Κυριακή Πρό τῆς Χριστοῦ Γεννήσεως
Λόγος εἰς τό Εὐαγγέλιον
"Μυστήριον ξένον»
«"Τοῦ δέ Ἰησοῦ Χριστοῦ ἡ γέννησις οὕτως ἦν»
(Ματθ. α´ 18)
Βρισκόμαστε σέ ἀπόσταση ἀναπνοῆς ἀπό
τήν μεγάλη ἑορτή τῶν Χριστουγέννων. Καί ἡ σημερινή Κυριακή, ἡ "Κυριακή
πρό τῆς Χριστοῦ Γεννήσεως", ὅπως λέμε στήν ἐκκλησιαστική γλώσσα, μᾶς εἰσάγει
στό βαθύτατο καί μυστικώτατο νόημα τῆς Δεσποτικῆς Ἑορτῆς. Καί ἡ φράση τοῦ Εὐαγγελιστοῦ
Ματθαίου, μέ τήν ὁποία ἀρχίσαμε τήν ὁμιλία μας, αὐτό ἀκριβῶς δηλώνει, τήν ἀπόφαση
τοῦ Ἀποστόλου νά μᾶς περιγράψει τό ἀπρόσιτο Μυστήριο.
Θά πεῖτε πῶς θά τό περιγράψει. Θά
τό περιγράψει μέ αὐτά πού θά ἀναφέρει γιά τούς δισταγμούς τοῦ Ἰωσήφ καί τήν
θαυμαστή ἐπέμβαση τοῦ Ἀγγέλου. Ἀλλά καί μέ αὐτά τά ὁποῖα ἤδη ἔχει διατυπώσει
στούς προηγούμενους δέκα ἑπτά στίχους τοῦ Εὐαγγελικοῦ μας ἀναγνώσματος μέ τόν
γενεαλογικό κατάλογο πού παραθέτει.
Μέσα ἀπό αὐτή τήν περιγραφή ἔχουμε
τήν δυνατότητα νά προσεγγίσουμε καί ἐμεῖς τό ἱερώτατο Μυστήριο καί νά τό ἀντικρύσουμε: ὡς μυστήριο ἱερῆς προσδοκίας, μυστήριο
συγκατάβασης, μυστήριο ὑπέρβασης τῆς φύσεως καί μυστήριο λυτρωτικῆς ἀγάπης.
****
«Τοῦ δέ Ἰησοῦ Χριστοῦ ἡ γέννησις οὕτως ἦν»
Αὐτή ἡ λέξη "οὕτως", εἶναι
λέξη πού συμπυκνώνει τήν προσδοκία δεκάδων αἰώνων. Ἀπό τόν Ἀβραάμ, πού ἀρχίζει
ὁ γενεαλογικός κατάλογος, καί πρίν ἀπό τόν Ἀβραάμ, σέ μιά σειρά γενεῶν πού ἀπό
στόμα σέ στόμα μετέφερε τό ἀκριβό μυστικό, τήν προσδοκία τῶν ψυχῶν, τόν πόθο
πού ἔκαιγε στά στήθη τῶν ἀνθρώπων τοῦ Θεοῦ: ἔρχεται, κάποια μέρα θά φανεῖ ὁ Λυτρωτής
τοῦ κόσμου. Αὐτός τόν ὁποῖο ὑποσχέθηκε ὁ Θεός στούς πρωτοπλάστους. Ἔρχεται ὁ ἔνδοξος
ἀπόγονος τῆς Εὔας, ὁ ὁποῖος θά ἔθετε τέρμα στό δράμα τῶν ἀνθρώπων. Τῶν ἀνθρώπων
πού ἔχασαν τήν παραδείσια ἐπικοινωνία μέ τόν Ἅγιο Θεό καί ζοῦσαν τή φρίκη τοῦ
χωρισμοῦ ἀπό τόν Δημιουργό τους, ζοῦσαν τά ἀδιέξοδα καί τόν θάνατο. Ξυπνοῦσαν
καί κοιμόνταν καί πέθαιναν οἱ ἄνθρωποι μέ τήν ἐλπίδα τοῦ Μεσσία.
Ἦταν ἡ περίοδος τῆς μεγάλης ἀναμονῆς.
Ἀνήσυχα τά βλέμματα τῶν Προφητῶν ἔψαχναν στόν ὁρίζοντα νά διακρίνουν τά σημάδια
τῶν ὁραμάτων τοῦ Θεοῦ. Τί ἔβλεπαν;
Ἐδῶ εἶναι τό παράδοξο. Δέν ἔβλεπαν.
Γιατί τό σχέδιο τῆς ἀγάπης τοῦ Θεοῦ ἦταν ἀκόμη καί ἀπό τούς ἀγγέλους κρυμμένο
καί μυστικό. Τά λόγια τῶν προφητῶν ἦταν γεμάτα δύναμη καί ἅγιο πάθος. Ὥς πρός
τόν χρόνο ὅμως ἦσαν ἀσαφῆ.
Τώρα ἡ ὥρα πλέον ἔχει πλησιάσει.
Καί ἡ προσδοκία, ἡ προσμονή τῶν προγόνων γίνεται ψηλαφητή πραγματικότητα.
«Δόξα ἐν ὑψίστοις Θεῷ καί ἐπί γῆς εἰρήνη…»! Εἰρήνη. Ὤ γλυκειά πραγματικότητα! Ὁ
ἄρχων τῆς εἰρήνης ἔφθασε στή γῆ διακριτικά καί ἀθόρυβα.
****
Μυστικά καί ἀθόρυβα. Μέσα ἀπό τά
σπλάγχνα τῆς Παρθένου. Καί μέ μία σειρά προγόνων, ἀπό τούς ὁποίους ἄλλοι ἦσαν
δίκαιοι καί ἄλλοι βαριά ἁμαρτωλοί.
Πρόγονοι τοῦ Μεσσία, τοῦ Χριστοῦ
μας, βαριά ἁμαρτωλοί! Αὐτή, ἀδελφοί μου, εἶναι ἡ ἄλλη πλευρά τοῦ Μυστηρίου, ἡ ἀκατάληπτη,
πού δέν χωράει στό μικρό μας μυαλό. Ὁ Ἅγιος τῶν Ἁγίων ἦλθεν ὡς ἕνας ἀπό ἐμᾶς.
Δέν ἔκαμε ἐπιλογή ἁγίων, ὥστε ἁγίους μόνο νά ἔχει προγόνους Του κατά τόν ἐρχομό
Του στή γῆ. Κάθε ὄνομα μέσα στό γενεαλογικό κατάλογο τοῦ ἱεροῦ Εὐαγγελιστοῦ ἔχει
τή δική του ἱστορία. Ἱστορία συχνά ἅγια. Κάποτε ὅμως καί σκοτεινή. Καί ἄλλοτε
πάλι σκοτεινή καί ἅγια.
Αὐτή εἶναι ἡ συγκατάβαση τοῦ
παντοκράτορος Θεοῦ. Νά καταδέχεται τά πλάσματά του ὅπως εἶναι. Καί νά δέχεται
νά ὑπηρετοῦν τό σχέδιό Του ὅλοι. Καί οἱ δίκαιοι καί οἱ ἁμαρτωλοί. Καί τό ἀκόμη
συγκλονιστικώτερο εἶναι ὅτι ἀξιοποιεῖ τίς πτώσεις τους. Καί προωθεῖ τό σχέδιό
Του ἀκόμη καί μέσα ἀπό τίς παρεκτροπές τους. Βέβαια αὐτό δέν σημαίνει ὅτι εὐδοκεῖ
σ’ αὐτές τίς καταστάσεις τῶν παρεκτροπῶν καί τῆς ἁμαρτίας, οὔτε ὅτι τίς δικαιολογεῖ.
Οἱ πτώσεις εἶναι πάντοτε πτώσεις. Ὁ πάνσοφος ὅμως καί ἐλεήμων Θεός τίς ἐντάσσει
καί αὐτές στόν ἀπόρρητο λυτρωτικό σχεδιασμό Του.
****
Τώρα πλέον, ἀδελφοί, τό θεϊκό
Μυστήριο ὁδηγεῖται στήν πλέον θαυμαστή του φάση, πού εἶναι καί ἡ τελική. Θαυμαστή
καί τελική, ἀλλά καί ἡ πλέον ἐπώδυνη, παράδοξη καί μυστική, δηλαδή ἀκατάληπτη
καί ἀνερμήνευτη. Ὁ Κυβερνήτης τοῦ παντός κυοφορεῖται στά σπλάγχνα κόρης Παρθένου.
Ὁ Παλαιός τῶν ἡμερῶν, τόν Ὁποῖο εἶδεν ὁ Προφήτης Δανιήλ νά ἔρχεται ἐπί τῶν
νεφελῶν τοῦ οὐρανοῦ, τώρα ἔρχεται νά γεννηθεῖ ὡς ἄνθρωπος. Αὐτός ὁ Ὁποῖος «ἐσπαργάνωσεν
ὁμίχλῃ τήν θάλασσαν» (Ἰώβ λη´9), πρόκειται τώρα νά σπαργανωθεῖ ἀπό τά χέρια
μητέρας Παρθένου. Αὐτός τοῦ Ὁποίου ἡ ἀρχή
εἶναι αἰώνια καί ἡ προσταγή Του ἐστερέωσε ὅλη τή δύναμη τοῦ οὐρανοῦ καί τῆς γῆς, θά καταδεχθεῖ
σέ λίγο νά θηλάσει τό γάλα μιᾶς ταπεινῆς Παρθένου καί νά τύχει τῶν ἀμέσων
περιθάλψεών της. Μυστήριο ἀκατανόητο.
Καί μόνο νά τό σκεφθεῖ κανείς σείεται ὁ νοῦς του καί καταλαμβάνεται ἀπό ἀπορία
καί ἴλιγγο. Αὐτό γίνεται καί μέ τόν μνήστορα τῆς Παρθένου.
Ὁ
Ἰωσήφ ἀντιαλμβανόμενος τήν ἐγκυμοσύνη τῆς Παρθένου βρίσκεται πνιγμένος στούς
πλέον ἀμφίβολους, σκοτεινούς καί δυσβάστακτους λογισμούς. Δέν μπορεῖ νά
κατανοήσει τό μυστήριο, τό ὁποῖο ὅμως μέ τή σειρά του ὑπηρετεῖ καί αὐτός. Πῶς ἡ
Παρθένος εὑρίσκεται ἐγκυμονούσα; Τί συμβαίνει; Θέλει νά τήν ἀπομακρύνει κρυφά
ἀπό κοντά του. Ὅμως ἐπειδή εἶναι ἄνθρωπος δίκαιος, ἐνάρετος δέν θέλει νά τήν
διαπομπεύσει. Ὤ δράμα ψυχῆς. Οἱ λογισμοί τόν πνίγουν. Ἡ καρδιά του ξεσχίζεται
κυριολεκτικά. Ἡ ἀγάπη τοῦ Θεοῦ ὅμως πού τοῦ ἀνέθεσε τήν προστασία τῆς Παρθένου
καί τοῦ Βρέφους πού θά φέρει στόν κόσμο ἀγρυπνεῖ. Καί ὅταν ἔρχεται ἡ ὥρα μέ θαυμαστή ἐπέμβαση ὁ
Κύριος τῆς δόξης διαλύει τήν πνιγμονή. Τοῦ φανερώνει τόν παράδοξο τρόπο τῆς
παρθενικῆς κυοφορίας. «Τό ἐν αὐτῇ συλληφθέν ἐκ Πνεύματος ἐστιν Ἁγίου». Ἡ φύση ὑπερβαίνεται.
Ὅπου «Θεός βούλεται νικᾶται φύσεως τάξις». Οἱ γνωστοί νόμοι ἐδῶ ἔχουν ἀργήσει.
Ἡ κίνηση τοῦ Δημιουργοῦ κάνει τό θαῦμα τῶν θαυμάτων. Συντελεῖ τό «Μυστήριον
ξένον καί παράδοξον»
****
«Τοῦ
Ἰησοῦ ἡ γέννησις οὕτως ἦν». Ὁ ἱερός Εὐαγγελιστής στή συνοπτική περιγραφή του
προχωρεῖ τώρα στήν πιό ψηλή κορυφή τοῦ ἱεροῦ Μυστηρίου. Καί μᾶς προσφέρει μέ
μιά μόνο φράση τόν σκοπό τοῦ ἐρχομοῦ τοῦ Θεοῦ στή γῆ. Τό ὄνομά Του, λέγει, θά
εἶναι Ἰησοῦς (ὄνομα πού σημαίνει: ὁ Θεός εἶναι ἡ λύτρωση, ἡ σωτηρία). Ὁ Ἰησοῦς
θά εἶναι ὁ Λυτρωτής. Αὐτός θά λυτρώσει τόν λαό Του ἀπό τό βάρος τῶν πολλῶν ἁμαρτιῶν.
Θά φέρει ἀνάπαυση στό λαό Του καί ἐλευθερία ὄχι προσωρινή, πού θά ἐξαρτᾶται ἀπό
τό εὐμετάβολο τῶν ἀνθρωπίνων πραγμάτων καί περιστάσεων καί διαρκεῖ γιά μικρό
χρονικό διάστημα.
Τό
θεῖο Βρέφος τῆς Βηθλεέμ ἔρχεται νά μᾶς δώσει ἀνάπαυση καί ἐλευθερία μοναδική. Ἀνάπαυση
πού θά μεταβάλει τή γῆ σέ παράρτημα τοῦ
οὐρανοῦ καί θά ἐγκαθιδρύσει στίς καρδιές τῶν θνητῶν καί ταλαίπωρων ἀνθρώπων
τήν εὐφρόσυνη καί ἀνέσπερη Βασιλεία τοῦ Θεοῦ.
Τώρα
πλέον, χωρίς νά κατανοοῦμε, αἰσθανόμαστε νά μᾶς τυλίγει ἡ πνοή τῆς ἄρρητης ἀγάπης
τοῦ πανοικτίρμονος Θεοῦ. Μιᾶς ἀγάπης πού γλώσσα ἀνθρώπου ἀδυνατεῖ νά ἐκφράσει.
Γι’
αὐτό μπροστά στό ὑπέρτατο Μυστήριο θά πρέπει νά σιωπήσουμε κι ἐμεῖς. Νά γονατίσουμε
συντετριμμένοι μπροστά στή Φάτνη τῆς Βηθλεέμ. Νά προσκυνήσουμε. Καί μέσα στή
σιωπή καί τό ἱερό ρίγος τῆς ψυχῆς νά ψάλουμε μαζί μέ τούς ἀγγέλους: «Δόξα ἐν ὑψίστοις
Θεῷ καί ἐπί γῆς εἰρήνη, ἐν ἀνθρώποις εὐδοκία».
******
«Τοῦ δέ Ἰησοῦ Χριστοῦ ἡ γέννησις οὕτως ἦν»
Ἀδελφοί, ἐμεῖς σήμερα δέν μποροῦμε
νά καταλάβουμε τί ἐσήμαινε γιά τούς ἀνθρώπους τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης ἡ προσμονή
τοῦ Λυτρωτῆ. Διότι ἐμεῖς δέν γευτήκαμε τή στέρηση τοῦ Θεοῦ, τήν κυριαρχία τῆς ἁμαρτίας
καί τοῦ θανάτου. Γιά μᾶς ἡ ἔλευση τοῦ Μεσσία εἶναι ὄχι μόνο ἱστορικό γεγονός ἀλλά
καί πραγματικότητα πού ἐπηρεάζει καθημερινά τή ζωή μας. Καί εἶναι τραγικό γιά μᾶς
πού ζοῦμε καί ἀπολαμβάνουμε τίς δωρεές τῆς Θείας Ἐνανθρωπήσεως νά
συμπεριφερόμαστε σάν νά εἴμαστε σέ πρό Χριστοῦ ἐποχή.
Ἄς καλλιεργήσουμε μέσα μας τή
σφοδρή ἐπιθυμία τῆς συνάντησής μας μέ τόν Χριστό. Νά τόν γνωρίσουμε, νά κάνουμε
φίλο καί ὁδηγό μας. Τά φετεινά Χριστούγεννα ἄς τόν ἀναζητήσουμε βαθύτερα. Ὄχι
τόσο μέ ἐξωτερικές ἑορταστικές ἐκδηλώσεις
ἀλλά μέ ἕνα βαθύ καί ἱερό πόθο. Κι ὅταν οἱ καμπάνες τήν ἀποψινή νύκτα μᾶς
καλέσουν γιά τή μεγάλη ὥρα, ἄς τρέξουμε ἀμέσως στόν ἱερό ναό Του. Ἐκεῖ θά τόν
βροῦμε. Μᾶς περιμένει στήν Ὡραία Πύλη καί μᾶς ζητᾶ νά τοῦ δώσουμε τήν καρδιά
μας γιά νά τήν κάνει φάτνη του. Στούς καιρούς τῆς ἀπελπισίας πού ζοῦμε τά
Χριστούγεννα εἶναι ἡ μόνη ἐλπίδα μας γιά διέξοδο ἀπό τά ἀδιέξοδά μας.
Ἀρχιμανδρίτης Γρηγόριος Μουσουρούλης
Ἐκφωνήθηκε στόν Ἱερό Καθεδρικό Ἁγίου Ἰωάννου Ἀρχιεπισκοπῆς Λευκωσίας,
Κυριακή 24.12.2017
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου