Καινούριο χιόνι πέφτει
επάνω στο παλιό
κι άλλες νιφάδες βιάζονται
να γίνουν λάσπη.
Ντίνος Χριστιανόπουλος
Καινούριο χιόνι πέφτει
επάνω στο παλιό
κι άλλες νιφάδες βιάζονται
να γίνουν λάσπη.
Ντίνος Χριστιανόπουλος
Το πρόγραμμα «Πρωτοβουλία
για την πρόληψη της ενδοοικογενειακής βίας» του Ιδρύματος
Νεότητας και Οικογένειας της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών με αφορμή
την εορτή των Τριών Ιεραρχών διοργανώνει την Παρασκευή 4 Φεβρουαρίου
2021, 18.00-21.00 Επιστημονική Ημερίδα με θέμα:
Η Ημερίδα είναι ενταγμένη στο
πλαίσιο των δράσεων που έχει χαράξει το Ίδρυμα, στοχεύοντας στην ανάληψη
πρωτοβουλιών με κυρίαρχο στόχο την πρόληψη του φαινομένου της ενδοοικογενειακής
και έμφυλης βίας, ένα φαινόμενο το οποίο παρουσιάζει ραγδαία αυξητικές τάσεις,
ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια.
Το πρόγραμμα της Ημερίδας περιλαμβάνει την
διοργάνωση δύο συνεδριών με τα παρακάτω θέματα:
π. Θεοδόσιος Μαρτζούχος
Η εξωτερική παρανόηση και η
εσωτερική παραποίηση είναι οι συνήθεις λανθασμένες τοποθετήσεις από τους
σύγχρονους ανθρώπους, όσον αφορά τον... "θεσμό" της Εκκλησίας, αλλά
δεν γίνεται να είναι και οι μόνοι τρόποι αξιολόγησης του Μυστηρίου της Εκκλησίας!
Η Εκκλησία είναι το Μυστικό Σώμα του Ζώντος Χριστού στο οποίο πρέπει να
συσσωματωθούν οι άνθρωποι. Το Σώμα αυτό έχει δεδομένα θεϊκά και υπερβατικά
(Χάρις-Μυστήρια) αλλά και ανθρώπινα και χοϊκά (βιολογία και τρεπτή ανθρώπινη
αδυναμία). Είναι Σώμα «κατάστικτον τοῖς μώλωψι καί πανσθενουργόν» (ύμνος Μ.
Παρασκευής) γεμάτο δηλαδή τραύματα αλλά και παντοδύναμο.
Κατ’ αρχάς είναι αναγκαίο να διευκρινίσουμε ότι η Εκκλησία δεν είναι ίδρυμα! Η λέξη Εκκλησία προέρχεται από το πολιτικό λεξιλόγιο των δημοκρατικών πόλεων της αρχαίας Ελλάδος, και όχι από το θρησκευτικό λεξιλόγιο. Προκειμένου για τους χριστιανούς, η Εκκλησία δηλώνει το λαό του Θεού. Όχι του "Παντοδύναμου", του "’Ύψιστου", ο «Οποίος έχει την έδρα Του στους ουρανούς» και είναι «Κυρίαρχος της Δημιουργίας», αλλά του Θεού που είναι επαίτης της αγάπης. Του Θεού που «χαμήλωσε πολύ» και ήρθε ανάμεσά μας με μορφή δούλου. Η "πολιτική" του Θεού είναι μια πολιτική υπηρεσίας και η Εκκλησία είναι η υλοποίησή της.
Συνεχίζεται και την τρέχουσα
χρονιά, ο θεσμός των Επιμορφωτικών Σεμιναρίων, που ανέπτυξε σταδιακά ο Ιερός
Ναός Ευαγγελιστρίας Πειραιώς, από το 2015, στο πλαίσιο του προγράμματος «ΕΝΟΡΙΑ
εν δράσει…», και στα χρόνια που ακολούθησαν καταξιώθηκε μέσα στον
εκκλησιαστικό χώρο, αλλά και ευρύτερα, κυρίως λόγω της ποικίλης και ενδιαφέρουσας
θεματολογίας τους.
Η Ενορία θα πραγματοποιήσει μια σειρά 4 Σεμιναρίων, που θα ξεκινήσουν την Δευτέρα 7 Φεβρουαρίου και θα ολοκληρωθούν την Πέμπτη 14 Απριλίου, φιλοδοξώντας να συνεισφέρουν στην ουσιαστική διάδοση της γνώσης και της ιστορικής κληρονομιάς και παρακαταθήκης.
Ποιοι στρατολογούνται για την εκκλησιαστική φράξια της Ρωσίας στην Αφρική;
Κείμενο - εράνισμα: π. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ
Απευθύνοντας ο Σεβ. Μητροπολίτης Καμερούν κ. Γρηγόριος Ανοικτή Επιστολή προς τον Λεωνίδα Κλιν, ψευδοΈξαρχο της Ρωσικής Εκκλησίας στην Αφρική (28.1.2022), ανέφερε μια μικρή προσωπική ιστορία για το πώς κάποιοι Αφρικανοί Ιερείς, ενίοτε δυσαρεστημένοι από τον τοπικό επίσημο Επίσκοπό τους, φεύγουν από την κανονικότητα και (αυτο)χειροτονούνται κάποτε και Επίσκοποι, ιδρύοντας έτσι την προσωπική τους Εκκλησία... Τουτέστιν: ένας αχταρμάς...
Διηγείται ο Μητροπολίτης Καμερούν:
"Πριν τρία χρόνια ένας έγγαμος κληρικός μου ηλικιωμένος ζήτησε από έναν νεότερο κληρικό μου επίσης, ο οποίος χειρίζονταν το διαδίκτυο, να του βρει με το αζημίωτο μια Αρχιερατική στολή.
Ο νεότερος κληρικός αμέσως, μέσω του Facebook άρχισε να κάνει αιτήματα φιλίας σέ Ρώσσους κληρικούς και σε λίγες ημέρες σε κάποιες συζητήσεις με τους φίλους του κληρικούς εκ Ρωσσίας άρχισε να ερωτά, αν είναι δυνατόν να τον βοηθήσουν να προμηθευτεί μια πλήρη Αρχιερατική στολή διότι όλοι οι κληρικοί της Μητροπόλεως Καμερούν είχαν συνεισφέρει ένα ποσό να αγοραστεί μια Αρχιερατική στολή η οποία θα ήταν το δώρο-έκπληξη προς τον Επίσκοπό τους την ημέρα της εορτής του.
Δώδεκα ιερείς της αρχιεπισκοπικής περιφέρειας θα τεθούν σε τρίμηνη αργία από την επόμενη Τρίτη, καθώς δεν ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα του Αρχιεπισκόπου να εμβολιαστούν για τον κορωνοϊό.
Από τους εκατόν-είκοσι-τρεις
ιερείς της αρχιεπισκοπής, οι είκοσι-επτά είναι ανεμβολίαστοι. Από αυτούς,
δέκα-πέντε εμβολιάστηκαν ή εξασφάλισαν εξαίρεση για ιατρικούς λόγους.
Ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος
δήλωσε στο ΡΙΚ πως οι περισσότεροι είναι και θεολόγοι και ότι παρασύρουν
πιστούς να μην εμβολιαστούν.
Στέλνοντας το μήνυμα ότι είναι πρωτάκουστο να μην υπακούουν τον Αρχιεπίσκοπό τους, τόνισε ότι οι τρεις μήνες εκτός Εκκλησίας, μπορεί να γίνουν έξι, ή μπορεί και να καθαιρεθούν.
Εν Ρεθύμνη, τη 29η Ιανουαρίου
2022
Θέμα: «Ενθρόνιση Σεβασμιωτάτου
Αρχιεπισκόπου Κρήτης κ. Ευγενίου»
Με ιδιαίτερη χαρά πληροφορούμε
τον Ιερό Κλήρο, τις Μοναστικές Αδελφότητες και τον ευσεβή λαό της Ιεράς
Μητροπόλεως Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου ότι, το προσεχές Σάββατο, 5 Φεβρουαρίου
2022, και ώρα 12.00 το μεσημέρι θα πραγματοποιηθεί η Τελετή της Ενθρονίσεως του
νέου Σεβασμιωτάτου Αρχιεπισκόπου Κρήτης κυρίου Ευγενίου, στον Ιερό
Μητροπολιτικό Ναό Αγίου Μηνά Ηρακλείου.
Η υποδοχή του Σεβασμιωτάτου θα γίνει στον προαύλειο χώρο του Ιερού Μητροπολιτικού Ναού Αγίου Μηνά, όπου θα τον προσφωνήσει ο Δήμαρχος Ηρακλείου, παρουσία της Ιεράς Επαρχιακής Συνόδου της Εκκλησίας Κρήτης, εκπροσώπων του Οικουμενικού Πατριαρχείου και άλλων Εκκλησιών, Τοπικών Αρχών και Φορέων και του πληρώματος της Εκκλησίας.
Την Έδρα του Οικουμενικού
Πατριαρχείου επισκέφθηκαν το Σάββατο, 29 Ιανουαρίου 2022, διαδοχικά, οι νέοι
Πρέσβεις των ΗΠΑ και της Ελλάδος στην Άγκυρα Εξοχώτατοι κ.κ. Jeffry L. Flake
και Χριστόδουλος Λάζαρης.
Ο Πρέσβης κ. Flake, ο οποίος συνοδευόταν από την σύζυγό του Ευγεν. κ. Cheryl Flake, την Γενική Πρόξενο των ΗΠΑ στην Πόλη Ευγεν. κ. Daria Darnell και τους Συμβούλους κ.κ. Adam Parker και Κevin Moss, έγινε θερμά δεκτός από τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίο, με τον οποίο είχαν μακρά συζήτηση για ζητήματα αμοιβαίου ενδιαφέροντος.
Η Α.Θ. Παναγιότης ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος δέχθηκε, το Σάββατο, 29 Ιανουαρίου 2022, τον Υφυπουργό Εσωτερικών της Τουρκικής Δημοκρατίας Εξοχ. κ. Muhterem İnce, μαζί με τους Εντιμ. κ.κ. Kürşat Kırbıyık και Mehmet Yüzer, υψηλόβαθμα στελέχη του Υπουργείου Εσωτερικών, καθώς και τον Εντιμ. κ. Burhan Ersoy, επί κεφαλής της Γενικής Διευθύνσεως Βακουφίων, με τους οποίους είχε την ευκαιρία να συζητήσει ζητήματα που απασχολούν το Οικουμενικό Πατριαρχείο και την Ρωμαίηκη Κοινότητα.
Στη συνάντηση, που πραγματοποιήθηκε σε εγκάρδια ατμόσφαιρα, παρέστησαν ο Σεβ. Μητροπολίτης Προύσης κ. Ιωακείμ, ο Εντιμολ. κ. Παντελεήμων Βίγκας,
Η Α.Θ. Παναγιότης ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος δέχθηκε το Σάββατο, 29 Ιανουαρίου 2022, τον Πρέσβη της Τουρκικής Δημοκρατίας στην Αυστραλία Εξοχ. κ. Korhan Karakoç, με τον οποίο είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν θέματα αμοιβαίου ενδιαφέροντος.
Στην συνάντηση παρέστη ο Σεβ. Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας κ. Μακάριος, ο οποίος αναφέρθηκε στην εξαιρετική συνεργασία που έχει με τον Εξοχ. κ. Πρέσβη.
Ανοικτή επιστολή Μητροπολίτου Καμερούν Γρηγορίου προς Ρώσους Ιεράρχες περιάγοντας την Αφρική
ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΡΟΣ: ΤΟΝ ΣΕΒ. ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΚΛΙΝ Κ. ΛΕΩΝΙΔΑ, ΑΙΔΕΣΙΜΟΛ.
