Τρίτη 24 Οκτωβρίου 2023

Γιατί δεν θα μπορούσε να είναι κτιστό το πυρ της Κολάσεως - Κ. Νούσης

Γιατί δεν θα μπορούσε να είναι κτιστό το πυρ της Κολάσεως

Σε συνέχεια προηγουμένου[1] αναφορικά με τη φύση του κολαστικού πυρός, θα είχαμε να προσθέσουμε πως το πυρ αυτό δεν θα μπορούσε να είναι κτιστό. Όπως είχαμε επισημάνει, οι Ρωμαιοκαθολικοί, ταυτίζοντας ουσία και ενέργειες στον Θεό υπό την επίδραση του σχολαστικισμού, δεν μπορούν να φέρουν σε άμεση επαφή την κτίση με τον Δημιουργό της, διότι τότε θα είχαμε σύγχυση και πανθεϊσμό, εφόσον η φύση του Θεού θα κοινωνούσε άμεσα με τα δημιουργήματα. Ο πλατωνισμός που δεν διανοούνταν καμία κοινωνία μεταξύ Θεού και κόσμου βλέπουμε έτσι να τεκμηριώνεται και “θεολογικά” από τον λατινικό σχολαστικισμό. Εφηύραν επομένως τις κτιστές ενέργειες, δια των οποίων, υποτίθεται, πως ο Άκτιστος κοινωνεί με την κτίση. Πρόκειται όμως για οντολογική κοινωνία ή απλά για μια εξωτερική επαφή; Με αυτά τα σοφίσματα οι ρωμαιοκαθολικοί καταρρίπτουν όλο το σχέδιο της θείας οικονομίας περί θεώσεως της ανθρωπίνης φύσεως και των υποστάσεών της. Και με αυτές τις θεολογικές προϋποθέσεις αναγκαστικά οδηγήθηκαν και στη θεωρία του Καθαρτηρίου πυρός, όπως και σε αυτήν περί του κτιστού χαρακτήρος της φωτιάς της κολάσεως.

Για το Καθαρτήριο πυρ – κτιστό εξάπαντος κατ’ αυτούς - δεν θα χρειαζόταν ειδικές επεξηγήσεις για να καταρριφθεί ως πλάνη, φτάνει μονάχα να σκεφτούμε πως δεν υπάρχει καμιά υλική φωτιά, όσο λεπτή και να είναι, που να μπορεί να καθαρίσει αμαρτίες, οι οποίες είναι γεγονότα πνευματικού χαρακτήρα! Εδώ όμως είναι άλλο το θέμα μας και έτσι θα αφήσουμε κατά μέρος τις λεπτομέρειες για την κακοδοξία του Καθαρτηρίου. Αλλά και το αιώνιο πυρ της Κόλασης για αυτούς είναι κτιστό. Και γεννάται τότε το εξής πρόβλημα: προσπαθώντας να αποφύγουν την ταύτιση της θείας ουσίας με την Κόλαση – σωστό αυτό, εφόσον ο Θεός σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να είναι η Κόλαση, αλλά όχι υπό την οπτική γωνία της λατινικής ερμηνείας – καταφέρνουν να μετατρέψουν τον Θεό σε έναν σαδιστή δικαστή – τιμωρό – με όργανα ικανοποίησης της αμείλικτης δικαιοσύνης Του τους δαίμονες και τη φωτιά της Κόλασης. Ενώ δηλαδή θα μπορούσε ο Θεός να εξαφανίσει παντελώς τα πλάσματά του, ώστε να μη βασανίζονται αιώνια, απεναντίας ετοίμασε γι’ αυτά μια αιώνια φυλακή – καμίνι, ένα ατέλειωτο Άουσβιτς, στο οποίο θα είναι τα πράγματα πολύ πιο τραγικά από το αντίστοιχο χιτλερικό: δεν θα υπάρχει η δυνατότητα διαφυγής, έστω και μέσω του σωματικού θανάτου…

Η Ορθόδοξη παράδοση και θεολογία όμως βλέπει και εξηγεί αλλιώς τα πράγματα. Τα βλέπει, όπως ήδη έχουμε υπογραμμίσει, οντολογικά. Στην άλλη ζωή – μετά την κοινή ανάσταση - θα υπάρχει άμεση θεοπτία. Όχι όμως και θέωση όλων. Και θεοπτία χωρίς θέωση συνεπάγεται κολασμό. Ο Διάβολος έχει θεοπτία και γνώση Θεού, “πιστεύει και φρίσσει” λέει η Αγία Γραφή, δεν έχει όμως κοινωνία με τον Θεό. Άρα ήδη κολάζεται. Στο μέλλον αυτή η κόλαση θα βιώνεται βέβαια πολύ εντονότερα. Όπως λοιπόν η ανάσταση θα είναι κοινή για όλους, όχι όμως και η σωτηρία, το ίδιο με άλλα λόγια σημαίνει η άμεση θεοπτία, όλων η οποία βιώνεται από τους μεν ως Βασιλεία Θεού και από τους δε ως αιώνια κόλαση. Και αυτό εξαρτάται από την ανθρώπινη προαίρεση.

Φυσικά, σε όλα αυτά θα πρέπει να βάζουμε πρώτα και μπροστά την πίστη στη θεία αποκάλυψη και όχι τη λογική μας, που προφανώς φέρνει εξ αγνοίας χίλιες δυο ενστάσεις. Να έχουμε κατά νου πως πρόκειται για το μυστήριο της Βασιλείας και της απόρριψής της, που τη βαφτίσαμε Κόλαση. Για τον λόγο αυτόν και η Γραφή και οι άγιοι Πατέρες χρησιμοποίησαν εικονική και συμβολική γλώσσα σε πολλά σημεία εν προκειμένω. Μίλησαν για τη φωτιά που έχει και την καυστική και τη θερμαντική της ιδιότητα, μίλησαν για τυφλούς που δεν μπορούν να δουν το φυσικό φως που διαχέεται αδιακρίτως και πολλά παρόμοια. Να πούμε και μεις ένα: ας θεωρήσουμε το φως του Θεού τόσο ισχυρό σαν μια φωτιά υλική. Για να μπεις μέσα στον τόπο που καίγεται αυτή, θα πρέπει να φοράς την ειδική στολή των πυροσβεστών. Αλλιώς πεθαίνεις και μάλιστα βασανιστικά. Δεν φταίει για αυτό η φωτιά, αλλά εσύ που δεν είχες την κατάλληλη προστασία. Ποτέ όμως και με καμία εικόνα δεν θα μπορέσουμε να κατανοήσουμε τη διπλή οντολογία της ζωής μετά τη Δευτέρα Παρουσία του Κυρίου, παρά μονάχα βιωματικά: τη θέωση – ακτιστοποίηση των ανθρώπων (κατά Χάρη) και την αιώνια κόλαση – βάσανο της αορασίας και ακοινωνησίας του Θεού, διότι η θεοπτία των κολαζομένων θα βιούται έτσι ακριβώς – ως αορασία και απουσία Θεού. Υπάρχει άραγε μεγαλύτερο μαρτύριο από αυτό;

Η Ορθόδοξη Παράδοση, γνωρίζοντας το πέλαγος της θείας αγάπης και του άμετρου ελέους της Αγίας Τριάδος, φιλοξένησε στους κόλπους της ερμηνείες αγίων – όπως του Γρηγορίου Νύσσης – σχετικά με την αποκατάσταση των πάντων, που σημαίνει τέλος της κόλασης και μετάβασης πάντων στη Βασιλεία του Θεού. Επειδή όμως αυτό δεν επιβεβαιώνεται από την επίσημη εκκλησιαστική διδασκαλία, δεν μπορούμε ούτε να το αποδεχτούμε ούτε να το στηρίξουμε. Μπορούμε όμως μέσα μας να το δεχτούμε ως μια θεολογούμενη δυνατότητα που ερείδεται στην παντοδυναμία και το αμέτρητο έλεος του Κυρίου. Από την άλλη, η λύση της πλήρους εξαφάνισης του κολασμένου, ώστε να μη βασανίζεται αιώνια, ούτε αυτή έχει μαρτυρίες στην εκκλησιαστική διδασκαλία και εμπειρία και επίσης θα (απ)έδειχνε το κακό ισχυρότερο του αγαθού, του Θεού δηλαδή. Και στον χριστιανισμό μάθαμε ότι το κακό είναι ανυπόστατο και ζει παρασιτικά τρεφόμενο και υποστασιαζόμενο από τη διάβρωση και απουσία του αγαθού – για αυτό και οι θεολόγοι Πατέρες το ονομάζουν παρυπόσταση.

Πριν κλείσουμε το παρόν, θα δούμε πώς αποδεικνύεται το άκτιστο του κολαστικού πυρός σήμερα, από την καθημερινή εμπειρία της Εκκλησίας: όποιος έχει τύχει να παρακολουθήσει εξορκισμό ή την αντίδραση των δαιμονισμένων μπροστά σε ιερά αντικείμενα ή τη Θεία Κοινωνία, συνήθως ακούει το ρήμα: “καίγομαι” ή “μ’ έκαψες”. Το ίδιο πυρ, σε πολύ μεγαλύτερη ένταση πλέον, θα κατακαίει αιωνίως τους κολασμένους δαίμονες και ανθρώπους. Το τραγικό της υπόθεσης είναι πως ο Θεός, με πάμπολλες άλλες εικόνες, βιβλικές, πατερικές, ασκητικής εμπειρίας κλπ. μάς δείχνει πόσο εύκολα “λυγίζει” στη μετάνοια και του μεγαλύτερου εγκληματία. Το γεγονός της απόρριψης αυτής της απύθμενης θείας αγάπης και του ελέους καθιστά από μόνο του πολύ χειρότερη την κόλαση του μέλλοντος αιώνος, ης ημάς τους αχρείους αξιώσαι ο Κύριος διαφυγείν…

Κ. Νούσης

Λάρισα, 24/10/2023

23 σχόλια:

  1. Η ορθή πίστη νομίζω, σώζει τη μοναδική μας προοπτική. Δυστυχώς ο Βατικάνειος (στο ίδιο μονοπάτι τείνει εσχάτως να βαδίσει και ο Ρωσικός) αμοραλισμός συνεχίζει να αποδομεί την αλήθεια. Όσο κι αν οι προθέσεις μας είναι αγνές για ενότητα, μοιάζει ανέφικτη μέσα στον Πρωτείο της αλαζονείας και στις αυθαιρεσίες που την ακολουθούν. Έχω όμως την αίσθηση ότι και οι πιο πολέμιοι ορθόδοξοι, κατά βάθος δομούνται από τη Βατικάνεια λογική. Κι όσοι δυτικοβλεφαρίζουν αφελώς για ενότητα, ζουν την ψευδαίσθηση του ονειροπαρμένου. Ο Κ. Νούσης ευτυχώς δίδει στους κσλοπροαίρετους τη δυνατότητα να ξανασυναντήσουν το θησαυρό της Ορθόδοξης Θεολογίας, δίχως τις ακρότητες που ευτελίζουν καθημερινά την πίστη μας.

    Ελευθέριος Βάσσος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αλήθεια, δεν καταλαβαίνω το νόημα αυτής της πραγματείας...

    Σε τι θα μας ωφελήσει να ξέρουμε αν το πυρ της κολάσεως θα είναι κτιστό ή άκτιστο...

    Μήπως θα "καίει" λιγότερο, αν είναι άκτιστο;

    Μηπως, και μόνο ασχολούμενος, ενδίδετε στον σχολαστικισμό από τον οποίο τόσο υπέφερε η Δύση;

    ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. "το ίδιο με άλλα λόγια σημαίνει η άμεση θεοπτία, όλων η οποία βιώνεται από τους μεν ..." : εδω εχουμε λαθος εξ αβλεψιας. το κομμα μπαινει μετα το "ολων"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Κ. Νούση,
    άστοχο το δίδυμο φωτιά-πυροσβέστης. Άψυχη η φωτιά, χωρίς ενσυναίσθηση του τι προκαλεί στον άτυχο πυροσβέστη .. το παρακάτω δίδυμο ταιριάζει καλύτερα:
    Ποιος δεν έχει ακούσει για κάποιον, άνδρα επί το πλείστον, ο οποίος είναι τρελά ερωτευμένος με κάποια που δεν ανταποκρίνεται στην παθιασμένη αγάπη του και φτάνει στο σημείο να την απαγάγει και να την βάζει σε κάποιο μπουντρούμι όπου εκεί της δείχνει την τόσο μεγάλη αγάπη που τρέφει γιαυτην..
    Όσο κακούργα κι αν είναι η γυναίκα αυτή ποιος από τους δυο νομίζετε πως είναι ο κακός στα μάτια όποιου δει όλο αυτό το σκηνικό;;

    Πιστεύατε πως ο θεός δε χρειάζεται τη συνδρομή κτιστών μεσαζόντων κι όμως και ο άγγελος που επάταξε τον Ηρώδη και ο Αρχάγγελος που γκρέμισε τον εωσφόρο από τον ουρανό πρέπει να σας ωθήσουν ώστε να αναθεωρήσετε.
    Εξάλλου εμμέσως πλην σαφώς ο κύριος μας λέει πως οι κολασμένοι θα παραδοθούν στους βασανιστές:
    " θα παραδώσει αὐτούς τοῖς βασανισταῖς"
    Κατά Ματθαίον (ιη΄ 23-35)

    Δεν είναι ηλίθιοι οι άνθρωποι που εκλαβάνουν σωστά το "πορεύεσθε ΑΠ'ΕΜΟΥ εις το πυρ το αιώνιο", λόγο κανονικό του Κυρίου και όχι παραβολικό και δε το διαστρεβλώνουν μεταφράζοντάς το ως
    "φύγετε από εμένα κι ελάτε σε μένα"!

    Μετά από αυτά όποιος μιλά για Άκτιστο πυρ της κόλασης απλά χάνει την όποια αξιοπιστία του.
    Όσο πιο πολλές τέτοιες αναφορές βρείτε, λοιπόν, τόσο το χειρότερο..

    Πέτρος


    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Πρίν από ενάμισυ χρόνο περίπου, σε άλλο ιστολόγιο, κάποιος σχολιαστής ονόματι "Ανέστης Παρασκευόπουλος" έγραψε σχόλια παρόμοιου περιεχομένου, σχετικά με την κτιστότητα του πυρός της Κολάσεως καί επέμενε στίς απόψεις του.
    Μήπως έχει σχέση με τον "Πέτρο", που γράφει τα παρόντα σχόλια ή πρόκειται για απλή σύμπτωση ;

    https://tasthyras.wordpress.com/2022/03/18/%CE%BF-%CE%AC%CE%B3%CE%B9%CE%BF%CF%82-%CE%B3%CF%81%CE%B7%CE%B3%CF%8C%CF%81%CE%B9%CE%BF%CF%82-%CE%BF-%CF%80%CE%B1%CE%BB%CE%B1%CE%BC%CE%AC%CF%82-%CE%B7-%CE%B8%CE%B5%CE%BF%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%AF/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Νομίζω, ότι ο κ. Πέτρος θα πρέπει να φροντίσει να συμβαδίζει με τίς απόψεις της Εκκλησίας, διότι διαφορετικά υπάρχει κίνδυνος να ευρεθεί στη δυσάρεστη θέση, να νοιώσει το πύρ της Κολάσεως στο πετσί του, οπότε θα μπορέσει πλέον να εξακριβώση άν είναι Ακτιστο ή κτιστό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. @ Πετρο

    μα ειπαμε, αγαπητε, πως προκειται για εικονα με τη φωτια και τον πυροσβεστη.
    αναφορικα και παλι με την εμμονη σας στη σχολαστικη ερμηνεια, θα σας υπομνησω το αυτονοητο: δεν εχουμε το δκαιωμα να επιλεγουμε ερμηνειες μεσα στην Εκκλησια μας. σεβομαστε την κοινη πιστη και παραδοση της.
    οι ερμηνειες επισης που εσεις αποδεχεστε ειναι παιδικες: εκλαμβανετε π.χ. το "πορευεσθε απ' εμου" τοπικα, λες και ο Θεος δεν ειναι πανταχου παρων - ακομα και σε κτιστη κολαση - οποτε θα πρεπει να απομακρυνθουν απο Αυτον οι κολασμενοι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ναι, αγαπητέ, δεν είναι πετυχημένη η εικόνα σας...αυτό σας είπα με μια πιο "εύστοχη" εικόνα

    2000 χρόνια η παράδοση ήθελε την κόλαση εντελώς ξένη από τον Κύριο...
    Τελευταία ανακαλύφθηκαν χωρία που ερμηνεύονται από κάποιους που καταλήγουν να ταυτίζουν τον Θεό με το πυρ της κολασης..
    Ξεκάθαρα μόνο ο άγιος Νικόδημος μας λέει ότι το πυρ είναι κτιστό κι εσείς αμέσως βρήκατε ότι έχει επηρεαστεί από το Α ή το Β κτλ κτλ

    Τι να κάνουμε, έτσι μας τα λέει ο Κύριος, απλά!
    Και δε το εκλαμβάνω τοπικά αλλά όπως το καταλαβαίνει ένας λογικός νους ότι δλδ δε θα υπάρχει καμία σχέση, επαφή του κυρίου με τους κολασμένους άρα το πυρ επουδενί δε θα είναι άκτιστο, δε θα ειναι ο Κύριος.

    Ίσως στο μέλλον φωτιστεί κάποιος και σας πείσει με κάποιον άλλο τροπο

    Κι επιτέλους όταν λετε ότι το πυρ της κόλασης είναι άκτιστο σημαίνει ότι ο Θεός είναι η Κολαση... Ο,τι και να πείτε επειδή δε σας ακούγεται καλά αυτό είναι το συμπέρασμα!!

    Πέτρος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Πέτρο σταμάτα.
    Νούση μην απαντάς.
    Κωστόπουλε κλείσε τα σχόλια.
    Φτάνει!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πέτρο ,συνέχισε !
      Πολύ καλά κάνει ο κ.Κωστόπουλος και δημοσιεύει όλα τα σχόλια.
      Υπάρχει και η άλλη άποψη από εκείνη του κ.Νούση.

      Διαγραφή
  10. Γκουρβελος Παναγιωτης25 Οκτωβρίου 2023 στις 4:54 μ.μ.

    Αγαπητέ κύριε Νούση, χαίρε!
    Κατ' αρχάς θερμά συγχαρητήρια για τα βαθιά θεολογικά σου κείμενα!
    Επίτρεψέ μου όμως κάποιες ενστάσεις σχετικά με τα γραφόμενά σου στα τελευταία σου άρθρα: α) Γράφεις: "Το αντίθετο είναι η κόλαση: ο κολασμένος απωθεί τη Χάρη με την ελεύθερη προαίρεσή του, οπότε αυτή η ίδια πέφτει πάνω του κολαστικώς – καυστικώς και αφεγγώς". Συγχώρεσέ με, αλλά ποιος άρρωστος -κολασμένος δεν θα επιθυμεί, κατά την φοβερά ημέρα της Κρίσεως, την γιατρειά -σωτηρία του; Νομίζω πως όλοι ανεξαιρέτως σφόδρα θα την επιθυμούν!
    β)Η δίκαια μέλλουσα κρίση του Θεού σημαίνει αναπόδραστα την επιβράβευση των δικαίων αλλά και την καταδίκη των αμετανόητα αμαρτωλών. Έτσι δεν είναι;
    γ)Η Κόλαση, κατά τα Έσχατα, ως το κατά παραχώρησιν θέλημα του Θεού για τους αμετανόητα αμαρτωλούς, νομίζω ότι θα είναι κτιστή μεν, αλλά αιώνια. Φρονώ πως δεν θα είναι άκτιστη.

    Με εκτίμηση
    Παναγιώτης Ν. Γκουρβέλος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η προαίρεσή του ανθρώπου κρίθηκε πριν το βιολογικό θάνατο. Μετά θάνατον παγιωνεται η ψυχική κατάσταση του ανθρώπου. Έτσι παραμένει η προ θανάτου προαίρεση και μετά θάνατον. Τι δεν καταλαβαίνεται;

      Γίνεται ο Ακτιστος Θεός να ενεργεί με κτιστες ενέργειες;
      Τι σημαίνει φρονώ; Πετάμε μια κουβέντα θεολογική έτσι απλά, για ζήτημα εξαιρετικά λεπτο και ευαίσθητο; Καταλαβαίνεται τι γράφετε;

      Ελευθέριος Βάσσος

      Διαγραφή
    2. Πολύ σωστές οι ενστάσεις τόσο του κ.Γκουρβέλου όσο και εκείνες του κ.Πέτρου.

      Διαγραφή
  11. Εξαιρετική η θεολογική ανάλυση του κ. Νούση!...
    Πολλά συγχαρητήρια!
    Ευχαριστούμε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. @ Πετρο
    το αν η εικονα η δικη σου ή η δικη μου ειναι η πιο ευστοχη, ασε να το κρινουν αλλοι που βλεπουν πιο αντικειμενικα απο μας οσα γραφουμε.
    λες για 2000 χρονια παραδοση. αλλου μας λες οτι ο Παλαμας ελεγε απο τον 14 αι. το φως ακτιστο. διαλεξε λοιπον.
    παντως, οσο και να το τραβας, να ξερεις οτι το κολλημα σου με το κτιστο φως της Κολασης εχει περισσοτερο σχεση με την αμφισβητηση της ορθοδοξης εκκλησιας παρα με αυτο τουτο το πυρ τη κολασεως...
    εσυ πρεπει να μας εξηγησεις το γιατι συμβαινει αυτο μεσα σου. να το ψαξεις καλυτερα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ας μου συγχωρεθει ένα ακόμη σχόλιο..

    Κ. Νούση, να προσέχετε περισσότερο τι λεω!
    Είπα ότι ο αντίπαλος του Παλαμά, Νικηφόρος Γρηγοράς που τελικά έγινε καθολικός δλδ αιρετικος, αναφέρει σε κάποιο σημείοστα γραπτά του ότι ο Παλαμάς ανέφερε το πυρ το αιώνιο ως Άκτιστο... πόσο έγκυρο είναι αυτό, μπορεί να το κρίνει ο καθένας όταν μαλιστα δεν υπάρχει κάτι τέτοιο ξεκάθαρα στα γραπτά του.
    Και φυσικά πρέπει να δούμε και πόσο επηρέασε αυτό τον π. Μεταλληνό ή τον Ναυπάκτου!

    Φυσικά δεν είναι θέμα αντικειμενικότητας αλλά σίγουρα είναι πιο δόκιμο να "προσομοιάσουμε" το Άκτιστο με κάτι έμψυχο παρά με κάτι άψυχο σα τη φωτιά!

    Σας το έχω πει ήδη ότι όποιος ταυτίζει τον Κύριο με την Κόλαση φυσικά και έχει χάσει την αξιοπιστία του! Όποιος και να είναι αυτός! Δε το ανακαλύψατε εσείς, εγώ το φανέρωσα!

    Λοιπόν, αν συμβεί κάτι νέο θα επανέλθω.

    Πέτρος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Για να είναι έντιμος ένας χριστιανικός διάλογος τόσων ημερών και τόσων κειμένων πρέπει να είναι και ισότιμος. Ανεπίτρεπτο ο ένας να έχει ονοματεπώνυμο και τιμιότητα και ο άλλος να παραμένει κρυμμένος και φοβισμένος, (κάτι σαν την κόλαση δηλαδή!).

      Τελικά δεν απαντάς ούτε στον ανώνυμο, τον 9.40 (κι εδώ κρύβεσαι και φοβάσαι): Είσαι ο Ανέστης Παρασκευοπουλος που γράφετε ακριβώς, μα ακριβώς τα ίδια; Είσαι ο Πέτρος; Ο Παύλος; Είσαι κτιστός ή μπορεί και Ακτιστος;

      Για να σε δούμε αν υπάρχει ίχνος φιλοτιμίας εν Χριστώ, διότι οι χριστιανοί έχουν πρόσωπο κατ εικόνα Θεού...

      Ελευθέριος Βάσσος

      Διαγραφή
  14. @ Πετρο

    https://anastasiosk.blogspot.com/2023/10/blog-post_818.html

    τελος συζητησης...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Επιτέλους, ...και πολύ κράτησε, ο κ.Πέτρος είναι αμετανόητος με τις αντισωτηριολογικές περί κολάσεως ερμηνείες που εμμονικώς συνεχίζει να διατυπώνει, ...καιρός να κοινωνήσει και την Ορδόδοξη διδασκαλία της Εκκλησίας μας!...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Μήπως κάτι σας έχει ξεφύγει;

    Ο στόχος (πρέπει να) είναι ο Παράδεισος και κάποιοι επιμένουν να κοιτάζουν προς την κόλαση...

    Κύριε ελέησον!

    ΑπάντησηΔιαγραφή