Σάββατο 4 Ιανουαρίου 2025

Ἱστορία τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ - π. Βασιλείου Μπακογιάννη

Ἱστορία τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ

Ὑπό Ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη

              

                   «Λουτρόν παλιγγενεσίας» (Τίτ. 3:5),ἀποκαλεῖται τό Βάπτισμα. Δηλαδή, λουτρό πού ξαναγεννᾶ τόν ἄνθρωπο, ὄχι μόνο πνευματικῶς, ἀλλά καί σωματικῶς. Π.χ., βαπτίζονταν οἱ ἄρρωστοι, καί γίνονταν καλά. Ὑπῆρχαν γονεῖς, πού βάπτιζαν τά ἄρρωστα παιδιά τους, μόνο καί μόνο γιά νά γίνουν καλά![1] Οἱ πιστοί βλέποντας ὅτι τό νερό τῆς Βαπτίσεως ἔκανε θαύματα, ἔπαιρναν ἀπό τό νερό αὐτό, καί τό ἔφερναν στά σπίτια τους· [2] ἐξ αὐτοῦ προῆλθε ὁ Μεγάλος Ἁγιασμός, ὁ ὁποῖος εἶναι ἴδιος μέ τό νερό τῆς Βαπτίσεως. «Τιμᾶται καί προσέχεται καί δεύτερον τῆς Ἁγίας Κοινωνίας»·[3] δηλαδή, πρῶτα ἡ Θ. Κοινωνία, μετά ὁ Μεγάλος Ἁγιασμός· «τά δευτερεῖα ἐπέχει τῶν θείων Μυστηρίων».[4]

  μακαριστός Παναγιώτης Τρεμπέλας, μελετώντας τούς παλαιούς κώδικες,  λέει ὅτι    ὁ Μεγάλος Ἁγιασμός τῆς παραμονῆς, θεσπίσθηκε «ἐπί σκοπῷ ἀποκλειστικῶς   καί μόνον νά ὑδρευθῶστιν οἰ πιστοί»·  δηλαδή, νά πάρουν Ἁγιασμό γιά τά σπίτια τους· [5] ἐξ οὗ καί ἡ σχετική εὐχή «ὑπέρ τῶν ἀντλούντων καί ἀρυομένων ἐξ αὐτοῦ πρός ἁγιασμόν οἴκων»· [6] Σημειωθήτω, ὅτι ἡ   Ἀκολουθία τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ τῆς παραμονῆς, μέχρι καί τόν 19ον αἰ. γινόταν τό ἑσπέρας· καί οἱ πιστοί ἀπό τό βράδυ τῆς προηγούμενης ἡμέρας μέχρι τό ἀπόγευμα τῆς παραμονῆς ἔμεναν νηστικοί καί ἄνυδροι προκειμένου νά ἀντλήσουν τόν Ἁγιασμό.

Ὁ βρεττανός William Hepworth Dixon ἐν ἔτει 1869 ἐπισκέφθηκε τή Ρωσία, εἶδε ἰδίοις ὄμμασιν τούς ἐκεῖ χριστιανούς παραμονή τῶν Θεοφανείων, νά μένουν ἄνυδροι καί ἄσιτοι, ὥσπου κατά τίς τέσσερις τό ἀπόγευμα, νά πάρουν τό Μεγάλο Ἁγιασμό.[7] Ὁ William Hepworth Dixon δέν μᾶς λέει ὅτι ἔπιναν τήν παραμονή ἑσπέρας Μεγάλο Ἁγιασμό. Ἐφόσον παρέμεναν μέχρι τότε νηστικοί, πιθανόν νά ἔπιναν.

   Ὅταν  ἡ ἀκολουθία τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ ἀπό τό ἀπόγευμα τῆς παραμονῆς μεταφέρθηκε  τό πρωί τῆς παραμονῆς, ἡ νηστεία τῆς παραμονῆς παρέμενε, ἐπειδή  ἡ λήψη τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ εἶχε ἤδη συνδυασθεῖ μέ τή νηστεία. Ἑπομένως, ἡ ἄποψη ὅτι ἡ νηστεία τῆς παραμονῆς τῶν Φώτων, εἶναι κατάλοιπο τῆς νηστείας τῶν Κατηχουμένων, δέν ἀνταποκρίνεται στήν πραγματικότητα, ἄλλωστε καί τήν Πεντηκοστή γίνονταν Βαπτίσεις, ἀλλά ἡ παραμονή της δέν εἶναι μέρα νηστείας.

Μέ ἄλλα λόγια, ἡ νηστεία  τῆς παραμονῆς τῶν Φώτων, παρέμενε καί θεσπίσθηκε γιά τήν μετάληψη τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ. «Τήν παραμονή ὅλοι νήστευαν, γιά νά πιοῦν ἁγιασμό τό πρωί τῆς γιορτῆς», μᾶς πληροφορεῖ ἡ Μικρασιάτισσα Φιλιώ Χαϊδεμένου·[8] καί ὄχι μόνο αὐτή, ἀλλά ὅλοι οἱ προγενέστεροι πατέρες μας· ἀπό σεβασμό στό Μεγάλο Ἁγιασμό. Σήμερα βέβαια ἐπικρατεῖ ἄλλο τυπικό. Ἡ μετάληψη τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ λαμβάνεται χωρίς νηστεία. Πρόοδος...!



[1] The works of Saint Augustine. A Translation for the 21st Century Part II - Letters Volume 1: Letters 1- 99.Pg 429, Letter,98,5
[2] Ἀρχιμ. Βασιλείου Κ. Στεφανίδου, καθηγητοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν. Ἐκκλησιαστική Ἱστορία. Τετάρτη ἔκδοσις. «Ἀθῆναι» 1978, σελ.117
[3] 978ος Κώδικας Σινᾶ (16ος αἰ.). Παναγιώτης Τρεμπέλας: Μικρός καί Μεγάλος Ἁγιασμός. «Θεολογία». ΚΒ΄(1951), τεῦχος 1, σελ.60.
[4] Κώδιξ Ἱ. Μ. Βατοπεδίου 134 [745]. Εὐχολόγιον. 1538
[5] Παναγιώτου Τρεμπέλα, Μικρόν Εὐχολόγιον. Τόμ.  Β΄, «Σωτήρ», 1998, ἔκδοση Β΄. Προλεγόμενα. Ἡ Ἀκολουθία τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ, 17
[6] Ἀκολουθία τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ. Εἰρηνικά.
[7] https://www.gutenberg.org/files/51117/51117-h/51117-h.htm# Pa ge_33
[8] Φιλιώ Χαϊδεμένου, «ΤΡΕΙΣ ΑΙΩΝΕΣ ΜΙΑ ΖΩΗ». Ἐκδόσεις «Λιβάνη» σελ.64.

11 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Κατατοπιστικό και λύνει απορίες. Ο π. Βασίλειος έχει στοιχεία όσοι λένε ότι δεν υπάρχει διαφορά στο Μικρό και Μεγάλο Αγιασμό δεν έχουν στοιχεία και συνεχίζουν να λένε τα ίδια πράγματα χωρίς να τα στηρίζουν κάπου

Ανώνυμος είπε...

Εχουμε μπερδευθεί άλλο μας λένε ότι πίνουν πίνουν Μεγάλο Αγιασμό την παραμονή άλλοι λένε δεν πίνουν, εγώ θα κάνω που έκανε η γιαγιά μου νήστευε την παραμονή για να πιεί Μεγάλο Αγιασμό την άλλη μέρα,

Ανώνυμος είπε...

Λένε πολλά και γράφουν πολλά για το Μεγάλο Αγιασμό. Κάθε ένας ιερέας έχει τη δικιά του θεωρία. Και γράφουν πολλά για το Μεγάλο Αγιασμό. Κάθε ένας ιερέας έχει τη δικιά του θεωρία. Άλλοι λένε ότι νηστεύουμε άλλοι ότι δε νηστεύουμε. Εγώ αυτό το οποίο έχω εντυπωθεί πολύ καλά είναι ότι σε έναν ίδρυμα που εργαζόμουν προτού διοριστώ στο δημόσιο. Ο πνευματικός υπεύθυνος ο ιεροκήρυκας της Μητροπόλεως. Είχε βάλει κατά τη διάρκεια της πανδημίας Μεγάλο Αγιασμό μπαίνοντας μέσα στο χώρο της εργασίας σε μια μικρή κολυμπήθρα με κάνουλα στο κάτω μέρος. Και είχε και ποτηράκια τοποθετήσει για να πίνουμε γιατί θεωρούσε ότι ο Μεγάλος Αγιασμός αποτρέπει τον κορωνοϊό. Ούτε νηστεύαμε ούτε οτιδήποτε άλλο. Είχαμε φάει το μεσημέρι πηγαίναμε στην εργασία, πίναμε Μεγάλο Αγιασμό και βάζαμε στο πρόσωπο και τα χέρια μετά από συμβουλή του. Τώρα. Από κει και πέρα, ας λένε ότι θέλουνε εγώ θα συνεχίσω αυτό το οποίο ιεροκήρυκας της Μητροπόλεως είχε θεσπίσει στην εργασία μου τα δύσκολα χρόνια. Δηλαδή καμία νηστεία για το Μεγάλο Αγιασμό και μάλιστα μας είχε πει τότε να τον έχουμε στο σπίτι μας και να πίνουμε κάθε πρωί. Την εποχή εκείνη δηλαδή ήταν διαφορετικός από αυτόν τον οποίο θα φτιάξουν τώρα. Για αυτό είπα ότι κάθε παπάς λέει τα δικά του ας τα βρουν οι ιερείς και μετά ας μας που και εμάς.

Ανώνυμος είπε...

Στο τελευταίο κήρυγμα με την παράκληση που κάνει στο ναό ο ιερέας τον ρώτησε μια κυρία σχετικά με τα Μ. Αγιασμό και της απάντησε ότι νηστεία της μιας μέρας γίνεται για την εορτή και όχι για τον Μ. Αγιασμό.

Ανώνυμος είπε...

Πολύ ωραία όλα αυτά επί χρόνια τα τηρούμε. Στο ‘’δια ταύτα’’ υπάρχει το πρόβλημα. Η σύζυγός μου έμαθε τα παιδιά μας στο σπίτι να νηστεύουν τηρούσαμε τις νηστείες όπως τις ορίζει η εκκλησία μας. Το θέμα όμως είναι ότι τα παιδιά μας στο σπίτι που άνοιξαν δεν νηστεύουν. Τα εγγόνια καμία σχέση με όλα αυτά. Μου λένε όμως και γνωστοί μου ότι τέτοιες μέρες νηστείας τα χάμπουργκερ και τα πιτόγυρα παίρνουν και δίνουν στη νεολαία. Και λέγοντας στην νεολαία εννοώ και τα δικά μου εγγόνια. Εδώ λοιπόν είναι το πρόβλημα αφού τα μάθαμε να νηστεύουν από μικρά μέχρι που άνοιξαν το σπιτικό τους γιατί στα σπίτια τους τώρα δεν νηστεύουν. Εάν η γυναίκα μου δεν τους πάει μεγάλο Αγιασμό δεν θα πιούνε γιατί ούτε στην εκκλησία δεν πατάνε τα Θεοφάνια. Ο μεγάλος μας πόνος είναι αυτός τα υπόλοιπα όλα είναι υπέροχα κηρύγματα. Γιατί δεν μπορέσαμε να τα περάσουμε στα παιδιά μας αυτό που βρήκαμε;

Ανώνυμος είπε...

Όταν λέω στα πνευματικά μου τέκνα, ότι δεν χρειάζεται νηστεία για τη Θ. Κοινωνία, δεν μπορώ να δεχτώ ότι η νηστεία της παραμονής είναι για τον Μεγάλο Αγιασμό, γιατί θα μου πουν, γιατί να μη νηστεύουμε και για τη Θ. Κοινωνία,. και η λύση είναι να λέω ότι η νηστεία της παραμονής είναι για την γιορτἠ....

Ανώνυμος είπε...

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΚΑΙ ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ . ΙΣΧΥΡΙΖΟΝΤΑΙ ΜΕΡΙΚΟΙ ΟΤΙ Η ΝΗΣΤΕΙΑ ΜΙΑΣ ΗΜΕΡΑΣ ΠΡΙΝ ΤΑ ΦΩΤΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΓΙΑ ΤΗ ΓΙΟΡΤΗ ΚΑΙ ΟΧΙ ΓΙΑ ΝΑ ΠΙΟΥΜΕ ΤΟΝ ΜΕΓΑΛΟ ΑΓΙΑΣΜΟ.ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΩ.ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΚΑΝΟΝΑΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΠΟΥ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ Σ ΑΥΤΗ ΤΗ ΝΗΣΤΕΙΑ. ΤΟ ΑΛΛΟ ΠΟΥ ΑΚΟΥΓΕΤΑΙ ΤΙ ΜΙΚΡΟΣ ΑΓΙΑΣΜΟΣ ΤΙ ΜΕΓΑΛΟΣ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΙΔΙΟ.ΜΑ ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΙΔΙΟ ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΥΤΟΣ Ο ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ. ΑΡΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΘΕΜΑ.

Ανώνυμος είπε...

Δηλαδή η ,Χαϊδεμένου είναι Πατήρ της Εκκλησίας;
Είναι η μοναδική παραπομπή που επικαλείται ο π. Βασίλειος για τη νηστεία της παραμονής ως νηστεία για τον Μ. Αγιασμό.
Λάθος. Παραπέμπει και στον Dixon, άλλος Πατήρ της Εκκλησίας.

Ανώνυμος είπε...

Εσύ αγαπητέ μου 5 Ιανουαρίου ώρα 1.02μ.μ με το ειρωνικό σου ύφος γιατί ακυρώνεις την παράδοση της εκκλησίας που είναι και η πιο αξιόπιστη παραμποπή.

Ανώνυμος είπε...

Απάντηση στον 5 Ιανουαρίου 2025 στις 2:02 μ.μ. ξαναδιάβασα το άρθρο, ο π. Βασίλειος δεν λέει ότι η Χαϊδεμένου υποστηρίζει να νηστεύουμε για το Μεγάλο Αγιασμό αλλά λέει τι έκαναν στην Μικρά Ασία και αυτό που λέει η Χαϊδεμένου το έλεγαν και οι παππούδες μας και οι γιαγιάδες μας εδώ στην Ελλάδα, σαν τι άλλο αγαπητέ πρέπει να δεις για να πεισθείς ότι αυτή είναι η τάξη της Εκκλησίας;

Ανώνυμος είπε...

Ο γεροντας Νεκταριος Μουλατσιωτης μας λεει ότι η νηστεια ειναι για τη γιορτη. Όλοι πινουμε αγιασμο ακομα και αν δεν νηστεψουμε.