Πέμπτη 18 Δεκεμβρίου 2025

Προστασία της Θρησκευτικής Ειρήνης Καθύβριση της Ορθόδοξης Εκκλησίας Ποινική προστασία προσβολής θρησκεύματος - Πέτρου Ρηγάτου

Προστασία της Θρησκευτικής Ειρήνης
Καθύβριση της Ορθόδοξης Εκκλησίας
Ποινική προστασία προσβολής θρησκεύματος
 
Υπό του  κ. Πέτρου  Ρηγάτου
Δικηγόρου παρ΄Αρείω Πάγω
ΜΔΕ
Νομικού Συμβούλου Ι. Μητροπόλεως Πατρών
 


  Στην εποχή μας εμφανίζονται συχνά, πυκνά και παντοιοτρόπως πράξεις προσβολής του εννόμου αγαθού της θρησκευτικής ειρήνης. Με τον προφορικό και τον γραπτό λόγο, με παραστάσεις, εικόνες, με την τηλεόραση, το ραδιόφωνο, τον κινηματογράφο, με θεατρικές παραστάσεις, με τον τύπο, ημερήσιο και περιοδικό, με κασέτες ή δίσκους, με εκθέσεις καλλιτεχνικών έργων, μέσω internet σε διαδικτυακά sites, μέσω facebook και εν γένει με διαφόρους τρόπους ων ουκ έστιν αριθμός.

  Και γεννάται το εύλογο ερώτημα : Υπάρχει νομοθετικό καθεστώς προστασίας από τις ανωτέρω προσβολές;

  Υπήρχε εις το Ζ΄ Κεφάλαιο του Ποινικού Κώδικα περί προστασίας της θρησκευτικής Ειρήνης το άρθρο 199 το οποίο επροστάτευε ποινικά από την καθύβριση κάθε θρησκεύματος. Καθύβριση νοείται κάθε περιφρονητική εκδήλωση του υπαιτίου κατά της Ορθόδοξης Εκκλησίας ή εναντίον άλλης γνωστής κατά το Σύνταγμα θρησκείας, η οποία γίνεται κατά τρόπο “χονδροειδή” και “χυδαίο”. Καθυβρίζονται τα δόγματα, τα Ιερά Πρόσωπα, τα Σύμβολα, η Θεία Λατρεία, τα Ιερά Μυστήρια.

   Στο ισχύον Σύνταγμα, στην προμετωπίδα υπάρχει  η διακήρυξη «Εις το Όνομα της Αγίας και Ομοουσίου και Αδιαιρέτου Τριάδος».Εν συνεχεία στο άρθρον 3 παρ. 1 του Συντάγματος, στο Β΄ Τμήμα που αναφέρεται στις Σχέσεις Εκκλησίας και Πολιτείας, διακηρύσσεται πανηγυρικά από τον Συνταγματικό Νομοθέτη ότι «Επικρατούσα θρησκεία στην Ελλάδα είναι η θρησκεία της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του Χριστού.

Ἡ ἀπομάκρυνση τῆς δυτικῆς Θεολογίας ἀπό τήν Ὀρθοδοξία - Ἀναστασίου Φιλιππίδη

Ἡ ἀπομάκρυνση τῆς δυτικῆς Θεολογίας ἀπό τήν Ὀρθοδοξία

Ἀναστασίου Φιλιππίδη

Τό Ἱστορικό Ὑπόβαθρο (787 μ.Χ.-1014 μ.Χ.) 

Οἱ πρωτοποριακὲς μελέτες τοῦ π. Ἰ. Ρωμανίδη ἔχουν ἀναδείξει τὸ ἱστορικὸ ὑπόβαθρο τῆς ἀπομάκρυνσης τῆς Δύσης ἀπὸ τὴν Ὀρθοδοξία κατὰ τοὺς τρεῖς κρίσιμους αἰῶνες πρὶν ἀπὸ τὸ λεγόμενο Σχίσμα τοῦ 1054. Ἕνα βασικὸ συμπέρασμά του εἶναι ὅτι ἡ μεγάλη τομὴ στὴν ἱστορία τῆς Θεολογίας προῆλθε ἀπὸ τὴν ἄνοδο τοῦ Καρλομάγνου καὶ τὴν ἐπέκταση τοῦ φραγκικοῦ βασιλείου στὴν Ἰταλία, καὶ ὄχι ἀπὸ τὴν ἀπομάκρυνση τοῦ Πάπα ἀπὸ τὴν Ὀρθοδοξία, τοὐλάχιστον ὡς τὸ 1009. Οἱ Πάπες τῆς Ρώμης παρέμειναν στὴν μεγάλη πλειοψηφία τους Ὀρθόδοξοι καὶ ἀντιστάθηκαν μὲ κάθε μέσο στὴν καταθλιπτικὴ φραγκικὴ πίεση, τὴν ἐποχὴ ποὺ οἱ Φράγκοι εἰσήγαγαν αἱρετικὲς καινοτομίες στὴ χριστιανικὴ θεολογία. Στὴν παροῦσα μελέτη θὰ ἐξετάσουμε πιὸ ἀναλυτικὰ τὶς ἐξελίξεις στὸν παπικὸ θρόνο κατὰ τὶς δεκαετίες ποὺ ἀκολούθησαν τὴν ἐμφάνιση τοῦ φραγκικοῦ στρατοῦ στὴ Ρώμη.

Στὴ διάρκεια τοῦ 8ου αἰ. αἰώνα οἱ Φράγκοι κατέκτησαν τὴ Βόρεια Ἰταλία, ὑπέταξαν τὸ κράτος τῶν Λογγοβάρδων καὶ σταδιακὰ κυριάρχησαν καὶ στὴν Κεντρικὴ Ἰταλία, μαζὶ μὲ τὴ Ρώμη. Τὸ 787 ἐπέκτειναν τὶς ἐπιθέσεις στὴ Νότια Ἰταλία, ἀρχικὰ κατὰ τοῦ λογγοβαρδικοῦ δουκάτου τοῦ Μπενεβέντο, μὲ ἀπώτερο σκοπὸ τὴν ὑποδούλωση ὅλης τῆς Νότιας Ἰταλίας ποὺ ἀνῆκε ἀκόμη στὴ Ρωμαϊκὴ Αὐτοκρατορία τῆς Κωνσταντινούπολης.

Η νηστεία στην Ορθόδοξη Εκκλησία είναι πράξη μετανοίας - Μητροπολίτης Χονγκ Κονγκ Νεκτάριος

Η νηστεία στην Ορθόδοξη Εκκλησία είναι πράξη μετανοίας

Μητροπολίτης Χονγκ Κονγκ Νεκτάριος

 Η νηστεία στην Ορθόδοξη Εκκλησία είναι πράξη μετανοίας, όχι απλώς ένα ηθικό καθήκον ή μία εξωτερική συνήθεια. Δεν πρόκειται για την επιλογή ανάμεσα σε δύο άκρα — δηλαδή, είτε αυστηρή αποχή από τροφές είτε αποκλειστικά πνευματική εστίαση στην προσευχή και την ελεημοσύνη. Η αληθινή νηστεία συνδυάζει όλα αυτά, αφού μόνο έτσι εκφράζεται η ενότητα της ανθρώπινης ύπαρξης, σώματος και ψυχής, πράξεως και προθέσεως.

Η μετάνοια είναι ο θεμέλιος λίθος κάθε πνευματικής άσκησης. Δεν εξαντλείται σε ένα συναίσθημα ενοχής, αλλά σημαίνει αλλαγή νου και τρόπου ζωής, επαναπροσανατολισμό προς τον Θεό. Χωρίς μετάνοια, η νηστεία χάνει το νόημά της και μένει ένα άδειο περίβλημα· όταν όμως συνοδεύεται από πνευματικό αγώνα, αποκτά ζωή και δύναμη. Ο Κύριος δεν καθιέρωσε τη νηστεία για να μας επιβάλει στέρηση, αλλά για να μας οδηγήσει σε εσωτερική ανακαίνιση.

Γι’ αυτό στην Εκκλησία, όταν μιλάμε για νηστεία, εννοούμε ένα ενιαίο βίωμα που περιλαμβάνει προσευχή, ελεημοσύνη, συγχώρηση και εγκράτεια. Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος υπενθυμίζει: «Νηστεύεις; Δείξε το με τα έργα σου· αν δεις φτωχό, ευσπλαχνίσου, αν δεις εχθρό, συμφιλιώσου». Η νηστεία χωρίς αυτά είναι όπως ένα σώμα χωρίς ψυχή.

Εορτή Χριστουγέννων στο Γηροκομείο Χριστιανικής Ενώσεως Αγρινίου

Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε η ετήσια Χριστουγεννιάτικη γιορτή του Γηροκομείου της Χριστιανικής Ενώσεως Αγρινίου το απόγευμα της Κυριακής της 14ης Δεκεμβρίου 2025.

Συγκεντρωμένοι από νωρίς οι επισκέπτες είχαν την ευκαιρία να απολαύσουν μια όμορφη εκδήλωση όπου οι ηλικιωμένοι τρόφιμοι συμμετείχαν με χριστουγεννιάτικα τραγούδια και απαγγελία ποιημάτων για το χαρμόσυνο γεγονός της γέννησης του Χριστού.

Την παράσταση έκλεψαν τα παιδιά των εργαζομένων. Οι μικροί πρωταγωνιστές συμμετείχαν σε θεατρικό δρώμενο όπου αναβίωσαν παλαιά Χριστουγεννιάτικα και Πρωτοχρονιάτικα έθιμα από την περιοχή των Επτανήσων, της Ηπείρου και της Μακεδονίας. Σε κλίμα συγκίνησης και χαράς εψάλησαν από όλους τα Χριστουγεννιάτικα κάλαντα. 

Χριστός γεννάται. Πάσα φύσις αγάλλεται και πανηγυρίζει. - Μυργιώτης Παναγιώτης

Χριστός γεννάται.

Πάσα  φύσις αγάλλεται και πανηγυρίζει.

Η Γέννηση του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού αποτελεί κοσμοϊστορικό γεγονός που διαίρεσε τον συνεχή χρόνο σε π.Χ. και μ.Χ. Η παγκόσμιος ανθρώπινη Ιστορία κόπηκε στα δυο. Μια νέα περίοδος ανατέλλει για τον άνθρωπο, για το πεπτωκός ανθρώπινο γένος. Εκπληρούται η υπόσχεση του Θεού προς τους πρωτόπλαστους όταν έφευγαν από τον παράδεισο μετά την παρακοή και την υποταγή εις τον αρχέκακο με την μορφή του φιδιού. Είπε, τότε,  ο Θεός απευθυνόμενος εις την Εύα «καὶ ἔχθραν θήσω ἀνὰ μέσον σοῦ καὶ ἀνὰ μέσον τῆς γυναικὸς καὶ ἀνὰ μέσον τοῦ σπέρματός σου καὶ ἀνὰ μέσον τοῦ σπέρματος αὐτῆς· αὐτός σου τηρήσει κεφαλήν, καὶ σὺ τηρήσεις αὐτοῦ πτέρναν»[1],εννοώντας ότι θα στείλει εις την γη τον προ αιώνων Χριστό για την σωτηρία μας.

Έτσι, λοιπόν, την 25η Μαρτίου εορτάζομε το καλό μήνυμα, τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου και μετά από εννέα μήνες τη γέννηση του Σωτήρα. Αρχίζει το έργο της οικονομίας του Θεού για τη σωτηρία των ανθρώπων. Από την αειπάρθενο Θεοτόκο λαμβάνει σάρκα και οστά, με τη συνέργεια του Αγίου Πνεύματος, «ο προ αιώνων υπάρχων Θεός» και χωράει ο αχώρητος εις την κοιλία της Παναγίας μας. Γεγονός που υπερβαίνει την ανθρώπινη λογική, να γεννηθεί άνθρωπος από παρθένο κόρη. Να γεννηθεί άνθρωπος χωρίς πατέρα.

Συνοδικό Συλλείτουργο Εκκλησίας Κύπρου | 14.12.2025


Την Κυριακή, 14 Δεκεμβρίου 2025, επ’ ευκαιρία των εορτασμών για τα 1700 χρόνια από τη σύγκληση της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου,  τελέστηκε Αρχιερατικό Συλλείτουργο προϊσταμένου του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Κύπρου κ.κ. Γεωργίου, συλλειτουργούντων του εκπροσώπου του Οικουμενικού Πατριάρχου Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Βελγίου κ. Αθηναγόρου και Μελών της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Κύπρου,

ΙΕΡΑ ΚΟΙΝΟΒΙΑΚΗ ΜΟΝΗ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΕΛΕΟΥΣΗΣ (ΠΙΤΙΤΣΑΣ) ΠΑΤΡΩΝ - ΙΕΡΑ ΑΓΡΥΠΝΙΑ

ΙΕΡΑ ΚΟΙΝΟΒΙΑΚΗ ΜΟΝΗ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΕΛΕΟΥΣΗΣ (ΠΙΤΙΤΣΑΣ) ΠΑΤΡΩΝ

ΙΕΡΑ ΑΓΡΥΠΝΙΑ 

Την Τρίτη  23  Δεκεμβρίου  2025       8.30 μ.μ. – 1.00 π.μ.
(Όρθρος, Ώρες, Εσπερινός και Θεία Λειτουργία)
Ευγενίας οσιομάρτυρος και Φιλίππου μάρτυρος του πατρός αυτής.

Θα τελέσει τις ιερές ακολουθίες και θα  κηρύξει 
ο Αρχιμανδρίτης π. Αρτέμιος Αργυρόπουλος
Πρωτοσύγκελλος της Ιεράς Μητροπόλεως Πατρών, 
Ηγούμενος της Μονής Αγίων Πάντων Τριταίας

ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ! - ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΗ ΓΙΟΡΤΗ στην ΓΕΧΑ Αιγίου

 

«Βίβλος γενέσεως Ἰησοῦ Χριστοῦ...» - π. Βασιλείου Μπακογιάννη

 

«Βίβλος γενέσεως Ἰησοῦ Χριστοῦ...»

     Ὑπό Ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη


Ἔτσι, «βίβλος γενέσεως...»,  ἀρχίζει τό «Εὐαγγέλιο» τῆς Θ. Λειτουργίας Κυριακῆς πρό τῶν Χριστουγέννων.

     Ὅμως, τί σημαίνει Βίβλος γενέσεως;
  «Βιβλίο» ἤ «βυβλίο» σημαίνει μικρή μελέτη, ἐπιστολή  γραμμένη στόν ἐσωτερικό φλοιό τοῦ παπύρου· στή «βίβλο» ἤ «βύβλο» ( Liddell &Scott II).
      «Γένεσις» σημαίνει  γεγονός, δημιουργία, ἱστορία. «Αὗται δέ γενέσεις Ἰακώβ» (Γέν. 37: 2)· αὐτά εἶναι τά γεγονότα πού ἔχουν σχέση μέ τόν Ἰακώβ. «Γένεση» τό πρῶτο βιβλίο τῆς Γραφῆς  σημαίνει ἐξιστόρηση τῆς δημιουργίας τοῦ κόσμου καί ἄλλων γεγονότων

     Καί «βίβλος γενέσεως Ἰησοῦ Χριστοῦ» (Μτ.1:1), σημαίνει μικρή μελέτη, πού ἀσχολεῖται μέ τή γένεση, τήν ἱστορία, τόν ἐπίγειο βίο τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ· ἄλλωστε αὐτό εἶναι καί τό περιεχόμενο τοῦ κατά Ματθαίου Εὐαγγελίου. 

            Ὅμως,  γιατί ὁ  Ματθαῖος καί μόνο ὁ Ματθαῖος ἀρχίζει τό Εὐαγγέλιό του μέ τή γενεαλογία τοῦ Χριστοῦ, παραθέτοντας μάλιστα  ἕναν εὐρύ  κατάλογο Ἰουδαίων, προγόνων  τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ;

        Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος:

Χριστιανοί σε όλα» - Μητροπολίτης Δρυινουπόλεως, Πωγωνιανής και Κονίτσης Σεβαστιανός

«Χρειάζεται να επιστρέψουμε όλοι μας στην πίστη του Χριστού. Η χριστιανική πίστη είναι εκείνη η οποία δημιούργησε τον χιλιετή βυζαντινό πολιτισμό με την πανανθρώπινη αίγλη και δόξα. Η χριστιανική πίστη, η οποία στα 400 χρόνια της σκλαβιάς του Γένους στάθηκε ο μόνος παρηγορητής και τροφοδότης. Η χριστιανική πίστη, με τη βοήθεια της οποίας το Έθνος μας μεγαλουργούσε και θριάμβευε Αυτή πρέπει να γίνει ο ακρογωνιαίος λίθος, πάνω στον οποίο πρέπει να οικοδομήσουμε την Ελλάδα μας. ..
Ο Χριστός να μπει περισσότερο στην καρδιά μας για να την αναγεννήσει. Στο σπίτι μας, για να γίνει ο αρχηγός του. Σ΄ όλη τη ζωή μας και στην αναστροφή μας με τους άλλους ανθρώπους. Χριστιανοί σε όλα»  

Μητροπολίτης Δρυϊνουπόλεως, Πωγωνιανής και Κονίτσης Σεβαστιανός
 Υπέρτιμος και Έξαρχος Πάσης Βορείου Ηπείρου

Θυμάμαι και τιμώ πάντα -σήμερα εόρταζε- τον ασκητικό Μητροπολίτη,
ο οποίος με ενέπνεε με τον λιτό βίο και με την ορθόδοξη πνευματική ζωή του.
Αιωνία του η μνήμη!
Α.Κ.Κ. 

Κοιμήσου, αγγελούδι μου, γλυκά με το τραγούδι μου! - Του Σεβ. Μητροπολίτου Σουηδίας κ. Κλεόπα

 

 Κοιμήσου, αγγελούδι μου, 
γλυκά με το τραγούδι μου!

Του Σεβ. Μητροπολίτου Σουηδίας κ. Κλεόπα

Στο βάθος της ελληνικής ψυχής υπάρχουν ορισμένοι ήχοι που μοιάζουν να γεννήθηκαν μαζί με το φως αυτού του τόπου. Ανάμεσά τους ξεχωρίζει ο ήχος του νανουρίσματος: μια αρχέγονη ανθρώπινη πράξη, μια πράξη αγάπης, συμφιλίωσης, ειρήνης, προσευχής, αλλά και υπόσχεσης· υπόσχεσης προς το παιδί που κοιμάται, προς το μέλλον που έρχεται, προς την ελπίδα που ανατέλλει, ακόμη και μετά από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ιστορίας.

Το νανούρισμα συνιστά, όχι μόνο στοργή, αλλά και μνήμη, παράδοση, λαϊκή σοφία, θεολογική βαθύτητα, συχνά χωρίς οι δημιουργοί του ή οι φορείς του να έχουν συνειδητοποιήσει το βάθος των λέξεων που ψιθυρίζουν.

Μια τέτοια στιγμή της Ελληνικής Μουσικής Παράδοσης αποτελεί το νανούρισμα «Κοιμήσου, αγγελούδι μου», ενσωματωμένο στο έργο Το Τραγούδι του Νεκρού Αδελφού του Μίκη Θεοδωράκη, με στίχους του Κώστα Βίρβου.

Ἂς προεορτάσουμε λαοὶ τὰ Γενέθλια τοῦ Χριστοῦ - π. Θωμάς Χοπκο

 Ἂς προεορτάσουμε λαοὶ τὰ Γενέθλια τοῦ Χριστοῦ καὶ ἀφοῦ ὑψώσουμε τὸ νοῦ ἂς πᾶμε μὲ τὴ διάνοια στὴ Βηθλεὲμ καὶ ἂς δοῦμε μὲ τοὺς λογισμοὺς τῆς ψυχῆς τὴν Παρθένο ποὺ σπεύδει νὰ γεννήσει στὸ Σπήλαιο τὸν Κύριο τῶν ὅλων καὶ Θεό μας· Ἐκείνου, βλέποντας ὁ Ἰωσὴφ τὸ μέγεθος τῶν θαυμάτων, νόμιζε πὼς θεωροῦσε ἄνθρωπο νὰ σπαργανώνεται ὡς βρέφος· ἐννοοῦσε ὅμως ἀπὸ τὰ φαινόμενα πὼς εἶναι Θεὸς ἀληθινός, ποὺ παρέχει στὶς ψυχές μας τὸ μέγα ἔλεος».

«Ἂς προεορτάσουμε λαοὶ τὰ Γενέθλια του Χριστοῦ καὶ ἀφοῦ ὑψώσουμε τὸ νοῦ ἂς πᾶμε μὲ τὴ διάνοια στὴ Βηθλεὲμ καὶ ἂς δοῦμε τὸ μέγα μυστήριο ποὺ στὸ σπήλαιο συντελεῖται. Διότι ἄνοιξε ἡ Ἐδὲμ ἀφοῦ ὁ Θεὸς προβάλλει ἀπὸ Παρθένο Ἁγνή, παραμένοντας ὁ ἴδιος τέλειος καὶ στὴ θεότητα καὶ στὴν ἀνθρωπότητά Του. Ἂς κραυγάσουμε λοιπόν· Ἅγιος ὁ Θεός, ὁ Πατέρας ποὺ ἀρχὴ δὲν ἔχει, Ἅγιος Ἰσχυρός, ὁ Υἱὸς ποὺ σαρκώθηκε· Ἅγιος Ἀθάνατος, τὸ Πνεῦμα ποὺ τὴν παρηγοριὰ προσφέρει. Τριάδα Ἁγία, δόξα σὲ Σένα».

«Προεορτάσωμεν πιστοί! Ἀναχθῶμεν τὴ διάνοια! Ἐπάραντες τὸν νοῦν!». Αὐτὰ δὲν εἶναι ἁπλὰ ἐπιφωνήματα ἐνθουσιαστικῆς εὐλάβειας καὶ συναισθηματικῆς ἀφοσιώσεως γιὰ τοὺς λίγους παράξενους ἀνθρώπους ποὺ ἀρέσκονται σὲ τέτοιου εἴδους πράγματα. Εἶναι προτροπὲς καὶ ἐντολὲς ποὺ εἶναι οὐσιαστικὲς γιὰ τὴν πνευματικὴ ζωὴ ὅλων τῶν ἀνθρώπων ποὺ πρέπει νὰ τὶς προσέχουν καὶ νὰ ὑπακούουν σὰν νὰ ἐξαρτιόταν ἡ ζωή τους ἀπὸ αὐτές. Γιατί στ’ ἀλήθεια ἐξαρτᾶται.

Χριστιανική Εστία Πατρών - Χριστουγεννιάτικη Γιορτή

 

Μνήμη του Αγίου Μάρτυρος Σεβαστιανού και των συν αυτώ (18 Δεκεμβρίου) - Άγιος Νικόδημος Αγιορείτης

Από τούτους τους ανωτέρω Αγίους, ο μεν Μάρτυς Σεβαστιανός, ήτον ένας της βασιλικής Συγκλήτου, κατά τους χρόνους Διοκλητιανού και Μαξιμιανού, εν έτει σϞβ’ [292], καταγόμενος από τα Μεδιόλανα της Ιταλίας, ήτοι το νυν λεγόμενον Μιλάνον, και πολλούς Έλληνας παρακινών εις την του Χριστού πίστιν. Ο δε Μαρκελλίνος και Μάρκος, ήτον περιφανέστατοι από όλους, τόσον κατά το γένος, όσον και κατά τον πλούτον. Υιοί, πατρός μεν, Τραγκυλίνου, μητρός δε, Μαρκίας, αδελφοί δε, τόσον κατά το σώμα, όσον και κατά την ψυχήν. Επειδή δε αυτοί οι δύω έμειναν χρόνους πολλούς μέσα εις την φυλακήν, και εδοκίμασαν διάφορα βάσανα, ύστερον δε έμελλον να αποκεφαλισθούν, δια τούτο περικυκλώσαντες αυτούς οι γονείς και συγγενείς των, ολίγον έλειψε να πείσουν αυτούς με τους θρήνους και παρακαλέσεις των, να αρνηθούν την ευσέβειαν, ανίσως και ο αοίδιμος Σεβαστιανός δεν ήθελεν εμποδίση αυτούς.

Μνήμη του μάρτυρος Σεβαστιανού, του αγίου Μιχαήλ και της μάρτυρος Ζωής (18 Δεκεμβρίου)


Σήμερα, η Εκκλησία τιμά τη μνήμη των Αγίων Μιχαήλ του ομολογητού, και Σεβαστιανού και Ζωής των μαρτύρων.
Ο Σεβαστιανός γεννήθηκε στα Μεδιόλανα της Ιταλίας. Οι γονείς του τον ανέθρεψαν με επιμέλεια σύμφωνα με την παράδοση της Ορθοδόξου Εκκλησίας. Καθώς ήταν από γένος διακεκριμένο, είλκυσε την εύνοια του αυτοκράτορα Καρίνου, που γρήγορα τον ανέδειξε σε στρατιωτικό αξιωματούχο, αποτιμώντας θετικά την ευφυΐα που τον διέκρινε. Έπειτα, ο Διοκλητιανός τον ανέδειξε αρχηγό του πρώτου τάγματος των πραιτοριανών.
Ο Σεβαστιανός χαρακτηριζόταν από σταθερή πειθαρχία και συνέπεια στα καθήκοντά του. Αξιοποίησε με διάκριση τη δημόσια θέση του, γενόμενος προστάτης των φτωχών και συμπαραστάτης των πασχόντων. Με προθυμία κι αγάπη βοηθούσε στις ανάγκες της Ρωμαϊκής Εκκλησίας. Γι’ αυτό και ο πάπας Γάιος του απένειμε τον τίτλο του υπερασπιστή της Εκκλησίας.

Τετάρτη 17 Δεκεμβρίου 2025

Εγώ πάτερ, δεν έκλεψα, δεν φόνευσα, δεν … - Μητροπολίτης Λεμεσού Αθανάσιος θ

 

Ο άνθρωπος ο πνευματικός φαίνεται στις λεπτομέρειες, δεν φαίνεται στα χοντρά πράγματα. 

Λέμε γιατί ο Άγιος Διονύσιος Ζακύνθου έγινε Άγιος και άφθαρτος;

Συγχώρεσε λέμε, το φονιά του αδελφού του.

Γιατί συγχώρεσε το φονιά του αδερφού του όμως; Εάν δεν είχε πνευματική εργασία μέσα του, θα συγχωρούσε το φονιά του αδελφού του;

Όχι. Και ένας άνθρωπος ο οποίος δεν έχει πνευματική εργασία, θα φανεί αυτός ο άνθρωπος όχι στα χοντρά-χοντρά. Όπως λένε και μερικοί άνθρωποι που πάνε να εξομολογηθούν: ούτε έκλεψα, ούτε φόνευσα, ούτε μοίχευσα, ούτε πόρνευσα, ούτε κανένα ανδρόγυνο χώρισα, άρα λοιπόν είμαι μια χαρά, τι μου λείπει;

Στη Νέα Υόρκη η παγκόσμια πρεμιέρα του «Καποδίστρια»

Στο Museum of the Moving Image στην Αστόρια έγινε η πρώτη προβολή της ταινίας του Γιάννη Σμαραγδή: «Καποδίστριας», με τον Αντώνη Μυριαγκό να εντυπωσιάζει στον ομώνυμο πρωταγωνιστικό ρόλο.

Την Νέα Υόρκη επέλεξε ο σκηνοθέτης Γιάννης Σμαραγδής για την παγκόσμια πρώτη της, ήδη πολυσυζητημένης πριν την προβολή της, τελευταίας του ταινίας «Καποδίστριας». Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου ο παλαίμαχος σκηνοθέτης θέλησε να εξηγήσει και τους λόγους αυτής του της επιλογής.

«Όλες μου οι ταινίες αφορούν μεγάλες προσωπικότητες του Ελληνισμού! Και όλες σχεδόν αφορούν προσωπικότητες της διασποράς!» Δεν είναι όμως μόνον αυτός ο λόγος, μια και όπως τόνισε ο Γιάννης Σμαραγδής διακεκριμένοι ομογενείς έσπευσαν να βοηθήσουν την προσπάθεια. «Δεν ήταν τόσο το ποσό που συγκεντρώθηκε, τόνισε ο σκηνοθέτης, «αλλά το ότι ο «Καποδίστριας» διαδόθηκε μεταξύ των ομογενών και εγώ δεν έχω άλλο τρόπο να τους ευχαριστήσω από το να γίνει εδώ η πρεμιέρα της ταινίας». Η ταινία θα βγει στις αίθουσες της Αθήνας ανήμερα τα Χριστούγεννα – στις 25 Δεκεμβρίου.

ΒΑΔΙΖΟΝΤΑΣ ΠΡΟΣ ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ: ΜΙΑ «ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ» ΠΟΡΕΙΑ - Ιωάννης Σπιτέρης

ΒΑΔΙΖΟΝΤΑΣ ΠΡΟΣ ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ: 
ΜΙΑ «ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ» ΠΟΡΕΙΑ

Πριν από τα Χριστούγεννα, θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας ορισμένους πίνακες που απεικονίζουν τη Γέννηση του Ιησού, έργα τριών μεγάλων ζωγράφων, ως μια πορεία προετοιμασίας για το μυστήριο των Χριστουγέννων. Οι καλλιτέχνες διαθέτουν συχνά διαισθήσεις όχι μόνο αισθητικές, αλλά και θεολογικές και πνευματικές, οι οποίες πολλές φορές διαφεύγουν από την καθαρά διανοητική ανάλυση.

Από νεαρή ηλικία με γοήτευαν αυτές οι καλλιτεχνικές διαισθήσεις, ιδίως επειδή κατά τη διάρκεια των σπουδών μου στην Ιταλία είχα έναν καθηγητή ιστορίας της τέχνης που με έκανε να αγαπήσω βαθιά την τέχνη και ορισμένους ζωγράφους με ιδιαίτερο τρόπο. Ξεκινάμε σήμερα με τον Καραβάτζο.


Η ΠΡΟΣΚΥΝΗΣΗ ΤΩΝ ΠΟΙΜΕΝΩΝ ΤΟΥ ΚΑΡΑΒΑΤΖΟ (1609)
(Εθνικό Μουσείο, Μεσσήνης, Σικελία)

Η «Προσκύνηση των Ποιμένων» του Καραβάτζο, που ζωγραφίστηκε στη Μεσσήνη το 1609, αποτελεί έργο βαθιά αντιπροσωπευτικό της ώριμης καλλιτεχνικής και ανθρώπινης πορείας του «καταραμένου ζωγράφου». Μέσα από το σοφό παιχνίδι φωτός και σκιάς – το περίφημο «φως της αλήθειας» – ο καλλιτέχνης παρουσιάζει μια Γέννηση απογυμνωμένη από κάθε θριαμβευτισμό, ικανή να εισαγάγει τον θεατή απευθείας στην καρδιά του χριστιανικού μυστηρίου. Δεν υπάρχουν άγγελοι ούτε πανηγυρικά άσματα• κυριαρχεί, αντίθετα, μια βαθιά σιωπή, φορτισμένη με δέος και προσμονή.

ΜΗ γνώτω ... - Του Β. Β.

 

 ΜΗ γνώτω ... 

Του Β. Β.

Τα Χριστούγεννα πλησιάζουν και η εντολή της αγάπης ηχεί πιο έντονα. Κανένας συνάνθρωπος χωρίς τα απαραίτητα. Το χρέος των Χριστιανών για 'ασκήσεις' αγάπης επιβεβλημένο. Και ο τρόπος της 'άσκησης'; Θεοδίδακτος και γνωστός: 'ΜΗ ΓΝΩΤΩ Η ΑΡΙΣΤΕΡΑ ΤΙ ΠΟΙΕΙ Η ΔΕΞΙΑ'. Παρά ταύτα η εντολή του 'ΜΗ ΓΝΩΤΩ ... ' παραβιάζεται δυστυχώς από εκείνους που σήμερα μας την υπενθυμίζουν: Από υψηλόβαθμους Κληρικούς.

Ετοιμάζουν κάποιοι 'απαρακατιανοί' ιεραρχικά δέματα και όταν έρχεται η ώρα να επιδοθούν αυτά σε όσους έχουν ανάγκη πρώτοι και καλύτεροι εκείνοι. Μα γιατί; Έδωσαν χρήματα απ' τον μισθό τους; Κοπίασαν για τη συγκέντρωση και το πακετάρισμα; Τι ρωτάς, φίλε μου. Η άσκηση αγάπης γι' αυτούς είναι ευκαιρία για φωτογραφία. Για βίντεο. Για προβολή δική τους. Για δημόσιες σχέσεις. Και πού λέει ο Κύριος για άσκηση της αγάπης μπροστά στον τηλεοπτικό ή φωτογραφικό φακό; Πουθενά. Και παρατηρείται το φαινόμενο υψηλόβαθμοι κληρικοί να παραβιάζουν την εντολή για εν κρυπτώ άσκηση της αγάπης. Δυστυχώς. Και με τρόπο που παραβιάζει και τον ανθρώπινο νόμο. Μπροστά στις κάμερες με τεντωμένο το χέρι τους και με το μάτι στον φακό παραδίδουν κάποια νάυλον συνήθως τσάντα ή ένα χαρτοκούτι σε συνάνθρωπο -που έχει ανάγκη- επιδιώκοντας να φαίνονται και τα πρόσωπα των ανθρώπων αυτών, οπωσδήποτε όμως τα δικά τους!!! Αυτός ο τόσο κακός, αντιχριστιανικός και καταδικαστέος τρόπος παράδοσης κάποιου δέματος στον δικαιούχο δεν τους ενοχλεί.

Πέντε Παιδιά, Χίλιες Μάχες


 Πέντε Παιδιά, Χίλιες Μάχες 

Πώς η Μόικα Τζιακομέλι έμενε σταθερή με την βοήθεια του Θεού


Μια πίστη σφυρηλατημένη στο χωνευτήρι των κακουχιών. Στα 43 της, η Μόικα Τζιακομέλι, μια Σλοβένα μητέρα πέντε παιδιών, μοιράζεται την ιστορία της για ένα ταξίδι ζωής που σημαδεύτηκε από πόνο, θεραπεία και μια βαθιά μεταστροφή. Ιδρύτρια ενός κέντρου προσευχής και υποστήριξης για γυναίκες, βρίσκει χαρά στον ευαγγελισμό, καθοδηγούμενη από την αγάπη του Θεού στην καθημερινότητά της.
Μια πραγματικά θαρραλέα μητέρα. Η Μόικα Τζιακομέλι είναι 43 ετών. Γεννημένη σε μια μη χριστιανική σλοβενική οικογένεια, μόλις στα εφηβικά της χρόνια άρχισε να εξερευνά την «πνευματικότητα». Με τη μητέρα της, εξερεύνησε διάφορες πρακτικές της Νέας Εποχής: ωροσκόπια, αστρολογία, ραβδοσκοπία, μαντεία… «Αναρωτιόμουν αν το νόημα της ζωής ήταν απλώς να ολοκληρώσω τις σπουδές μου, να βρω δουλειά, να παντρευτώ και να κάνω παιδιά! Αυτό δεν ήταν αρκετό για μένα. Έψαχνα κάτι που θα με γέμιζε πραγματικά και θα έδινε ένα βαθύτερο νόημα στην ύπαρξή μου». Αλλά δεν έβρισκε γαλήνη σε αυτές τις αποκρυφιστικές πρακτικές. Λαχταρούσε να αγαπηθεί ως άτομο, ενώ εκείνη την εποχή ένιωθε μια κάποια αποστροφή για την Εκκλησία. Παρ’ όλα αυτά, συμφώνησε να συμμετάσχει σε πνευματικές ασκήσεις της χριστιανικής ζωής με τη μητέρα της και ανακάλυψε μια εγγύτητα με τον Θεό.
 

Ο καθένας μας είναι το άρμα της Ορθοδοξίας. - Μητροπολίτης Αττικής και Μεγαρίδος Νικόδημος (Γκατζιρούλης)

Ένα λόγο θα ήθελα να πώ στους Ορθόδοξους Έλληνες. Στ’ αδέλφια μου, που πιστεύουν στο Θεό και νοιώθουν καύχηση βαστάζοντας την Ορθόδοξη παράδοση.

Αδελφοί μου, οι Πατέρες μας δεν μας κληροδότησαν μονάχα τις δυνατές, τις ανεκτίμητες πνευματικές εμπειρίες τους. Μας κληροδότησαν και την ευθύνη. Το χρέος να κάνουμε σύγχρονη πραγματικότητα την Ορθόδοξη θεώρηση και τον Ορθόδοξο τρόπο ζωής. Να γευτούμε προσωπικά τη γλυκύτητα της μετοχής μας στο Σώμα της Εκκλησίας. Να κοινωνήσουμε στο ποτήριο της πνευματικής ευφροσύνης. Να ενσωματωθούμε οργανικά στην κοινωνία των αγίων.

Κι έτσι, δεμένοι μαζί τους, πλουτισμένοι με τα βιώματά τους, θα μπορέσουμε να μεταδώσουμε το μήνυμα από περιουσία ζωής. Να εμπιστευτούμε το δικό μας απόκτημα. Να κοινοποιήσουμε τα προσωπικά μας αισθήματα και τις εμπειρίες, που αποκτήσαμε μέσα στο κλίμα το ποτισμένο και το γονιμοποιημένο με τους χυμούς της Ορθοδοξίας.

«Ιεράς Μονής Κύκκου Εγκόλπιον» Βιβλιοπαρουσίαση από τον Γιάννη Πεγειώτη

 
«Ιεράς Μονής Κύκκου Εγκόλπιον»
 
Βιβλιοπαρουσίαση
από τον Γιάννη Πεγειώτη 

Αυτός είναι ο τίτλος του μικρού εύχρηστου εντύπου ξεναγού στο παρελθόν, στο παρόν και στο μέλλον του γνωστού μοναστικού καθιδρύματος.  Του ιδρύματος με την πολυκύμαντη και μεστή προσφοράς ιστορία.

Συντάκτες που οι ερευνητές στο Κέντρο Μελετών της Ιεράς Μονής Κύκκου κ. Κωστής Κοκκινόφτας και Ιωάννης Θεοχαρίδης.  Γράφουν επεξηγηματικά στον πρόλογο του βιβλίου και επεξηγούν πώς εργάστηκαν:

«Για τη συγγραφή ανατρέξαμε σε όλη την υπάρχουσα περί Κύκκου βιβλιογραφία, μελετήσαμε επισταμένως τα έγγραφα του Αρχείου της Ιεράς Μονής Κύκκου που προσφάτως είδαν το φως της δημοσιότητας και προστρέξαμε στη βοήθεια ανέκδοτων πηγών.  Εστιάσαμε την προσοχή μας στο να δώσουμε μια συνολική εικόνα της ιστορίας της Μονής, εμμένοντας στα σπουδαιότερα και σημαντικότερα γεγονότα, απαλλάσσοντας την από πολυάριθμους συλλογισμούς, ονόματα, ημερομηνίες και άλλες λεπτομερειακές αναφορές.

Το Προφητικό Βιβλίο του Δανιήλ - Μητροπολίτης Χονγκ Κονγκ Νεκτάριος


Το Προφητικό Βιβλίο του Δανιήλ

Μητροπολίτης Χονγκ Κονγκ Νεκτάριος

Στις 17 Δεκεμβρίου, η Ορθόδοξη Εκκλησία τιμά τη μνήμη του Προφήτου Δανιήλ, ενός από τους ενδοξότερους προφήτες της Παλαιάς Διαθήκης. Μαζί του εορτάζουν και οι Άγιοι Τρεις Παίδες, Ανανίας, Αζαρίας και Μισαήλ, που έζησαν τον ίδιο καιρό στη Βαβυλώνα. Ο Δανιήλ υπήρξε παράδειγμα προσευχής και εμπιστοσύνης στον Θεό, ακόμη και μέσα σε ξένη και ειδωλολατρική χώρα.

Ο Δανιήλ έζησε τον 6ο αιώνα π.Χ., στην περίοδο της Βαβυλωνιακής αιχμαλωσίας. Από νεαρή ηλικία οδηγήθηκε αιχμάλωτος στη Βαβυλώνα, όπου υπηρέτησε σε υψηλές διοικητικές θέσεις κοντά στους βασιλείς Ναβουχοδονόσορα, Βαλτάσαρ, Δαρείο του Μήδου και Κύρο του Πέρσου.

Το βιβλίο που φέρει το όνομά του είναι δίγλωσσο, γραμμένο εξ αρχής σε εβραϊκά και αραμαϊκά, όπως αποδεικνύουν τα αρχαιότερα χειρόγραφα. Τα εβραϊκά τμήματα (κεφ. 1 και 8–12) αφορούν κυρίως την πίστη και το μέλλον του Ισραήλ, ενώ τα αραμαϊκά (κεφ. 2–7) σχετίζονται με την παρουσία του Δανιήλ στην αυλή των βασιλέων και έχουν οικουμενικό χαρακτήρα.

Ὁ ἐπιστημονικὸς ὑλισμὸς ὑπερνικήθηκε ἀπὸ τὴν ἐπιστήμη - Αλέξανδρος Τσιριντάνης

 «Ὁ χυδαῖος, ὁ μηδενιστικὸς ὑλισμὸς δὲν ὑπερνικᾶται οὔτε μὲ τὴν ἐπιστημονικὴ ἔρευνα οὔτε μὲ τὸν φιλοσοφικὸ στοχασμὸ καὶ τὴ συζήτηση. Ὑπερνικᾶται μὲ τὴν παλικαρίσια ἀγωνιστικὴ στάση τοῦ ἀνθρώπου, ὁ ὁποῖος δὲν δέχεται νὰ φέρεται ἀπὸ τὸ ρεῦμα τῆς κάθε μόδας, ὅπως τὸ κούτσουρο φέρεται ἀπὸ τὸ ρεῦμα τοῦ ποταμοῦ, ἀλλὰ θέλει νὰ πορεύεται κατ’ ἐπίγνωση, νὰ ξέρει τί κάνει, γιατί τὸ κάνει καὶ νὰ ξέρει ἀκόμη τί πρέπει νὰ περιμένει γιὰ τὴν αὔριο ἀπὸ αὐτὸ ποὺ κάνει σήμερα. Ὁ ἐπιστημονικὸς ὑλισμὸς ὑπερνικήθηκε ἀπὸ τὴν ἐπιστήμη. Τὸν χυδαῖο ὑλισμὸ πρέπει νὰ τὸν ὑπερνικήσει διὰ τοῦ βίου του ὁ κάθε ἄνθρωπος καὶ προπαντὸς ὁ κάθε νέος».

Αλέξανδρος Τσιριντάνης

Μνήμη των Αγίων τριών Παίδων Ανανίου, Αζαρίου, Μισαήλ, και Δανιήλ του Προφήτου (17 Δεκεμβρίου) - Άγιος Νικόδημος Αγιορείτης

Ούτος ο μακάριος Δανιήλ ο Προφήτης ήτον από την βασιλικήν φυλήν του Ιούδα, καταγόμενος από γένος το οποίον ευρίσκετο εις την βασιλικήν δούλευσιν. Εγεννήθη δε εις την Βηθαράν την ανωτέραν. Εις καιρόν δε οπού ήτον ακόμη νήπιον, εφέρθη σκλάβος από την Ιουδαίαν εις την Βαβυλώνα. Και εκεί επροφήτευσε χρόνους εβδομήκοντα. Προέλαβε δε την Γέννησιν του Χριστού χρόνους τετρακοσίους εξήκοντα. Ήτον δε άνδρας τόσον σώφρων, ώστε οπού οι Ιουδαίοι ενόμιζον, ότι είναι ευνούχος. Πολλά δε επένθησε δια την σκλαβίαν των ομοφύλων του Εβραίων. Και ενήστευσεν από κάθε φαγητόν επιθυμητόν. Και ήτον ξηρός μεν κατά το είδος του σώματος, εφαίνετο όμως πολλά ωραίος με την χάριν του υψίστου Θεού. Οι δε Άγιοι τρεις Παίδες, ήτον από την αγίαν πόλιν Ιερουσαλήμ, υιοί πατρός μεν Εζεκίου του βασιλέως, μητρός δε Καλλινίκης.

Μνήμη του Προφήτου Δανιήλ και των Τριών Παίδων (17 Δεκεμβρίου)


 Σήμερα, τιμούμε τη μνήμη του Προφήτη Δανιήλ, των τριών Παίδων (Ανανία, Αζαρία και Μισαήλ) και του Αγίου Διονυσίου Αρχιεπισκόπου Αιγίνης.
Ο Δανιήλ και οι Τρεις Παίδες, έζησαν κάτω από δύσκολες συνθήκες κατά την περίοδο της βαβυλώνειας αιχμαλωσίας. Όμως, επέδειξαν ακλόνητη πίστη στο Θεό, αφοσίωση στις εντολές του και ηρωικό φρόνημα. Με ανδρειοσύνη καταξιώθηκαν το χάρισμα θεραπείας ανθρώπων.
Ο Δανιήλ βγήκε αβλαβής από το λάκκο των λεόντων, όπου ρίχθηκε με εντολή του βασιλιά, οι δε τρεις Παίδες παρέμειναν ανέπαφοι μέσα στο πυρακτωμένο καμίνι, γιατί αρνήθηκαν να προσκυνήσουν τη χρυσή εικόνα του βασιλιά. 
Κατέχουν εξέχουσα θέση στην υμνολογία της Εκκλησίας και προβάλλονται ως τύποι της Αναστάσεως του Χριστού, από την άποψη της θαυματουργικής διάσωσής τους από βέβαιο θάνατο.

Τρίτη 16 Δεκεμβρίου 2025

Θαύματα ή πλάνες; - π. Εφραίμ Τριανταφυλλόπουλος

"Είδα την Παναγία, πάτερ!"

"Ναι, αλλά καλημέρα στον διπλανό σου, δεν λες!
Άρα αυτό που είδες, ο διάβολος ήταν, όχι η Παναγία!"

Το ότι εμείς οι παπάδες κατεβάζουμε το Άγιο Πνεύμα που μεταβάλλει το ψωμί και το κρασί σε Σώμα και Αίμα Χριστού, τι παραπάνω θαύμα να δούμε;
Γιατί να θέλω παραπάνω θαύμα;

Ο Χριστός έκανε θαύματα που είχαν μια λογική...

Τώρα ακούς πράγματα που είναι παθολογία, δεν είναι θεολογία.

Αν μου λένε τέτοια στην εξομολόγηση, λέω "Πάτε να δείτε έναν ειδικό και μετά να ξαναέρθετε"

Δεν ξανάρχονται, διότι τους αποδομείς το αφήγημα...

Γιατί βλέπεις εσύ και όχι οι άλλοι;

Μητροπολίτης κυρός Κοσμάς όταν μιλούσε για την Γεωργία και την κτηνοτροφία.

Μητροπολίτης Αιτωλίας και Ακαρνανίας κυρός Κοσμάς:
Πονάει κανείς όταν βλέπει την αφθονοπάροχο γη της Αιτωλοακαρνανίας να είναι χέρσα κι ακαλλιέργητη..
 
𝟚 Μαρτίου 𝟚𝟘𝟙𝟚
 
Με την ποιμαντορική εγκύκλιο που εξέδωσε ο Μητροπολίτης Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Κοσμάς επισημαίνει την αναγκαιότητα της ενασχόλησης με τους πρωτογενείς τομείς της οικονομίας, την εωρία και την κτηνοτροφία. ❞Πονάει κανείς όταν βλέει την αφθονοπάροχο γη της Αιτωλοακαρνανίας να είναι χέρσα κι ακαλλιέργητη.. σημειώνει ο Μητροπολίτης και καλεί τους πιστούς ασχοληθούν ξανά με τη γεωργία και την κτηνοτροφία.
 
𝛰 𝛸𝛢𝛲𝛪𝛵𝛪 𝛩𝛦𝛰𝛶 𝛦𝛱𝛪𝛴𝛫𝛰𝛱𝛰𝛴 𝛫𝛢𝛪 𝛭𝛨𝛵𝛲𝛰𝛱𝛰𝛬𝛪𝛵𝛨𝛴 𝛵𝛨𝛴 𝛢𝛤𝛪𝛺𝛵𝛢𝛵𝛨𝛴 𝛭𝛨𝛵𝛲𝛰𝛱𝛰𝛬𝛦𝛺𝛴 𝛢𝛪𝛵𝛺𝛬𝛪𝛢𝛴 𝛫𝛢𝛪 𝛢𝛫𝛢𝛲𝛮𝛢𝛮𝛪𝛢𝛴 𝛫𝛰𝛴𝛭𝛢𝛴
 
𝚷𝛒𝛐ς 𝛕𝛐𝛎 𝛆𝛖𝛔𝛆𝛃ή 𝛋𝛌ή𝛒𝛐𝛎 𝛋𝛂𝛊 𝛌𝛂ό𝛎 𝛕𝛈ς 𝛋𝛂𝛉𝛈𝛍άς 𝚰𝛆𝛒άς 𝚳𝛈𝛕𝛒𝛐𝛑ό𝛌𝛆𝛚ς
 
Αγαπητά μου παιδιά,
Ως πατέρας που επιθυμεί την αληθινή ευημερία σας, την ειρηνική σας διαβίωσι, την ευτυχία σας, την απρόσκοπτη πορεία σας στην επίγειο αυτή ζωή και τον αγιασμό σας, έρχομαι να σας απευθύνω μια ειλικρινή έκκλησι, αυτή την εποχή μάλιστα, που η οικονομική δυσπραγία και η έλλειψι και των απαραιτήτων αγαθών είναι αισθητές και ανησυχητικές.
Ὁ Δημιουργός Θεός μας περιγράφει στο βιβλίο της Γενέσεως της Παλαιάς Διαθήκης τη δημιουργία της βλαστήσεως και την ωφέλεια που προέρχεται από αυτή. «Και είπεν ο Θεός∙ βλαστησάτω γη βοτάνην χόρτου, σπείρον σπέρμα κατά γένος και ξύλον κάρπιμον ποιούν καρπόν κατά γένος ου το σπέρμα αυτού εν αυτώ».

«Στιγμές πριν την άλωση»: Συζήτηση στο «ΕΝΟΡΙΑ εν δράσει…» με τον Norman Russell


Η επικράτηση του Παλαμισμού εξηγεί σε μεγάλο βαθμό την ανθεκτικότητα της Ορθοδοξίας κατά την Τουρκοκρατία. Ενώ το βυζαντινό κράτος κατέρρευσε, η Εκκλησία εισήλθε στη νέα ιστορική φάση με ισχυρά πνευματικά θεμέλια, ικανά να στηρίξουν την ταυτότητα και τη συνοχή του ορθόδοξου πληθυσμού.

Στο «Ενοριακό Αρχονταρίκι» του Ιερού Ναού Ευαγγελιστρίας Πειραιώς και στο πλαίσιο του προγράμματος «ΕΝΟΡΙΑ εν δράσει…», την Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου ο Πρωτοπρεσβύτερος π. Σπυρίδων Τσιμούρης, Εκπαιδευτικός, φιλοξένησε τον κ. Norman Russell, Καθηγητή Πατρολογίας και Βυζαντινής Θεολογίας, Επίτιμο ερευνητή του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, σε μια συζήτηση με θέμα «Στιγμές πριν την άλωση».

Η  συνάντηση ήταν μία θεολογική και ιστορική συζήτηση με τον πατρολόγο Norman Russell, η οποία εστίασε στη σχέση της Ορθόδοξης Εκκλησίας με την αυτοκρατορική ιδέα στο ύστερο Βυζάντιο και ειδικότερα στην περίοδο που προηγείται και ακολουθεί την Άλωση της Κωνσταντινούπολης. Μέσα από την ανάλυση αυτή αναδεικνύεται η βαθιά μεταμόρφωση της Ορθοδοξίας, όχι απλώς ως θεσμού, αλλά κυρίως ως πνευματικής πραγματικότητας, η οποία κλήθηκε να επιβιώσει χωρίς το στήριγμα της αυτοκρατορικής εξουσίας.

Η Εκκλησία είναι το διάφανο σπίτι του Θεού. - Μητροπολίτης Αττικής και Μεγαρίδος Νικόδημος (Γκατζιρούλης)

Η Εκκλησία είναι το διάφανο σπίτι του Θεού. Δεν σκεπάζει τίποτα. Δεν κρύβει τίποτα. Δεν μεθοδεύει την παραπλάνηση ή την παραπληροφόρηση του λαού.  ……

Οι άγιοι Απόστολοι δεν κρύβονται. Δεν πολιτεύονται. Δεν έχουν άλλα λόγια στα χείλη και άλλα αισθήματα στην καρδιά. Έχοντας επίγνωση της σοβαρότητας και της ιερότητας της αποστολής τους αγωνίζονται για την πιστή μεταβίβαση του Ευαγγελικού μηνύματος και τη διατήρηση σε υψηλό επίπεδο γνησιότητας του εκκλησιαστικού ήθους. …

Το πρόβλημα δεν είναι σήμερα μόνο θέμα συζητήσεως και εκκλησιολογικού αντιλόγου. Η αντιπαράθεση έχει πάρει τις διαστάσεις της ανοικτής διαμάχης και του καυτού πολέμου.

Η σημερινή εκκλησιαστική διοίκηση προχωρεί σε ενέργειες σπασμωδικές και αυθαίρετες, που αναστατώνουν τις συνειδήσεις και προκαλούν έντονες αντιδράσεις.