Υπέρ Χριστού, το Μαρτύριον των Αγίων Νηπίων ελογίσθη
Του Β. Χαραλάμπους, θεολόγου
_________________________
Σε άρθρο του Θανάση Ν. Παπαθανασίου, το οποίο δημοσιεύτηκε στο ιστολόγιο anastasiok.blogspot στις 26 Δεκεμβρίου 2023 και το οποίο τιτλοφορείτο, ‘’«Αχ!»…, Χριστούγεννα λειψά!’’, ανεφέροντο μεταξύ άλλων τα εξής : ‘’ Κι ερχόμαστε στο τρίτο βήμα, την παράδοξη γιορτή της 29ης Δεκεμβρίου. Εδώ ακούγεται ένα άλλο «Αχ!», το «Αχ!» του θρήνου. Κι αυτό σκάει μύτη μέσα στην ατμόσφαιρα της χαράς, σφιχτά δεμένο με την γέννα του Χριστού. Τη μέρα αυτή τιμώνται τα βρέφη τα οποία, σύμφωνα με το ευαγγέλιο του Ματθαίου, σφάχτηκαν από τον βασιλιά Ηρώδη στην μανία του να εξοντώσει τον επίφοβο Ιησού’’.
‘’Παράδοξη γιορτή’’, καλεί ο αρθρογράφος Θανάσης Ν. Παπαθανασίου την Εορτή των Αγίων Νηπίων’’. Δεν θα συμφωνήσουμε με τον κ. Θανάση Ν. Παπαθανασίου. Καμιά παραδοξότητα δεν χαρακτηρίζει την Εορτή αυτή.
Εις την Ακολουθίαν ‘’επί τη μνήμη των Αγίων Νηπίων, των υπό Ηρώδου αναιρεθέντων, ων ο αριθμός χιλιάδες ιδ΄’’, ψάλλουμε και το εξής : ‘’Χορός θεόλεκτος βρεφών, εν σαρκί γεννηθέντι, προσηνέχθη τω Κτίστη, ως θυσία μυστική, τυθείσα δια σφαγής μαρτυρίου, και θείας αθλήσεως’’. ‘’Χορός θεόλεκτος βρεφών’’ τονίζει, με το θεόλεκτος να ερμηνεύεται ως ο διαλεγμένος από τον Θεό.
‘’Κι αυτό σκάει μύτη μέσα στην ατμόσφαιρα της χαράς’’, τονίζει εμφαντικά ο αρθρογράφος, συνοδεύοντας ‘’το «Αχ!» του θρήνου’’, το οποίο επίσης με έμφαση αναφέρει. Αυτός είναι ένας συναισθηματισμός ξένος προς το ήθος της Εκκλησίας μας. Τι θα πει ‘’Αχ’’, για ένα μαρτύριο υπέρ Χριστού; Εορτή Μάρτυρος Πανήγυρις εστί.
Ως κανονικό μαρτύριο υπέρ Χριστού, το αντιμετωπίζει η Εκκλησία μας, αυτό των Αγίων Νηπίων. Είναι ένα μαρτύριο υπέρ Χριστού και ως εκ τούτου ένα τέτοιο επιφώνημα δεν έχει θέση.
Και συνεχίζει ο Θανάσης Ν. Παπαθανασίου, ο οποίος είναι Αν. Καθηγητής της Ανωτάτης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Αθήνας και Διευθυντής του περιοδικού «Σύναξη», ως ακολούθως : ‘’Από πολύ νωρίς η Εκκλησία δέχτηκε τα βρέφη αυτά ως μάρτυρες, ως άγιους και άγιές της. Δείτε λοιπόν πού φτάνει το τρίτο βήμα, η τρίτη έγνοια του εορτολογίου. Αν ο Στέφανος εκπροσωπεί αυτούς που προσωπικά επέλεξαν αυτό τον δόμο, το εορτολόγιο τώρα αγκαλιάζει τους «άμαχους»: τους αθώους κείνους που τους χτυπάει ο απόλυτος παραλογισμός, η εξουσία που λυσσομανά να ηγεμονεύει. Τα βρέφη δεν έχουν καν επιλέξει ιδεολογικό προσανατολισμό. Εκπροσωπούν τον απόλυτα αθώο και τον απόλυτα αδύναμο. Τα βρέφη της Ραμά αναγνωρίζονται ως άγια, παρόλο που δεν δήλωσαν χριστιανοί και παρόλο που δεν πρόλαβαν καν να αποφασίσουν. Κι όμως αναγνωρίζονται ως άγια, υπό την έννοια ότι είναι τα απόλυτα θύματα. Συνοψίζουν την ιερότητα του αδικημένου. Η γιορτή αυτή εν τέλει ανοίγει μια γενναία προοπτική για την αποδοχή κάθε θύματος της απανθρωπιάς, πέρα από οιονδήποτε θρησκευτικό, εθνικό, ιδεολογικό προσδιορισμό. Αυτό δεν είναι παράκαμψη της πίστης. Είναι ακριβώς αυτό που ζητά η πίστη’’.
Θυσία υπέρ Χριστού λογίσθηκε το μαρτύριό τους. ‘’Σκιρτάτω τα Νήπια, υπέρ Χριστού σφαττόμενα, Ιουδαία οδυρέσθω’’, ψάλλει η Εκκλησία μας. Δεν είναι απλά και γενικά, ένας άδικος θάνατος, όπως τονίζει ο αρθρογράφος, υπό την ‘’έννοια ότι είναι τα απόλυτα θύματα’’ και τα οποία ‘’συνοψίζουν την ιερότητα του αδικημένου’’. Θυσία υπέρ Χριστού λογίσθηκε το μαρτύριό τους. Από αυτό ερείδεται η αγιοκατάταξή τους.
Αυτό το οποίο τονίζει ο αρθρογράφος ότι, ‘’η γιορτή αυτή εν τέλει ανοίγει μια γενναία προοπτική για την αποδοχή κάθε θύματος της απανθρωπιάς, πέρα από οιονδήποτε θρησκευτικό, εθνικό, ιδεολογικό προσδιορισμό’’, είναι ωσάν να μη πρόκειται για θυσία υπέρ Χριστού.
Με τέτοιες θέσεις, επιχαίρουν οι υπέρμαχοι του Οικουμενισμού. Αν δεν ήταν θυσία υπέρ Χριστού που ελογίζετο ο μαρτυρικός θάνατος των Αγίων Νηπίων, δεν θα είχαμε τη μεγάλη αυτή Εορτή.
Με αυτό το σκεπτικό του αρθρογράφου, θα μπορούσε να καθιερωθούν και ‘’γιορτές’’ για τα τόσα παιδιά που αδίκως έχουν σφαγιασθεί.
Τα παιδιά των Εβραίων είναι που σφαγιάστηκαν. Την εποχή εκείνη πριν να αρχίσει ο Χριστός το κήρυγμά του, αυτή την πίστη είχε ο λαός του Θεού.
Η Εορτή έχει θεσπιστεί από την Εκκλησία, καθότι τα Νήπια, υπέρ Χριστού
εσφαγιάστηκαν. Δεν είναι η γιορτή των αδίκως σφαγιασθέντων παιδιών ανά
τον κόσμο, ‘’πέρα από οιονδήποτε θρησκευτικό, εθνικό, ιδεολογικό
προσδιορισμό’’, αλλά των υπέρ Χριστού μαρτυρησάντων. Αυτό που αναφέρει ο αρθρογράφος
είναι παράκαμψη της πίστης.
Υπέρ Χριστού έχουν θυσιαστεί, γι’ αυτό ψάλλει η Εκκλησία μας, ‘’Εκ στελεχών νεοφύτων η του Χριστού, Εκκλησία σήμερον, ώσπερ άνθη ευθαλή, δρεψαμένη αίματα τερπνώς, εφηδύνεται αυτοίς και ωραΐζεται’’.
