Κυριακή τοῦ Θωμᾶ
Λόγος εἰς τό Εὐαγγέλιον
Μάρτυρες τῆς Ἀναστάσεως
«Ἑωράκαμεν τόν Κύριον» (Ἰω. ιβ´1)
«Ἑωράκαμεν τόν Κύριον»
Βράδυ
τῆς πρώτης ἡμέρας τῆς Ἀναστάσεως. Οἱ ἅγιοι ἀπόστολοι πλήν τοῦ Θωμᾶ βρίσκονται
συγκεντρωμένοι στό ὑπερῶο τῆς Ἱερουσαλήμ μέ τό ἴδιο αἴσθημα νά πλακώνει τίς
ψυχές τους. Αἴσθημα ἀφόρητης θλίψης καί ἀπογοήτευσης γιά τά γεγονότα τῆς Παρασκευῆς.
Ζώντας μέσα σ' αὐτή τήν ἀσφυκτική ἀτμόσφαιρα τῆς ἀπελπισίας βλέπουν ξαφνικά τόν Ἀναστημένο Κύριο
νά εἰσέρχεται «τῶν θυρῶν κεκλεισμένων» καί νά τούς λέει: «εἰρήνη ὑμῖν».
Ἀμέσως ἡ ἀπογοήτευσή τους μετατράπηκε σέ ἀπέραντη χαρά! Χαρά τήν ὁποία
ὁ δύσπιστος καί ἀπαιτητικός Θωμᾶς θά δοκιμάσει ἔπειτα ἀπό ὀκτώ ἡμέρες, χάρη
στήν συγκατάβαση τοῦ Θείου Διδασκάλου. Τότε ὁ Θωμᾶς σέ μία ἔκρηξη ἐνθουσιασμοῦ καί πίστεως
θά ὁμολογήσει: «Ὁ Κύριός μου καί ὁ Θεός
μου».
Τά περιστατικά αὐτά μᾶς
δίνουν τήν εὐκαιρία νά μελετήσουμε πιό προσεκτικά τήν ἐναλλαγή τῶν ψυχικῶν
διαθέσεων τῶν μαθητῶν ἀπέναντι στό γεγονός τῆς Ἀναστάσεως, βγάζοντας
ταυτόχρονα τά ἀπαραίτητα συμπεράσματα γιά τή δική μας ζωή.
****
«Ἑωράκαμεν τόν Κύριον»
Δέν ἦταν μόνο ὁ Θωμᾶς πού ἔδειξε δυσπιστία
στήν Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου. Ὅλοι οἱ μαθητές τό ἴδιο αἰσθάνονταν μέχρι
νά δοῦν οἱ ἴδιοι τόν Κύριο Ἀναστημένο. Τό ἀπόγευμα τῆς μιᾶς τῶν Σαββάτων
κλειδαμπαρωμένοι στό ὑπερῶο τῆς Ἱερουσαλήμ ἦταν περίτρομοι καί καταπτοημένοι
ὄχι μόνο «διά τόν φόβον τῶν Ἰουδαίων» ἀλλά καί διότι εἶχαν συγκλονισθεῖ
ἀπό τόν τόσο ἐπώδυνο θάνατο τοῦ Διδασκάλου τους. Ὅλες τους οἱ ἐλπίδες εἶχαν
σβήσει. Ἦταν πεπεισμένοι ὅτι ἡ ὑπόθεση τοῦ Μεσσία ἔληξε ἄδοξα μέ τή
σταύρωσή Του· ὀχυρωμένοι στήν πεποίθηση ὅτι εἶναι ἀδύνατο νά τόν
εἶδαν ἄνθρωποι ζωντανό. Δέν μποροῦσαν νά πιστέψουν στά λόγια τῶν μυροφόρων
γυναικῶν, οἱ ὁποῖες τούς βεβαίωναν ὅτι εἶδαν τόν Κύριο Ἀναστημένο· Στήν ψυχή
καί τή διάνοια τῶν Ἀποστόλων «ἐφάνησαν … ὡσεί λῆρος τά ρήματα αὐτῶν καί
ἠπίστουν αὐταῖς» (Λουκ. κδ΄11). Τούς φάνηκαν σάν φλυαρία καί ἐπινόηση τῆς
φαντασίας τά λόγια τῶν γυναικῶν καί δέν πίστεψαν. Ἤθελαν νά δοῦν οἱ ἴδιοι μέ τά
μάτια τους τόν Ἰησοῦ Χριστό, νά γίνουν αὐτόπτες μάρτυρες τῆς Ἀναστάσεως.
Τήν ἴδια στάση εἶχε καί ὁ Θωμᾶς.
Μελαγχολικός καί δύσπιστος κλεισμένος καί βυθισμένος στίς ἀπαισιόδοξες
σκέψεις του ἀρνεῖται νά πιστεύσει ἐάν δέ δεῖ μέ τά μάτια του καί δέν
ψηλαφήσει μέ τά χέρια του. Ὁ τραγικός θάνατος στόν Γολγοθᾶ τοῦ ἀγαπημένου
του διδασκάλου τόν εἶχε ρίξει σέ ἀπέραντη ἀπογοήτευση. Δέν μποροῦσε
κι αὐτός νά ἀπεγκλωβισθεῖ ἀπό τόν σκοτεινιασμένο λαβύρινθο τῶν σκέψεών
του. Ζητοῦσε πειστήρια τοῦ θαύματος, ἀποδείξεις τῆς ἀναστάσεως.
Μιά βδομάδα, ὅπως εἴπαμε, κράτησε ψυχική του ταλαιπωρία μέσα σέ μαρτυρικές
ἀμφιβολίες. Πῶς λοιπόν αὐτοί οἱ δύσπιστοι μαθητές πέρασαν ἀπό τή δυσπιστία πού
κάποτε ἄγγιξε τά ὅρια τῆς ἀπιστίας στήν ἀκράδαντη πίστη ὅτι ἡ Ἀνάσταση εἶναι γεγονός
ἀδιαμφισβήτηο καί ἀπό δύσπιστοι ἔγιναν οἱ πλέον ἀξιόπιστοι καί εὐθαρσεῖς
κήρυκες τῆς Ἀναστάσεως ἕως ἐσχάτου τῆς γῆς;
*******
Οἱ μαθητές, ἀδελφοί, μετράπηκαν
σέ ἀπτόητους κήρυκες τῆς Ἀναστάσεως διότι εἶδαν τόν Ἀναστάντα καί βεβαιώθηκαν ἀπολύτως
«ἐν πολλοῖς τεκμηρίοις», μέ ἀλλεπάλληλα καί ἀδιάσειστα ἀποδεικτικά στοιχεῖα,
ὅτι ὁ Ἐσταυρωμένος ἀνέστη ἐκ νεκρῶν καί ζεῖ.
Οἱ Μυροφόροι γυναῖκες βλέπουν
"τόν λίθον ἀποκεκυλισμένον ἀπό τοῦ μνημείου" καί τόν Τάφο ἄδειο.
Βλέπουν τούς νεκρικούς ἐπιδέσμους, τά "ὀθόνια κείμενα μόνα" (Λουκ.
κδ΄2,12) καί ὁ Κύριος νά λείπει. Σάν νά ξύπνησε ἀπό ἕνα βαθύ ξεκουραστικό ὕπνο
καί ἔφυγε ἀφήνοντας πίσω του τά "ἐντάφια σπάργανα", καθώς καί τό
"σουδάριον"τυλιγμένο ὄμορφα σ' ἔνα τόπο μέσα στό μνημεῖο.
Οἱ ἄγγελοι βεβαιώνουν ὅτι ὁ Κύριος "ἠγέρθη"
καί εἶναι μάταιο νά ζητοῦν τόν "ζῶντα μετά τῶν νεκρῶν"(Λουκ. κδ΄5-6).
Ὁ Κύριος δέν φάνηκε ἁπλῶς ὡς ὀπτασία.
Ὁ Ἀναστάς Κύριος γιά νά βεβαιώσει καί νά στηρίξει τούς μαθητές του στό
θαῦμα τῆς Ἀναστάσως καί νά τούς καταστήσει ἀταλάντευτους μάρτυρες, πραγματοποιεῖ
ἀλλεπάλληλες καί διαδοχικές ἐμφανίσεις ἐνώπιόν τους. Ἐμφανίζεται
στούς δύσπιστους μαθητές του μέ πολλές ἀποδείξεις ἐπί σαράντα ἡμέρες.
Εἰσέρχεται κεκλεισμένων τῶν θυρῶν, διατηρεῖ ἐπάνω του τά σημάδια
τοῦ πάθους του. Μέ δύο ἀπ' αὐτούς
συμπορεύεται ἐπί πολλή ὥρα μέχρι τήν Ἐμμαούς, συζητώντας μαζί τους καί κάνοντας
τίς ψυχές τους νά ἀναθαρροῦν, νά πείθονται, νά στηρίζονται ξανά στήν πίστη. Ἄλλοτε
πάλι προτρέπει τούς Ἁγίους Ἀποστόλους καί εἰδικά τόν Θωμᾶ νά τόν ψηλαφήσουν γιά
νά βεβαιωθοῦν, ἐνῶ ἐν τῷ μεταξύ οἱ Μυροφόρες ἤδη τόν εἶχαν προσκυνήσει, ἀκουμπώντας
μέ σεβασμό τά πόδια Του (Ματθ. κη΄9).
Καί τό ἀκόμη πιό ἐντυπωσιακό,
ζητεῖ καί τρώγει "ἐνώπιον αὐτῶν"μπροστά στά μάτια τους ψάρι καί μέλι ἀποδεικνύοντας
ὅτι μέ τό Σῶμα Του ἀναστήθηκε ((Λουκ. κδ΄42-43. Τέλος ζεῖ μαζί τους καί τούς
συναναστρέφεται ἀπό πολύ κοντά μέ ἀλλεπάλληλες ἐμφανίσεις.
Ἐμφανίζεται ἐπανειλημμένως
ὄχι μόνο στούς δώδεκα ἀλλά καί σέ ὁμάδα μαθητῶν περισσοτέρων ἀπό
πεντακόσιους. Γιά νά δώσει πειστήρια σέ μεγαλύτερο ἀριθμό μαρτύρων
ὥστε τό θαῦμα τῆς ἀναστάσεως νά μήν ἐπιδέχεται καμμία ἀμφισβήτηση.
Ἔπρεπε οἱ μαθητές νά εἶναι μάρτυρες
πεπεισμένοι ἀπολύτως γιά νά βεβαιώνουν τό γεγονός τῆς Ἀναστάσεως·
ὥστε μέ ἐνθουσιασμό καί χαρά νά διαλαλοῦν παντοῦ «ἑωράκαμεν τὸν Κύριον»,
«οὐ δυνάμεθα γὰρ ἡμεῖς ἃ εἴδομεν καὶ ἠκούσαμεν μὴ λαλεῖν». Δέν μποροῦμε νά
μήν διαλοῦμε παντοῦ γύρω αὐτά πού οἱ ἴδιοι εἴδαμε. «Ἠγέρθη ὁ Κύριος ὄντως».
Αὐτό ἦταν καί εἶναι τό κεντρικότερο σημεῖο στή ζωή τῆς Ἐκκλησίας· πάνω
σ’ αὐτό στηρίζεται ὅλο τό οἰκοδόμημα τῆς πίστεώς μας· διότι ἡ Ἀνάσταση
τοῦ Χριστοῦ εἶναι ἀτράνταχτη ἀπόδειξη τῆς θεότητός του καί προϋπόθεση
τῆς δικῆς μας ἀναστάσεως.
Οἱ ἀπόστολοι λοιπόν καί οἱ ἄλλοι
μαθητές μέ ἀπόλυτη βεβαιότητα διεκήρυξαν στά πέρατα τῆς γῆς τό γεγονός
τῆς Ἀναστάσεως ἀκόμη καί μπροστά στούς δυνατούς τῆς γῆς οἱ ὁποῖοι
μέ φοβερή μανία ἀπειλοῦσαν νά τούς συντρίψουν. Καί ἡ μαρτυρία τους αὐτή
ἔχει καθοριστική βαρύτητα διότι προηγήθηκε ὅπως εἴδαμε σ’ ὅλους
αὐτούς τό στάδιο τῆς μεγάλης δυσπιστίας.
Γι’αὐτό καί μέ τήν βεβαιότητα τῆς Ἀναστάσεως ἔχυσαν τό αἷμα τους
μετά ἀπό διωγμούς καί βασανιστήρια κι αὐτοί καί ἑκατομμύρια ἄλλοι μάρτυρες· μάρτυρες
τῆς Ἀναστάσεως μέ τό λόγο τους, τήν ζωή τους καί τό αἷμα τους. Μέ τήν πίστη αὐτή
ἀμέτρητες ψυχές λάτρευσαν τόν Ἀναστάντα Κύριο, ἀφοσιώθηκαν σ’ Αὐτόν
καί ἔφθασαν σέ ὕψη ἀρετῆς καί ἁγιότητος.
*****
«Ἑωράκαμεν τόν Κύριον»
Ἀδελφοί,
τό ὅτι ὁ Ἐσταυρωμένος Κύριος ἀνέστη ἐκ νεκρῶν, εἴπαμε, δέν εἶναι γεγονός ἄσχετο
ἤ ἀδιάφορο μέ τόν καθένα μας. Ἐφ' ὅσον ἡ Θυσία Του γιά τίς ἁμαρτίες μας
προσφέρθηκε, ἡ Ἀνάστασή Του ἀποδεικνύει ὅτι ὁ Θεός Πατήρ δέχτηκε τή θυσία αὐτή
καί χάρισε στήν ἀνθρωπότητα τήν ἄφεση. Ἐδικαίωσε, ἐζωοποίησε καί ἐδόξασε τόν Νέο Γενάρχη μας. Ὅσες καί ὅποιες ἄν εἶναι
οἱ ἁμαρτίες μας, πονεμένοι, πληγωμένοι, πεσμένοι, ἀνήσυχοι γνωρίζουμε μέ
σιγουριά ὅτι κοντά στόν Ἀναστάντα θά βροῦμε
τήν ἄφεση καί τήν ἀνάπαυση τῶν ἀδύνατων ψυχῶν μας. Καί μ' αὐτή τήν ἔννοια καί τήν προοπτική καλούμαστε ὅλοι
μας νά γίνουμε μάρτυρες τῆς Ἀναστάσεως. Νά ζοῦμε τήν Ἀνάσταση καί νά τήν
μαρτυροῦμε ὄχι μόνον ὡς ἱστορικό γεγονός, ἀλλά καί ὡς πνευματική ἐμπειρία
νέας ἀναστημένης ζωῆς. Καί νά διαλαλοῦμε τό «Χριστός Ἀνέστη» μέ τό λόγο μας καί
τήν ζωή μας.
Ἀρχιμανδρίτης Γρηγόριος
Μουσουρούλης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου