Σάββατο 27 Απριλίου 2024

Κυριακή Βαΐων – Υποδοχή και Αποδοχή - π. Θεοδόσιος Μαρτζούχος


Κυριακή Βαΐων – Υποδοχή και Αποδοχή

π. Θεοδόσιος Μαρτζούχος

Η Κυριακή των Βαΐων, όπως την ονομάζουμε, μοιάζει έντονα με τους θριάμβους των αρχαίων Ελλήνων και την υποδοχή που τους γινόταν όταν επέστρεφαν στην πόλη τους νικητές και τροπαιούχοι. Επευφημίες και εγκώμια γέμιζαν τότε την ατμόσφαιρα και γεννούσαν περιέργεια στους αγνοούντες να αναζητήσουν και να κινηθούν προς διερεύνηση της ποιότητας και των κατορθωμάτων του προσώπου.

Διαβάζοντας τους είκοσι στίχους από το δωδέκατο κεφάλαιο του κατά Ιωάννην Ευαγγελίου, που αφορούν την εορτή, πρέπει και εμείς οπωσδήποτε να αναρωτηθούμε, αν και κατά πόσον και σε εμάς τους χριστιανούς γεννούν τα ίδια συναισθήματα, και το σπουδαιότερο, ποιοτικά αισθήματα, για το πρόσωπο του Χριστού.

Το Ευαγγέλιο περιγράφει αλληλοδιαδόχως δυο συμβάντα. Κατ’ αρχάς το επίσημο γεύμα που παρατίθεται στον Χριστό στο σπίτι του Λαζάρου, από τον Λάζαρο και τις αδερφές του, ως ευχαριστία για το μέγιστο και πελώριο δώρο της αναστάσεως. Και στη συνέχεια την είσοδο-υποδοχή στα Ιεροσόλυμα. Και τα δυο συμβαίνουν λίγες ημέρες προ του Εβραϊκού Πάσχα, το οποίο ο Χριστός με την θυσία του Σταυρού, θα μεταλλάξει σε Πάσχα της Εκκλησίας, δηλαδή όλων των ανθρώπων.

Η ΜΕΓΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ - π. Δημητρίου Μπόκου

Η ΜΕΓΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ

π. Δημητρίου Μπόκου

Με την Κυριακή των Βαΐων κλείνει ο κύκλος των έξι εβδομάδων της Μεγάλης Σαρακοστής και μπαίνουμε στη Μεγάλη Εβδομάδα (συνολικά 49 ημέρες νηστείας). Είναι μεγάλη η εβδομάδα αυτή, όχι γιατί έχει διαφορετική χρονική διάρκεια από τις άλλες, αλλά επειδή συντελέστηκαν κατ’ αυτήν τα συγκλονιστικότερα συμβάντα της παγκόσμιας ιστορίας, τα πρωτόγνωρα γεγονότα του σχεδίου της θείας Οικονομίας, τα φρικτά Πάθη, η θεόσωμος ταφή και η εις Άδου κάθοδος του Χριστού, για να ακολουθήσει η λαμπροφόρος Ανάστασή του. Όλα αυτά δηλαδή, διά των οποίων «της φθοράς το ημέτερον γένος ανακληθέν, προς αιωνίαν ζωήν μεταβέβηκεν».

Ο Χριστός εισέρχεται στην αγία πόλη Ιερουσαλήμ επευφημούμενος ως βασιλεύς, αλλά και πάλι η βασιλεία του «ουκ έστιν εκ του κόσμου τούτου». Δεν έρχεται για να καθίσει επί θρόνου δόξης, όπως οι επίγειοι βασιλείς. Είναι ο «ερχόμενος επί το εκούσιον πάθος». Επευφημήθηκε και υμνήθηκε ως «ο ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου βασιλεύς του Ισραήλ». Αλλά έρχεται κατ’ ουσίαν «ταπεινούμενος», όχι δοξαζόμενος, «επί όνον και πώλον υιόν υποζυγίου», για να ετοιμάσει «την εν υψίστοις καθέδραν» για όσους τον αγαπούν.

ΔΙΑ ΤΟΥΤΟ ΚΑΙ ΥΠΗΝΤΗΣΕΝ ΑΥΤΩ Ο ΟΧΛΟΣ - π. Θεμιστοκλής Μουρτζανός

ΔΙΑ ΤΟΥΤΟ ΚΑΙ ΥΠΗΝΤΗΣΕΝ ΑΥΤΩ Ο ΟΧΛΟΣ

π. Θεμιστοκλής Μουρτζανός
 
 «Ἐμαρτύρει οὖν ὁ ὄχλος ὁ ὢν μετ᾿ αὐτοῦ ὅτε τὸν Λάζαρον ἐφώνησεν ἐκ τοῦ μνημείου καὶ ἤγειρεν αὐτὸν ἐκ νεκρῶν. Διὰ τοῦτο καὶ ὑπήντησεν αὐτῷ ὁ ὄχλος, ὅτι ἤκουσαν τοῦτο αὐτὸν πεποιηκέναι τὸ σημεῖον» (Ἰωάν.  12, 17-18)
«῞Ολοι, λοιπόν, ἐκεῖνοι ποὺ ἦταν μαζὶ μὲ τὸν ᾿Ιησοῦ, ὅταν φώναξε τὸν Λάζαρο ἀπὸ τὸν τάφο καὶ τὸν ἀνέστησε ἀπὸ τοὺς νεκρούς, διηγοῦνταν αὐτὰ ποὺ εἶχαν δεῖ. Γι’ αὐτὸ ἦρθε τὸ πλῆθος νὰ τὸν προϋπαντήσει, ἐπειδὴ ἔμαθαν ὅτι αὐτὸς εἶχε κάνει τὸ θαυμαστὸ αὐτὸ σημεῖο».
 
            Οι τελευταίες ημέρες της επί γης ζωής του Κυρίου μας Ιησού Χριστού αποκαλύπτουν από όλες τις πλευρές τη στάση των ανθρώπων έναντί Του, μια στάση που δεν έχει αλλάξει ιδιαίτερα ούτε στους καιρούς μας. Ιδίως κατά την μεγάλη εορτή της Κυριακής των Βαΐων διαπιστώνουμε την αποθέωση κυριολεκτικά του Χριστού, χωρίς όμως αυτή να στηρίζεται στη βάση της πίστης, αλλά να είναι στη βάση της περιέργειας και του ενθουσιαστικού στοιχείου διότι ο Κύριος έκανε ένα ανήκουστο σημείο: ανέστησε εκ των νεκρών τον τεταρταίο Λάζαρο, νικώντας τη φθορά της αποσύνθεσης, επαναφέροντας στη ζωή με τρόπο που ουδείς μπορούσε να αμφισβητήσει κάποιον που όλοι ήξεραν εκ πείρας ότι είχε φύγει από τη ζωή και δεν μπορούσαν να διανοηθούν ότι θα επιστρέψει από τον τάφο.

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΒΑΪΩΝ - π. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΜΗΝΑ

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΒΑΪΩΝ

ΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΜΗΝΑ

Ἡ ὄνος δεμένη στήν ἄμπελο, δέν κινδύνευε. Ὁ παλαιός Ἰσραήλ ἔβοσκε στό χωράφι τῶν προφητειῶν, ὅπου οἱ προφητεῖες ὁμιλοῦσαν γιά τήν σάρκωση τοῦ Θεοῦ Λόγου. Ἀρκοῦσε βέβαια μέ ταπεινό φρόνημα νά ἀποδέχονταν τόν Μεσσία καί Σωτῆρα τοῦ κόσμου. Ὁ Χριστός ἐν τούτοις ἀναζητοῦσε καί τό ὀνάριον-τά ἔθνη· «Καί  εὑρών ὁ Ἰησοῦς… ἐκάθισε ἐπ’ αὐτό, καθώς ἐστί γεγραμμένον».

