Τετάρτη 29 Μαΐου 2024

Πρέπει να τελούνται μνημόσυνα για τον Αυτοκράτορα Κωνσταντίνο ΙΑ΄ τον Παλαιολόγο σε Ορθόδοξους Ναούς;

Πρέπει να τελούνται μνημόσυνα για τον Αυτοκράτορα Κωνσταντίνο ΙΑ΄ τον Παλαιολόγο σε Ορθόδοξους Ναούς;


Είχα πάντα την απορία διαβάζοντας ιστορικά κείμενα, και με προβλημάτιζε «η αθάνατη Μνήμη του Ήρωα Αυτοκράτορα Κωνσταντίνου ΙΑ΄» όχι ως προς την θυσία του, αλλά προς την ορθή του πίστη στην Ορθοδοξία.
Γνωρίζουν οι επισκέπτες πως δεν είμαι από τους λεγόμενους «φανατικούς». Όμως πάντα βλέπω με μια καχυποψία, όλους αυτούς που σήμερα τελούν μνημόσυνα για τον Αυτοκράτορα Κωνσταντίνο ΙΑ΄. Τα τελούν αυτοί, που ομνύουνε στην Ορθοδοξία, στηλιτεύοντας πολλούς πως βάζουν νερό στην πίστη τους, και τους κοσμούν με πανέμορφους προσδιορισμούς.
Προτού συνεχίσω ξαναλέω ότι δεν αμφισβητώ την αγωνιστικότητα, και το ότι έπεσε μαχόμενος για τον λαό και την Πόλη του Βυζαντίου ο Αυτοκράτορας μας Κωνσταντίνος ΙΑ΄, αλλά την αμφίβολη πίστη του στην Ορθοδοξία.
Για κάποιους «ο Παλαιολόγος ήταν ο «αιρετικός», ο «ουνίτης», ο «δούρειος ίππος» του καθολικισμού, ο άνθρωπος που θα… φράγκευε τον Ελληνισμό (!) και άλλα παρόμοια προερχόμενα από μύωπες ταγούς («βέρους» Ελληνορθόδοξους).» εδώ ο συντάκτης μιλάει για όσους σήμερα τελούν μνημόσυνα.
Ο Παλαιολόγος για κάποιον που γνωρίζει ιστορία ήταν «ενωτικός» με τη Δύση. Να αναφέρθούν και οι «δυο του γάμοι με τις κόρες Λατίνων αρχόντων (και οι δυο σύζυγοί του πέθαναν, η πρώτη κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης της η δε δεύτερη λίγο μετά την αποβολή του παιδιού τους).

Χθες διάβασα στην «Κατάνυξη» μεταξύ άλλων τα παρακάτω του κ. Χαράλαμπου Βουρουτζίδη

«Μέσα στην αγωνία του, για τη σωτηρία της Αυτοκρατορίας, αυτός ο Έλληνας «…ο κύρης Κωνσταντίνος, ο φρένιμος, ο δυνατός, ο περισσά ανδρειωμένος, ο πράγος, ο καλόλογος, η φήμη των Ρωμαίων…»iv πήρε μια απόφαση, που ξεπέρασε τα όρια του δόγματος της Οικονομίας,
δόγμα που υπό ορισμένες προϋποθέσεις επιτρέπει την προσωρινή ή και μόνιμη απόκλιση από την «ακρίβεια», «χάριν μείζονος ωφελείας τινών ή της καθ’ όλου Εκκλησίας»vεφόσον όμως παραμένει αλώβητη η ευσέβεια και η ακεραιότητα του Ορθοδόξου Δόγματος. Πέντε μόλις μήνες πριν από την αποφράδα ημέρα, στις 12 Δεκεμβρίου του 1452, ενεργοποίησε το ναυαγισμένο σχέδιο της ένωσης των εκκλησιών και διακήρυξε, μέσα στο ναό της Αγίας Σοφίας την ένωση, τελώντας λειτουργία κατά το ρωμαϊκό τυπικό, στην οποία χοροστάτησε ο πλανεμένος, πρώην μητροπολίτης Κιέβου και νυν καρδινάλιος Πελοποννήσου Ισίδωροςvi.
Η πολιτική αυτή απόφαση διατάραξε την κλονισμένη από καιρό ομόνοια και συνοχή του λαού της Κωνσταντινούπολης.
Οι συνέπειες αυτής της απόφασης, ήταν εξαιρετικά μεγάλες. Η προσβολή του θρησκευτικού φρονήματος του λαού, οδήγησε σε διαμάχες και διαίρεσε τους άρχοντες.
Στη Μονή του Παντοκράτορος συγκεντρώθηκαν οι ανθενωτικοί και τέλεσαν τη Θεία Λειτουργία. Το μένος τους εναντίον των Παπικών δεν πήγαζε μόνο από τις διαφορές του δόγματος. Η λαϊκή ψυχή δεν είχε ξεχάσει την απίστευτη βαρβαρότητα των Λατίνων σε βάρος του λαού της Αυτοκρατορίας, μετά την κατάκτηση της Κωνσταντινούπολης το 1204 ούτε και οι Κωνσταντινουπολίτες αγνοούσαν το πώς ζούσαν οι ομόδοξοί τους σε λατινοκρατούμενες περιοχές της Ελλάδας και γι’ αυτό, κάθε συζήτηση για τους Λατίνους όξυνε τα πνεύματα, με αποτέλεσμα να σημειωθούν κινητοποιήσεις και, η εμπιστοσύνη στο πρόσωπο του Αυτοκράτορα να κλονισθεί. Έτσι, όταν τον Απρίλιο του 1453 κάτω από τα τείχη της Κωνσταντινούπολης συγκεντρώθηκε ένα ισχυρό στράτευμα, ενωμένο υπό τη σιδηρά εξουσία του Μωάμεθ Β΄ μέσα στη Βασιλεύουσα ο λαός ήταν δυσαρεστημένος με τον Αυτοκράτορα, ενώ οι Γενουάτες, που ζούσαν στη συνοικία του Γαλατά, λειτουργούσαν ως πέμπτη φάλαγγα για τους Τούρκους.
Η τελική επίθεση εναντίον της Κωνσταντινούπολης αποφασίσθηκε από τον Μωάμεθ να γίνει στις 29 Μαΐου του 1453.
Στο ναό της Αγίας Σοφίας τελέστηκε λειτουργία και, δυστυχώς, ο τελευταίος Αυτοκράτορας του Βυζαντίου Κωνσταντίνος Παλαιολόγος, κοινώνησε από τα χέρια του προδότη της Ορθοδόξου πίστεως Καρδινάλιου Ισίδωρου.»