Δεν εορτάζουμε αβάπτιστα Άγια Νήπια σήμερα. Η Εκκλησία μας
αναγνωρίζει και το δι’ αίματος βάπτισμα υπέρ Χριστού. Θεωρούμε
μήπως τον Άγιο Αχμέτ, ή τον Άγιο Τούνομ (ο οποίος είδε το Άγιο Φως), καθώς και
πλήθος άλλων μαρτύρων, οι οποίοι έλαβαν το δι’ αίματος βάπτισμα υπέρ Χριστού,
ως αβάπτιστους όταν τους εορτάζουμε ; Δεν είναι αυτά που γνωρίζει η
Εκκλησία μας.
Όπως αναφέρει ο Άγιος Φώτιος, ‘’τοσούτων αυτοίς εκείθεν αιωνίων τε και
αδιηγήτων αναβλαστησάντων αγαθών’’*, από τον ‘’εκθεσμόν τε και άωρον των
βρεφών’’ υπέρ Χριστού θάνατόν τον. Έτσι λοιπόν η Εκκλησία μας
εθέσπισε την Εορτή Αγίων Νηπίων, των υπό Ηρώδου αναιρεθέντων, των ‘’Μαρτύρων εν
αίματι’’, όπως ψάλλει η Εκκλησία μας.
*Αγίου Φωτίου Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως, ‘’Τα Αμφιλόχια Α΄ - Ερωταποκρίσεις (Α΄-ΞΓ΄).
7 σχόλια:
Καλό το ιστολογιο anastasiok με ενδιαφέροντα θέματα. Σας γνώρισα από την δημοσίευση του άρθρου στις Ακτίνας που διαβάζω. Είστε μια άλλη φωνή με θεολογικά άρθρα. Βγήκε και ένα καλό. Θα σας διαβάζω.
Μάριος Χριστοδουλάκης
Κληρικός της ενορίας μου, μου είχε πει να διαβάζω τις ακτίνες για πνευματικό ανεφοδιασμό. Ως εκπαιδευτικός τώρα έχω χρόνο και είδα για το άρθρο του κ. Παπαθανασίου το οποίο είπα να διαβάσω. Ψάχνοντας γοητεύτηκα από την ποικιλία και τους πολλούς καταξιωμένους και γνωστούς αρθρογράφους. Σας συγχαίρω για την προσφορά σας. Όλες οι απόψεις θα πρέπει να διαβάζονται και ο καθένας να αποκομίζει ότι τον ωφελεί.
Ευτυχώς που έχουμε μερικούς σαν τον κ Χαραλάμπους να μας επιστρέφουν στον ίσιο (στεγνό) τους δρόμο!
Ευτυχώς που δεν θα μας κρίνουν!!!!
Απορώ βέβαιa, τώρα στα 50φεύγα μου, πώς τον αντέχουν αυτόν τον τρόπο σκέψης και πώς ταχτοποιούν μέσα τους τις δικές τους αδυναμίες, ελαττώματα, πάθη!
Αλλά αυτή είναι μια άλλη κουβέντα! Μετά την Πρωτοχρονιά!
Με την ευχή των αδίκως σφαγιασθέντων νηπίων, καλή χρονιά σε όλους
w
Σας γνώρισα από τον Ορθόδοξο Τύπο και αφού είδα να γράφουν και άλλοι για την γνωριμία σας συγχαίρω. Έριξα μια ματιά και βλέπω ότι έχει ενδιαφέροντα θέματα ο χώρος σας. Καλή χρονιά.
