Πλημμύρισε ο Ναός του Παντοκράτορος από πιστούς στον Δ΄ Κατανυκτικό Εσπερινό
Χοροστάτησε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρών κ.κ. Χρυσόστομος και ομίλησε ο Ιεροκήρυκας της Ι.Μ. Πατρών Αρχιμανδρίτης π. Χριστοφόρος Μυτιλήνης με θέμα: «Η ΕΥΛΑΛΗ ΣΙΩΠΗ»
Στον αρχαιοπρεπή Ιερό Ναό του Παντοκράτορος στην άνω πόλη, τελέσθηκε την περασμένη Κυριακή 14 Απριλίου το απόγευμα, ο Δ΄ Κατανυκτικός Εσπερινός χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πατρών κ.κ. Χρυσοστόμου. Πλειάδα κληρικών συμμετείχε στην Ιερά Ακολουθία, ενώ οι πιστοί άρχισαν να προσέρχονται στο Ναό από τις 4.30 μ.μ., (ώρα ενάρξεως 6.00 μ.μ.), με αποτέλεσμα το αδιαχώρητο.
Ομιλητής ήτο ο Ιεροκήρυξ της Ιεράς Μητροπόλεως Πατρών, Αρχιμανδρίτης π. Χριστοφόρος Μυτιλήνης με θέμα: “Η εύλαλη σιωπή”.
Παραθέτουμε την ομιλία του π. Χριστοφόρου.
"Σεβασμιώτατε,
Σεβαστοί Συμπρεσβύτεροι,
Αγαπητοί διάκονοι, αδελφοί μου,
Σήμερα Κυριακή Δ΄ Νηστειών. Αφιερωμένη όχι τόσο στον Αγ. Ιω. της Κλίμακος όσο στο βιβλίο την Κλίμακα...
Η μνήμη του τελείται στις 30 Μαρτίου αλλά και σήμερα. Ίσως γιατί στα μοναστήρια διαβάζεται αυτή την περίοδο της νηστείας το βιβλίο του. Δεν ξέρουμε τίποτα από τη ζωή του.
Το λαμπερό αυτό αστέρι που έλαμψε μεταξύ Στ΄& Ζ΄ αι. από 16 χρονών παιδάκι φεύγει για το θεοβάδιστο Σινά. Βρίσκει γέροντα σοφό και Άγιο τον άββα Μαρτύριο που τον παιδαγώγησε επί 19 χρόνια. Στα 35 του χρόνια είχε φθάσει σε ύψη αγιότητος. Συνέχεια 40 χρόνια ασκείται σε σπηλιά του Θολά 8 χλμ. από τη Μονή. Εκοιμήθη 30 Μαρτίου 600 μ.Χ. 75 χρονών.
Αν δούμε από τα περιεχόμενα του βιβλίου αυτού θα διαπιστώσουμε ότι το θέμα που πραγματεύεται είναι τα πάθη και οι κατά Θεόν αρετές και η καλλιέργειά τους.
Στο 1ο κατανυκτικό εσπερινό στον Άγιο απόστολο Ανδρέα, είπατε Σεβασμιώτατε: «Ο εαυτός μας επιθυμεί, ο κόσμος συμμαχεί και ο διάβολος προκαλεί. Είπατε ότι οι περισσότεροι άνθρωποι ζουν βιον επίπλαστον χωρίς ιδιαίτερο κόπο και πνευματική άσκηση και γι’ αυτό έχουμε αδύναμες πνευματικές αισθήσεις και δεν αντέχουμε στους δεινούς ανέμους των φρικτών πειρασμών.
...Παρακαλώ ευχηθείτε ο ταπεινός απόψε λόγος που θα ακουστεί να συμβάλει στην πνευματική τελειότητα.....
Σήμερα λοιπόν θα αφιερώσουμε την ομιλία μας στον 11ο λόγο του «Περί σιωπής» για να δούμε
* τι σημαίνει σιωπή, ποιό το περιεχόμενο της,
* ποιοί οι καρποί της και
* πως μπορεί ο άνθρωπος της φλυαρίας και πολυλογίας να την κατακτήσει;
Α΄ Έννοια και περιεχόμενο της σιωπής.
Δεν είναι η απλή σιγή δηλαδή απουσία του λόγου και του διαλόγου. Δεν είναι πάλι η σιωπή που προέρχεται από φόβο δειλία, έλλειψη θάρρους. Δεν πρόκειται για τους κλειστούς ή μειονεκτικούς ανθρώπους. Ούτε ακόμα για την κατάσταση εκείνη της ευθυξίας που πειράζει τον άνθρωπο και κλείνεται στον εαυτό του και κατά το κοινώς λεγόμενο «βράζει με το ζουμί του». Όλες αυτές οι μορφές σιωπής δεν είναι άσκηση.
Η σιωπή ως αρετή κατά την Αγ. Γραφή και τους Πατέρες είναι προσπάθεια, αγώνας, συχνά βία κατά του εαυτού μας. Παλεύω να μην απαντήσω στην οργισμένη διάθεση του άλλου. Σιωπώ, στη κατάκριση, δεν ρίχνω με τα λόγια μου λάδι στη φωτιά που έχει ήδη ανάψει..... Είναι η σιωπή πράξη και ενέργεια της θελήσεως. Φέρνει το στοιχείο της αυταπαρνήσεως και της θυσίας και αποβλέπει στην προσωπική κάθαρση και στον αγιασμό της ψυχής. Αναφέρει ο οσ. Ιωάννης της Κλίμακος επαινώντας τη σιωπή: «Η σιωπή που ασκείται με επίγνωση και διάκριση είναι μητέρα της προσευχής, ανάκληση από την αιχμαλωσία των παθών, επιστάτης των λογισμών, σκοπός που παρατηρεί τους εχθρούς, πνευματικό πένθος για τις αμαρτίες μας, φίλη των καρδιακών δακρύων, καλλιεργητής της μνήμης του θανάτου, εχθρός του αδιακρίτου θάρρους, σύζυγος της ησυχίας, ... μυστική πνευματική πρόοδος, κρυφή πνευματική ανάβαση».
«Δυστυχώς ποτέ δεν μελετήσαμε την τέχνη της σιωπής» λέγει ο Ι. Χρυσόστομος. «Ποτέ σε καιρούς αναπαύσεως, που δεν υπάρχει ο καθημερινός αγώνας δεν διαλεχθήκαμε με τον εαυτό μας, για κάποιο από τα πνευματικά μας θέματα» (Ε.Π.Ε.16Α, 180).
Η πολυπραγμοσύνη και η διάσπαση με τις συνεχείς φροντίδες των βιοτικών μεριμνών, μας κάνουν να χάνουμε την επικοινωνία μας με τον Θεό. Πόσες φορές συλλαμβάνουμε τον εαυτό μας να ξεχνά μέσα στην ημέρα τον Θεό διότι μας έχουν απορροφήσει και διασπάσει τα καθημερινά;
«Ο σιωπής φίλος εγγίζει Θεώ». Αυτός που αγάπησε την σιωπή και την έχει σύντροφό του καταφέρνει να τελεσιουργούνται μέσα στη ψυχή του ηρωικές πράξεις, μυστικές προσωπικές επαναστάσεις. Ο Τελώνης της παραβολής δικαιώθηκε για την σιωπηλή προσευχή του.
Ο Κύριος που γνωρίζει τους νόμους της ανθρωπίνης ψυχολογίας, την σιωπή υπέδειξε ως το καλλίτερο τρόπο επικοινωνίας με τον «εν ουρανοίς Πατέρα».
Β. Καρποί και αποτελέσματα της σιωπής.
I. Η σιωπή είναι άσκηση που χαρίζει το γλυκό καρπό της υπομονής. Πολλά είναι καθημερινά τα περιστατικά και οι αφορμές που ταράζουν τη ψυχή με συνέπεια να χάνει την ειρήνη της (Δυστροπία γνωστών, μουρμούρα συζύγου, παραξενιά γείτονα κ.α.). Ασφαλώς σ’ αυτές τις δύσκολες περιστάσεις ο πιο αποτελεσματικός τρόπος υπομονής και διαφυλάξεως της ειρήνης είναι η σ ι ω π η. Με τη σιωπή δεν «ρίχνω λάδι στη φωτιά», δεν αφήνω να πληγωθεί ο εγωισμός μου, ανέχομαι, υπομένω, υποτάσσομαι στο θέλημα του Θεού. Ο Αγ. Γργηγόριος ο Θεολόγος, που εξασκούσε συστηματικά τον εαυτό του στη σιωπή έλεγε: «Επροτίμησα να βαδίσω έλλον δρόμον, πιο καλόν και λιγώτερον κοπιαστικόν, όπως πιστεύω προσωπικά, να διαπαιδαγωγήσει λοιπόν τους πάντας με το υπόδειγμα της σιωπής... Αυτό είναι το μυστήριον της υπομονής μου» (5, 397).
