Δευτέρα 13 Αυγούστου 2012

Τα Εγκώμια της Παναγίας στην Ιερά Μονή Γηροκομείου Πατρών - Αλέξανδρος Κολλιόπουλος

Ένα ανθρώπινο ποτάμι σχηματίσθηκε στην αυλή της Γηροκομιτίσσης
Κά­θε χρό­νο την Κυρια­κή προ της Ε­ορ­τής της Κοι­μή­σε­ως τής Υ­πε­ρα­γί­ας Θε­ο­τό­κου, ψάλ­λο­νται εις την Ιε­ρά Μο­νή Πα­να­γί­ας Γη­ρο­κο­μι­τίσ­σης Πα­τρών τα Ε­γκώμια τής Πα­να­γί­ας, τα ο­ποί­α συ­νέ­τα­ξε ο α­οί­δι­μος Μη­τρο­πο­λί­της Πα­λαιών Πα­τρών Διο­νύ­σιος, κα­τά το έ­τος 1541.
Έ­τσι και φέ­τος, σήμερα Κυ­ρια­κή 12 Αυ­γού­στου το α­πό­γευ­μα, εψά­λη η ως ά­νω Ιε­ρά Α­κο­λου­θί­α, χο­ρο­στα­τού­ντος τού Σε­βα­σμιω­τά­του Μη­τρο­πο­λίτου Πα­τρών κ.κ. Χρυ­σο­στό­μου.
Χι­λιά­δες πι­στών κα­τέ­κλυ­σαν το ι­στο­ρι­κό Μο­να­στή­ρι για να προ­σκυ­νή­σουν και τι­μή­σουν την Υ­πε­ρευ­λο­γη­μέ­νη Δέ­σποινα τού κό­σμου.
Ο Σε­βα­σμιώ­τα­τος και οι Ιε­ρείς ε­νε­δύ­θη­σαν τα ιε­ρά τους άμ­φια στο Ά­γιο Βή­μα τού Κα­θο­λι­κού τής Μο­νής καί α­φού σχη­μα­τί­στη­κε λι­τανευ­τι­κή Πο­μπή, με­τε­φέρ­θη η Ει­κών τής Θε­ο­τό­κου, σας χεί­ρας τού Η­γουμέ­νου (ει­κών σε σχή­μα σώ­μα­τος, ό­πως στα Ιε­ρο­σό­λυ­μα), στην η­υ­τρε­πι­σμέ­νη ε­ξέ­δρα, στον αύ­λιο χώ­ρο τής Μο­νής, ο ο­ποί­ος εί­χε κατα­κλυ­σθεί α­πό κό­σμο καί το­πο­θε­τή­θη­κε στο ιε­ρό κου­βού­κλιο ε­νώ­πιον τού ο­ποί­ου ο Μη­τρο­πο­λί­της, οι Ιε­ρείς, οι Ψάλ­τες και σύ­μπας ο Λα­ός έψα­λαν τούς ω­ραί­ους ύ­μνους των ε­γκω­μί­ων τής Πα­να­γί­ας μας.
Συ­γκι­νη­τι­κές ή­ταν οι στιγ­μές κα­τά τις ο­ποί­ες ο Σε­βα­σμιώ­τα­τος έ­ρανε με άν­θη και μύ­ρα την Ει­κό­να τής Θε­ο­μή­το­ρος και το Ιε­ρό Κου­βού­κλιο και εν συ­νε­χεί­α ό­λο τόν Λα­ό, ο ο­ποί­ος με δά­κρυα στα μά­τια προ­ση­ύ­χε­το προς την Θε­ο­τόκο.
  Ε­πί­σης συ­γκλο­νι­στι­κές ή­ταν οι σκη­νές πού ε­κτυ­λί­χθη­καν κα­τά την διάρ­κεια τής Λι­τα­νεί­ας τού «Σώ­μα­τος» τής Πα­να­γί­ας, στα χέ­ρια τού Ηγου­μέ­νου τής Μο­νής. Οι πι­στοί ε­ξε­δή­λω­ναν με κά­θε τρό­πο την ευλά­βειά τους προς την Πα­να­γί­α μας, την ε­μπι­στο­σύ­νη τους στην Εκ­κλη­σί­α και προ­σπα­θού­σαν συ­νω­στι­ζό­με­νοι να ψαύ­σουν το Ιε­ρό τύ­πω­μα τής Πα­να­γί­ας, να α­σπα­σθούν την Πα­να­γί­α μορ­φή της, να εκ­φρά­σουν την ευ­γνω­μο­σύ­νη τους στην Μη­τέ­ρα ό­λου τού κό­σμου και να την πα­ρα­κα­λέσουν με δά­κρυα στα μά­τια α­να­θέ­το­ντας στα Ά­χρα­ντα χέρια Της τούς μύ­χιους πό­θους τής καρ­διάς τους.
* Ολόκληρη η εμπνευσμένη ομιλία του Σεβασμιωτάτου, στην εφημερίδα  «Ο Εκκλησιολόγος» του Σαββάτου.  
Αλέξανδρος Κολλιόπουλος







15 σχόλια:

LongJohn είπε...

Δεν νομίζω ότι είναι ΟΡΘΗ εκκλησιαστική πρακτική η ψαλμωδία των εγκωμίων της Παναγίας όταν ακόμα δεν έχει γίνει απόδοση της εορτής της Μεταμορφώσεως

Ανώνυμος είπε...

Έστω και με τις φωτογραφίες πήραμε και εμείς μια γεύση του πανηγυριού των εγκωμίων της Θεοτόκου.

Ανώνυμος είπε...

Ο κόσμος αποδεικνύει το σεβασμό στην Παναγία του Γηροκομείου.

Ανώνυμος είπε...

Ανηφόρησα και γω. Πολύς κόσμος. Τι ήταν και αυτό. Δεν περίμενα να δω γεμάτο το μοναστήρι και να μην πέφτει μήλο που λέει ο λόγος.

Ανώνυμος είπε...

"Υπεραγία Θεοτόκε σώσον ημάς" ψέλνουμε στην παράκληση και όχι "πρέσβευε υπέρ ημών" κ. Τσ., θεολογάρα μου.....

Παντανασιώτης

Ανώνυμος είπε...

Η εφημερίδα Εκκλησιολόγος μας ενημερώνει εδώ και χρόνια για όλα τα εκκλησιαστικά γεγονότα της Πάτρας και άλλων μητροπόλεων. Θα ήθελα να προτείνω επειδή η διακίνηση στα περίπτερα είναι προβληματική και κάνω πεζοπορία για να τον βρω να μπορούν να τον προμηθευτούμε από κάποιους κεντρικούς ναούς.

Ανώνυμος είπε...

Είναι μια ξεχωριστή μέρα για το μοναστήρι και για μας. Για μένα είναι καυτότερη και από το πανηγύρι. Ο Μητροπολίτης της προσφέρει πανηγυρικό χαρακτήρα όπως αρμόζει στην εορτή.

Ανώνυμος είπε...

Μπορεί να είναι μια λεπτομέρεια αυτό που γράφεις LongJohn . Τα εγκώμια της Παναγίας προ ολίγων ετών ήσαν άγνωστα στην λειτουργική ζωή της εκκλησίας της Ελλάδος τώρα έγιναν της μόδας.

LongJohn είπε...

Αναρωτιέμαι επίσης αν υπάρχει ΣΥΝΟΔΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ που να επιτρέπει την ψαλμωδία των εγκωμίων της Παναγίας;

Ανώνυμος είπε...

Βρισκόμενος στην Πάτρα, παρακολούθησα τα εγκώμια της Παναγίας που έψαλλαν στην Ι.Μ. Γηροκομείου. Ένιωσα αμήχανα. Γιατί τα εγκώμια, στη συνείδηση του ορθοδόξου πληρώματος της Εκκλησίας, είναι ταυτισμένα με την Μ. Παρασκευή, και ανήκουν μόνο στο Χριστό. Και ο Χριστός ως Θεός αξίζει να έχει στην λατρεία μας αυτήν την αποκλειστικότητα.
Γι αυτό καί το Τυπικόν της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας «αποδοκιμάζει ταύτα επισήμως και απαγορεύει μάλιστα αυστηρώς» (=εγκώμια και επιτάφιο της Παναγίας). (Σελ. 306).
Η Εκκλησία στις 15 Αυγούστου γιορτάζει την μετάσταση της Θεοτόκου. «Τη ΙΕ΄ του αυτού μηνός, μνήμη της πανσέπτου Μεταστάσεως της υπερενδόξου Δεσποίνης ημών και αειπαρθένου Μαρίας». Τα εγκώμια και ο επιτάφιος της Παναγίας προβάλλουν την Κοίμησή της, και αποκρύβουν την ένδοξη μετάστασή της, κάτι που δεν συνάδει με την ορθόδοξη διδασκαλία.
Και την Μ. Παρασκευή ψέλνονται εγκώμια στο Χριστό, και «βγαίνει» και ο επιτάφιος, αλλά αμέσως μετά γιορτάζουμε την εκ νεκρών Ανάστασή Του. Δεν μένουμε στον επιτάφιο, στο θάνατο του Χριστού, αλλά μεταβαίνουμε στην Ανάστασή του. Ενώ με την εισαγωγή των εγκωμίων και του επιταφίου της Παναγίας, προβάλλουμε το θάνατό της, και διαγράφουμε την μετάστασή της.
Ελπίζουμε ο άγιος Πατρών, γνωστός για τις θεολογικές του γνώσεις, την ευλάβειά του, την αφοσίωσή του στην Παράδοση, να βάλει ένα τέλος σε αυτή την ανορθόδοξη συνήθεια, που, όπως με πληροφόρησαν, εισήγαγε στην τοπική Εκκλησία ο προκάτοχός του.-
Ενας Φαναριώτης.

Ανώνυμος είπε...

Αξίζουν προσοχής τα όσα ο Φαναριώτης αναφέρει στο σημείωμα του. Δεν γνωρίζω την σύσταση του Τυπικού άλλα το βλέπω ως κάτι το νεόφερτο χωρίς να υπάρχει κάποιο προηγούμενο στην παράδοση. Βέβαια από μιμητισμό στην Πάτρα το κάνουν παντού και με διαφόρους τρόπους. Την Κυριακή κληρικός στο ναό που ήμουνα το έκανε μετά την παράκληση. Ότι αρέσει δηλαδή στον καθένα.

LongJohn είπε...

Συμφωνώ με τον αδελφό Φαναριώτη και μακάρι να μπει ένα τέλος.

Ανώνυμος είπε...

δηλαδη λέτε οτι ο Βαρθολομαίος τα απαγορεύει. Αυτός κατ αρχάς είναι ουνίτης αφου συλλειτουργεί με όλους τους αιρετικούς. Στον εσπερινό της αγάπης στο φανάρι το 2012 ενας λατινος ψευτοπαπας και ενας αρμενιος ψευτοδιακος ανεγνωσαν το Ευαγγέλιο φοροντας και άμφια! μάλιστα ο λατίνος οταν τελείωσε το Ευαγγέλιο μπήκε στο ιερό απο την Ωραία Πύλη!!!
Ευτυχώς υπάρχει και η γνήσια διοκώμενη μονή Εσφιγμένου και ο ηγούμενος π. Μεθόδιος ως άλλος Αγ. Μάρκος Ευγενικος αγωνίζονται υπέρ της Ορθοδόξου Πίστεως ημών.

σεμ. δεν είμαι παλαιοημερολογίτης

Ανώνυμος είπε...

Αφού γράφεις τέτοια για τον πατριάρχη είσαι εκτός εκκλησίας δηλαδή σχισματικός σαν τους Εσφιγμενίτες.

Ανώνυμος είπε...

οι εσφιγμενίτες δεν είναι σχισματικοί ούτε εχουν προσχωρήσει στην παράταξη του Χρυσοστόμου. Ακούγεται οτι ο π. Μεθοδιος εχει πάρει απο αυτούς χειροτονία, δεν ξέρω πάντως έτυχε να ακούσω απο το διαδύκτιο μια ακολουθία τους και ο διάκος στη δέηση είπε ....υπέρ του αρχιεπισκόπου ημων(δεν είπε Καλλινίκου, τίποτα δεν είπε) του τιμίου πρεσβυτερίου...δεν λέω σε κανέναν να πάει στους γοχ, αυτοι δεν εχουν μυστήρια γιατι είναι εκτός Εκκλησίας. Επίσης οι ιεροι κανόνες επιτρέπουν μεν την διακοπη μνημοσύνου αλλά απαγορεύουν την αντικανονικη χειροτονία επισκόπων, ιερεων κλπ. Και η Ελλαδική Εκκλησία απο το 1833 εως το 1850 δεν χειροτόνησε κανέναν επίσκοπο,ενω για τις εν χηρεια μητροπόλεις τοποθετούσε τοποτηριτες αλλους μητροπολιτες για να μην αυθαιρετεί τελείως. Αυτοι έχουν αντικανονικές χειροτονίες. Εξάλλου οι γοχ επειδη εχουν χάσει τη χαρη του αγιου πνευματος εχουν γίνει 1000 κομματια. Μερικές ομαδες εξ αυτων εχουν χασει, εκτός απο την αποστολικη διαδοχη και την ορθη πιστη γιατι λένε πχ οτι η Αγία Τριας είναι βλασφημεια να απεικονίζεται με τη φιλοξενία του Αβρααμ. Όλοι τους οι γοχ λενε μαγούς! τους Αγίους Γέροντες Παϊσιο, Πορφύριο, Ιακωβο Τσαλίκη και άλλους. Εντάξει μπορει να υπερέβαλα με το ουνιτης αλλά πείτε μου πως αλλοιώς μπορεί να χαρακτηριστεί αφου στην επισκεψη του παπα στο φανάρι, ο αιρεσιάρχης παπας μνημονεύτηκε σαν κανονικός επίσκοπος; Και παρέλειψα δυστυχως να αναφερθω στο προηγούμενο μου σχόλιο για τον αγωνιστη Άγιο Πειρεως κ.κ. Σεραφείμ ο οποίος και αυτός ως άλλος Αγιος Μαρκός Ευγενικος αγωνίζεται υπέρ της Ορθοδόξου Πίστεως ημών.