ΤΟ ΑΓΙΟΝ ΦΩΣ
(ΜΙΑ ΑΙΡΕΤΙΚΗ ΑΠΟΨΗ, ΤΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΚΩΝ .ΚΑΛΟΚΥΡΗ)
Το θέμα (περί του αγίου φωτός) εξετάσθηκε λεπτομερώς βάσει των πηγών κλπ. Στο εκ 342 σελ. Βιβλίο μας "Το αρχιτεκτονικό συγκρότημα του ναού της Αναστάσεως Ιεροσολύμων και το θέμα του Αγίου Φωτός" (Universiti Studio Press, Θεσ/κη 1999).Με τα ιστορικά, θεολογικά και αρχαιολογικά επιχειρήματα και την πλούσια βιβλιογραφία αποδείχτηκε, νομίζουμε στους αφανάτιστους, νηφάλιους και απροκατάληπτους, ότι το Άγιο Φως δεν είναι υπερφυσικό, δεν είναι άκτιστο, δεν είναι θεόσταλτο "επί δικαίους και αδίκους", αλλά είναι φυσικό, φυσικότατο. Κατά του ψεύδους εκείνων που ισχυρίστηκαν το αντίθετο αντιλέγει αποστομωτικά και η πανηγυρική ευχή την οποία διαβάζει ο Πατριάρχης (ή ο εκπρόσωπός του) μέσα στον κλειστό Πανάγιο Τάφο, Από αυτόν ανάβει το φως («και τότα άψει το άγιον φως», κατά το τυπικό του 10ου αιώνος) και το μοιράζει στο πλήθος. Από την σπουδαία αυτή Ευχή, που εκφράζει το αληθές «πιστεύω» (και όχι το κρυπτόμενο) της Ορθόδοξης Εκκλησίας, συνοψίζουμε μόνο τρία σημεία:
α) Το φως, περί ού ο λόγος, λαμβάνεται (επί λέξει)από του ενδελεχώς καιομένου φωτός εις τον φωτοφόρον τάφον»,δηλ. το παίρνει ο Πατριάρχης από την Ακοίμητο κανδήλα που ανάβει συνεχώς, και -μετά την Ευχή- το μοιράζει στο εκκλησίασμα. Άρα είναι φως κτιστό, φυσικό, φυσικότατο, και δεν πρόκειται για «αισχρικερδές θαύμα» των καλογήρων, όπως έγραφε ο μεγάλος Κοραής.
β) Στη συνέχεια , βεβαιώνει ο Πατριάρχης με την Ευχή ότι, με το φως αυτό εμείς κάνουμε δική μας «φωτοφάνεια», «εικονίζοντες» έτσι το φως που έλαμψε στον Πανάγιο Τάφο όταν αναστήθηκε ο Κύριος και εις «ανάμνησή»του. («αναμιμνησκόμενοι, φωτοφάνειαν ποιούμεθα, σου την προς ημάς γενομένην θεοφάνειαν εικονίζοντες»).
γ) Και επειδή το φως δεν είναι υπερφυσικό (δεν κατέρχεται ουρανόθεν εκείνη τη στιγμή) η Ευχή συνεχίζει με την παράκληση στον Αναστάντα όπως το «αναδείξει αγιασμού δώρον» κλπ. Η λέξη «αναδείξεις»δηλώνει καθαρά ότι το φως (όχι μόνον δεν είναι ουρανόπεμπτο θαύμα) αλλά ότι το φως δεν έχει ακόμη αναδειχθή ιδιαίτερον «αγιασμού δώρον» δηλ. δεν έχει γίνει ακόμη το προσδοκώμενο νέο άγιο φως, «το καινόν φως του καινού Πάσχα» το «αντίτυπον του μεγάλου Φωτός» κατά τον Γρηγόριο τον Ναζιανζηνό. Αν όμως το φως ήταν ουρανόπεμπτο, τότε θα ήταν «αφ'εαυτού» αναδεδειγμένο άγιο, και δεν θα παρακαλούσε ο Πρωθιεράρχης όπως το αναδείξει ο Θεός άγιο. (Αξιοσημείωτο ότι και στην Θ. Λειτουργία του Μεγ. Βασιλείου ο ιερέας, με την ευχή της μετουσιώσεως δέεται όπως ο Θεός τα Τίμια Δώρα «ευλογήσαι, αγιάσαι και αναδείξαι». Δηλ. Ως μη εισέτι αναδειχθέντα...). Και το ερώτημα τώρα: Γιατί, όπως επιτάσσει το Ευαγγέλιο, ό,τι γίνεται εν τη σκοτία (του κλειστού τάφου) δεν «αποκαλύπτεται εν τω φωτί; Γιατί η περί φωτός αλήθεια δεν κηρύσσεται ``επί των δωμάτων;». Όμως, τί γίνεται, τέλος, αυτό το φυσικό φως; Αυτό, μετά την, μετά φόβου και κατανύξεως ανάγνωση της Ευχής από τον γονυπετή Ιεράρχη καθίσταται όντως «ως Άγιο»,όπως ακριβώς συμβαίνει με το νερό του αγιασμού, με το λάδι του Ευχελαίου και του Αγίου Μύρου, ή, ακόμη με το ψωμί και το κρασί που, με τη μετουσίωση, το Άγιο Πνεύμα τα «αναδεικνύει»σε Σώμα και Αίμα Χριστού.....
α) Το φως, περί ού ο λόγος, λαμβάνεται (επί λέξει)από του ενδελεχώς καιομένου φωτός εις τον φωτοφόρον τάφον»,δηλ. το παίρνει ο Πατριάρχης από την Ακοίμητο κανδήλα που ανάβει συνεχώς, και -μετά την Ευχή- το μοιράζει στο εκκλησίασμα. Άρα είναι φως κτιστό, φυσικό, φυσικότατο, και δεν πρόκειται για «αισχρικερδές θαύμα» των καλογήρων, όπως έγραφε ο μεγάλος Κοραής.
β) Στη συνέχεια , βεβαιώνει ο Πατριάρχης με την Ευχή ότι, με το φως αυτό εμείς κάνουμε δική μας «φωτοφάνεια», «εικονίζοντες» έτσι το φως που έλαμψε στον Πανάγιο Τάφο όταν αναστήθηκε ο Κύριος και εις «ανάμνησή»του. («αναμιμνησκόμενοι, φωτοφάνειαν ποιούμεθα, σου την προς ημάς γενομένην θεοφάνειαν εικονίζοντες»).
γ) Και επειδή το φως δεν είναι υπερφυσικό (δεν κατέρχεται ουρανόθεν εκείνη τη στιγμή) η Ευχή συνεχίζει με την παράκληση στον Αναστάντα όπως το «αναδείξει αγιασμού δώρον» κλπ. Η λέξη «αναδείξεις»δηλώνει καθαρά ότι το φως (όχι μόνον δεν είναι ουρανόπεμπτο θαύμα) αλλά ότι το φως δεν έχει ακόμη αναδειχθή ιδιαίτερον «αγιασμού δώρον» δηλ. δεν έχει γίνει ακόμη το προσδοκώμενο νέο άγιο φως, «το καινόν φως του καινού Πάσχα» το «αντίτυπον του μεγάλου Φωτός» κατά τον Γρηγόριο τον Ναζιανζηνό. Αν όμως το φως ήταν ουρανόπεμπτο, τότε θα ήταν «αφ'εαυτού» αναδεδειγμένο άγιο, και δεν θα παρακαλούσε ο Πρωθιεράρχης όπως το αναδείξει ο Θεός άγιο. (Αξιοσημείωτο ότι και στην Θ. Λειτουργία του Μεγ. Βασιλείου ο ιερέας, με την ευχή της μετουσιώσεως δέεται όπως ο Θεός τα Τίμια Δώρα «ευλογήσαι, αγιάσαι και αναδείξαι». Δηλ. Ως μη εισέτι αναδειχθέντα...). Και το ερώτημα τώρα: Γιατί, όπως επιτάσσει το Ευαγγέλιο, ό,τι γίνεται εν τη σκοτία (του κλειστού τάφου) δεν «αποκαλύπτεται εν τω φωτί; Γιατί η περί φωτός αλήθεια δεν κηρύσσεται ``επί των δωμάτων;». Όμως, τί γίνεται, τέλος, αυτό το φυσικό φως; Αυτό, μετά την, μετά φόβου και κατανύξεως ανάγνωση της Ευχής από τον γονυπετή Ιεράρχη καθίσταται όντως «ως Άγιο»,όπως ακριβώς συμβαίνει με το νερό του αγιασμού, με το λάδι του Ευχελαίου και του Αγίου Μύρου, ή, ακόμη με το ψωμί και το κρασί που, με τη μετουσίωση, το Άγιο Πνεύμα τα «αναδεικνύει»σε Σώμα και Αίμα Χριστού.....