Οι σοφοί φίλοι του Ιώβ, πριν μιλήσουν στον πολυβασανισμένο Ιώβ, κάθισαν δίπλα του σιωπηλοί επί επτά μέρες και επτά νύκτες (Ιώβ β΄ 13). Άρχισαν να συζητούν με τον Ιώβ μόνο μετά τη γόνιμη εκείνη σιωπή των επτά εικοσιτετραώρων.
II. Η σιωπή χαρίζει τον καρπό της ήρεμης και ισορροπημένης ψυχικής, νευρικής και σωματικής μας καταστάσεως. Κουραζόμαστε καθημερινά από την ακατάσχετη πολυλογία, τα περιττά, αργόσχολα, κενόδοξα, αδιάκριτα και φλύαρα λόγια. Ένα τηλεφώνημα πόσο μπορεί να διαρκέσει; Κατάκοπος να είσαι, σε τρέφει η είδηση και το κουτσομπολιό που ακούς. Η ανεξέλεγκτη αυτή εξωστρέφεια δημιουργεί βομβαρδισμό του νευρικού μας συστήματος. Δημιουργεί υπερένταση και εκνευρισμό. Ποιός μπορεί να ισχυριστεί ότι δεν έχουμε ανάγκη από ανάπαυση, μόνωση και τη χρυσή σιωπή; Ο Χριστός, το αιώνιο πρότυπο όλων μας, συχνά αποσυρόταν στην ησυχία της ερήμου, δείχνοντας τον δρόμο της ασκήσεως, της περισκέψεως, της περισυλλογής, της σιωπής,
Λέγει ο σοφός φιλόσοφος της αρχαιότητος Ζήνων: «Η φύσις ημών γλώτταν μεν μίαν, δύο δε ώτα παρέσχεν, ίνα διπλασίονα ων λέγομεν ακούωμεν» Δηλαδή «ο Θεός μας έδωσε δύο αυτιά και ένα στόμα-περισσότερο ν΄ακούμε και λιγότερο να μιλάμε». Εμείς όμως παρουσιαζόμαστε σαν να έχουμε δέκα στόματα και κανένα αυτί. Μιλά ο άλλος και δεν τον ακούμε γιατί σκεφτόμαστε τι θα απαντήσουμε εμείς. (μ. Μωυσή, «Η ΕΥΛΑΛΗ ΣΙΩΠΗ», σελ. 21).
III. Η σιωπή φυγαδεύει τον θυμό. «Θυμού χαλινός η εύκαιρος γίνεται σιωπή» (Ηλίας ο Έκδικος, 20.272). «Όταν στην προκληση απαντά κανείς με τη σιωπή χαμηλώνει την ένταση, διακόπτει τη συνέχεια, ταπεινώνει την οργή, σβήνει το θυμό και σιγάζει δύσκολες καταστάσεις. Σημασία έχει και το ήθος και το ύφος και ο τρόπος αυτής της σιωπής. Αν είναι εγωιστικός φαίνεται. Αν είναι περιφρονητικός δεν μπορεί να κρυφτεί. Αν κανείς όμως ταπεινά σιωπά για να μη γίνουν τα πράγματα χειρότερα, υποχωρεί, ανέχεται, αποσύρεται, ελαχιστοποιεί τα τρομερά διακαιώματά του, χάρη της ειρήνης, της ενότητος και της αγάπης, τότε κερδίζει ενώ φαίνεται ότι χάνει.... (μ. Μωυσή, «Η ΕΥΛΑΛΗ ΣΙΩΠΗ» σελ. 19).
IV. Το χρυσό χαλινάρι της σιωπής βοηθά να κυριαρχείς στη γλώσσα. «Ος φυλάσσει το εαυτού στόμα, τηρεί την εαυτού ψυχήν, ο δε προπετής χείλεσι πτοήσει εαυτόν» (Παροιμ. Σολομ. ιγ΄3). Όποιος προσέχει στο στόμα του τι θα πεί, προφυλάσσει την ψυχή του από πολλούς πειρασμούς, ενώ ο προπετής και επιπόλαιος στα χείλη του θα δημιουργήσει στον εαυτό του φόβους, πειρασμούς και πικρίες. Αχ αυτά τα απερίσκεπτα λόγια. –Τι ήθελα να το πω αυτό; Τι φωτιά άναψα στη καρδιά του άλλου. Σιώπησε λίγο και πριν μιλήσεις σκεψου ότι ο λόγος που θα πείς πρέπει να φέρνει τη σφραγίδα της προσοχής και της σκέψεως. Εάν με θέληση ισχυρή, κρατάς σφικτά το χαλινάρι της σιωπής και κυριαρχής της γλώσσας η οποία δεν προτρέχει της σκέψεώς σου τότε φυλάσσεις το στόμα σου και περιφρουρείς την ψυχή σου από τους πολυπληθείς σπίλους της αμαρτίας. Όταν όμως παρεκτρέπεται η γλώσσα; Πόσο τότε επιβαρύνεται η ψυχή αλλά και πόσες πικρίες και πειρασμούς δημιουργείς στον εαυτό σου; (Υπόμνημα Π. Τρεμπέλα σελ. 119).
V. Η διακριτική σιωπή διδάσκει τους άλλους, αλλά και περιμένει την δικαιωση από τον Θεό. Μας λέγουν τα Ι. Ευαγγέλια για τη σιωπή του Χριστού ενώπιον του Πιλάτου. Γιατί σιώπησε «και ούδέν απεκρίνατο»; Γνώριζε ο Αναμάρτητος Κύριος, ότι περισότερο πειστική αξία έχουν τα έργα, τα θαύματα της αγάπης και όλα όσα εργάστηκε υπέρ του αγνώμονος εκείνου λαού, παρά η διά των λόγων απολογία.
Λέγει ο οσ. Ιωάννης της Κλίμακος: «Η σιωπή του Χριστού δημιούργησε στο Πιλάτο σεβασμό». Με τη σιωπή του ο Κύριος έγινε «ωσεί άνθρωπος ουκ ακούων και ουκ έχων εν τω στόματι αυτού ελεγμούς»Ψαλμ. λζ΄15). Μας δίδαξε ο Κύριος με τη στάση του αυτή το υπεροχο παράδειγμα να περιμένουμε σιωπώντες, όταν άδικα μας κατηγορουν, την δικαίωσή μας εκ μέρους του Θεού. Θα μας δικαιώσει εκείνος ως Θεός δικαιοσύνης. (Τα Παθη τα Σεπτά, Γ. Δημοπούλου, Εκδ. «ΣΩΤΗΡ». σελ. 131-132)
VI. Η σιωπή βοηθά σε αφάνταστο βαθμό στη διαύγεια του πνεύματος και τη καθαρή σκέψη. Οι ωραιότερες εμπνεύσεις, σκέψεις και κρίσεις δημιουργούνται στην ατμόσφαιρα της σιωπής. Εκεί μας έρχονται οι πιο καλές λύσεις και η πιο σωστές και συμφέρουσες θεάρεστες αντιμετωπίσεις των προβλημάτων και των δυσκολιών μας. «Ο Απ. Πέτρος -λέγει ο οσ. Ιωάννης της Κλίμακος- επειδή ωμίλησε, έκλαυσε πικρά. ελησμόνησε εκείνον που είπε : «Είπα, φυλάξω τας οδούς μου, του μη αμαρτάνειν με εν γλώσση μου» (Ψαλμ. λη΄2).
