Παρασκευή 3 Μαΐου 2024

Μεγάλη Παρασκευή. - π. Παναγιώτης Ρόδης

Μεγάλη Παρασκευή.

Πρωτοπρεσβύτερος Παναγιώτης Ρόδης

Ανάμεσα στα πολλά που μπορούμε να κάνουμε, αδελφοί μου, ιστάμενοι ενώπιον του Σταυρωμένου Χριστού, είναι να επιχειρήσουμε μια απογραφή των αμαρτημάτων που έκαναν οι άνθρωποι εναντίον του Κυρίου της δόξης, εναντίον του Χριστού.

Ας δούμε, αρχικά, την πιο απλή και πιο μικρή αμαρτία, φαινομενικά:

 Ο Πιλάτος! Ο Πιλάτος, ενώ είχε εξουσία να διαχειρισθή και να λύσει το πρόβλημα. Έπλυνε τα χέρια του και, είπε: «Νίπτω τας χείρας μου. Δεν φταίω εγώ. Ας το βρείτε εσείς ποιος φταίει». Προφανώς τα προβλήματα δεν λύνονται έτσι. Και μάλιστα αυτό της καταδίκης σε θάνατο ή της αθωώσεως ενός υποδίκου.

«Με λίγες πινελιές το Ευαγγέλιο σχεδιάζει την εικόνα ενός παθητικού Πιλάτου, του τρόμου του, της γραφειοκρατικής συνείδησής του, της δειλής άρνησής του να ακολουθήσει την συνείδησή του. Μήπως, όμως, δεν συμβαίνει στη ζωή μας και στη ζωή γύρω μας το ίδιο;

Δεν είναι συνεχώς μέσα μας παρών κάποιος Πιλάτος, που όταν έρθει η στιγμή να πούμε -ο καθένας μας- ένα αποφασιστικό όχι στο ψεύδος, στην αδικία, στο κακό και στο μίσος, ενδίδουμε στον πειρασμό να «νίψουμε τας χείρας μας».

Πατρῶν Χρυσόστομος: Ἀφήσαμε πίσω τούς σταυρωτάς τοῦ Κυρίου

        Πλήθη πιστῶν κατέκλυσαν τούς Ναούς τῆς Ἀποστολικῆς πόλεως τῶν Πατρῶν, τόσο κατά τήν Μεγάλη Πέμπτη τό βράδυ, στήν Ἀκολουθία τῶν Παθῶν, ὃσο καί κατά τήν Μεγάλη Παρασκευή στήν Ἀκολουθία τῆς Ἀποκαθηλώσεως.
          Ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρῶν κ.κ. Χρυσόστομος στήν Ἀκολουθία τῶν Παθῶν, ἐχοροστάτησε στόν Ἱερό Ναό τοῦ Ἁγίου Ἀνδρέου Πατρῶν, ὃπου χιλιάδες εὐσεβῶν χριστιανῶν προσῆλθαν γιά νά προσκυνήσουν τόν Ἑσταυρωμένο, ἐνῶ στήν Ἀκολουθία  τῆς Ἀποκαθηλώσεως, ἐχοροστάτησε στόν Ἱερό Μητροπολιτικό Ναό Εὐαγγελιστρίας Πατρῶν.



          Ὁ Θεοφιλέστατος Ἐπίσκοπος Κερνίτσης κ. Χρύσανθος ἐχοροστάτησε στήν Ἀκολουθία τῶν Παθῶν στόν Ἱερό Ναό Ἁγίου Διονυσίου Πατρῶν, ἐνῶ στήν Ἀκολουθία τῆς Ἀποκαθηλώσεως στόν Ἱερό Ναό τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου Ἀνδρέου Πατρῶν, ὃπου ὡμίλησε δεόντως.

«Ὦ γλυκύ μου Ἔαρ..» - «Κ.Π.»

«Ὦ γλυκύ μου Ἔαρ..»

Ἡ ἀντίδραση τῆς φύσης στὴ Σταύρωση τοῦ Χριστοῦ τρομοκράτησε τὸ πλῆθος, ποὺ διαλύθηκε σὲ κατάσταση πανικοῦ. Οἱ ὑπεύθυνοι θέλουν νὰ σιγουρευτοῦν γιὰ τὸ θάνατο τοῦ Χριστοῦ, γι’ αὐτὸ Τοῦ κέντησαν τὴν πλευρὰ «καὶ ἐξῆλθε αἷμα καὶ ὕδωρ». Τῶν δὲ ληστῶν ἔσπασαν τὰ πόδια. Ὁ Κύριος νεκρὸς πιὰ μὲ ἀνοιχτὴ τὴν ἀγκαλιὰ Του συνεχίζει νὰ ἀγαπάει καὶ νὰ χύνει ἀπὸ τὴν πλευρὰ Του αἷμα καὶ ὕδωρ, στοιχεῖα ζωῆς αἰωνίου, ἀθανασίας καὶ λύτρωσης. Ὁ κόσμος φεύγει ἀλλὰ Ἐκεῖνος μένει ἐκεῖ στὸν Σταυρό Του, τὸ σύμβολο τῆς ζωῆς καὶ σωτηρίας.

Ἡ Παναγία μας, μὲ τὶς Μυροφόρες καὶ τὸν Ἰωάννη πλησιάζουν. Καταφιλοῦν τὰ ματωμένα πόδια καὶ θρηνοῦν γοερά, μόνοι μὲ Μόνο τὸν Ἐσταυρωμένο. Ὁ χρόνος ἔχει σταματήσει στὸ Γολγοθά. Ὁ πόνος ἀνυπόφορος ξεχειλίζει παντοῦ… Ὄχι δὲν εἶναι μόνοι. Καταφθάνουν καὶ δύο ἄλλοι κρυφοί τοῦ Χριστοῦ μαθητές, ὁ Ἰωσὴφ καὶ ὁ Νικόδημος, ἐπιφανῆ μέλη τοῦ Συνεδρίου. Ἑνώνονται μὲ τοὺς ὑπόλοιπους καὶ θρηνοῦν τὸν Διδάσκαλο, καθὼς ἡ νύχτα πλησιάζει.

Του φτωχού τ’ αρνί

Το 'χω πει κι άλλες φορές, ως τέτοια φωτογραφία μου θεωρώ αυτή με του φτωχού τ' αρνί. Την τράβηξα στο παζάρι των Ιωαννίνων τη Μεγάλη Εβδομάδα, το 1963. Αυτές τις μέρες κατέβαιναν οι χωρικοί απ' τα χωριά τους κάνοντας και πέντε ώρες δρόμο, μ' ένα αρνί στην πλάτη, για να το πουλήσουν και με τα χρήματα να πάρουν κάτι για τα παιδιά τους. Οι αστοί κάτω, τους άφηναν και κατέρρεαν απ' την πείνα και την κούραση και κοίταζαν να τους τα πάρουν στο τέλος όσο όσο. Πέτυχα αυτόν τον αποκαμωμένο άνθρωπο, ακριβώς την ώρα που το παζάρευε. Του 'δωσε ένα κατοστάρικο ο αγοραστής, "έλα και πολλά σου δίνω, δώσε μου ρέστα ένα τάλιρο" και η απάντηση του δυστυχή: "Πού να το βρω, άνθρωπέ μου" και αποχωρίζεται με τόσο πόνο το αρνί του, κοντεύοντας να κλάψει.

Τα έθιμα της ταφής των νεκρών την εποχή του Χριστού - Μητροπολίτης Χονγκ Κονγκ Νεκτάριος

Τα έθιμα της ταφής των νεκρών την εποχή του Χριστού

Μητροπολίτης Χονγκ Κονγκ Νεκτάριος

Οι Εβραίοι πίστευαν στην ανάσταση των νεκρών και πάντοτε προτιμούσαν την ταφή των νεκρών σωμάτων. Γνωρίζουμε ότι τις πρώτες κατακόμβες στην Ρώμη τις έφτιαξαν Εβραίοι ώστε να θάβουν τους νεκρούς τους και να μην αποτεφρώνονται όπως έκαναν οι Ρωμαίοι.

Η ταφή έπρεπε να γίνει την ίδια ημέρα που συνέβη ο θάνατος. Μερικές φορές σε διάστημα οκτώ ωρών.

Μόλις επιβεβαίωναν τον θάνατο, έκλειναν τα μάτια του νεκρού, έπλεναν το σώμα, το τύλιγαν σε υφάσματα ή σεντόνι και το έδεναν με υφασμάτινες λωρίδες.

Οι άνδρες μπορούσαν να προετοιμάσουν το σώμα μόνο ανδρών ενώ οι γυναίκες τα σώματα και ανδρών και γυναικών.

Για το πλύσιμο του σώματος χρησιμοποιούσαν αρώματα, συνήθως νάρδο, μύρο και αλόη.

Την εποχή του Χριστού, τύλιγαν το σώμα περίτεχνα με ένα σάβανο (σεντόνι) και το πρόσωπο καλυπτόταν με ένα ειδικό ύφασμα που ονομαζόταν σουδάριο. Τα χέρια και τα πόδια τα έδεναν με λωρίδες υφάσματος.

Πάτερ, άφες αυτοίς,ου γάρ οίδασι τι ποιούσι..

 

Πάτερ, άφες αυτοίς,ου γάρ οίδασι τι ποιούσι..
Το δύσκολο είναι να είσαι όπως ο Χριστός....
Να σταυρώνεσαι καθημερινά για χάρη οσων αγαπάς και παρόλα αυτά να ψιθυρίζεις πάνω απο το σταυρό
Πάτερ, άφες αυτοίς,ου γάρ οίδασι τι ποιούσι

Επίσκοπος Τολιάρας και Νοτίου Μαδαγασκάρης Πρόδρομος

Στον Ναό του Αγίου Νικολάου, του Οικουμενικού Πατριαρχείου στην Αθήνα ο Πρίγκηπας Διάδοχος Παύλος


 Στον Ιερό Ναό του Αγίου Νικολάου, του Οικουμενικού Πατριαρχείου στην Αθήνα χοροστάτησε σήμερα, Μεγάλη Παρασκευή κατά την Ακολουθία του Εσπερινού της Αποκαθηλώσεως ο Μητροπολίτης Λαοδικείας κ. Θεοδώρητος. Στον Ναό για μια ακόμη φορά παρίστατο και ο Πρίγκηπας Διάδοχος Παύλος συνεχίζοντας την παράδοση του αειμνήστου παππού του Βασιλέως των Ελλήνων Παύλου, ο οποίος εκκλησιαζόταν κάθε Κυριακή, και την Μεγ Τεσσαρακοστή και στις προηγιασμένες.  Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Βασιλέας Παύλος τηρούσε τις νηστείες της Εκκλησίάς μας.

Ἡ Ταφή τοῦ Χριστοῦ -. π.. Βασιλείου Μπακογιάννη

Ἡ Ταφή τοῦ  Χριστοῦ

Ὑπό Ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη

Ὑπῆρχαν δύο τυπικά σχετικῶς μέ τήν ταφή τῶν ἐσταυρωμένων· τό ἰουδαϊκό καί τό ρωμαϊκό.

          Τό ρωμαϊκό: Ὁ ἐσταυρωμένος ἔπρεπε νά μείνει ἐπί μέρες στό σταυρό· γιά νά φαγωθεῖ ἀπό τά σκυλιά· καί τόν σταύρωναν κάπου πενῆντα ἑκατοστά πάνω ἀπό τή γῆ, γιά νά τόν φθάνουν τά σκυλιά!

Τό ἰουδαϊκό: Ἐπειδή ὁ σταυρωμένος θεωρεῖτο καταραμένος, καί ὅσο ἔμενε στό σταυρό μόλυνε τή γῆ, ἔπρεπε αὐθημερόν νά τόν κατεβάσουν ἀπό τό σταυρό. (Δευτ.21: 23). Ἄν δέν εἶχε ξεψυχήσει, μέ ἕναν κόπανο, εἰδικοί στρατιῶτες, τοῦ τσάκιζαν (!) τά γόνατα, καί τόν ἀποτελείωναν μέσα σέ φρικτούς πόνους. Στή συνέχεια πετοῦσαν τό σῶμα του στόν σκουπιδότοπο· καί τό ἔκαιγαν.

Οἱ Ἰουδαῖοι στήν περίπτωση τοῦ Χριστοῦ ἐπέμεναν νά τηρηθεῖ τό δικό τους τυπικό. Ζήτησαν τήν ἄδεια ἀπό τόν Πιλάτο, καί τήν ἔλαβαν (Ἰω. 19:31). Οἱ στρατιῶτες πῆγαν νά σπάσουν τά σκέλη τῶν ἐσταυρωμένων, ἀλλά ὁ Ἰησοῦς εἶχε ἤδη ἀποθάνει, καί δέν Τοῦ ἔσπασαν τά σκέλη ( Ἰω. 19:33).

Μ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ (ΑΠΟΚΑΘΗΛΩΣΙΣ) - π. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΜΗΝΑ

 
Μ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
(ΑΠΟΚΑΘΗΛΩΣΙΣ)

ΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΜΗΝΑ

«Σοῦ ὑψωθέντος, Χριστέ, ἐν Σταυρῷ ἑκουσίως, αἱ αὐγαί τοῦ ἡλίου, συνεστάλησαν φόβῳ, και ἔδυ ἡ ἡμέρα· ὅθεν ὁ Ληστής σέ Θεόν καθωμολόγει εἰς πάντας τούς αἰῶνας».[1]

Μεγάλη Παρασκευή, σεβαστή γερόντισσα, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί. Ὅλος ὁ κόσμος, ὁλόκληρη ἡ δημιουργία ὠδινᾶται· καί στέκεται μέ σιωπή καί κατάνυξη μπροστά στό μεγαλεῖο τῆς ἀγάπης τοῦ Θεοῦ Πατρός.Ἔδωκε τόν Υἱόν του, τόν Μονογενή, ἱλασμόν τῶν ἁμαρτιῶν ἡμῶν.

Ἐν τούτοις, ό λόγος τοῦ Σταυροῦ κεῖται εἰς σημεῖον ἀντιλεγόμενον. Τοῖς μέν ἀπολλυμένοις, σκάνδαλον καί μωρίαν ἐστίν· τοῖς δέ σωζομένοις, δύναμις Θεοῦ καί σοφία. Ἀφήνουμε λοιπόν τούς μωρούς, στίς ἀνόητες περιπλανήσεις τους· ἡ κοσμική σοφία, πού τήν τυφλώνει τό μῖσος καί ἡ ἄγνοια, δέν δύναται νά καταλάβει τήν θυσία τοῦ Μεσσίου. Γνωρίζοντας ὅλα τά παραπάνω, ἐμεῖς οἱ πιστοί στόν Χριστόν ἀδιαλλείπτως στεκόμαστε συσταυρωμένοι μαζί Του, συσταυρώνοντας τήν σάρκα μέ τά πάθη καί τίς κακές ἐπιθυμίες. Ὁ ἀληθινός ὀρθόδοξος χριστιανός, βρίσκεται διαρκῶς ἐπί τοῦ Σταυροῦ, ἀπό τή βάπτισή του καί καθ’ ὅλον τόν βίο του· πόσο μᾶλλον σήμερα.

Μεγάλη Παρασκευή


Σήμερα, Αγία και Μεγάλη Παρασκευή, η Εκκλησία μάς υπενθυμίζει τα Άγια Πάθη του Κυρίου και Θεού και Σωτήρος μας Ιησού Χριστού.
Τελείται το πρωί η ακολουθία των Μεγάλων Δεσποτικών Ωρών, που αναφέρονται στον Δεσπότη Χριστό. Η Πρώτη ώρα αντιστοιχεί με την ανατολή του ήλιου, η Τρίτη ώρα γύρω στις 9:30 το πρωί, η Έκτη ώρα με το μεσημέρι και η Ενάτη στις 3:00 το απόγευμα. Ακολουθεί ο Εσπερινός της Αποκαθηλώσεως από τον Σταυρό. Προτού ολοκληρωθεί η ακολουθία, προβάλλει ο Επιτάφιος. Τότε ψάλλεται το δοξαστικό των αποστίχων: «Σε τον αναβαλλόμενον το φως ώσπερ ιμάτιον, καθελών Ιωσήφ από του ξύλου, συν Νικοδήμω, και θεωρήσας νεκρόν, γυμνόν, άταφον, ευσυμπάθητον θρήνον αναλαβών, οδυρόμενος έλεγεν. Οίμοι γλυκύτατε Ιησού! Ον προ μικρού ο ήλιος, εν Σταυρώ κρεμάμενον θεασάμενος ζόφον περιεβάλλετο, και η γη τω φόβω εκυμαίνετο, … Μεγαλύνω τα πάθη σου, υμνολογώ και την Ταφήν σου, συν τη Αναστάσει κραυγάζων· Κύριε δόξα σοι».

Πέμπτη 2 Μαΐου 2024

ΜΕΓΑΛΗ ΠΕΜΠΤΗ ΒΡΑΔΥ ΣΤΗΝ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΤΩΝ ΠΑΘΩΝ ΜΑΖΙ - ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΟΤΤΑΔΑΚΗΣ

 
ΜΕΓΑΛΗ  ΠΕΜΠΤΗ  ΒΡΑΔΥ 
ΣΤΗΝ  ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ  ΤΩΝ  ΠΑΘΩΝ  ΜΑΖΙ
 
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ  ΚΟΤΤΑΔΑΚΗΣ

         Μεγάλη Πέμπτη βράδυ, και η πρώτη εκτενής Ακολουθία, η Ακολουθία των Παθών, στο επίκεντρο η κορύφωση του θείου δράματος. Από δώδεκα Ευαγγελικές περικοπές, αντλημένες αναλογικά από τους τέσσερις Ευαγγελιστές-Ματθαίο, Μάρκο, Λουκά, Ιωάννη. Ρεαλιστική αναφορά σε όλες τις φάσεις του θείου Πάθους, «τους εμπτυσμούς, τα ραπίσματα …τας ύβρεις … την πορφυράν χλαίναν … τον κάλαμον … τους ήλους … και προ πάντων τον Σταυρόν και τον θάνατον, α δι’ ημάς εκών κατεδέξατο». Κι από εξαίσια Υμνογραφία, θεολογική, πολυεδρική, και να προκαλεί προσωπικούς πνευματικούς συγκλονισμούς απροσδιόριστης έντασης, βάθους, έκτασης στα πλήθη των πιστών που κατακλύζουν τους ναούς. Αυτονόητα σε όσους προσέχουν, ακούν, κατανοούν, κοινωνούν τα τελούμενα-πρόβλημα καίριο, ανοιχτό από πολλές πλευρές. 

******   ***   ******

       Ευαγγέλιο 1ο, λοιπόν, και πάμε με το Χριστό και τους μαθητές «πέραν του χειμάρρου των κέδρων, όπου ην κήπος». Τα Αντίφωνα σαν άλλες σάλπιγγες του ουρανού σημαίνουν συναγερμό στις ψυχές, η σταυρική  λυτρωτική πορεία έβαλε αρχή. «Άρχοντες λαών συνήχθησαν κατά του Κυρίου, και κατά του Χριστού αυτού». Καταθέτουν, «λόγον παράνομον-ψεύτικη κατηγορία-κατ’ αυτού». Εκείνος όμως είναι αποφασισμένος να ανοιχτεί στο μαρτυρικό δρόμο που χάραξε ο Πατέρας του και παρακαλεί. «Κύριε, Κύριε μη εγκαταλείπης με» !

Ο Θεός πάσχων ως άνθρωπος, αντί του ανθρώπου - Μητροπολίτης Χαλκηδόνος Μελίτων

«Το Θείον Πάθος δεν είναι τραγωδία. Δεν είναι η αδιέξοδος της αμαρτίας. Είναι η διέξοδός της. Το πάθος εδώ δεν επιβάλλεται έξωθεν, αλλ’ έσωθεν, εκ της αγάπης. Είναι εκούσιον… Εδώ είναι ο Θεός πάσχων ως άνθρωπος, αντί του ανθρώπου. Είναι ο αναμάρτητος, ο αίρων την αμαρτίαν του κόσμου. Είναι η αγάπη, που εκουσίως εμπλέκεται εις την ανθρωπίνην τραγωδίαν, εν παραδόξω ευθύνη αμαρτωλότητος, και με το πάθος και την θυσίαν λύει τα άλλως άλυτα…».

Μητροπολίτης  Χαλκηδόνος Μελίτων

Η ΕΡΤ δεν μετέδωσε την Ακολουθία του Νιπτήρος -Το αίτημα της Αρχιεπισκοπής και το «όχι»

 Η ΕΡΤ δεν μετέδωσε την Ακολουθία του Νιπτήρος χθες Μεγάλη Τετάρτη λόγω της 24ωρης απεργίας της ΠΟΣΠΕΡΤ για την Πρωτομαγιά.

Είχε υποβληθεί αίτημα της Αρχιεπισκοπής Αθηνών για κατ' εξαίρεση μετάδοση, το οποίο όμως, απορρίφθηκε. Το αποτέλεσμα Ηλικιωμένοι και ανήμποροι που δεν μπορούσαν να μεταβούν στους ναούς, δεν παρακολούθησαν την ακολουθία του Νιπτήρος. Να σημειωθεί ότι κατά εξαίρεση επέτρεψαν την μετάδοση ποδοσφαιρικού αγώνα από ιδιωτικό δίαυλο πανελλήνιας μετάδοσης και μετά αθλητική εκπομπή. Το ποδόσφαιρο πάνω από την Ακολουθία για τους ανεύθυνους της ΕΡΤ ή της ΠΡΟΣΠΕΡΤ.

Για την αμαρτωλή ΕΡΤ τη «Δημόσια Ραδιοτηλεόραση» -όπως την λένε- οι πολίτες πληρώνουμε φόρο για να μεταδίδει πρόγραμμα,

Η ΠΡΟΣΠΕΡΤ για την μη προβολή εξέδωσε την παρακάτω ανακοίνωση: «Σημειώνεται για μια ακόμη φορά ότι η μετάδοση των Ακολουθιών από τη δημόσια ραδιοτηλεόραση γίνεται προς χάριν τόσο των ηλικιωμένων, όσο και των πιστών εκείνων που δεν μπορούν για διάφορους λόγους να μετακινηθούν προς τους ναούς.

Η μαρτυρική πορεία του Χριστού - Ομιλεί ο Δημήτριος Τσαντήλας

Η μαρτυρική πορεία του Χριστού

Ομιλεί ο Δημήτριος Τσαντήλας,
ομότιμος καθηγητής χειρουργικής της ιατρικής σχολής ΑΠΘ και θεολόγος.

Να θυμάμαι....

«Δεν θα σε απαρνηθώ έστω κι αν χρειαστεί να πεθάνω μαζί σου» λέει με θέρμη ο Πέτρος στον Ιησού. Η αγάπη του είναι σταθερή και η πίστη του τεράστια. Κι όμως: «Σε βεβαιώνω πώς αυτή τη νύχτα προτού λαλήσει ο πετεινός θα με απαρνηθείς τρεις φορές» του λέει ο Ιησούς. Η πίστη του αποδεικνύεται μια πίστη από άχυρο. Ο Πέτρος Τον απαρνήθηκε τρεις φορές και τότε θυμήθηκε τα λόγια Του κι «ἔκλαυσε πικρῶς».

Ο Μάσιμο Ρεκαλκάτι, Ιταλός ψυχαναλυτής, μας λέει κάτι σημαντικό για την προδοσία, την αγάπη και τα δάκρυα του Πέτρου:

«Τα δάκρυα του Πέτρου διδάσκουν κάτι βασικό για τη φύση της ανθρώπινης αγάπης. Υπάρχει πάντοτε η πιθανότητα να πέσουμε στο βάραθρο της προδοσίας, να αποδειχτούμε ανακόλουθοι ή και αντιφατικοί ως προς τα ίδια μας τα λόγια, να σφάλουμε, να αποτύχουμε, να προδώσουμε την επιθυμία μας.

Εἰς τοῦ Γολγοθὰ τὸ βράχο - «Κ.Π.»

Εἰς τοῦ Γολγοθὰ τὸ βράχο

Ἡ μαρτυρικὴ πορεία κατέληξε στὴν κορυφὴ τοῦ λοφίσκου, τὸν Γολγοθά, «τὸν Κρανίου τόπον», διότι κατὰ τὴν παράδοση, ἐκεῖ ἀκριβῶς εἶναι ὁ τάφος τοῦ Ἀδάμ. Σταμάτησαν. Μέσα στὴν ὀχλοβοὴ ἀκούγονται τὰ χτυπήματα τὰ φριχτά. Καρφώνουν τὸν Χριστό μας στὸν σταυρό. Γκάπ, γκοὺπ καρφώνουν, μὰ βόγγος δὲν ἀκούγεται. Προσπαθοῦν νὰ τὸν ποτίσουν ξύδι, μὰ Ἐκεῖνος δὲν δέχεται.

 Οἱ γεροδεμένοι στρατιῶτες ἀγωνίζονται νὰ ὑψώσουν καὶ νὰ στερεώσουν στὸ ἔδαφος τὸν Σταυρὸ μὲ τὸν Ἐσταυρωμένο. Ἀληθινὸ μαρτύριο γιὰ τὸ σῶμα τοῦ Θεανθρώπου. Σὲ ποιὸ ἀπ’ ὅλα τὰ καρφιά Του νὰ στηριχτεῖ; Οἱ πληγὲς ἀνοίγουν περισσότερο, ὁ πόνος γίνεται ὀξύτερος, τὸ αἷμα τρέχει ἀπὸ παντοῦ καὶ ξεπλένει τὴν ἀνθρώπινη ἁμαρτία ὡς «λύτρον ὑπὲρ τῶν ἀνομιῶν». Ἡ τελείωσις τῆς τέλειας θυσιαστικῆς ἀγάπης τοῦ Θεοῦ γιὰ τὸν ἄνθρωπο… Δίπλα Του ὑψώνουν καὶ δύο ἄλλους σταυρούς, τῶν ληστῶν, πνιγμένους μεσ’ τὰ βογγητά τους… Φρικτὸ θέαμα.

Η ΣΤΑΥΡΩΣΗ - π. Δημητρίου Μπόκου

Η ΣΤΑΥΡΩΣΗ

π. Δημητρίου Μπόκου

“Οὐκέτι ὑμᾶς λέγω δούλους, …ὑμᾶς δὲ εἴρηκα φίλους…” (Ἰω. 15, 15)

Βάδιζε μοναχικὸς καὶ κουρασμένος στὴν ἄκρη τοῦ δρόμου ἀνα­σηκώνοντας τὴν ἄκρη τοῦ ράσου του γιὰ νὰ τὸ προφυλάξει ἀπ’ τὰ λασπόνερα. Τυλιγμένο σὲ πορφυρὸ ὕφασμα ἔσφιγγε μὲ τὸ δεξί του χέρι πάνω στὸ στῆθος τὸ κουτάκι μὲ τὰ Ἅγια, καθὼς ἐπέστρεφε ἀπ’ τὸ σπίτι κάποιου ἀρρώστου. Τὰ πόδια του γίνονταν ὅλο καὶ περισσό­τερο μολύβι, τὰ μάτια του βάραιναν νυσταγμένα. Μεγάλη Πέμπτη σή­μερα κι ἀπ’ τὸ πρωὶ δὲν εἶχε πάρει ἀνάσα ὁ παπα-Χρῆστος.

Εἶχε γυρίσει ἀργὰ τὸ ἀπομεσήμερο, σχεδὸν τρεισήμιση, στὸ σπίτι του. Ἡ πρεσβυτέρα του, βλέποντάς τον ξεθεωμένο, τοῦ σέρβιρε ἀμέ­σως λίγη σκέτη ντοματόσουπα. Νὰ φάει λίγο, νὰ ἀνασάνει, νά ’ναι στὶς πέντε πάλι στὴν ἐκκλησία. Γιὰ ὅσους, ἔστω καὶ τελευταία στιγμή, ἀναζητοῦν πνευματικό.

Μὲ τὸ ποὺ ἔβαλε τὴ μπουκιὰ στὸ στόμα του, τὸ τηλέφωνο χτύ­πησε.

-  Ἄσε, τὸ παίρνω ἐγώ! εἶπε ἡ πρεσβυτέρα.

Ἦταν ὅ,τι φοβόταν τέτοιες μέρες. Τὸν ζητοῦσαν ἐπειγόντως γιὰ νὰ κοινωνήσει κάποιον ἄρρωστο. Πῆρε τὸ ἀκουστικό. Μιὰ κοφτή, λα­χανιασμένη γυναικεία φωνὴ ἀκούστηκε.

-  Ὁ πατέρας μου, πάτερ, χειροτέρεψε ξαφνικά…

Μὲ κόπο κρατήθηκε.

«Χωρίς στεφάνι», του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη

«Χωρίς στεφάνι», του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη

Τάχα δεν ήτον οικοκυρά κι αυτή στο σπίτι της και στην αυλήν της; Τάχα δεν ήτο κι αυτή, έναν καιρόν, νέα με ανατροφήν; Είχε μάθει γράμματα εις τα σχολεία. Είχε πάρει το δίπλωμά της από το Αρσάκειον.

Κι ετήρει όλα τα χρέη της τα κοινωνικά, και μετήρχετο τα οικιακά έργα της, καλλίτερ’ από καθεμίαν. Είχε δε μεγάλην καθαριότητα εις το σπίτι της, κι εις τα κατώφλιά της, πρόθυμη ν’ ασπρίζη και να σφουγγαρίζη, χωρίς ποτέ να βαρύνεται, και χωρίς να δεικνύη την παραξενιάν εκείνην ήτις είνε συνήθης εις όλας τας γυναίκας, τας αγαπώσας μέχρις υπερβολής την καθαριότητα. Και όταν έμβαινεν η Μεγάλη Εβδομάς, εδιπλασίαζε τα ασπρίσματα και τα πλυσίματα, τόσον οπού έκαμνε το πάτωμα ν’ αστράφτη, και τον τοίχον να ζηλεύη το πάτωμα.

Ήρχετο η Μεγάλη Πέμπτη και αυτή άναφτε την φωτιάν της, έστηνε την χύτραν της, κι έβαπτε κατακόκκινα τα πασχαλινά αυγά. Ύστερον ητοίμαζε την λεκάνην της, εγονάτιζεν, εσταύρωνε τρεις φοραίς τ’ αλεύρι κι εζύμωνε καθαρά και τεχνικά της κουλούραις, κι ενέπηγε σταυροειδώς επάνω τα κόκκινα αυγά.

Μή ως Ιουδαίοι εορτάσωμεν, καί γάρ τό Πάσχα ημών

Μή ως Ιουδαίοι εορτάσωμεν, καί γάρ τό Πάσχα ημών, υπέρ ημών ετύθη Χριστός ο Θεός, αλλ' εκκαθάρωμεν εαυτούς από παντός μολυσμού, καί ειλικρινώς δεηθώμεν αυτώ. Ανάστα Κύριε, σώσον ημάς ως φιλάνθρωπος.
 
Ο Σταυρός σου Κύριε, ζωή καί ανάστασις υπάρχει τώ λαώ σου, καί επ' αυτώ πεποιθότες, σέ τόν σταυρωθέντα, Θεόν ημών υμνούμεν. Ελέησον ημάς.

ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΡΙΟΥ - Ι ε ρ ά π α ν ή γ υ ρ ι ς


ΙΕΡΟΣ  ΝΑΟΣ  ΑΓ.  ΓΕΩΡΓΙΟΥ  ΡΙΟΥ

Ι ε ρ ά   π α ν ή γ υ ρ ι ς
 
Κυριακή του Πάσχα   5  Μαΐου  2024
7:00 μ.μ. Πανηγυρικός Aναστάσιμος Εσπερινός μετ’ αρτοκλασίας.
 
Δευτέρα  6  Μαΐου  2024
Πρωί: Πανηγυρική Θεία Λειτουργία μετ’ αρτοκλασίας και θείου κηρύγματος υπό του  πανοσιολογιωτάτου αρχιμ. π. Προκοπίου Κόρδα.
 
6:30 μ.μ. Αναστάσιμος Εσπερινός.

Χριστιανική Ένωση Αγρινίου - αναζήτηση νοσηλευτή

Χριστιανική Ένωση Αγρινίου 

Η Χριστιανική Ένωσις Αγρινίου για την στελέχωση του Γηροκομείου αυτής προτίθεται να προσλάβει άνδρα νοσηλευτή μερικής / πλήρους απασχόλησης.
Παρακαλούμε οι ενδιαφερόμενοι να αποστείλουν βιογραφικό σημείωμα μέχρι 14 Μαΐου 2024 στην ηλεκτρονική διεύθυνση info@xea.gr  .
--
Χριστιανική Ένωσις Αγρινίου
Χαρ. Τρικούπη 35, 30132, Αγρίνιο
τηλ: 2641022302, 2641401309
web: www.xea.gr

Μεγάλη Πέμπτη


Σήμερα, Μεγάλη Πέμπτη, η Εκκλησία μας επιτελεί ανάμνηση του ιερού Νιπτήρος, του Μυστικού Δείπνου, της προσευχής στον κήπο της Γεθσημανής και της προδοσίας από τον Ιούδα τον Ισκαριώτη.
Πλησιάζει η εορτή των αζύμων, που γινόταν ουσιαστικά σε ανάμνηση της εξόδου του λαού από την Αίγυπτο, και οι αρχιερείς και οι γραμματείς ζητούν ευκαιρία να θανατώσουν τον Ιησού, όμως φοβούνται τον λαό. Ο Ιούδας ο Ισκαριώτης τους πλησιάζει και διαπραγματεύεται την αντιμισθία της παράδοσης.
Σύμφωνα με την επιθυμία του Διδασκάλου Ιησού, τούτο το Πάσχα θέλει να είναι μαζί με τους μαθητές του και αυτοί καλούνται να ετοιμάσουν το κατάλυμα για το δείπνο. Ο Χριστός προαναγγέλλει, κατά τη διάρκεια του Μυστικού Δείπνου, ότι ένας από τους μαθητές θα είναι «ο παραδιδούς» Αυτόν.

Τετάρτη 1 Μαΐου 2024

Το κυρίως πιάτο του Μυστικού Δείπνου - π. Χριστοφόρου Χρόνη

Το κυρίως πιάτο του Μυστικού Δείπνου
 
Πρωτοπρεσβυτέρου Χριστοφόρου Χρόνη
Εφημερίου Ι. Ν. Αγίου Χριστοφόρου Αγρινίου 
(Δρ. Θεολογίας-Μ.Α Φιλοσοφίας)
 
         Για τους αρχαίους Εβραίους -αλλά και για τους σημερινούς- το Πάσχα ήταν και είναι μια μεγάλη εορτή, που μνημονεύει μια καθοριστική στιγμή στην ιστορία του Ισραήλ. Πάνω από μία χιλιετία πριν από την εποχή του Χριστού, οι Ισραηλίτες είχαν υποδουλωθεί στον φαραώ της Αιγύπτου, παγιδευμένοι σε αβάσταχτη δουλεία. Αφού έστειλε πολλές πληγές στην Αίγυπτο για να χαλαρώσει την καταπιεστική λαβή του φαραώ στο Ισραήλ, μια νύχτα ο Θεός έστειλε την τελευταία και καθοριστική πληγή. Η Θεία δικαιοσύνη μίλησε. Το πέρασμα, από τη δουλεία στη γη της Επαγγελίας, εορτάζεται κάθε χρόνο από τους απανταχού Εβραίους με την παράθεση του πασχάλιου γεύματος.
        Το πασχαλινό γεύμα πρέπει να προετοιμαστεί με συγκεκριμένο τρόπο και να έχει μια ξεχωριστή μορφή. Περιλαμβάνει τέσσερα σημεία στα οποία ο συμποσιάρχης, κρατώντας ένα ποτήρι κρασί, σηκώνεται και αξηγεί το νόημα της εορτής. Στο πασχάλιο γεύμα παρατίθενται τέσσερα ποτήρια που αντιπροσωπεύουν τις τέσσερις υποσχέσεις που δόθηκαν από τον Θεό στους Ισραηλίτες.[1] Αυτές οι υποσχέσεις ήταν α) η σωτηρία από την Αίγυπτο, β) η ελευθερία από τη δουλεία, γ) η λύτρωση με τη δύναμη του Θεού και δ) η ανανεωμένη σχέση με τον Θεό.

ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΑΣ ΜΑΡΙΝΗΣ ΠΑΤΡΩΝ - ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΤΟΥ ΝΙΠΤΗΡΟΣ

ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΑΣ ΜΑΡΙΝΗΣ ΠΑΤΡΩΝ 
ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΤΟΥ ΝΙΠΤΗΡΟΣ 
ΜΕΓΑΛΗ  ΤΕΤΑΡΤΗ  ΕΣΠΕΡΑΣ 
ΧΟΡΟΣΤΑΤΗΣΕ ΚΑΙ ΟΜΙΛΗΣΕ Ο ΘΕΟΦΙΛΕΣΤΑΤΟΣ ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΚΕΡΝΙΤΣΗΣ κ. ΧΡΥΣΑΝΘΟΣ

Ήταν ο Μυστικός Δείπνος ένα Εβραϊκό Πασχάλιο Δείπνο; - Μητροπολίτης Χονγκ Κονγκ Νεκτάριος

Υπάρχουν πολλές θεωρίες για το τι πραγματικά ήταν το τελευταίο δείπνο του Ιησού με τους μαθητές του. Υπάρχουν και μερικοί Προτεστάντες που φθάνουν στο σημείο να αρνούνται ότι ιστορικά συνέβη ένα τέτοιο δείπνο.

Γνωρίζουμε από τις περιγραφές των ευαγγελιστών ότι το πάθος και η ανάσταση του Χριστού συνέβη κατά την εορτή του Εβραϊκού Πάσχα.

Επίσης, οι ευαγγελιστές αναφέρουν ότι ο Ιησούς ζήτησε από τους μαθητές του να ετοιμάσουν ένα δείπνο διότι επεθύμησε να συμφάγει μαζί τους πριν το Πάθος του και να εορτάσει το Πάσχα.

Υπάρχουν όμως μερικά προβλήματα.

Οι ευαγγελιστές Ματθαίος, Μάρκος και Λουκάς αναφέρουν ότι αυτό συνέβη την πρώτη ημέρα των Αζύμων. Ο Ιωάννης αναφέρει ότι συνέβη την ημέρα της Προετοιμασίας, μία ημέρα πριν το Εβραϊκό Πάσχα.

Από εδώ ξεκινούν οι παρεξηγήσεις και οι διάφορες ερμηνείες.

Αν ψάξουμε λίγο βαθύτερα θα δούμε ότι δεν υπάρχει διαφωνία μεταξύ των ευαγγελιστών. Η λέξη «πρώτη» που χρησιμοποιούν οι συνοπτικοί ευαγγελιστές δεν σημαίνει την κυριώνυμο ημέρα αλλά την προηγουμένη, αυτή της προετοιμασίας. Με αυτή την σημασία συναντούμε δύο φορές την λέξη και στο ευαγγέλιο του Ιωάννη. Είναι φανερό ότι ο Ιωάννης επειδή έγραψε το ευαγγέλιο αργότερα αποσαφηνίζει την έννοια της πρώτης ημέρας και αναφέρεται σαφώς στην ημέρα της προετοιμασίας.

Η Πατριαρχική Τάξη του Μεγαλοβδόμαδου στο Φανάρι

Η Πατριαρχική Τάξη του Μεγαλοβδόμαδου στο Φανάρι

Ο Πατριάρχης χοροστατεί 
ἀπὸ τὸ παραθρόνιο 
χωρὶς μανδύα
χωρὶς πατερίτσα 
καὶ χωρὶς εγκόλπιο
Φέρει τὸ ράσο του, ἕναν ἐπιστήθιο σταυρό, τὸ ἐπιρριπτάριό του καὶ κρατᾶ στὸ χέρι χαζράνι.

Ας παραδειγματιστούν οι εν Ελλάδι Αρχιερείς που φορούν αυτές τις  ημέρες της Μεγάλης Εβδομάδος τον "ουρανό με τα άστρα".

Α.Κ.Κ.

Μεγάλη Εβδομάδα του έτους 1990 - Γιάννης Πεγειώτης

 Μεγάλη Εβδομάδα του έτους 1990. Βγαίνοντας από το Πρωτάτο σχεδίαζα  να ρωτήσω από που πάνε για τη Μονή Σταυρονικήτα. Βλέπω απέναντί μου μια παρέα. Κάτι μου έλεγε πως είναι Κύπριοι. Ρώτησα από που πάνε για Σταυρονικήτα

Απάντησε  ο Στέλιος ο Κούκος καλή του ώρα. "Είσαι από την Κύπρο" Μέχρι να εξηγήσω ποιος είμαι. Κάτι να πω για το Οδόφραγμα τη Φυλλάδα" Ήταν και ένα παιδί γυμναστής, πρωταθλητής στίβου μαζί του. Ξεχνώ το όνομα του.

Ο Στέλιος αντάρτης ξηγημένος της ελευθερίας εν Χριστώ μου είπε κυπριακά και στροβολιώτικα : Πέρνω έντεκα στην Σταυρονικήτα για το Πάσχα. Θα πάμε δώδεκα. Έλα μαζί μας. Αυτό ήταν. Πήραμε το δρόμο από τις ευλογημένες Καρυές για την πολυαγαπημένη Ιερά Μονή Σταυρονικήτα.

Εκεί θα με περίμεναν ο Αρχιμανδρίτης Βασίλειος Γοντικάκης. Είχε έλθει στο Αθηναίδειο το 1983 και μας μίλησε με ένα λόγο λευτεριάς και χάριτος. Κυκλοφορούσαν τότε και λόγοι του σε κασέτες. Λόγοι Κυρίου Αναστάντος. Με περίμεναν χωρίς να το ξέρω εκτός από το σοφό μπροστάρη της Κρήτης, ο παπα Ιερεμίας ο εξ Αυστραλίας  ο Έλλην ο Πνευματικός, ο καλός μου φίλος κατοπινά διακο Νεκτάριος, ο Σταυρονικητιανος που έγραφε ωραία σύγχρονα κείμενα και ήταν φιλόξενος και παρηγορητής. Ήταν εκεί και ο συμφοιτητής μου Μόδεστος μοναχός που θα με συνέτρεχε αγαπητικά εκείνο το Πάσχα..

ΒΡΑΔΥΝΗ ΔΡΟΣΟΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΤΕΤΑΡΤΗΣ.. ΣΤΙΧΟΙ ΓΙΑ ΤΟ ΣΤΑΥΡΟΒΟΥΝΙ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΤΟΧΙΟΝ ΑΓΙΑΣ ΒΑΡΒΑΡΑΣ - Γιάννης Πεγειώτης

ΒΡΑΔΥΝΗ ΔΡΟΣΟΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΤΕΤΑΡΤΗΣ..
ΣΤΙΧΟΙ ΓΙΑ ΤΟ ΣΤΑΥΡΟΒΟΥΝΙ ΚΑΙ ΤΟ  ΜΕΤΟΧΙΟΝ ΑΓΙΑΣ ΒΑΡΒΑΡΑΣ
 
Βραδινή δρόσος όπως τότε που διάβαζαν Απόδειπνο
στην ανατολική βεράντα του μοναστηριού.
Κάτω απλωμένα φώτα το παλαιόν και νέον Κιτίον
Στο δι ευχών ο παλαιός καταδρομέας ακουμπώντας
Στο στρογγυλό σίδερο πολιορκούσε τον ουρανό
Ενώ η δρόσος χαιρετούσε ωσάν Κυρίου χαδιν
Τους λαϊκούς οδιτες που ανέβηκαν ναυαγοί
Τα ετη εκείνα του μεγάλου ξεριζωμού
Ένα ποκουμπιν γυρεύοντας στο μοναστήρι.
Κάτι ήξερε ο γέρων Διονύσιος ο ζωγράφος
Ξανάκτισε το κατά δύναμιν το Μεγα Μοναστήρι
Ωσάν λιμάνι ναυαγών των δύο αιωνίων πουρχονταν
Στην νησον έμπλεοι πολέμων ταραχών

Από το Υπερώο στην Γεθσημανή - Μητροπολίτης Χονγκ Κονγκ Νεκτάριος

Ο χάρτης αναπαριστά την διαδρομή που ακολούθησε ο Ιησούς με τους μαθητές του από το Υπερώο μέχρι την Γεθσημανή καθώς και τις τοποθεσίες που συνέβησαν όλα όσα αφορούν το Πάθος και την Ανάσταση.

Το Υπερώο ήταν στην κατοικία που ανήκε στην οικογένεια του ευαγγελιστή Μάρκου. Προφανώς και ο κήπος στην Γεθσημανή ήταν ιδιοκτησία της ίδιας οικογενείας. Υπάρχει και η άποψη ότι η κατοικία ανήκε στην οικογένεια του Ευαγγελιστή Ιωάννη.

Μετά το Μυστικό Δείπνο (Μυστικό όχι τόσο με την έννοια του κρυφού αλλά λόγω της παραδόσεως του Μυστηρίου της θείας Ευχαριστίας) ο Ιησούς με τους Μαθητές του κατευθύνθηκαν νοτιοδυτικά και εξήλθαν από την πόλη από την Πύλη των Εσσηνών. Η πύλη αυτή έμενε ανοικτή όλη την νύκτα και από εκεί ξεκινούσε ο δρόμος προς Βηθλεέμ, Χεβρώνα και Γάζα. Κοντά στην πύλη των Εσσηνών υπήρχαν και δημόσια λουτρά.

Ο Ιησούς με την συνοδεία του πορεύθηκε δίπλα στην Κοιλάδα Χιννώμ, ένα στενό και βαθύ φαράγγι (την γνωστή Γέεννα όπου έκαιγαν τα σκουπίδια της πόλης).

Καταβάτω νῦν ἀπὸ τοῦ σταυροῦ - Ο.Ν.


Καταβάτω νῦν ἀπὸ τοῦ σταυροῦ

 

Καὶ νὰ λοιπὸν ποὺ πάλι κάτω ἀπ’ τὸ Σταυρό Σου μαζευτήκαμε.

Κάποιοι διστακτικοί, ἴσως δύσπιστοι, ληστές, ὑποκριτές, ἀπελπισμένοι

σῶσον σεαυτὸν καὶ ἡμᾶς ψελλίζοντας

κι ἄλλοι, τῆς λύπης τῇ ρομφαίᾳ δεινῶς σπαράττομαι βουβὰ νὰ ὁλολύζουν.

 

Ἀνάμεσά τους στέκομαι.

Μὲ μάτια ἄλικα, ὑγρά, τὰ ματωμένα πόδια Σου ἀγγίζω.

Χριστὲ, κατέβα ἀπ' το Σταυρό!

Κι ἂν αἰκισμούς Ἐσὺ ὑπόμεινες, ἐγὼ ἀπόκαμα κι ἄλλο νὰ ἀντέξω ἀμπόρετο.

 

Εἰς τοῦ Γολγοθὰ τὸ βράχο - «Κ.Π.»

Εἰς τοῦ Γολγοθὰ τὸ βράχο

Ἡ μαρτυρικὴ πορεία κατέληξε στὴν κορυφὴ τοῦ λοφίσκου, τὸν Γολγοθά, «τὸν Κρανίου τόπον», διότι κατὰ τὴν παράδοση, ἐκεῖ ἀκριβῶς εἶναι ὁ τάφος τοῦ Ἀδάμ. Σταμάτησαν. Μέσα στὴν ὀχλοβοὴ ἀκούγονται τὰ χτυπήματα τὰ φριχτά. Καρφώνουν τὸν Χριστό μας στὸν σταυρό. Γκάπ, γκοὺπ καρφώνουν, μὰ βόγγος δὲν ἀκούγεται. Προσπαθοῦν νὰ τὸν ποτίσουν ξύδι, μὰ Ἐκεῖνος δὲν δέχεται.

 Οἱ γεροδεμένοι στρατιῶτες ἀγωνίζονται νὰ ὑψώσουν καὶ νὰ στερεώσουν στὸ ἔδαφος τὸν Σταυρὸ μὲ τὸν Ἐσταυρωμένο. Ἀληθινὸ μαρτύριο γιὰ τὸ σῶμα τοῦ Θεανθρώπου. Σὲ ποιὸ ἀπ’ ὅλα τὰ καρφιά Του νὰ στηριχτεῖ; Οἱ πληγὲς ἀνοίγουν περισσότερο, ὁ πόνος γίνεται ὀξύτερος, τὸ αἷμα τρέχει ἀπὸ παντοῦ καὶ ξεπλένει τὴν ἀνθρώπινη ἁμαρτία ὡς «λύτρον ὑπὲρ τῶν ἀνομιῶν». Ἡ τελείωσις τῆς τέλειας θυσιαστικῆς ἀγάπης τοῦ Θεοῦ γιὰ τὸν ἄνθρωπο… Δίπλα Του ὑψώνουν καὶ δύο ἄλλους σταυρούς, τῶν ληστῶν, πνιγμένους μεσ’ τὰ βογγητά τους… Φρικτὸ θέαμα.

Μπορώ, πάτερ, να μεταλάβω τώρα το Πάσχα; - π.Θεοδόσιος Μαρτζούχος


Μπορώ, πάτερ, να μεταλάβω τώρα το Πάσχα;

 π.Θεοδόσιος Μαρτζούχος 

Το ερώτημα επαναλαμβάνεται πολλάκις αυτές τις μέρες, από εξομολογούμενους και μη! Φανερώνει απόσταση αγνοίας από το θέμα. Βλέπει την σχέση διαδικασιακά. Αγνοεί το καίριο της μετοχής στην Ευχαριστία, και το ταξινομεί ως εορταστική υποχρέωση ή καθήκον!! Νομίζει αυτός που ερωτά, ότι είναι… καλό να κοινωνήσει! Λίγο-πολύ το βλέπει ως… θρησκευτικό panadol!

Για να μεταλάβω, χρειάζεται…. πίστη στο πρόσωπο του Χριστού και αγαπητική σχέση που με μαθαίνει ότι η συμμετοχή στην Ευχαριστία-Θεία Λειτουργία, έχει όρο απαράβατο την ύπαρξη σχέσης με τον Χριστό. Η σχέση όμως δεν είναι επέτειος εορτασμός, είναι ολοχρόνια αλληλεπίδραση. Αν δεν πηγαίνω στην Κυριακάτικη Λειτουργία, η συμμετοχή στις μέρες του Πάσχα, δεν θα αλλάξει τα δεδομένα, παρά μόνο αν γίνει έναρξη σχέσεως και για τον υπόλοιπο χρόνο της ζωής μου, όχι της… χρονιάς!

Η ελεημοσύνη ... "φάτσα κάρτα"

    Αυτές τις μέρες στην Ορθόδοξη Εκκλησία μας γιορτάζουμε σπουδαία και μεγάλα γεγονότα τα οποία είναι γεγονότα σωτήρια για τον άνθρωπο. Μέρες κατά τις οποίες έχουμε ιδιαίτερο χρέος να σκεφτούμε όλους τους συνανθρώπους μας, που έχουν την ανάγκη μας, διότι στερούνται υλικά αγαθά. 

             Το πώς πρέπει να ασκείται η ελεημοσύνη και η φιλανθρωπία το περιγράφει ο λόγος του Θεού:

             "Σου δε ποιούντος την ελεημοσύνην μη γνώτω η αριστερά σου τι ποιεί η δεξιά σου' (Ματθ. 6, 2-4). Με άλλα λόγια ο Λόγος του Θεού απαγορεύει τη διασάλπιση και την επίδειξη της άσκησης της ελεημοσύνης. Κάθε άλλος τρόπος άσκησης της ελεημοσύνης και της φιλανθρωπίας πέρα από τα όρια, που έθεσε ο Κύριος, είναι εντελώς απαράδεκτος και στοχεύει στην προβολή του ... "φιλανθρώπου" ο οποίος εκδηλώνει την ... άγάπη' του προς τον συνάνθρωπο "όπως δοξασθή υπό των ανθρώπων"! Αυτός ο τρόπος άσκησης της φιλανθρωπίας είναι βδελικτός ενώπιον του Θεού της αγάπης.

Με πόση απουσία παριστάμεθα! - Κώστας Μόντης


Με πόση απουσία παριστάμεθα!
Με πόση απουσία παρακολουθούμε προσεχτικά!
Κώστας Μόντης

Ἐπισκέψεις τοῦ Μητροπολίτου Πατρῶν, στά Ἱδρύματα τῆς πόλεως.

          Ἐν ὂψει τοῦ Ἁγίου Πάσχα, ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρῶν κ.κ. Χρυσόστομος,  εὑρέθη γιά μιά ἀκόμη φορά κοντά στούς ἀδελφούς μας, πού εὑρίσκονται στά Ἱδρύματα τῆς πόλεως τοῦ Ἁγίου Ἀνδρέου καί εὐχήθηκε πατρικά, ἀπό καρδίας τά δέοντα, συμπαραστάθηκε ἠθικῶς καί ὑλικῶς καί ἐξέφρασε τόν ἒπαινο καί τήν εὐαρέσκεια, στά Διοικητικά Συμβούλια καί στούς Ἐργαζομένους στούς χώρους αὐτούς τῆς ἀγάπης.
          Ὁ Σεβασμιώτατος ἐπεσκέφθη:
          α) Τίς Φυλακές τοῦ Ἁγίου Στεφάνου Πατρῶν
          β) Τό Καραμανδάνειο Νοσοκομεῖο Παίδων
          γ) Τό Κωνσταντοπούλειο Εὐγηρεῖο
          δ) Τό Ἳδρυμα Μέριμνα
          ε) Τήν Κιβωτό τῆς Ἀγάπης καί  
          στ) τό Ἂσυλο Ἀνιάτων Πατρῶν.

ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΑΣ ΜΑΡΙΝΗΣ ΠΑΤΡΩΝ

ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΑΣ ΜΑΡΙΝΗΣ ΠΑΤΡΩΝ 
Μ ΤΕΤΆΡΤΗ 
ΤΡΊΤΗ ΜΈΡΑ  ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΑΠΑΣΧΌΛΗΣΗΣΕΩΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΏΝ ΜΑΣ

Μεγάλη Τρίτη - π. Εφραὶμ Τριανταφυλλόπουλος

Μ ε γ ά λ η   Τ ρ ί τ η

ΠΑΝΩ στὸ σῶμα τοῦ Χριστοῦ, αυτό που φόρεσε, κάθε διαίρεση καταργήθηκε: πλούσιου/φτωχοῦ, ἀνδρὸς/γυναικός, μαύρου/ἄσπρου/κίτρινου, "ἠθικοῦ"/"ἀνήθικου", "ἁμαρτωλοῦ"/"ἐνάρετου" κλπ. Πάνω στὸ σῶμα Του, δοκιμάζεται ἡ αὐθεντικότητά μας σὲ ὅτι κάνουμε: γι' Αὐτὸν ἢ γιὰ τὸν ἑαυτούλη μας; Ἄριστα πῆρε ἡ ἁμαρτωλὴ ποὺ πρόσφερε τὸ μῦρο, μετεξεταστέες οἱ μωρὲς παρθένες. Ἐμεῖς;

π.  Εφραὶμ Τριανταφυλλόπουλος

Πρώτα ανακάλυψε τον άνθρωπο μέσα σου - Amos Bronson Alcott

Πρώτα ανακάλυψε τον άνθρωπο μέσα σου, 
αν θες να διδάξεις ανθρωπιά στους άλλους.
Amos Bronson Alcott

Δημιουργική Απασχόληση στη ΓΕΘΣΗΜΑΝΗ

Δημιουργική Απασχόληση στη ΓΕΘΣΗΜΑΝΗ
(Όθωνος Αμαλίας 97)

Από τις 11 π.μ. έως τις 5 μ.μ. στην Γεθσημανή έγινε μία πολύ όμορφη και πρωτοποριακή δράση!!! Παιδιά, όλων των ηλικιών συμμετείχαν σε ένα πασχαλινό ταξίδι με τη βοήθεια ενός καλού φίλου, του βιβλίου! Το πρόγραμμα είχε ανάγνωση βιβλίων, πασχαλινές κατασκευές, ζαχαροπλαστική και πολλές άλλες εκπλήξεις!!!