....Δεν μπορούμε εδώ παρά να ευχαριστήσουμε τους δύο διαπρεπείς Αρχιερείς του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων, ήτοι τους σεβασμιωτάτους κ.κ. Κορνήλιο Πέτρας και Αρίσταρχο Κωνσταντίνης οι οποίοι ευτόλμως και ευθαρσώς , ακολουθώντας τις θέσεις του βιβλίου μας, μίλησαν και διαφώτισαν για το άγιο Φως στο τηλεοπτικό κανάλι MEGA, την Μεγάλη Τετάρτη (20-4-2001) γύρω στις 23:30 ώρα. Τέλος είναι ζήτημα παιδείας, και δεν μας αφορούν κάποιοι άλλοι που ....ιχθυοπρεπώς εσίγησαν! Δεν εσίγησε όμως ο πιστός αλλά απροκατάληπτος επιστήμων π. Γ. Μεταλληνός. Έτσι στο πρόσφατο αξιόλογο βιβλίο του «Φωτομαχικά –Αντιφωτομαχικά» γράφει για την «καθαρά επιστημονική αντιμετώπιση του θέματος» στο βιβλίο μας, ότι δηλ. δίνουμε «ορθά ιδιαίτερη έμφαση στην εν λόγω ευχή», και ότι «πουθενά σ' αυτή δεν γίνεται λόγος-ουδέ υπαινιγμός- περί άνωθεν κατερχομένου αύλου φωτός» κατά την σχετική τελετή.
Από το βιβλίο του ΤΟ ΔΕΝΤΡΟ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ....σελ.15-17.
Υάκινθος
8 σχόλια:
ΑΠΊΣΤΕΥΤΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ!
ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ
W
Δεν τα βλέπω ως αιρετικά. Μια χαρά τα λέει.
Είναι παραπλανητικό το άρθρο τούτο διότι όλοι γνωρίζουτν πως το Άγιο Φως «κατέρχεται ουρανόθεν εκείνη τη στιγμή» μετά την επίκληση του Πατριάρχου. Το Άγιο Φως είναι «είναι υπερφυσικό, άκτιστο, θεόσταλτο». Όλα τα υπόλοιπα είναι βρομερά ψεύδη από τους αντίχριστους που θέλουν να κτυπήσουν ένα από τα ζωντανά θαύματα της Ορθόδοξης Εκκλησίας που και σήμερα πραγματοποιείται προς αισχύνη των παντός είδους αιρετικών χριστιανών.
Ο περισσότερος κόσμος θαρρεί πως το ζήτημα γύρω από το Άγιο Φως περιστρέφεται γύρω από το άναμμα των 33 κεριών του Πατριάρχη που εισέρχεται στο κουβούκλιο του Πανάγιου Τάφου. Όμως το ζήτημα δεν τελειώνει εκεί αλλά ούτε ξεκινά από εκεί. Υπάρχει ένας άλλος παράγων πολύ σημαντικότερος. Αυτός είναι το φως που υπό την μορφή γαλάζιων αστραπών διαχέει τον ναό κατά την στιγμή του ανάμματος των κεριών υπό διαφορετικές κατευθύνσεις.
Για αυτό τι θα μπορούσαν να που οι πολέμιοι του Αγίου Φωτός;
Το Άγιο Φως είναι ουρανόσταλτο και το μεταφέρει άγιος άγγελος. Γιατί δεν καίει όπως τα άλλα;
Η ακοίμητη κανδήλα είναι σβηστή όπως και τα πάντα μέσα στον Πανάγιο Τάφο, κάνουν εξονυχιστικό έλεγχο στον Πατριάρχη κάθε φορά.
Όποιος εθελοτυφλεί πλανάται οικτρά.
Μία από τις πολλές αποδείξεις είναι και η κολώνα που σχίστηκε κι έβγαλε το Άγιο Φως, όταν η προσευχή του Ορθόδοξου Πατριάρχη έγινε έξω, λόγω των Αρμενίων.
Το άγιο φως φαίνεται στο βίντεο:
http://users.otenet.gr/~styliant/HolyLight/
Τάσο, τί τόθελες καί τόβαλες αυτό το κείμενο, τό σκέφθηκες καλά;
Μήπως για να γκρεμίσεις καμιά ταλαντευόμενη συνείδηση Πασχαλιάτικα;
Άντε να πάνε μερικοί να δούνε πώς βγαίνει μέ αστραπές το Άγιο Φώς , τό πώς ανάβει τα καντήλια ψηλά καί τίς σβηστές λαμπάδες στα θεωρεία, τό πώς δεν μάς καίει στήν αρχή σάν το βάζουμε στα γένια μας, καί άσε παραπέρα τίς "ευχές του Πατριάρχη" πού δεν μιλούν για ουρανόσταλτο φώς...
