Ο ΙΟΡΔΑΝΗΣ
ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΩΣ, ΙΣΤΟΡΙΚΩΣ ΚΑΙ ΑΛΛΗΓΟΡΙΚΩΣ
Toῦ Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αυγουστίνου Καντιώτου
«Καὶ ἐγένετο ἐν ἐκείναις ταῖς
ἡμέραις ἦλθεν Ἰησοῦς ἀπὸ Ναζαρὲτ τῆς Γαλιλαίας καὶ ἐβαπτίσθη ὑπὸ Ἰωάννου εἰς τὸν
Ἰορδάνην» (Μᾶρκ. 1,9)
Ἕνα, ἀγαπητοί μου, ἀπὸ τὰ
στοιχεῖα τῆς φύσεως τὰ ἀπολύτως ἀναγκαῖα γιὰ τὴ ζωὴ τοῦ ἀνθρώπου εἶνε τὸ νερό,
ποὺ γάργαρο καὶ διαυγὲς ἀναβλύζει ἀπὸ τὶς πηγές. Νερὸ ἔχει μόνο τοῦτος ὁ πλανήτης,
κανένας ἄλλος· γι᾽ αὐτὸ πουθενὰ ἀλλοῦ στὸ σύμπαν δὲν ὑπάρχει ζωή.
Οἱ πηγὲς σχηματίζουν ῥυάκια, τὰ ῥυάκια
ποταμούς, λίμνες καὶ θάλασσες. Ποταμοὶ μεγάλοι, ὅπως ὁ Βόλγας τῆς ῾Ρωσίας, ὁ
Μισσισιππῆς τῆς Ἀμερικῆς, ὁ Νεῖλος τῆς Αἰγύπτου, ὁ Γάγγης τῶν Ἰνδιῶν…, εἶνε
γνωστοί.
Κανένας ὅμως ἀπ᾽ αὐτοὺς δὲν εἶνε τόσο
γνωστὸς σὲ μικροὺς καὶ μεγάλους, μορφωμένους καὶ ἀμόρφωτους, ὅσο ὁ –σχετικὰ
πολὺ μικρός– ποταμὸς Ἰορδάνης. Καὶ εἶνε τόσο δημοφιλής, ὥστε παίρνουν τὸ ὄνομά
του καὶ ἄντρες (Ἰορδάνης) καὶ γυναῖκες (Ἰορδάνα).
Τὸν ποταμὸ Ἰορδάνη ἀπεικονίζουν
ζωγράφοι καὶ ὑμνοῦν ποιηταὶ καὶ ὑμνογράφοι, ὅπως ἀκοῦμε νὰ ψάλλῃ σήμερα ἡ Ἐκκλησία
μας. Γι᾽ αὐτὸν λοιπὸν θὰ πῶ κ᾽ ἐγὼ λίγα λόγια. Ὁ Ἰορδάνης ἀπὸ 3 πλευρές· πρῶτον
φυσικῶς, δεύτερον ἱστορικῶς, τρίτον ἀλληγορικῶς. Ζητῶ τὴν προσοχή σας.
* * *
⃝ Ὁ Ἰορδάνης φυσικῶς. Δὲν εἶνε
εἴπαμε μεγάλος ποταμός. Πηγάζει ἀπὸ τὸ χιονοσκεπασμένο Ἀερμών, στὰ ὅρια
Λιβάνου καὶ Συρίας. Διασχίζει τὴν ἱερὰ γῆ καὶ τὴ χωρίζει σὲ δύο μέρη, τὸ ἀνατολικὸ
ποὺ εἶνε τὸ κράτος τῆς Ἰορδανίας, καὶ τὸ δυτικὸ ποὺ εἶνε τὸ κράτος τοῦ Ἰσραήλ.
