Ο π. Ιωνάς αναφέρθηκε στα δισεκατομμύρια των ανθρώπων που συνιστούν
αυτό που ονομάζουμε ανατολή, που τώρα γνωρίζουν τον Χριστό. Ένας ολόκληρος
κόσμος, πληθυσμιακά μεγαλύτερος, με έναν τελείως διαφορετικό τρόπο σκέψης. Αυτό
δεν σημαίνει ότι ο χριστιανισμός δεν εκφράζεται εκεί, αλλά αντιθέτως πρέπει να
εκφραστεί. Και είναι μία τεράστια πρόκληση για την Εκκλησία, αλλά και καθήκον.
Ο Αρχιμανδρίτης π. Ιωνάς Μούρτος, Ορθόδοξος ιεραπόστολος στην Ταϊβάν, ήταν φιλοξενούμενος του Πρωτοπρεσβύτερου π. Σπυρίδωνα Τσιμούρη, στο «Ενοριακό Αρχονταρίκι» του Ιερού Ναού Ευαγγελιστρίας Πειραιώς, την Πέμπτη 23 Νοεμβρίου και στο πλαίσιο του προγράμματος «ΕΝΟΡΙΑ εν δράσει…», σε μια συζήτηση για την παρουσία της Ορθόδοξης Εκκλησίας στην Ταϊβάν.
Ο π. Ιωνάς αναφέρθηκε στα δισεκατομμύρια των ανθρώπων που συνιστούν αυτό που ονομάζουμε ανατολή, που τώρα γνωρίζουν τον Χριστό. Ο διαχωρισμός ανατολής και δύσης είναι πολύ συμβατικός και περιγράφει πράγματα που οι περισσότεροι δεν μπορούν να κατανοήσουν. «Γιατί έχει μείνει εκτός αυτής της διάκρισης, ένας ολόκληρος κόσμος, πληθυσμιακά μεγαλύτερος, με έναν τελείως διαφορετικό τρόπο σκέψης. Αυτό δεν σημαίνει ότι ο χριστιανισμός δεν εκφράζεται εκεί, αλλά αντιθέτως πρέπει να εκφραστεί. Και είναι μία τεράστια πρόκληση για την Εκκλησία, αλλά και καθήκον.»
Μιλώντας στη συνέχεια για αυτόν τον διαφορετικό τρόπο σκέψης και τα προβλήματα που δημιουργεί στην προσπάθεια της ιεραποστολής, ο π. Ιωνάς ανέφερε κάποια ενδεικτικές αλλά πολύ χαρακτηριστικές περιπτώσεις.
Όπως επί παραδείγματι, ότι σε όλους τους ανατολικούς λαούς δεν υπάρχει η έννοια του προσώπου, κάτι πολύ βασικό για την Ορθόδοξη Εκκλησία, ενώ οι έννοιες αλήθεια και ψέμα, δεν θεωρούνται αντιφατικές, αλλά συμπληρωματικές.
Έτσι, η προσπάθεια ενός ορθόδοξου ιεραποστόλου είναι να γνωρίσει, να μεταφράσει και να μπορέσει να εκφράσει τον χριστιανισμό, με τρόπο όμως που ο άλλος θα καταλάβει και θα γίνει αληθινός χριστιανός.
Έκανε ιδιαίτερη αναφορά στην σκέψη των σύγχρονων θεολόγων και το πως βοήθησαν το έργο του, στην σάρκωση του Χριστού σε έναν άλλο πολιτισμό. Ειδικά πάνω στο θέμα της ύπαρξης, η οποία είναι συνύπαρξη, έτσι όπως εκφράστηκε από την θεολογία ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια. Και είναι το μοναδικό που, όπως είπε ο π. Ιωνάς, μπορεί να πει στους ανθρώπους.
Στους ανατολικούς λαούς δεν υπάρχει ακόμη η έννοια της αγάπης, αλλά του ελέους, όπως στον κινεζικό πολιτισμό δεν υπάρχει η έννοια της ελευθερίας, για την οποία δεν υπάρχουν ακριβείς λέξεις.
«Γι’ αυτό και ο ιεραπόστολος δεν πάει ως δάσκαλος, πάει ως μαθητής ταπεινός μέσα σε αυτήν την παράδοση.»
Μιλώντας αρκετά για το κεντρικό θέμα της Ευχαριστίας μέσα στην Εκκλησία, αναφορικά και με την προσέγγιση των ανθρώπων που συνιστούν τους ανατολικούς λαούς με τον διαφορετικό τρόπο σκέψης, ο π. Ιωνάς αναφέρθηκε και στις έννοιες της σωτηρίας και της αμαρτίας, όπως αυτές λειτουργούν στην ανατολική σκέψη.
Περιέγραψε τέλος στιγμές από την λειτουργική ζωή στην Ταϊβάν, με τις ποικίλες ποιμαντικές δυσκολίες και διαφοροποιήσεις. Επισημαίνοντας και την αξιοποίηση του διαδικτύου στην διακονία των χριστιανών της ανατολής.
Ο Αρχιμανδρίτης π. Ιωνάς Μούρτος, Ορθόδοξος ιεραπόστολος στην Ταϊβάν, ήταν φιλοξενούμενος του Πρωτοπρεσβύτερου π. Σπυρίδωνα Τσιμούρη, στο «Ενοριακό Αρχονταρίκι» του Ιερού Ναού Ευαγγελιστρίας Πειραιώς, την Πέμπτη 23 Νοεμβρίου και στο πλαίσιο του προγράμματος «ΕΝΟΡΙΑ εν δράσει…», σε μια συζήτηση για την παρουσία της Ορθόδοξης Εκκλησίας στην Ταϊβάν.
Ο π. Ιωνάς αναφέρθηκε στα δισεκατομμύρια των ανθρώπων που συνιστούν αυτό που ονομάζουμε ανατολή, που τώρα γνωρίζουν τον Χριστό. Ο διαχωρισμός ανατολής και δύσης είναι πολύ συμβατικός και περιγράφει πράγματα που οι περισσότεροι δεν μπορούν να κατανοήσουν. «Γιατί έχει μείνει εκτός αυτής της διάκρισης, ένας ολόκληρος κόσμος, πληθυσμιακά μεγαλύτερος, με έναν τελείως διαφορετικό τρόπο σκέψης. Αυτό δεν σημαίνει ότι ο χριστιανισμός δεν εκφράζεται εκεί, αλλά αντιθέτως πρέπει να εκφραστεί. Και είναι μία τεράστια πρόκληση για την Εκκλησία, αλλά και καθήκον.»
Μιλώντας στη συνέχεια για αυτόν τον διαφορετικό τρόπο σκέψης και τα προβλήματα που δημιουργεί στην προσπάθεια της ιεραποστολής, ο π. Ιωνάς ανέφερε κάποια ενδεικτικές αλλά πολύ χαρακτηριστικές περιπτώσεις.
Όπως επί παραδείγματι, ότι σε όλους τους ανατολικούς λαούς δεν υπάρχει η έννοια του προσώπου, κάτι πολύ βασικό για την Ορθόδοξη Εκκλησία, ενώ οι έννοιες αλήθεια και ψέμα, δεν θεωρούνται αντιφατικές, αλλά συμπληρωματικές.
Έτσι, η προσπάθεια ενός ορθόδοξου ιεραποστόλου είναι να γνωρίσει, να μεταφράσει και να μπορέσει να εκφράσει τον χριστιανισμό, με τρόπο όμως που ο άλλος θα καταλάβει και θα γίνει αληθινός χριστιανός.
Έκανε ιδιαίτερη αναφορά στην σκέψη των σύγχρονων θεολόγων και το πως βοήθησαν το έργο του, στην σάρκωση του Χριστού σε έναν άλλο πολιτισμό. Ειδικά πάνω στο θέμα της ύπαρξης, η οποία είναι συνύπαρξη, έτσι όπως εκφράστηκε από την θεολογία ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια. Και είναι το μοναδικό που, όπως είπε ο π. Ιωνάς, μπορεί να πει στους ανθρώπους.
Στους ανατολικούς λαούς δεν υπάρχει ακόμη η έννοια της αγάπης, αλλά του ελέους, όπως στον κινεζικό πολιτισμό δεν υπάρχει η έννοια της ελευθερίας, για την οποία δεν υπάρχουν ακριβείς λέξεις.
«Γι’ αυτό και ο ιεραπόστολος δεν πάει ως δάσκαλος, πάει ως μαθητής ταπεινός μέσα σε αυτήν την παράδοση.»
Μιλώντας αρκετά για το κεντρικό θέμα της Ευχαριστίας μέσα στην Εκκλησία, αναφορικά και με την προσέγγιση των ανθρώπων που συνιστούν τους ανατολικούς λαούς με τον διαφορετικό τρόπο σκέψης, ο π. Ιωνάς αναφέρθηκε και στις έννοιες της σωτηρίας και της αμαρτίας, όπως αυτές λειτουργούν στην ανατολική σκέψη.
Περιέγραψε τέλος στιγμές από την λειτουργική ζωή στην Ταϊβάν, με τις ποικίλες ποιμαντικές δυσκολίες και διαφοροποιήσεις. Επισημαίνοντας και την αξιοποίηση του διαδικτύου στην διακονία των χριστιανών της ανατολής.
Ίσως ο μοναδικός σύγχρονος ιερεύς του Θεού του Ύψιστου που μπορεί, λόγω του έργου του, να ονομασθεί από την Εκκλησία «Αποστολικός Πατήρ»!
ΑπάντησηΔιαγραφή