Ἡ νηστεία προδίδει ....
ὑπό Ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη
Στό βιβλίο τῶν Μακκαβαίων διαβάζουμε: «Ὅσοι
γιά λόγους κοιλιοδουλείας παραβαίνουν τίς θεῖες ἐντολές, (...) παραβαίνουν καί
τίς ἐντολές τοῦ Βασιλιᾶ» (Γ΄Μακ.7:11). Οἱ Μακκαβαῖοι
συνδυάζουν τήν τήρηση τῶν ἐντολῶν τοῦ Θεοῦ καί τῆς Πολιτείας μέ τήν κοιλιοδουλεία· θά λέγαμε στήν ἐκκλησιαστική
μας γλώσσα μέ τήν τήρηση τῆς νηστείας· (καί νηστεία στήν γλώσσα τῆς Ἐκκλησίας
σημαίνει ξηροφαγία·
πόνος, κόπος).
Ἡ τήρηση τῶν νόμων τῆς Πολιτείας ἀπαιτεῖ
θέληση· δύναμη· ἰδιαίτερα ὅταν οἱ νόμοι εἶναι ἀντίθετοι μέ τά συμφέροντά μας.
Τό ἴδιο ἰσχύει καί γιά τήν τήρηση τῶν θείων ἐντολῶν· γιατί καί αὐτές ἔρχονται σέ ἀντίθεση μέ τά θελήματά
μας.
Ἡ παράβαση τῶν νόμων τῆς Πολιτείας,
συνδυάζεται μέ «κυρώσεις» (πρόστιμο, φυλάκιση κ.λ.π,.)· καί αὐτό ἐμποδίζει τόν πολίτη, ὅσο αὐτό εἶναι δυνατό, στό νά παραβαίνει τούς νόμους. Καί ἡ παράβαση τῶν θείων ἐντολῶν
συνδυάζεται μέ «κυρώσεις» (Κρίση, Δικαστήριο τοῦ Θεοῦ, αἰώνια Κόλαση). Ὅταν, ὅμως, δέν ὑπάρχει φόβος Θεοῦ,
οἱ «κυρώσεις» αὐτές παραθεωροῦνται· καί τότε, ὅλα ἐπιτρέπονται!
Λοιπόν. Κατά τούς Μακκαβαίους, ἡ κολιοδουλεία ὁδηγεῖ στήν καταφρόνηση τῶν ἐντολῶν τοῦ Θεοῦ καί τῆς Πολιτείας. Ὅταν εἶσαι ὑπόδουλος τῆς κοιλίας σου, δείχνεις ὅτι δέν ἔχεις δύναμη· καί ὅταν δέν ἔχεις δύναμη, πῶς θά τηρήσεις τούς νόμους τῆς Πολιτείας, πού ἀπαιτεῖται δύναμη; Τό ἴδιο ἰσχύει, καί σέ μεγαλύτερο βαθμό,( γιατί ἐδῶ παραθεωροῦνται οἱ κυρώσεις...), καί γιά τήν τἠρηση τῶν θείων ἐντολῶν.
Μέ ἄλλα λόγια, ὡς αἰχμάλωτος τῆς κοιλίας, εἶσαι ἀδύνατος· καί ὁ ἀδύνατος εἶναι παντοῦ ἀδύνατος· ὄχι μόνο στήν τήρηση τῆς νηστείας, ἀλλά καί στήν ἀθέτηση τῶν λοιπῶν ἐκκλησιαστικῶν διατάξεων· «εἶδε ὁ χότζας τό χαλβᾶ καί ξέχασε τό κοράνι». Μ. Βασίλειος: «Ἄν θέλεις νά γίνεις δυνατός στήν ψυχή,
δάμασε τή σάρκα σου μέ τή νηστεία» (Περί νηστείας Α᾿. P.G.31:180).Ὄντας δυνατός
στήν ψυχή, τηρεῖς ὅλες τίς ἐκκλησιαστικές
διατάξεις· δέν αὐθαιρετεῖς· ὁ δυνατός εἶναι παντοῦ δυνατός. «Πᾶς ὁ ἀγωνιζόμενος ἐγκρατεύεται» (Α'Κορ.9:25)· σέ ὅλα συγκρατεῖ τόν ἑαυτόν
του. Μ. Βασίλειος: «ὅταν ὁ σύζυγος
βλέπει τή γυναῖκα νά νηστεύει, τήν ἐμπιστεύεται· δέν πάει τό μυαλό του, ὅτι τόν
ἀπατᾶ» (Περί Νηστείας Α΄P.G. 31:173).
Ἡ
νηστεία προδίδει· ἀποκαλύπτει....
7 σχόλια:
Μου άρεσε πολύ: είδε ο χότζας το χαλβά και ξέχασε το κοράνι. Λέει πολλά....
Η νηστεία είναι μόνο για να λες ότι υπήρχε κάποτε και αυτός ο τρόπος άσκησης. Την Καθαρά Δευτέρα σε γυναικείο μοναστήρι που πήγα για το Μεγάλο Απόδειπνο οι Μοναχές μας σέρβιραν γλυκά αλάδωτα θεσπέσια. Για ποια νηστεία μας μιλούν….
Το έπιασα το νόημα ‘’ἡ κολιοδουλεία ὁδηγεῖ στήν καταφρόνηση τῶν ἐντολῶν τοῦ Θεοῦ καί τῆς Πολιτείας’’ τώρα βλέπω ότι αν κάποιος υποτιθέμενος χριστιανός νήστευε δεν θα τα έκανε θαμπόγυαλο σε μουσεία και σε άλλα μέρη.
Σωστά τα γράφεις καλέ μου π. Βασίλειε: ‘’Ὄντας δυνατός στήν ψυχή, τηρεῖς ὅλες τίς ἐκκλησιαστικές διατάξεις· δέν αὐθαιρετεῖς· ὁ δυνατός εἶναι παντοῦ δυνατός. «Πᾶς ὁ ἀγωνιζόμενος ἐγκρατεύεται» (Α'Κορ.9:25)’’
Μου έδωσες μάθημα.
Την ευλογία σας.
Οσοι κάνουν καινοτομίες στην Εκκλησία, εἰναι κοιλιὀδουλοι;
Νηστεία σήμερα δεν υπάρχει. Τα σούπερ μάρκετ είναι γεμάτα με νηστήσιμα κάθε είδους μέχρι τυρί και βούτυρο. Τα ταχυφαγεία παρέχουν νηστήσιμα φαγητά. Αυτό δεν είναι νηστεία αλλά κοροϊδία.
Ο κόσμος και να ακούει παραινέσεις από την Εκκλησία δεν κάνει νηστεία.
"Οταν δέν έχεις δύναμη πώς θα τηρήσεις τους νόμους της πολιτείας ;"
Η τήρηση των νόμων της σημερινής πολιτείας χρειάζεται πολλή διάκριση, διότι οι σημερινοί νόμοι περιλαμβάνουν αποποινικοποίηση της μοιχείας, αυτόματο διαζύγιο, νομιμοποίηση των εκτρώσεων, πολιτικό γάμο, πολιτική κηδεία, καύση νεκρών, ονοματοδοσία αντί για Βάπτιση, γάμο ομοφυλοφίλων, υιοθεσία παιδιών από ομόφυλα ζεύγη, κλπ.
Οφείλουμε δηλαδή, να νηστεύουμε με αλάδωτο φαγητό, για να έχουμε δύναμη νά τηρούμε τέτοιους νόμους ;
11 Μαρτ. 2025, 4:13 μ.μ. Αδελφέ μου αυτό ίσχυε στο σκεπτικό της εποχής των Μακκαβαίων. Όλοι αυτοί οι σημερινοί νόμοι που αναφέρεις ήταν τότε σοβαρές εκτροπές και τιμωρούντο ακόμη και με θάνατο. Άλλωστε ο π. Βασίλειος μιλά για το καθεστώς και το σκεπτικό της τότε εποχής και παίρνει αφορμή για να σχολιάσει το παρόν.
Δημοσίευση σχολίου