Προς την Ι. Σύνοδο
της Εκκλησίας της Ελλάδος
Ι. Γενναδίου 14,
115 21 Αθήνα
Θεσσαλονίκη, 29 Μαρτίου 2012
"προσέχετε ἑαυτοῖς καὶ παντὶ τῷ ποιμνίῳ ἐν ᾧ ὑμᾶς τὸ πνεῦμα τὸ ἅγιον ἔθετο ἐπισκόπους ποιμαίνειν τὴν ἐκκλησίαν τοῦ θεοῦ, ἣν περιεποιήσατο διὰ τοῦ αἵματος τοῦ ἰδίου". Πρ 20,28
Μακαριώτατε άγιε Πρόεδρε,
Σεβασμιώτατοι,
Από μακρού χρόνου η ακαδημαϊκή κοινότητα παρακολουθεί την εξέλιξη μιας ιδιοτύπου διαμάχης, η οποία αφορά στην θέση της διοικήσεως της Εκκλησίας της Ελλάδος στους διαχριστιανικούς και διαθρησκειακούς διαλόγους και τους οργανισμούς όπου αυτοί διεξάγονται. Οι περισσότεροι εξ ημών έχουμε συμμετάσχει στο παρελθόν και εξακολουθούμε να συμμετέχουμε στους επιστημονικούς αυτούς διαλόγους, εκπροσωπούντες είτε την Εκκλησία της Ελλάδος είτε το Οικουμενικό Πατριαρχείο και τις άλλες παλαίφατες εκκλησιαστικές διοικήσεις. Για τα αποτελέσματά τους υποβάλλεται λεπτομερής απολογισμός στις αρμόδιες συνοδικές επιτροπές, όπου οι Σεβ. Ιεράρχες έχουν την δυνατότητα να ενημερωθούν διεξοδικώς για την πρόοδο αυτών των κινήσεων.
Η Εκκλησία της Ελλάδος, ακολουθώντας τον τύπο της Εκκλησίας της Κωνσταντινουπόλεως, αποφάσισε συνοδικώς, ήδη από το πρώτο μισό του παρελθόντος αιώνος, να αποστείλει αντιπροσώπους της στους οργανισμούς διαχριστιανικού και διαθρησκειακού διαλόγου. Η αποστολική τεκμηρίωση της δια του διαλόγου μαρτυρίας της αληθείας παρείχε πλήρη εχέγγυα για την ορθότητα της συμμετοχής της ενώ, συνάμα, η σύγχρονη απαρχή της διαχριστιανικής προσεγγίσεως με τις εγκύκλιες αποφάσεις της Ι. Συνόδου του Οικουμενικού Πατριαρχείου των ετών 1902 και 1904 επιβεβαίωνε την θέση της Ορθοδόξου Εκκλησίας ως υπευθύνου για την ενότητα του χριστιανικού κόσμου. Για εκείνους δε που θα επιζητούσαν την περαιτέρω αγιολογική τεκμηρίωση της συγχρόνου διαχριστιανικής κινήσεως, αυτή ευρίσκεται εις το έργο του Αγίου Φιλαρέτου, Μητροπολίτου Μόσχας, ο οποίος έγραψε περί τα μέσα του 19ου αιώνος δια την ανάγκη θεραπείας των τραυμάτων του εκκλησιαστικού σώματος, την δυνατότητα επανενώσεως της διηρημένης χριστιανοσύνης και την κοινή χριστολογική πεποίθηση που διατηρούν μετά της Μίας, Αγίας, Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας οι αποσχισθέντες κλάδοι της. Ως αποφθεγματικώς διετύπωσε τούτο ο Άγιος Νεκτάριος, Μητροπολίτης Πενταπόλεως: «τὸ δόγμα δεν καταπολεμεῖ τὴν ἀγάπην• ἡ δὲ ἀγάπη χαρίζεται τῷ δόγματι».
Ενώ, όμως, η Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος έχει ενθέρμως ταχθεί υπέρ της συμμετοχής στον οικουμενικό και διαθρησκειακό διάλογο, παρατηρούμε ότι ορισμένα μέλη της προβαίνουν σε πράξεις που υποσκάπτουν όχι μόνον την πορεία αυτών των διαλόγων, αλλά, ακόμη, και αυτήν την διορθόδοξο ενότητα δημιουργώντας προϋποθέσεις σχίσματος εντός της Ορθοδόξου Εκκλησίας. Η ανησυχία μας εδράζεται στο γεγονός ότι η Ι. Σύνοδος έως στιγμής δεν ήλεγξε τα μέλη της, Ιεράρχες, για την άτοπη και αντισυνοδική συμπεριφορά τους. Η στάση αυτή της Ι. Συνόδου μας αναγκάζει να αποστείλουμε την παρούσα επιστολή δια της οποίας θέτουμε προς το σεπτό σώμα της Ι. Συνόδου της Ιεραρχίας τις ακόλουθες παρατηρήσεις και ερωτήσεις.
Από μέλος της Ιεραρχίας, τον Σεβ. Μητροπολίτη Πειραιώς κ. Σεραφείμ, την Κυριακή της Ορθοδοξίας του τρέχοντος έτους ανεγνώσθησαν «νέα αναθέματα» εναντίον του πάπα Ρώμης Βενεδίκτου ΙΣΤ΄ «καὶ τοῖς αὐτῷ κοινωνοῦσι». Αναρωτιόμαστε, εάν η Εκκλησία της Ελλάδος τηρεί διαφορετική στάση από αυτήν του Οικουμενικού Πατριαρχείου, το οποίο δια συνοδικής αποφάσεως εν έτει 1965 ήρε το ανάθεμα του 1054 που είχε εξαπολύσει ο πατριάρχης Μιχαήλ Α΄ εναντίον των απεσταλμένων του πάπα Λέοντος Θ΄. Διότι, αποτελεί λογική ανακολουθία να αναθεματίζονται ο σημερινός πάπας Ρώμης «καὶ οἱ αὐτῷ κοινωνοῦντες» από έναν Επίσκοπο, και μάλιστα την ίδια στιγμή που επισήμως η Σύνοδος, στην οποία ανήκει, βρίσκεται σε θεολογικό διάλογο μαζί τους. Το αυτό ισχύει και για τους μύδρους του Σεβ. Πειραιώς κατά των Διαμαρτυρομένων, τους οποίους «συνανεθεμάτισε», παραβλέποντας πως για τέσσερεις και πλέον αιώνες ουδεμία Σύνοδος Ορθοδόξων θεώρησε σκόπιμο να προβεί σε ανάλογη ενέργεια. Οι πανορθόδοξες αποφάσεις επί του διαχριστιανικού διαλόγου οφείλουν να αποτελούν τον κανονικό οδηγό και την βακτηρία των ποιμένων της Εκκλησίας και όχι να διαβάλλονται και να καταστρατηγούνται από αυτούς.
Ο ίδιος Ιεράρχης, επίσης, έχει λάβει ως συνήθεια να καθυβρίζει σκαιώς την μουσουλμανική και την ιουδαϊκή θρησκεία μαζί με τους λειτουργούς και τους πιστούς τους. Αδυνατούμε να διακρίνουμε ή, έστω, να εικάσουμε ποιο είναι το πνευματικό ή ποιμαντικό όφελος από αυτή την απρόκλητη, βίαιη καταφορά ενός Επισκόπου εναντίον ανθρώπων διαφορετικού θρησκεύματος. Ταυτοχρόνως, μας προβληματίζει σοβαρά η εικόνα της Εκκλησίας της Ελλάδος και των ποιμένων της που εκπέμπεται στο εσωτερικό και το εξωτερικό της χώρας εξαιτίας αυτών των ενεργειών, και πολλοί από εμάς γινόμαστε κοινωνοί της απορίας και της αγανακτήσεως που αυτές εγείρουν. Είναι, άραγε, δύσκολο να αντιληφθεί κάποιος την ζημία και την δυσχέρεια που προκαλεί η προαναφερθείσα νοοτροπία και συμπεριφορά στα παλαίφατα Πατριαρχεία, των οποίων άπασες οι καθέδρες ευρίσκονται σε κράτη με μουσουλμανική ή ιουδαϊκή πλειονότητα; Δεν πείθουμε διά των ύβρεων για την ευαγγελική αλήθεια, ειδικώς όταν η αλήθειά μας εκπορεύεται από τον Θεό της ειρήνης, ο οποίος όρισε ως τύπο και τόπο Του τους Επισκόπους και «λοιδορούμενος οὐκ ἀντελοιδόρει, πάσχων οὐκ ἠπείλει». Σε αυτό το σημείο κρίνουμε αναγκαίο η Ι. Σύνοδος να απαντήσει εάν δέχεται εκβιασμούς ή παρεμβάσεις από οποιοδήποτε ξένο θρησκευτικό κέντρο, όπως σαφώς κατήγγειλε ο ως άνω αναφερόμενος Ιεράρχης.
Συνωδά προς τον Μητροπολίτη Πειραιώς, και ο συνώνυμός του, Σεβ. Μητροπολίτης Κυθήρων, καταφέρεται, όπως και ο πρώτος, εναντίον του Πατριαρχείου Σερβίας κατηγορώντας το για κακοδικία (χάριν συμφερόντων ή απωλείας της Ορθοδόξου συνειδήσεως) στην περίπτωση του καθηρημένου πρώην Ράσκας, μοναχού Αρτεμίου, τον οποίο, μάλιστα, αμφότεροι οι προαναφερθέντες επίσκοποι της Εκκλησίας της Ελλάδος χαρακτηρίζουν «κανονικό Επίσκοπο», «ομολογητή» και «άγιο». Τα ερωτήματα που αναφύονται, εν προκειμένω, είναι προφανή: Υφίσταται, Μακαριώτατε, κοινωνία των ως άνω Μητροπολιτών της ελλαδικής διοικήσεως με έναν εγνωσμένα σχισματικό πρώην Επίσκοπο; Αρνείται η Ι. Σύνοδος της Ε.τ.Ε. την δικαιοδοσία και την κρίση των συνοδικών οργάνων της αδελφής Αυτοκεφάλου Εκκλησίας; Θεωρούμε κανονικώς και εκκλησιολογικώς απαράδεκτο Επίσκοποι αλλοτρίας Αυτοκεφάλου διοικήσεως να συνάπτουν κανονική κοινωνία με σχισματικούς, οι οποίοι δρουν εις βάρος της τοπικής Ορθοδόξου Εκκλησίας. Το ίδιο απαράδεκτο θα θεωρούσαμε το να υποστηρίξουν και να κοινωνήσουν Επίσκοποι άλλης Ορθοδόξου Εκκλησίας με τους εν Ελλάδι σχισματικούς. Εκτός και εάν για τους Σεβασμιωτάτους υφίστανται δύο μέτρα και δύο σταθμά: «ανάθεμα» για τους σχισματικούς της Δύσεως και «κοινωνία» με τους σχισματικούς των Βαλκανίων.
Γνωρίζουμε ότι ικανός αριθμός Ιεραρχών έχει εκφράσει τις ανησυχίες του και αιτηθεί την σύγκληση της Ι. Συνόδου προκειμένου να επιβεβαιωθεί εκ νέου ή να επανακαθορισθεί η στάση της Ε.τ.Ε. έναντι του διαχριστιανικού και διαθρησκειακού διαλόγου και της Οικουμενικής κινήσεως. Ως μέλη της Εκκλησίας και θεράποντες της ιεράς επιστήμης της Θεολογίας θέτουμε υπ’ όψιν του σεπτού Σώματος της Ιεραρχίας και τις δικές μας παρατηρήσεις και ερωτήσεις. Μια σαφής συνοδική απαντητική διαγνώμη επί του θέματος είμαστε βέβαιοι ότι θα αποκαταστήσει την αξιοπιστία της ορθοδόξου μαρτυρίας στον κόσμο.
Μετά βαθυτάτου σεβασμού
Ευαγγελία Αμοιρίδου, Επίκουρη Καθηγήτρια
Χρήστος Αραμπατζής, Επίκουρος Καθηγητής
Χαράλαμπος Ατματζίδης, Επίκουρος Καθηγητής
Διονύσιος Βαλαής, Επίκουρος Καθηγητής
Πέτρος Βασιλειάδης, Καθηγητής
Μόσχος Γκουτζιούδης, Λέκτορας
Ηλίας Ευαγγέλου, Επίκουρος Καθηγητής
Αγγελική Ζιάκα, Επίκουρη Καθηγήτρια
Φώτιος Ιωαννίδης, Αναπληρωτής Καθηγητής
Δημήτριος Καϊμάκης, Καθηγητής
Ιωάννης Καραβιδόπουλος, Ομότιμος Καθηγητής
Άννα Κόλτσιου – Νικήτα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια
Δήμητρα Κούκουρα, Καθηγήτρια
Αντωνία Κυριατζή, Λέκτορας
Μιλτιάδης Κωνσταντίνου, Καθηγητής
Νικόλαος Μαγγιώρος, Επίκουρος Καθηγητής
Γεώργιος Μαρτζέλος, Καθηγητής
Βασιλική Μητροπούλου, Επίκουρη Καθηγήτρια
Ιωάννης Μούρτζιος, Αναπληρωτής Καθηγητής
Παναγιώτης Παχής, Καθηγητής
Ιωάννης Πέτρου, Καθηγητής
Παναγιώτης Σκαλτσής, Αναπληρωτής Καθηγητής
π. Ιωάννης Σκιαδαρέσης, Επίκουρος Καθηγητής
Χρυσόστομος Σταμούλης, Καθηγητής
Χρήστος Τσιρώνης, Επίκουρος Καθηγητής
Στυλιανός Τσομπανίδης, Επίκουρος Καθηγητής
Παναγιώτης Υφαντής, Επίκουρος Καθηγητής
Γλυκερία Χατζούλη, Επίκουρη Καθηγήτρια
Πηγή: Amen.gr
3 σχόλια:
Οι ομολογητές μητροπολίτες Πειραιώς και Κυθήρων στην περίπτωση του αντικανονικώ τω τρόπω εκβληθέντος της επισκοπής του μητροπολίτη Ράτσκας και Πριζρένης Αρτεμίου στιγμάτησαν το εν θέματι ιεροκανονικό έγκλημα υπακούοντες στη φωνή της επισκοπικής τους συνειδήσεως.Βλέπετε η συνείδηση των δύο ιεραρχών είναι ευαίσθητη σε θέματα κανονικού δικαίου.Εν προκειμένω πρέπει να υπομνησθεί ο υπέρ της αποκαταστάσεως του κανονικού μητροπολίτη Αττικής και Μεγαρίδος Νικοδήμου αγώνας κυρίως του μητροπολίτη Κυθήρων.Η θεολογική σχολή βέβαια του ΑΠΘ εποιήσε την νήσσαν για το γεγονός ότι ένας ιεράρχης της Ελλαδικής Εκκλησίας τυγχάνει εξόριστος απ το ποίμνιό του επί 37 συναπτά έτη εκβληθείς του θρόνου του άνευ δίκης και απολογίας όπως συνέβη και στην περίπτωση του σεβ.Αρτεμίου στη Σερβία.Προφανώς οι κοι προφέσσορες θα επιθυμούσαν οι δύο μητροπολίτες,ο Πειραιώς και ο Κυθήρων,να καταπατήσουν τη φωνή της συνειδήσεώς τους σιωπώντες σχετικώς.Δυστυχώς γι αυτούς και τους ομόφρονές τους συνέβη το αντίθετο προς δόξαν Θεού και καταισχύνη των υποστηριζόντων τη σημερινή διοίκηση της Σερβικής Εκκλησίας που αποδεδειγμένως ακολουθεί πορεία όλως διάφορη των ιερών υποθηκών που άφησαν οι άγιοι Νικόλαος Βελιμίροβιτς και Ιουστίνος Πόποβιτς προφανώς για λόγους συμμορφώσεώς τους με τα κελεύσματα της περίφημης νέας τάξης.Κατά τη σαθρή και στρεβλή συλλογιστική των κυρίων καθηγητών επειδή η ΔΙΣ της Ελλαδικής Εκκλησίας έλαβε την απόφαση να συνταχθεί με την πλευρά της σημερινής διοίκησης της Σερβικής Εκκλησίας θα έπρεπε και οι δύο ιεράρχες να το βουλώσουν κατά το κοινώς λεγόμενο και να καταπατήσουν τη συνείδησή τους!Ωραία τω όντι λογική!Και πολύ ευαγγελική!Για να δημιουργήσουν επίσης εντυπώσεις διαστρεβλώνουν την αλήθεια διακηρύσσοντας βαρύγδουπα ότι ο μητροπολίτης του Πειραιά βρίζει δήθεν τη μουσουλμανική και την ιουδαική θρησκεία και τους πιστούς της!.Ο μητροπολίτης Πειραιά κρίνει τις εν λόγω θρησκείες επί τη βάσει του Ευαγγελίου και των Πατέρων και όχι υποκειμενικά και στοχαστικά και φιλοσοφικά και αμιγώς επιστημονικά όπως πολλοί απ τους κους προφέσσορες.Με πόση δριμύτητα καταφέρονται κάποιοι άγιοι πατέρες της Εκκλησίας εναντίον του ιουδαισμού είναι γνωστό και στον πλέον άσχετο.Παρέλκει η αναφορά των σχετικών χωρίων.Μισούσαν οι εν λόγω τους Ιουδαίους;Τι είμαστε δηλαδή εμείς;Πατερικότεροι των πατέρων;Ο άγιος Γρηγόριος Νύσσης γράφει σχετικά:παυσώμεθα του θέλειν είναι των διδασκάλων διδάσκαλοι.Μισήσωμεν το λογομαχείν επί καταστροφή των ακουόντων.Πιστεύσωμεν ως οι Πατέρες ημών παραδεδώκασιν.Ουκ εσμέν των Πατέρων σοφώτεροι.Ουκ εσμέν των διδασκάλων ακριβέστεροι.
Οι Πατέρες συνέταξαν τα αναθέματα τα οποία μονομερώς για τη λοιπή Ορθοδοξία ήρε ο κοιμηθείς πατριάρχης Αθηναγόρας τραυματίζοντας την πανορθόδοξη ενότητα.Μισούσαν και ύβριζαν οι πατέρες;Μη γένοιτο!Πότε θα παύσουμε να αντικρύζουμε τα σχετικά ζητήματα δέσμιοι του ψυχολογισμού και του ενδοκοσμικισμού μας;Πότε θα παύσουν οι ακαδημαικοί θεολόγοι να αποτελούν στηρίγματα του εκκλησιαστικού και κοσμικού κατεστημένου και θεράποντες του πλιτικώς ορθού;Το οποίο πολιτικά ορθό επιβάλλει οπωσδήποτε στην ακαδημαική κοινότητα να συνταχθεί με τον οικουμενισμό,τον κοσμοπολιτισμό,το συγκρητισμό,την παγκοσμιοποίηση στραγγαλίζοντας ταυτόχρονα την ελευθερία της συνειδήσεως των αντιφρονούντων και ποινικοποιώντας το φρόνημά τους!Η θεολογική σχολή του ΑΠΘ με την παρέμβασή της απογοήτευσε πολλούς πιστούς εξ όσων έχω υπόψη μου.Σιώπησε ΑΙΔΗΜΟΝΩΣ στο παρελθόν για πλείστα όσα σοβαρά ζητήματα όπως έχει αναπτυχθεί στον οικείο τόπο.Οι δύο βαλλόμενοι μητροπολίτες που στοχοποίησαν οι καθηγητές του ΑΠΘ ισχυροποίησαν ακόμη περισσότερο τη θέση τους μετά την άδικη επίθεση που υπέστησαν.Το ήδη κλονισθέν κύρος όμως της θεολογικής σχολής του ΑΠΘ μετά και την τελευταία άστοχη παρέμβασή τους κλονίσθηκε ακόμη περισσότερο.
Λυκούργος Νάνης
Με τη φόρα που έχουν πάρει κάποιοι απ τους καθηγητές του ΑΠΘ δεν αποκλείεται να ζητήσουν το λόγο κι απ τον άγιο Ιωάννη το Χρυσόστομο για το έργο του με τίτλο ΚΑΤΑ ΙΟΥΔΑΙΩΝ.Επίσης δεν αποκλείεται να χαρακτηρίσουν ταλιμπάν και τον άγιο Ιουστίνο Πόποβιτς που ονόμαζε τον οικουμενισμό παναίρεση.Όλα να τα περιμένεις απ την παρέα του γνωστού και μη εξαιρετέου κου Πέτρου Βασιλειάδη.
Οι Φαναριώτες συνεπικουρούμενοι από κάποιους θεολόγους καθηγητές του Πανεπιστημίου διασαλεύουν την ενότητα του εκκλησιαστικού σώματος λίγες μέρες πριν την έναρξη της Μεγάλης Εβδομάδας.
Δημοσίευση σχολίου