Ένας βουλευτής, εκπρόσωπος της
«ελληνορθόδοξης ηθικής» (όπως διαλαλούν), μπουκάρει στην Εθνική Πινακοθήκη και
κάνει γυαλιά-καρφιά έργα τέχνης. Γιατί; Επειδή, λέει, κάτι του φάνηκε προσβλητικό για την
πίστη του. Έτσι, πήρε το δίκιο στα χέρια του, σαν άλλος “σταυροφόρος”, και είπε να σταματήσει και να τιμωρήσει
την προσβολή με τον τσαμπουκά. Και τώρα εμείς αναρωτιόμαστε: Είναι, αυτή, η βία μια «χριστιανική»
απάντηση στη βλασφημία; Ή μήπως ο Χριστός, που τόσο εύκολα επικαλούμαστε, είχε διδάξει κάτι τελείως
διαφορετικό;
Ας αρχίσουμε από τα βασικά. Ο Χριστός όσο ζούσε δεν έκανε “γυαλιά καρφιά” τίποτα. Ούτε έργα τέχνης, ούτε κεφάλια. Δεν ήρθε με σφυριά και μαχαίρια να «καθαρίσει την κατάσταση». Ήρθε με έναν λόγο που μοιάζει σχεδόν σκανδαλώδης για τη φύση μας: «Αγαπάτε τους εχθρούς σας. Κάντε καλό σ’ αυτούς που σας μισούν. Προσευχηθείτε γι’ αυτούς που σας καταδιώκουν». Τι μας λέει, δηλαδή; Ότι η αγάπη έχει μεγαλύτερη δύναμη από το μίσος. Ότι το φως είναι πιο δυνατό από το σκοτάδι. Ότι η αλήθεια δεν χρειάζεται σπασμένα τζάμια για να ακουστεί.
Εμείς, τώρα τι επιλέγουμε να κάνουμε; Μόλις δούμε
κάτι που μας θίγει την πίστη και μας προσβάλει, γινόμαστε έξαλλοι. Οργιζόμαστε,
φωνάζουμε, σπάμε. Παρασυρόμαστε από το θυμικό μας. Και μετά, για να
δικαιολογηθούμε, λέμε ότι «υπερασπιζόμαστε τον Χριστό». Μα, αλήθεια τώρα,
χρειάζεται ο Χριστός τη δική μας βία για να Τον υπερασπιστούμε; Αυτός που
συγχώρεσε τους σταυρωτές Του; Αυτός που μπροστά στο απόλυτο κακό ψιθύρισε
«Πάτερ, ἄφες αὐτοῖς»; Εμείς, λοιπόν, που δηλώνουμε χριστιανοί, πώς γίνεται να
Τον προδίδουμε με τέτοιο τρόπο;
Η βία είναι πάντα σημάδι αδυναμίας. Ξεκάθαρα πράγματα. Είναι η αντίδραση αυτού
που δεν έχει επιχειρήματα, αυτού που δεν μπορεί να σταθεί απέναντι στο
διαφορετικό χωρίς να θυμώσει. Στην πραγματικότητα, η βία δεν είναι μόνο
αντιχριστιανική· είναι και αναποτελεσματική. Τι θα αλλάξει με το να σπάσεις
έργα τέχνης; Θα κερδίσεις τον «άπιστο»; Θα πείσεις αυτόν που σε χλευάζει; Όχι.
Το μόνο που θα κάνεις είναι να επιβεβαιώσεις την προκατάληψή του, να τον κάνεις
να πει: «Να, αυτοί είναι οι χριστιανοί».
Η πίστη δεν επιβάλλεται με το ζόρι. Ο Χριστός ποτέ δεν ανάγκασε κανέναν να Τον ακολουθήσει. Η αλήθεια Του δεν χρειάζεται βία για να κερδίσει, γιατί είναι φωτεινή από μόνη της. Όταν καταφεύγεις στη βία, στην ουσία ομολογείς ότι έχεις χάσει το παιχνίδι. Ότι δεν εμπιστεύεσαι την αλήθεια της πίστης σου. Ότι φοβάσαι.
Κι όμως, πίσω απ’ όλα αυτά υπάρχει μια πραγματική
αγωνία. Όταν βλέπεις
κάτι που προσβάλλει την πίστη σου, κάτι που βλασφημεί τον Θεό σου, πονάς. Θες να αντιδράσεις. Είναι ανθρώπινο. Αλλά
πώς αντιδράς χριστιανικά; Ποια είναι η σωστή απάντηση;
Πρώτα απ’ όλα, η προσευχή. Ναι, αυτή η «ξεχασμένη τέχνη» που οι
περισσότεροι θυμόμαστε μόνο όταν έχουμε ανάγκη. Ο Χριστός μας δίδαξε να
προσευχόμαστε ακόμη και για τους εχθρούς μας. Όχι γιατί το αξίζουν, αλλά γιατί
η προσευχή έχει τη δύναμη να αλλάζει καρδιές – τόσο τη δική τους, όσο και τη
δική μας.
Δεύτερον, η μαρτυρία. Όχι με φωνές και τσακωμούς, αλλά με τη ζωή μας. Ο αληθινός χριστιανός δεν χρειάζεται να αποδείξει τίποτα. Η αγάπη του, η υπομονή του, η καλοσύνη του είναι το ισχυρότερο επιχείρημα. Όταν ζεις με ακεραιότητα και πίστη, γίνεσαι φως. Και το φως δεν χρειάζεται να φωνάξει.· Αρκεί η παρουσία του για να διαλύσει το σκοτάδι.
Και, τέλος, η συγχώρεση. Ξέρω, είναι δύσκολο. Η συγχώρεση μοιάζει
με αδυναμία. Αλλά στην πραγματικότητα είναι η μεγαλύτερη δύναμη. Όταν
συγχωρείς, αρνείσαι να αφήσεις το κακό να σε δηλητηριάσει. Αρνείσαι να γίνεις
μέρος του. Και, έτσι, νικάς.
Η ουσία της πίστης μας δεν είναι να
υπερασπιζόμαστε τον Χριστό με ρόπαλα και πέτρες. Είναι να Τον ακολουθούμε. Να
ζούμε όπως Εκείνος. Να αγαπάμε όπως Εκείνος. Να συγχωρούμε όπως Εκείνος. Και,
κυρίως, να εμπιστευόμαστε ότι η Αλήθεια Του είναι πιο δυνατή από οποιαδήποτε
βλασφημία.
Ο Θεός δεν χρειάζεται προστασία. Δεν είναι αδύναμος, δεν είναι ευάλωτος.
Εμείς έχουμε την ανάγκη να Τον ακολουθούμε, να Τον εμπιστευόμαστε. Εμείς, Τον
έχουμε ανάγκη. Όχι Αυτός εμάς. Κι αν το κάνουμε αυτό, τότε καμία βλασφημία,
κανένα έργο τέχνης, κανένα σκοτάδι δεν μπορεί να Τον
επισκιάσει. Γιατί ο Θεός είναι Φως. Και το φως δεν νικιέται.
Πηγή: huffingtonpost
7 σχόλια:
Αρθρο μονόπλευρο γεμάτο συμβουλές πρός τους Χριστιανούς για νά συμπεριφέρωνται σωστά.
Ο Επίσκοπος δέν έχει υποχρέωση να ελέγξει τους υπεύθυνους της Πινακοθήκης γιά την ποιότητα των πινάκων που εκθέτουν ;
Χριστιανοί Ορθόδοξοι είναι καί αυτοί καί η Επισκοπική νουθεσία θα τούς έκανε καλό.
Συμβουλή για τον καλλιτέχνη δέν χρειάζεται ;
Αν ένας Ιεράρχης τού εξηγούσε ότι σφάλλει, πιθανόν να διόρθωνε έστω καί λίγο κάποιες αντιλήψεις του.
Ας μήν στοχεύουμε μόνον τους Χριστιανούς. Δέν χρειάζονται μόνον οι Χριστιανοί διόρθωση, χρειάζονται καί άλλοι.
Εσύ δηλαδή τί θα έκανες;
Θα έτρεχαν δάκρυα από τα μάτια σου για το κατάντημα τής Έκθεσης, ή θα έτρεχες να δώσεις συγχαρητήρια στούς υπεύθυνους να ανεβάζουν κι΄άλλα παρόμοια "έργα" πού "πολύ μας συγκινούν βρέ παιδί μου γιατί θαυμάζουμε έτσι την "ελευθερία τής έκφρασης; !!!". Μάλλον το δεύτερο έ...
Ο Γελάσιος έζησε τον 3ο μΧ αιώνα στη Ρώμη και ως μίμος (ηθοποιός) διακωμωδούσε τα χριστιανικά μυστήρια.
Ένας βέβηλος δηλαδή.
Μέσα από αυτή τη διαδικασία αγιάστηκε και η μνήμη του τιμάται την 27η Φεβρουαρίου.
Αν ζούσε σήμερα θα του είχε σπάσει το κεφάλι κανένας βουλευτής της Νίκης και δεν θα είχε αγιάσει.
Σὲ γενικὲς γραμμὲς συμφωνῶ μὲ τὸ πνεῦμα τοῦ ἄρθρου καὶ τὶς διαπιστώσεις τοῦ σεβασμιωτάτου. Ὄχι ὅμως σὲ ὅλα! ᾿Ιδίως ἀπορῶ μὲ τὸν ἀπόλυτο τρόπο μὲ τὸν ὁποῖο ὁ σεβασμιώτατος διατείνεται ὅτι «Ο Χριστός όσο ζούσε δεν έκανε “γυαλιά καρφιά” τίποτα. Ούτε έργα τέχνης, ούτε κεφάλια. Δεν ήρθε με σφυριά και μαχαίρια να “καθαρίσει την κατάσταση”». Μήπως ξεχνᾶτε, σεβασμιώτατε, τί ἔκαμε ὁ Χριστὸς στοὺς ἐμπόρους στὸν ναὸ τῶν ᾿Ιεροσολύμων καὶ ὅτι ἔλαβε στὰ χέρια του τὸ μαστίγιο καὶ ἀναποδογύρισε τὰ τραπέζια τους; «Καὶ ποιήσας ΦΡΑΓΕΛΛΙΟΝ (= μαστίγιον) ἐκ σχοινίων πάντας ΕΞΕΒΑΛΕΝ ἐκ τοῦ ἱεροῦ, τά τε πρόβατα καὶ τοὺς βόας, καὶ τῶν κολλυβιστῶν ἐξέχεε τὸ κέρμα καὶ τὰς τραπέζας ΑΝΕΣΤΡΕΨΕ» (Ιω 2:15). «Καὶ τὰς τραπέζας τῶν κολλυβιστῶν ΚΑΤΕΣΤΡΕΨΕ» (Μτ 21:12). «Καὶ εἰσελθὼν ὁ ᾿Ιησοῦς εἰς τὸ ἱερὸν ἤρκατο ΕΚΒΑΛΛΕΙΝ τοὺς πωλοῦντας καὶ τοὺς ἀγοράζοντας ἐν τῷ ἱερῷ, καὶ τὰς τραπέζας τῶν κολλυβιστῶν καὶ τὰς καθέδρας τῶν πωλούντων τὰς περιστερὰς ΚΑΤΕΣΤΡΕΨΕ, καὶ οὐκ ἤφιεν ἵνα τις διενέγκῃ σκεῦος διὰ τοῦ ἱεροῦ» (Μρ 11:15-16). «Καὶ εἰσελθὼν εἰς τὸ ἱερὸν ἤρξατο ἐκβάλλειν τοὺς πωλοῦντας ἐν αὐτῷ καὶ ἀγοράζοντας» (Λκ 19:45). Καὶ οἱ 4 εὐαγγελιστὲς ἀναφέρουν τὸ περιστατικὸ ὁμοφώνως. Ἂν αὐτὸ δὲν σημαίνει ὅτι τότε τὰ ἔκαμε "γυαλιὰ καρφιά", τότε τί σημαίνει;
Σεβασμιότατε, μάλλον κουράσατε με όσα γράφετε. Η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδας τήρησε το μέτρο και μίλησε
για ό,τι έπρεπε να μιλήσει.
Σὲ γενικὲς γραμμὲς συμφωνῶ μὲ τὸ πνεῦμα τοῦ ἄρθρου καὶ τὶς διαπιστώσεις τοῦ σεβασμιωτάτου. Ὄχι ὅμως σὲ ὄλα. ᾿Ιδίως
Μένω στην αρχή του άρθρου όπου ο μητροπολίτης χαρακτηρίζει έργα τέχνης τα εκτρώματα!!
Κάνει λέει ο βουλευτής γυαλιά καρφιά τα έργα τέχνης..!!
Δεν συνεχίζω παρακάτω...
Δημοσίευση σχολίου