Δευτέρα 12 Ιουνίου 2017

Ημερίδα με θέμα: «Ταυτότητα φύλου - Μία διεπιστημονική προσέγγιση» [Αθήνα, Κυριακή, 28 Μαΐου 2017, 6μ.μ.] (ΒΙΝΤΕΟ- ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ- ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ)

Ο Τομέας Επιστημόνων Συλλόγου «Ο Μέγας Βασίλειος», η Χριστιανική Ένωση Επιστημόνων, η Χριστιανική Ένωση Εκπαιδευτικών Λειτουργών Συλλόγου «Ο Απόστολος Παύλος», η Ανωτάτη Συνοσπονδία Πολυτέκνων Ελλάδος και η Ενωμένη Ρωμηοσύνη διοργάνωσαν στην Αθήνα την Κυριακή, 28 Μαΐου 2017, 6μ.μ. με επιτυχία ημερίδα με θέμα «Ταυτότητα φύλου - Μία διεπιστημονική προσέγγιση» Ομιλητές ήταν ο Σταύρος Μπαλογιάννης, Ομ. Καθηγητής Νευρολογία, η Καλλιόπη Προκοπάκη, Ψυχίατρος παιδιών και εφήβων, η Καλλιρρόη Παντελίδου, Καθηγήτρια Αστικού Δικαίου Νομικής Σχολής Δ.Π.Θ. και ο Απόστολος Νικολαΐδης, Κοσμήτωρ Θεολογικής Σχολής Ε.Κ.Π.Α..
Ακολουθούν τα Βίντεο, το Δελτίο Τύπου, η Σύνοψη των εισηγήσεων, η ΠρόσκλησηΦωτογραφίες και οι Περιλήψεις της ημερίδας (τα βίντεα θα αναρτηθούν σύντομα).


 ΒΙΝΤΕΟ
Χαιρετισμός Οργανωτικής Επιτροπής - Έναρξη [1/8]
Χαιρετισμός εκπροσώπου Αρχιεπισκόπου [2/8]
Μητροπολίτης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ.κ. Νικόλαος:
Εισαγωγή Ημερίδας [3/8]
Σταύρος Μπαλογιάννης, Ομ. Καθηγητής Νευρολογίας, πρ. διευθυντής Α΄ Νευρολογικής Κλινικής Α.Π.Θ.:
Ο καθορισμός υπό του εγκεφάλου των χαρακτήρων του φύλου [4/8]
Καλλιόπη Προκοπάκη, Ψυχίατρος παιδιών και εφήβων, Διευθύντρια ΕΣΥ, Κοινοτικό Κέντρο Ψυχικής Υγείας Παγκρατίου του ΓΝΑ «Ευαγγελισμός»:
Διαταραχές ως προς την ταυτότητα του φύλου [5/8]
Καλλιρρόη Παντελίδου, Καθηγήτρια Αστικού Δικαίου Νομικής Σχολής Δ.Π.Θ.:
Φύλο και έννομες σχέσεις [6/8]
Απόστολος Νικολαΐδης, Καθηγητής της Κοινωνιολογίας της Θρησκείας και της Κοινωνικής Ηθικής, Κοσμήτωρ Θεολογικής Σχολής Ε.Κ.Π.Α.:
«Εποίησεν ο Θεός τον άνθρωπον... άρσεν και θήλυ» [7/8]
Μητροπολίτης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ.κ. Νικόλαος:
Αποφώνηση Ημερίδας [8/8]