ΠΡΩΤΟΠΡ. ΓΕΩΡΓΙΟ ΜΑΞΙΜΟΒ ΚΑΙ ΛΟΙΠΟΥΣ ΑΝΗΚΟΝΤΑΣ ΕΙΣ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑΝ ΤΗΣ ΡΩΣΣΙΑΣ
ΚΑΙ ΠΕΡΙΑΓΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΦΡΙΚΗΝ «ΙΝΑ
ΠΟΙΗΣΩΣΙΝ ΠΡΟΣΥΛΗΤΟΥΣ» ΕΙΣ ΤΟΝ ΤΥΦΟΝ ΤΟΥ ΡΩΣΣΙΚΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟΥ
ΜΕΓΑΛΟΪΔΕΑΤΙΣΜΟΥ
Επισκόπου Γρηγορίου (Μητροπολίτου Καμερούν)
Αγαπητοί εν Χριστώ αδελφοί
χαίρετε εν Κυρίω,
Κατάπληξη προκαλεί σε κάθε
νουνεχές και πιστό μέλος της Ορθοδόξου Εκκλησίας ο τρόπος με τον οποίον εσείς
εμφανισθήκατε στο κανονικό έδαφος του Παλαιφάτου Πατριαρχείου Αλεξανδρείας, την
Αφρική, καθώς και οι όλως αντικανονικές σας ενέργειες στις επαφές σας με τον
Αφρικανικό Κλήρο κάθε βαθμίδος.
Ήλθατε ξαφνικά -περί το 2019- να
σώσετε τις ψυχές των «καημένων» Αφρικανών ιερέων οι οποίοι υποφέρουν από τούς
«κακούς Έλληνες Επισκόπους» και από τον «κακό Έλληνα Πατριάρχη», πού κάποτε
ήταν καλός και μόλις αναγνώρισε την Ορθόδοξη Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ουκρανίας
έγινε κακός, σχισματικός, αιρετικός κ. λπ. και, κατά συνέπεια, έγινε η αιτία να
χάσουν οι Αφρικανοί κληρικοί την ψυχή τους. Αυτή είναι η «προθεωρία» της δικαιολογίας
την οποία προβάλει κατά κόρον από τις προσωπικές του σελίδες ο Αιδεσιμολογ.
Πρωτοπρ. Γεώργιος Μαξίμοβ.
Εσείς, Σεβασμιώτατε άγιε Κλιν, είστε γνωστός μας και διότι σπουδάσατε στην Ελλάδα και διότι ήσασταν ο «ξεχασμένος» και «παραπεταμένος» κι «αχρείαστος» της Εκκλησίας της Ρωσσίας στο Κάιρο μετά του π. Βίκτωρος, για πολλά χρόνια. Τώρα που σάς ανέθεσαν τα νέα σας «Αφρικανικά καθήκοντα» αρχίσατε και εσείς να αναμασάτε εκ του προχείρου την ίδια προθεωρία του π. Γεωργίου Μαξίμοβ. Προσωπικά, σάς συμπονώ και νοιώθω την κατάστασή σας.
Ο Άγιος Ιωσήφ ο Δαμασκηνός, μία σπάνια μορφή πνευματικού ηγέτη! | Αθηνά
Χιώτη
Ο βίος, η προσωπικότητα και το έργο του Ιερομάρτυρα, που διέλαμψε κατά τον 19ο αι., έγιναν πηγή έμπνευσης για την ερμηνεύτρια Αθηνά Χιώτη. Τα κηρύγματά του είχαν τόσο μεγάλη απήχηση, που τον χαρακτήρισαν συνεχιστή του έργου του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου.
Ολόκληρη η Χριστιανική Μέση
Ανατολή, αλλά περισσότερο η περιοχή της Συρίας είναι ο χώρος που στις μέρες μας
αναδεικνύονται οι Νέοι Μάρτυρες της Χριστιανοσύνης. Ωστόσο, η ιστορία του
Χριστιανισμού στη Συρία πάει πάρα πολλούς αιώνες πίσω, αφού εκεί για πρώτη φορά
(συγκεκριμένα στην υπό τουρκική κυριαρχία, σήμερα συριακή πόλη της Αντιόχειας)
οι Χριστιανοί πήραν την ονομασία τους αυτή. Και από τότε οι Χριστιανοί της
Συρίας έχουν πλουτίσει την Εκκλησία με αναρίθμητο πλήθος Οσίων, Μαρτύρων,
Ομολογητών, μεγάλων Ιεραρχών ως τις μέρες μας.
Μία από τις μορφές αυτές, άγνωστη εν πολλοίς στην Ελλάδα, διέλαμψε κατά τον 19ο αιώνα, σε μια περίοδο ιδιαίτερα ταραχώδη για την ευρύτερη περιοχή. Πρόκειται για τον νέο Ιερομάρτυρα Ιωσήφ των εκ Δαμασκού. Ο βίος του κίνησε το ενδιαφέρον της Αθηνάς Χιώτη.
ΕΟΡΤΗ ΤΡΙΩΝ ΙΕΡΑΡΧΩΝ
Σχολιαστής στη μνήμη των Τριών Ιεραρχών ξεκινάει ως εξής: "Προεξέχει ουρανομήκης κορυφή, Ιεράρχης θαυμασιότατος και δια τους αγώνας και την οσιότητα του βίου...", ο της Ορθοδοξίας πατήρ, ο Μέγας Αθανάσιος. Διακρίνεται, επίσης, Ιεράρχης ερευνητικώτατος και πολυγραφότατος ο Καισαρείας της Παλαιστίνης Ευσέβιος, ο γνωστός ως πατήρ της Εκκλησιαστικής Ιστορίας. Διαλάμπει δια την δογματικήν ακριβολογίαν ...ο εγκωμιαζόμενος ως ο «Νυσσαέων φωστήρ και πατήρ Πατέρων» Γρηγόριος. Διαπρέπουν, επίσης, δια θεολογικήν σοφίαν ο διδάσκαλος της Αντιοχείας Διόδωρος ο Ταρσού και ο ένδοξος κατηχητής ο Ιεροσολύμων Κύριλλος, ο υπέρμαχος της Ορθοδοξίας Επίσκοπος Κωνσταντίας Κύπρου Επιφάνιος. Και τέλος ο διάσημος εξηγητής και του Χρυσοστόμου συμμαθητής και φίλος «το της σοφίας πέλαγος», ο πολυίστωρ, ο Μοψουεστίας Θεόδωρος... Όμως, μόνοι ο Μ. Βασίλειος, ο Θεολόγος Γρηγόριος και Ιωάννης ο Χρυσόστομος ωνομάσθησαν οι κατ΄ εξοχήν Τρεις Ιεράρχαι, διότι αυτοί οι τρεις οικουμενικοί διδάσκαλοι προήλθαν εκ του αυτού αγιωτάτου φροντιστηρίου της πίστεως και της αρετής, εγαλουχήθησαν από τον ζήλον των προσφάτων αναμνήσεων των μαρτύρων, ανδρώθηκαν κατά τους οξυτάτους αγώνας των αιρετικών».
Οι Τρεις Ιεράρχες είναι οι αστείρευτες πηγές, μαργαριτάρια της Εκκλησίας, πολύκαρπα δένδρα, στόματα του Σωτήρα Χριστού και αγωνιστές της Αγίας Τριάδος, είναι οι αστέρες πολύφωτοι στο νοητό στερέωμα, που εξακολουθούν και θα εξακολουθούν να φωτίζουν και να δείχνουν τον δρόμο προς την αληθινή δόξα, του αγωνιστή Χριστιανού, που δεν είναι άλλη από την βίωση της αρετής και της αγάπης. Η μελέτη της ζωής και των λόγων των «Τριών φωστήρων της τρισηλίου Θεότητος», πρέπει στους καιρούς που ζούμε να ενταθούν.
Και σήμερα απειλητικά κύματα παρόμοια με εκείνα που ξεσπούσαν τότε στους Τρεις Ιεράρχες, απειλούν την ενότητα της Ορθόδοξης Εκκλησίας και του Έθνους μας. Ανάγκη να σταθούμε και εμείς, όπως εκείνοι αλύγιστοι, γενναίοι, ηρωικοί μπροστά σε πολέμιους της πίστεως, του Συνοδικού συστήματος της Εκκλησίας, στην εθελοθρησκεία των μεμονωμένων προσώπων κληρικών και λαϊκών, σε αιρετικούς, σχισματικούς και πολεμίους της πίστεως όπως μας την παρέδωσαν οι Πατέρες και όχι οι σύγχρονοι Γέροντες άγευστοι του αγίου Πνεύματος δηλαδή της Αγίας Γραφής και της Πατερικής παραδόσεως.
Σε ηλικία 76 ετών την 27η Ιανουαρίου 1974, έφυγε από τη ζωή από ανακοπή καρδιάς ο Γεώργιος «Διγενής» Γρίβας στο υπόγειο κρυσφύγετό του στη Λεμεσσό. Γεννημένος στην Χρυσαλινιώτισσα Λευκωσίας το 1897, στάλθηκε στην Αθήνα να σπουδάσει γιατρός αλλά αντί αυτού, εγγράφηκε στην Σχολή Ευελπίδων και έγινε αξιωματικός. Πολέμησε στη Μικρά Ασία (10η ΜΠ) και στην Πίνδο το 1940 (2α ΜΠ) ενώ στην Κατοχή οργάνωσε την αντιστασιακή οργάνωση «Χ». Μετά την εμπλοκή της οργάνωσης στα Δεκεμβριανά αναγκάστηκε να διαλύσει την «Χ» και να αποστρατευτεί το 1946.
Στη συνέχεια επιχείρησε να μπεί στην πολιτική χωρίς όμως αποτέλεσμα και αφοσιώθηκε στην αποτίναξη της βρετανικής κυριαρχίας από την ιδιαίτερη πατρίδα του. Ίδρυσε την Ε.Ο.Κ.Α., την Εθνική Οργάνωση Κυπρίων Αγωνιστών σε συνεργασία με τον αρχιεπίσκοπο Κύπρου Μακάριο τον ΙΙΙ και διεξήγαγε για 5 χρόνια έναν από τους πιο επιτυχημένους ανταρτοπολέμους της σύγχρονης εποχής, που κατέληξε στην ανεξαρτησία της Κύπρου το 1959.
Με μία Θεία Λειτουργία, που τελέσθηκε μέσα σε ατμόσφαιρα ιερής κατάνυξης αλλά και συγκινησιακής φόρτισης, ανήμερα της Εορτής των Τριών Ιεραρχών, Κυριακή 30ή Ιανουαρίου 2022, στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό των Εισοδίων της Θεοτόκου πόλεως Ρεθύμνης, το ένα κλίτος του οποίου είναι αφιερωμένο στους Τρεις Μεγίστους Φωστήρας της Τρισηλίου Θεότητος, όπου και φυλάσσονται αποτμήματα των Ιερών τους λειψάνων, αποχαιρέτισε το αγαπημένο του Ρέθυμνο και τον ευλογημένο λαό που διηκόνησε με αγάπη επί δώδεκα ολόκληρα έτη, ο νέος Αρχιεπίσκοπος Κρήτης κ. Ευγένιος Β΄.
Στην πάνδημη Θεία Λειτουργία συμμετείχαν επίσης ο Γενικός Αρχιερατικός Επίτροπος, Αιδεσ. Πρωτ. Νικόλαος Νικηφόρος, οι κληρικοί του Μητροπολιτικού Ναού, Αιδεσ. Πρωτ. Χαράλαμπος Καμηλάκης και Γεώργιος Μεταξαράκης, ο πρώην Γενικός Αρχιερατικός Επίτροπος, Αιδεσ. Πρωτ. Νικόλαος Πολάκης, ο Πρόεδρος του Ιερατικού Συνδέσμου της Μητροπόλεως Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου, Αιδεσ. Πρωτ. Θεόδωρος Σηφάκης, ο Παν. Αρχιμ. Θεολόγος Παπαλεβυζάκης, ενώ παρέστησαν συμπροσευχόμενοι και άλλοι κληρικοί της Μητροπόλεως.