Κατεβαίνοντας πρὸς νότον ὁ Ἰορδάνης πέφτει στὴ χαριτωμένη λίμνη τῆς Γεννησαρὲτ
ἢ Τιβεριάδος. Ἀπὸ ᾽κεῖ νερὸ ποὺ πλεονάζει φεύγει, ἑλίσσεται μέσα ἀπὸ μία ὡραιότατη
κοιλάδα καὶ τέλος τὰ ῥεύματά του πέφτουν – ποῦ; στὴν κόλασι. –Στὴν κόλασι!;…
Ναὶ στὴν κόλασι ποὺ λέγεται Νεκρὰ Θάλασσα. ῾Ρώτησα προσκυνητὰς καὶ μοῦ εἶπαν,
ὅτι ἐκεῖ σχηματίζει κανεὶς μιὰ ἰδέα τῆς κολάσεως· πουλὶ ποὺ πετάει πάνω ἀπ᾽ αὐτὴν
πέφτει νεκρό· ψάρι δὲν ζῇ στὰ σκοτεινὰ βάθη της. Ἐκεῖ ἦταν κάποτε τὰ Σόδομα καὶ
Γόμορρα, τὸ μέρος ὅπου ὁμοφυλόφιλοι ὠργίαζαν μὲ παρὰ φύσιν ἀνωμαλίες· γι᾽ αὐτὸ
πρῶτα κάηκαν μὲ φωτιὰ καὶ θειάφι, ἔπειτα τὸ ἔδαφος βούλιαξε, τὸ σκέπασαν τὰ
νερά, κ᾽ ἔτσι ἔγινε ἡ Νεκρὰ Θάλασσα. Ἐκεῖ ὁ Ἰορδάνης ἐκβάλλει καὶ ἐκπνέει
πλέον, ἐκεῖ εἶνε ὁ τάφος του.
Χαρακτηριστικὸ τοῦ Ἰορδάνη εἶνε ὅτι, ἐνῷ
πηγάζει ἀπὸ ψηλά, καταλήγει πολὺ χαμηλά· ἡ κλίσι του ἀποτελεῖ μοναδικὸ
φαινόμενο παγκοσμίως. Τρέχοντας σὲ μῆκος 220 χιλιομέτρων κατεβαίνει ὅλο καὶ
πιὸ βαθειὰ καὶ χωρὶς νὰ σχηματίζῃ καταρράκτες καταλήγει στὴ Νεκρὰ Θάλασσα μὲ
διαφορὰ ὕψους 914 μέτρα.
Αὐτὰ λοιπὸν ἀπὸ φυσικῆς ἀπόψεως.
⃝ Ἀπὸ ἱστορικῆς ἀπόψεως τώρα, λέμε ὅτι
δὲν ὑπάρχει ἄλλος ποταμός, ποὺ νὰ συνδέεται τόσο στενὰ μὲ τὴν ἱερὰ ἱστορία
παλαιᾶς καὶ καινῆς διαθήκης ὅσο ὁ Ἰορδάνης. Καὶ ἀναφέρω μερικὰ θαυμαστὰ
γεγονότα γύρω ἀπὸ αὐτόν.
Ἀνατολικὰ τοῦ ποταμοῦ σὲ ἀπόστασι λίγων
χιλιομέτρων εἶνε τὸ ὄρος Ναβαῦ. Ἐκεῖ ἀνέβηκε ὁ Μωυσῆς πρὶν πεθάνῃ καὶ ἀπὸ τὸ ὕψος
του ἀντίκρυσε τὴ γῆ ποὺ ὑποσχέθηκε ὁ Θεός, τὴν ῥέουσα μέλι καὶ γάλα (Ἔξ.
3,8,17· 13,5· 33,3. Λευϊτ. 20,24. Ἀρ. 13,28· 14,8· 16,13,14. Δευτ. 6,3· 11,9·
26,9,10,15. Ἰησ. Ν. 5,6· Σ. Σειρ. 46,8. Ἰερ. 11,5. Βαρ. 1,20. Ἰεζ. 20,6,15).
Κατόπιν ὁ διάδοχός του, ὁ Ἰησοῦς τοῦ Ναυῆ, ὡδήγησε τὸ λαό, πέρασαν θαυματουργικὰ
τὸν Ἰορδάνη (βλ. Ἰησ. Ναυ. κεφ. 3ο), κατέλαβαν τὴν ὠχυρωμένη Ἰεριχὼ κ᾽ ἔπειτα
τ᾽ ἄλλα μέρη.
