Με μεγάλη επιτυχία το webinar των Θεολόγων
Με μεγάλη επιτυχία υλοποιήθηκε την περασμένη
Δευτέρα (22.04.2024) το απόγευμα το εξ αποστάσεως επιμορφωτικό σεμινάριο
(Webinar) που οργάνωσαν οι Σύμβουλοι Εκπαίδευσης κλ. ΠΕ01 Δρ. Χαράλαμπος
Ανδρεόπουλος, Δρ. Νικόλαος Ματθαίου και Όλγα Γκούμα, Μ.sc., για τους θεολόγους
εκπαιδευτικούς των περιοχών ευθύνης τους (Στ. Ελλάδα/Δυτ. Θεσσαλία - Ανατ.
Αττική – Δυτ. Μακεδονία – Aνατ. Μακεδονία / Θράκη).
Το σεμινάριο ασχολήθηκε με το επίκαιρο θέμα της “Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ)” (Artificial Intelligence) και τις εφαρμογές της στη διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών (ΜτΘ), εφαρμογές και πρακτικές που αποσκοπούν εις το ενισχυθεί η αποτελεσματικότητα, η παραγωγικότητα και η ευκολία μάθησης του συγκεκριμένου διδακτικού αντικειμένου, σε συνέχεια του έργου που προσέφερε – και συνεχίζει να προσφέρει – η χρήση των Τ.Π.Ε. (Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνίας) στην αναβάθμιση της διδακτικής πράξης.
Εισηγήτρια στο σεμινάριο που είχε ως θέμα
«Εφαρμογές της τεχνητής νοημοσύνης στο μάθημα των Θρησκευτικών» ήταν η κ.
Βασιλική Μητροπούλου, καθηγήτρια Παιδαγωγικών και Διδακτικής στο Τμήμα
Θεολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (Α.Π.Θ.), η οποία
παρουσίασε, εν είδει εισαγωγικού επιμορφωτικού σεμιναρίου προτάσεις για τη διδακτική
εφαρμογή χρήση των εργαλείων που προσφέρει η ΤΝ για το ΜτΘ, τόσο στη Β/θμια
(Γυμνάσια-Λύκεια), όσο και στη Α/θμια Εκπαίδευση (Δημοτικά-Νηπιαγωγεία).
Διακόσιοι (200) θεολόγοι εκπαιδευτικοί καθώς
και διδάσκοντες/-ουσες το ΜτΘ στη Α/θμια Εκπ/ση παρακολούθησαν με αδιάπτωτο ενδιαφέρον, επί
δίωρο (5 – 7 μ.μ.), τη 6η διαδικτυακή συνάντηση, συμμετέχοντας ενεργά στο
διάλογο και στις δράσεις που πραγματοποιήθηκαν στο – υπό τύπον και μορφή
“Θεολογικού Εργαστηρίου” – επιμορφωτικό σεμινάριο που οργάνωσαν οι Σύμβουλοί
τους.
Η κ. Μητροπούλου ανέφερε ότι η ΤΝ είναι η επιστήμη
που χρησιμοποιεί τις μηχανές για να μιμηθεί τις δραστηριότητες της ανθρώπινης
νοημοσύνης, είναι, εν άλλοις λόγοις, η προσομοίωση των διαδικασιών ανθρώπινης
νοημοσύνης (μάθηση, προσαρμοστικότητα, εξαγωγή συμπερασμάτων επίλυση
προβλημάτων, κ.λ.π.) από υπολογιστικές μηχανές.
Εκτελώντας αλγοριθμικές εργασίες η ΤΝ μπορεί να μαθαίνει μόνη της από
μεγάλα σύνολα δεδομένων. Αφορά τον τρόπο που οι υπολογιστές έχουν την ικανότητα
να καταλαβαίνουν τις οδηγίες που τους παρέχουμε, αλλά και να μιμούνται τον
τρόπο ανθρώπινης επικοινωνίας διευκολύνοντας έτσι την επικοινωνία μεταξύ
ανθρώπων και μηχανών. Η κ. Μητροπούλου τόνισε ότι η ΤΝ αποτελεί μια εξέλιξη της
επιστήμης την οποία δεν πρέπει ούτε να «θεοποιούμε», αλλά ούτε και να
«δαιμονοποιούμε», αλλά, επί τη βάσει της χριστιανικής θεολογίας, να αξιοποιούμε
πάντα με σεβασμό στο ανθρώπινο πρόσωπο. Το μέλλον της ΤΝ στην Εκπαίδευση δεν
είναι η απουσία της, αλλά η ρυθμιζόμενη και επιβλεπόμενη χρήση της και η ένταξή
της σε ένα παιδαγωγικό πλαίσιο. Τέλος η κ. Μητροπούλου σε συνεργασία με τον Δρ.
Γεώργιο Φούζα, μέλος του Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού (ΕΔΙΠ) του
Τμήματος μέσω «Power Point» παρουσίασαν (με τη χρήση ενεργών
συνδέσμων / links) εργαλεία ΤΝ
που μπορούν να αξιοποιηθούν στο σχεδιασμό για τα διδακτικά σενάρια και τα
σχέδια μαθήματος, όπως “εικονικούς βοηθούς” - Chat bots (ChatGPT, Google Bard, κλπ), εννοιολογικούς χάρτες, εργαλεία για τη
δημιουργία κειμένου, περίληψη κειμένου, μετάφραση, παραγωγή εικόνων, ομιλίας,
βίντεο, κ.α) παρέχοντας σχετικό υποστηρικτικό υλικό που διαμοιράσθηκε στους
συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς. Στο υποστηρικτικό υλικό παρατέθηκαν και
σύνδεσμοι/links για δωρεάν
διαδικτυακό κύκλο μαθημάτων στη ψηφιακή πλατφόρμα «Elements of AΙ» (Αrtificial
Intelligence»). (Οι ενδιαφερόμενοι/-ες μπορούν να «κατεβάσουν» το ψηφιακό
αρχείο με όλο το υποστηρικτικό υλικό από τη σχετική ανάρτηση στο ιστολόγιο του
Συμβούλου Εκπαίδευσης Θεολόγων Φθιώτιδος, πατώντας: ΕΔΩ )
Aξίζει να σημειωθεί ότι μέρος της τηλεδιάσκεψης
παρακολούθησαν ο Διευθυντής Β/θμιας Εκπαίδευσης Ν. Φθιώτιδος, Δρ. Κων/νος
Σπαλιώρας (κλ. ΠΕ01) και η Διευθύντρια Β/θμιας Εκπαίδευσης Ν Κοζάνης
Δρ. Βασιλική Βόντσα (κλ. ΠΕ02), οι οποίοι συνεχάρησαν τους
Συμβούλους Εκπαίδευσης για την διοργάνωση του υψηλής ποιότητας, όπως αμφότεροι
το χαρακτήρισαν, επιμορφωτικού σεμιναρίου καθώς και τους/τις
συμμετέχοντες/-ουσες σε αυτό εκπαιδευτικούς, καθώς αφορά σ΄ ένα τόσο επίκαιρο
θέμα, όπως αυτό της τεχνητής νοημοσύνης που θα διαδραματίσει κεντρικό
ρόλο στην προετοιμασία της επόμενης γενιάς για τις ευκαιρίες και τις σύγχρονες
προκλήσεις ενός μεταβαλλόμενου κόσμου.
* Mετά τις εισηγήσεις ακολούθησε διάλογος –
συζήτηση ανάμεσα στους πανεπιστημιακούς και τους θεολόγους εκπαιδευτικούς και η
τηλεδιάσκεψη έκλεισε με την ανταλλαγή ευχών για καλή Μεγαλοβδομάδα και καλό
Πάσχα.
<<....η κ. Μητροπούλου τόνισε ότι η ΤΝ αποτελεί μια εξέλιξη της επιστήμης την οποία δεν πρέπει ούτε να «θεοποιούμε», αλλά ούτε και να «δαιμονοποιούμε», αλλά, επί τη βάσει της χριστιανικής θεολογίας, να αξιοποιούμε πάντα με σεβασμό στο ανθρώπινο πρόσωπο. Το μέλλον της ΤΝ στην Εκπαίδευση δεν είναι η απουσία της, αλλά η ρυθμιζόμενη και επιβλεπόμενη χρήση της και η ένταξή της σε ένα παιδαγωγικό πλαίσιο...>>
ΑπάντησηΔιαγραφήΜπράβο στους θεολόγους μας για την ισορροπημένη, πολύ προσεκτική προσέγγιση. Ναί στην αξιοποίηση της τεχνολογίας, αλλά με λογισμό και μέτρο, και, κυρίως, με ηθική "επί τη βάσει της χριστιανικής θεολογίας και πάντα με σεβασμό στο ανθρώπινο πρόσωπο".
παπα - Θανάσης
Η θεολογία στην τάξη είναι έμπνευσης τέχνη απείρου κάλλους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤετοιοι οι θεολόγοι στα σχολειά, δε γεννιούνται στα σεμινάρια, μα μόνο στην προσωπική αναζήτηση κάθε νοήματος σε κάθε υπαρκτό.
Ο θεολογικός ήλιος σκοτείνιασε επικίνδυνα, ρέει πόνος και δάκρυ αβάσταχτο...