VII. Η σιωπή ανεβάζει ποιοτικά την προσευχή μας. Δεν μπορεί κάποιος να έχει κατανυκτική προσευχή το βράδυ αν όλη την ημέρα έχει κουτσομπολέψει όλη τη γειτονιά. Η σιωπή, τα διακριτικά λόγια δημιουργούν την αγία διάθεση και κάνουν να την ζούμε, να βιώνουμε το μεγαλείο της και τη δύναμή της. «Ο φίλος της σιωπής προσεγγίζει τον Θεόν και συνομιλώντας μυστικά μαζί του φωτίζεται από αυτόν»(οσ. Ιωάννης της Κλίμακος). Αυτή την έννοια έχει και η προτροπή του Κυρίου: «Συ δε όταν προσεύχη είσελθε εις το ταμιείον σου, και κλείσας την θύραν σου πρόσευξαι τω πατρί σου τω εν τω ουρανώ» (Ματθ. στ΄6). Δεν θα χάσεις μέσα στη σιωπή του δωματίου σου διότι δεν αποτελεί κάτι το αρνητικό και άγονο, αλλά το πιο δραστικό και δημιουργικό μέσο εξυψώσεως και αναγεννήσεως του χοικού ανθρώπου.
Ποιοί τροποι υπάρχουν για να την αποκτήσουμε;
1) Κατ΄αρχάς να θυμηθούμε την θεόπνευστη προτροπή του Αδελφοθέου: «Αδελφοί μου αγαπητοί, έστω πας άνθρωπος ταχύς εις το ακούσαι, βραδύς εις το λαλήσαι» (Ιακ. α΄19). Τα ωφέλημα να τα ακούμε με προθυμία και δύσκολα να λέμε. Άκουσες ένα κουτσομπολιό, μη σπεύσεις να το μεταφέρεις. Καλλιέργησε τη σιωπή.
Όταν ομιλούμε με μέτρο. Ο Μ. Βασίλειος το εκφράζει πολύ ωραία: «Χρειωδώς όρα, χρειωδώς άκουε, χρειωδώς λάλει, χρειωδώς αποκρίνου». Όλα με μέτρο. Ο Αθηναίος Στρατηγός Φωκίων (4ος π.Χ. αι.) πήγε στο κουρείο και περίμενε τη σειρά του. Ο κουρέας δεν έλεγε να σταματήσει την φλυαρία με τους πελάτες του. Όταν επί τέλους ήρθε η σειρά του στρατηγού, τον ρώτησε ο κουρέας πως θέλει να κουρευτεί; -«Εν σιωπή» αποκρίθηκε ο Φωκίων.
2) Είχαν επισκεφθεί τρεις τον Μ. Αντώνιο. Οι δύο τον ρωτούσαν για πολλά και διάφορα. Ο τρίτος δεν έλεγε τίποτα. Όχι γιατί δεν είχε ανάγκη από νουθεσία ή γιατί αισθανόταν πνευματικά επαρκής και δεν εκτιμούσε τον χαρίεντα λόγο του οσίου, αλλά διδασκόταν περισσότερο από τη στάση του, τη σιωπή του την ηρεμία της μορφής του. Όταν τον ρώτησε ο Μ. Αντώνιος «εσύ δεν ρωτάς δεν λέγεις κάτι;», του απάντησε αυθόρμητα: «Μού φτάνει μόνο που σε βλέπω Άγιε του Θεού». Συναισθανόταν τη θεολογία της σιωπής του. Θυμάμαι κάποτε στο Αγ. Όρος στον π. Παϊσιο. Είμαστε μία παρέα. Όλοι ακούγαμε. Ένας όλο διέκοπτε τον Γέροντα και έλεγε τις δικές του εμπειρίες. «Εγώ Γέροντα, έκανα έτσι, είπα αυτό, έτσι έπρεπε να γίνει». Κάποια στιγμή κάποιος δεν άντεξε και του λέγει: «θα σταματήσεις επιτέλους να λες τα κατορθώματά σου να ακούσουμε την σοφία του π. Παϊσίου;». Δυστυχώς έτσι είμαστε οι άνθρωποι. Έχουμε ισχυρή αυτοπεπεποίθηση, εξουσιαστική κυριαρχία, νομίζουμε ότι για όλα έχουμε λύσεις και τα ξέρουμε και θεωρούμε τη γλώσσα μας όπλο διορθώσεως ή κατατροπώσεως των άλλων. Μη λησμονούμε ότι το πιο δυνατό και εύλαλο κήρυγμα της Θεοτόκου είναι η σιωπή της. Ηθελημένα σιωπούσε από ταπείνωση. Άφηνε πάντα να μιλά ο Υιός της. Ζούσε στη σκιά του Υιού της.
3) Η σιωπή αποκτάται με την πιστή τήρηση και εφαρμογή των εντολών του Θεού. «υπόδειγμα δέδωκα υμίν, ίνα καθώς εγώ έποίησα υμίν και υμείς ποιείτε». Τι έκανε ο Κύριος όταν τον έβριζαν, περιφρονούσαν, αδικούσαν; Σιωπούσε! Αντίθετα όμως, όταν του ζητούσαν να ομολογήσει ή να υπερασπισθεί τους αδικουμένους εκεί μιλούσε και ασκούσε έλεγχο προκειμένου να υπερασπιστεί την αλήθεια.
4) Η σιωπή ως άσκηση μπορεί να την αποκτήσει κανείς όταν τη θέσει σε αφαρμογή σε περιόδους περισυλλογής και κατανύξεως, όπως είναι η Μ. Τεσσαρακοστή. Μαζί με την νηστεία και την εγκράτεια τα τροπάρια συνιστούν εγκράτεια γλώσσης, καταλαλιάς, περιττών λόγων. Θέλει αγώνα για να κατακτηθεί αλλά και τη Θεία χάρη για να διατηρηθεί. Παλεύουν οι Χριστιανοί αυτή την περίοδο. Βάζουν κάποια μικρά αγωνίσματα. Ας είναι και αυτό ένα από αυτά. Η ειλικρινής εξομολόγηση και για τους περιττούς ή κακούς λόγους μας θα βοηθήσει στην απόκτηση της σιωπής. «Εάν ήταν δυνατόν να συγκεντρώσουμε όλα τα λόγια που έχουμε πεί θα ανεγνώριζε ο καθένας σ΄αυτά την ακριβή εικόνα του εαυτού του.... Τα ίδια μας τα χείλη μας προσάπτουν το σεβασμό ή την περιφρόνηση των άλλων. «Ο σοφός εν λόγω προσφιλή εαυτόν ποιήσει. Ο πλεονάζων λόγω βδελυχθήσεται» (Σοφ. Σειράχ κ’13,8).
Να σκεφθούμε ότι κάθε λόγος που προφέρουν τα χείλη μας ουδέποτε πλέον θα επιστρέψει σε μας. Θα τρέχει στο νου και στα χείλη των ανθρώπων, για χρόνια και καιρούς θα παραγάγει πλήθος σκέψεων και αισθημάτων, πράξεων και ενεργειών, θα διακλαδισθεί από δω κι από εκεί. Θα πάρει άλλη τροπή. Θα σπιλώσει και θα αλλοιώσει πρόσωπα και καταστάσεις θα βλάψει και θα μας βλάψει.
Σεβασμιώτατε,
Ταπεινά απόψε ζητούμε τις πατρικές Σας ευχές το υπόλοιπο της Μ. Τεσσαρακοστής να το διανύσουμε εν σιωπή. Να συγκεντρώσουμε το νου μας, να δούμε βαθύτερα τον εαυτό μας, να καταλάβουμε τα δικά μας λάθη και μέσα στην ησυχία της σιωπής να πενθήσουμε, να μετανοήσουμε, να εξομολογηθούμε....
....κάποιοι χριστιανοί συνηθίζουν να σταυρώνουν το στόμα τους και λέγουν το Ψαλμικό που και μείς μπορούμε συχνά - πυκνά να επαναλαμβάνουμε: «Θού Κύριε φυλακήν τω στόματί μου και θύραν περιοχής περί τα χείλη μου» (Ψ. 140,3). ΑΜΗΝ".
Πηγή: "Ο ΕΚΚΛΗΣΙΟΛΟΓΟΣ"
ΚΑΙ ΣΥΜΠΛΗΡΩΝΟΥΜΕ ΕΠΙΣΗΣ:
ΑπάντησηΔιαγραφήΣΤΟΝ ΩΡΑΙΟΤΕΡΟ ΝΑΟ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ ΚΑΙ ΕΝΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΜΝΗΜΕΙΟ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΤΩΝ ΠΑΤΡΩΝ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