  • iv Η άλωση της πόλης, «Τραγούδια και θρήνοι για την άλωση». Έκδοση Ακρίτας, 1994, σ. 346.
  • v Ιερωνύμου Κοτσώνη, Προβλήματα «Εκκλησιαστικής Οικονομίας», Αθήνα 1957, σ. 209
  • vi Θεοδώρου Ζήση, Γεννάδιος Σχολάριος ό.π., σ. 168.
  • vii Στήβεν Ράνσιμαν, Η Άλωση της Κωνσταντινουπόλεως, Έκδοση Μπεργαδή, 1979, σ. 11.

Μετά από όλα αυτά έναν για έναν που «κοινώνησε από τα χέρια του προδότη της Ορθοδόξου πίστεως Καρδινάλιου Ισίδωρου.» Πρέπει οι σύγχρονοι αγωνιστές της Ορθοδοξίας να του τελούν Μνημόσυνα;

Δεν το γνωρίζω.

Με προκάλεσε η τηλεόραση, γιατί γυρνώντας από τον Ναό -εδώ στην Λάρνακα, σήμερα Μεσοπεντικοστής- είδα στον τηλεοπτικό Δίαυλο ΙΟΝΙΑΝ στον Μυστρά να τελούν Μνημόσυνο Αρχιερατικό με την Φωτογραφία του Αυτοκράτορα Κωνσταντίνου ΙΑ΄ και σπερνά προ αυτής. Το ίδιο θα έγινε σε πολλούς Ναούς.

Ζητώ συγνώμη από τους σούπερ Ορθόδοξους αν τους αδικώ.

Α. Κ. Κ.  

 

ΥΓ. τα κόκκινα γράμματα υπογραμμίστηκαν από εμένα.

17 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Είναι ένα έθιμο το οποίο επί αιώνες επικρατεί. Δεν μας ενδιαφέρει το αν ήταν πιστός στην ορθοδοξία ή όχι. Ήταν χριστιανός. Ο οικουμενισμός λοιπόν στην πράξη. Μήπως το ίδιο δεν γίνεται και για τους Φιλέλληνες στους οποίους τελούμε μνημόσυνο ως φιλόστοργη Εκκλησία ενώ δεν είχαν καμία σχέση με την ορθόδοξη πίστη. Ένας που πέφτει για την πατρίδα, ένας οποίος αγωνίζεται για την ελευθερία είναι πάνω από θρησκευτικά πιστεύω. Διάβασα πολλά αυτό τον καιρό σε θρησκευτικά περιοδικά για αυτούς οι οποίοι τόλμησαν και ψήφισαν νόμους επαίσχυντους. Αστράψαν και βροντήξαν οι άμβωνες όμως σήμερα θα πουν πολλά για τον Παλαιολόγο αλλά κανένας δεν θα πει για το ότι κοινωνούσε από ρωμαιοκαθολικούς. Με πειράζει που οι μαχητές της Ορθοδοξίας παραβλέπουνε αυτή την ‘’λεπτομέρεια’’ εάν την γνωρίζουν γιατί πτυχία έχουν αλλά αγράμματοι είναι.
Η. Κ.


Ανώνυμος είπε...

Είναι φανερό ότι στην περίπτωση αυτή λειτουργεί το Εθνικό κριτήριο καί όχι το ακριβές Εκκλησιαστικό.
Πιθανόν να ενισχύεται καί από το γεγονός, ότι αυτοί οι άνθρωποι εσφάγησαν και θυσίασαν τη ζωή τους για την Πατρίδα (ένα είδος μαρτυρίου, κατά κάποιον τρόπο), καί δέν επέζησαν, να περνούν άνετη ζωή καί να προπαγανδίζουν υπέρ της Ουνίας.
Αν συνέβαινε αυτό, δέν νομίζω ότι θα ετελείτο μνημόσυνο.

Ανώνυμος είπε...

Μην έχεις καμία απορία ότι έχει σχέση με το έθνος πουλάει στον κόσμο και το χρησιμοποιούν οι εκκλησιαστικοί ηγέτες.

Ανώνυμος είπε...

Έχουμε εδώ στην ενορία μας έναν λατινοφάγο ιερέα ο οποίος τέτοιες μέρες πηγαίνει σε μια πλατεία κοντά στην εκκλησία που υπάρχει άγαλμα του Κων/νου Παλαιολόγου και μαζί με όσους τον συνοδεύουν και αυτοί λατινοφάγοι από άλλες ενορίες που μαζεύονται γιατί στο πνευματικό κέντρο κάνει ομιλίες που δεν πατάει κανένας από μας τους ενορίτες αλλά οι οπαδοί του. Είναι και σκληρός ιερέας μας έχει διώξει εμάς γιατί δεν κοινωνάει όσες φορούν παντελόνι, προσβάλει γυναίκες όποτε του αρέσει. Αυτοί λοιπόν όλοι πηγαίνουν εκεί και τελούν το μνημόσυνο γνωρίζει αυτός ο παπάς ο λατινοφάγος ότι ήταν εξωμότης πίστεως; Να φοβάσαι τους λατινοφάγους δεν γνωρίζουν τι κάνουνε. Αυτό το συμπέρασμα βγάζω.

Ανώνυμος είπε...

Είναι αυτοί που φωνάζουν αναθέματα. Αλλά είναι και αυτοί οι οποίοι δίνουν συγχωροχάρτια. Μην το ψάχνεις πολύ. Ό, τι θέλει ο καθένας κάνει. Εγώ βέβαια δεν γνώριζα τίποτε για την θεία λειτουργία, την οποίαν τέλεσαν οι Λατίνοι στην Αγία Σοφία και το ότι εκείνο το βράδυ κοινώνησε από τους Λατίνους ο Παλαιολόγος. Ακούς συνήθως για αυτή τη λειτουργία και ότι και πάλι με χρόνια με καιρούς πάλι δικά μας θάναι. Κατά τα άλλα. Δεν θα γνωρίζουν και αυτοί αν είναι πραγματικά ιστορική πραγματικότητα ότι τέλεσαν οι Λατίνοι Λειτουργία αυτό είναι προδοσία για την πίστη μας. Και όσοι κοινώνησαν είναι προδότες για τους οποίους δεν πρέπει να τελείται κανένα μνημόσυνο μέσα στον ορθόδοξο ναό. Να γίνεται κατάθεση στεφανιών να μιλούν για το ηρωικό τους φρόνημα να λένε ό τι έχουν να πουν για τη φιλοπατρία αλλά όχι και μνημόσυνο. Θα το ψάξω το θέμα.

Ανώνυμος είπε...

Στους αιρετικούς κανένα μνημόσυνο δεν τελεί η εκκλησία. Πόσο μάλλον σε αυτούς οι οποίοι πρόδωσαν την Ορθοδοξία και προσχωρήσαν στον αντίχριστο Πάπα. Ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός έλεγε τον Πάπα να καταράστε. Ο Παλαιολόγος υπήρξε υπέρμαχος της Βασιλίδας των Πόλεων και έδωσε την ζωή και το αίμα του. Δεν μπορεί να παραγραφεί ότι δεν ήταν Ορθόδοξος χριστιανός αφού πήγε με τους αντίχριστους της Ρώμης. Τίποτα άλλο.
π. Νικόδημος

Ανώνυμος είπε...

Ανάβεις φωτιές.

Ανώνυμος είπε...

Να τα έγραφε αυτά κάποιος άλλος άντε θα έλεγα. έχει καλώς. Αλλά γνωστό ότι εσύ είσαι φίλος των Οικουμενιστών. Πώς τώρα υπεραμύνεσαι της Ορθοδοξίας; Απορώ και εξίσταμαι.

Ανώνυμος είπε...

Όχι.
Και για αυτό εάν τύχει να είμαι βγαίνω έξω και φεύγω.
Η ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ είναι πάνω από την πατρίδα.

Ανώνυμος είπε...

Ο Πειραιώς που αναθεμάτισε τον Πάπα πολλές φορές
https://arxon.gr/2024/05/epimnimosyni-deisi-ston-andrianta-toy-konstantinoy-palaiologoy-ston-peiraia/
έκανε ‘’Επιμνημόσυνη Δέηση στον ανδριάντα του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου στον Πειραιά’’ έγιναν όλοι νεροκουβαλητές των Λατινοφρόνων.

Ανώνυμος είπε...

Μόνο το θρησκευτικό μίσος, οι ανασφάλειες και τα συμπλέγματα εξηγούν, χωρίς να δικαιολογούν, την έντονη αποστροφή για τους Λατίνους και την προτίμηση των Τούρκων. Και για μεν τον Ρωμιό των χρόνων εκείνων είναι κατανοητή η στάση αυτή, αλλά για τους σημερινούς ορθόδοξους Έλληνες μόνο ψύχωση μπορεί να θεωρηθεί καθώς ξέρουμε πώς εξελίχθηκε η ιστορία. Ξέρουμε ότι οι περιοχές που γνώρισαν μόνο καθολικό κατακτητή δεν έχασαν την ορθόδοξη πίστη και απέφυγαν τα μεγάλα δεινά της Τουρκοκρατίας, όπως το παιδομάζωμα, τη βαριά φορολογία, κτλ. Αρκεί να αντιπαραβάλει κανείς την κατάσταση των Επτανήσων σε σύγκριση με αυτές που επικρατούσαν στην υπόλοιπη Ελλάδα την ίδια περίοδο ή να συγκρίνει την ενετοκρατούμενη Κρήτη με την τουρκοκρατούμενη συνέχειά της. Στον ελλαδικό χώρο δεν έχουμε ούτε ένα νεομάρτυρα που να θανατώθηκε από καθολικούς. Ο Τούρκος δεν ήταν τελικά το σκυλί που μας έστειλε ο Θεός να μας φυλάει αλλά ένα αιμοβόρο θηρίο που έμελλε να μας κατασπαράξει. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς πώς εξισλαμίστηκε σταδιακά η Μικρά Ασία από τα τέλη του 11ου αιώνα.

Ανώνυμος είπε...

«...νὰ θεωρῆτε ταῦτα ὡς ἄκυρα καθόσον γίνοντα μὲ βίαν καὶ δυναστείαν καὶ ἄνευ θελήσεως...»
Ἀλέξανδρος Ὑψηλάντης

Προφανῶς καί δέν μνημονεύεται ὡς ἅγιος ὁ Αὐτοκράτορας Κωνσταντίνος ΙΑ΄ὁ Παλαιολόγος ἀλλά ὡς ἥρωας πού ἔδωσε τήν ζωή του μαχόμενος ἐπί τῶν ἐπάλξεων ὡς ἁπλός στρατιώτης ὑπέρ Πατρίδος.
Καί ὡς ἄνθρωπος ἁμαρτωλός χρήζει τῆς μνημόνευσης ὑπέρ ἀναπαύσεως τῆς ψυχῆς του.
Ὑπέρ Πίστεως ὅμως δέν μποροῦμε νά τό ποῦμε γιατί σύμφωνα μέ τό ἄρθρο τοῦ σεβαστοῦ Ἀναστασίου ἦταν «ενωτικός».
Δηλαδή εἴχε προδώσει τήν Πίστη του.
Εἶναι ὅμως ἔτσι τά πράγματα;
Στήν ἱστορία ἔχουμε διάφορα παραδείγματα ἀπό ἡγέτες πολιτικούς ἤ θρησκευτικούς πού κάτω ἀπό τήν πίεση γεγονότων ἔπραξαν πολλές φορές ἐνάντια στά πιστεύω τους καί τή συνεἰδησή τους ἀποβλέποντας στό γενικό καλό.
Ἕνα τέτοιο παράδειγμα εἶναι καί ὁ Πατριάρχης Γρηγόριος ὁ Ε΄ ὅπου ἀφόρισε τούς ἐπαναστάτες Ἕλληνες.
Κι αὐτός δέχτηκε κατηγορίες γιά τήν πράξη του αὐτή.
Ὅμως ἦταν ἔτσι;
Ἀπό τήν παρακάτω ἱστοσελίδα μεταφέρω:
https://www.saint.gr/1301/saint.aspx

«Στην προσπάθειά του ο Εθνομάρτυρας να διασώσει τον Ελληνικό πληθυσμό από την σφαγή και συγχρόνως να παραπλανήσει τον Σουλτάνο και να δώσει την ευκαιρία στους αγωνιστές να εργάζονται ανενόχλητοι, αναγκάσθηκε να αφορίσει τους επαναστάτες.

Συντριπτική απάντηση στους κατήγορους του Γρηγορίου θα δώσει ο Αλέξανδρος Υψηλάντης με τις οδηγίες που έστειλε από το Κισνόβιο της Βεσσαραβίας στους αρχηγούς της Πελοποννήσου: «Ὁ μὲν Πατριάρχης βιαζόμενος παρὰ τῆς Πόρτας σᾶς στέλλει ἀφοριστικὸ καὶ ἐξάρχους, παρακινώντας σας νὰ ἑνωθῆτε μὲ τὴν Πόρταν. Ἐσεῖς ὅμως νὰ θεωρῆτε ταῦτα ὡς ἄκυρα καθόσον γίνοντα μὲ βίαν καὶ δυναστείαν καὶ ἄνευ θελήσεως τοῦ Πατριάρχου». «Ἂς μὴν λησμονήσωμεν ὅτι ὑπάρχουν περιστάσεις καθ’ ἃς ἀπαιτοῦνται θυσίαι μεγαλύτεραι καὶ αὐτῆς τῆς θυσίας τῆς ζωῆς καὶ ὅτι ἐνίοτε ἡ μαρτυρικὴ ζωὴ εἶναι πικρότερον ἀλλὰ πλέον ἐπιβεβλημένον καθῆκον καὶ αὐτοῦ τοῦ μαρτυρικοῦ θανάτου. Καὶ αὐτὴν τὴν ὑπέρτατην θυσίαν προσέφερεν ὁ ἀοίδιμος Πατριάρχης, ὅστις συνησθάνθη συναίσθημα πικρότερον καὶ αὐτοῦ τοῦ θανάτου, ὅταν θυσιάζων πάντα ἐγωισμὸν καὶ ἀποβλέπων εἰς τὸ ἀληθινὸν συμφέρον, ἠναγκάσθη νὰ θέση τὴν ὑπογραφὴν του κάτωθι ἐγγράφου καταδικάζοντας τὸ κίνημα, ὑπὲρ τῆς ἐπιτυχίας τοῦ ὁποίου ὁλοψύχως ηὔχετο καὶ εἰργάζετο. Ὑπογράφων, ἀπεμάκρυνε τᾶς ὑπονοίας τῆς Πύλης περὶ συμμετοχῆς εἰς τὸ κίνημα ἐπισήμων κύκλων, μὴ ὑπογράφων, θὰ ἐπεβεβαίου τᾶς ὑπονοίας, ὄτε δεινὴ ἐπιπίπτουσα ἡ τιμωρία τοῦ τυράννου κατὰ τῶν βυσσοδομούντων, θὰ ἐνέκρου τὸ κίνημα πρὶν ἢ ἐκραγῆ. Ἄλλως ὁ ἀοίδιμος Πατριάρχης μετὰ θαυμαστῆς ἐγκαρτερήσεως ὑπέστη τὸ μαρτύριον, ὅταν ἐπέστη τὸ μαρτύριον, ὅταν ἐπέστη ἡ ὥρα, καίτοι ἠδύνατο νὰ σωθῆ διὰ τῆς φυγῆς».»

Μήπως κάτι παρόμοιο «ἄνευ θελήσεως» μποροῦμε νά ἰσχυριστοῦμε καί γιά τόν τελευταῖο Αὐτοκράτορα τοῦ Βυζαντίου τόν Κωνσταντῖνο ΙΑ΄ τόν Παλαιολόγο;
Μήπως κινήθηκε κάτω ἀπό «περιστάσεις καθ’ ἃς ἀπαιτοῦνται θυσίαι μεγαλύτεραι καὶ αὐτῆς τῆς θυσίας τῆς ζωῆς καὶ ὅτι ἐνίοτε ἡ μαρτυρικὴ ζωὴ εἶναι πικρότερον ἀλλὰ πλέον ἐπιβεβλημένον καθῆκον καὶ αὐτοῦ τοῦ μαρτυρικοῦ θανάτου.»;
Μήπως κάτω ἀπό αὐτές τίς συνθῆκες τοῦ ἁρμόζει ἡ μνημόνευση «Ὑπέρ Πίστεως καί Πατρίδος»;
Ἄς ἀναρωτηθοῦμε;
Μέ ἐκτίμηση
Θεόδωρος Σ.

Αναστάσιος είπε...

Αγαπητέ κ. Θεόδωρε Σ.
Σας ευχαριστώ για την παρέμβαση.
Το θέμα του Γρηγορίου του Ε΄ είναι διαφορετικό από αυτό του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου. Επιτρέψτε μου να σας πω ότι γνωρίζω ιστορία. Ο Άγιος Γρηγόριος Ε’ έβγαλε έναν αφορισμό, για τους γνωστούς λόγους, τον οποίο ανακάλεσε. Θα πρότεινα να διαβάσουν οι επισκέπτες του ιστολογίου ένα καλό βιβλίο του Πατρινού συγγραφέως Παναγιώτη Παπαθεοδώρου «Γρηγόριος ο Ε και η Επανάσταση του 21» από τις εκδόσεις Τήνος. Την εποχή που συντάχθηκε αποστόμωσε τους πολέμιους του Πατριάρχη. Ένα παρόμοιο είχε γράψει και ως Αρχιμανδρίτης ο Νικοπόλεως Μελέτιος ως απάντηση σε βλασφημούντες για το 1821 (είμαι Λάρνακα και δεν μπορώ να το βρω αφού το έχω στην βιβλιοθήκη μου στην Πάτρα). Δεν διαφωνώ μαζί σας στο θέμα αυτό.
Τώρα για τον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο έθεσα ένα ερώτημα. Γιατί επιθυμώ απάντηση.
Έχοντας στο νου μου την ομολογία που ζήτησε ο Κύριος από τους δικούς Του μαθητές: «Πας ουν όστις ομολογήσει εν εμοί έμπροσθεν των ανθρώπων, ομολογήσω καγώ εν αυτώ έμπροσθεν του Πατρός μου του εν ουρανοίς· Όστις δ’ αν αρνήσηταί με έμπροσθεν των ανθρώπων, αρνήσομαι αυτόν καγώ έμπροσθεν του Πατρός μου του εν ουρανοίς» (Ματθ. ι’ 32-33). Οι δύο μικρές λέξεις «εν εμοί» κατά τον Άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά, έχουν μεγάλη σημασία. Δεν λέγει ο Κύριος «πας ος αν ομολογήση με» αλλά «πας ος αν ομολογήση εν εμοί έμπροσθεν των ανθρώπων» δηλώνοντας ότι μόνο με τον Χριστό και την δική του βοήθεια μπορεί ο Χριστιανός να ομολογήσει με παρρησία την ευσέβεια. Πάλι δεν λέγει «ομολογήσω καγώ αυτόν» αλλά «ομολογήσω καγώ εν αυτώ έμπροσθεν του Πατρός μου του εν ουρανοίς», για να δηλώσει ότι απαιτείται έκτος από την ενέργεια του Θεού και η καλή στάση, καρτερία και προαίρεση του Χριστιανού, δηλαδή η συνεργεία του.
Ο Παλαιολόγος δεν παρέστη για λόγους «κοινωνικούς» ή «εθνικούς» στην τελευταία Θεία Λειτουργία που έκαναν οι Ρωμαιοκαθολικοί στην Αγία Σοφία αλλά «κοινώνησε» σε αυτή. Με απλά λόγια αφού από Ορθόδοξος είχε γίνει οπαδός των Ρωμαιοκαθολικών πως μπορεί να χαρακτηρισθεί…..
Από μικρό με έμαθαν στο κατηχητικό, ότι όταν ρωτούσαν τους Μάρτυρες της Πίστεως, από ποια χώρα είσαι αυτός απαντούσε «Χριστιανός είμι», η ομολογία της Πίστεως είναι πάνω από όλα. Η Πατρίδα δεν είναι πάνω από την Πίστη, αυτά με έμαθαν. Γιαυτό και δεν πιστεύω στις εθνικές Εκκλησίες. Παραμένω Ρωμιός ως Μικρασιάτης στην καταγωγή.

Συνέχεια

Αναστάσιος είπε...

Συνέχεια από προηγούμενο σχόλιο

Αγαπητέ κ. Θεόδωρε Σ. προσωπικά έχω παραβρεθεί σε Λειτουργίες Παπικών για κοινωνικές υποχρεώσεις σε Πάτρα, Αθήνα, Ρώμη (παρουσία Ιωάννου Παύλου Β, Βενεδίκτου ΙΣΤ΄και Φραγκίσκου) Φλωρεντία κλπ. Πάντα εισερχόμενος έκανα τον Σταυρό μου Ορθόδοξα και ουδέποτε διανοήθηκα να Κοινωνήσω. Έγραψα τα σχόλια διότι πολλοί υπέρ-Ορθόδοξοι κατακρίνουν κληρικούς και λαϊκούς που έχουν παρουσία σε Λειτουργίες Ρωμαιοκαθολικών σε Ρώμη, Σύρο, Τήνο, Νάξο, Κέρκυρα και αλλού. Γράφοντας πολλά εναντίων τους. Κληρικοί που δεν απαρνήθηκαν την Πίστη τους ούτε κοινώνησαν από αιρετικούς, απλά παραβρέθηκαν από κοινωνική αβρότητα ή για άλλους λόγους διαθρησκειακούς.
Και κάτι προσωπικό. Ο παππούς μου γεννήθηκε στην Πάτρα από Καθολικούς γονείς. Στην Πάτρα υπήρχε και υπάρχει μεγάλη παροικία Ιταλών. Οι γονείς του τον Βάπτισαν παπικά. Μετά τον πόλεμο του 1940 όλοι οι έχοντες υπηκοότητα Ιταλική απελάθηκαν από Ελλάδα. Έτσι και αυτός κατέφυγε στην Φλωρεντία για το υπόλοιπο της ζωής του με την Μικρασιάτισσα Ορθόδοξη σύζυγό του. Τα παιδιά του τα βάπτισε Ορθόδοξα γιατί έτσι επιθυμούσε. Πολλοί κληρικοί της Πάτρας, όταν μαθαίνουν από εμένα ότι ο παππούς μου ήταν παπικός, αρνούνται να μνημονεύσουν το όνομά του διότι ήταν «αιρετικός». Ο παππούς μου βαπτίσθηκε παπικός δεν άλλαξε δόγμα, ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος για οποιοσδήποτε λόγους από Ορθόδοξος έγινε Παπικός αφού κοινωνούσε. Γιατί να τον μνημονεύουν αφού δεν ήταν Ορθόδοξος οι υπέρ-Ορθόδοξοι κληρικοί μας. Δηλαδή οι Αυτοκράτορες συγχωρούνται ακόμα και αν δεν ομολογούν αλλά προδίδουν την πίστη τους;
Μου ετέθη η ερώτηση: Μήπως κάτω ἀπό αὐτές τίς συνθῆκες τοῦ ἁρμόζει ἡ μνημόνευση «Ὑπέρ Πίστεως καί Πατρίδος»;
Σας απαντώ ναι να τον τιμά η Πατρίδα, με κατάθεση στεφάνων και ομιλιών και όχι με μνημόσυνα. Για ποια πίστη των αλλόδοξων παπικών όπως τους χαρακτηρίζουν «παραδοσιακοί;»! Κληρικοί. Δεν μπορούν να υπάρχουν δύο μέτρα και δύο σταθμά.
Τέλος σας λέω ότι δεν μπορώ την υποκρισία. Είμαι υπέρ των διαλόγων και της προσεγγίσεως των χριστιανών αλλά δεν θέλω να με κοροϊδεύουνε οι υπέρ-Ορθόδοξοι κληρικοί μας.
Σας ευχαριστώ.
Α.Κ.Κ.

ΥΓ. Δεν μπορώ να γράψω άλλα δεν έχω χρόνο ετοιμάζομαι για ταξίδι.

Ανώνυμος είπε...

Νομίζω ότι την απάντηση τήν δίνεις μόνος σου Αναστάσιε.
Οταν βρέθηκες σε λειτουργίες στον Αγιο Πέτρο με τρείς διαφορετικούς Πάπες προσευχήθηκες ;
Είπες μαζί τους το "Πάτερ ημών" ή άλλη προσευχή ;
Εάν ναί, τότε κάνεις το ίδιο με αυτούς που τελούν μνημόσυνο για τον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο.
Εσύ συμπροσευχήθηκες με Σχισματικούς - Αιρετικούς καί αυτοί προσεύχονται για Σχισματικό - Αιρετικό.

(Πάντως νομίζω ότι μπορούμε να σκεφθούμε καί κάπως διαφορετικά. Οταν στη Σύνοδο Φερράρας - Φλωρεντίας υπέγραψαν την Ενωση με τον Πάπα Μητροπολίτες, θεολόγοι καί άνθρωποι που γνώριζαν καλά τα Δογματικά θέματα, τί νά σού κάνει ο Στρατιωτικός ; Μήπως γνώριζε καλύτερα από τούς ειδικούς ;
Η μερική του άγνοια μπορεί να είναι ελαφρυντικό υπέρ του, για να τελείται το μνημόσυνο του.)

Ανώνυμος είπε...

Δεν το παρακολουθώ το ιστολόγιό σου κυριε Τάσο μια κοινή γνωστή μας μου ειπε ότι ότι εγραφες για τον παππού σου και μου σύστησε που να ψάξω να το βρω. Την οικογένεια του παππού σου την γνωρίζω πολύ καλά από την αδελφή του, παππού σου, την μακαρίτισα Βιτσέντζα, η οποία. Είχε παντρευτεί ορθόδοξο και ζούσε εδώ στη συνοικία του Αγίου Διονυσίου. Είναι γνωστό σε όλους τους Πατρινούς ότι η περιοχή του Αγίου Διονυσίου και του Αγίου Φανουρίου, καθώς και της Αγίας Σοφίας, έχει πάρα πολλούς μικτούς γάμους ορθοδόξων και Καθολικών, αφού σε αυτή την περιοχή ζούσαν πολλοί Ιταλοί. Η σύζυγός μου είναι Ιταλίδα από αυτή την γενιά γεννήθηκε στην Πάτρα. Ο γάμος μας έγινε πρώτα στην Ευαγγελίστρια και αμέσως μετά στον Άγιο Ανδρέα των Καθολικών. Από τότε ζούμε μια υπέροχη ζωή μαζί. Εγώ δεν έχω σχέσεις και τόσο με την εκκλησία, δεν με ενδιαφέρουν τα εκκλησιαστικά η σύζυγός μου, παρόλο που είναι καθολική που τη βρίσκεις, που την χάνεις πάει στις εκκλησίες. Μία πάει στην Αγία Σοφία, μία στον Άγιο Διονύσιο, μία στον Άγιο Φανούριο. Κανένας δεν της έχει πει ότι δεν πρέπει να προσεύχεται. Κανένας δεν της έχει πει ότι δεν πρέπει να κοινωνάει. Μόνο μια φορά. Στον Άγιο Φανούριο στο πανηγύρι του που είχε πάει με μια φανουρόπιτα η σύζυγός μου, ο ιερέας κάποιος πατήρ Δημήτριος που έχει φύγει τώρα από εκεί βγήκε προ της θείας κοινωνίες και είπε, παρακαλώ, όσοι από σας έχετε το δόγμα των καθολικών, μην έρθετε να κοινωνήσετε. Φαίνεται αυτός γνώριζε τους μικτούς γάμους της περιοχής και ενδιαφερότανε η γυναίκα μου βέβαια πήγε και κοινώνησε. Κοινωνάει και στους Καθολικούς και στους ορθοδόξους που είμαι εγώ. Τώρα λοιπόν διαπιστώνω ότι καλώς πηγαίνει και κοινωνάει, διότι κάποια σύνοδος δεν την έχει καταδικάσει. Οπότε μπορεί άνετα και εκεί να πηγαίνει να κοινωνάει. Δεν έγραψες για τον παππούλη σου λεπτομέρειες Ο παππούλης σου ήτανε μια σπουδαία φυσιογνωμία, ένας μεγάλος πατριώτης, ένας Έλληνας και στα χαρτία Ιταλός. Διότι κατά τη γερμανική κατοχή ο ίδιος αγωνίστηκε για την Ελλάδα και Φυλακίστηκε για την αντίσταση του Στις φυλακές της Ακροναυπλίας από τους Γερμανούς, τον δε θείο σου, οι Γερμανοί τον πήραν και τον έστειλαν σε στρατόπεδο συγκεντρώσεως στην Πολωνία, όπου ήρθε ο κακομοίρης λίγο προτού απελαθεί για Ιταλία. Επειδή ήταν ο παππούς σου καλός στη Φλωρεντία, ανέπτυξε μεγάλη πατριωτική. Δράση. Σπουδαίος επιχειρηματίας και λαμπρός Έλληνας. Αυτά ήθελα να τα καταθέσω για τον παππούλη σου, μια που εσύ απλώς ανέφερες. Εφόσον ο παππούλης σου δεν έχει καταδικαστεί από καμία σύνοδο, όπως έγραψε κάποιος εδώ μέσα να πας κι εσύ στο μητροπολιτικό ναό να του κάνεις ένα βαρύτιμο μνημόσυνο να καλέσεις τον Μητροπολίτη να καλέσεις και το βοηθό του να παραστούν και ας ήταν καθολικός μέχρις ότου. Τον καταδικάσει κάποια σύνοδος, όπως θα καταδικάσει και τον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο, όπως θα καταδικάσει και όλους τους άλλους παπικούς μέχρι τότε το όλο θέμα νομίζω ότι μπορεί να λυθεί. Θα βρεθούν πολλά λάθη διότι σε όσα έγραψα δεν είχα χρόνο να ασχοληθώ με τις διάφορες ανοησίες του Καθενός συναδέλφου που γράφει εδώ μέσα τα σχόλιά του και έτσι τα εκφώνησα και τα έγραψα του σε χαιρετώ να είσαι καλά και να δίνεις τις μάχες σου. Ετσι, Οπως Πιστευεις και άσε τον καθέναν να λέει εκ του ασφαλούς εκείνα τα οποία θέλει να γνωρίζει όμως ότι εδώ στην Πάτρα, στον Άγιο Διονύσιο, στην Αγία Σοφία. Στον Άγιο Φανούριο πολλοί καθολικοί πηγαίνουν και εκκλησιάζονται και κοινωνάνε γιατί έχουν κάνει μικτούς γάμους. Φιλώ όλους τους χριστιανούς να είστε καλά. Ευτυχώς που δεν ασχολούμαι πολύ με τα εκκλησιαστικά γιατί θα είχα τρελαθεί. Πάω το Πάσχα και αυτό φτάνει.
Νίκος Παπαστάθης.

Ανώνυμος είπε...

Ψύλλο στα άχυρα ψάχνεις. Εδώ υπάρχει αχταρμάς η μνημόνευση νεκρών αλλόδοξων μας μάρανε.