Καλησπέρα σας σας γνώρισα και εγώ από τις Ακτίνες όπου έμπαινα και διάβαζα. Συνεχώς ήταν μια άρνηση όχι στο ένα, όχι στο άλλο, όχι στην εκκλησιαστική διοίκηση, όχι στις αποφάσεις της διοικήσεως, όχι στους διαλόγους, στα εμβόλια όχι σε οτιδήποτε, ξεπέρασε στα όχι και αυτό τον Μεταξά, διότι ο Μεταξάς μια φορά είπε όχι. Οι Ακτίνες και όσοι γράφουν σε αυτή είναι μονίμως στο όχι. Βλέποντας το δικό σας ιστολόγιο διαπίστωσα ότι υπάρχει ένας δημοκρατικός καταμερισμός σκέψεων και απόψεων, είδα μεγάλες προσωπικότητες να γράφουν σε αυτό, καθώς και σπουδαία πνευματικά αποσπάσματα από Πατέρες, αλλά και από σοφούς του κόσμου τούτου. Από δω και πέρα θα είμαι και εγώ ένας από αυτός που θα σας διαβάζει, γιατί δεν θέλω μόνο την άρνηση, θέλω και κάτι το θετικό. Το χθες όταν παραμένει χωρίς να προχωράει στο σήμερα δημιουργεί μια αναντιστοιχία με την πραγματικότητα. Αποκτήσατε έναν νέο αναγνώστη ελπίζω να συνεχίσετε ναι είσαστε αυτό το οποίο μέχρι σήμερα είδα ότι κάνετε, με το να δημοσιεύονται όλες οι απόψεις. Έγραψα αυτές τις σκέψεις διότι προσπάθησα στις Ακτίνες να γράψω, αλλά αυτοί οι οποίοι είναι ενάντια στις νέες ταυτότητες, αυτοί οι οποίοι είναι εναντίον στις ελευθερίες που δημιουργεί το σημερινό σύστημα, είναι αυτοί που μου ζήτησαν να δηλώσω ποιος είμαι, προκειμένου να μου δημοσιεύσουν τα σχόλια μου. Μόνον από αυτό κατάλαβα ό τι πλέον στα όχι είναι η ψευτιά, στα όχι είναι οι οπαδοί του φακελώματος, στα όχι είναι οι υποκριτές που δεν επιτρέπουν να ακουστεί μια φωνή διαφορετική από τη δική τους. Χάρηκα πάρα πολύ που μπόρεσα να τα γράψω αυτά χωρίς να κάνω δήλωση ταυτότητας ηλεκτρονική,ς σαν αυτή που απαιτούσαν οι Ακτίνες του φακελώματος
«Κι όσον αφορά το μεταφυσικό περιεχόμενο της γιορτής, βεβαίως υπάρχει δια-φωνία μεταξύ πιστών και μη πιστών.
Τι πιο φυσικό; Εδώ όμως μιλώ για μια συμ-φωνία: Για το γιορτινό αντάμωμα όλων με επίκεντρο την χαρά.».
(Ἀπό τό ἄρθρο τοῦ κ. Παπαθανασίου)
Συγχαρητήρια ὀφείλουμε στόν ἀξιότιμο καθηγητή κ. Χαραλάμπους Β., γιά τόν ἐντοπισμό καί τήν ἀνάδειξη τῶν ἐσφαλμένων θεολογικῶν τοποθετήσεων τοῦ κ. Παπαθανασίου ἐπί ἑνός τόσο σοβαροῦ θέματος ὅπως εἶναι οἱ ἑορτές τῆς Ὀρθοδοξίας καί δή τῶν Χριστουγέννων.
Ἡ μέ θρησκευτικό στοχασμό περιπλάνηση καί ἀναδἰφηση τοῦ κ. Παπαθανασίου ἐπί τῶν ἑορτῶν δέν ξέφυγε ἀπό τήν παρερμηνεία τους μέ ἀποτέλεσμα νά ὀδηγηθεῖ σέ ἀτραπούς πού παραπέμπουν, ὅσο καί νά θέλει νά τό ἀποφύγει, στήν «μεταμοντἐρνα ἀποδόμηση» τῆς πίστης, οὐσιαστικά δέ στήν παράκαμψή της ὅπως ἐπισημαίνει ὁ κ. Χαραλάμπους.
Ἐπί πλέον στήν προσπάθειά του αὐτή ἐντοπίζεται καί μιά παρανόηση ὅσον ἀφορᾶ τἠν ἀξία τους ἡ ὁποία ὁρίζεται καί ταυτίζεται σάν «κοινή γιορτή» γιά πιστούς καί μή πιστούς (ἀπίστους), μέ τό ἐπιχείρημα ὅτι ἡ κοινωνία πλέον «έχει την δυνατότητα ενός ραντεβού όλων με όλους».
Καί ἀναρωτιέμαι τί εἴδους γιορτή ἄραγε θά γιορτάσουν μαζί ἕνας πιστός καί ἕνας μή πιστός (ἄπιστος) καί ποιά χαρά θά ζήσουν.
Καί τό σημεῖο συνάντησης ποῦ καί ποιό θά εἶναι.
Στήν πρωϊνή «ἐκ νυκτὸς ὀρθρίζοντες» Χριστουγεννιάτικη Θεία Λειτουργία ἤ στό βραδυνό ξενὀφερτο ρεβεγιόν (ξεφάντωμα-φαγοπότι) τήν παραμονή τῆς ἑορτῆς (ὅπου σημειωτέον δέν καταλύεται οὔτε λάδι) καί πού διαρκεῖ μέχρι τίς πρωϊνές ὥρες τῶν Χριστουγέννων;
Μόνο ἐκείνη τήν ὥρα εἶναι πιθανόν νά συναντηθοῦν πιστοί καί μή πιστοί (ἄπιστοι), δηλαδή τήν ὥρα πού οἱ μέν ξυπνοῦν γιά νά πᾶνε στήν ἐκκλησιά τό Χριστό νά προσκυνήσουν καί οἱ δέ πού ἐπιστρέφουν ἀπό τό βραδυνό γλεντοκόπι (ρεβεγιόν) καί πᾶνε γιά ὕπνο.
Ὅσο καί καλή διάθεση νά ἔχουμε γιά κοινή συνάντηση μεταξύ πιστοῦ καί μή πιστοῦ (ἀπίστου), «χάσμα μέγα ἐστήρικται», αὐτή ἡ τῆς κοινῆς Πίστεως ἀποδοχή καί ὁμολογία.
Ἄς ἀκούσουμε τόν Ἀπόστολο Παῦλο τί περί τούτου μᾶς νουθετεῖ:
«Μὴ γίνεσθε ἑτεροζυγοῦντες ἀπίστοις· τίς γὰρ μετοχὴ δικαιοσύνῃ καὶ ἀνομίᾳ; τίς δὲ κοινωνία φωτὶ πρὸς σκότος; τίς δὲ συμφώνησις Χριστῷ πρὸς Βελίαλ; ἢ τίς μερὶς πιστῷ μετὰ ἀπίστου;» (Β Κορ. στ΄14-15).
Γιά μιά φορά ἀκόμη συγχαίρουμε καί εὐχαριστοῦμε τόν κ. Χαραλάμπους γιά τίς λίαν εὔστοχες καί ἐποικοδομητικές παρεμβάσεις του.
Μέ ἐκτίμηση,
Θεόδωρος Σ.
Με την ευχή των υπέρ Χριστού μαρτυρησάντων δεκατεσσάρων χιλιάδων (14.000 ) νηπίων να αξιωθούμε κι εμείς ένα μικρό μαρτύριο για το Χριστό αποκόπτοντας ένα από τα τόσα πάθη μας...
Ο δρόμος για τη σωτηρία (παράδεισο) είναι στενός και με θλίψεις, στερήσεις...
Ο δρόμος για την απώλεια (κόλαση) φαρδύς και με ανέσεις, απολαύσεις...
Αυτά μας δίδαξε ο Χριστός...
Κι ας μη στρουθοκαμηλίζουμε...
Κι ας ευχηθούμε καλόν αγώνα και τούτη τη χρονιά...
Κι αντί για Καλή Χρονιά ας λέμε κάτι πιο ουσιαστικό που τα περιέχει όλα...
Χριστού Χρονιά αδελφοί...
Χριστού Χρονιά φίλοι...
Χριστού Χρονιά Κόσμε...
Αν.
Δημοσίευση σχολίου