Παρασκευή 24 Μαΐου 2024

Πάνω σ’ έναν στίχο παραπονιάρικο - Αλεξανδρεύς


Πάνω σ’ έναν στίχο παραπονιάρικο

(στον φιλόφρονα λόγο κ. Κοτταδάκη αντιδωρεά)

Μεγάλος ποιητής ο Λέων, ο Δεσπότης. Εκείνος που η ιστορία -κατ’ άλλους δικαίως κατ’ άλλους ειρωνικώς- καταχώρησε στις δέλτους της ως «σοφόν».  Λέων ο Στ’ ο Σοφός. Στα τέλη του 9ου αι θα βασιλέψει στο θρόνο της Πόλης, αυτοκράτωρ του γένους των Ρωμιών. Μαθητής του Μεγάλου Φωτίου θα βρεθεί στο θρόνο του πατέρα του, Βασιλείου Α’,  ίσως δολοφονώντας τον. Γιατί τέτοιο μίσος για τον γεννήτορα; Η ιστορία λέει πως εκείνος του επέβαλε άλλη γυναίκα από κείνη που αγάπησε. Να το φυτίλι για τα δράματα! Δε σβήνει ο πόθος μ’ αποφάσεις της εξουσίας. Έφτασε ωστόσο να οπλίσει πατροκτόνο χέρι; Ποιος το ξέρει στ’ αλήθεια; Ο ετοιμοθάνατος πάντως Βασίλειος στη νεκρική του κλίνη θα επιμείνει πως το ατύχημα στο κυνήγι δεν ήταν ατύχημα.

Κι από εκεί και μετά το πάθος ξεδιπλώνεται ασίγαστο. Πάθος για συνέχεια, για διάδοχο. Τέσσερις γυναίκες θα ξαπλώσουν στη βασιλική του κλίνη: μετά την «υποχρεωτική» Θεοφανώ, η πέτρα του σκανδάλου Ζωή και τρίτη η Ευδοκία. Κι αφού κάθε μια τον άφηνε χωρίς γιο-διάδοχο αποφάσισε να προχωρήσει στο μέγα σκάνδαλο. Τέταρτο γάμο. Με μιαν άλλη Ζωή, την ερωμένη του. Ο πατριάρχης θα αντιταχθεί, αυτός θα ψάξει σύμμαχο στη Δύση, θα τον βρει στο πρόσωπο του επισκόπου Ρώμης και θα πετάξει από το θρόνο του τον ενοχλητικό Πατριάρχη. Δε φαίνεται άλλωστε να ’χει μεγάλη ιδέα για τους πατριάρχες· λίγα χρόνια νωρίτερα ο πατέρας του είχε αναβιβάσει στον πατριαρχικό θρόνο της Πόλης τον μικρότερο αδερφό του Λέοντα, Στέφανο. Δεν ήταν λοιπόν και τόσο δύσκολη η απομυθοποίηση.

Τούτη η τελευταία Ζωή, η Καρβωνοψίνα (η μαυρομάτα), θα του χαρίσει αυτό που τόσο λαχταρούσε: τον διάδοχο. Κωνσταντίνος ο Ζ’ με το παρανόμι Πορφυρογέννητος. 

Κερδισμένος ή χαμένος της ιστορίας ο Λέων; Δεν ξέρω. Σοφός από τη μια, μοιχός από την άλλη. Σε κάθε περίπτωση θα μείνει ξεχωριστός ανάμεσα στους βυζαντινούς αυτοκράτορες.

Μα δεν είναι κανένας από τους παραπάνω λόγους που μ’ έκαναν να ψάξω το βίο του, να φρεσκάρω τις γνώσεις και τη μνήμη. Την Κυριακή το πρωί στην εκκλησιά, στον όρθρο, λίγο πριν τη δοξολογία ο Λέων έχει την τιμητική του. Κυριακή την Κυριακή, αν δεν πέσει μεγάλη γιορτή να αλλάξει τη σειρά, ψάλλονται έντεκα διαφορετικά τροπάρια, έντεκα Δοξαστικά, τα Εωθινά Δοξαστικά του όρθρου, ισάριθμα και με αντίστοιχο περιεχόμενο με τα έντεκα Εωθινά Ευαγγέλια, τις έντεκα δηλαδή περικοπές που βρίσκονται στους Ευαγγελιστές και αναφέρονται στις εμφανίσεις του αναστημένου Χριστού για σαράντα ημέρες μέχρι την Ανάληψή Του.

Τούτα τα έντεκα Εωθινά είναι έργα του Λέοντα. Καμωμένα με τέχνη και λεπτότητα αναδιηγούνται την ευαγγελική περικοπή εστιάζοντας είτε στο ίδιο σημείο με την περικοπή είτε σε επιμέρους γεγονότα της. Κι ο Λέων είναι μεγάλος ποιητής. Τα γεγονότα γίνονται στο μυαλό του, στη γλώσσα του ευκαιρία να ξεδιπλώσει το τάλαντο που ο Θεός του ’δωσε και να χρωματίσει το σωστικό γεγονός με τη δική του ανθρώπινη πινελιά. Να, όπως προχτές στο Ι’  Εωθινό που διηγείται την επανεμφάνιση του Χριστού στους μαθητές που ψαρεύουν στη λίμνη της Τιβεριάδας και επαναλαμβάνει το «σημείον» της θαυμαστής αλιείας ως κλειδί για την αναγνώρισή Του.

Βαθιά ανθρώπινος ο ποιητής θα ξεκινήσει όχι με το γεγονός μα με την διάθεση των Μαθητών. Μοιάζει να κάθεται δίπλα τους στο πλοίο της αλιείας. Να μοιράζεται το βάρος του να ξεκινήσουν πάλι κάτι που νόμιζαν πως είχαν για πάντα αφήσει πίσω τους. Κουρασμένοι από την ένταση των αντίθετων συναισθημάτων που προκάλεσαν στις ψυχές τους: Θάνατος και Ανάσταση. Αποτελειωμένοι από το άδοξο του ψαρέματος. Χωρίς ψάρια, χωρίς δύναμη, χωρίς ελπίδα. Όταν η δουλειά, όταν η ρουτίνα γίνεται το καταφύγιο απέναντι στη ματαίωση. Τούτη η πρώτη πρόταση είναι η περιγραφή της παραίτησης. Είναι το ανθρώπινο παράπονο όταν όλα μοιάζουν να πηγαίνουν στραβά. Είναι η απουσία του Θεού μετά την γεύση της Χάριτός του; Ή μήπως είναι ο Λέων που τέσσερις φορές προσπάθησε βάζοντας τα -Αυτοκράτωρ εκείνος- με κάτι ανώτερο αυτού· το έθος, το ήθος, τον νόμο τον ανθρώπινο, τον νόμο το θεϊκό. Τούτος ο τραγικός ήρως ξεπηδά στο τέλος της πρότασης. «καὶ πάλιν πλοῖα καὶ δίκτυα, καὶ ἄγρα οὐδαμοῦ».

Στο τροπάρι θα ’ρθει βέβαια το θεϊκό Τέλος. Η νίκη του θαύματος στο περιστατικό του Ευαγγελίου. Ενός θαύματος που -ίσως- ο Λέων, κλεισμένος στο παλάτι του, με τη μνήμη του νεκρού πατέρα του να τον στοιχειώνει, με τις τρεις απέλπιδες προσπάθειες που ξεκίνησαν στους θριαμβικούς γάμους και κατέληξαν σε κηδείες συζύγων και παιδιών να του πυροδοτούν το κλάμα να αναρωτιέται αν θα γίνει και γι’ αυτόν: Και άγρα ουδαμού…

Αλεξανδρεύς

 

«Μετὰ τὴν εἰς Ἄδου κάθοδον, καὶ τὴν ἐκ νεκρῶν Ἀνάστασιν, ἀθυμοῦντες ὦς εἰκός, ἐπὶ τῶ χωρισμῶ σου Χριστὲ οἱ Μαθηταί, πρὸς ἐργασίαν ἐτράπησαν, καὶ πάλιν πλοῖα καὶ δίκτυα, καὶ ἄγρα οὐδαμοῦ. Ἀλλὰ σὺ Σῶτερ ἐμφανισθείς, ὦς δεσπότης πάντων, δεξιοῖς τὰ δίκτυα κελεύεις βαλεῖν, καὶ ἣν ὁ λόγος ἔργον εὐθύς, καὶ πλῆθος τῶν ἰχθύων πολύ, καὶ δεῖπνον ξένον ἕτοιμον ἐν γῆ, οὗ μετασχόντων τότε σου τῶν Μαθητῶν, καὶ ἡμᾶς νὺν νοητῶς καταξίωσον, ἐντρυφῆσαι φιλάνθρωπε Κύριε.»

10 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

θυμάμαι στην σχολή σε μάθημα αγιογραφίας όπου ο καθηγητής υποστήριζε πως η «ηθική» κατάσταση του αγιογράφου, δεν επηρεάζει το αποτέλεσμα της ορθόδοξης αγιογραφίας και το εάν αυτή θα κοσμούσε έναν ναό ή όχι: Άλλοι παράγοντες ήταν σημαντικότεροι.
Μου είχε κάνει τότε εντύπωση
Τώρα ξανά βλέπουμε πως η εκκλησία χρησιμοποιεί αιώνες στην υμνολογία στίχους ανθρώπου όχι άμεμπτου ως προς την προσωπική (ή μάλλον δημόσια;) ζωή.

Ανώνυμος είπε...

- Θυμάμαι μια κατηχήτριά μου τη μακρινή δεκαετία του 80 να με επιπλήττει, όταν έμαθε ότι ακούω Μάνο Χατζηδάκι.
Το μέγιστο επιχείρημά της ήταν ο σεξουαλικός του προσανατολισμός.
Προφανώς δεν ήξερε τίποτα περί Λέοντος...

- Ένας καθηγητής Ιστορίας Τέχνης στη σχολή μας έλεγε ότι ο πρώτος νόμος του Κωνσταντίνου Πορφυρογέννητου
όατν ανήλθε στην εξουσία ήταν η κατάργηση του 4ου γάμου, του γάμου από τον οποίο προήλθε.
Μου έκανε μεγάλη εντύπωση όταν το πρωτοάκουσα.

- Ας μην ξεχνάμε ότι η πρώτη σύζυγός του είναι η ΑΓΙΑ Θεοφανώ. Τι τράβηξε στη ζωή της! Απιστίες του συζύγου αυτοκράτορα, Θάνατο του μονάκριβου παιδιού της, εξορία ...

- Η ανάρτηση είναι εξαιρετική από κάθε άποψη
Και για έναν λόγο ακόμα: ότι προσφέρεται μια θαυμάσια ευκαιρία για γόνιμο διάλογο, μακριά από τσιτάτα και βεβαιότητες.

Κρ.Π.

Ανώνυμος είπε...

Οι αλήθειες πρέπει να διατυπώνονται. Η ζωή κάθε ταλαντούχου ανθρώπου δεν έχει σχέση με το τάλαντο του.

Αθανάσιος Κοταδάκης είπε...

Ευχαριστίες θερμές. Βλέπετε ότι ο Θεός σκέπτεται και ενεργεί εντελώς αλλιώς. "Ουκ εισίν αι βουλαί ώσπερ αι βουλαί υμών, ουδέ αι οδοί υμών, ώσπερ αι οδοί μου"-Ησαϊας Και. "Ου-όπου-επλεόνασεν η αμαρτία-που μόνο ο Θεός ξέρει τι τι και πως αυτής-υπέρ επερίσσευσεν η χάρις-η δωρεά του, το χάρισμά του, τα χαρίσματά το"-Παύλος. Και βλέπουμε έναν Λέοντα 6ο το Σοφό να εμπνέεται και να γράφει αποδίδοντας ποιητικά αντίστοιχα Ευαγγελικά κείμενα τα ένδεκα θαυμάσια Εωθινά Δοξαστικά, και όχι μόνο. Καλό λοιπόν είναι να βλέπουμε τους άλλους πιο προσεκτικά, ήτοι πιο συγκρατημένα και συνετά, γιατί δεν ξέρουμε το τι και πώς απέναντί τους ο Θεός. Που παίρνει ένα διώκτη του μανικό, και τον κάνει Απόστολο της Αλήθειας του ανυπέρβλητο και μοναδικό. Και πάλι ευχαριστώ άγνωστε γνωστέ καλέ μου φίλε γδμ, Αλεξανδρέα πιο πολύ. Αθαν.Κοτταδάκης

Στέλιος Θ. Μαφρέδας είπε...

Πολύ ωραίο άρθρο. Και συμφωνώ απόλυτα με τον Κρ.Π. ότι προσφέρεται για γόνιμο διάλογο να χωρίς τσιτάτα και βεβαιότητες, όπως συνήθως συμβαίνει και σε τούτο το φιλόξενο ιστολόγιο.
Για την ποίηση του Λέοντος Σοφού, να ειπώ ότι, το ίδιο Εωθινό Δοξαστικό, το Ι, που χρησιμοποιεί στο κείμενο ο εξαίρετος κ. Κοτταδάκης, χρησιμοποιεί και σ΄ένα θαυμάσιο παλαιό κείμενό του, δημοσιευμένο στο περιοδικό "Σημειώσεις" (τεύχος 2, σελ. 141-158, έτους 1973) ο σπουδαίος ποιητής και δοκιμιογράφος, Βύρων Λεοντάρης. Συμπληρώνω ότι το τεύχος αυτό των Σημειώσεων, διαπραγματεύεται το θέμα "Ποίηση και Πίστη", στη βάση του προβληματισμού, που είχε θέσει ο Ζήσιμος Λορεντζάτος, για το Χαμένο κέντρο της Τέχνης.
Στέλιος Θ. Μαφρέδας

Ανώνυμος είπε...

Παντελώς άγνωστα μου ήταν αυτά. Θέλω να ευχαριστήσω τον συντάκτη διότι μου έδωσε πληροφορίες τις οποίες δεν γνώριζε και δεν θα μάθαινα.

ORTHODOXIA ORTHO είπε...

Χριστός Ανέστη!
Τώρα μελέτησα το άρθρο σας.

Από όσα ξέρω ο Παπας@Ρώμης,(!)επέτρεψε την τέλεση τέταρτου γάμου,στον οποίον κατέφυγε ο Λέων τότε....
Γινόντουσαν αυτά πάντοτε...
Όμως για τους ορθόδοξους,μετά τον πρώτο γάμο ,δεύτερος,τρίτος,τέταρτος θεωρείται για εμάς λέω πάλι πολυγαμία.


Όπως και να είναι δεν είναι ,σοφό οι γάμοι μετά τον πρώτο, διότι δημιουργούνται αλλα προβλήματα ακόμα κ αν ζουν ειρηνικά οι δυο ,πλην με τα παιδιά του ενός σε αντιπαλότητα με του άλλου αλλά κατόπιν κ μεταξύ τους,όπως έχω μελετήσει από διάφορες ιστορίες που είδα.




Ανώνυμος είπε...

Αντιγραφή από την Βικιπαίδεια:

Ο Λέων παρά τους πολλούς γάμους του, δεν κατόρθωσε να αποκτήσει διάδοχο κάτι που θεωρήθηκε μεγάλο σκάνδαλο.[15]

Πρώτη σύζυγος του ήταν η Θεοφανώ Μαρτινιακή την οποία ανάγκασε ο πατέρας του να παντρευτεί με το ζόρι για πολιτικούς λόγους ενώ ο ίδιος τη μισούσε. Με τη Θεοφανώ απέκτησε μια κόρη την Ευδοκία. Η Θεοφανώ μετά τον θάνατο της κόρης τους αποσύρθηκε σε μοναστήρι (892) και πέθανε τον επόμενο χρόνο. Ο Λέων προχώρησε στη συνέχεια σε δεύτερο γάμο με την αγαπημένη του Ζωή Ζαούτζαινα κόρη του συμβούλου του Στυλιανού Ζαούτση αλλά πέθανε και αυτή χωρίς να αποκτήσουν τον διάδοχο (899).[16] Ο Λέων προχώρησε σε τρίτο γάμο με την Ευδοκία Βαϊανή η οποία πέθανε πάνω στη γέννα (901) ενώ ο νεογέννητος γιος τους έζησε μόνο λίγες μέρες.[17] Ο τέταρτος γάμος εθεωρείτο αμάρτημα για τη χριστιανική θρησκεία σε βαθμό εγκλήματος, γι'αυτό ο πατριάρχης Νικόλαος ο Μυστικός αρνήθηκε να αναγνωρίσει τον γάμο.[18]
Ο Λέων αποφάσισε να προχωρήσει σε τέταρτο γάμο με την ερωμένη του Ζωή Καρβωνοψίνα όταν απέκτησε γιο, τον μελλοντικό διάδοχο του Κωνσταντίνο (905) [19] αλλά συνάντησε την άρνηση του πατριάρχη. Ο Λέων τον αντικατέστησε με τον νέο πατριάρχη Ευθύμιο Α΄ ο οποίος τον αναγνώρισε.[20]

Σχόλιο δικό μου:
Ένας πολύ συναισθηματικός άνθρωπος ήταν ο Λέων που δεν τον άφησαν να παντρευτεί αυτή που αγαπούσε. Συνάμα άτυχος. Οι γυναίκες του πέθαιναν η μία μετά την άλλη.
Αν στο συναίσθημα προσθέσουμε και το πολύ ταλέντο του, προκύπτουν τα ποιητικά αριστουργήματα που δημιούργησε, τα ένδεκα θαυμάσια Εωθινά Δοξαστικά, και όχι μόνο .
Το βέβαιο είναι ότι ο Θεός έχει άλλο τρόπο θέασης των πραγμάτων.
Και μάλλον υπεραγαπά τους outsiders

Ανώνυμος είπε...

Παράθεμα:
«Οὐ πᾶς ὁ λέγων μοι Κύριε Κύριε, εἰσελεύσεται εἰς τὴν βασιλείαν τῶν οὐρανῶν, ἀλλ᾿ ὁ ποιῶν τὸ θέλημα τοῦ πατρός μου τοῦ ἐν οὐρανοῖς.»
(Ματθ. ζ΄21)

Δέν θά ὑπεισέλθω σέ σχολιασμό τοῦ ἐξαίρετου κειμένου τοῦ Ἀλεξανδρέα, σχετικά μέ τόν Λέοντα Στ΄ τόν Σοφό καί τό ποιητικο του ἔργο πού μέρος του ἐνσωματώθηκε στήν ὑμνολογία τῆς Ἐκκλησίας μας, ἀλλά θά ἀναφερθῶ σέ κάποια σχόλια πού κινήθηκαν γύρω ἀπό τήν ἔμπνευση, τό τάλαντο πού εἴχε ἀπό τό Θεό γιά νά συγγράψει ὕμνους κι ἄν αὐτό ἀποτελεῖ κατά κάποιο τρόπο καί σημεῖο ἁγιότητος, κάτι τό ὁποῖο διά μέσου τῶν σχολίων ἀχνοφάνηκε νά διατυπώνεται.
Αὐτό κατά τήν ταπεινή μου γνώμη καταδεικνύει τήν ἄποψη πού ἔχουμε σχηματίσει, νά ταυτίζουμε μέχρι καί θαύματα πού μπορεῖ κάποιος νά ἐπιτελέσει στό ὄνομα τοῦ Χριστοῦ μέ τήν πνευματική κατάσταση καί καθαρότητα πού ἔχει ὀ ἐπιτελῶν αὐτά.
Προφανῶς καί λησμονοῦμε τόν Κυριακό λόγο:
«πολλοὶ ἐροῦσί μοι ἐν ἐκείνῃ τῇ ἡμέρᾳ· Κύριε Κύριε, οὐ τῷ σῷ ὀνόματι προεφητεύσαμεν, καὶ τῷ σῷ ὀνόματι δαιμόνια ἐξεβάλομεν, καὶ τῷ σῷ ὀνόματι δυνάμεις πολλὰς ἐποιήσαμεν;
καὶ τότε ὁμολογήσω αὐτοῖς ὅτι οὐδέποτε ἔγνων ὑμᾶς· ἀποχωρεῖτε ἀπ᾿ ἐμοῦ οἱ ἐργαζόμενοι τὴν ἀνομίαν.» (Ματθ. ζ΄ 21-23).
Στά λόγια αὐτά τοῦ Κυρίου μας γίνεται προφανές πώς ὁ Θεός μπορεῖ νά ἐνεργήσει μέχρι καί θαύματα διά μέσου ἀναξίων ἀνθρώπων μέ μοναδικό σκοπό νά ὠφεληθοῦν ἄλλοι.
Ἐπίσης γίνεται φανερό ὅτι ἐμεῖς, δέν ἔχουμε τό δικαίωμα νά ἐκφράζουμε ἄποψη ἤ νά ὑπονοοῦμε γιά τήν πνευματική καθαρότητα τοῦ καθενός καί ἐν προκειμένω γιά τόν αὐτοκράτορα Λέοντα Στ΄τό Σοφό ἐξ αἰτίας τοῦ ἀξιόλογου ποιητικοῦ του ἔργου.
Αὐτά εἶναι κρίματα τοῦ Θεοῦ.
Ἄλλωστε καί ἡ Ἐκκλησία μας, ἀπ’ὄσο γνωρίζω, παρά τήν ἐνσωμάτωση στήν ὑμνολογία της τῶν ὑπέροχων αὐτῶν ποιητικῶν δημιουργημάτων του, δέν τόν κατέταξε στό ἁγιολόγιό της, μή ἔχοντας προφανῶς κάποια σημεία ἁγιότητας ἄνωθεν, χωρίς αὐτό βέβαια νά σημαίνει καί τό ἀντίθετο.
Μέ σεβασμό κι ἐκτίμηση πρός κάθε σχολιαστή.
Θεόδωρος Σ.

Ανώνυμος είπε...

@Θεόδωρο Σ.
Δεν νομίζω ότι ἀχνοφάνηκε νά διατυπώνεται πως τό τάλαντο πού εἴχε ἀπό τό Θεό γιά νά συγγράψει ὕμνους ἀποτελεῖ κατά κάποιο τρόπο καί σημεῖο ἁγιότητος.
Απλά ο Λέων είναι μια περίπτωση που διαρρυγνηεται η βεβαιότητα κάποιων ότι όποιος προσφέρει υψηλής ποιότητος "εκκλησιαστικά έργα τέχνης" είναι υψηλής πνευματικής ποιότητος άνθρωπος. Κια το ανάποδο