Η εορτή των Τριών Ιεραρχών
Ο Δημήτρης Μαυρόπουλος απαντά στις ερωτήσεις του Βασίλη
Ξυδιά, μέσα στα πλαίσια της εκπομπής «Σήμερα είναι Κυριακή», από τον τηλεοπτικό
σταθμό της ΕΤ1. Περίοδος 1989-90.
Η διαδρομή του εκκλησιαστικού σώματος που οδήγησε, κατά τον 11ο αιώνα, στην καθιέρωση της ενοποιημένης γιορτής των τριών ιεραρχών. Το πνευματικό και κοινωνικό πλαίσιο της εποχής. Τα εκκλησιολογικά ρεύματα που συγκεράζει η θέσπιση της ισότιμης, αυτής, αναφοράς.
Έλληνας μητραλοίας και όχι «Αλβανός εθνικιστής» είναι πίσω από την στάση του Αναστάσιου...
Καθημερινά σχεδόν δέχομαι
μηνύματα απορίας και διαμαρτυρίας από κληρικούς και λαϊκούς πιστούς για τη
στάση που έχει κρατήσει μέχρι σήμερα ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Τιράνων και
πάσης Αλβανίας κ. Αναστάσιος σε σχέση με το Ουκρανικό Αυτοκέφαλο. Μια στάση που
κινδυνεύει να τινάξει στον αέρα ολάκερη την υστεροφημία του, να αμαυρώσει το
αναμφίβολα σπουδαίο έργο που έχει επιτελέσει στην εκκλησιαστική ζωή από
διάφορες θέσεις και σε διαφόρους τόπους και χρόνους. Με κορυφαίο, φυσικά, αυτό
στην Αλβανία, για το οποίο τον επέλεξε με πατρική αγάπη και εμπιστοσύνη ο
Παναγιώτατος Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΣ και η Μήτηρ Αγία του
Χριστού Μεγάλη Εκκλησία.
Ο Αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος -λόγω ακριβώς της πλούσιας εμπειρίας του στα εκκλησιαστικά πράγματα και μάλιστα στο κρίσιμο θέμα της Ιεραποστολής- είναι ο πλέον αδικαιολόγητος από όλους τους Προκαθημένους που ακόμη διστάζουν να πράξουν το εκκλησιολογικώς και ιεροκανονικώς ορθό και αυτονόητο: να συντονισθούν δηλαδή με την απόλυτα κανονική, νόμιμη και θεμελιωμένη στη μακραίωνη Ιερά Παράδοση και Καθηγιασμένη Πράξη της Ορθοδόξου Εκκλησίας απόφαση του Ιερού Κέντρου της Ορθοδοξίας και του Πρώτου της Εκκλησίας, του Οικουμενικού Πατριάρχου, να επιλύσουν ένα χρόνιο εκκλησιαστικό ζήτημα με την ίδια ακριβώς σοφία, κενωτική και θυσιαστική αγάπη και μέριμνα για τους απανταχού Ορθοδόξους, που το Ιερό Φανάρι έχει επιδείξει ανά τους αιώνες στην αντιμετώπιση παρόμοιων και ανάλογων προβλημάτων.
ΚΥΡΙΑΚΗ 30 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2022
"Θέλω να δίνω φως από τη φλόγα μου, κι ας είμαι ένα ταπεινό λυχνάρι."
Με ένα απλό και λιτό δίστιχο, ο ποιητής και πεζογράφος Γεώργιος Δροσίνης μας
υποδεικνύει την λησμονημένη ανθρωπιά. Χρησιμοποιώντας "το φως" και
"το λυχνάρι" περνάει το μήνυμα της αλληλεγγύης και συγχρόνως της
προσφοράς προς τον συνάνθρωπό μας. Προσκαλεί τον καθένα να γίνει έμμεσα ένα
λυχνάρι το οποίο θα φέγγει στο σκοτάδι του διπλανού του. Καλεί τον οποιοδήποτε
να ανάψει την δική του δάδα προκειμένου να φωτίσει τη ζωή του αναγκεμένου
αδελφού του. Είναι δε αξιοπρόσεκτο πως σύμφωνα με τον ποιητή δεν παίζει ρόλο η
ανθρώπινη δύναμη ή η κοσμική μεγαλειότητα, απεναντίας η ταπεινή αλληλοβοήθεια.
Εύκολα όμως μπορούμε να αναρωτηθούμε τι σχέση έχουν οι δυο αυτοί στίχοι του Γ. Δροσίνη με την σημερινή Κυριακή. Το κυριακάτικο ιερό ευαγγελικό ανάγνωσμα παρμένο από τον ιερό ευαγγελιστή Ματθαίο μας μεταφέρει δύο βαρυσήμαντους λόγους του Θεανθρώπου Κυρίου, σχετιζόμενους άμεσα με το προαναφερόμενο δίστιχο. Αποτελούν προέκταση των μακαρισμών του Σωτήρος Χριστού, τους οποίους απηύθυνε προς τους μαθητές Του και το παρευρισκόμενο πλήθος. Ο Διδάσκαλος έρχεται και χαρακτηρίζει τους δώδεκα μαθητές Του και κατ' επέκταση όλους τους χριστιανούς ως "φως του κόσμου".
Ὡς
ὄρη τῆς ἀρετῆς ὑψηλά καί κατάσκια, προβάλλουν, Θεοφιλέστατε πάτερ καί Δέσποτα, ἐνώπιόν
μας οἱ σεπτές μορφές τῶν «διδασκάλων τῶν σοφῶν». Αὐτῶν πού μέ τό λόγο, τή ζωή
καί τή δράση τους ἐπιβεβαίωσαν τό λόγο τοῦ Χριστοῦ μέ τόν ὁποῖο ἀρχίσαμε. Οἱ
ψυχές τους, οἱ ὁποῖες δονοῦνταν ἀπό τέλεια ἀγάπη πρός τόν Θεό, τούς ὁδήγησαν
στή διάθεση τῶν περιουσιῶν τους γιά τήν ἀνακούφιση τῶν ἀνθρώπων. Περιέθαλψαν
χῆρες καί ὀρφανά, ἀρρώστους καί γέροντες, ἔθρεψαν πεινασμένους, ἐξαγόρασαν αἰχμαλώτους.
Δέν δίστασαν μέ κίνδυνο τῆς ζωῆς τους νά ἐλέγξουν τούς ἰσχυρούς τῆς ἡμέρας
γιά πράξεις των ἀντίθετες πρός τό συμφέρον τοῦ λαοῦ, τοῦ ὁποίου ἐκεῖνοι ἦσαν
ποιμένες.
Ἐκτός ἀπό τίς ὑλικές ἀνάγκες τῶν πιστῶν περισσότερο ἀπασχολοῦσε τούς Τρεῖς Ἱεράρχες ἡ πνευματική καλλιέργεια καί ἡ κατά Θεόν προκοπή τοῦ ποιμνίου τους. Οἱ κόποι καί οἱ θυσίες τους στό σημεῖο αὐτό δέν ἐγνώριζαν ὅριο. Φαινόμενο θαυμαστό καί μέχρις ἑνός σημείου μοναδικό. Φαινόμενο ζωῆς καί δράσης πού σημάδεψε τήν ἱστορία τῆς Ἐκκλησίας καί τῆς ἀνθρωπότητας. Ποιά εἶναι ἡ γενεσιουργός αἰτία του;
Το Πρόσκαιρο και το αιώνιο στη ζωή των Τριών
Ιεραρχών
Πανοσιολογιωτάτου
Αρχιμανδρίτου κ. Αστέριου Χατζηνικολάου
Ὁ Ὀρθόδοξος κόσμος τιμᾶ τούς τρεῖς
μεγίστους φωστῆρας τῆς Τρισηλίου Θεότητος. Τούς γιορτάζει σ’ ὅλη τήν οἰκουμένη,
διότι εἶναι διδάσκαλοι οἰκουμενικοί. Λάμπουν σάν ἀστέρες πολύφωτοι στό νοητό
στερέωμα τῆς Ἐκκλησίας. Οἱ μορφές τους, αἰῶνες τώρα, δέν ἔχουν χάσει τίποτε ἀπό
τή λάμψη τους. Ἀντίθετα, στούς σκοτεινούς καιρούς μας, λάμπουν περισσότερο καί
φωτίζουν τούς δρόμους μας.
Ἐλάχιστοι στήν ἱστορία τῆς Ἐκκλησίας μας ὀνομάσθηκαν μεγάλοι, ὅπως ὁ Μέγας Βασίλειος. Μόνον τρεῖς ἅγιοι πῆραν τόν τίτλο τοῦ Θεολόγου, ὅπως ὁ ἅγιος Γρηγόριος. Καί κανείς ἄλλος δέν ὀνομάσθηκε Χρυσόστομος ἐκτός ἀπό τόν ἅγιο Ἰωάννη.
Εἶναι ἀπό τούς πρώτους οἱ πρῶτοι,
οἱ πιό μεγάλοι ἀπό τούς μεγάλους. Εἶναι οἱ πλατιά καί πολύπλευρα μορφωμένοι, οἱ
πολυγραφότατοι συγγραφεῖς, οἱ ἀξεπέραστοι ρήτορες, οἱ ἀκούραστοι κοινωνικοί ἐργάτες,
οἱ ἀνιδιοτελεῖς ποιμένες τῆς Ἐκκλησίας, οἱ βαθεῖς μελετητές καί γλαφυροί ἑρμηνευτές
τῆς Ἁγίας Γραφῆς, οἱ ἀξιοθαύμαστοι ἀσκητές, οἱ μεγάλοι ἅγιοι τοῦ Θεοῦ.
Στήν ὁμιλία μας αὐτή θά μελετήσουμε τό πέρασμά τους ἀπό τή ματαιότητα τοῦ πρόσκαιρου κόσμου στήν αἰωνιότητα τῆς βασιλείας τοῦ Θεοῦ. Γιά νά δοῦμε τό μήνυμα, πού μέ τή δική τους ἐπιλογή καί τήν ἁγία ζωή τους στέλνουν στόν κόσμο μας σήμερα.
Κυριακή ΙΕ' Λουκά (του Ζακχαίου) –
Θα 'ρθω σπίτι σου
π.Θεοδόσιος Μαρτζούχος
[Ας πούμε δυο λόγια μια και σ’
ένα βαθμό γυρίσαμε σε μία σχετική κανονικότητα. Τώρα μπορεί κάθε εκκλησία να
έχει εικοσιπέντε εκκλησιαζόμενους. Βέβαια, ο Θεός να βάλει το χέρι Του να
αυξηθούν, γιατί υπάρχει ενδεχόμενο και να μειωθούν.
Αν τα πράγματα δυσκολέψουν θα
γυρίσουμε πάλι στην προηγούμενη φάση. Ο Θεός να βάλει το χέρι Του να τελειώσει
αυτό το μαρτύριο, να κολοβωθούν αυτού του είδους οι μέρες για κοινωνικούς,
ψυχολογικούς, οικονομικούς, πνευματικούς λόγους, για χίλιους λόγους που αυτή η
πανδημία έφερε στην ανθρώπινη ζωή μια γενική αναστάτωση.]
Σήμερα διαβάσαμε το κομμάτι του Ευαγγελίου που περιγράφει τον Ζακχαίο. Ο Ζακχαίος σαν όνομα είναι γνωστό στα αυτιά μας. Ένας άνθρωπος που εισέπραττε τους φόρους για λογαριασμό του ρωμαϊκού δημοσίου και δεν τους εισέπραττε βέβαια ακριβοδικαίως, αλλά τους μάζευε αδικώντας. Έπρεπε να πάρει πέντε και έπαιρνε δεκαπέντε. Δεν τον ήλεγχε κανένας. Οι ταλαίπωροι οι άνθρωποι υπέφεραν από την κακία αυτών των τελωνών. Γι’ αυτό ήταν μέσα στη συνείδηση του εβραϊκού λαού ότι ο τελώνης χωρίς καμμία άλλη αμαρτία, μόνον από την επαγγελματική του κακία, ήταν από τους μεγαλύτερους αμαρτωλούς. Τελώνες-άδικοι, φαρισαίοι-υποκριτές, αμαρτωλοί γενικότερα.
Τρεις Ιεράρχες (περί)
«Τι δεν πρέπει να ξεχάσουμε»
Οι περισσότεροι έχουμε συνδυάσει τη σημερινή γιορτή των Τριών Ιεραρχών με τη
σχολική μας ηλικία. Τη θυμόμαστε ως σχολική αργία. Για τους παλιότερους ήταν
ημέρα υποχρεωτικού εκκλησιασμού. Για τους νεότερους αυτό δεν είναι πια
δεδομένο. Θυμόμαστε επίσης αμυδρά λόγους, βαρετούς στα παιδικά αυτιά, οι οποίοι
μιλούσαν για μια «εορτή των ελληνικών γραμμάτων».
Πόσο όμως αυτές οι μνήμες ανταποκρίνονται στη μνήμη της Εκκλησίας που
θεσμοθέτησε αυτή τη γιορτή; Για να απαντήσουμε σ’ αυτή την ερώτηση θα πρέπει να
ανατρέξουμε αρχικά στην ιστορία και κατόπιν στη θεολογία.
Ο κοινός εορτασμός των Τριών Ιεραρχών θεσμοθετείται από την Εκκλησία το 11ο αιώνα.
Η αφορμή ήταν διπλή.
Αφενός, επικρατούσε την εποχή εκείνη μια αντιδικία σχετικά με το ποιος από τους Πατέρες της Εκκλησίας ήταν ο πιο σημαντικός. Η απόφαση για κοινό εορτασμό τριών μεγάλων μορφών της χριστιανικής παράδοσης δήλωνε πως τέτοια στοιχεία ενός εγκόσμιου ανταγωνισμού δεν μπορούσαν να γίνονται δεκτά από την Εκκλησία. Η παράδοση συνιστούσε κοινό κτήμα της χριστιανικής κοινότητας και η πρόταξη τριών ιεραρχών σήμαινε πως προέχει η κοινότητα, η κοινή παράδοση, και όχι τα άτομα.
Τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν
Φιλοσοφία – Χριστιανισμὸς
Τοῦ Μητροπολίτου Φλωρίνης Αὐγουστίνου Ν. Καντιώτου
Ἑορτή, ἀγαπητοί μου, σήμερα. Ἑορτὴ
τῶν σχολείων καὶ τῆς παιδείας, τῆς ἑλληνικῆς καὶ χριστιανικῆς παιδείας, ποὺ ὡς ῥίζα
καὶ βάθρο ἔχει τὴν καλλιέργεια τοῦ ἔσω ἀνθρώπου. Ὁ ἔσω ἄνθρωπος εἶνε αὐτὰ τὰ
τρία· νοῦς, καρδία, θέλησις. Ἡ ἑλληνικὴ λοιπὸν καὶ χριστιανικὴ παιδεία φωτίζει
τὸ νοῦ μὲ τὶς ὡραιότερες ἔννοιες, καλλιεργεῖ τὴν καρδιὰ μὲ τὰ εὐγενέστερα αἰσθήματα,
καὶ χαλυβδώνει τὴ θέλησι γιὰ τὰ μεγάλα καὶ ὑψηλά. Καὶ ἐπειδὴ οἱ Τρεῖς Ἱεράρχαι
ποὺ ἑορτάζουν σήμερα ὑπῆρξαν διάνοιες φωτεινές, καρδιὲς εὐγενεῖς καὶ θελήσεις ἰσχυρές,
ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία τοὺς προβάλλει ὡς ὑποδείγματα καὶ προστάτες τῆς παιδείας
μας.
Ἀκούγεται ὅμως ἀντίλογος. Τί μᾶς
λένε·
–Γιὰ τὴν Ἐκκλησία ναί, ἦταν αὐτοὶ σημαντικὲς προσωπικότητες ποὺ ἀγάπησαν καὶ τὰ ἑλληνικὰ γράμματα, ἀλλά… –Τί «ἀλλά»; Νά· πέρασε πιὰ ἡ ἐποχή τους. Γιὰ ἐμᾶς, ποὺ ἔχουμε μία ἱστορία τεσσάρων χιλιάδων ἐτῶν, μὲ τόσους σοφοὺς καὶ θεμελιωτὲς ἐπιστημῶν, δὲν θά ᾽ταν προτιμότερο καὶ ἐγγύτερο στὶς πηγές μας, ἀντὶ τῶν κληρικῶν αὐτῶν (Βασιλείου, Χρυσοστόμου, Γρηγορίου) ὡς προστάτες τῆς ἑλληνικῆς παιδείας νὰ ἔχουμε π.χ. τὸν Ὅμηρο, τὸν Πλάτωνα, τὸν Ἀριστοτέλη, τὸν Δημόκριτο;…
Η ΜΕΤΑΝΟΙΑ ΤΟΥ ΖΑΚΧΑΙΟΥ (Λουκ. 19, 1 -
10)
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΝΙΚΟΠΟΛΕΩΣ ΜΕΛΕΤΙΟΥ
(Διασκευή ομιλίας στις 26/1/1986)
Προϋποθέσεις της λυτρωτικής συνάντησης
Μας είπε το Ευαγγέλιο, ότι ο
Κύριος Ιησούς Χριστός περνούσε μέσα από την Ιεριχώ. Και αφήνει να νοηθεί, ότι
κάτι γύρευε. Βρισκόταν εκεί για κάποιο σκοπό. Και τώρα το ερώτημα: Τι γύρευε ο
Χριστός στην Ιεριχώ;
Το Ευαγγέλιο μας λέει: Ο Χριστός δεν είχε στόχο ένα τόπο, αλλά ένα άνθρωπο. Τον Ζακχαίο. Έναν αρχιτελώνη. Έναν άνθρωπο πλούσιο. Τελώνης, σημαίνει εφοριακός. Εκείνη την εποχή ο εφοριακός πήγαινε στον αντιπρόσωπο του αυτοκράτορα της Ρώμης και του κατέβαλε ένα ποσόν που αντιστοιχούσε στο ύψος των φόρων μιας περιοχής. Έπειτα έπαιρνε το δικαίωμα να μαζεύει τους φόρους από την περιοχή αυτή, και φυσικά να εισπράττει περισσότερα από όσα είχε δώσει. Και με την κρατική κάλυψη, εξανάγκαζε τους ανθρώπους να του δίνουν, όσο περισσότερα μπορούσαν. Τελώνης λοιπόν, σήμαινε εκμεταλλευτής, που προκειμένου να μαζέψει χρήματα για το κράτος και για τον εαυτό του, δεν δίσταζε μπροστά σε τίποτα.
Σύναξη γονέων, με το
ενδιαφέρον θέμα «Μπροστά στην ενδοοικογενειακή βία: Μεγαλώνοντας τους συζύγους
του αύριο», διοργανώνει το κέντρο νεότητας της μητρόπολης Λευκάδος, σε
συνεργασία με τη δημοτική επιτροπή ισότητας του δήμου Λευκάδος .
Η σύναξη, θα διεξαχθεί
διαδικτυακά, την Τετάρτη 2 Φεβρουαρίου και ώρα 19.30 – 21.00, λόγω των
περιοριστικών μέτρων που ισχύουν.
Πιο συγκεκριμένα, θα μιλήσουν ο πρωτοπρεσβύτερος π. Αντώνιος Καλλιγέρης, συντονιστής του προγράμματος «πρωτοβουλία για την πρόληψη της ενδοοικογενειακής βίας» – εκπαιδευτικός και ο κ. Σάββας Σαββόπουλος, ψυχίατρος – ψυχαναλυτής, ενώ στη συνέχεια θα ακολουθήσει συζήτηση.
Αγαπητέ Αναστάσιε,
Κατ’ αρχάς θα ήθελα να σε συγχαρώ για το έργο
σου μέσα από την ιστοσελίδα αυτή. Είναι ένας λύχνος που φωτίζει την πορεία μας,
μια «άγκυρα ελπίδας» στο ταξίδι της ζωής μας με οδηγό το Θεό. Εύχομαι υγεία και
δύναμη ούτως ώστε να συνεχίσεις την προσπάθειά σου στις δύσκολες εποχές που
ζούμε. Έχοντας περάσει ημέρες από την προς Κύριον εκδημίαν του μακαριστού και
αγαπημένου μας πατέρα Βασιλείου Θ. Χριστοδούλου, θα ήθελα σε ένδειξη αγάπης και
σεβασμού να υπενθυμίσω δύο γεγονότα από τη ζωή του, τα οποία ξεχώρισα από το
αρχείο και τις σημειώσεις του και μαρτυρούν την πραγματική του πίστη στο Θεό
και τη Θεία Πρόνοια.
Το πρώτο αφορά την περίοδο της ανεγέρσεως του Ι.Ν. Αγίας Αικατερίνης Πατρών (1983-1985), έργο δύσκολο και με πολλά εμπόδια, κυρίως οικονομικά. Κατά την πορεία των εργασιών και ενώ απαιτούντο ακόμη σημαντικές δαπάνες, τα πράγματα οδηγήθηκαν σε αδιέξοδο λόγω πλήρους ελλείψεως χρημάτων και οι εργασίες διεκόπησαν. Θλίψη και στενοχωρία είχε καταλάβει όλα τα μέλη της Επιτροπής. Στη δύσκολη αυτή συγκυρία η λύση του προβλήματος επήλθε μετά από λίγες ημέρες.
Ιερά Μονή Ευαγγελιστρίας Κάμπου | Μεσσηνία, Δυτική Μάνη
Σε απόσταση 20 χλμ. από την
Καλαμάτα στο δρόμο προς τη Μάνη βρίσκεται η Κωμόπολη του Κάμπου, πρωτεύουσα του
πρώην Δήμου Αβίας και σήμερα Κοινότητα του Δήμου Δυτικής Μάνης με πρωτεύουσα
την Καρδαμύλη.
Ο Κάμπος βρίσκεται σε υψόμετρο 300 μ. μέσα σε ένα μεγάλο οροπέδιο ελαιοδένδρων και περιστοιχίζεται από όρη. Στα ανατολικά του βρίσκεται ο Ταΰγετος και δυτικά το ιστορικό κάστρο της Ζαρνάτας, λίγο δε χαμηλότερα ο λόφος της Γαρμπελιάς όπου βρίσκεται ο Πύργος και η προτομή του Αλέξανδρου Κουμουνδούρου Πρωθυπουργού της Ελλάδος και ο θολωτός Μυκηναϊκός τάφος του Μαχάονα που θεωρείτο γιός του Ασκληπιού και είχε λάβει μέρος στην Τρωική εκστρατεία ως γιατρός των Αχαιών.
Εσπερινός των Τριών Ιεραρχών στο Αγρίνιο
Στην ακολουθία του πανηγυρικού
Εσπερινού της εορτής των Τριών Ιεραρχών, στον Ιερό Ναό Αγίας Τριάδος Αγρινίου χοροστάτησε
σήμερα το απόγευμα ο Σεβασμιώτατος
Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεος και Τοποτηρητής της Ιεράς
Μητροπόλεως Αιτωλίας και Ακαρνανίας.
Η λατρευτική αυτή σύναξη τελείται κάθε χρόνο με πρωτοβουλία του τοπικού παραρτήματος Αιτωλοακαρνανίας της Πανελληνίου Ενώσεως Θεολόγων. Το Διοικητικό Συμβούλιο προσκάλεσε τον Σεβασμιώτατο να χοροστατήσει στην ακολουθία και να απευθύνει επίκαιρη ομιλία προς τα μέλη του Συλλόγου και στη συνέχεια να ευλογήσει την αγιοβασιλόπιτα των θεολόγων.
Ο Σεβασμιώτατος στην ομιλία του, κατ’ αρχάς ευχαρίστησε το Παράρτημα της Ενώσεως Θεολόγων Αιτωλοακαρνανίας για την πρόσκληση και τους επήνεσε για το έργο που επιτελούν στον χώρο της παιδείας, διότι αποτελούν τον σύνδεσμο μεταξύ της Ιεράς Μητροπόλεως και των Σχολείων.