Κοντὰ ἐκεῖ ἔδρασε μιὰ ἄλλη μεγάλη
προφητικὴ φυσιογνωμία, ὁ Ἠλίας ὁ Θεσβίτης. • Αὐτὸς στὸν χείμαρρο Κισσῶν,
παραπόταμο τοῦ Ἰορδάνου, ἔκανε τὸ νερὸ νὰ κοκκινίσῃ γιατὶ κατέσφαξε τοὺς ἱερεῖς
τῆς αἰσχύνης (βλ. Γ΄ Βασ. 18,40). • Αὐτὸς κοντὰ στὸν χείμαρρο Χορράθ, ἄλλον
παραπόταμο τοῦ Ἰορδάνου, ἔζησε στὰ χρόνια τῆς ἀνομβρίας πίνοντας νερὸ ἀπ᾽ τὸ ῥέμα
καὶ τρώγοντας ψωμὶ καὶ κρέας ποὺ τοῦ ἔφερνε ἕνας κόρακας (βλ. ἔ.ἀ. 17,4). •
Ἀπὸ ᾽κεῖ τέλος, ἀπὸ τὶς ὄχθες τοῦ Ἰορδάνου, ἀνυψώθηκε στὸν οὐρανὸ πάνω σὲ
πύρινο ἅρμα (βλ. Δ΄ Βασ. κεφ. 2ο), ἀφήνοντας διάδοχό του τὸν Ἐλισαῖο νὰ συνεχίσῃ
τὴν προφητικὴ ἀποστολή.
Ἀπὸ τὴ ζωὴ τοῦ Ἐλισαίου ἀναφέρω μόνο τὴ
θεραπεία τοῦ Ναιμάν (βλ. Δ΄ Βασ. κεφ. 5ο). Αὐτὸς ἦταν ἔνδοξος στρατηγὸς τῆς
Συρίας (ὅπως ἂς ποῦμε γιὰ τὴ Βρεττανία ὁ Οὐέλλινγκτον, γιὰ τὴ Γαλλία ὁ
Ναπολέων, γιὰ ἐμᾶς ὁ Ἀλέξανδρος). Ἀλλὰ ἀσθένησε ἀπὸ λέπρα, νόσο βασανιστικὴ
καὶ ἀνίατη τότε. Πῆγε στὸν Ἐλισαῖο καὶ ζήτησε βοήθεια. Ὁ Ἐλισαῖος τοῦ εἶπε· Θὰ
θεραπευθῇς, ἐὰν γδυθῇς καὶ περάσῃς κολυμπώντας ἑπτὰ φορὲς τὴν κοίτη τοῦ Ἰορδάνου.
Παρὰ τὴν ἀρχικὴ δυσφορία του τελικὰ ὁ στρατηγὸς ὑπάκουσε· πέρασε τὸν Ἰορδάνη ἑπτὰ
φορές, καὶ βγῆκε ἀπὸ τὸ νερὸ ὑγιέστατος.
Ὅταν πλησίαζε ὁ καιρὸς τῆς ἐλεύσεως τοῦ
Μεσσία, ἐκεῖ στὴν ὄχθη τοῦ Ἰορδάνου ἔστησε τὸ βῆμα του μὲ θεία ἐντολὴ ὁ ἀσκητικὸς
Ἰωάννης ὁ Πρόδρομος. Κήρυττε σὲ ὅλους μετάνοια καὶ τοὺς βάπτιζε. Ὁ λόγος του ἦταν
βροντή, κεραυνὸς ποὺ συγκλόνιζε τὶς συνειδήσεις. Χιλιάδες βαπτίσθηκαν τότε «ἐξομολογούμενοι
τὰς ἁμαρτίας αὐτῶν» (Ματθ. 3,6. Μᾶρκ. 1,5).
Ἀλλὰ δὲν σᾶς εἶπα ἀκόμη τίποτα.
Τὸ μεγαλύτερο γεγονὸς ποὺ συνέβη στὸν Ἰορδάνη,
γεγονὸς παγκοσμίου σημασίας, εἶνε ὅτι στὰ ῥεῖθρα του βαπτίσθηκε ὁ ἴδιος ὁ
Θεάνθρωπος, ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός! Μέχρι τότε ὁ Ναζωραῖος ἦταν ἄγνωστος
στὸ λαό· νήπιο καὶ βρέφος στὴ Βηθλεέμ, νέο καὶ μετὰ ἐργάτη στὴ Ναζαρέτ, ποιός τὸν
ἤξετε; Ὅταν ὅμως ἔφτασε στὰ ῥεῖθρα τοῦ ποταμοῦ, τὸ μάτι τοῦ Βαπτιστοῦ τὸν
διέκρινε καὶ τὸν ἔδειξε· δὲν ἦταν αὐτὸς ἕνας κοινὸς θνητός. Τότε φανερώθηκε ὅτι
αὐτὸς εἶνε «ὁ Υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου» (Δαν. 10,16). Τότε ἀποκαλύφθηκε τὸ μυστήριο
τῆς ἁγίας Τριάδος. Ἐκεῖ δόθηκε ἐπισήμως ἡ μαρτυρία, ὅτι ὁ Ἰησοῦς Χριστὸς εἶνε
Θεός. Αὐτὸ ἔγινε κατ᾽ ἐξοχὴν σήμερα, τὴν ἁγία αὐτὴ ἡμέρα.
Εἶνε Θεός! Ἂν τὸ πιστεύῃς, εἶσαι
Χριστιανός· ἂν δὲν τὸ πιστεύῃς, τ᾽ ἄλλα εἶνε παραμύθια, φιλολογία,
κοινωνιολογία κ.τ.λ.. Ἡ βάσις, τὸ θεμέλιο, ἀποκαλύφθηκε σήμερα ἀκριβῶς· εἶνε
Θεός! Καὶ ἂν ἐμεῖς τὸ ἀρνηθοῦμε, τὸ φωνάζει ὁ Ἰορδάνης, τὸ ἁγιασμένο ὕδωρ, οἱ
πέτρες, οἱ ποταμοί, τὰ ἄστρα· τὸ μαρτυρεῖ ὁ Βαπτιστής, ποὺ μπροστὰ σὲ ὅλους
φώναξε· «Ἴδε ὁ ἀμνὸς τοῦ Θεοῦ ὁ αἴρων τὴν ἁμαρτίαν τοῦ κόσμου» (Ἰω. 1,29)· τὸ
βεβαιώνει ὁ οὐρανός, ποὺ ἄνοιξε· τὸ βεβαιώνει ἡ φωνὴ τοῦ Πατρὸς ποὺ σὰν
παγκόσμια σάλπιγγα διακήρυξε «Σὺ εἶ (=εἶσαι) ὁ Υἱός μου ὁ ἀγαπητός»· τὸ
βεβαιώνει τέλος τὸ Πνεῦμα τὸ ἅγιο, τὸ ὁποῖο κατῆλθε «ἐπ᾽ αὐτὸν ὡς περιστερά»
(Μᾶρκ. 1,10-11).
Κηρύττουμε σήμερα τὸ μέγα γεγονός, ὅτι
αὐτός, ὁ Χριστός, σῴζει τὸν κόσμο. Πολλοὶ παρουσιάστηκαν ὡς σωτῆρες. Ὁ ἱστορικὸς
Τόιμπι μέτρησε μέσα στὴν παγκόσμια ἱστορία 155 ψευδοσωτῆρες πού, ἀντὶ νὰ φέρουν
σωτηρία, αἱματοκύλισαν τοὺς λαούς· σωτήρας ὁ Λένιν, σωτήρας ὁ Κεμάλ, σωτήρας ὁ
Χίτλερ κ.λπ.. Ἕνας ὅμως εἶνε ὁ ἀληθινός, ὁ ἐν ἀπολύτῳ ἐννοίᾳ Σωτήρ· ἐκεῖνος
ποὺ ἔσωσε, λύτρωσε, ἀνύψωσε τὸν ἄνθρωπο ἀπὸ τὴν κτηνώδη κατάστασι μέχρι τοὺς
γαλαξίες τοῦ οὐρανοῦ, τὸν ἐθέωσε. Γι᾽ αὐτὸ ἐνώπιόν του «πᾶν γόνυ κάμψῃ ἐπουρανίων
καὶ ἐπιγείων καὶ καταχθονίων» (Φιλ. 2,10). Αὐτὸς εἶνε ὁ βαπτισθεὶς γιὰ ἐμᾶς
σήμερα στὰ ῥεῖθρα τοῦ Ἰορδάνου.
