Η ενορία, το τοπικό ευχαριστιακό κέντρο, κατέχει μια σπουδαιότητα στη σύγχρονη Ορθοδοξία τέτοια που δεν κατείχε για πολλούς αιώνες. Στο παρελθόν, για όλους σχεδόν τους Ορθοδόξους, η Εκκλησία ήταν ταυτισμένη με το έθνος και το κράτος. Εθνική συνείδηση, μαζί με ηθική σε πολλές περιπτώσεις και οικονομική υποστήριξη από την πολιτική κυβέρνηση, βοηθούσαν την Εκκλησία στην ενίσχυση της ιεραποστολής της. Τώρα πιά αυτό συμβαίνει ολοένα και λιγότερο. Τα εθνικά σύνορα έχουν κλονισθεί σε μεγάλο βαθμό στη Δύση. Ακόμα και μέσα στις παραδοσιακές ορθόδοξες χώρες, η ανάπτυξη του αντικληρικαλισμού σημαίνει ότι Εκκλησία και έθνος δεν ταυτίζονται. Σχεδόν παντού ο ενοριακός ιερέας δεν μπορεί πιά να στηρίζεται για τη δουλειά του στον τοπικό δάσκαλο και αστυνομικό. Σε μερικούς αυτή η εξασθένηση των εθνικών δεσμών και η μετατόπιση της κρατικής υποστήριξης μπορεί να φανεί αποδυνάμωση΄ άλλοι προτιμούν να την θεωρούν σα μια θεόσταλτη απελευθέρωση. Αυτό που σίγουρα σημαίνει είναι ότι δεχόμαστε την πρόκληση να δούμε πια την Εκκλησία πρωταρχικά όχι κάτω από εθνικούς όρους, αλλά σαν ένα ευχαριστηριακό οργανισμό: όχι σαν προστάτη πολιτιστικών αξιών, αλλά σαν ένα χώρο όπου το ψωμί και το κρασί γίνονται Σώμα και Αίμα Χριστού.
Μόνο η ζωή της ενορίας μπορεί να δώσει μια ιερατική διάσταση στην πολιτική, ένα προφητικό πνεύμα στην επιστήμη, φιλανθρωπικό περιεχόμενο στην οικονομία, μυστηριακό χαρακτήρα στην αγάπη. Έξω από την τοπική ενορία όλα αυτά δεν είναι τίποτε άλλο απο αφηρημένες έννοιες, απλοικός ιδεαλισμός, συναισθηματικός ουτοπισμός. Μέσα όμως στην ενορία υπάρχει ιστορική πραγμάτωση, αληθινή ελπίδα, δυναμική εκδήλωση.
Οι ενορίες μας σε μεγάλο βαθμό σήμερα αντιπροσωπεύουν ένα κοινωνικοθρησκευτικό ( μερικές φορές εθνικό και σωβινιστικό) φαινόμενο παρά μία εσχατολογική διάσταση".
Ας θέσουμε λοιπόν στον εαυτό μας μερικές
συγκεκριμένες ερωτήσεις:
Τί είδους ενότητα υπάρχει τοπικά στη δική
μου ενορία; Κατά πόσο η ενορία μου είναι ένα ζωτικό, δημιουργικό ευχαριστιακό
κέντρο;
Στην ενορία μου θεωρούμε τη Θεία
Λειτουργία, και τις άλλες ενοριακές δραστηριότητες, σαν κάτι που προσφέρεται
από τον ιερέα για τους ανθρώπους; Είναι ο ρόλος του λαικού απλά παθητικός; Ή
μήπως αντικρύζεται η λειτουργική και ποιμαντική ζωή της ενορίας σαν μια δουλειά
μοιρασμένη σ΄όλους, στην οποία ιερέας και λαικοί έχουν διαφορετικές αρμοδιότητες, αλλά όπου δεν υπάρχουν
θεατές, όπου συμμετέχουν όλοι οι βαπτισμένοι χωρίς εξαίρεση; (Ας θυμηθούμε εδώ την κυριολεκτική σημασία
της λέξης "λειτουργία": το έργο του λαού, ένα μοιρασμένο,
συνεταιριστικό καθήκον). Σκεφτόμαστε μέσα στην ενορία μας το πνεύμα της
συν-υπευθυνότητας;
Τί δραστηριότητες υπάρχουν στην ενορία μου
εκτός από την τέλεση των λειτουργικών ακολουθιών; Υπάρχουν περιπτώσεις όπου
προσευχόμαστε όλοι μαζι με χαρακτήρα όχι λειτουργικό;
Τί είδους υπηρεσίες είναι ιδιαίτερα
ελεύθερες στην ενορία μου για τις γυναίκες;
Και τί συνεισφέρω εγώ προσωπικά για την
τοπική ενότητα της ενορίας μου;
Ναυτιλόμενος
3 σχόλια:
Ο μητροπολίτης γνώριζε από ενορία γιατί ζωή του υπήρξε μητροπολίτης εφημέριος ενορίας λόγο το ότι υπηρετούσε και εκτός της πατρίδας του γνώριζε τι είναι έθνος και κράτος όμως πάνω από όλα γνώριζε θεολογία και ποιμαντική οφείλω να ομολογήσω τη διαβάζοντας το κείμενο αυτό χθες το βράδυ έπαθα ένα σοκ το διάβασα ξανά τώρα εάν έπρεπε να βαθμολογήσω τον εαυτό μου και όπως πάντα όταν βαθμολογούμε τον εαυτό μας έχουμε επιείκεια θα το έβαζα τρία
Θέλει
Θέλει αγώνα.
Ποιος τον ακούει;
Η άνθρωποι της Εκκλησίας με πρωτοπόρους τους ιερείς έχουν κουφαμάρα.
Τα ακουστικά ακοής δεν μπορούν να προσφέρουν τίποτα.
Πάντα καίριος και νηφάλιος ο μακαριστός Κάλλιστος!
Δημοσίευση σχολίου