Δευτέρα 6 Απριλίου 2020

«ΟΙΚΤΡΩΝ ΦΑΝΤΑΣΙΟΚΟΠΗΜΑΤΩΝ ΕΛΕΓΧΟΣ» - ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΟΤΤΑΔΑΚΗΣ


«ΟΙΚΤΡΩΝ  ΦΑΝΤΑΣΙΟΚΟΠΗΜΑΤΩΝ  ΕΛΕΓΧΟΣ»

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ  ΚΟΤΤΑΔΑΚΗΣ

         Δανείζομαι αυθαίρετα τον ανωτέρω τίτλο μικρού βιβλίου του θεολογικού για τα τότε δεδομένα κολοσσού αείμνηστου Καθηγητή μας Π. Ν. Τρεμπέλα και επανέρχομαι όσο μπορώ πιο απλά, κατά κύριο λόγο αν μη και αποκλειστικό για τους απλούς και καλοπροαίρετους αναγνώστες. Όχι για τους ανώνυμους, «α-πρόσωπους» που ρωτούν πονηρά και βάζουν στα χείλη μου αυτό που θα ήθελαν να έχω πει, αλλά βέβαια δεν είπα ! Σ’ αυτούς απάντησα, όπως τους ταιριάζει, όσο κι αν κάνουν πως δεν καταλαβαίνουν, και συνεχίζουν το ίδιο βιολί, απευθυνόμενοι τήδε κακείσε με ύφος θρασύ, και  από καθέδρας ωσεί αλάθητοι πάπες !
 Α.   Στην ανάρτηση, «Σε θανατερή πανδημία δίχως άνω σχώμεν τας καρδίας;»- 24.)3.20-κινήθηκα πριν από τον Άγιο Περγάμου Ιωάννη στη γραμμή βεβαιότητας που εξέφρασε μετά αυτός ο κατά τη γνώμη μου, και όσων πολλών άλλων, κορυφαίος ορθόδοξος θεολόγος Ιεράρχης στη δική του-30.03.20. Ιδιαίτερα από το σημείο που αναφέρθηκε στα της Μεταλήψεως κατά τη Λειτουργία Αγίου Ιακώβου του Αδελφοθέου και εξής μέχρι το τέλος της-«Μητροπολίτης Ιωάννης. Σαφέστατα υπάρχει». Και επέλεξα ενδεικτικά τα εξής.
«Θεωρώ ότι το Σώμα και το Αίμα του Χριστού είναι η λήψη του φαρμάκου για την αθανασία, και δεν θεωρώ ότι είναι επικίνδυνο. Προσωπικά, δεν θα με ενοχλούσε να μεταλάμβανα από ένα δισκοπότηρο κατά τη διάρκεια μιας επιδημίας, ή, ακόμη και να χρησιμοποιούσα μια κοινή λαβίδα. Ωστόσο, εφόσον υπάρχουν κι εκείνοι οι οποίοι, όπως λέγει ο Απόστολος Παύλος, είναι ἀσθενείς τῇ πίστει, πρέπει να αποφεύγουμε να τους σκανδαλίζουμε. Η Εκκλησία πρέπει να βρεί μια λύση και για αυτούς, να ανταποκριθεί στις ανάγκες τους, προκειμένου να αποφύγει τις κατηγορίες ότι εμείς οι Χριστιανοί μεταδίδουμε λοιμώξεις ή ασθένειες …».
Β.     1.  Γνωρίζω ότι στη δυο χιλιάδων χρόνων ιστορία της κατά Ανατολάς Ορθόδοξης Εκκλησίας μας. α/ Στα Αποστολικά και τα κατοπινά χρόνια οι χριστιανοί μεταλάβαιναν, όπως μεταλαβαίνουν σήμερα οι κληρικοί, χωριστά -στη χούφτα τους- το Χριστό Άγιο Άρτο, και απ’ ευθείας από το Άγιο Ποτήρι το Χριστό καθαγιασμένο Οίνο, Τίμιο Αίμα του. β/ Επειδή όμως άρχισαν να συμβαίνουν πολλά, ακόμα και αγυρτείες ιδιαίτερα με τον Άγιο Άρτο που κάποιοι έπαιρναν στο σπίτι … ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος φέρεται να εισήγαγε για τη Μετάληψη την Αγία Λαβίδα. γ/ Η οποία σιγά-σιγά ως αργυρό ή χρυσό κουταλάκι ενδιάμεσος ιερός μεταφορέας ομού πλέον Σώματος και Αίματος Χριστού καθιερώθηκε σαν γενική και οριστική πρακτική για τη Μετάληψη τον 11ο αιώνα. 2. Κατά ταύτα και ο πιο απλός χριστιανός καταλαβαίνει ότι το δογματικό σ’ αυτή τη τελική από τον 11ο αιώνα και οριστική πρακτική εντοπίζεται στην Αλήθεια-Πίστη, το Σώμα και Αίμα Χριστού που ασφαλώς δε γνωρίζει φθορά, όχι στην αγία Λαβίδα -κουταλάκι- ιερό μεταφορέα. 3.  Προχώρησα με βάση την κλητήρια ευχή -«Μετά φόβου -σεβασμού -Θεού, πίστεως και αγάπης προσέλθετε» προσθέτοντας ότι, τα μεταλαμβανόμενα έτσι Τίμια Δώρα αποτελούν την προσωπική κοινωνία αγάπης του μεταλαμβάνοντος με την Αγάπη του Χριστού και από τούτο αποβαίνουν γι αυτόν «φάρμακον αθανασίας και αντίδοτον του μη αποθανείν», δηλαδή, εχέγγυο αιώνιας ζωής, με δεδομένο ότι η επακολουθούσα ευχή, «μεταλαμβάνει ο δούλος του Θεού τάδε εις άφεσιν αμαρτιών και ζωήν την αιώνιον», ανοίγει παράθυρο στην περίπτωση του ληστή στο Σταυρό-πρώτος οικιστής του παράδεισου. Φυσικά, πάντα με την έννοια ότι μπορεί η κρίση της άπειρης αγάπης του Χριστού, που ασφαλώς κανείς μας δεν μπορεί να προδικάσει, να του κάνει τη μετάληψη «φάρμακο αθανασίας και αντίδοτο του μη αποθανείν». Από την άλλη στο μέτρο που ο Απ. Παύλος λέει ρητά τι μπορεί να συμβεί σε όποιους  μεταλαβαίνουν ανάξια-1Κορ.11,28-30, «αρρώστιες, θάνατοι¨-πρόσθεσα ότι τα Τίμια Δώρα δεν είναι μαγικό μαντζούνι για όπου κι όπου και για όποιον κι όποιον !  Και από το γραπτό του Αγίου Περγάμου φαίνεται ότι έτσι έχουν τα πράγματα, γι αυτό και προτείνει ενδεχόμενη άλλη αντιμετώπιση. Και εκ περισσού προσθέτω παρότι δεν πρόκειται να το καταλάβουν-δεν τους συμφέρει-οι ανωτέρω ανώνυμοι, «α-πρόσωποι», ονόματα όπως Περγάμου Ιωάννης, ή Χρήστος Γιανναράς και κάποια άλλα, είναι φαιδρό να νομίζουν ότι προσπερνιούνται με ένα «οικουμενιστής» ή δεν ξέρω τι άλλο χειρότερο, γιατί «γελάει μαζί τους και το παρδαλό κατσίκι» !
Γ.   Διό, ή εν πάση περιπτώσει, προς αποφυγήν οποιασδήποτε παρανόησης ή σκανδαλισμού έστω και ενός απλοϊκού καλοπροαίρετου χριστιανού ορθόδοξου υπερακοντίζω και λέω καθαρά και απερίφραστα ότι : Θεωρώ και βέβηλο και αποκρουστικό, όχι να πω, αλλά ακόμα και να διανοηθώ ότι κατά τη Μετάληψη, μπορεί από το Άγιο Σώμα και το Τίμιο Αίμα του Χριστού να μεταδοθεί κάποια λοιμική αρρώστια ως επί του προκειμένου, αυτή του κορονοϊού. Αλλά και ότι είναι εντελώς άλλο θέμα, αν από σάλιο ή άλλο τι κάποιου ή κάποιας φορέων της νόσου, στην αγία Λαβίδα, κουταλάκι, ιερό μεταφορέα εγκυμονείται τυχόν τέτοιος κίνδυνος, ως μπορεί να συναχθεί και από την πρόταση του Αγίου Περγάμου για ενδεχόμενη αλλαγή. Επαναλαμβάνω ρητά καθαρά και απερίφραστα, ούτε κατά διάνοια από τα Πανάγια Σώμα και Αίμα του Χριστού !!
Δ.    Παρά ταύτα και κατά ταύτα και με αυτή την έννοια και βάση έσπευσα να δηλώσω καθαρά, πράγμα που επαναλαμβάνω και τώρα ότι σέβομαι και δέχομαι την Απόφαση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου «με σωφροσύνη, ταπεινοφροσύνη, υπομονή και αγάπη», ως υπαγορεύει η ευχή Αγίου Εφραίμ του Σύρου. Και, ως έγραψα αυστηρά, αρνούμαι να δεχτώ πονηρά και δίβουλα «ερωτήματα» ή «υποδείξεις» από ανώνυμους, «α-πρόσωπους», πολύ περισσότερο, όταν όχι λίγοι από αυτούς, καθένας μπορεί να δει στην οικεία στήλη τι ανοησίες διαμηνύουν εναντίον της Απόφασης, και, για φαντάσου, αυτοί οι δείλαιοι πώς «προγράφουν» έναν-έναν ονομαστικά τους Αγίους Συνοδικούς !
 Ε.   Επί πλέον, ας μου συγχωρεθούν και τα ακόλουθα. α/ Από φοιτητής της Θεολογίας εργαζόμενος στη Διεκπεραίωση της «Ζωής» νιώθω να έχει σφηνωθεί μέσα μου, και να κρατάει σταθερά, η βεβαιότητα ότι από την Αγία Μετάληψη αυτού τούτου του Αγίου Σώματος και του Τιμίου Αίματος του Χριστού δεν μεταδίδεται καμιά αρρώστια, πράγμα το οποίο ως θυμάμαι προέκυψε από το εξής. Στο τότε Νοσοκομείο των Χανσενικών -Λεπρών- Αγία Βαρβάρα, Αιγάλεω -άκουσα να λέγεται, πως κάποιοι από τους ασθενείς παρακολούθησαν κρυφά, και είδαν, και βεβαιώθηκαν με πολλή χαρά ότι ο Ιερέας που τους Λειτούργησε και τους μετάλαβε, έκανε ως όφειλε «κατάλυση», ήγουν, ήπιε μετά όσο απέμεινε στο Άγιο Ποτήρι. β/ Φίλος λίαν αγαπητός, Ανώτατος Αξιωματικός της Αεροπορίας, μακαρίτης από καιρό, ευσεβής με το δικό του τρόπο, και στα δικά του μέτρα και όρια, κάποια στιγμή μου είχε εμπιστευτικά ειπεί. «Θανάση, ο Θεός να με συγχωρέσει, αλλά εγώ δεν κοινωνάω,  γιατί σιχαίνομαι τα σάλια του ενός και του άλλου» ! Τέλος, γ/ Όπως έγραψα, ο 89 χρονών Ιερέας που στη διάρκεια της πολύχρονης λειτουργικής διακονίας του κοινώνησε φυματικούς και άλλους και φυσικά έκανε «κατάλυση» μετά, με το δίκιο του λέει και καμαρώνει ότι δεν έπαθε απολύτως τίποτα. Επ’ αυτού όμως επισημαίνω και πάλι ότι, το νεαρό που του είπε εμπιστευτικά πως είναι φορέας του έιτζ τον έστειλε να μεταλάβει τελευταίος, λαμβάνοντας πρόνοια προφανώς για τους πριν από αυτόν χριστιανούς, και αναλαμβάνοντας έτσι ως συνετός Λειτουργός της Εκκλησίας να φορτωθεί ο ίδιος παν απευκταίο ενδεχόμενο που μπορούσε τυχόν να προκύψει από τη νέα τότε αυτή λοιμική, όταν θα έκανε κατάλυση. Και εκ των όσων λέει, ο Θεός ευλόγησε να είναι μέχρι σήμερα γερός και δυνατός, και η ευχή είναι να τον πάει ο Θεός και πέρα από τα εκατό το ίδιο γερό και δυνατό !
      Κλείνω, λοιπόν, επαναλαμβάνοντας ως τελική συναγωγή πάντα προς τους απλούς και καλοπροαίρετους αναγνώστες. «Υπερακοντίζω και λέω καθαρά και απερίφραστα πως θεωρώ και βέβηλο και αποκρουστικό, όχι να πω, αλλά ακόμα και να διανοηθώ ότι από αυτό τούτο το Άγιο Σώμα και αυτό τούτο το Τίμιο Αίμα του Χριστού μπορεί να μεταδοθεί κάποια λοιμική αρρώστια ως επί του προκειμένου η του κορονοϊού» ! Όχι όμως προς τους ανώνυμους, «α-πρόσωπους» ερωτώντες πονηρά και δίβουλα, κι από την άλλη δείλαιους και θρασείς επικριτές της Συνοδικής Απόφασης και ανόητους προγραφείς ενός προς έναν των Αγίων Συνοδικών. Αυτούς, που με ύφος μάλιστα θρασύ και ως από καθέδρας αλάθητοι πάπες νομίζουν ότι μπορούν να στιγματίζουν ακόμα και ορθόδοξες θεολογικές κορυφές ή να ελέγχουν αναιδώς όποιους μαζί τους δε συμφωνούν, μέρα με τη μέρα όλο και πιο πολύ καταλαβαίνω πόσο δίκιο έχει ο Άγιος Αργολίδος Νεκτάριος να τους εντάσσει «στους έγκλειστους στο Δαφνί» !

Με «την αγάπην την πρώτην, ην ουκ αφήκα …»
Αθανάσιος Κοτταδάκης

16 σχόλια:

  1. Μην κουράζεσθε αυτοί που τα έγραψαν είναι μειωμένης αντιλήψεως. Μάταιος ο κόπος σας. Ούτε Άγγελος εξ ουρανού να τους μετέφερε μήνυμα δεν θα τον άκουγαν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Οι θέσεις σας ήταν κατανοητές. Αυτού που γράφουν ατεκμηρίωτα σχόλια είναι γιατί κάτι θέλουν να που οι κακόμοιροι. Πρέπει να αποδείξουν ότι υπάρχουν εχθροί και αυτοί αγρυπνούν γιατί μόνο αυτοί εκφράζουν την θέση τους και όχι της Εκκλησίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Χαίρομαι πάντως ξεκαθαρίζει και λέει ότι δεν θεωρεί ο Θ.Κοτταδάκης ότι μπορεί η Θ. Κοινωνία ιούς κα λοιμικές ασθένειες και θεωρεί βέβηλο ακόμα και να το σκεφτεί κανείς. Καλό αυτό.

    Γράφει

    «Υπερακοντίζω και λέω καθαρά και απερίφραστα πως θεωρώ και βέβηλο και αποκρουστικό, όχι να πω, αλλά ακόμα και να διανοηθώ ότι από αυτό τούτο το Άγιο Σώμα και αυτό τούτο το Τίμιο Αίμα του Χριστού μπορεί να μεταδοθεί κάποια λοιμική αρρώστια ως επί του προκειμένου η του κορονοϊού».

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αποστομωτική θεολογική εκκλησιολογική και πατερική απάντηση προς απορούντες….

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Στην παράγραφο Β2 η ανάρτηση αναφέρει ότι ".....το δογματικό σε αυτή την τελική από τον 11ο αιώνα και οριστική πρακτική εντοπίζεται στην Αλήθεια - Πίστη, το Σώμα και Αιμα Χριστού, που ασφαλώς δεν γνωρίζει φθορά, όχι στην Αγία Λαβίδα "κουταλάκι" - ιερό μεταφορέα.".
    Η Απόφαση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου της 1/4/ 2020 αναφέρει ότι "....Η οποιαδήποτε υπόνοια για μετάδοση νοσημάτων από την Θεία Ευχαριστία, αλλά και αυτόν τον τρόπο της Θείας Μεταλήψεως, θίγει την Δογματική Αλήθεια της Εκκλησίας, δεν γίνεται αποδεκτή και είναι καταδικαστέα."
    Οπως βλέπουμε η ανάρτηση εξαιρεί την Αγία Λαβίδα από το "δογματικό", ενώ η Διαρκής Ιερά Σύνοδος επισημαίνει ότι "η υπόνοια ...και για τον ΤΡΟΠΟ της Θείας Μεταλήψεως θίγει την ΔΟΓΜΑΤΙΚΗ ΑΛΗΘΕΙΑ της Εκκλησίας."
    Η ΔΙΣ λοιπόν συμπεριλαμβάνει και τον τρόπο της Θείας Μεταλήψεως στην Δογματική Αλήθεια της Εκκλησίας.
    Εάν η κατανόηση των δύο κειμένων είναι λανθασμένη, κάθε διόρθωση είναι ευπρόσδεκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ακριβώς έτσι, δε πρέπει να επιτρέπουμε, αλλά και άμεσα να τον διώχνουμε-εάν μας έλθει..που έρχεται δηλαδή, επειδή είμαστε ατελείς- πολλές φορές λογισμός εκ του πονηρού, ότι μπορεί να κολλήσουμε ή βλέπουμε ένα γέρο\γριά μπροστά από μας να βαδίζει προς κοινωνία Χριστού. Εκείνη τη κρίσιμη ώρα δοκιμάζεται η πίστη μας, επειδή δια της πίστεως λέμε βαδίζουμε με ό,τι καταπιανόμαστε, σε ό,τι κάνουμε, και όπως διανύουμε ο καθένας το δρόμο της επίγειας ζωής.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Αυτο ειναι αρθρο που πρεπει να κοινοποιηθει παντου. Διοτι λεει τα πραγματα οπως ακριβως εχουν, κι οχι οπως τα φαντασιωνονται καποιοι επιδεικτικα επιδοξοι ομολογητες -της φακης, θα τολμουσα να προσθεσω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. 1. «Ο Έλληνας Καθολικός Επίσκοπος Τήνου και Σύρου, ερωτηθείς από δημοσιογράφο του Πρώτου Προγράμματος του ραδιοφώνου της ΕΡΤ την 10η Μαρτίου 2020 για το αν η θεία κοινωνία μπορεί να μεταδώσει ιώσεις, έδωσε την εσφαλμένη απάντηση ότι, ναί μεν η θεία μετάληψη δεν μεταδίδει μικρόβιο, αλλά το σάλιο από το στόμα στο κουταλάκι, αυτό ναί είναι επίφοβο!» (https://www.romfea.gr/epikairotita-xronika/36010-i-theia-koinonia-simeion-antilegomenon).
    2. «Ἀναφορικῶς μέ τό ἐρώτημα ἤ τήν ἀμφιβολία τήν ὁποία διατυπώνουν μερικοί ἄν δηλ. ὑπάρχει κίνδυνος μεταδόσεως ἀσθενείας ἀπό τήν Θεία Μετάληψη ἐπειδή χρησιμοποιεῖται ἡ ἰδία λαβίδα, ἡ ἀπάντηση εἶναι σαφέστατη ὅτι οὐδείς ἀπολύτως κίνδυνος ὑφίσταται ἐν προκειμένῳ. Τό Σῶμα καί τό Αἷμα τοῦ Χριστοῦ πού κοινωνοῦμε εἶναι Αὐτός ὁ Ἴδιος ὁ Χριστός, ὁ Κύριος καί Θεός μας, καί ὁ Χριστός εἶναι ἡ ζωή, ἡ ὑγεία καί ὄχι ἡ ἀσθένεια, ἡ πτώση καί ὁ θάνατος. Ὁ Χριστός οὔτε μο-λύνεται, οὔτε μολύνει. Μόνον ἁγιάζει καί χαριτώνει, γιατί εἶναι ἡ Αὐτοζωή καί Ἀνάσταση. Ἀπόψεις καί γνῶμες ὅπως:«Εἶναι ἀπαίτηση τῆς σύγχρονης κοινωνίας, ὁ καθείς νά φέρνει ἀπό τό σπίτι του ἕνα πλαστικό κουταλάκι», ἤ «οἱ λοιμωξιολόγοι νά μή διστάζουν νά ποῦν ὅτι ὑπάρχει κίνδυνος δημόσιας ὑγείας ἡ μετάληψη μέ τό ἴδιο κουταλάκι» ἤ «νά διατάξει ἡ κυβέρνηση ἀπαγόρευση τῆς Θ. Κοινωνίας» ἤ «ἡ Ἐκκλησία κάμνει εἰσπήδηση στήν ἐπιστήμη» ἤ «νά πᾶμε τήν Θ. Κοινωνία στό Χημεῖο νά ἐξετάσουμε ἄν εἶναι Αἷμα Χριστοῦ», ὅλες αὐτές οἱ θέσεις ἐγγίζουν τά ὅρια τῆς ἄγνοιας, τῆς ἡμιμάθειας, τῆς θεολογικῆς ἀπαιδευσίας, τῆς ἀνυπαρξίας ἐκκλησιαστικῆς ἐμπειρίας, τελικά τῆς ἀπιστίας» (Μητροπολίτου Μάνης Χρυσοστόμου, Περί της Θείας Μετάληψης, https://www.im-manis.gr/index.php/o-mitropolitis/arthra-mitropoliti/5307-peri-t-s-theias-metalipseos).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Πολύ σωστά κατανοεί, και πολύ ευγενικά ρωτάει ο ανώνυμος-6 Απριλίου 2020 ώρα 9.52 μ.μ.-τι έχω να πω. Και βέβαια υπάρχει διαφορά, αφού η Απόφαση της Δ.Ι.Σ. περιλαμβάνει στο δογματικό-Αλήθεια, Πίστη-και το νυν τρόπο Μετάληψης-Αγία Λαβίδα, κουταλάκι, «ιερό μεταφορέα»-που διαχωρίζεται στο δικό μου γραπτό. Διό και έχω ήδη δηλώσει σεβασμό και αποδοχή της Απόφασης της «με σωφροσύνη, ταπεινοφροσύνη, υπομονή και αγάπη», αν κατά την ευχή Αγίου Εφραίμ του Σύρου μου κάνει το δώρο τους ο Θεός. Αυτό.»-δες σχόλιο στην ανάρτηση της 01.04.20. Ας μου συγχωρηθεί όμως να προσθέσω ότι, με ευρύτερη ερμηνεία θα μπορούσε να σταθεί και η άποψη αυτή ως εκ περισσού δηλωτική ότι από τα Πανάγια Τίμια Δώρα δεν μεταδίδεται καμιά λοιμική.
    Παρά ταύτα και από όσα γράφονται φαίνεται ότι το πρόβλημα δεν είναι τόσο απλό. Γιατί βέβαια έτσι ή αλλιώς η δική μου άποψη, άποψη ενός κοινού, κοινότατου θεολόγου ελεύθερου σκοπευτή-στοχαστή περνάει στο πλάι. Τι γίνεται όμως με την αντίστοιχη που ο Άγιος Περγάμου Ιωάννης, αυτή η Ιεραρχική θεολογική κορυφή με την πρόταση για αλλαγή του νυν τρόπου Μετάληψης δείχνει να την επαναφέρει στο προσκήνιο και από Παύλεια οδό ; «Ωστόσο, γράφει, εφόσον υπάρχουν κι εκείνοι οι οποίοι, όπως λέγει ο Απόστολος Παύλος, είναι ἀσθενείς τῇ πίστει, πρέπει να αποφεύγουμε να τους σκανδαλίζουμε. Η Εκκλησία πρέπει να βρεί μια λύση και για αυτούς, να ανταποκριθεί στις ανάγκες τους, προκειμένου να αποφύγει τις κατηγορίες ότι εμείς οι Χριστιανοί μεταδίδουμε λοιμώξεις ή ασθένειες … Υπάρχει ευθύνη της Εκκλησίας προς την κοινωνία και προς την κτίση; Μητρoπολίτης Ιωάννης: Σαφέστατα υπάρχει».
    Προφανώς η αναφορά του είναι από την Α΄προς Κορινθίους Επιστολή 8,8-9,2, όπου ο Απόστολος λαμβάνοντας υπόψη ότι κριτήριο για όλα είναι το πνευματικό όφελος του αδελφού για τον οποίο σταυρώθηκε ο Χριστός, καταλήγει στην περίφημη διακήρυξη, την ελευθερία παραίτησης από δικαιώματα. «Ου μη φάγω κρέα εις τον αιώνα, ίνα μη τον αδελφό μου σκανδαλίσω»-«Δε θα βάλω ποτέ κρέας στο στόμα μου, για να μη γίνω αιτία να πέσει ο αδελφός μου» ! Αθαν. Κοτταδάκης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Η άποψη ενός Μητροπολίτη, μέσω συνέντευξης, δεν μπορεί να είναι γνώμονας και οδηγός για την Εκκλησιαστική Τάξη. Ούτε η Εκκλησία μπορεί να μοιάση με τον φούρνο του Χότζα και να στρέφεται δεξιά - αριστερά - εμπρός - πίσω, για να ικανοποιήση την επιθυμία του κάθε περαστικού.
    Η Αγία Λαβίδα επί 900 χρόνια δεν καταργήθηκε, παρότι εμφανίστηκε πλήθος λοιμικών νόσων, με εκατομμύρια θύματα και παντελή έλλειψη μικροβιοκτόνων φαρμάκων.
    Οι Χριστιανοί πάλευαν να θεραπευτούν με τα βότανα, και την Λαβίδα δεν την κατάργησαν.
    Θα την καταργήσουμε εμείς τώρα που έχουμε Αντιικά φάρμακα, Πυρηνική Ιατρική και Αξονικούς Τομογράφους ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΟΥΚΑΚΗΣ9 Απριλίου 2020 στις 12:44 π.μ.

    Κύριε Κοτταδάκη χαίρομαι που έστω καθυστερημένα αναιρέσατε την αδιανόητη αμφισβήτηση που εκφράσατε με την διατύπωση-αν την συγκράτησα καλά-''τι θα γίνει εάν από το σάλιο κάποιου πολύ γέρου στην ιερά λαβίδα συμβεί κάτι στους επόμενους;''Αν υπάρχει αμφιβολία ως προς το νόημα και όχι την ακρίβεια της διατυπώσεως καλό θα ήταν ο κύριος διαχειριστής να ανασύρει το σχετικό σχόλιο.Αναφορικά τώρα με τον σκανδαλισμό και τον φόβο των ολιγοπίστων ή μάλλον απίστων αυτοί πολύ καλά θα κάνουν να μην προσέρχονται να μεταλάβουν Χριστό γιατί γι΄αυτούς ισχύει το ''άνθραξ γαρ εστί τους αναξίους φλέγων'' και θα νομίζουν ότι κόλλησαν... κορωνοιό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΟΥΚΑΚΗΣ9 Απριλίου 2020 στις 12:08 μ.μ.

    Επιπροσθέτως του μη ακόμη δημοσιευθέντος σχολίου μου επιτρέψατε να παρατηρήσω ότι η ''επιστράτευση'' της συγκλονιστικής διακηρύξεως του Ουρανοβάμονος Αποστόλου ''ου μη φάγω κρέα εις τον αιώνα ίνα μη τον αδελφόν μου σκανδαλίσω'' για δήθεν θεολογική θεμελίωση της αποχής μας από το Μυστήριο της Ζωής προς αποφυγή σκανδαλισμού(!!!)των ασθενούντων τη πίστει αδελφών,είναι,αν όχι βλάσφημη,τουλάχιστον σκανδαλωδώς ατυχέστατη.Τούτο δε διότι ο Άγιος προτρέπει ΣΑΦΕΣΤΑΤΑ στην παραίτηση από κάποιο καθ΄ όλα νόμιμο δικαίωμα-όπως εν προκειμένω η απόλαυση μιας μπριζόλας-και όχι στην αθέτηση-άπαγε-του ύψιστου για κάθε Χριστιανό καθήκοντος.Στώμεν καλώς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Μπράβο στον κ. Λουκάκη!!
    Μόνο που παρεξήγησε σ' ένα σημείο τον Κοτταδάκη που καλύπτει ο διαχειριστής σκανδαλωδώς και δεν βάζει επικριτικά σχόλια.
    Την φράση που αναφέρει ο κ. Λουκάκης στο σχόλιο του 12:44 δεν είναι του Κοτταδάκη. Ο Κοτταδάκης την αναφέρει μόνο ότι την είπε άλλος.
    Επρεπε όμως να την καταδικάσει πιο αυστηρά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Κύριε Λουκάκη. Ή δεν διαβάζετε ή δεν καταλαβαίνετε αυτά που διαβάζετε. Όσα έχω γράψει έχουν μια συνέχεια, και μια συνέπεια, και δεν έχω αναιρέσει απολύτως τίποτα. Έχω στηλιτεύσει με τον τρόπο που τους ταιριάζει την πονηρία και τη διβουλία κάποιων ανώνυμων, «α-πρόσωπων». Και ξέρω πάρα πολύ καλά τι λέει ο Απ. Παύλος στην περικοπή που παραπέμπω, παίρνοντας αφορμή από όσα σχετικά γράφει ο Άγιος Περγάμου Ιωάννης. Σας επιστρέφω, λοιπόν, ατόφιο το ύφος του ... "Μεγάλου Ιεροεξεταστή", και στο εξής δεν έχω καμιά συζήτηση μαζί σας, όσα κι αν φανταστείτε, όσα κι αν γράψετε. Αθανάσιος Κοτταδάκης/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Γεώργιος Λουκάκης9 Απριλίου 2020 στις 10:07 μ.μ.

    Όντως κύριε Κοτταδάκη δεν κατάλαβα αυτά που διάβαζα.Ήσαν τόσο καινοφανή τόσο πέραν από την δική μου φτωχή αντιληπτική ικανότητα ώστε δεν κατανόησα την εισαγομένη μετά από χίλια χρόνια διάκριση(ως προς το ενδεχόμενο μεταδόσεως ασθενειών)μεταξύ των Παναγίων Τιμίων Δώρων και της Αγίας Λαβίδος.Τέλος δηλώνω ότι σέβομαι την απόφασή σας αν και η δημόσια εκατέρωθεν κόσμια αντιπαράθεση επιχειρημάτων δεν είναι ιδιωτική συζήτηση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Ανώνυμος 08.04.2020 - 4:48 μ.μ. «Η άποψη ενός Μητροπολίτη, μέσω συνέντευξης, δεν μπορεί να είναι γνώμονας και οδηγός για την Εκκλησιαστική Τάξη. Ούτε η Εκκλησία μπορεί να μοιάση με τον φούρνο του Χότζα και να στρέφεται δεξιά - αριστερά - εμπρός - πίσω, για να ικανοποιήση την επιθυμία του κάθε περαστικού ….»
    1. Ασφαλώς ! Και βέβαια ! Αλλά, για κρατείστε μόνο το, «ενός» και το «ούτε» και θεωρείστε παρακαλώ εκ προοιμίου αυτονόητο ότι με όσα ακολουθούν στα 2 και 3 κάνω μόνο αριθμητικό παραλληλισμό, δε βάζω το Μητροπολίτη Περγάμου πλάι στους Αγίους Μέγα Αθανάσιο και Ιωάννη το Δαμασκηνό, πράγμα που θα ήταν μέγιστο λάθος και θρασύτατο θράσος ! Λοιπόν.
    2. Η απόφαση της 7ης Οικουμενικής Συνόδου για τις εικόνες στηρίχτηκε στη διδασκαλία ενός Μοναχού, του μετά ταύτα Αγίου Ιωάννη του Δαμασκηνού !
    3. Την ανυποχώρητη επιμονή του στο, «ομοούσιον τω πατρί» ο Μέγας Αθανάσιος την πλήρωσε με πέντε εξορίες, από τις οποίες την πρώτη του επέβαλε ο Άγιος και Ισαπόστολος αυτοκράτορας Μέγας Κωνσταντίνος, τις δυο επόμενες ο Αρειανός γιος και διάδοχος του Κωνστάντιος, κλπ.
    4. Προσέξτε τώρα. α/ Από την πρώτη στιγμή έσπευσα να δηλώσω σεβασμό και αποδοχή της Συνοδικής Απόφασης της 01.04.20 όπου έτσι γενικά και ο νυν τρόπος Μετάληψης εντάσσεται στο «Δογματικό», της υπόθεσης, βάζοντας στο πλάι την άποψή μου, και δεν επαναλαμβάνω τι έκαναν κάποιοι ανώνυμοι, «α-πρόσωποι». β/ Στην κοινοποιηθείσα όμως σε όλες τις Μητροπόλεις Απόφαση της Δ.Ι.Σ. το θέμα διαχωρίζεται. «Ἡ οἱαδήποτε ὑπόνοια περί μεταδόσεως νοσημάτων ἐκ τῆς Θείας Εὐχαριστίας εἶναι καταδικαστέα, γράφει, διότι θίγει τήν δογματικήν Ἀλήθειαν καί τήν Ἀποστολικήν Πίστιν καί Παράδοσιν τῆς Ἐκκλησίας. Ὡς ἐκ τούτου, εἶναι ἀδύνατον νά γίνῃ ἀποδεκτή ὑπό τῆς Ἐκκλησίας, ἥτις ἐμμένει εἰς τήν ἀκλόνητον πεποίθησιν Αὐτῆς, περί τῆς ἐν Ἁγίῳ Πνεύματι πραγματικῆς παρουσίας τοῦ Κυρίου εἰς τό Μυστήριον τῆς Θείας Εὐχαριστίας καί εἰς τήν μακραίωνα ἐπί τοῦ θέματος τούτου ἐμπειρίαν Αὐτῆς». Καθαρή ορθόδοξη Αλήθεια-Πίστη καθολικά και αυτονόητα αποδεκτή ορθόδοξη θέση ! Για την οποία, όταν κάποιοι πονηροί «πλανώντες και πλανώμενοι» πήγαν να με παγιδεύσουν … είναι πιο πάνω η απάντηση που έλαβαν, και πέραν τούτου υπερακοντίζων διακήρυξα ρητά. «Θεωρώ και βέβηλο και αποκρουστικό, όχι να πω, αλλά ακόμα και να διανοηθώ ότι κατά τη Μετάληψη, μπορεί από το Άγιο Σώμα και το Τίμιο Αίμα του Χριστού να μεταδοθεί κάποια λοιμική αρρώστια ως επί του προκειμένου, αυτή του κορονοϊού». Αλλά και πρόσθεσα παραπέμποντας και στο Μητροπολίτη Περγάμου. «Είναι εντελώς άλλο θέμα, αν από σάλιο ή άλλο τι κάποιου ή κάποιας φορέων της νόσου, στην αγία Λαβίδα, κουταλάκι, ιερό μεταφορέα εγκυμονείται τυχόν τέτοιος κίνδυνος, ως μπορεί να συναχθεί και από την πρόταση του Αγίου Περγάμου για ενδεχόμενη αλλαγή». γ/ Πάμε τώρα στη συνέχεια, της κοινοποιηθείσης στους Μητροπολίτες Απόφασης της Δ.Ι,Σ και διαβάζουμε μαζί. «Ὡσαύτως, ὑπό τάς παρούσας συνθήκας, οἱαδήποτε συζήτησις καί περί αὐτοῦ τοῦ τρόπου μεταδόσεως τῆς Θείας Μεταλήψεως, τυγχάνει ἄκαιρος, ἀδιάκριτος, δέν οἰκοδομεῖ καί διά τοῦτο τυγχάνει ἀπορριπτέα». Τι συνάγεται εξ αυτού; Προφανώς ότι ο από τον 11ο αιώνα μέχρι και νυν τρόπος Μετάληψης δεν υπάγεται στο δογματικό μέρος της υπόθεσης, αλλά απλώς, «ὑπό τάς παρούσας συνθήκας, οἱαδήποτε συζήτησις … τυγχάνει ἀπορριπτέα».
    5. Τουτέστιν το πρόβλημα δεν είναι τόσο απλό ! Για την ώρα μένουμε στέρεοι και ακλόνητοι στην Αλήθεια-Πίστη ότι τα Καθαγιασμένα Τίμια Δώρα δεν μεταδίδουν καμιά λοιμική αρρώστια, ούτε επί του προκειμένου τη θανατερή του κορονοϊού. Σε ό,τι αφορά όμως στο μέχρι και σήμερα τρόπο Μετάληψης, απλώς είναι ακατάλληλη η ώρα να το συζητήσουμε-αντιμετωπίσουμε ! Αυτά και ουδέν έτερον σχόλιον, γιατί ελπίζω ότι ο σχολιαστής καταλαβαίνει … Αθανάσιος Κοτταδάκης

    ΑπάντησηΔιαγραφή