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ με θέμα:
 «Ταυτότητα φύλου: Μία διεπιστημονική προσέγγιση»
 ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ 28/5/2017
Με τη συμμετοχή πλήθους κόσμου πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 28 Μαΐου στο αμφιθέατρο του Πολεμικού Μουσείου Αθηνών Επιστημονική Ημερίδα με θέμα: «Ταυτότητα Φύλου: Μία διεπιστημονική προσέγγιση».
Την ημερίδα συνδιοργάνωσαν Ορθόδοξοι Σύλλογοι και κοινωνικοί φορείς. Συμμετείχαν με εμπεριστατωμένες εισηγήσεις τους οι εισηγητές: Σταύρος Μπαλογιάννης, Ομ. Καθηγητής Νευρολογίας, με θέμα: «Ο καθορισμός υπό του εγκεφάλου των ψυχικών και σωματικών χαρακτήρων του φύλου», Καλλιόπη Προκοπάκη, Ψυχίατρος παιδιών και εφήβων, με θέμα: «Διαταραχές ως προς την ταυτότητα του φύλου», Καλλιρρόη Παντελίδου, Καθηγήτρια Αστικού Δικαίου Νομικής Σχολής Δ.Π.Θ., με θέμα: «Φύλο και έννομες σχέσεις», και Απόστολος Νικολαΐδης, Κοσμήτωρ Θεολογικής Σχολής Ε.Κ.Π.Α., με θέμα: «“Εποίησεν ο Θεός τον άνθρωπον... άρσεν και θήλυ”». Τις εργασίες της ημερίδας συντόνισε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικόλαος. Ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος απέστειλε χαιρετισμό στο Συνέδριο μέσω εκπροσώπου του, του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Βελεστίνου κ. Δαμασκηνού, στον οποίο τονίζει και τα εξής: «Η διαβούλευση και η πιθανή νομοθέτηση της δυνατότητας προσδιορισμού του φύλου, ανεξαρτήτως των σωματικών δεδομένων, προβάλλει και στην πατρίδα μας τελευταία ως ένα από τα επιτεύγματα της νεωτερικότητας. Και είναι απορίας άξιον πως άνθρωποι αυτοπροσδιοριζόμενοι ως προοδευτικοί και φιλελεύθεροι, οι οποίοι κατηγορούν την Εκκλησία για απαξίωση και υποτίμηση της σωματικότητας στον άνθρωπο, πρεσβεύουν έναν ανθρώπινο “εαυτό” ανεξάρτητο από το σώμα. Πρόκειται για παρωχημένο δυϊσμό ενδεδυμένο με σύγχρονη ευτέλεια».
Πρόκειται για την πρώτη ουσιαστική κατάθεση κατοχυρωμένου επιστημονικού λόγου γύρω από το θέμα αυτό, που στις ημέρες μας βρίσκεται κατεξοχήν στην επικαιρότητα λόγω της δημόσιας ηλεκτρονικής διαβούλευσης σχεδίου νόμου από το Υπουργείο Δικαιοσύνης για την αναγνώριση ταυτότητας φύλου.
Με τις εργασίες της ημερίδας κατέστη σαφές το γεγονός ότι βαθιές δομικές διαφορές στη φυσιολογία και λειτουργία του εγκεφάλου διακρίνουν από τις πρώτες στιγμές της ανθρώπινης ζωής τα δύο φύλα, οπότε κάθε ενδεχόμενη επιλογή αλλαγής φύλου έρχεται σε σύγκρουση με την ίδια την υπόσταση και οντολογία του ανθρώπου. Παρουσιάστηκαν οι διαταραχές της ταυτότητας του φύλου και καταδείχθηκαν ως μόνες ενδεδειγμένες θεραπευτικές παρεμβάσεις αυτές που ενισχύουν το βιολογικό φύλο του ανθρώπου, ενώ παράλληλα έγινε γόνιμη κριτική του σχεδίου νόμου του Υπουργείου με κατάδειξη των αναπόφευκτων συγχύσεων που θα προκύψουν από την εφαρμογή του. Τέλος τονίστηκε ότι στο επίπεδο των διαφυλικών σχέσεων μόνο η ετεροφυλική ενοποιητική και συμπληρωματική συλλειτουργία μεταξύ άνδρα και γυναίκας μπορεί να οδηγήσει τον άνθρωπο στην κοινωνία με τον Θεό.

ΟΙ ΔΙΟΡΓΑΝΩΤΕΣ
 Τομέας Επιστημόνων Συλλόγου «Ο Μέγας Βασίλειος»
 Χριστιανική Ένωση Επιστημόνων και Χριστιανική Ένωση Εκπαιδευτικών Λειτουργών Συλλόγου «Ο Απόστολος Παύλος»
 Ανωτάτη Συνοσπονδία Πολυτέκνων Ελλάδος
Ενωμένη Ρωμηοσύνη
Το δελτίο τύπου ΕΔΩ σε εκτυπώσιμη μορφή Pdf

ΣΥΝΟΨΗ ΕΙΣΗΓΗΣΕΩΝ
Μὲ πρωτοφανὴ συμμετοχὴ κόσμου καὶ μεγάλη ἐπιτυχία πραγματοποιήθηκε τὴν Κυριακὴ 28 Μαΐου 2017 στὸ ἀμφιθέατρο τοῦ Πολεμικοῦ Μουσείου Ἀθηνῶν ἐπιστημονικὴ ἡμερίδα μὲ θέμα: «Ταυτότητα φύλου: Μία διεπιστημονικὴ προσέγγιση».
Τὴν ἡμερίδα συνδιοργάνωσαν ὁ Τομέας Ἐπιστημόνων τοῦ Συλλόγου «Ὁ Μέγας Βασίλειος», ἡ Χριστιανικὴ Ἕνωση Ἐπιστημόνων καὶ ἡ Χριστιανικὴ Ἕνωση Ἐκπαιδευτι­κῶν Λειτουργῶν τοῦ Συλλόγου «Ὁ Ἀπόστολος Παῦλος», ἡ Ἀνωτάτη Συνομοσπονδία Πολυτέκνων Ἑλλάδος καὶ τὸ Σωματεῖο «Ἑ­νωμένη Ρωμηοσύνη». Συμμετεῖχαν μὲ ἐμ­πε­ριστατωμένες εἰσηγήσεις τέσσερις εἰδικοὶ ἐ­πι­στήμονες, οἱ ὁποῖοι μὲ ἐπιχειρήματα ἀπέδειξαν ὅτι ἡ ἀλλαγὴ φύλου ἀποτελεῖ ὄχι ἁ­πλῶς διαστροφή, ἀλλὰ καταστροφὴ τῆς ἀν­θρωπίνης φύσεως. Τὶς ἐργασίες τῆς ἡμερίδος συντόνισε ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Μεσογαίας καὶ Λαυρεωτικῆς κ. Νικόλαος.


Ὁ Μακαριώτατος Ἀρχιεπίσκοπος Ἀθηνῶν καὶ πάσης Ἑλλάδος κ. Ἱερώνυμος ἀπέστειλε χαιρετισμὸ στὸ Συνέδριο μέσῳ ἐκπροσώπου του, τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Βελεστίνου κ. Δαμασκηνοῦ, στὸν ὁποῖο μεταξὺ ἄλλων τονίσθηκαν καὶ τὰ ἑξῆς:

«Κάθε παρέκκλιση ἀπὸ τοὺς ὅρους τῆς Δημιουργίας πλήττει τὸν ἄνθρωπο ὄχι μόνον ἠθικά, ἀλλὰ ὀντολογικὰ ἐπίσης. Ὁ ἄνθρωπος ἐχθρεύεται τὸν Θεό, καὶ αὐτὸ τὸν καθιστᾶ στὴν πραγματικότητα “λιγότερο ἄνθρωπο, τραυματισμένο ἄνθρωπο”. (...) Ἡ διαβούλευση καὶ ἡ πιθανὴ νομοθέτηση τῆς δυνατότητας προσδιορισμοῦ τοῦ φύλου, ἀνεξαρτήτως τῶν σωματικῶν δεδομένων, προ­βάλλει καὶ στὴν πατρίδα μας τελευταῖα ὡς ἕνα ἀπὸ τὰ ἐπιτεύγματα τῆς νεωτερικότητας. Καὶ εἶναι ἀπορίας ἄξιον πῶς ἄνθρωποι αὐτοπροσδιοριζόμενοι ὡς προοδευτικοὶ καὶ φιλελεύθεροι, οἱ ὁποῖοι κατηγοροῦν τὴν Ἐκκλησία γιὰ ἀπαξίωση καὶ ὑποτίμηση τῆς σωματικότητας στὸν ἄνθρωπο, πρεσβεύουν ἕναν ἀνθρώπινο “ἑαυτὸ” ἀνεξάρτητο ἀπὸ τὸ σῶμα. Πρόκειται γιὰ παρωχημένο δυϊσμὸ ἐνδεδυμένο μὲ σύγχρονη εὐτέλεια».

Ἡ ἡμερίδα ἀπετέλεσε τὴν πρώτη οὐσιαστικὴ κατάθεση κατοχυρωμένου ἐπιστημονικοῦ λόγου γύρω ἀπὸ τὸ θέμα αὐτό, ποὺ τὶς ἡμέρες ἐκεῖνες βρισκόταν κατεξοχὴν στὴν ἐπικαιρότητα λόγῳ τῆς δημόσιας ἠλεκτρονι­κῆς διαβούλευσης ἐπὶ τοῦ σχεδίου νόμου τοῦ Ὑπουργείου Δικαιοσύνης γιὰ τὴ νομικὴ ἀναγνώριση ταυτότητος φύλου.

Παρακάτω μεταφέρουμε περιληπτικὰ τὰ ὅσα ὑπογράμμισαν οἱ τέσσερις εἰσηγητές.


Α) Ὁ καθορισμὸς ὑπὸ τοῦ ἐγκεφάλου τῶν ψυχικῶν καὶ σωματικῶν χαρακτήρων τοῦ φύλου (Σταῦρος Μπαλογιάννης, Ὁμότ. Καθηγητὴς Νευρολογίας Α.Π.Θ.)

Ὁ κ. Καθηγητὴς τόνισε πὼς τὰ χαρακτηριστικὰ τοῦ φύλου ἑνὸς ἀν­θρώπου εἶναι προεγγεγραμμένα πέραν τοῦ γονιδιώματος στὸν ἐγκέφαλο.

«Ὑπάρχουν πολλὲς διαφορὲς μεταξὺ τῶν δύο φύλων. Ἕνας νευροεπιστήμων, παίρ­νοντας στὰ χέρια του ἕναν ἐγκέφαλο, μπορεῖ νὰ καταλάβει ἂν εἶναι ἐγκέφαλος ἀνδρὸς ἢ ἐγκέφαλος γυναικός. (...) Δια­φέρει τὸ πά­χος τοῦ φλοιοῦ τῶν ἐγκεφαλικῶν ἡμισφαιρίων. Ἡ διαφορὰ αὐτὴ συμβάλλει στὴν ἀ­νά­πτυξη διαφορετικῶν λειτουργικῶν κέν­τρων, τὰ ὁποῖα λειτουργοῦντα θὰ δώσουν διαφορετικὲς δυνατότητες καὶ προεκτάσεις στὴν ἔκφραση αὐτῆς τῆς προσωπικότητος. Ὑπάρχουν μεγάλες διαφορὲς στὴν κυτταρι­κὴ σύνθεση, στὰ νευρωνικὰ δίκτυα, σὲ περιοχὲς ποὺ ἔχουν σχέση μὲ τὴν ἀνθρώπινη συμ­περιφορά (...) στὴν ἐπικοινωνία τῶν νευρωνικῶν δικτύων μεταξύ τους καὶ τέλος ὑπάρχουν διαφορὲς σὲ πυρῆνες οἱ ὁποῖοι κα­θορίζουν τὰ βιολογικὰ ὡρολόγια».

Ἡ πιὸ σημαντικὴ διαφορά, συνέχισε, ποὺ ἀρχίζει ἀπὸ τὴν ἐνδομήτρια ζωή, ἀπὸ τὴ στι­γμὴ τῆς ὀργανογενέσεως τοῦ ἐγκεφάλου, τὸν τέταρτο ἐμβρυϊκὸ μήνα, εἶναι στὸν καλούμενο ἀμυγδαλοειδὴ πυρήνα. Ἐκεῖ χαράσσον­ται οἱ διαφορὲς τῶν δύο φύλων, ὁ χαρακτήρας τοῦ ἀνδρός, ὁ χαρακτήρας τῆς γυναικός. Καὶ ἐξήγησε πὼς ὁ ἀμυγδαλοειδὴς πυρήνας εἶναι ἡ περιοχὴ ἐκείνη τοῦ ἐγκεφάλου, ἡ ὁποία οὐσιαστικὰ καθορίζει τὸ συναίσθημα τοῦ ἀνθρώπου, τὴ συμπεριφορά του, τὴν ἐπικοινωνία μὲ τὸν ἴδιο τὸν ἑαυτό του καὶ τὴν κοινωνική του ἔκφραση.

Ἐξήγησε ἀκόμη ὁ κ. Καθηγητὴς γιατί τὸ συναίσθημα τῶν γυναικῶν εἶναι σαφῶς πιὸ ἀνεπτυγμένο ἀπὸ ἐκεῖνο τῶν ἀνδρῶν, γιατί τὰ μικρὰ κορίτσια ἔχουν τὴ δυνατότητα νὰ μιλήσουν πιὸ νωρὶς ἀπὸ τὰ ἀγόρια ἢ νὰ μάθουν πιὸ εὔκολα κάποια ξένη γλώσσα, ἐνῶ οἱ ἐπιδόσεις τῶν ἀνδρῶν εἶναι καλύτερες στὴν πολυγλωσσία. Ἀναφέρθηκε στὴ διαφορετικὴ ἀντίδραση τῶν δύο φύλων στὸ ψυχολογικὸ στρές, στὴ διαφορετικοῦ τύπου μνήμη τους, καθὼς καὶ στὴν ἐπίδραση τῶν ὁρμονῶν στὸν ἐγκέφαλο, τελείως διαφορετικὴ στὸν ἄνδρα καὶ στὴ γυναίκα. «Ἀπὸ τὴ γέννηση μέχρι τὸν θάνατο αὐτὲς οἱ διαφορὲς παραμένουν ἀναλλοίωτες καὶ δὲν μεταβάλλονται», κατέληξε.


Β) Διαταραχὲς ὡς πρὸς τὴν ταυτότητα τοῦ φύλου (Καλλιόπη Προκοπάκη, Ψυχίατρος παιδιῶν καὶ ἐφήβων)

Στὴ Διαταραχὴ Ταυτότητος Φύλου κυρίως ἑστίασε μὲ τὴν εἰσήγησή της ἡ κ. Προκοπάκη καὶ στὶς διαφορετικὲς θεωρήσεις τοῦ φαινομένου αὐτοῦ. Συγκεκριμένα εἶπε:

«Τὰ ΛΟΑΤΚΙ (σ.σ. ὁμοφυλοφιλικὰ κ.ἄ.) κινήματα ὑποστηρίζουν ὅτι ἡ Διαταραχὴ Ταυτότητας Φύλου (ΔΤΦ) ἀποτελεῖ φυσιολογι­κὴ παραλλαγὴ καὶ ὄχι ψυχιατρικὴ διαταραχή. Πρόσ­φατα τὸ Εὐρωπαϊκὸ Κοινοβούλιο ἀπαίτησε ἀπὸ τὴν Εὐρωπαϊκὴ Ἐπιτροπὴ καὶ τὸν Παγκόσμιο Ὀργανισμὸ Ὑγείας νὰ ἀποσυρθεῖ ἡ διάγνωση ΔΤΦ ἀπὸ τὸ κεφάλαιο τῶν ψυχικῶν διαταραχῶν καὶ διαταραχῶν συμ­περιφορᾶς».

Ἐντούτοις ἀνέφερε πὼς σύμφωνα μὲ τὰ δε­δομένα δύο ἐτῶν λειτουργίας εἰδικοῦ παν­επιστημιακοῦ κέν­τρου ἀλλαγῆς φύλου γιὰ ἐφήβους στὴ Φινλανδία, «στὴν πλειοψηφία τῶν περιπτώσεων ἡ δυσφορία φύλου παρουσιάστηκε στὸ πλαίσιο εὐρύτερης σύγχυσης τῆς προσωπικῆς ταυτότητας, σοβαρότα­της ψυχοπαθολογίας καὶ σημαντικῶν δυσκολιῶν στὴν ἀνάπτυξη τῶν ἐφήβων (π.χ. 27% αὐτισμό, 57% αὐτοκτονικότητα καὶ αὐτοτραυματισμό, 13% ψυχωτικὰ συμπτώματα)». Γιὰ τὸν λόγο αὐτὸ καὶ «ἡ Ἀμερικανικὴ Ἑταιρεία Ψυχιατρικῆς Παιδιῶν καὶ Ἐφήβων (American Psychiatric Association) δημοσίευσε κατευθυντήριες ὁ­δηγίες, ὅπου χαρακτηρίζει τὶς θεραπεῖες τῆς δυσφορίας φύλου ἀστήρικτες ἐπιστημονικὰ καὶ πιθανὰ ἐπικίνδυνες».

Ἡ ἔγκριτη ψυχίατρος κατέδειξε μὲ τὴν εἰσήγησή της ὡς μόνες ἐνδεδειγμένες θεραπευτικὲς παρεμβάσεις σὲ παιδιὰ μὲ δυσφορία φύλου αὐτὲς ποὺ ἐνισχύουν τὸ βιολογικό τους φύλο. Πρὸς τοῦτο σύμμαχος ἔρχεται καὶ ἡ ἡλικία τῆς ἐφηβείας μὲ τὶς ἐκκρίσεις τῶν ἀναλόγων ὁρμονῶν στὸ ἀγόρι καὶ στὸ κορίτσι, ποὺ ἐνισχύουν τὴ φαινοτυπικὴ μορφὴ τοῦ φύλου τους. Γι᾿ αὐτὸ καὶ ἡ ΔΤΦ συνήθως ὑποχωρεῖ στὴν έφηβεία. Διαφορετικά, τυχὸν χειρουργικὲς ἐπεμβάσεις γιὰ ἀλλαγὴ φύλου συνεπάγονται ἐκτὸς τῶν ἄλλων καὶ μόνιμη στειρότητα, τόνισε.


Γ) Φύλο καί ἔννομες σχέσεις (Καλλιρρόη Παντελίδου, Καθηγήτρια Ἀστικοῦ Δικαίου Νομικῆς Σχολῆς Δ.Π.Θ.)

Ὡς πρὸς τὶς οἰκογενειακὲς σχέσεις ἡ κ. Παν­τελίδου ἀνέφερε πὼς «οἱ ἀποφάσεις τοῦ Πολυμελοῦς Πρωτοδικείου Ρόδου ὑπ᾿ ἀριθ. 114/2009 καὶ 115/2009 ἀνεγνώρισαν ὅτι ὁ γάμος μεταξὺ προσώπων τοῦ ἰδίου φύλου εἶ­ναι ἀνυπόστατος».

Τὸ φύλο, τόνισε ἡ εἰσηγήτρια στὴν κριτική της στὸ σχέδιο νόμου γιὰ τὴ «διόρθωση» (=ἀλλαγή) φύλου, «ἀνήκει στὶς σταθερὲς ποὺ καταρχὰς δὲν μεταβάλλονται καὶ ἀκολουθοῦν τὸ ἄτομο σὲ ὅλη τὴ ζωή του. Ἀποφεύγεται ἔτσι ὁ κίνδυνος συγχύσεως μὲ ἄλλο πρόσωπο, ἡ διαφυγὴ ἑνὸς προσώπου ποὺ βαρύνεται μὲ βεβαρημένο ποινικὸ μητρῶο ἢ ποὺ ἔχει δυσβάστακτες οἰκονομικὲς ὑποχρεώσεις. Τὸ φύλο, ὅπως καὶ τὰ ἄλλα στοιχεῖα ἐξατομικεύσεως, διέπονται ἀπὸ τὴν ἀρχὴ τῆς μὴ ἐλεύθερης ἐπιλογῆς, τῆς σταθερότητας καὶ ὄχι τῆς μεταβλητότητας. Ὁ κανόνας εἶναι ὅτι ἡ κατάταξη σὲ φύλο δὲν ἀπόκειται στὴν ἐλεύθερη ἐπιλογὴ τοῦ προσώπου».

Ἐπιπλέον διέβλεψε καὶ ἄλλον κίνδυνο συγχύσεως μὲ τὴν ἐφαρμογὴ τοῦ σχεδίου νόμου: «Τὸ πρόσωπο ποὺ αἰτεῖται τὴ διόρθωση δὲν πρέπει νὰ εἶναι ἔγγαμο. (...) Ὅπως τονίσθηκε, γάμος μεταξὺ προσώπων τοῦ ἰδίου φύλου εἶναι ἀνυπόστατος. Μπορεῖ ὅμως ὁ ἄγαμος νὰ συνάψει γάμο ἐὰν διορθώσει τὸ φύλο του, δηλαδὴ στὴν οὐσία συνάπτει γάμο μὲ πρόσωπο τοῦ ἰδίου φύλου. (...) Μὲ τὴ νεφελώδη ἔννοια τῆς ταυτότητας φύλου κινδυνεύουμε νὰ φθάσουμε σὲ φύλο χωρὶς ταυτότητα», κατέληξε.


Δ) «Ἐποίησεν ὁ Θεὸς τὸν ἄνθρωπον... ἄρσεν καὶ θῆλυ» (Ἀπόστολος Νικολαΐδης, Κοσμήτωρ Θεολογικῆς Σχολῆς Ε.Κ.Π.Α.)

Σύμφωνα μὲ τὸν κ. Καθηγητή, ἡ ἀνωτέρω βιβλικὴ ἀναφορά (Γεν. α΄ 27) συνιστᾶ θεμελιώδη ἀνθρωπολογικὴ ἀρχὴ γιὰ τὴν κατανόηση τῆς δημιουργίας τοῦ ἀνθρώπου ὡς ἄρρενος καὶ θήλεος. Ἡ ἀρχὴ αὐτὴ ἄρχισε νὰ ἀμφισβητεῖται ἀπὸ τότε ποὺ ἡ ἐκκοσμικευμένη κοινωνία θέλησε εἴτε νὰ προτάξει τὸ κοινωνικὸ φύλο ἔναντι τοῦ βιολογικοῦ, εἴτε νὰ ἀλλάξει τὴ μέχρι πρότινος ἐμπειρία γιὰ τὸ τί εἶναι φυσικὸ καὶ τί ἀφύσικο, κανονικὸ καὶ μὴ κανονικό, εἴτε νὰ καταργήσει τὰ φύλα, ἀφήνοντας στὸν καθένα τὴ δυνατὀτητα νὰ αὐτοπροσδιορίζεται ὄχι μὲ βάση τὸ τί εἶναι, ἀλλὰ μὲ τὸ τί θὰ ἤθελε νὰ εἶναι.

Ὁ κ. Νικολαΐδης ἐπικέντρωσε τὴν εἰσήγησή του στὸ ἐρώτημα γιατί ὁ Θεὸς ἔπλασε τὸν ἄνθρωπο μὲ δύο φύλα. «Ὁ ἄνθρωπος δὲν πλάθεται ἄτομο ἀλλὰ πρόσωπο, ἐπαληθεύει δὲ τὴ δημιουργία του ὡς προσώπου στὸ βαθμὸ ποὺ ὁ ἄνδρας κοινωνεῖ μὲ τὴ γυναίκα. Μία διαφορετικὴ ἐπιλογὴ τοῦ Θεοῦ θὰ ὁδηγοῦσε σὲ “μονοδιάστατο ἄνθρωπο”». Ἂν ὁ Θεὸς προχωροῦσε σὲ ἄφυλη ἢ ὁμόφυλη δημιουργία, θὰ χανόταν ἡ ἔννοια τῆς σχέσεως, ἑνώσεως, κοινωνίας μεταξὺ τῶν ἀνθρώπων. Ἀντιθέτως «στὸ γάμο, ὡς μιὰ θεόθεν σύζευξη, τὰ δύο ἡμίση γίνονται ἕνα, γι᾿ αὐτὸ καὶ δὲν μποροῦν νὰ χωριστοῦν (...). Ἡ σχέση τῶν δύο φύλων εἶναι χωρὶς καμιὰ ἀμφιβολία συμπληρωματική. (...) Τὸ κάθε φύλο συνεισ­φέρει μὲ τὰ δικά του χαρακτηριστικὰ στὴν ἑνότητά τους. (...) Ἡ μητρότητα ὡς συστατικὸ στοιχεῖο τῆς γυναίκας καὶ ἡ πατρότητα ὡς ἀνάλογο στοιχεῖο τῆς ταυτότητας τοῦ ἄνδρα δὲν κατανοοῦνται μὲ βάση τὴν προαίρεση καὶ τὸν ὀρθολογικὸ προγραμματισμό, ἀλλὰ μὲ βάση τὴ φυσιολογία». Μὲ τὸν τρόπο αὐτὸ ἐπιτυγχάνεται ἡ κοινωνία τῶν προσώπων, ἡ ὁποία βοηθεῖ καὶ στὴν ἀποκατάσταση τῆς ἑνώσεως καὶ κοινωνίας μὲ τὸν Θεό.

Ξεκάθαρες θέσεις καὶ ἀπὸ τοὺς τέσσερις εἰσηγητές, ἀτράνταχτα ἐπιχειρήματα ποὺ ὁδηγοῦν στὸ συμπέρασμα ὅτι τὸ σχέδιο νόμου «περὶ νομικῆς ἀναγνώρισης ταυτότητας φύλου» ὁδηγεῖ στὸν ἔσχατο ἐκφυλισμὸ τοῦ ἀνθρώπου καὶ στὴν ἀποδόμηση τῆς ἐσώτατης συνειδητοποιήσεως τῆς ταυτότητός του. Ἡ Κυβέρνηση, προτοῦ φέρει τὸν νόμο αὐτὸ πρὸς ψήφιση, θὰ ἔπρεπε νὰ ὑπολογίσει μεταξὺ ἄλλων καὶ τὶς τρομακτικές, ὀλέθριες κοινωνικὲς συνέπειες ποὺ θὰ ἔχει τὸ ἐγχείρημα αὐτό. Μιὰ τέλεια σύγχυση, ποὺ δὲν εἶναι δυνατὸν νὰ μὴν ὁδηγήσει σὲ ἐθνικὴ καταστροφή.


ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ




Η πρόσκληση ΕΔΩ σε εκτυπώσιμη μορφή Pdf

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ














ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ
 Ο ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΥΠΟ ΤΟΥ ΕΓΚΕΦΑΛΟΥ ΤΩΝ ΨΥΧΙΚΩΝ ΚΑΙ ΣΩΜΑΤΙΚΩΝ ΧΑΡΑΚΤΗΡΩΝ ΤΟΥ ΦΥΛΟΥ 
 Σταύρος Μπαλογιάννης
Ομ. Καθηγητής Νευρολογίας, πρ. διευθυντής Α΄ Νευρολογικῆς Κλινικής Α.Π.Θ.
Πολλαί μελέται εις τον χώρον των νευροεπιστημών αναφέρονται εις τας βιολογικάς, ψυχολογικάς και πολιτιστικάς επιδράσεις εις την φαινοτυπικήν διαφοροποίησιν των δύο φύλων ως προς την συμπεριφοράν, την γλώσσαν, το συναίσθημα, τας επιστήμας και τας τέχνας.
Υφίστανται κατά βάσιν μορφολογικαί διαφοραί εις τον εγκέφαλον των δύο φύλων, αι οποίαι άρχονται εκ της οργανογενέσεως και συνεχίζονται καθ’ όλην την διάρκειαν της ζωής. Εκ παραλλήλου νευροενδοκρινολογικοί παράγοντες συμβάλλουν ουσιωδώς εις την επερχομένην διαφοροποίησιν, δεδομένου ότι οι υποδοχείς των στεροειδών συνδέονται μετά των επιγενετικών μεταβολών, μετέχοντες ούτως εις την κατά φύλον διαφοροποίησιν του εγκεφάλου και των φαινοτυπικών χαρακτήρων του φύλου.
Μεταξύ των κυρίων μορφολογικών διαφορών του εγκεφάλου ιδιαιτέραν σημασίαν έχουν αι κατά θέσεις διαφοραί του πάχους της φαιάς ουσίας και ιδίως του φλοιού των κογχικών ελίκων, η μορφολογία του μεσολοβίου, ο αμυγδαλοειδής πυρήν, ο ιππόκαμπος, το σχήμα και ο όγκος του υπερχιασματικού πυρήνος. Ο ιππόκαμπος και τα μαστία συμβάλλουν εις την προς εαυτόν προσανατολιζομένην σκέψιν των δύο φύλων, ενώ το κροταφο-αμυγδαλο-κογχικόν δίκτυον συνδέεται μετά των διαφορών της συναισθηματικής εκφράσεως και της κοινωνικής συμπεριφοράς.
(ΕΔΩ σε εκτυπώσιμη μορφή Pdf)


  ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΦΥΛΟΥ
 Καλλιόπη Προκοπάκη
 Ψυχίατρος παιδιών και εφήβων, Διευθύντρια ΕΣΥ, Κοινοτικό Κέντρο Ψυχικής Υγείας Παγκρατίου του ΓΝΑ «Ευαγγελισμός»
 Οι Διαταραχές της Ταυτότητας Φύλου χαρακτηρίζονται από την έντονη επιθυμία ενός ατόμου να βιώνει την εμπειρία του αντίθετου από το βιολογικό του φύλο.
 Τα παιδιά και οι έφηβοι μέ Διαταραχή Ταυτότητας Φύλου επιθυμούν να ανήκουν στο αντίθετο φύλο, προτιμούν δραστηριότητες και συμπεριφορές που δείχνουν ταύτιση μέ το αντίθετο φύλο και αποστρέφονται τα ανατομικά χαρακτηριστικά του βιολογικού τους φύλου.
 Τα άτομα μέ Διαφυλική διαταραχή (transsexualism) επιθυμούν να ζουν ως άτομα του αντίθετου φύλου, είτε υιοθετώντας την εμφάνιση, είτε αλλάζοντας την μορφή του σώματος μέ λήψη ορμονών, γοναδεκτομή και πλαστικές χειρουργικές επεμβάσεις. Ως προς την αιτιολογία, το επικρατέστερο μοντέλο αιτιοπαθογένειας θεωρεί ότι υπάρχει ιδιοσυγκρασιακή προδιάθεση, που ενισχύεται από ψυχοκοινωνικούς παράγοντες, κυριότερος από τους οποίους είναι η ανατροφή του παιδιού.
 Η έγκαιρη θεραπευτική παρέμβαση κατά την παιδική ηλικία έχει θετικά αποτελέσματα. Αντίθετα, κατά την εφηβεία η διαταραχή τείνει να παγιώνεται. Σε σοβαρές μορφές, υπάρχει η τάση να χορηγούνται αρχικά ορμόνες για αναστολή της εφηβείας, κατόπιν ορμόνες για ανάπτυξη σωματικών χαρακτήρων του αντίθετου φύλου και μετά τα 18 χειρουργικές παρεμβάσεις, που συνεπάγονται μόνιμη στειρότητα.
 Η ψυχιατρική αξιολόγηση των Διαταραχών Ταυτότητας Φύλου θα πρέπει να καλύπτει όλα τα πεδία της ψυχοπαθολογίας, καθώς είναι πολύ συχνή η συνύπαρξη σοβαρών ψυχικών διαταραχών, όπως αυτισμός, διαταραχές του συναισθήματος, αυτοκτονικότητα, καθώς και συμπεριφορές υψηλού κινδύνου (αμοιβόμενο σεξ, χρήση ουσιών).
 Θα παρουσιαστεί η έννοια του φύλου, η κλινική εικόνα των Διαταραχών Ταυτότητας Φύλου, καθώς και τα σύγχρονα δεδομένα για την αιτιοπαθογένεια, την αποτελεσματικότητα των θεραπευτικών παρεμβάσεων και την έκβαση.
 (ΕΔΩ σε εκτυπώσιμη μορφή Pdf)


  ΦΥΛΟ ΚΑΙ ΕΝΝΟΜΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ 
 Καλλιρρόη Δ. Παντελίδου
 Καθηγήτρια Αστικού Δικαίου Νομικής Σχολής Δ.Π.Θ.
Α. Εισαγωγή - Έννοια και σημασία του φύλου
Β. Η συνταγματική αρχή της ισότητας των φύλων ως ειδική μορφή της ισότητας των πολιτών. Η ισότητα στο εργατικό, ασφαλιστικό και κοινοτικό δίκαιο.
Γ. Φύλο και οικογενειακές σχέσεις
1. Φύλο και γάμος - ο ορισμός του Μοδεστίνου
2. Φύλο και τέκνα (συγγένεια, γονική μέριμνα, επιμέλεια)
3. Φύλο και κληρονομικές σχέσεις
Δ. Φύλο και σύμφωνο συμβίωσης
1. Η ανάλογος εφαρμογή άλλων διατάξεων για τους συζύγους
2. Η υιοθεσία
Ε. Φύλο και εξατομίκευση του προσώπου
1. Η σταθερότητα του φύλου
2. Η αλλαγή η η μεταβολή η η διόρθωση φύλου
3. Κριτικές παρατηρήσεις στο Σχέδιο Νόμου για τη νομική αναγνώριση της ταυτότητας φύλου
ΣΤ. Συμπερασματικές παρατηρήσεις
1. Ισότητα, αλλά όχι ταύτιση
2. Από την ταυτότητα φύλου στο φύλο χωρίς ταυτότητα;
(ΕΔΩ σε εκτυπώσιμη μορφή Pdf)


  «ΕΠΟΙΗΣΕΝ Ο ΘΕΟΣ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟΝ... ΑΡΣΕΝ ΚΑΙ ΘΗΛΥ»
 Απόστολος Νικολαΐδης
 Καθηγητής Κοινωνιολογίας της Θρησκείας και Κοινωνικής Ηθικής, Κοσμήτωρ Θεολογικής Σχολής Ε.Κ.Π.Α.
Η ανωτέρω βιβλική αναφορά συνιστά θεμελιώδη ανθρωπολογική αρχή για την κατανόηση της δημιουργίας του ανδρογυνικού ανθρώπου. Επάνω σ’ αυτή στηρίζονται όλες οι θεολογικές ερμηνείες που κατατέθηκαν κατά καιρούς. Άρχισε δε να αμφισβητείται από τότε που η εκκοσμικευμένη κοινωνία θέλησε είτε να προτάξει το κοινωνικό φύλο έναντι του βιολογικού, είτε να αλλάξει τη μέχρι πρότινος εμπειρία για το τι είναι φυσικό και τι αφύσικο, κανονικό και μη κανονικό, προβάλλοντας η και επιβάλλοντας τα δεύτερα σε βάρος των πρώτων, είτε να καταργήσει τα φύλα, αφήνοντας στον καθένα τη δυνατότητα να αυτοπροσδιορίζεται όχι με βάση το τι είναι αλλά μέ το τι θα ήθελε αυτός η οι άλλοι να είναι.
Η θεολογική προσέγγιση του ζητήματος της ταυτότητας των φύλων, όπως επιχειρείται εδώ, επικεντρώνει το ενδιαφέρον της στο ερώτημα γιατί ο Θεός έπλασε τον άνθρωπο έμφυλο, και μάλιστα δισδιάστατο, και όχι μονοδιάστατο, πολυδιάστατο η και άφυλο. Οι απαντήσεις που θα δοθούν στηρίζονται:
α) στην εξέταση της τακτικής που ο Θεός εφαρμόζει κατά τη δημιουργία του κόσμου και του ανθρώπου (επάλληλα δυαδικά σχήματα)
β) στην κατ’ εικόνα Θεού δημιουργία του ανθρώπου (ο άνθρωπος πλάθεται ανδρογυνικός επειδή είναι εικόνα της εικόνας του Θεού) και
γ) στις ανθρωπολογικές συνέπειες της έκπτωσής του από την κοινωνία με τον Θεό, η αποκατάσταση των οποίων γίνεται δυνατή μόνο μέσω της ετεροφυλικής ενοποιητικής και συμπληρωματικής συλλειτουργίας.

(ΕΔΩ σε εκτυπώσιμη μορφή Pdf)

Δεν υπάρχουν σχόλια: