Κυριακή
(ΚΣΤ΄) ΙΓ´Λουκᾶ
Ὁμιλία εἰς τό Εὐαγγέλιον
Ἁλυσοδεμένοι ἀετοί
(Λουκ. ιη´18- 27)
Α΄Ἐρώτημα κρίσιμο
Β΄Ἡ κρυφή πληγή
Ὁ
νέος τοῦ σημερινοῦ εὐαγγελίου δέν ἦταν μόνο πλούσιος σέ ὑλικά ἀγαθά. Εἶχεν καί πλούσια
καρδιά. Καρδιά φλογερή πού ποθοῦσε τά ὕψη τά πνευματικά. Ἤθελε νά πετάξει
ψηλά, νά φθάσει στόν οὐρανό. Ὁ πόθος του αὐτός τοῦ ἔδωσε τή δύναμη νά ξεπεράσει
τίς εἰρωνεῖες καί τόν περίγελω τῶν Φαρισαίων, τή μικροψυχία καί στενομυαλιά τῶν
Γραμματέων καί τήν ἀδιαφορία τῶν Ἡρωδιανῶν καί νά πλησιάσει τόν Κύριο. Ὁ πόθος
του γιά τήν κατάκτηση τοῦ οὐρανοῦ ξεχείλισε μέ ἕνα καίριο καί σημαντικό ἐρώτημα
πού ἀπηύθυνε στόν Χριστό. Ἄς παρακολουθήσουμε ὅμως μέ προσοχή τή συζήτηση.
*****
Α΄Ἐρώτημα κρίσιμο
«Διδάσκαλε, ἀγαθέ, τί ποιήσας
ζωήν αἰώνιον κληρονομήσω;». Τί πρέπει νά κάνω γιά νά κληρονομήσω τήν αἰώνια
ζωή; Τήν ἀπάντηση πού τοῦ ἔδωκεν ὁ Κύριος θά τήν δοῦμε ἀργότερα. Τώρα θά προσπαθήσουμε νά διερευνήσουμε αὐτό
τοῦτο τό περιεχόμενο τοῦ ἐρωτήματος. Νά δοῦμε δηλαδή τό ἐνδιαφέρον τοῦ πλούσιου
νέου γιά τήν αἰώνια ζωή.
Ὅπως φαίνεται τό ἐνδιαφέρον
τοῦ νέου μας δέν ἦταν ὑποκριτικό, δέν σκεπαζόταν ἀπό τό πέπλο τῆς ὑστεροβουλίας
καί τῆς κρυψίνοιας. Ἦταν εἰλικρινές. Ἦταν τό ξεχείλισμα τῆς καρδιᾶς του. Τό
ἐρώτημά του ἀποτελοῦσε μιά κίνηση γεμάτη γενναιότητα καί ἀποφασιστικότητα νά
ξεφύγει ἀπό τή λάσπη τῆς γῆς, νά ἐλευθερωθεῖ ἀπό τή γενική νοοτροπία τῶν ἀνθρώπων
τοῦ περιβάλλοντός του. Ἤθελε νά ἀφήσει πίσω τή μετριότητα τῶν ἀνθρώπων τῆς
ἐποχῆς του καί νά ἀναζητήσει κάτι τό μεγάλο καί τό ὑψηλό.
Αὐτή του λοιπόν ἡ κίνηση τόν
καθιστᾶ ἀξιοζήλευτο. Καί ἀξίζει νά τόν ζηλέψουμε ἀλλά καί νά τόν μιμηθοῦμε
ἰδιαίτερα σήμερα. Ἀξίζει νά τόν μιμηθοῦμε διότι ἡ ἐποχή μας εἶναι ἰσοπεδωτική.
Ζοῦμε σ᾽ἕνα κόσμο πού τά μέσα ἐπικοινωνίας, τηλεοράσεις, διαδίκτυο, πολυμέσα,
ἔντυπος καί ἠλεκτρονικός λόγος, διαφημίσεις θέλουν νά ἐπιβάλουν σέ ὅλους τούς
ἀνθρώπους ἀπ’ ἄκρου σ’ ἄκρο τοῦ πλανήτη τόν ἴδιο ρυθμό. Νά ντύνονται ὅλοι μέ
τόν ἴδιο τρόπο, ἀλλά καί νά σκέπτονται μέ τόν ἴδιο τρόπο. Ἀντιλαμβανόμαστε
λοιπόν καί ἀπό προσωπική ἀσφαλῶς πείρα ὁ καθένας ὅτι χρειάζεται μεγάλη ψυχική
δύναμη καί ἀντοχή, χρειάζεται γενναῖο φρόνημα γιά νά ξεφύγει κανείς ἀπό αὐτή τή
νοοτροπία καί νά ἀναζητήσει στή ζωή του κάτι ἀνώτερο, πνευματικώτερο καί οὐσιαστικώτερο
γιά τόν ἑαυτό του. Κάτι ἀνώτερο ἀπό ἕνα καλό εἰσόδημα, κάτι ἀνώτερο ἀπό τό
κυνήγι τῶν ἀνέσεων πού προσφέρει ἡ ἠλεκτρονική βιομηχανία καί τεχνολογία, κάτι
μονιμότερο ἀπό τίς ἡδονές πού ὑπόσχεται ἡ ἡδονοθηρική ἐποχή μας.
Αὐτά πού εἴπαμε δέν ἀφοροῦν
μόνο τούς ἀνθρώπους πού δέν ἔχουν σχέση μέ τόν Χριστό καί τήν Ἁγία Του Ἐκκλησία.
Ἀφοροῦν καί ἐμᾶς τούς πιστούς χριστιανούς, πού ζοῦμε μέσα στήν ἀγκαλιά τῆς
Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας καί τρέχουμε στίς διάφορες εὐκαιρίες πού μᾶς προσφέρει.
Ἀξίζει λοιπόν νά ἐρευνήσουμε τό βάθος τῆς ψυχῆς μας καί νά δοῦμε σέ ὧρες
αὐτοκριτικῆς τί εἶναι ἐκεῖνο πού κυριαρχεῖ πάνω στήν ἀθάνατη ψυχή μας. Τί εἶναι
αὐτό γύρω ἀπό τό ὁποῖο στρέφονται οἱ συζητήσεις μας, τά ἐνδιαφέροντά μας.
Ἐνδιαφερόμαστε, ἀδελφοί μου, γιά τά μεγάλα καί οὐσιώδη κεφάλαια τῆς ζωῆς,
γιά ὅσα ἀφοροῦν τήν αἰώνια σωτηρία μας; Κυριαρχεῖ στή ζωή μας, στά
ἐνδιαφέροντα καί τίς ἐπιδιώξεις μας τό
ἐρώτημα τοῦ δεσμοφύλακα τῶν Φιλίππων πρός τούς δεσμίους καί καταπληγωμένους
Ἀποστόλους: «Κύριοι, τί με δεῖ ποιεῖν ἵνα σωθῶ;». Τό ἐρώτημα τοῦ νέου «τί ποιήσας
ζωήν αἰώνιον κληρονομήσω;». Πόσο συνέχει τή σκέψη μας ἡ παραγγελία τοῦ Ἁγίου
Πνεύματος: «μετά φόβου καί τρόμου τήν ἑαυτῶν σωτηρίαν κατεργάζεσθε»; Μήπως ὅλο
μας τό ἐνδιαφέρον ἀντί νά στρέφεται πρός αὐτά τά ἐρωτήματα, ἐξαντλεῖται στά
καθημερινά προβλήματα; Στίς οἰκονομικές δυσκολίες, τή μείωση τῶν μισθῶν, τήν
παγκόσμια ἀβεβαιότητα, τά πολιτικά, τά ἐπίκαιρα γεγονότα, πού ὄντως σήμερα
εἶναι συγκλονιστικά, στήν ἐπιστημονική πρόοδο, ἀκόμη καί σέ αὐτά τά ἀθλητικά
θέματα πού δυστυχῶς διχάζουν καί τάσσουν σέ ἀντίπαλα, ἀντιμαχόμενα στρατόπεδα
τούς ἀνθρώπους πού ἔπρεπε νά εἶναι μονοιασμένοι καί ἀγαπημένοι προκειμένου νά
ἀντιμετωπίσουν τίς προκλήσεις μιᾶς παγκοσμιοποιημένης κοινωνίας;
Ὤ, ἀδελφοί μου, εἶναι ἀλήθεια
πώς πλέουμε σ’ ἕνα ὠκεανό πού τά νερά του εἶναι παγωμένα. Τά παγωμένα νερά ἑνός
κόσμου πού λατρεύει τήν ὕλη καί ἐξαντλεῖ τά ἐνδιαφέροντά του πάνω στή γῆ, μᾶς
περικυκλώνουν ἀπό παντοῦ. Καί δέν ὑπάρχει ἀμφιβολία ὅτι αὐτή ἡ κατάσταση ὅλους
μᾶς ἐπηρεάζει. Ἐδῶ ἀκριβῶς βρίσκεται τό κέντρο βάρους τοῦ ἀγώνα μας ὡς πιστῶν
χριστιανῶν. Τό νά ἐπιτύχουμε δηλαδή, ζώντας μέσα σ’ αὐτό τόν κόσμο τῶν
ματαιοτήτων, τῆς ὕλης καί τῶν ἡδονῶν τόν οὐρανό, τήν αἰωνιότητα. Νά μήν ἐπηρεαζόμαστε
ἀπό τό πνεῦμα τῶν πολλῶν. Νά ζοῦμε πάντα μέ τόν πόθο τῆς Βασιλείας τοῦ Θεοῦ.
Καί τοῦτο διότι αὐτός εἶναι ὁ προορισμός μας· ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν. Καί κατά
συνέπεια ἐκεῖ πρέπει νά εἶναι στραμμένη ἡ προσοχή μας, τά ἐνδιαφέροντά μας, οἱ
πόθοι μας καί τά ὄνειρά μας.
*****
Β΄Ἡ κρυφή πληγή
Ὁ
νέος τοῦ εὐαγγελίου μέ τήν ἐρώτησή του περίμενε νά ἀκούσει ἀπό τόν Κύριο κάτι
τό καινούργιο, κάτι τό ἐντυπωσιακό. Πλήν ὅμως ἡ ἐρώτηση του αὐτή δέν περιεῖχε
κάτι τό ἐντυπωσιακό γιά νά λάβει καί ἀπάντηση ἐντυπωσιακή. Ἀφοῦ, τοῦ λέγει ὁ
Κύριος, μέ θεωρεῖς ἁπλόν ἄνθρωπο, γιατί μέ ὀνομάζεις ἀγαθόν; Ἕνας εἶναι ἀγαθός
ἀπό τή φύση του, ὁ Θεός. Ὅσο τώρα γιά τό ἐρώτημα πού ὑπέβαλες, σοῦ λέγω ὅτι τίς
ἐντολές, ὡς πιστός Ἰσραηλίτης, τίς ξέρεις. Νά μή μοιχεύσεις, νά μή φονεύσεις,
νά μή κλέψεις, νά μήν ψευδομαρτυρήσεις, νά τιμᾶς τόν πατέρα σου καί τήν μητέρα
σου. Ἄν αὐτά τά τηρήσεις, θά κερδίσεις τήν αἰώνια ζωή.
Ὅλα
αὐτά, ἀπάντησεν ὁ νέος, τά φύλαξα ἀπό μικρό παιδί. Τότε ἕνα μόνο σοῦ λείπει
ἀκόμη, τοῦ εἶπε ὁ Κύριος. Πήγαινε νά πουλήσεις ὅλη σου τήν περιουσία, ὅ,τι
ἔχεις καί τήν ἀξία τῶν κτημάτων σου μοίρασέ την στούς φτωχούς. Καί ὅταν τό
κάνεις αὐτό, ἔλα νά μέ ἀκολουθήσεις σά μαθητής καί Ἀπόστολός μου.
Μέχρις
ἐδῶ ἦταν. Μόλις ἄκουσε τά τελευταῖα λόγια τοῦ Χριστοῦ ὁ νέος ἐκεῖνος «περίλυπός
ἐγένετο». Μαχαίρι τρύπησε τήν καρδιά του, τόν ἔλουσε κρύος ἱδρώτας. Τό πρόσωπό
του πού ἔλαμπε προηγουμένως, τώρα σκυθρώπασε. Ἔγινε κατσούφης, μαράθηκε σάν τό
λουλούδι πού τοῦ ρίχνεις βραστό νερό. Ἦταν, μᾶς λέγει ὁ εὐαγγελιστής: «πλούσιος σφόδρα». Ἦταν βαθύπλουτος καί δέν
ἤθελε νά ἀποχωρισθεῖ τά πλούτη του. Ἡ
τελευταία κίνηση τοῦ καλοπροαίρετου ἐκείνου νέου ἦταν ἀπογοητευτική, ἀποκαρδιωτική.
Ἔφτασε τόσο κοντά στήν κορυφή τοῦ οὐρανοῦ καί τελικά κατρακύλισε κυριολεκτικά
στούς βάλτους τῆς γῆς. Ἦταν προσεκτικός στή ζωή του, ἦταν μετρημένος,
σεβαστικός στούς γονεῖς του, φυλαγμένος ἀπό βαρειές ἁμαρτίες. Εἶχε μόνο μιά
ἀδυναμία. Μία καί μόνη: ἀγαποῦσε τό χρῆμα. Καί αὐτή ἡ μία καί μόνη ἀδυναμία τόν
ἔθαψε. Μόλις ὁ Κύριος ἄγγιξε τήν κρυφή αὐτή πληγή του γιά νά τήν θεραπεύσει,
ὀπισθοχώρησε. Ἐξέχασε τούς ὡραίους
πόθους, διέγραψε ἀπό τή σκέψη του τούς ὑπέροχους ὁραματισμούς του γιά τήν
αἰώνια ζωή καί διάλεξε τά πλούτη του πάνω στή γῆ. Τόν κατέστρεψε αὐτή ἡ μία καί
μόνη ἀδυναμία του. Ἡ κρυφή πληγή τῆς ψυχῆς του: τό χρῆμα. Ἡ ἀγάπη τοῦ πλούτου.
Μία
ἀδυναμία, μία καί μόνη. Πόσοι ἀλήθεια τοῦ μοιάζουμε τοῦ νέου ἐκείνου! Πολλοί καί σέ κάθε ἐποχή εἴμαστε ἕτοιμοι νά
ἀκολουθήσουμε τόν Χριστόν, ἐπιθυμοῦμε νά βροῦμε κοντά του τήν αἰώνια ζωή, τή
χαρά καί τήν εὐτυχία. Ὅμως…
Μόλις
ἀντιληφθοῦμε ὅτι Ἐκεῖνος ζητάει προκειμένου νά ἑνωθεῖ μαζί μας νά ἀπαρνηθοῦμε
κάποια ἔνοχη ἀδυναμία μας, ἀρχίζουμε οἱ περισσότεροι νά στρέφουμε ἀλλοῦ τό
βλέμμα. «Καλή εἶναι ἡ Ἐκκλησία, ὡραῖα καί ὑπέροχα ὅσα μᾶς «ὑπόσχεται… ἀλλά».
Ἐδῶ σ’ αὐτό τό «ἀλλά» σκοντάφτουμε. Δέν θέλουμε νά
ἐπιτρέψουμε στόν Χριστό νά ἐγγίσει τήν ἔνοχη ἀδυναμία μας. Εἴτε αὐτή λέγεται
ἀγάπη πρός τό χρῆμα, εἴτε λέγεται φιλαρέσκεια, ὑπερηφάνεια, φιληδονία, χαρτοπαιξία,
μέθη, ζήλεια καί τόσα ἄλλα. Καί εἶναι πλέον φανερό πώς μόλις ὁ Χριστός
ἀρχίζει νά τά διώχνει ὅλα ἀπό τήν ψυχή καί τή ζωή μας, τότε γινόμαστε σκυθρωποί
καί τότε μᾶς φταῖνει ὅλοι καί ὅλα. Ἱερεῖς, κηρύγματα, ψαλμωδία, ἡ καμπάνα πού
χτυπᾶ τό πρωΐ καί μᾶς ἀνησυχεῖ, τά πάντα. Μᾶς φταῖνε. Τί μᾶς φταῖνε; Μᾶς φταίει
ἡ μία, ἡ κρυφή ἀδυναμία, ἡ κρυφή πληγή
τῆς ψυχῆς μας, πού δέν τήν ἀποκαλύπτουμε στόν ἰατρό ψυχῶν καί σωμάτων Χριστόν
γιά νά τήν θεραπεύσει.
*****
Ἀλλά,
ἀδελφοί μου, χωρίς τέτοιες θυσίες πῶς εἶναι δυνατόν νά ἀπολαύσουμε τήν μεγάλη, τήν ἀτελείωτη ζωή στή βασιλεία
τοῦ Θεοῦ; Αἰώνια ζωή χωρίς Χριστό δέν ὑπάρχει. Ἡ αἰωνιότητα χωρίς τόν Χριστό
εἶναι κόλαση. Λοιπόν γιά λίγα χρόνια σκλαβιᾶς καί ὑποδούλωσης στήν μία κρυφή
ἀδυναμία μας, νά στερηθοῦμε τήν αἰωνιότητα; Ἀσφαλῶς ὄχι. Ποτέ. Ἀντίθετα νά
θυσιάσουμε τά πάντα γιά τόν Χριστό καί νά τόν ἀκολουθήσουμε ὁλόψυχα.
Αρχιμανδρίτης Γρηγόριος Μουσουρούλης
Ἱερός Καθεδρικός
Ναός Ἁγίου Ἰωάννου Λευκωσίας
Κυριακή 29.11.2015
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου