« Ο Θεός αγάπη εστίν»
Αποσπάσματα από την ομιλία του π. Ιωνά Μούρτου στην αίθουσα της Χριστιανικής Στέγης Πατρών.
Όλοι οι άνθρωποι, ανεξαρτήτως θρησκείας, έχουν μια έννοια περί Θεού. Για τους περισσότερους και κυρίως τους ανατολικούς λαούς, ο Θεός είναι μια ανώτερη δύναμη, από την οποία ζητάς και παίρνεις διάφορα πράγματα, όταν βέβαια και συ της υπόσχεσαι ότι θα πράξεις κάτι γι αυτήν. Αυτό που κάνει την Ορθόδοξη Εκκλησία απολύτως μοναδική στην ιστορία των θρησκειών είναι η Γνώση του Θεού που κομίζει. Συγκεκριμένα, η Ορθόδοξη Εκκλησία λέει: Δεν γνωρίζουμε τι είναι Θεός, ούτε βέβαια Αυτός είναι το άθροισμα των ιδιοτήτων και των εικόνων του. Γνωρίζουμε, όμως Πως είναι ο Θεός. Η γνώση αυτή του Θεού δεν είναι μια διανοητική διεργασία, αλλά γίνεται μόνο μέσω του Υιού, που σημαίνει κοινωνία και μετοχή με το Θεό. Πώς λοιπόν είναι ο Θεός; Η Αγία Γραφή μας λέει ότι ο Χριστός είναι Θεός και ο Πατέρας είναι Θεός και ο Παράκλητος επίσης Θεός. Υπάρχουν δηλαδή τρία Πρόσωπα, αλλά μόνο Ένας Θεός και όχι τρεις Θεοί. Αυτός ο Τριαδικός τρόπος ύπαρξης του Θεού, είναι συνύπαρξη, κοινωνία τριών προσώπων, ένας νέος τρόπος ύπαρξης. Ο Θεός, επομένως, αγάπη εστίν. Όχι έχει αγάπη, γιατί αγάπη μπορούμε να έχουμε και μεις ακόμη και τα ζώα, αλλά είναι Αγάπη. Κυρίως είναι Πατήρ, που δίνει την ύπαρξη στον Υιό και στο Άγιο Πνεύμα, με διαφορετικό τρόπο. Ο Θεός είναι Υιός επειδή υπάρχει ο Πατήρ. Υπάρχει περιχώρηση. Ο Πατήρ αδειάζει τελείως και δίνει όλη την ουσία Του στον Υιό. Το ίδιο συμβαίνει και με τον Παράκλητο. Δεν υπάρχουν δυο Θεοί. Αλλά και αν δεν υπάρχει Υιός δεν υπάρχει και Πατήρ. Ο Θεός είναι Πατήρ διότι έχει Υιό. Ο Θεός δεν είπε στον Μωυσή ότι είμαι ουσία αλλά « Εγώ ειμί ο Ων».
Αυτός ο μοναδικός τρόπος ύπαρξης είναι η μεγαλύτερη χαρά του κόσμου, γιατί μπορούμε και μεις να συνυπάρξουμε ως Υιοί του Θεού. Ο Θεός είναι σχετικός απέναντι στον εαυτό Του και από αγάπη σχετικός και απέναντι στον κόσμο. Γι αυτό και εξ’ αρχής δημιούργησε τον άνθρωπο, όχι μόνο του, αλλά « άνδρα και γυναίκα εποίησε», ως αγαπητική κοινωνία προσώπων και μάλιστα κοινωνία τόσο στενή, που ήταν από το ίδιο σώμα. Ποτέ ο άνθρωπος δεν υπήρξε αυθύπαρκτος. Ο Θεός δημιούργησε δηλαδή ένα ζεύγος εν αγάπη.
Μπορούμε λοιπόν να πούμε ότι ο γάμος είναι ένα ιερό μυστήριο, που υπήρχε πριν τη πτώση. Γι αυτό και είναι για πάντα. Δεν είναι ο γάμος νομιμοποίηση της πορνείας. Είναι αγάπη και γι αυτό ο Απόστολος Παύλος καλεί τη γυναίκα να μην ξαναπαντρευτεί ώστε να μην διακοπεί αυτή η σχέση και να είναι για πάντα με αυτόν που πορεύθηκε προς το Χριστό μαζί. Και γι’ αυτό ο γάμος δεν είναι καθρέφτης, που κοιτάζει ο ένας τον άλλον και σπάει, αλλά κοινή πορεία προς την ολοκλήρωση δια μέσω του Χριστού. Ο άνθρωπος επομένως γεννήθηκε βιολογικά ως συνέπεια της αγάπης. Αγάπης που δημιούργησε ο ίδιος ο Θεός που είναι αγάπη. Ακόμη και μετά την πτώση, είμαστε δημιουργήματα αγάπης, του πατέρα και της μάνας. Όχι πλέον της τέλειας αγάπης, γιατί δεν υπάρχει τέλεια ελευθερία, αλλά πάντως αγάπης.
