Ο μεγάλος Φώτης Κόντογλου γράφει για την Κοίμηση της Θεοτόκου: “Θάνατος δεν υπάρχει εδώ πέρα που είναι η μητέρα της Ζωής. Κι’ ούτε μοιρολόγια και ξόδια θρηνητερά, παρά χαρά ανεκλάλητη, γάμος πνευματικός, τράπεζα αγιασμένη που έχει απιθωμένον απάνω της τον άρτο της ζωής και το κρασί της αθανασίας, και πίνουνε οι χριστιανοί και μεθάνε ένα μεθύσι άγιο, αγνό, άμωμο και δεν βρίσκονται πια μπροστά σ’ ένα λείψανο που το κηδεύουνε, αλλά βρίσκονται στη Ναζαρέτ, στό σπίτι το χαρούμενο και το μοσκοβολημένο από την παρθενική ευωδία της Παναγίας...”.
Η γιορτή αυτή στην Ορθοδοξία αποτελεί ένα δεύτερο Πάσχα. Η Υπεραγία Θεοτόκος είναι ο πραγματικός οδηγός, για όσους θέλουν ν’ ανυψώνονται προς τον Θεό. Έργο της είναι να πρεσβεύει στον Τριαδικό Θεό για όλους τους ανθρώπους. Για μας τους Ορθοδόξους η Θεοτόκος είναι η «ακαταίσχυντος προστασία και η αμετάθετος προς τον ποιητή μεσιτεία».
Ο θάνατος στο πρόσωπο της Παναγίας ονομάζεται “κοίμησις”, μας υπενθυμίζει ο Ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών Γέωργιος Πατρώνος και συνεχίζει. Αυτό είναι το νόημα της εορτής. Πρόκειται για μια ενδιαφέρουσα ερμηνεία του θανάτου ως κοίμησης και ύπνου. Αυτή η έννοια είναι βαθύτατα αγιογραφική. Στην Καινή Διαθήκη σχεδόν πάντοτε ο θάνατος διαφόρων ανθρώπων, ιδιαίτερα μάλιστα αυτών που αναστήθηκαν από τον Χριστό, παραλληλίζεται με βαθύ ύπνο. Η κόρη του Ιαείρου, αν και αναγγέλλεται ο θάνατός της, για τον Ιησού “κεκοίμηται”. Στον υιό της χήρας της Ναϊν, που ήταν νεκρός και κηδεύεται, ο Ιησούς αφού του έπιασε το χέρι στη σορό εντέλλεται, “νεανίσκε, σοι λέγω εγέρθητι”. Για τον νεκρό φίλο του Λάζαρο, ο Κύριος θα πει: “Λάζαρος ο φίλος ημών κεκοίμηται, αλλά πορεύομαι ίνα εξυπνήσω αυτόν”. Η κοίμηση μας προϊδεάζει για την έγερση.
Η Παναγία ως άνθρωπος, ασφαλώς, “κεκοίμηται”. Είναι όμως και ζωοδότρα, έτεκε την ζωή. Στο πρόσωπό της ο θάνατος νικήθηκε, όπως πριν από την ίδια νικήθηκε ο πόνος, η οδύνη και η απελπισία. Η Ορθόδοξη αγιογραφία ποτέ δεν παρουσίασε την Παναγία θρηνολογούσα και κλαίουσα, αλλά μάλλον σιωπούσα προ του ενταφιασμού του Υιού της. Είναι η Μάνα που προσδοκά τον υιόν της και πάλιν ζώντα. Η Παναγία με τη στάση της εικονίζει την προσδοκία της ανάστασης. Προσβλέπει προς τη ζωή και όχι στο θάνατο.
Βέβαια, η Παναγία όπως και ο Χριστός, κατά την ανθρώπινη φύση, αποδέχθηκε το φυσικό και σωματικό θάνατο, όχι όμως με μια έννοια τελικότητας, αλλά ως κάτι το προσωρινό, ως έναν απλό ύπνο προσδοκώντας την έγερση και την ανάσταση. Η Κοίμηση της Παναγίας και η σημερινή εόρτια ημέρα μας προϊδεάζουν και για τη δική μας κοίμηση αλλά και για την ανάστασή μας. Κάτω απ’ αυτή την προοπτική, ο θάνατος χάνει την απόλυτη και φριχτή του μορφή και δεν αποτελεί πλέον μόνμη απειλή. Απλά παίρνει τη μορφή μιας διάβασης και “μετάστασης” από τα παρόντα και απατηλά στα αιώνια και ουσιώδη. Ο θάνατος είναι το αναγκαίο πέρασμα για την κατ’ ουσίαν ζωή της αιωνιότητας.
ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΓΗΡΟΚΟΜΗΤΙΣΣΗΣ
Από νωρίς το απόγευμα, παραμονής της εορτής της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, ανθρώπινα “κύματα” ανηφόριζαν στο μοναστήρι της Παναγιάς της Γηροκομητίσσης για να προσκυνήσουν τη χάρη Της.
Στις 9.00 το βράδυ ξεκίνησε χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας κ. Χρυσοστόμου ο Μέγας Αρχιερατικός Εσπερινός μετ’ Αρτοκλασίας εις τον οποίο συμμετείχαν ο Καθηγούμενος της Ιεράς Μονής, Πρωτοσύγκελλος π. Συμεών Χατζής, ο ηγούμενος της Ιεράς Μονής Αγίων Πάντων της Τριταίας Αρχιμανδρίτης π. Αρτέμιος Αργυρόπουλος, οι Αρχιμανδρίτες π. Χρύσανθος Στελλάτος, π. Θεοδόσιος Τσιτσιβός, π. Φιλόθεος Μαρούδας, π. Ειρηναίος Σωτηρόπουλος, π. Πέτρος Μποζίνης, π. Αμβρόσιος Γκουρβέλος, π. Χριστόδουλος Ζώης, π. Γερβάσιος Παρακεντές, π. Μεθόδιος (Ι. Μ. Κηφησίας) οι Πρωτοπρεσβύτεροι π. Ευάγγελος Πριγκιπάκης, π. Ανδρέας Γεωργακόπουλος, οι Πρεσβύτεροι π. Θεόκλητος Παντελίδης, π. Ιωάννης Κολώνης, π. Γρηγόριος Κόρδας, π. Βασίλειος Πατσός, π. Ιωάννης Μπαρούσης, π. Περικλής Ρίπισης, π. Ιωάννης Δημητρόπουλος, π. Γεράσιμος Δημητρόπουλος, π. Παναγιώτης Θωμάς οι Διάκονοι Σεραφείμ, Προκόπιος, Ιωσήφ, Ιωακείμ, Κωνσταντίνος.
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ ΤΟΥ ΣΕΒΑΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΜΑΣ κ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ
Εντυπωσιασμένος ο Σεβασμιώτατος από την παρουσία των χιλιάδων προσκυνητών τόσο κατά την παραμονή, όσο και από την ακολουθία των Εγκωμίων της Υπεραγίας Θεοτόκου την περ. Κυριακή το απόγευμα, ξεκίνησε την ομιλία του με αυτό το γεγονός, λέγοντας.
Άνθρωποι, μικροί και μεγάλοι, άνδρες και γυναίκες, πλούσιοι και πτωχοί, εναποθέτουν στα χέρια της Παναγίας, πόνους και στεναγμούς, πόθους και ελπίδες γιατί γνωρίζουν ότι η Μαριάμ θα μεταφέρει γοργά τα αιτήματα του καθενός προς τον Θεόν και Εκείνος δια πρεσβειών της Παναγίας Μητρός Του θα γίνει ίλεως πάσιν ημίν.
Εν συνεχεία ο Επίσκοπος αναφέρθηκε στο μεγαλείο της Υπεραγίας Θεοτόκου, στη δόξα της στον Ουρανό και στη γη και στην παναγία Κοίμηση και την προς τον Ουρανόν Μετάστασή της, χρησιμοποιήσας χωρία από τους Αγίους Ιωάννη Δαμασκηνό και Άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά.
Ο Επίσκοπος ανέφερε λόγους αγαθούς για τον Καθηγούμενο της Μονής και Πρωτοσύγκελλο π. Συμεών Χατζή και της Συνοδείας αυτού.
· Πριν την απόλυση ο Σεβασμιώτατος έδωσε το οφίκκιο του Αρχιμανδρίτου στον ιερομόναχο π. Χρυσόστομο Μπαρούση, Αδελφό της Ιεράς Μονής.
· Ο Καθηγούμενος της Μονής π. Συμεών μας έλεγε ότι στα χρόνια της Ηγουμενίας του πρώτη φορά είδε Δήμαρχο στον Εσπερινό της εορτής του Μοναστηριού και αυτός ήτο ο νυν κ. Ιωάννης Δημαράς!
ΙΕΡΑ ΑΓΡΥΠΝΙΑ
Μετά τον πανηγυρικό Αρχιερατικό Εσπερινό, ετελέσθη Ιερά Αγρυπνία εις την οποία προεξήρχε για πρώτη φορά ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρών κ.κ. Χρυσόστομος με συλλειτουργούς τους Αρχιμανδρίτες π. Χριστοφόρο Μεϊντανά, π. Θεοδόσιο Τσιτσιβό, π. Χρυσόστομο Μπαρούση, τον Πρεσβύτερο π. Θεόκλητο Παντελίδη και τους Διακόνους Σεραφείμ Αργυρόπουλο και Ιωακείμ Σταματόπουλο.
Η ένδυση του Μητροπολίτου έγινε στο κέντρο του Ναού.
Στο δεξιό Ιερό Αναλόγιο έψαλαν ο Πρωτοψάλτης του Ιερού Ναού Αγ. Διονυσίου Νικόλαος Κυδωνιάτης και στο αριστερό ο Δημήτριος Σακαλής, Λαμπαδάριος του ιδίου Ναού.
Τέλος αξίζει να αναφέρουμε ότι οκτώ άγια Δισκοπότηρα επί 40΄ περίπου κοινωνούσαν τους πιστούς το Σώμα και Αίμα του Κυρίου μας.
Η Ιερά Αγρυπνία ολοκληρώθηκε στις 3.00 περίπου τα ξημερώματα.
ΑΝΗΜΕΡΑ ΤΗΣ ΕΟΡΤΗΣ ΠΑΝΗΓΥΡΙΚΗ ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ
Ανήμερα της Εορτής συλλειτούργησαν ο Καθηγούμενος της Ιεράς Μονής Γηροκομείου π. Συμεών Χατζής, ο Αρχιμανδρίτης π. Φιλόθεος Μαρούδας και οι Διάκονοι Σεραφείμ και Ιερόθεος.
Αλέξανδρος Κολλιόπουλος
4 σχόλια:
Έχει και η Πάτρα το μεγάλο της πανηγύρι για την Παναγία μας. Το Γηροκομειό είναι η Τήνος της Αχαΐας.
Η Πάτρα ήταν αδειανή αλλά όσοι μείναμε προσκυνήσαμε στην μονή την χάρη της. Η αγρύπνια ήταν υπέροχη. Και του χρόνου.
Το Μοναστήρι απέκτησε ζωή για εκατό χρόνια με τους νέους ιερομονάχους.
Συμφωνώ ότι πλέον η μονή Γηροκομείου είναι μοναστήρι νέων μοναχών που θα δώσουν πνευματική ζωντάνια σε όλη την περιοχή. Ο Πατρών Χρυσόστομος και μόνο για αυτό μπορεί να καυχηθεί εν Κυρίω.
Δημοσίευση σχολίου