⃝ Καὶ τώρα, τρίτον, ἡ ἀλληγορικὴ ἔννοια
τοῦ Ἰορδάνου. Πήγαιναν καὶ πηγαίνουν πολλοὶ κάθε χρόνο στοὺς Ἁγίους Τόπους,
μπαίνουν μὲ εὐλάβεια στὸν Ἰορδάνη καὶ βαπτίζονται· αὐτοὺς τοὺς λένε χατζῆδες. Ἄλλοι
ὅμως, ποὺ τοὺς μακαρίζουν καὶ τοὺς ζηλεύουν, δὲν ἔχουν τὶς δυνάμεις νὰ κάνουν αὐτὴ
τὴν ἱεραποδημία. Ὅσοι λοιπὸν δὲν μποροῦν νὰ φτάσουν ὣς ἐκεῖ, μὴ στενοχωρηθοῦν. Ὑπάρχει
τρόπος νὰ ἐκπληρώσουν τὴν ἐπιθυμία τους. Ὑπάρχει ἕνας ἄλλος Ἰορδάνης, ἀνώτερος,
πολὺ ἀνώτερος· καὶ γιὰ νὰ μπῇς σ᾽ αὐτὸν δὲν χρειάζονται ἔξοδα. Ποιός εἶνε ὁ Ἰορδάνης
αὐτός;
Ὅλοι τὸν περάσαμε ὅταν βαπτισθήκαμε
βρέφη· εἶνε ἡ ἱερὰ κολυμβήθρα. Τί εἶνε ἡ κολυμβήθρα κατὰ τὴν πίστι μας; Τὸ
νερό της, προτοῦ νὰ τὸ εὐλογήσῃ ὁ ἱερεύς, εἶνε ἕνα κοινὸ νερό, ὅπως ὅλα τὰ
νερά. Ἀπὸ τὴν ὥρα ὅμως ποὺ βάζει πετραχήλι καὶ τὸ εὐλογεῖ, δὲν εἶνε πλέον ὅπως
τὸ νερὸ τῶν πηγῶν· εἶνε ἁγιασμένο νερό, ἔχει –ἂς μοῦ ἐπιτραπῇ νὰ ἐκφραστῶ μὲ
γλῶσσα σύγχρονη–, ἔχει «ῥαδιενέργεια». Ὅπως τρέχουν οἱ ἄνθρωποι στὴν Αἰδηψὸ καὶ
στ᾽ ἄλλα ἰαματικὰ λουτρά, ἔτσι στὸ νερὸ τοῦ βαπτίσματος ὑπάρχει πνευματικὴ ῥαδιενέργεια
ποὺ σβήνει τ᾽ ἁμαρτήματα. Ὁ βαπτιζόμενος, προτοῦ νὰ βαπτιστῇ εἶνε «ἀράπης», μαῦρος·
μετὰ τὸ βάπτισμα βγαίνει ἔξω ἄγγελος φωτεινός, εἶνε πιὸ λευκὸς κι ἀπὸ τὸ χιόνι.
Αὐτὴ εἶνε ἡ πίστι μας. Καὶ μακάριος ὅποιος μετὰ τὸ βάπτισμα δὲν ἔκανε καμμιά ἁμαρτία.