Εδώ μιλάει ο ίδιος ο Ουρανός καί αφήστε τώρα, ότι δεν μιλάνε οί ευχές τής φυλάδας για το θαύμα...
Αττικός
κ. Τάσο καλά έκανες και δημοσίευσες μια άλλη άποψη την οποία υποστηρίζουν τα κείμενα των ευχών και Ιεράρχες του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων. Οι ψυχές που ταλαντεύονται να στερεωθούν στην πίστη του Χριστού και όχι σε άγια Φώτα και άλλα τέτοια.
Κάθε τέτοιες ημέρες,πάντα όλο κάποιοι βρίσκουν αφορμή να παρουσιάσουν και κάτι για να αποδείξουν ότι όλα είναι πλάνη.Φρίξον ήλιε και κλαύσον γη! όπως λέγει και ο άγιος Γρηγόριος Νύσσης.Περιμένει κανείς Το Αγιον Φως για να πιστεύσει?Ακόμη και αν δεν έβγαινε,από τις μέχρι τώρα μαρτυρίες ΄των πιστών,την τελετή που χρόνια γίνεται ως Δώρον αγιασμού,τούτο θα ήταν λόγος απιστίας η θα μπορούσε να ήταν μιά αρχή οδυνών των εσχάτων λόγω ότι αμάρτησε η γη όλη?Για ποιό λόγο γίνεται αυστηρότατος έλεγχος και πριν αλλά και μετά την είσοδο του Πατριάρχη ,σφραγίζεται Ο Πανάγιος Τάφος,ενώ παρακολουθείται και από Αρμένιους αντιπροσώπους?Διότι γνωρίζουμε ,πως εάν δεν βγει το Αγιον Φως,θα αναλάβουν το προβάδισμα της τελετής άλλοι.Ας φανταστούμε πως αν γίνει η ένωση με τους αιρετικούς,τι ''ζωηρό'' ενδειαφέρον θα δείξουν να αναλάβουν και αυτοί την τελετή.Έχουμε και τους Ευραίους οι οποίοι καραδωκούν...Οι μαρτυρίες είναι πολλές και δίδονται εξ άνωθεν σε αυτούς που πιστεύουν και σε αυτούς που παν προετοιμασμένοι πιστεύω.Αυτούς δηλαδή που εξομολογούνται,που κάνουν έργα αγάπης και φιλανθρωπίας,που νηστεύουν και προσεύχονται και δεν θεωρούν άξιο τον εαυτόν τους για τέτοιες Δωρεές,αλλά ταξίδεψαν μέχρις εκεί, για την αγάπη Του Χριστού,για την ευλογία σε αυτά τα άγια μέρη και για να ζήσουν και αυτοί τη σταύρωση και την Ανάσταση Του Κυρίου μας.
Το ερώτημα που τίθεται είναι πιστεύουμε η δεν πιστεύουμε?Ναι, η ναι μεν αλλά?ΤοΆγιον Φως είναι όπλο υπέρ της Ορθοδοξίας για να νικηθεί κάθε πλάνη των ετερόδοξων και ετερόθρησκων.Για εμάς τους χριστιανούς είναι θείο δώρο,με το οποίο αγιάζεται ο άνθρωπος και δίδει συγκίνηση και κατάνυξη και δάκρυα και αρπαγή του νοός προς τα άνω και ενδυνάμωμα της πίστης και ελπίδα και είχα διαβάσει σε κάποιους προχωρημένους στην πνευματική ζωή δίδει και χαρίσματα , απαλλαγή και από πάθη σε κάποιους που το ζητούν και σε άλλους και πολλά άλλα χαρίσματα διοράσεως και σοφίας και θείας γνώσεως και θείου ζήλου.Δεν είναι λοιπόν μέγιστος πλούτος το να είναι κανείς χριστιανός Ορθόδοξος και να ζει το μήνυμα?
Ας μας αξιώσει μιάς τέτοιας Θείας Δωρεάς Ο Κύριος,όπως Εκείνος νομίζει.
ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ,
ΜΕ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΕΛΠΙΔΑ ΚΑΙ ΑΓΑΠΗ
πην
Δημοσίευση σχολίου