Ὁ Βασιλεύς δηλαδή, ἔρχεται νά σώσει καί τούς Ἐθνικούς πού, σάν ἄστατο πουλάρι, ἔβοσκαν ἔνθεν κακεῖθεν στήν εἰδωλολατρεία καί τόν παγανισμό, κινδυνεύοντας νά γκρεμιστοῦν καί νά χαθοῦν στήν ψευδώνυμον γνῶσιν, στά εἴδωλα. Οἱ μαθητές τοῦ Χριστοῦ, ὅταν ἐδοξάσθη ὁ Θεάνθρωπος μέ τήν θυσία στόν Γολγοθᾶ καί τήν ἔνδοξον Ἀνάστασιν καί Ἀνάληψιν, τότε πού ἐφωτίσθησαν άπό τό Ἅγιο Πνεῦμα, θυμήθηκαν τά προφητικά λόγια τοῦ προφήτου Ζαχαρία, ὅπως ἀκριβῶς ἐκπληρώθηκαν στό πρόσωπο τοῦ Ἰησοῦ. Δυστυχῶς, μία μερίδα ἀνθρώπων, μέ ἀποστάτη ἕναν ἐκ τῶν δώδεκα μαθητῶν, καθώς καί ὅλη ἡ σπείρα τῶν Γραμματέων καί Φαρισαίων, φιλάργυροι ὄντες, κρυφίως ἐπιβουλεύτηκαν τόν Ἰησοῦν. Ἡ κακία καί ὁ δόλος τῶν καρδιῶν των μέ ἀνόητες σοφιστεῖες ἀπέκρυπταν ἀπό τά μάτια τῆς ψυχῆς, τήν αἰτία αὐτοῦ τοῦ μίσους, ἐναντίον τοῦ Μεσσίου. Ἡ ἅγνοια καί ἡ πλάνη τῆς καρδιᾶς των, τούς ἀπέκρυπτε τήν ὀφειλή νά ζητοῦν τήν δόξα τοῦ Ἀληθινοῦ Θεοῦ, ἐνῶ ἀντίθετα τούς ὡθοῦσε νά ζητοῦν τήν δόξα τή δική τους· τίς πρωτοκαθεδρεῖες καί τούς ἀσπασμούς στίς ἀγορές.

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΒΑΪΩΝ - ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΝΙΚΟΠΟΛΕΩΣ ΜΕΛΕΤΙΟΥ

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΒΑΪΩΝ (Ιω. 12, 1-18)
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΝΙΚΟΠΟΛΕΩΣ ΜΕΛΕΤΙΟΥ
Ομιλία στο Κορφοβούνι, 20/4/1986
 
Εξ’ όνυχος τον λέοντα
 
Η σημερινή εορτή των Βαΐων, μας υπενθυμίζει τον σύγχρονο κόσμο. Νομίζει κανείς πως έχει μπροστά του μια διαδήλωση, την οποία αυθόρμητα έκαναν οι κάτοικοι της Ιερουσαλήμ, για να υποδεχτούν τον Χριστό στην αγία πόλη μετά από την ανάσταση του Λαζάρου. Οι άνθρωποι αυτοί είχαν μάθει ότι την προηγούμενη ημέρα ο Χριστός είχε αναστήσει τον Λάζαρο, που οι ίδιοι πριν από τέσσερεις ημέρες είχαν κηδέψει. Και κάθε άνθρωπος λογικός, που έχει αντίληψη της πραγματικότητος, ξέρει τι σημαίνει να έχουν περάσει για ένα νεκρό τέσσερεις ολόκληρες ημέρες.
 Κατάλαβαν ότι Αυτός, που έχει την δύναμη να φωνάζει «Λάζαρε, δεύρο έξω» και να βγαίνει ο τετραήμερος νεκρός, είναι Κύριος της ζωής και του θανάτου. Κατάλαβαν ότι Αυτός, άμα θέλει, μπορεί να μας φωνάξει όλους, και εμάς και τους πατέρες μας και τον Αδάμ και την Εύα, ας είναι χιλιάδες χρόνια πεθαμένοι, και με τη φωνή Του να βγουν όλοι από τα μνήματα. Γι’ αυτό ένα τροπάριο λέει: «Την κοινήν Ανάστασιν προ του σου Πάθους πιστούμενος εκ νεκρών ήγειρας τον Λάζαρον, Χριστέ ο Θεός». Έδωσες πιστοποίηση, βεβαίωση, ότι έχεις τη δύναμη να κάνεις μια ημέρα «την κοινήν Ανάστασιν», την ανάσταση όλων των ανθρώπων.

ΕΝΑ ΒΡΑΔΥ ΤΟΥ ΛΑΖΑΡΟΥ ΝΕΟΝ ΠΡΩΤΙΝΟΝ ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟΝ ΜΕΓΑΛΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ - Γιάννης Πεγειώτης

ΕΝΑ ΒΡΑΔΥ ΤΟΥ ΛΑΖΑΡΟΥ
ΝΕΟΝ ΠΡΩΤΙΝΟΝ ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟΝ ΜΕΓΑΛΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ
Μπροστά στη Μεγάλη Βδομάδα: Συλλογισμοί και θύμησες
 
Βράδυ Σαββάτου του Λαζάρου και συζητούμε με φίλους και ευσεβείς Λευίτες για την επιστροφή των Ελλήνων της Κύπρου στις εκκλησίες του νησιού κατά τις ακολουθίες της Μεγάλης Εβδομάδος. Το είχαμε συζητήσει και παλαιότερα. Μάλιστα, με προτροπή πατρική και ιερατική, προσπάθησα παλαιότερα να εικονίσω σε ένα μικρό κείμενο την επιστροφή των Κυπρίων στα χωριά τους τις άγιες ημέρες της Μεγάλης Εβδομάδας και του Πάσχα.
 
Ο σεβασμιότερος της εκτάκτου συνάξεως εξηγά για τη σχέση της Μεγάλης Εβδομάδος και των παιδικών βιωμάτων. Κάτι ξυπνά μέσα στις ψυχές πολλών Κυπρίων. Κάτι βαθύτερο από την κρούστα της αδιαφορίας και της ρουτίνας. Και επιστρέφουν στους ναούς της υπαίθρου και των πόλεων. Με τα βιβλιάρια των ακολουθιών. Αλλιώτικοι. Περισσότερο ανοικτοί στον διπλανό και τον πόνο του. Αληθινοί πιότερο. Τιμιότεροι. Και είναι οι ναοί μας κατάμεστοι και τα βράδια αυτών των ημερών έμπλεα ενός άλλου πλούτου και ενός αρώματος της παλαιάς πρωτινής Κύπρου. Το άρωμα και η ομορφιά των παιδικών βιωμάτων σε κάποιες μακρινές ημέρες Μεγάλης Εβδομάδος, κάποιες ημέρες πασχαλινής αναστάσιμης χαράς.

198 έτη από την Έξοδο του Μεσολογγίου

Η Ιερά Πόλις του Μεσολογγίου, με θρησκευτική κατάνυξη και πατριωτική υπερηφάνεια τιμά εφέτος την 198η Επέτειο της Εξόδου της Ηρωικής Φρουράς των Ελευθέρων Πολιορκημένων.

Το πρωί του Σαββάτου του Λαζάρου. 27 Απριλίου 2024 ο Μητροπολίτης Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Δαμασκηνός τέλεσε επιμνημόσυνη Δέηση στο Μνημείο των Φιλελλήνων, στον Κήπο των Ηρώων, παρουσία των τοπικών αρχών. Ακολούθησε κατάθεση στεφάνων στο Μνημείο των Φιλελλήνων, στο Μνημείο του Ελβετού Φιλέλληνα Ιωάννη – Ιακώβου Μάγερ και στο Μνημείο των Κυπρίων Αγωνιστών.

Στη συνέχεια, με λιτανευτική πομπή, μεταφέρθηκαν η Εικόνα της Εξόδου, το Ιερό Λάβαρο και ο Σταυρός Ευλογίας του Επισκόπου Ρωγών και Κοζύλης Ιωσήφ από το Μουσείο Ιστορίας και Τέχνης του Δήμου Ιεράς Πόλεως Μεσολογγίου, στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό Αγίου Σπυρίδωνος.

«Θρηνωδούσα Μήτηρ»: Ύμνοι κλασσικής μουσικής με το Σύνολο «Καλλιτεχνήματα» στην Ευαγγελίστρια Πειραιώς


Ολοκληρώθηκε ο κύκλος των εκδηλώσεων με τον γενικό τίτλο «Ευαγγελίστρια 2024», που διοργανώθηκε για 26η χρονιά,   στον   Ιερό   Ναό   Ευαγγελιστρίας   Πειραιώς. Την πλέον κεντρική δράση των εκδηλώσεων, απετέλεσαν οι πολιτιστικές βραδιές που πραγματοποιούνταν κάθε Πέμπτη, με τον γενικό τίτλο «Μια Πέμπτη, μια Σαρακοστή».


Με την ολοκλήρωση του κύκλου αυτού, πραγματοποιήθηκε η τελευταία μουσική παρουσίαση από το Φωνητικό και Ορχηστρικό Σύνολο «Καλλιτεχνήματα» με τον τίτλο «Θρηνωδούσα Μήτηρ» την Παρασκευή 26 Απριλίου, με ύμνους κλασσικής μουσικής προς την Υπεραγία Θεοτόκο που θρηνεί ως μητέρα του Ιησού Χριστού κατά τη διάρκεια της Σταύρωσής Του, από την εποχή της Αναγέννησης έως τον 20ο αιώνα.

Μάρθα, Μαρία και Λάζαρος, Από τη διακονία της αλήθειας στη διακονία των δακρύων - π. Χριστοφόρου Χρόνη


Μάρθα, Μαρία και Λάζαρος 
 Από τη διακονία της αλήθειας στη διακονία των δακρύων
 
Πρωτοπρεσβυτέρου Χριστοφόρου Χρόνη
Εφημερίου Ι. Ν. Αγίου Χριστοφόρου Αγρινίου 
(Δρ. Θεολογίας-Μ.Α Φιλοσοφίας)

        Η ιστορία της ανάστασης του Λαζάρου έχει ένα δικό της μοναδικό σκηνικό. Συνήθως όταν ο Χριστός έπαιρνε είδηση έναν ασθενή, ανταποκρινόταν αμέσως, αλλάζοντας μερικές φορές το αρχικό του σχέδιο, για να μπορέσει να προσφέρει την ίαση.[1] Το ίδιο έπραξε και στην περίπτωση του φίλου του, Λαζάρου. Πληροφορήθηκε την ασθένειά του και άλλαξε το σχέδιό του, εις βάρος όμως του φίλου του. Η αλλαγή του σχεδίου ήταν να παρατείνει για δύο επιπλέον ημέρες την παραμονή του στην πόλη όπου βρισκόταν.[2] Το έπραξε σκόπιμα, έχοντας πλήρη επίγνωση ότι η καθυστέρηση αυτή θα είχε τραγική επίπτωση στη ζωή του φίλου του.

        Τρία είναι τα κεντρικά πρόσωπα του 11ου κεφαλαίου του ευαγγελίου του Ιωάννη, του κεφαλαίου όπου περιγράφεται η ανάσταση του Λαζάρου. Η Μάρθα, η Μαρία και ο Λάζαρος, δύο αδελφές και ένας αδελφός. Ο Χριστός τους αγαπούσε ιδιαίτερα. Στην αρχή του κεφαλαίου, το μήνυμα που έρχεται για την ασθένεια του Λαζάρου ήταν: «Κύριε, αυτός που αγαπάς είναι ασθενής».[3] Η ιδιαίτερη αγάπη φαίνεται και προς το τέλος του κεφαλαίου, όταν οι Ιουδαίοι είπαν: «Δες πώς τον αγάπησε (τον Λάζαρο)».[4] Ήταν πλέον γνωστό ότι ο Χριστός ήταν πολύ κοντά στη Μαρία, τη Μάρθα και τον Λάζαρο. Υπήρχε μια ιδιαίτερη φιλία, μια ιδιαίτερη αγάπη.

Παναγιώτα (Πότα) Σερέτη - Αιωνία η μνήμη

Έφυγε -όπως εκ των υστέρων πληροφορήθηκα- και ταξιδεύει για την αιωνιότητα η μακαριστή και ουρανουπολίτισσα  πλέον
Παναγιώτα (Πότα) Σερέτη   

Την γνώριζα από το βιβλιοπωλείο που ερχόταν με τον σύζυγό της Ανδρέα, και μετά από την αναστροφή μου με την θυγατέρα της, την σεβαστή μου και αγαπητή Πρεσβυτέρα Ευγενία Σερέτη-Πατσού.   
Ποτέ της δεν κυνήγησέ τις απολαύσεις, τις χαρές και τις δόξες τούτου του κόσμου, ήταν μια μαχόμενη ομολογητής Χριστού με την βιωτή της, αλλά και την διδασκαλία της ως εκπαιδευτικός άριστη. Ήξερε και δίδασκε ότι η πραγματική χαρά και ευτυχία βρίσκεται στην μεταξύ μας αγάπη, αλλά και ότι η μόνη δόξα ανήκει στον Θεό. Ποτέ δεν έπαψαν τα χείλη της να Τον δοξάζουν και να μεταφέρει λόγους αγιογραφικούς, πατερικούς και από το γεροντικό.
Διέθετε ένα ήθος βγαλμένο από την αρετή του Χριστού μας και την διδασκαλία του Αγίου Γερβασίου, και ταυτισμένο με την λαϊκή ευσέβεια του τόπου μας.
Ήταν καλός άνθρωπος! Ήσυχη, ευαίσθητη, άξια, παρηγορητική, άκακη, συγχωρητική και με πολλή αγάπη μέσα της για όλους μας. Δεν χάριζε κάστανα, σου έλεγε την αλήθεια που πίστευε και ήταν στους λόγους της σωστή.

Οι CEO χριστιανοί. Δηλαδή οι Christmas and Easter only (Χριστούγεννα και Πάσχα μόνο). - Μητροπολίτης Χονγκ Κονγκ Νεκτάριος

Η Μεγάλη Εβδομάδα είναι η περίοδος κατά την οποία εμφανίζονται στους ναούς οι CEO χριστιανοί. Δηλαδή οι Christmas and Easter only (Χριστούγεννα και Πάσχα μόνο).

Χριστιανοί οι οποίοι έχουν μία χαλαρή σχέση με την ζωή της Εκκλησίας.

Την Μεγάλη Εβδομάδα θα εμφανισθούν για να συμμετάσχουν σε διάσημα δρώμενα των ακολουθιών.

Πρώτο σε χρονολογική κατάταξη είναι το Τροπάριο της Κασσιανής το βράδυ της Μεγάλης Τρίτης. Κίνητρο η ρομαντική ιστορία της Κασσιανής με τον αυτοκράτορα Θεόφιλο καθώς και η υπόθεση πως η Κασσιανή ήταν αμαρτωλή γυναίκα. Πιασάρικα θέματα και κάνουν νούμερα…

Δεύτερο το Ευχέλαιο. Να μας πάει καλά η χρονιά και να μην παιδευτούμε με τις αρρώστειες… Μία παγανιστική και ωφελιμιστική προσέγγιση…

Το τραούδιν του Αγίου Λαζάρου - (Του Β. Χαραλάμπους)

Το τραούδιν του Αγίου Λαζάρου

 (Του Β. Χαραλάμπους)
______________
Ήταν συνήθεια στο χωρκόν μας, την ημέρα της γιορτής του Αγίου Λαζάρου, το δείλης ύστερα που τον Εσπερινόν των Βαΐων, να βκαίνουν στην αυλήν της εκκλησιάς του Τιμίου Σταυρού τζιαι να τραουδούν οι παπάδες τζι οι ψαλτάδες το τραούδιν του Αγίου Λαζάρου. 
 