Ἀλλὰ ποιός ἀπὸ μᾶς, εἴτε παπᾶς εἴτε
δεσπότης εἴτε ὁποιοδήποτε ἀξίωμα καὶ ἂν ἔχῃ, ποιός μπορεῖ νὰ καυχηθῇ ὅτι ἔμεινε
καθαρὸς μετὰ τὸ βάπτισμα; Ἐγὼ δὲν κλαίω τὰ παιδάκια ποὺ τὰ παίρνει ὁ Θεὸς κοντά
του μικρὰ μετὰ τὸ βάπτισμα· αὐτὰ εἶνε ἄγγελοι στὸν οὐρανό. Ἐμεῖς ὅμως ἔχουμε ὅλοι
ῥυπάνει τὸ χιτῶνα τοῦ βαπτίσματός μας. Γιὰ ἐμᾶς λοιπὸν ὑπάρχει δεύτερος Ἰορδάνης.
Ποιός εἶνε αὐτός; Ἡ μετάνοια καὶ ἐξομολόγησις. Ὅποιος δὲν ἔχυσε δάκρυ κοντὰ στὸν
πνευματικὸ πατέρα, δὲν ἔνιωσε τί θὰ πῇ Χριστιανισμός.
Ἴσως καὶ πολλοὶ ἀπὸ σᾶς ποὺ μ᾽ ἀκοῦτε εἶστε
ἀνεξομολόγητοι. Βαπτισμένοι μὲν εἶστε, ἀλλὰ ἀπὸ τὴ δεύτερη κολυμβήθρα δὲν
περάσατε· καὶ ἂν μείνετε μέχρι τέλους ἔτσι, θὰ πᾶτε στὴν κόλασι. Γιὰ πολλὲς αἰτίες
ἔχουμε κλάψει, λέει ὁ Ντοστογιέφσκυ· γιὰ τὸν πατέρα μας, γιὰ τὴ μάνα μας, γιὰ τὸ
παιδί μας, γιὰ τὴν πατρίδα μας, γιὰ διάφορες θλίψεις. Δός μας, Κύριε, καὶ ἕνα
δάκρυ σὰν αὐτὰ ποὺ ἔχυσε ἡ πόρνη, ὁ ἄσωτος, ὁ Πέτρος! Αὐτὸ τὸ δάκρυ εἶνε Ἰορδάνης
ποταμός. Ὅταν στάξῃ αὐτὸ ἀπὸ τὸ μάτι γιὰ τ᾽ ἁμαρτήματά σου (πράξεις, λόγια,
κακοὺς λογισμούς), τὸ δάκρυ αὐτὸ γίνεται Ἰορδάνης ποὺ μέσα σ᾽ αὐτὸν πλένονται τ᾽
ἁμαρτήματα.
* * *
Τὰ λέω, ἀγαπητοί μου, αὐτὰ γιὰ
νὰ ὑπομνήσω τὴν εὐθύνη μας. Τὸν φυσικὸ Ἰορδάνη τὸν ξέρουμε, τὰ ἱστορικὰ
γεγονότα γύρω ἀπὸ αὐτὸν τ᾽ ἀκούσαμε, τὸν ἀλληγορικὸ Ἰορδάνη στὸ βάπτισμα τὸν
περάσαμε. Τί μένει· νὰ περάσουμε καὶ ἀπὸ τὸν καθαρτικὸ Ἰορδάνη τῆς μετανοίας καὶ
τῆς ἱερᾶς ἐξομολογήσεως.
Γιὰ νὰ γίνῃ λοιπὸν καὶ αὐτό, πρέπει νὰ
πιστέψουμε. Καὶ ἡ πίστις εἶνε δωρεὰ τοῦ Θεοῦ, ποὺ δίδεται στοὺς ἁπλοῦς καὶ
ταπεινοὺς τῇ καρδίᾳ, σὰν τοὺς ποιμένες, τοὺς ψαρᾶδες, τ᾽ ἀθῷα παιδιά. Ὤ, πόσο θὰ
ἤθελα νὰ ἔχω αὐτὴ τὴν πίστι! Ἂς πιστέψουμε κ᾽ ἐμεῖς σήμερα στὸν Κύριό μας Ἰησοῦν
Χριστόν, τὸν ὁποῖον πᾶσα ἡ κτίσις ὑμνεῖ καὶ δοξάζει εἰς αἰῶνας αἰώνων· ἀμήν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου