ΠΕΡΙ «ΜΕΤΑΛΛΑΓΜΕΝΗΣ» ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΗΣ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗΣ
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΟΤΤΑΔΑΚΗΣ
Διάβασα ότι,
το εμπορευματικό δαιμόνιο εποχής έχει ετοιμάσει «δεκάδες συσκευασίες όλες χωρίς ίχνος συστατικού ζωικής προέλευσης»,
κοινώς μεγάλη σειρά με νηστευτικά υποκατάστατα για όποιον «θέλει να περάσει τη Σαρακοστή με τη λιγότερη δυνατή στέρηση»!
Ενδεικτικά, γάλα σόγιας, αμυγδάλου, βρώμης, καρύδας … γιαούρτι αμυγδάλου …
λευκό τυρί υποκατάστατο φέτας … Μόνο κρέας δεν έχουν βγάλει νηστίσιμο-σ.δ.
έβγαλαν, νόστιμο και ωφέλιμο, ως άκουσα στις ειδήσεις-και πριν ολοκληρώσω τη
σκέψη μου παρατηρώ την επιγραφή στο κάτω ράφι. Λουκάνικα φυτικής προέλευσης».
Διάβασα, δηλαδή ότι, το
εμπορευματικό δαιμόνιο εποχής, όχι άμοιρο και θρησκευτικής ευαισθησίας έχει
ετοιμάσει και προτείνει μια ακόμα πιο
ανάλαφρη νηστεία-«με τη λιγότερη δυνατή στέρηση»-κοινώς πιο βολική, για το όχι
και τόσο αυστηρό νηστευτικά, όσο το αντίστοιχο Πασχαλινό, σαραντάμερο των Χριστουγέννων.
Με άλλα λόγια ότι, πλάι στη γνωστή «παραδοσιακή» νηστεία, τι … χαρά, τι …
ευλογία, σήμερα έχουμε, όπως άλλωστε και σε όχι λίγα άλλα, «μεταλλαγμένη», και την πριν τα Χριστούγεννα νηστεία των σαράντα
ημερών!
Παρά ταύτα το πρόβλημα δεν είναι ακριβώς
αυτό. Το πρόβλημα είναι ότι και με
αυτό, το θέμα της πνευματικής προετοιμασίας του χριστιανού για τη Μεγάλη
Δεσποτική γιορτή της Χριστού Γεννήσεως επικεντρώνεται
πάλι, αν δεν εξαντλείται, στο υλικό μέρος της νηστείας, το φαγώσιμο, το
στομαχικό! Πράγμα που είναι εντελώς αντίθετο,
από τούτο απαράδεκτο, ως και
ανατρεπτικό, και αντί-χριστιανικό, σε
σχέση με το καίριο και ουσιαστικό μέρος, νόημα, στόχο, σκοπό της νηστείας, που όρισαν πρώτιστα και κύρια
Ιησούς Χριστός, ο Θεάνθρωπος Υιός του Θεού, και Θεός ημών, κι ακόλουθα Παύλος ο
Απόστολος των Εθνών, Άγιος και Μέγας
Βασίλειος, Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος για να περιοριστούμε σ’ αυτούς κορυφαία
και ενδεικτικά.
Συγκεκριμένα:
Α. Ο
Ιησούς Χριστός.
1.
Ορίζει ως πρώτο και βασικό. «Ακούετε και συνίετε. Ου το εισερχόμενον
εις το στόμα κοινοί τον άνθρωπον, αλλά το εκπορευόμενον εκ του στόματος τούτο
κοινοί τον άνθρωπον»-«Ακούστε με και καταλάβετέ το. Τον άνθρωπο δεν τον κάνει
ακάθαρτο-αμαρτωλό- ό,τι μπαίνει από το στόμα, αλλά ό,τι βγαίνει από το στόμα. Αυτό
κάνει τον άνθρωπο ακάθαρτο-αμαρτωλό». Και προσθέτει απλά, λιτά, καθαρά, ρητά,
ενδεικτικά. «Ό,τι μπαίνει από το στόμα προχωρεί στην κοιλιά, κι έπειτα
αποβάλλεται στο αποχωρητήριο. Όσα όμως
βγαίνουν από το στόμα, προέρχονται από την καρδιά, κι αυτά είναι που κάνουν
ακάθαρτο-αμαρτωλό τον άνθρωπο. Γιατί από την καρδιά βγαίνουν πονηρές σκέψεις,
φόνοι, μοιχείες, πορνείες, κλοπές, βλαστήμιες,
ψευδομαρτυρίες…»-Ματθ.15,10-11 και 17-19.
2.
Και, στην προγραμματική, ας πούμε έτσι,
Ομιλία του στο Όρος, θέλει, και θεωρεί,
και ορίζει ως άριστη τη μη επιδεικτική νηστεία, την αθόρυβη νηστεία, αυτή που ξέρει μόνο αυτός που την επιτελεί
και ο Θεός. «Εσύ όταν νηστεύεις, περιποιήσου τα μαλλιά σου, και νίψε το
πρόσωπό σου, για να μη φανεί στους
ανθρώπους η νηστεία σου, αλλά στον Πατέρα σου, που βλέπει τις κρυφές
πράξεις. Και ο Πατέρας σου που βλέπει τις κρυφές πράξεις, θα σου το ανταποδώσει
φανερά»-Ματθ.6,17-18.
Β. Ο
Απόστολος Παύλος.
«Να δέχεστε όποιον έχει ασθενική πίστη, χωρίς να επικρίνετε τις απόψεις του. Για παράδειγμα, ένας πιστεύει
πως μπορεί να φάει απ’ όλα, ενώ
κάποιος άλλος έχει ασθενική πίστη και
τρώει μόνο χόρτα. Αυτός που τρώει απ’ όλα να μην περιφρονεί εκείνον που δεν τρώει. Κι εκείνος που δεν τρώει, να μην κατακρίνει εκείνον που τρώει, γιατί
ο Θεός τον έχει δεχτεί στην εκκλησία του.
Ποιος είσαι συ που θα κρίνεις ξένον υπηρέτη; Μόνο ο Κύριος του μπορεί να κρίνει
αν στέκεται ή όχι στην πίστη του, γιατί ο Θεός έχει την δύναμη να τον
στηρίξει»-Ρωμ.14,1-4.
Γ. Ο
Άγιος και Μέγας Βασίλειος.
«Αληθής νηστεία, η του κακού αλλοτρίωσις,
εγκράτεια γλώσσης, θυμού αποχή, επιθυμιών χωρισμός, καταλαλιάς, ψεύδους,
επιορκίας. Η τούτων ένδεια νηστεία εστίν αληθής»-«Αληθινή-χριστιανική-νηστεία είναι η αποξένωση από το κακό, ενδεικτικά,
η εγκράτεια στη γλώσσα, η αποχή από το θυμό, ο χωρισμός από κακές επιθυμίες, όπως
η καταλαλιά, τα ψεύδη, η επιορκία. Η φτώχεια σε αυτά είναι η αληθινή νηστεία»-2η
Ομιλία για τη νηστεία.
Δ. Ο
Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος.
«Πώς μπορεί κάποιος που τυπικά νηστεύει, δηλαδή, που ακολουθεί τους
διατροφικούς περιορισμούς, που έχει ορίσει η Εκκλησία, ουσιαστικά να μη νηστεύει; Αυτό συμβαίνει, όταν αποφεύγει, βέβαια,
τα φαγητά που δεν πρέπει να φάει στην περίοδο της νηστείας, αλλά δεν αποφεύγει τα αμαρτήματα ή άλλες
κακές του συνήθειες ! Και πώς
αυτός που τυπικά δε νηστεύει, ουσιαστικά
μπορεί να νηστεύει; Όταν, συνεχίζει βέβαια να απολαμβάνει την τροφή που έτρωγε
και πριν τη νηστεία. Αλλά ! Αποφεύγει να
γευτεί τις αμαρτίες που συνηθίζει να κάνει. Σας λέω, μάλιστα, ότι αυτή η νηστεία είναι καλύτερη από εκείνη, όχι
μόνο καλύτερη, αλλά και ελαφρότερη.
Για να αποφύγουν τους διατροφικούς ή άλλους
περιορισμούς της νηστείας πολλοί επικαλούνται ως λόγο κάποια σωματική ασθένεια,
π.χ. μια φοβερή αλλεργία. Γεμίζω ψώρα λένε, δεν μπορώ να την υπομείνω … δεν
αντέχω να περνάω με λίγα χορταρικά. Πολλά
τέτοια άκουγα να λένε όχι λίγοι τότε-στην περίοδο της Μεγάλης
Τεσσαρακοστής. Για την πνευματική
νηστεία όμως καμιά παρόμοια δικαιολογία δεν μπορεί να επικαλεστεί κανείς. Μπορείς, λοιπόν, να απολαμβάνεις το
λουτρό σου, να συνεχίσεις να τρως τα φαγητά που συνηθίζεις, να πίνεις με μέτρο
το κρασί σου, κι αν θέλεις και λίγο
κρέας να φας, δε σε εμποδίζει
κανείς. Απόλαυσε όλα τα φαγητά, άπεχε
όμως από την αμαρτία ! Είδες πόσο εύκολη για όλους είναι αυτή η
νηστεία; Δεν μπορεί να επικαλεστεί κανείς σωματική ασθένεια για να απαλλαγεί, γιατί είναι καθαρά πνευματικό το άθλημα και
το συνακόλουθο κατόρθωμα!
Με
άλλα λόγια, η νηστεία είναι άθλημα καθαρά πνευματικό, ακριβώς εδώ βρίσκεται
η αξία και η συνακόλουθη ωφέλειά της! Δεν
είναι μια απλή αλλαγή διαιτολογίου, μια απλή αποφυγή βρώσης κάποιων φαγητών.
Και εδώ ακριβώς έχει γίνει και γίνεται το μέγα λάθος, η μεγάλη
αντιστροφή των πραγμάτων. Ότι αυτό δυστυχώς προβάλλεται ως το κυρίαρχο στις
σχετικές εκκλησιαστικές περιόδους, και το χειρότερο, πλην φυσικό παρεπόμενο, αυτό
κατά κύριο λόγο έχει εισπραχθεί, εισπράττεται και ακολουθείται ως
πνευματικό τάχα επίτευγμα από ευρείες λαϊκές μάζες χριστιανών ορθόδοξων.
Ο Άγιος Ιωάννης ο
Χρυσόστομος με τη θαυμάσια. ουσιαστική, για πολλούς ίσως και τολμηρή
διάκριση που κάνει, βάζει τα πράγματα στη θέση τους, αποκαθιστά το πράγμα
στη φυσική τάξη του από πλευράς χριστιανικής. Το κυρίαρχο στη νηστεία, λέει, είναι το πνευματικό, όχι το υλικό μέρος
της, όχι ο διατροφικός περιορισμός.
Η νηστεία επισημαίνει είναι κυρίως πνευματική άσκηση, και οι σχετικές
εκκλησιαστικές περίοδοι έχουν καθιερωθεί, ως σταθμοί και περίοδοι πνευματικής
ανασύνταξης, όχι απλής αλλαγής διαιτολογίου. Ο διατροφικός περιορισμός είναι
μόνο το ξυπνητήρι, αυτός είναι ο σκοπός του, αποκλειστικά και μόνο αυτός
είναι ο ρόλος και ο λόγος της ύπαρξής του. Είναι κάτι σαν βουκέντρα που
παρακινεί στην πνευματική νηστεία, και καταξιώνεται μόνο αν υπηρετεί αυτό το
σκοπό. Πολύ περισσότερο δεν
αποτελεί αυτόνομο συστατικό αγιοσύνης, ως νομίζουν πολλοί.
Ο Άγιος είναι απόλυτα
ξεκάθαρος. Όποιος ακολουθεί τη νηστεία ως απλό διατροφικό περιορισμό, και όχι
πρωταρχικά και κυρίαρχα ως πνευματική άσκηση, ως αποστασιοποίηση από την
αμαρτία, ως ένταση της διάθεσης για προσευχή, ως άσκηση της αρετής, ουσιαστικά
δε νηστεύει, απλώς αλλάζει διαιτολόγιο. Και φτάνει να πει ότι εκείνος που
και σε περίοδο νηστείας συνεχίζει να τρώει αυτά που και πριν, αλλά αποφεύγει
να γευτεί την αμαρτία και τα παρεπόμενά της, άρα, που εντείνει τον αγώνα
να αλλάξει τον εαυτό του, αυτός νηστεύει πραγματικά ! «Καν κρεών απογεύεσθαι μέλλης, ο κωλύων
ουδείς. Πάντων απόλαυσον, μόνον αμαρτίας απόστηθι». Απόλαυσε όλα τα
φαγητά σου, όπως πριν, μόνο από ένα πράγμα κράτησε αποστάσεις, από την αμαρτία.
Αυτό αποτελεί το ουσιαστικό όλο της νηστείας, και οι περίοδοι νηστείας,
Σαρακοστή Χριστουγέννων, Μεγάλη του Πάσχα, της Παναγίας κλπ. έχουν καθιερωθεί
από την Εκκλησία ως σταθμοί άσκησης σε πνευματική ανασύνταξη, και ανανέωση!
Το διατροφικό μέρος έχει μόνο
βοηθητικό ρόλο ! Αυτή είναι η χριστιανική τάξη των πραγμάτων. «Της ψυχής καθαρόν εστί το κατόρθωμα»! Είναι καθαρά πνευματικό το άθλημα και
επίτευγμα. Όλα τα άλλα αποτελούν αντιστροφή ή διαστροφή των πραγμάτων»-Ομιλία
στην Αγία και Μεγάλη Κυριακή του Πάσχα.
Να ολοκληρώσουμε όμως τώρα
με μια τηλεγραφική αναφορά σε όσα γράφει ο Απ. Παύλος για την πάνω από τις
δυνάμεις τους γενναιόδωρη οικονομική προσφορά των χριστιανών της Μακεδονίας προς
ενίσχυση των ευρισκόμενων σε ανάγκη χριστιανών των Ιεροσολύμων. «Αυθαίρετοι, γράφει,
μετά πολλής παρακλήσεως δεόμενοι ημών την χάριν και την κοινωνίαν της διακονίας
της εις τους αγίους»-«Από μόνοι τους, χωρίς να τους το ζητήσει κανείς, μας
παρακαλούσαν να τους κάνουμε τη χάρη να δεχτούμε την προσφορά τους γι
αυτούς»-2Κορ.8,4. Να ολοκληρώσουμε επανερχόμενοι στο υλικό-οικονομικό μέρος της
νηστείας από άλλη όντως χριστιανική οδό, αυτή της αγάπης για τον
ελάχιστο του Χριστού αδελφό. Να κάνουμε αυτό το Χριστουγεννιάτικο σαραντάμερο νηστεία
ολιγάρκειας, όχι νηστεία υψηλού κόστους, όπως αν θυμάμαι καλά καυχιόταν
ανεπίγνωστα ίσως ότι έκανε κάποια ευσεβής ψυχή. Και, το οικονομικό
περίσσευμα ημών, να διατεθεί στο εκείνων υστέρημα-στ.13. Αυτό θα αποτελούσε
το ολοκλήρωμα μιας χριστιανικής, μιας ορθόδοξης, γνήσιας, αληθινής νηστευτικής
μετάλλαξης!
Αθανάσιος
Κοτταδάκης
Οι ανάλαφρες νηστείες είναι μια πραγματικότητα όχι μόνο για εμάς στον κόσμο αλλά και για τον μοναχισμό. Δεν τρώμε βούτυρο αλλά βιτάμ. Όχι τηγανιτές πατάτες με λάδι αλλά με σπορέλαιο. Βιβλία ολόκληρα από νηστήσιμα εμιγκρέ φαγητά. Η ασκητικότατα της νηστείας είναι παρελθόν. Οι Πατέρες είναι μόνο να τους διαβάζουν αλλά όχι να τους ακολουθούν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΦτάσαμε πλέον σε εποχές εδώ και χρόνια στην εποχή της "νηστευτικής μετάλλαξης". Από νηστεία καταπολέμησης παθών την κάναμε γαστρονομική αλλαγή. Ο κατήφορος δεν έχει όρια. Ο κυματοθραύστης
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο διάβασα κάπου και μου άρεσε και το καταθέτω εδώ γιατί μάλλον δένει με τα όσα πνευματικά, ωφέλημα και επίκαιρα μας γράφει ο κ. Κοτταδάκης
ΑπάντησηΔιαγραφή‘’ Να νηστέψεις μα να μην κοροϊδέψεις, τον Θεό, τους ανθρώπους και πρωτίστως το εαυτό σου’’
Να γίνει τουλάχιστον η προσπάθεια.
Πριν λιθοβολήσετε όλους τους νηστεύοντες την "χημική" νηστεία, αναλογιστείτε ότι ο υπερβάλλων πλούτος των καταναλωτικών αγαθών μη ζωϊκής προέλευσης απευθύνεται κυρίως στους vegan, που αριθμητικά είναι πολύ περισσότεροι από τους νηστεύοντες. Μη συγκρίσιμα αγαθά ούτε στην διατροφική αξία ούτε στην απόλαυση.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌταν λέμε νηστεία πρέπει να εννοούμε νηστεία Ορθόδοξη και όχι με κατασκευάσματα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌμως η νηστεία είναι και σωματική, δηλαδή στέρηση τροφών, δηλαδή κατάπαυση της γαστριμαργίας -φιληδονίας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπίσης, αγαπητέ Αναστάσιε, σε παρακαλώ να αναρτήσεις την χθεσινή λαμπρή, αθωωτική απόφαση του δικαστηρίου για τον Σεβασμιώτατο επίσκοπο Κυθήρων. Εύχομαι από καρδιάς να αθωωθεί και ο αγαπητός π. Αναστάσιος Γκοτσόπουλος από το Δευτεροβάθμιο Δικαστήριο, ο οποίος αυθαίρετα και παράνομα έχει καταδικαστεί πρωτοδίκως.
Οπως δυστυχώς προβάλλεται η νηστεία από την εκκλησία καταντά αυτοσκοπός.Δίνεται η εντύπωση ότι η σχέση του χριστιανού με τη νηστεία είναι το παν. Ο άνθρωπος σώζεται ή χάνεται μόνο αν νηστεύει,Το "δοκιμαζέτω ο άνθρωπος εαυτόν και ουτως εκ του άρτου εσθιέτω και εκ του ποτηρίου πινέτω¨συνοψίζεται στην τήρηση της νηστείας της Τετάρτης και της Παρασκευής.Μην ξεχνάμε την παραβολή του τελώνου και του Φαρισαίου. Το πρώτο που του "χτύπηεσε" ο Κύριος ήταν το "νηστεύω δις του Σαββάτου", Η μεταφορά των μοναστηριακών νηστειών στην καθημερινότητα σίγουρα θα μεταλλάξει την νηστεια. Οι Άγιοι Απόστολοι όρισαν νηστεια Τετάρτη Παρασκευή και την Μ,Τεσσαρακοστή, Η νηστεία των Χριστουγέννων ήταν εβδομαδιαία. Γιατί λοιπόν τόσες επιπλέον νηστείες; Ο ανθρωπος δεν αποτελείται μόνο από πεπτικό σύστημα.Μήπως η υπερπροβολή της νηστείας κρύβει εμμεσο τρόπο άσκησης εξουσίας; .Δεν θα καθοριζε ο Κύριος χρόνους και περιόδους νηστείας; Η ρήση του Μ. Βασιλείου "αληθής νηστεία η των κακών αποχή " τα λέει όλα. Χρειάζεται πραγματική νηστεία με συντριβή και ταπείνωση για να εχει η νηστεία νόημα. Και αυτό προϋποθέτει ψυχική διάθεση ενσυναίσθηση και πάνω απ'όλα ελεύθερη επιλογή. Διαφορετικά ματαιοπονούμε
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ ανάρτηση για την αθώωση του Μητροπολίτη Κυθήρων, του λίαν αγαπητού μου από τη μακρά διακονία του στις Σπέτσες πατρός Σεραφείμ έχει ως εξής. «Σύμφωνα με μέσα ενημέρωσης στις 20 Μαρτίου 2020 ο Μητροπολίτης Κυθήρων Σεραφείμ άνοιξε τις πόρτες του Μητροπολιτικού ναού του Εσταυρωμένου στη Χώρα των Κυθήρων και κάλεσε τους πιστούς στη λειτουργία-σ.δ. Ακολουθία-για τους Χαιρετισμούς, την οποία τέλεσε κανονικά, παρά τη σχετική απαγόρευση, με τις καμπάνες να χτυπούν και να καλούν τους πιστούς να προσέλθουν στην εκκλησία. Την επομένη ο Μητροπολίτης παρουσιάστηκε στο ΑΤ του νησιού και υποστήριξε ότι δεν είχε φτάσει η εγκύκλιος του Ιερώνυμου-σ.δ. της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου. Σχηματίστηκε δικογραφία και αφέθηκε ελεύθερος». Η διαφορά είναι αισθητή. Ο Δεσπότης είναι σαν να είπε, αν είχε φτάσει «η εγκύκλιος του Ιερώνυμου», θα έκανα υπακοή, ήγουν δε θα τελούσα την Ακολουθία. Αθανάσιος Κοτταδάκης
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπαντήσατε σε λάθος ανάρτηση! Εσκεμμένα ή επειδή χάθηκε στη λίστα των σχολίων (γιατί είναι αλήθεια ότι δυσκολεύτηκα να εντοπίσω το θέμα όπου έπρεπε να αναρτηθεί το σχόλιο που έκανα).
ΔιαγραφήΧαίρομαι που παραμένει φίλος σας ο σεβασμιώτατος Σεραφείμ και μετά τη λειτουργία του Πάσχα και τη λιτανεία του 2021! Επίσης χαίρομαι που η δικαιοσύνη έχει παρωπίδες και βλέπει τόσο μεμονωμένα τα γεγονότα!
Προσωπικά θεωρώ ότι ο σεβασμιώτατος ελίχθηκε έξυπνα, αλλά και με κατανόηση στην κατάντια που έχει περιπέσει η πολιτεία. Σχετικά θυμάμαι τη φράση του Τζαβέλα προς τον Αλή Πασά: "Χαίρομαι που εγέλασα έναν δόλιο!" Ενώ λειτουργικά έπραξε το σωστό και πολιτειακά το λάθος, είπε πολιτειακά την ορθή δικαιολογία για να δικαιολογήσει γιατί δεν έπραξε το λειτουργικά άτοπο.
Τελικώς δεν ισχύει αυτό που ισχυρίζεστε σχετικά με την αθώωση του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Κυθήρων Σεραφείμ.
ΔιαγραφήΕνδεικτικά:
"Κατά τήν διεξαγωγήν τῆς ἐν θέματι δίκης παρίστατο ὡς μάρτυς ὑπερασπίσεως ὁ συμπατριώτης μας κ.Γαβριήλ Νικηφοράκης, Δικηγόρος, ὁ ὁποῖος δύναται νά βεβαιώσῃ ὅτι εἰς τό Δικαστήριον δέν ἔγινε λόγος περί ἀγνοίας μου τῆς ἀπαγορευτικῆς διατάξεως τῆς ἐν λόγῳ Κ.Υ.Α., ἡ ὁποία παρεκώλυε τήν Θείαν Λατρείαν καί πᾶσαν Θείαν Ἱερουργίαν κατά τόν Μάρτιον 2020 (ἀπό 16ης ἕως 30ῆς τοῦ μηνός αὐτοῦ). Συνεπῶς ἡ δικαίωσίς μου δέν ἔχει καμμίαν σχέσιν μέ τό ἀναγραφόμενο εἰς τά «Κυθηραϊκά»: «Στήν Ἀστυνομία τότε εἶχε ἐπικαλεσθεῖ (ὁ Μητροπολίτης) ὅτι δέν εἶχε φθάσει ἡ σχετική ἐγκύκλιος κάτι τό ὁποῖο, προφανῶς, ἐλήφθη ὑπ’ ὄψιν τοῦ Δικαστηρίου».
Βασικοί λόγοι τῆς ἀθωώσεώς μου ἦσαν: Σύγκρουση καθηκόντων, σύμφωνα μέ τό ἄρθρο 33 Π.Κ., ἡ ἔλλειψις δόλου καί ἡ μή ὕπαρξις θλιβερῶν ἀποτελεσμάτων (κρουσμάτων ἤ θανάτου προσώπων) ἐκ τῆς ἐνέργειάς μου αὐτῆς. Δέν συνετελέσθη δηλ. παραβίασις τοῦ ἄρθρου 285, παρ.3 τοῦ Π.Κ. Αὐτά ἐπεσήμανε κατά τήν κατάθεσιν τῆς μαρτυρίας του καί ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Πειραιῶς κ.Σεραφείμ, εἰδήμων περί τά νομικά θέματα."
Στον ακόλουθο σύνδεσμο η πλήρης δήλωσή του.
https://www.imkythiron.gr/index.php/eidiseis/teleftaia-nea/5938-dilosis-sev-mitropolitou-kythiron-antikythiron-serafeim-8-12-2022
Τελικά τα πράγματα με το σεβασμιώτατο, και ελπίζουμε ακόμα αγαπητό σας, Μητροπολίτη Κυθήρων δεν ήταν όπως τα παρουσιάσατε και όπως τα αξιολογήσαμε. Στον ακόλουθο σύνδεσμο θα δείτε ανακοίνωσή του σχετικά με τους λόγους αθώωσής του.
ΔιαγραφήΕνδεικτικά γράφει:
"Κατά τήν διεξαγωγήν τῆς ἐν θέματι δίκης παρίστατο ὡς μάρτυς ὑπερασπίσεως ὁ συμπατριώτης μας κ.Γαβριήλ Νικηφοράκης, Δικηγόρος, ὁ ὁποῖος δύναται νά βεβαιώσῃ ὅτι εἰς τό Δικαστήριον δέν ἔγινε λόγος περί ἀγνοίας μου τῆς ἀπαγορευτικῆς διατάξεως τῆς ἐν λόγῳ Κ.Υ.Α., ἡ ὁποία παρεκώλυε τήν Θείαν Λατρείαν καί πᾶσαν Θείαν Ἱερουργίαν κατά τόν Μάρτιον 2020 (ἀπό 16ης ἕως 30ῆς τοῦ μηνός αὐτοῦ). Συνεπῶς ἡ δικαίωσίς μου δέν ἔχει καμμίαν σχέσιν μέ τό ἀναγραφόμενο εἰς τά «Κυθηραϊκά»: «Στήν Ἀστυνομία τότε εἶχε ἐπικαλεσθεῖ (ὁ Μητροπολίτης) ὅτι δέν εἶχε φθάσει ἡ σχετική ἐγκύκλιος κάτι τό ὁποῖο, προφανῶς, ἐλήφθη ὑπ’ ὄψιν τοῦ Δικαστηρίου».
Βασικοί λόγοι τῆς ἀθωώσεώς μου ἦσαν: Σύγκρουση καθηκόντων, σύμφωνα μέ τό ἄρθρο 33 Π.Κ., ἡ ἔλλειψις δόλου καί ἡ μή ὕπαρξις θλιβερῶν ἀποτελεσμάτων (κρουσμάτων ἤ θανάτου προσώπων) ἐκ τῆς ἐνέργειάς μου αὐτῆς. Δέν συνετελέσθη δηλ. παραβίασις τοῦ ἄρθρου 285, παρ.3 τοῦ Π.Κ. Αὐτά ἐπεσήμανε κατά τήν κατάθεσιν τῆς μαρτυρίας του καί ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Πειραιῶς κ.Σεραφείμ, εἰδήμων περί τά νομικά θέματα."
Ολόκληρη η δήλωση εδώ
https://www.imkythiron.gr/index.php/eidiseis/teleftaia-nea/5938-dilosis-sev-mitropolitou-kythiron-antikythiron-serafeim-8-12-2022
Επίσης είχε γίνει λόγος και σε προγενέστερη ανάρτηση στο παρόν ιστολόγιο, κατά την περίοδο του συμβάντος, όπου από τότε ο σεβασμιώτατος αναιρούσε την εκδοχή περί μη έγκαιρης λήψης γνώσεως της εγκυκλίου.
https://anastasiosk.blogspot.com/2020/03/blog-post_319.html?m=1
(Είναι η 3η φορά που το στέλνω, αλλά ο ιστολόγος δεν είναι φίλος της αληθείας μάλλον!)
ΔιαγραφήΤελικά τα πράγματα με το σεβασμιώτατο, και ελπίζουμε ακόμα αγαπητό σας, Μητροπολίτη Κυθήρων δεν ήταν όπως τα παρουσιάσατε και όπως τα αξιολογήσαμε. Στον ακόλουθο σύνδεσμο θα δείτε ανακοίνωσή του σχετικά με τους λόγους αθώωσής του.
Ενδεικτικά γράφει:
"Κατά τήν διεξαγωγήν τῆς ἐν θέματι δίκης παρίστατο ὡς μάρτυς ὑπερασπίσεως ὁ συμπατριώτης μας κ.Γαβριήλ Νικηφοράκης, Δικηγόρος, ὁ ὁποῖος δύναται νά βεβαιώσῃ ὅτι εἰς τό Δικαστήριον δέν ἔγινε λόγος περί ἀγνοίας μου τῆς ἀπαγορευτικῆς διατάξεως τῆς ἐν λόγῳ Κ.Υ.Α., ἡ ὁποία παρεκώλυε τήν Θείαν Λατρείαν καί πᾶσαν Θείαν Ἱερουργίαν κατά τόν Μάρτιον 2020 (ἀπό 16ης ἕως 30ῆς τοῦ μηνός αὐτοῦ). Συνεπῶς ἡ δικαίωσίς μου δέν ἔχει καμμίαν σχέσιν μέ τό ἀναγραφόμενο εἰς τά «Κυθηραϊκά»: «Στήν Ἀστυνομία τότε εἶχε ἐπικαλεσθεῖ (ὁ Μητροπολίτης) ὅτι δέν εἶχε φθάσει ἡ σχετική ἐγκύκλιος κάτι τό ὁποῖο, προφανῶς, ἐλήφθη ὑπ’ ὄψιν τοῦ Δικαστηρίου».
Βασικοί λόγοι τῆς ἀθωώσεώς μου ἦσαν: Σύγκρουση καθηκόντων, σύμφωνα μέ τό ἄρθρο 33 Π.Κ., ἡ ἔλλειψις δόλου καί ἡ μή ὕπαρξις θλιβερῶν ἀποτελεσμάτων (κρουσμάτων ἤ θανάτου προσώπων) ἐκ τῆς ἐνέργειάς μου αὐτῆς. Δέν συνετελέσθη δηλ. παραβίασις τοῦ ἄρθρου 285, παρ.3 τοῦ Π.Κ. Αὐτά ἐπεσήμανε κατά τήν κατάθεσιν τῆς μαρτυρίας του καί ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Πειραιῶς κ.Σεραφείμ, εἰδήμων περί τά νομικά θέματα."
Ολόκληρη η δήλωση εδώ
https://www.imkythiron.gr/index.php/eidiseis/teleftaia-nea/5938-dilosis-sev-mitropolitou-kythiron-antikythiron-serafeim-8-12-2022
Επίσης είχε γίνει λόγος και σε προγενέστερη ανάρτηση στο παρόν ιστολόγιο, κατά την περίοδο του συμβάντος, όπου από τότε ο σεβασμιώτατος αναιρούσε την εκδοχή περί μη έγκαιρης λήψης γνώσεως της εγκυκλίου.
https://anastasiosk.blogspot.com/2020/03/blog-post_319.html?m=1
(Είναι η 4η φορά που το στέλνω, αλλά κ.ιστολόγε δεν θέλετε να "αμαυρωθεί" το πρόσωπο του Σεβασμιωτάτου Κυθήρων ή/και δεν μπορεί να αποδεχθείτε τη διαφορετική στάση, από ένα σεβάσμιο πρόσωπο, από τη δική σας άποψη. Μπορείτε να σβήσετε τα εντός παρενθέσεως αν τελικά αναρτήσετε το σχόλιο).
ΔιαγραφήΤελικά τα πράγματα με το σεβασμιώτατο, και ελπίζουμε ακόμα αγαπητό σας, Μητροπολίτη Κυθήρων δεν ήταν όπως τα παρουσιάσατε και όπως τα αξιολογήσαμε. Στον ακόλουθο σύνδεσμο θα δείτε ανακοίνωσή του σχετικά με τους λόγους αθώωσής του.
Ενδεικτικά γράφει:
"Κατά τήν διεξαγωγήν τῆς ἐν θέματι δίκης παρίστατο ὡς μάρτυς ὑπερασπίσεως ὁ συμπατριώτης μας κ.Γαβριήλ Νικηφοράκης, Δικηγόρος, ὁ ὁποῖος δύναται νά βεβαιώσῃ ὅτι εἰς τό Δικαστήριον δέν ἔγινε λόγος περί ἀγνοίας μου τῆς ἀπαγορευτικῆς διατάξεως τῆς ἐν λόγῳ Κ.Υ.Α., ἡ ὁποία παρεκώλυε τήν Θείαν Λατρείαν καί πᾶσαν Θείαν Ἱερουργίαν κατά τόν Μάρτιον 2020 (ἀπό 16ης ἕως 30ῆς τοῦ μηνός αὐτοῦ). Συνεπῶς ἡ δικαίωσίς μου δέν ἔχει καμμίαν σχέσιν μέ τό ἀναγραφόμενο εἰς τά «Κυθηραϊκά»: «Στήν Ἀστυνομία τότε εἶχε ἐπικαλεσθεῖ (ὁ Μητροπολίτης) ὅτι δέν εἶχε φθάσει ἡ σχετική ἐγκύκλιος κάτι τό ὁποῖο, προφανῶς, ἐλήφθη ὑπ’ ὄψιν τοῦ Δικαστηρίου».
Βασικοί λόγοι τῆς ἀθωώσεώς μου ἦσαν: Σύγκρουση καθηκόντων, σύμφωνα μέ τό ἄρθρο 33 Π.Κ., ἡ ἔλλειψις δόλου καί ἡ μή ὕπαρξις θλιβερῶν ἀποτελεσμάτων (κρουσμάτων ἤ θανάτου προσώπων) ἐκ τῆς ἐνέργειάς μου αὐτῆς. Δέν συνετελέσθη δηλ. παραβίασις τοῦ ἄρθρου 285, παρ.3 τοῦ Π.Κ. Αὐτά ἐπεσήμανε κατά τήν κατάθεσιν τῆς μαρτυρίας του καί ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Πειραιῶς κ.Σεραφείμ, εἰδήμων περί τά νομικά θέματα."
Ολόκληρη η δήλωση εδώ
https://www.imkythiron.gr/index.php/eidiseis/teleftaia-nea/5938-dilosis-sev-mitropolitou-kythiron-antikythiron-serafeim-8-12-2022
Επίσης είχε γίνει λόγος και σε προγενέστερη ανάρτηση στο παρόν ιστολόγιο, κατά την περίοδο του συμβάντος, όπου από τότε ο σεβασμιώτατος αναιρούσε την εκδοχή περί μη έγκαιρης λήψης γνώσεως της εγκυκλίου.
https://anastasiosk.blogspot.com/2020/03/blog-post_319.html?m=1
Ο έγκριτός Θεολόγος κ. Παναγιώτης Γκουρβέλος έθεσε στον κ. Αναστάσιο μια ερώτηση. Ο κ. Αναστάσιος σιώπησε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ κ. Γκουρβέλος είπε:
«Επίσης, αγαπητέ Αναστάσιε, σε παρακαλώ να αναρτήσεις την χθεσινή λαμπρή, αθωωτική απόφαση του δικαστηρίου για τον Σεβασμιώτατο επίσκοπο Κυθήρων. Εύχομαι από καρδιάς να αθωωθεί και ο αγαπητός π. Αναστάσιος Γκοτσόπουλος από το Δευτεροβάθμιο Δικαστήριο, ο οποίος αυθαίρετα και παράνομα έχει καταδικαστεί πρωτοδίκως.»
Αλλά ο συντάκτης του παρόντος κειμένου έγκριτος Θεολόγος και συγγραφέας κ. Αθανάσιος Κοτταδάκης έσπευσε να απαντήσει. Η απάντησή του με προβλημάτισε, διότι είδα ότι η απόφαση του Δικαστηρίου, σύμφωνα με τα όσα είπε ο κ. Κοτταδάκης, ήταν η άγνοια του Αγίου Κυθήρων, περί της αποφάσεως της Ιεράς Συνόδου. Αυτό είπε και στο Αστυνομικό Τμήμα, ότι δεν γνώριζε, δεν την είχε παραλάβει.
Δεν μπόρεσα να πιστέψω τα γραφόμενα του κ. Κοτταδάκη τα οποία τα είδα όταν τα διάβασα ως παραπλανητικά. Δεν μπορεί –είπα- να δηλώνει ότι δεν γνωρίζει ο Άγιος Κυθήρων. Τώρα ζητώ συγνώμη από τον κ. Κοτταδάκη διότι σωστά τα είπε.
Αυτό το διαπίστωσα από σχετική πληροφόρηση με θέμα: «Αθώος ο Μητροπολίτης Κυθήρων για το «αδίκημα» της τέλεσης ακολουθίας εν μέσω εγκλεισμού» στο διαδικτυακό χώρο της εγκρίτου «Ενωμένης Ρωμιοσύνης» https://enromiosini.gr/arthrografia/athoos-o-mitropolitis-kythiron/
Όπου τα γράφει ακριβώς όπως τα είπε ο αξιότιμος κ. Κοτταδάκης.
Άρα κ. Γκουρβέλε ο Άγιος Κυθήρων δήλωσε ότι δεν γνώριζε. Αυτό θα διαβεβαίωσε μάλλον και ο Άγιος Πειραιώς. Έτσι, σωστά το Δικαστήριο, τον απάλλαξε με το ελαφρυντικό της «άγνοιας» και της μετέπειτα πειθαρχήσεως στα κελεύσματα της Ιεράς Συνόδου.
Ο σεβαστός αγωνιστής π. Αναστάσιος Γκοτσόπουλος δεν έπαιξε κρυφτό. Παρουσιάσθηκε παλληκαρήσια στο Δικαστήριο, και είπε ότι γνώριζε, και ως Λειτουργός έκανε το καθήκον του.
Πιστεύω ότι μεταξύ του Αγίου Κυθήρων και του Πρωτοπρεσβυτέρου π. Αναστασίου υπάρχει διαφορά. Το μόνο που θα πω είναι, ότι δεν την καλοβλέπω την δικαιολογία του Αγίου Κυθήρων, αλλά επαινώ για την ομολογία των Εκκλησιαστικών θέσεων του Πρωτ. Αναστάσιου Γκοτσόπουλου.
Τέλος καλά έπραξε ο αγαπητός Αναστάσιος κ. Γκουρβέλε που σιώπησε, διότι η τοποθέτηση σας ανοίγει τον ασκό του Αιόλου στην σύγκριση του ενός και του άλλου.
Τουλάχιστον εγώ δεν θα έδινα σημασία, τώρα όμως από την μία πλευρά σκανδαλίσθηκα, διότι στα της πίστεως δεν υπάρχουν δικαιολογίες, αλλά Ομολογίες.
Με αγάπη Χριστού
π. Δημήτριος Κεχαγιόγλου
Όταν είμαστε παιδιά την δικαιολογία του Κυθήρων την λέγαμε «έπαιζε τις κουμπάρες» δεν το περίμενα να ισχυρισθεί μια τέτοια φτηνή δικαιολογία. Όχι να ζητούν μετά από αυτή την φαρσοκωμωδία και τα ρέστα οι οπαδοί ή μάλλον οι συνοδοιπόροι του.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜετά την απόφαση του Δικαστηρίου το οποίο παραπλάνησαν οι δικηγόροι του ‘’μαχητή;’’ Δεσπότη όλα μέλι γάλα. Αλήθεια υπάρχει συνείδηση στους εγκολπιοφόρους;;;;;;
ΑπάντησηΔιαγραφήΣε κάθε κρίση που περνά η Κοινωνία, χρειάζεται να υπάρχουν μερικοί άνθρωποι που λένε "Οχι", είτε το λένε από άγνοια είτε από εσωτερική παρόρμηση.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕστω καί άν είναι λίγοι ή μείνουν μόνοι τους στο τέλος, η γνώμη τους προσφέρει την "άλλη άποψη", που εμπλουτίζει τον διάλογο καί δημιουργεί κίνητρο για σκέψη.
Η κοινή γνώμη αξιολογεί αυτό που βλέπει και ακούει καί ακολουθεί αυτό που την αναπαύει, αν καί πολλές φορές ακολουθεί λάθος δρόμο.
Πάντως είναι εξόχως αντιδημοκρατικό καί προκλητικό, εν έτει 2022, να δικάζεται Κληρικός επειδή ετέλεσε Ακολουθία, είτε εγνώριζε είτε δέν εγνώριζε.
Για την δικαιολογία που είπε μπορεί να αθωώθηκε μίστερ Γκουρβέλος από την πολιτική Δικαιοσύνη. Γιατί τους υψηλόβαθμους δεν τους αγγίζει ο Νόμος είναι εκτός αυτού. Υπάρχει όμως και Θεός. Να δω τώρα όταν θα πάει κάποια ψυχή να του εξομολογηθεί ότι απέκρυψε την αλήθεια και παραπλάνησε τους άλλους σε κάποιο σφάλμα του πως θα τολμήσει να του βάλει επιτίμιο. Χριστέ μου γιατί τέτοια κατάντια στους εις τύπον και τόπο Σου;
ΑπάντησηΔιαγραφή«Κρείττον του λαλείν το σιγάν»
ΑπάντησηΔιαγραφή«Κρείττον του λαλείν το σιγάν»
«Κρείττον του λαλείν το σιγάν»
«Κρείττον του λαλείν το σιγάν»
Για τον παραπάνω ίδιο
π. Νεόφυτος
Κι εσείς τελικά δεν καταφέρατε να σιγήσετε και λαλήσατε ειρωνικώ τω τρόπω (απάντηση στην ουσία δε δώσατε παρόλο που μέμφεστε το συντάκτη για πολυλογία)!
ΑπάντησηΔιαγραφήΑλλά πέραν τούτου ήσασταν και "τυχερός" (δεν πρόκειται βέβαια για τύχη, αλλά για επιλεκτική αναρτηση σχολίων) γιατί ό,τι λαλήσατε άμεσα δημοσιεύθηκε.
Κάθε νέα αποστολή του σχολίου γινόταν έχοντας ελέγξει ότι ο ιστολόγος είχε εγκρίνει-αναρτήσει προγενέστερα αυτού σχόλια.
Επέμεινα διότι ο σεβασμιώτατος ιερούργησε εσκεμμένα και όχι ως παρουσιάζεται άκων.
Ευλογείτε ... κυριολεκτικά!
Προς: 13 Δεκεμβρίου 2022 στις 9:43 μ.μ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔημοσίευσα τα σχόλιά σας διότι σήμερα μου δόθηκε η ευκαιρία μετά το πέρας μιας κηδείας εις Άγιο Νικόλαο Πατρών, να συζητήσω την διαφορά των αποφάσεων του Δικαστηρίου Πειραιά και Πάτρας. Σχημάτισα γνώμη, και ως εκ τούτου τα δημοσίευσα, διότι σας εκθέτουν τα παραπλανητικά σας σχόλια, και εσάς και κάποιον άλλο.
Ρωτώντας παν στην Πόλη.
Δεν θα επανέλθω, ας ψάξουν οι επισκέπτες την απόφαση των δύο υποθέσεων και θα διαπιστώσουν που υπάρχει συμβιβασμός και που αγώνας υπέρ της αληθείας.
Καλά Χριστούγεννα.
Δεν πειράζει να κρατάτε τα σχόλια μόνο για δική σας κατανάλωση.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο θέμα είναι να μην έχετε αυταπάτες ότι είστε ανοικτός στο διάλογο. Κατηγορείτε άλλους για παραπλανητικά σχόλια, αλλά όταν δε δίνετε εσείς μια ξεκάθαρη απάντηση σε αυτά για τα οποία τους μέμφεστε ή δε δίνετε δημοσιότητα στη δικαιολόγησή τους, δημιουργείτε μεγαλύτερη σύγχυση, παραπληροφόρηση και ως εκ τούτου πλάνη.
Η αλήθεια είναι ότι εκτιμώ το ιστολόγιό σας και δεν έχω καμμία αρνητική προκατάληψη έναντί σας. Οι επιλεκτικές σας αναρτήσεις ωστόσο με αποκαρδιώνουν.