματα. Ο
άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς έγραψε: «Κἄν τις τῶν Πατέρων τά αὐτά τοῖς ἔξω
φθέγγηται, ἀλλά ἐπί τῶν ρημάτων μόνον, ἐπί δέ τῶν νοημάτων πολύ τό μεταξύ».
Έπειτα, αναφέρθηκε στο ότι στην
εποχή μας κυκλοφορούν πολλά ρεύματα φιλοσοφικά, θεολογικά, και γι’ αυτό θα
πρέπει ως πατέρες και διδάσκαλοι της Εκκλησίας, κρατώντας την παράδοση των
Προφητών, των Αποστόλων και των Πατέρων, να την προσφέρουμε γόνιμα και
δημιουργικά στους ανθρώπους της εποχής μας.
Ο Σεβασμιώτατος αμέσως μετά
ευλόγησε και έκοψε την αγιοβασιλόπιτα του Συλλόγου και ευχήθηκε καλή χρονιά
στον πρόεδρο κ. Σπυρίδωνα Παπαθανασίου και τα μέλη του παραρτήματος, με τους
οποίους είχε μια εγκάρδια επικοινωνία.
Ο τοποτηρητής κατάφερε να βάλει στους κληρικούς και λαϊκούς την ιατρική μάσκα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΈκανε ότι δεν μπορούν πολλοί άλλοι να το κάνουν.
Αυτό Άγιε Ναυπάκτου είναι ένα θαύμα.
Σας ευχαριστούμε.