Οι παλλιόττεροι αθθυμούνται τους παλλιόττερους παπάδες, αλλά τζ̌ιαι τους νεόττερους, τον Παπά Χαράλαμπον τζιαι τον Παπά Πολύβιον να τραουδούν   το τραούδιν του Αγίου Λαζάρου, ‘’Έαρ ημίν επέφανεν, τοις πάσι το μηνύον την του Λαζάρου έγερσιν, ξένον φρικτόν σημείον’’ κλπ, με τον καλοφωνάρην τον Βαρνάβαν τον ψάλτην.   Μάλιστα η Ζώθκεια ήταν που τα λλία χωρκά που είσ̌ιεν δικήν της παραλλαήν του τραουθκιού του Αγίου Λαζάρου.
 
Στα πιο παλλιά τα χρόνια όπως διηγούνται οι γεροντόττεροι, το Σάββατον  του Αγίου Λαζάρου οι μιτσιοί εβάλλασιν πάνω σε έναν ψηλόν κοντάριν την εικόναν της Ανάστασης του Αγίου Λαζάρου τζ̌ιαι που πάνω που την εικόναν έναν στεφάνιν που τζ̌ιτρινους σκουρούπαθθους τζι εγυρίζαν που σπίτιν του σπιθκιού τζι ετραουδούσαν το τραούδιν του Αγίου Λαζάρου. 

Πώς θ’ άφηνε χωρίς ανάσταση έναν ολάκερο ουρανό;

"Κάτωχρος κι εξαντλημένος ο Ιησούς στάθηκε κοντά στον τάφο. «Λάζαρε, βγες έξω» φώναξε. Όλοι περίμεναν. Κι ο φτωχός νεκρός που ένιωσε ότι εδώ στον τάφο του παίζεται η τύχη του κόσμου, τι να ’κανε;

Η γη είχε χαθεί, πώς θ’ άφηνε χωρίς ανάσταση έναν ολάκερο ουρανό"

Τ. Λειβαδίτης

Ο Ιωάννης μας παραδίδει ένα «Σύμβολο της Πίστεως». - Μητροπολίτης Χονγκ Κονγκ Νεκτάριος

 «εἶπεν αὐτῇ ὁ Ἰησοῦς· Ἐγώ εἰμι ἡ ἀνάστασις καὶ ἡ ζωή. ὁ πιστεύων εἰς ἐμὲ, κἂν ἀποθάνῃ, ζήσεται· καὶ πᾶς ὁ ζῶν καὶ πιστεύων εἰς ἐμὲ οὐ μὴ ἀποθάνῃ εἰς τὸν αἰῶνα. πιστεύεις τοῦτο; λέγει αὐτῷ· Ναί, Κύριε, ἐγὼ πεπίστευκα ὅτι σὺ εἶ ὁ Χριστὸς ὁ υἱὸς τοῦ Θεοῦ ὁ εἰς τὸν κόσμον ἐρχόμενος.»

Διαβάστε καλά αυτόν τον διάλογο μεταξύ του Ιησού και της Μάρθας από το σημερινό ευαγγελικό ανάγνωσμα.

Ο Ιωάννης μας παραδίδει ένα «Σύμβολο της Πίστεως».

Ο Ιησούς είναι η Ανάσταση και η Ζωή. Έχει την εξουσία ως Θεός να αναστήσει τους ανθρώπους. Όλους ανεξαιρέτως. Και θα το πράξει αυτό διότι είναι Θεός ζώντων! Αλλά προσέξτε. Αυτός είναι και η Ζωή. Θα αναστήσει όλους τους ανθρώπους αλλά θα σεβασθεί απόλυτα την ελευθερία τους. Μόνο αυτοί που πιστεύουν σε Αυτόν θα ζήσουν την όντως ζωή μαζί Του! Οι υπόλοιποι θα ζήσουν τις συνέπειες των επιλογών τους μακριά από Αυτόν!

ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΠΡΕΒΕΖΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ-ΕΚΚΛΗΣΗ Η εκκλησία μας δυστυχώς κάηκε.

 

ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΠΡΕΒΕΖΗΣ

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ-ΕΚΚΛΗΣΗ

Η εκκλησία μας δυστυχώς κάηκε.

Τη νύχτα της Παρασκευής 22 προς 23 Μαρτίου 2024, εντοπίστηκε εστία πυρός στο Άγιο Βήμα, οφειλόμενη μάλλον, κατά την πιθανότερη εικασία-εξήγηση, σε βραχυκύκλωμα στις παλιές καλωδιώσεις απαρχαιωμένου, άνω των 60 ετών, θερμοσίφωνα.

Καταστράφηκαν ολοσχερώς το βόρειο τμήμα του Ιερού, γεμάτο με ξύλινα ντουλάπια, η βόρεια ξύλινη πύλη του, καλύμματα και στολές της Αγίας Τραπέζης και της Προσκομιδής που σκεπάστηκαν και μαύρισαν από τη στάχτη και τα αποκαΐδια, καθώς και μοκέτες του Ιερού. Η σημαντικότερη όμως ζημία είναι το μαύρισμα (κάπνισμα) όλου του ναού, από το δάπεδο μέχρι την οροφή, από τον αποπνικτικό καπνό που κατέκλυσε για πολλές ώρες τον χώρο.

Ο Ναός μας έπαυσε να είναι προσβάσιμος και χρησιμοποιήσιμος. Επί ένα μήνα και πλέον οι ιερές ακολουθίες και Λειτουργίες της Σαρακοστής τελούνται στον, οπωσδήποτε περιορισμένο, χώρο του παρεκκλησίου του Αγίου Χρήστου.

ΙΕΡΑ ΚΟΙΝΟΒΙΑΚΗ ΜΟΝΗ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΕΛΕΟΥΣΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΙΕΡΩΝ ΑΚΟΛΟΥΘΙΩΝ ΜΕΓΑΛΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ

ΙΕΡΑ ΚΟΙΝΟΒΙΑΚΗ ΜΟΝΗ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΕΛΕΟΥΣΗΣ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΙΕΡΩΝ ΑΚΟΛΟΥΘΙΩΝ
 ΜΕΓΑΛΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ

Από Κυριακή των Βαϊων μέχρι και την Μ. Τετάρτη, η Λειτουργία των Προηγιασμένων Δώρων  ώρα ενάρξεως 7.00 π.μ. και το εσπέρας η Ακολουθία του Νυμφίου στις  7.00 μ.μ., το Ευχέλαιο την Μ. Τετάρτη, ώρα 5.00 μ.μ.

Την  Μ.  Πέμπτη    Θεία  Λειτουργία  Μ. Βασιλείου  έναρξη  7.30  π.μ.  και  η  Ακολουθία των Παθών στις 7.00 μ.μ.

Την  Μ.  Παρασκευή  η  Αποκαθήλωσις ώρα ενάρξεως 3.00 μ.μ. 
και η Ακολουθία του Επιταφίου ώρα 6.30 μ.μ.

Το  Μ.  Σάββατο  το  πρωί  η  Θεία  Λειτουργία  του  Μεγάλου  Βασιλείου,  ώρα ενάρξεως  7.30  π.μ. 
και  το  βράδυ  ο  κανόνας 11.30 μ.μ. και εν συνεχεία η Θεία Λειτουργία της Αναστάσεως.

ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΤΙΜΙΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΑΝΘΟΥΠΟΛΗΣ ΠΑΤΡΩΝ - ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Μ. ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ 2024

ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΤΙΜΙΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ
ΑΝΘΟΥΠΟΛΗΣ ΠΑΤΡΩΝ

Εις την ως άνω Ιερά Μονή που βρίσκεται στην οδό Κοζάνης μετά την τουβολοποιϊα Τσασερλή,  από την Κυριακή των Βαΐων έως και το βράδυ του Μ. Σαββάτου των Ιερών  Ακολουθιών  θα  προστεί  ο  Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης π. Χρυσόστομος Μπαρούσης, Αδελφός της Ιεράς Μονής Παναγίας της Γηροκομιτίσσης.

Το πρόγραμμα των Ιερών Ακολουθιών έχει ως εξής:

28/4 Κυριακή των Βαϊων ώρα 7:00 π.μ
Θεία Λειτουργία. Ώρα 6:00 μ.μ. Ακολουθία του Νυμφίου.

29/4 Μ. Δευτέρα ώρα 6:00 μ.μ. 
Ακολουθία του Νυμφίου.

30/4  Μ.  Τρίτη  ώρα  7:00  π.μ.  
Προηγιασμένη Θεία Λειτουργία 
και ώρα 6:00 μ.μ. Ακολουθία του Νυμφίου.

1/5 Μ. Τετάρτη ώρα 3:30 μ.μ
Ιερό Ευχέλαιο 
και ώρα 6:00 μ.μ
η Ακολουθία του Νιπτήρος.

ΙΕΡΟΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΝΑΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΡΙΑΣ ΠΑΤΡΩΝ - ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΗ ΧΟΡΟΣΤΑΣΙΑ

ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΤΡΩΝ
ΙΕΡΟΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΝΑΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΡΙΑΣ ΠΑΤΡΩΝ 

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΗΣ ΧΟΡΟΣΤΑΣΙΑΣ

Τήν Κυριακή τῶν Βαΐων τό ἑσπέρας καί ὥρα 7 μ.μ. κατά τήν Ἀκολουθία τοῦ Νυμφίου στόν Ἱερό Μητροπολιτικό Ναό Εὐαγγελιστρίας Πατρῶν, θά χοροστατήσει ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βρεσθένης κ. Θεόκλητος.

ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΊΟΥ ΑΛΕΞΙΟΥ ΦΙΛΟΘΕΗΣ ΟΒΡΥΑΣ ΠΑΤΡΩΝ - ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΙΕΡΩΝ ΑΚΟΛΟΥΘΙΩΝ ΜΕΓΑΛΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ

 ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΊΟΥ ΑΛΕΞΙΟΥ ΦΙΛΟΘΕΗΣ ΟΒΡΥΑΣ ΠΑΤΡΩΝ 
 
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΙΕΡΩΝ ΑΚΟΛΟΥΘΙΩΝ ΜΕΓΑΛΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ 
 
1) ΚΥΡΙΑΚΉ ΤΩΝ ΒΑΪΩΝ 
ΩΡΑ 7πμ έως 10.15πμ 
ΘΑ ΤΕΛΕΣΘΕΙ  Θ ΛΕΙΤΟΥΡΓΊΑ 
 
2) Μ ΔΕΥΤΈΡΑ,  ΩΡΑ 7μμ
ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΤΟΥ ΝΥΜΦΙΟΥ 
 
3) Μ ΤΕΤΆΡΤΗ  , ΩΡΑ 3 μμ
ΙΕΡΌ ΕΥΧΈΛΑΙΟ 

Σάββατο του Λαζάρου (27 Απριλίου 2024)


Σήμερα, 27 Απριλίου, η ημέρα είναι αφιερωμένη στην τετραήμερη Ανάσταση του Αγίου και δικαίου φίλου του Χριστού Λαζάρου και πρώτου Επισκόπου Κιτίου.
Επίσης, η Εκκλησία τιμά τη μνήμη του Ιερομάρτυρος Συμεών, του δεύτερου επισκόπου Ιεροσολύμων (†107), συγγενούς του Κυρίου, των Μαρτύρων Λολλίωνος του νέου και Ποπλίωνος, των Οσίων Συμεών και Γεωργίου των Στυλιτών, Ιωάννου ηγουμένου της Ιεράς Μονής των Καθαρών του Ομολογητού και Ευλογίου του ξενοδόχου.
Ο τετραήμερος Λάζαρος ήταν φίλος του Χριστού και οι αδελφές του Μάρθα και Μαρία φιλοξένησαν τον Κύριο πολλές φορές (Λουκ. ι΄, 38-40, Ιωαν. ιβ΄, 1-3) στο πατρικό τους στη Βηθανία. Λίγες μέρες προ του πάθους του Θεανθρώπου Ιησού ασθένησε ο Λάζαρος και οι αδελφές του πληροφόρησαν το Διδάσκαλο, ο οποίος ήταν στη Γαλιλαία, για να τον επισκεφθεί. Ο Χριστός όμως, παιδαγωγικά προς τους μαθητές του και όλους τους μετέπειτα πιστούς, καθυστέρησε να μεταβεί στη Βηθανία και ο Λάζαρος αναχώρησε από τον επίγειο βίο.

Παρασκευή 26 Απριλίου 2024

ΟΣΙΟΥ ΡΩΜΑΝΟΥ ΤΟΥ ΜΕΛΩΔΟΥ ΚΟΝΤΑΚΙΟ ΣΤΗΝ ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΛΑΖΑΡΟΥ - ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΟΤΤΑΔΑΚΗΣ

ΟΣΙΟΥ  ΡΩΜΑΝΟΥ  ΤΟΥ  ΜΕΛΩΔΟΥ
ΚΟΝΤΑΚΙΟ  ΣΤΗΝ  ΑΝΑΣΤΑΣΗ  ΤΟΥ  ΛΑΖΑΡΟΥ

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΟΤΤΑΔΑΚΗΣ  

     Το θαύμα της ανάστασης του Λαζάρου, τέσσερις μέρες στον τάφο νεκρού, που ως γράφει ο Ευαγγελιστής Ιωάννης επιτέλεσε λίγο πριν το Πάθος του ο Χριστός, αποτελεί προμήνυμα ηχηρό της δικής του Ανάστασης, του θριάμβου του πάνω στο θάνατο. Και από τούτο ενισχύει τη βασική πίστη κι ελπίδα του χριστιανού, πώς η ζωή δεν τελειώνει στον τάφο, συνεχίζεται σε μια άλλη απροσδιόριστη φύση και τάξη πραγμάτων στην ατελεύτητη Βασιλεία-Κοινωνία της Αγάπης του Θεού.    
      Στην αφήγηση του Ιωάννη προσέχουμε ότι ειδοποιείται έγκαιρα ο Χριστός για τη σοβαρή ασθένεια του φίλου του, αλλά δε σπεύδει εκεί. Γιατί. «Αυτή η αρρώστια, λέει, δεν είναι να φέρει θάνατο, αλλά ν’ αποκαλύψει τη δόξα, του Υιού του Ανθρώπου, του Υιού του Θεού ! Διό καθυστερεί την αναχώρηση δυο μέρες, και μετά λέει στους μαθητές. «Ο φίλος μας  Λάζαρος κοιμήθηκε, και πάω να τον ξυπνήσω». Κι ακούει απ’ αυτούς που άλλο κατάλαβαν. «Αφού κοιμήθηκε, Κύριε, θα γίνει καλά» …

Θεὸς ὅπου βούλεται, νικᾶται φύσεως τάξις. - π. Εφραὶμ Τριανταφυλλόπουλος

Ο ΑΓΙΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ο ΧΑΜΑΚΙΩΤΗΣ, μιὰ φορὰ σὲ μιὰ πνευματική του θυγατέρα ποὺ ἔχασε τὸ μοναχογιό της σὲ συμπλοκὴ μὲ κάποιον ἄλλον ὁμήλικο ποὺ αἰφνιδίασε τὸν πρῶτο, καὶ ποὺ εἶχε φοβεροὺς λογισμοὺς καὶ ψυχικὴ πίεση, ἂν καὶ προσευχόμενη, εἶπε τὸ ἑξῆς: Παιδί, (πάντα ἔτσι ἔλεγε, χωρὶς τὸ "μου"), σκέψου τὸν φονιὰ στὴ φυλακὴ καὶ κάντον γιό σου!!! Δὲν ἔχει κανέναν, λές. Πήγαινέ του καλούδια κι αὐτοῦ τοῦ παιδιοῦ, πλέξε του καμιὰ κάλτσα, ζέστανέ του τὴν καρδιά. Ἡ γυναῖκα ὑπάκουσε. Μὲ πολὺν κόπο. Καὶ γίνεται θαυμαστὴ ἀλλοίωση, στὶς δύο ψυχές. Θρῆνος καὶ παρηγοριά! Καὶ βρίσκει ἡ χαροκαμένη μάνα τὸν μονογενῆ της ἐν ἑτέρᾳ μορφῇ, καὶ τὸ ἀφώλιαστο καὶ ἀμόνοιαστο ἀγρίμι, μιὰ "μάνα" καὶ κλαίει καὶ τὸν "ἀδελφό" του ποὺ σκότωσε τὴν κακιὰ στιγμή!! Θεὸς ὅπου βούλεται, νικᾶται φύσεως τάξις.

Το παράδειγμα του Λαζάρου - Μητροπολίτης Χονγκ Κονγκ Νεκτάριος

Η τελευταία εβδομάδα της Τεσσαρακοστής μας δίνει ένα τελευταίο αλλά μεγάλο μάθημα. Η πιστότητα στο θείο θέλημα και η πνευματική ζωή της νηστείας και της προσευχής δεν απομακρύνουν από τον αγωνιζόμενο χριστιανό τις δυσκολίες, τους πειρασμούς και τις θλίψεις.

Αυτές τις ημέρες η Εκκλησία μάς δίνει το παράδειγμα του Λαζάρου. Ειδοποίησαν τον Κύριο ότι ο φίλος του Λάζαρος ασθένησε βαρειά. Ο Κύριος δεν σπεύδει να επισκεφθεί τον φίλο του αλλά παραμένει στον τόπο που βρισκόταν για δύο ακόμα ημέρες. Και στη συνέχεια ανακοινώνει στους μαθητές του τον θάνατο του Λαζάρου.

Ο Κύριος επέτρεψε να περάσει ο Λάζαρος μέσα από το καμίνι της ασθένειας και του θανάτου. Εμείς έχουμε αναπτύξει μία περίεργη αντίληψη. Νομίζουμε ότι επειδή είμαστε χριστιανοί, ο Θεός δεν θα μας αφήσει να πειρασθούμε. Κάνουμε λάθος. Ο μέγας Αντώνιος τονίζει: χωρίς πειρασμούς και δοκιμασίες κανείς δεν σώζεται.

Ανάσταση του Λαζάρου και Πάθη του Κυρίου - Ομιλία του Δημητρίου Τσαντήλα

Ανάσταση του Λαζάρου και Πάθη του Κυρίου


Ομιλία του Δημητρίου Τσαντήλα
ομότιμου καθηγητή χειρουργικής της ιατρικής σχολής ΑΠΘ και θεολόγου

Α

Σάββατο τοῦ Λαζάρου - π. Αλέξανδρος Σμέμαν

Σάββατο τοῦ Λαζάρου

 Πρωτοπρεσβύτερος Αλέξανδρος Σμέμαν

Τὴν ψυχωφελῆ, πληρώσαντες Τεσσαρακοστήν, καὶ τὴν Ἁγίαν Ἑβδομάδα τοῦ πάθους σου, αἰτοῦμεν κατιδεῖν Φιλάνθρωπε… Μὲ αὐτὰ τὰ λόγια τοῦ στιχηροῦ στὸν ἑσπερινό τῆς Παρασκευῆς, πρὶν τὴν Κυριακὴ τῶν Βαΐων, τελειώνει ἡ Μεγάλη Σαρακοστή. Μπαίνουμε πιὰ στὴν «Ἁγία Ἑβδομάδα», στὴν περίοδο τοῦ ἑορτασμοῦ τῶν παθῶν τοῦ Χριστοῦ, τοῦ Θανάτου καὶ τῆς Ἀναστάσεώς Του. Περίοδος, ποὺ ἀρχίζει ἀπὸ τὸ Σάββατο τοῦ Λαζάρου.

Τὰ γεγονότα τῆς διπλῆς γιορτῆς, ἡ ἀνάσταση τοῦ Λαζάρου καὶ ἡ εἴσοδος τοῦ Κυρίου στὰ Ἱεροσόλυμα, ἀναφέρονται στὰ λειτουργικὰ κείμενα, σὰν «προοίμιο τοῦ Σταυροῦ». Ἔτσι, γιὰ νὰ καταλάβουμε καλύτερα αὐτὰ τὰ γεγονότα, θὰ πρέπει νὰ τὰ δοῦμε μέσα στὰ πλαίσια τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδας.

ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΑΣ ΜΑΡΙΝΗΣ ΠΑΤΡΩΝ - ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΒΑΪΩΝ

ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΑΣ ΜΑΡΙΝΗΣ ΠΑΤΡΩΝ 
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΒΑΪΩΝ 
 
1)   ΩΡΑ 7πμ ΕΩΣ 10.15 πμ
ΘΑ ΤΕΛΕΣΘΕΙ ΠΑΝΗΓΥΡΙΚΗ Θ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΛΙΤΑΝΕΥΣΙΣ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΟΣ ΤΗΣ ΒΑΪΟΦΟΡΟΥ  ΚΑΤΑ ΤΗΝ  ΤΑΞΗ  ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ  ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΩΝ
 
ΕΟΡΤΗ ΤΩΝ ΚΑΤΗΧΗΤΙΚΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΤΗΣ ΕΝΟΡΙΑΣ ΜΑΣ 

«Μια Πέμπτη, μια Σαρακοστή»: Διαβάζοντας Παπαδιαμάντη στην Ευαγγελίστρια Πειραιώς

Ολοκληρώνεται σταδιακά η σειρά των εκδηλώσεων με τον γενικό τίτλο «Ευαγγελίστρια 2024», που διοργανώνεται για 26η χρονιά, στον Ιερό   Ναό Ευαγγελιστρίας Πειραιώς, με κεντρική δράση, τις πολιτιστικές βραδιές που πραγματοποιούνται κάθε Πέμπτη, με τον γενικό τίτλο «Μια Πέμπτη, μια Σαρακοστή».

Την Πέμπτη 25 Απριλίου η βραδιά περιελάμβανε θεατρική ανάγνωση 2 πασχαλινών διηγημάτων του μεγάλου Έλληνα λογοτέχνη  Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη.

Μπροστά στο δίλημμα

 

Ὦρες Ἀγωνίας στὸν Κῆπο - «Κ.Π.»

Ὦρες Ἀγωνίας  στὸν Κῆπο

Ἡ εὐλογία τῆς ζωῆς ἄρχισε μὲ τοὺς Πρωτόπλαστους στὸν κῆπο τῆς Ἐδέμ, στὸν Παράδεισο. Ἀλλὰ καὶ ἡ τραγωδία τῆς ἀνθρωπότητας, μὲ τὴν ἁμαρτία καὶ ἀποστασία τῶν ἀνθρώπων, ἀπὸ ἐκεῖ δυστυχῶς ἄρχισε καὶ ἔκλεισε ἡ πόρτα του. Ὅμως στὸν κῆπο τῆς Γεθσημανῆ, ἐκεῖ στοὺς πρόποδες τοῦ ὅρους τῶν Ἐλαιῶν,  ὅπου ἀλησμόνητες στιγμὲς ἔζησαν οἱ Ἀπόστολοι μὲ τὸν Κύριό τους,τώρα στὸν κῆπο αὐτὸ δίνει τὸν ἀγώνα Του ὁ Χριστός. Πρέπει νὰ ἀντέξει τὸ Γολγοθὰ καὶ νὰ ἀνοίξει ὁ Παράδεισος.

Ὁ Θεάνθρωπος ὑποφέρει γιὰ ὅσα  θὰ συμβοῦν καὶ καταφεύγει ἐκεῖ μὲ τοὺς ἀγαπημένους. Ἔχει ἀνάγκη τὴ συμπαράστασή τους. Ἐκεῖνοι ὅμως εἶναι κουρασμένοι καὶ  ἀποκοιμήθησαν. Ὁ Κύριος, ὅλος ἀγωνία, γονατίζει παράμερα στὴ ρίζα μιᾶς ἐλιᾶς καὶ προσεύχεται. Προσεύχεται μὲ τέτοια ἔνταση, ποὺ ὁ ἱδρώτας κυλάει ἀπὸ τὸ μέτωπό Του ὡσεὶ θρόμβοι αἵματος. Νεκρικὴ ἡσυχία καὶ σκοτάδι παντοῦ. Ἐπιστρέφει στοὺς Μαθητές. Δὲν βλέπει νὰ Τόν συμμερίζονται. Ξαναφεύγει Μόνος καὶ συνεχίζει τὴν ἐπικοινωνία Του μὲ τὸν Θεὸ Πατέρα: «Πάτερ, ἀπελθέτω ἀπὸ ἐμοῦ τὸ ποτήριον τοῦτο, εἰ δυνατὸν ἐστιν. Ἀλλ’ ὡς Ἐσὺ θέλεις…».

Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος: «Aυτές είναι άγιες μέρες και δεν πρέπει να τις χαλάμε με μικροπρέπειες»


«Ιδιαίτερα στην πατρίδα μας, ιδιαίτερα αυτές τις ώρες, η συνεργασία είναι απαραίτητη», το μήνυμα του Αρχιεπισκόπου

«Δεν κάνουμε ούτε αυτό που θα μας πει ο κ. Βελόπουλος ούτε αυτό που θα μας πει ο οποιοσδήποτε πολιτικός», ήταν το μήνυμα που έστειλε ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος από το Δήλεσι, όπου μαζί με τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη επισκέπτονται δομές της Εκκλησίας. 

Η δήλωση αυτή έρχεται λίγες ημέρες μετά την προτροπή του προέδρου της Ελληνικής Λύσης να μην πάνε στις εκκλησίες το Πάσχα όσοι έχουν ψηφίσει τον νόμο για τα ομόφυλα ζευγάρια.

«Aυτές είναι άγιες μέρες και δεν πρέπει να τις χαλάμε με μικροπρέπειες», είπε ο Αρχιεπίσκοπος, ενώ παράλληλα έστειλε το μήνυμα ότι «η Εκκλησία μάς καλεί όλους να αγαπά ο ένας τον άλλον, να σέβεται ο ένας τον άλλον».

Οι δηλώσεις Ιερώνυμου:

«Η Εκκλησία μάς καλεί όλους, για ποιο λόγο; Ο ένας να αγαπάει τον άλλο, να σέβεται ο ένας τον άλλον και να προσπαθεί να κάνει αγώνα μαζί και με τους άλλους. Τώρα ποιος είναι αυτός ο αγώνας; Από εδώ κρίνεται το τι πιστεύει. Πού αποβλέπει, τι θέλει. Αυτή είναι και η διαφορά μας πολλές φορές. Αυτός που αποβλέπει στο δικό του συμφέρον βλέπει τα πράγματα κατά τη δική του άποψη, και σε αυτούς είμαστε και εμείς πολλές φορές. Αλλά υπάρχει ο λόγος του Θεού, υπάρχει η Εκκλησία η οποία λέει: Δεν κάνω διακρίσεις.

Την Κυριακή των Βαΐων καταλύεται το ψάρι.

Την Κυριακή των Βαΐων καταλύεται το ψάρι. Μόνο ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης έχει διαφορετική γνώμη. Όσοι θέλετε να ακολουθήσετε την αυστηρή γραμμή φάτε σουπιές...
Μητροπολίτης Χονγκ Κονγκ Νεκτάριος

Οι προ των εορτών νηστείες της Ορθοδόξου Χριστιανικής Εκκλησίας

Από ΘΕΟΛΟΓΙΑ, τόμος 76, τεύχος 1, Αθήναι 2005.
Μαρία Σωτηροπούλου
Δρ. θεολογίας

6. Τὸ Σάββατο τοῦ Λαζάρου καὶ ἡ Κυριακὴ τῶν Βαΐων
Τὸ Σάββατο τοῦ Λαζάρου καὶ ἡ Κυριακὴ τῶν Βαΐων θεωροῦνται ἐκτὸς τῆς Μ. Τεσσαρακοστῆς. Ὁ Συμεὼν Θεσσαλονίκης ἀναφέρει σχετικῶς ὅτι «οἱ τὰ ἰδιόμελα δὲ γεγραφότες Πατέρες, τῇ Παρασκευῇ τοῦ Λαζάρου ψάλλειν ἐκθέμενοι Τὴν ψυχωφελῆ πληρώσαντες Τεσσαρακοστήν, τὴν ἔγερσὶν τε τοῦ Λαζάρου καὶ τὴν ἑορτὴν τῶν Βαΐων ὡς ἰδίας ἑορτάζοντες ἑορτάς, καὶ ἔτι τὴν ἁγίαν ἑβδομάδα τῶν τοῦ Κυρίου σωτηρίων παθῶν, ἰδία παρὰ τὴν νηστείαν ἄγοντες τῶν τεσσαράκοντα ἡμερῶν, δι' αὐτὰ ἐξαιρέτως τὰ τοῦ Κυρίου ἁγιώτατα πάθη, ἃ ὑπὲρ ἠμῶν ἤνεγκε, τὴν ἀπάθειαν ἡμῖν χορηγῶν»(82).
Αὐτὲς λοιπὸν οἱ δύο ἡμέρες, τυπικῶς εὑρίσκονται στὴν Μ. Τεσσαρακοστη(83), οὐσιαστικῶς ὅμως εἶναι ἐκτὸς αὐτῆς, δεδομένου ὅτι ἡ Μ. Τεσσαρακοστὴ ἀρχίζει τὴν Δευτέρα, μετὰ τὴν Κυριακὴ τῆς Τυροφάγου, καὶ τελειώνει τὴν Παρασκευὴ τῆς λεγομένης «βουβῆς» ἑβδομάδος, ἤτοι τὴν Παρασκευὴ πρὸ τοῦ Σαββάτου τοῦ Λαζάρου.

Ίσως η πολλή λογική να είναι τρέλα. - Μιγκέλ Θερβάντες

Όταν η ίδια η ζωή είναι τόσο παράλογη, ποιός μπορεί να πει τι είναι τρέλα και τι είναι λογική; Ίσως τρέλα μπορεί να είναι, το να εγκαταλείπουμε τα όνειρά μας. Να γινόμαστε πρακτικοί, νομίζοντας ότι μπορούμε να δούμε την "πραγματικότητα". Ίσως αυτό να είναι τρέλα. Να ψάχνουμε θησαυρούς εκεί που σωρεύονται σκουπίδια. Ίσως η πολλή λογική να είναι τρέλα.
Δον Κιχώτης 

Μιγκέλ Θερβάντες

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡΩΝ κ.κ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ ΑΓΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ 2024



 

Πρόγραμμα Ἱερῶν Ἀκολουθιῶν Μεγάλης Ἑβδομάδος τοῦ Ἱεροῦ Πανεπιστημιακοῦ Ναοῦ τῶν Ἁγίων Τριῶν Ἰεραρχῶν Πατρῶν

Πρόγραμμα Ἱερῶν Ἀκολουθιῶν
Μεγάλης Ἑβδομάδος
τοῦ Ἱεροῦ Πανεπιστημιακοῦ Ναοῦ
τῶν Ἁγίων Τριῶν Ἰεραρχῶν Πατρῶν

Μνήμη του Αγίου Ιερομάρτυρος Βασιλέως Επισκόπου Αμασείας (26 Απριλίου)


Σήμερα, Παρασκευή προ των Βαΐων και παραμονή της εγέρσεως του Λαζάρου, 26 Απριλίου, η Εκκλησία τιμά τη μνήμη του αγίου Ιερομάρτυρος Βασιλέως επισκόπου Αμασείας, του οσίου Καλανδίωνος του κυπρίου, και του Οσίου Γεωργίου, του κτήτορος στα τέλη του 11ου αιώνα της Μονής του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου στον Πενταδάκτυλο, περιοχή Κουτσοβέντη. Ο Όσιος Γεώργιος αναδείχθηκε σε ηγούμενο της Μονής, η οποία απέχει 15 χιλιόμετρα από τη Λευκωσία και βρίσκεται πλησίον της κοινότητας Συγχαρί της επαρχίας Κυρηνείας. Να σημειωθεί ότι από τη Μονή του Αγίου Χρυσοστόμου ξεκίνησε τη μοναστική του πορεία ο Όσιος Νεόφυτος ο Έγκλειστος.
Ο Άγιος Βασιλέας έζησε κατά τον 4ο αιώνα μ.Χ. και ήταν Επίσκοπος Αμασείας του Πόντου. Διακρινόταν για τον ένθεο ζήλο του. Με το σπουδαίο ποιμαντικό του έργο αντιμετώπισε την ειδωλολατρία και τις ποικίλες αιρέσεις της εποχής του που ταλάνιζαν το ποίμνιό του.

Πέμπτη 25 Απριλίου 2024

Θα το γράψω το σχόλιο και ας πείτε ό,τι θέλετε... - Μητροπολίτης Χονγκ Κονγκ Νεκτάριος

Θα το γράψω το σχόλιο και ας πείτε ό,τι θέλετε...

Διαρρηγνύετε ορισμένοι τα ρούχα σας για την Αγία Σοφία στην Κωνσταντινούπολη η οποία λειτουργεί ως τζαμί ή για άλλους ναούς οι οποίοι είναι μουσεία και φιλοξενούν πασαρέλες μόδας...

Η Ροτόντα στην Θεσσαλονίκη (Ναός του Αγίου Γεωργίου) η οποία λειτουργεί ως Ναός και ως Πολιτιστικό Κέντρο δεν μας ενοχλεί... Αποδεκτό και πέρα βρέχει...

Να δω τι θα κάνετε όταν η Εφορία Αρχαιοτήτων θα σας λέει πως μόνο το Πάσχα θα λειτουργείτε στην Αγία Σοφία και τον υπόλοιπο χρόνο θα φιλοξενούνται πολιτιστικές εκδηλώσεις... Ξέρω, θα τρέχετε να βρείτε εισιτήριο...

Μητροπολίτης Χονγκ Κονγκ Νεκτάριος

Ερωτήματα προς ναυτιλλομένους ή περί κηρυγματικής αναξιοπιστίας


Ερωτήματα προς ναυτιλλομένους ή περί κηρυγματικής αναξιοπιστίας
 
Χειροτονία εις Διάκονον μετά το 25ο ηλικιακό έτος; Χειροτονία εις Πρεσβύτερον μετά το 30ο ηλικιακό έτος;
 
Νηστεία όλο το Σάββατο, κάθε Σάββατο, πριν την Κυριακάτικη του Λειτουργού Ευχαριστία; Νηστεία όλη την ημέρα, κάθε ημέρα της εβδομάδας που προηγείται της Θείας Ευχαριστίας;
 
Οι άγαμοι κληρικοί μέσα στον κόσμο δίχως μοναχική κουρά;
 
Λόγω των ουσιωδών λειτουργικών λαθών στην Ευχαριστία (επί δεκαετίες σε μοναστήρια και ενορίες σε όλη τη χώρα και έξω από αυτήν), έχει διαβαστεί καθόλου η κορυφαία "Ερμηνεία Θείας Λειτουργίας" του Αγίου Νικολάου του Καβάσιλα;
 
Μήπως, μόνο η θυσιαστική κατάφαση στα ερωτήματα καθιστά την ποιμαντική διδαχή (που μας κατακλύζει) έντιμη - ακέραιη και όχι έωλη - ανήθικη;

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ κ. ΦΙΛΟΘΕΟΥ ΕΙΣ ΤΑΣ ΙΕΡΑΣ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑΣ & ΤΑΣ ΘΕΙΑΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ & ΤΗΣ ΔΙΑΚΑΙΝΗΣΙΜΟΥ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ 2024

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ
ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
κ. ΦΙΛΟΘΕΟΥ
ΕΙΣ ΤΑΣ ΙΕΡΑΣ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑΣ & ΤΑΣ ΘΕΙΑΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ
& ΤΗΣ ΔΙΑΚΑΙΝΗΣΙΜΟΥ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ 2024
(ΑΠΟ 28.04.2024 - 11.05.2024)
 
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΒΑΐΩΝ - 28.04.2024
7.00-10.30 π.μ.: Ὄρθρος καὶ Θεία Λειτουργία εἰς τὸν Προσκυνηματικὸν ἱερὸν Ναὸν τοῦ Πολιούχου ἁγίου Δημητρίου.-
7.00-9.00 μ.μ.: Ἀκολουθία τοῦ Νυμφίου εἰς τὸν Καθεδρικὸν ἱερὸν Ναὸν τῆς Τοῦ Θεοῦ Σοφίας.-
 
ΜΕΓΑΛΗ ΔΕΥΤΕΡΑ – 29.04.2024
7.30-9.00 μ.μ.: Ἀκολουθία τοῦ Νυμφίου εἰς τὸν ἱερὸν Ναὸν Παμμεγίστων Ταξιαρχῶν Ἀκροπόλεως.-
 
ΜΕΓΑΛΗ ΤΡΙΤΗ - 30.04.2024
7.30-9.00 μ.μ.: Ἀκολουθία τοῦ Νυμφίου εἰς τὸν ἱερὸν Ναὸν ἁγίων Δώδεκα Ἀποστόλων.-
 
ΜΕΓΑΛΗ ΤΕΤΑΡΤΗ - 01.05.2024
6.00-9.00 μ.μ.: Τὸ ἱερὸν Εὐχέλαιον, ἡ Ἀκολουθία τοῦ Νιπτῆρος καὶ τοῦ Μυστικοῦ Δείπνου εἰς τὸν Ἱδρυματικὸν ἱερὸν Ναὸν ἁγίου Νεκταρίου (Χαρισείου Γηροκομείου).-

ΕΠΕΤΕΙΑΚΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΗΣ ΔΙΕΘΥΝΣΗΣ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΡΕΘΥΜΝΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ 200 ΕΤΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΜΑΡΤΥΡΙΟ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΤΕΣΣΑΡΩΝ ΜΑΡΤΥΡΩΝ

Με μεγάλη συμμετοχή πραγματοποιήθηκε, το απόγευμα της Τετάρτης, 24ης Απριλίου 2024, στην αίθουσα «Παντελής Πρεβελάκης» του Ωδείου Ρεθύμνου, Επετειακή Εκδήλωση της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου, σε συνδιοργάνωση με την Ιερά Μητρόπολη Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου και με τη στήριξη της Περιφέρειας Κρήτης - Περιφερειακής Ενότητος Ρεθύμνης, στο πλαίσιο των επετειακών εορτασμών για τη συμπλήρωση 200 ετών από τη μαρτυρική τελείωση των Αγίων Τεσσάρων Νεομαρτύρων Γεωργίου, Αγγελή, Μανουήλ και Νικολάου, των εκ Μελάμπων καταγομένων και εν Ρεθύμνη μαρτυρησάντων.


Στην εκδήλωση αυτή, μαθητές και μαθήτριες του 3ου Δημοτικού Σχολείου Ρεθύμνου, με υπεύθυνη την κ. Βασιλική Δρυμούρα, και του Δημοτικού Σχολείου Μελάμπων, με υπευθύνους την κ. Βασιλική Σχοινά και τον κ. Νικόλαο Κατσουλίδη, παρουσίασαν σκηνές θεατρικών δρωμένων σχετικά με τη ζωή και το μαρτύριο των Αγίων Τεσσάρων Μαρτύρων, ενώ τον μουσικό επίλογο της εκδήλωσης είχαν οι Χορωδίες του 2ου και του 7ου Δημοτικού Σχολείου Ρεθύμνου, στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος «Χορωδία και Χορωδιακό Τραγούδι», υπό τη διεύθυνση του καθηγητή μουσικής του 2ου Δημοτικού Σχολείου Ρεθύμνου κ. Αντωνίου Μαυράκη.