Σκοπός λοιπόν του Θεού είναι την ποιότητα κοινωνίας που ζει να τη ζήσει και ο άνθρωπος και δια μέσου αυτού όλο το σύμπαν. Επομένως και σκοπός της ζωής του ανθρώπου είναι να μπορέσει να μετέχει σ’ αυτόν τον αγαπητικό τρόπο της ύπαρξης. Να υπάρχει επειδή αγαπιέται και όχι επειδή χτυπάει η καρδιά του. Όμως, επειδή αυτό δεν μπορεί να το πετύχει ο άνθρωπος μόνος του, γι’ αυτό και έγινε ο Θεός άνθρωπος, ώστε μέσω του Υιού, να ενωθεί κάθε άνθρωπος με τους άλλους και με ολόκληρο το σύμπαν. Δεν το πέτυχε στον παράδεισο, γιατί ο Αδάμ αισθάνθηκε το Θεό όχι ως αγάπη αλλά ως δύναμη και γι’ αυτό επεδίωξε την παγγνωσία, πριν καταλάβει ότι η ζωή δεν είναι αυθυπαρξία αλλά συνύπαρξη και ότι ο Θεός είναι αγάπη. Τώρα λοιπόν βιώνουμε την ατομοκρατία, ως συνέπεια της πτώσης του Αδάμ, όχι ως κληρονομικότητα, αφού δεν κληρονομείται η πτώση ως προσωπική ενοχή, αλλά ως συνέπεια μιας αρρώστιας.
Η αποτυχημένη αγάπη είναι η κόλαση. Στην κόλαση δεν υπάρχει πυρ. Στη βασιλεία του Θεού, όλοι θα ζούμε μέσα στην Αγάπη Του. Όσοι αγαπούν θ’ αυξάνουμε στην αγάπη και στην κατανόηση του ενός και του άλλου. Εκείνοι πάλι που δεν αγαπούν θα είναι επίσης μέσα στην Αγάπη Του αλλά δεν θα την αντέχουν, επειδή δεν την θέλουν. Όσο πιο πολύ αγαπώ τόσο πιο πολύ σώζομαι. Ο χριστιανός δεν πρέπει να φοβάται το θάνατο, ούτε καν να νοιάζεται αν θα πάει στον Παράδεισο. Πρέπει, απλώς να ζει την πληρότητα της αγάπης. Αν καταλάβουμε ότι η Ζωή είναι αγάπη, όλα τα πράγματα αποκτούν εντελώς διαφορετικό περιεχόμενο. Ακόμη και ο τόπος και ο χρόνος γίνονται μέτρο αγάπης. Εκείνος που αγαπά είναι πάντα ενωμένος με το Χριστό και η ένωση αυτή δεν καταλύεται ούτε με το θάνατο. Γι αυτό στη Θεία Λειτουργία δεν υπάρχει θάνατος. Ζωντανοί και πεθαμένοι μνημονεύονται το ίδιο και οι μερίδες τους πέφτουν μαζί στο Σώμα του Χριστού. Ήδη μέχρι ένα σημείο βιώνουμε τη βασιλεία Του στη Θεία Ευχαριστία, που έρχεται από το μέλλον και είναι η Βασιλεία Του εδώ και τώρα.
Τι ζούμε στη Θεία Λειτουργία; Εφόσον μας αγάπησε ο Θεός, προσπαθούμε να γίνουμε και μεις αγάπη και, επομένως, αγαπάμε τα πάντα γιατί υπάρχει ο Θεός που τ’ αγαπάει και αναφέρουμε τα πάντα σ’ Αυτόν. Συνερχόμαστε λοιπόν επί τω αυτώ και προσπαθούμε να ωραιοποιήσουμε τον κόσμο για να Του τον προσφέρουμε. Γι’ αυτό και η Θεία Λειτουργία δεν ξεκινά το πρωί, αλλά από το γεωργό που φτιάχνει το αλεύρι, τη γυναίκα που το κάνει πρόσφορο, τον άντρα που φτιάχνει το κρασί, για να τα προσφέρουμε σ’ Αυτόν και να γευθούμε το Σώμα του Χριστού. Όλοι μαζί φτιάχνουμε το Σώμα και γι αυτό όλοι έχουμε ιερωσύνη.
Και ο Θεός δέχεται την προσφορά μας, γιατί ο Θεός βλέπει τον αληθινό ιερέα που είναι ο Χριστός και επειδή είναι Υιός Του τη δέχεται. Και μεις του προσφέρουμε όλο το σύμπαν και τον εαυτό μας και τη γυναίκα μας και τα παιδιά μας, γιατί καταλαβαίνουμε ότι υπάρχει Αυτός που τ’ αγαπάει περισσότερο από μας, γιατί είναι Αγάπη. Και Αυτός τότε μας προσφέρει το ίδιο το Σώμα Του, γιατί είναι η Τέλεια Αγάπη και η πηγή της ζωής. Και αν δεν φάμε το Σώμα Του θα πεθάνουμε. Διαλέγουμε, δηλαδή, άλλη γέννηση, άλλο τρόπο ζωής, όπου ο αληθινός πατέρας δεν είναι ο πατέρας στο σπίτι, αλλά Αυτός.
Γι’ αυτό και στη Λειτουργία του Μεγάλου Βασιλείου ζητάμε να μας ενώσει όπως ενώνονται τα ψίχουλα από το ψωμί. Γι αυτό και στη Θεία Λειτουργία συντελούνται ταυτόχρονα η αγάπη προς τον άνθρωπο και η αγάπη προς το Θεό. Αν δεν αγαπώ τους άλλους δεν μπορώ να ενωθώ κοινωνώντας το Σώμα Του με το Θεό και μόνο μέσω του Σώματος του Θεού μπορώ να αγαπήσω υπαρξιακά τους άλλους. Γινόμαστε ένα με το Χριστό γιατί είμαστε το ίδιο σώμα. Γι αυτό και ο Χριστός εμφανιζόταν στους μαθητές Του όταν ήταν όλοι μαζεμένοι και εν τη κλάσει του άρτου. Μόνο λοιπόν στη Θεία Ευχαριστία βιώνουμε το θάνατο της ατομικότητας και γινόμαστε πρόσωπο, που παίρνει την προσωπικότητά του από τον άλλο, δώρο από αυτόν και κυρίως από το Θεό. Εν τέλει δεν υπάρχει τίποτα άλλο παρά Αυτός που είναι η Αγάπη.
* Η ομιλία του π. Ιωνά, έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα www.istologio.org, και στην ιστοσελίδα της Ιεράς Μητροπόλεως Πατρών, όπου υπάρχει επίσης και συνέντευξή του που παραχώρησε στον π. Χρύσανθο Στελλάτο.
* Ο πατήρ Ιωνάς συναντήθηκε επίσης με μαθητές από το Λύκειο Καστριτσίου, προσκεκλημένος από καθηγητές του Λυκείου, στα πλαίσια δραστηριοτήτων του μαθήματος Θρησκευτικών, και του πολιτιστικού προγράμματος “Συνεργαζόμαστε-Συνδημιουργούμε”.
* Η συνάντησή τους ξεκίνησε με συζήτηση πάνω στην τεχνολογία και τα σύγχρονα εργαλεία του διαδικτύου, τα οποία ο πατηρ Ιωνάς χρησιμοποιεί στις δραστηριότητές του. Η συζήτηση στη συνέχεια άγγιξε θέματα θεολογικά και φιλοσοφικά που αναδείχθηκαν μέσα απο τις ερωτήσεις των μαθητών.
* Το κλίμα και το επίπεδο της συζήτησης ήταν εξαιρετικό. Κάποια στιγμή ο πατήρ Ιωνάς είπε στους νεαρούς συνομιλητές του: «Μην σας πει κανείς οτι θέτετε ανούσια ή ανόητα ερωτήματα. Οι ερωτήσεις σας, αν ψάξετε στο διαδίκτυο, αντιστοιχούν με σημαντικά φιλοσοφικά ερωτήματα που απασχολούν την ανθρωπότητα» και προέτρεψε τους μαθητές να αναζητούν απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα.
* Ο π. Ιωνάς την Τετάρτη επέστρεψε στην Ταϊβάν.
Κατά την παραμονή του στην πόλη μας, ο π. Ιωνάς είχε την ευκαιρία να συναντήσει παλιούς γνώριμους και φίλους από τα σχολικά του χρόνια, αλλά και από τη διακονία του ως στελέχους της Χριστιανικής Στέγης Πατρών. Την Κυριακή λειτούργησε στον Πανεπιστημιακό Ναό και το βράδυ μίλησε στην Αίθουσα της Χριστιανικής Στέγης Πατρών με θέμα «ο Θεός Αγάπη εστί.» Παρουσίασε με σύντομο τρόπο την εικόνα του Θεού όπως την προσφέρει στους ανατολικούς λαούς ως Αγάπη και όχι ως δύναμη που προκαλεί φόβο όπως αυτός βιώνεται από τις ανατολικές παραδόσεις.
Ο π. Ιωνάς Μούρτος γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Πάτρα. Αποφοίτησε από το Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο ως Ηλεκτρολόγος Μηχανικός. Στη συνέχεια εργάστηκε στην IBM και την BP ως μηχανικός υπολογιστών σε σημαντικές θέσεις. Κατά τη διάρκεια των σπουδών του γνώρισε τον π. Πορφύριο Καυσοκαλυβίτη, γνωριμία που υπήρξε καθοριστική για τη μετέπειτα ζωή του.
Το 1985 εκάρη μοναχός στα Καυσοκαλύβια του Αγίου Όρους από τον γέροντα Πορφύριο. Μετά την κοίμηση του π. Πορφυρίου μόνασε στην Ι. Μ. Γρηγορίου του Αγίου Όρους. Από εκεί εστάλη και βοήθησε στην Ιεραποστολή στο Κολουέζι του Κογκό και στην Καλκούτα των Ινδιών. Το 2000 χειροτονήθηκε ιερέας. Την ίδια χρονιά μετέβη στην Ταϊβάν με εντολή του Οικουμενικού Πατριαρχείου, ως ο πρώτος ορθόδοξος ιεραπόστολος στη χώρα αυτή – και δυστυχώς ο μοναδικός ακόμη.
Η ορθόδοξη εκκλησία της Ταιβάν, υπάγεται στην Αρχιεπισκοπή Χονγκ – Κόνγκ και Νοτιοανατολικής Ασίας, υπό τον σεβ. Μητροπολίτη Νεκτάριο. Στην προσπάθειά του για τη διάδοση της ορθοδοξίας, εκτός από την δια ζώσης κατήχηση, ο π. Ιωνάς χρησιμοποιεί εκτενέστατα τις δυνατότητες που παρέχει το διαδίκτυο, καθώς είναι πρακτικά αδύνατο να έλθει με άλλον τρόπο σε επαφή με τόσο πολύ κόσμο.
Έτσι, στις ιστοσελίδες του π. Ιωνά μπορεί κανείς να βρεί στην κινεζική γλώσσα έναν πλούτο πληροφοριών γύρω από την ορθοδοξία, μεταφρασμένα θεολογικά βιβλία, λειτουργικά κείμενα, φωτογραφίες και βίντεο. Οι Έλληνες φίλοι της ιεραποστολής μπορούν στην ιστοσελίδα www.asian-aroma.com να παρακολουθούν - στα ελληνικά - την εξέλιξη της ιεραποστολικής προσπάθειας στην Ταϊβάν, με όσες λεπτομέρειες μπορεί και προλαβαίνει ο ίδιος να καταγράφει. Επίσης, στην ιστοσελίδα www.justin.tv/dao_love μεταδίδεται ζωντανά η Θ. Λειτουργία από τον Ιερό Ναό της Αγίας Τριάδας στην Ταϊπέι, ο οποίος δυστυχώς στεγάζεται ακόμη σε ένα διαμέρισμα πολυκατοικίας. Στην ίδια ιστοσελίδα υπάρχουν και πολλά άλλα βίντεο από διαλέξεις του π. Ιωνά.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι στα πρώτα χρόνια της μοναχικής ζωής του π. Ιωνά, ο γέροντας Πορφύριος είχε επιμείνει να συνεχίσει ο π. Ιωνάς να ασχολείται με τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές και να ενημερώνεται συνεχώς γύρω από τα θέματα της Πληροφορικής. Μάλιστα ή ύπαρξη υπολογιστή σε μοναχικό κελί εκείνα τα χρόνια είχε προκαλέσει γενική κατάπληξη. Σήμερα, ίσως κατανούμε τους λόγους που οδήγησαν τον διορατικό και προορατικό γέροντα Πορφύριο στην προτροπή του εκείνη. Ταυτόχρονα, ο π. Ιωνάς διδάσκει σε Πανεπιστήμια της Ταϊβάν ορθόδοξη θεολογία και μέσω Internet πραγματοποιεί σεμινάρια και διδάσκει ανθρώπους που μπορεί να βρίσκονται οπουδήποτε στον κόσμο.
Το εντυπωσιακό αυτής της Ιεραποστολικής προσπάθειας είναι ότι ο π. Ιωνάς δεν απευθύνεται μόνο στα 23.000.000 των Ταϊβανέζων, αλλά και στο 1.400.000.000 Κινέζων, μέσω της χρήσης της κινεζικής γλώσσας. Σε αυτή την προσπάθεια μας καλεί όλους να γίνουμε συνεργάτες του βοηθώντας είτε σε τεχνικά θέματα, είτε σε όσα θεολογικά σεμινάρια πραγματοποιούνται στην αγγλική γλώσσα, είτε οικονομικά, αλλά κυρίως με τις προσευχές μας.
"Ο ΕΚΚΛΗΣΙΟΛΟΓΟΣ"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου