Ο ΤΙΜΙΟΣ ΠΡΟΔΡΟΜΟΣ
ΚΑΙ Η ΑΜΦΙΘΥΜΙΑ ΤΗΣ ΕΞΟΥΣΙΑΣ
π. Βασίλειος Ι. Καλλιακμάνης
α) Γράφει
νεότερος θεολόγος ερμηνευτής των Γραφών, ότι οι πάσης φύσεως άρχοντες και
φορείς εξουσίας, «ζώντες εν μέσω αποπνικτικού νέφους θυμιαμάτων κολακείας
και περιστοιχιζόμενοι υπό σμήνους ιδιοτελών και υλοφρόνων ανθρώπων κρατούνται
μακράν της αληθείας, καθιστάμενοι δια της απάτης εύκολος λεία ασυνειδήτων
εκμεταλλευτών». Κι αυτά γράφτηκαν με αφορμή τη σύγχυση που είχε ο τετράρχης
Ηρώδης Αντίπας για το πρόσωπο του
Χριστού. Διότι, όταν άκουσε διάφορες απόψεις για τη διδασκαλία και τα
θαύματα του Κυρίου, είπε: «Αυτός είναι ο Ιωάννης, που εγώ αποκεφάλισα· αυτός
αναστήθηκε από τους νεκρούς». Κι ενώ ήταν πολύ εύκολο γι’ αυτόν να ερευνήσει και να πληροφορηθεί την
αλήθεια, έμεινε δούλος της πλάνης, πράγμα σύνηθες για όσους βρίσκονται σε
υψηλά αξιώματα.
β) Με την
ευκαιρία της σημερινής εορτής του τιμίου Προδρόμου αναγινώσκεται στην Εκκλησία
το ευαγγελικό ανάγνωσμα (Μάρκ. 6,14-30), το οποίο περιγράφει όσα αναφέρθηκαν
πιο πάνω, αλλά και τις αιτίες φυλάκισης και θανάτωσής του από τον βασιλιά
Ηρώδη. Ο Ιωάννης φυλακίσθηκε από αυτόν, διότι τον ήλεγχε για τη μοιχεία του. Είναι γνωστό ότι ο
Ηρώδης είχε παντρευτεί τη νόμιμη σύζυγο του αδελφού του Φιλίππου, ενόσω
εκείνος ζούσε. «Δεν επιτρέπεται να
έχεις τη γυναίκα του αδελφού σου», έλεγε με παρρησία ο Ιωάννης. Ο έλεγχος
αυτός προκαλούσε κυρίως το μίσος της Ηρωδιάδας, γι’ αυτό ήθελε τον Ιωάννη νεκρό, αλλά δεν
μπορούσε να πετύχει εύκολα το σκοπό της.
γ) Ο Ηρώδης,
παρά τον έλεγχο φοβόταν τον Ιωάννη, επειδή ήξερε ότι ήταν δίκαιος και άγιος
άνθρωπος· τον προστάτευε, τηρούσε πολλά από αυτά που εκείνος δίδασκε και τον
άκουγε ευχαρίστως. Είναι εντυπωσιακό ότι ακόμη και διεφθαρμένοι άνθρωποι
αναγνωρίζουν την αγιότητα, έστω κι αν οι ίδιοι ακολουθούν άλλο τρόπο ζωής. Η
αγιότητα δε διαφημίζεται από όσους τη φέρουν, αλλά διακρίνεται και
επιβεβαιώνεται από άλλους, ακόμη και φαύλους ανθρώπους. Ο άγιος μπορεί να ελέγχει
με παρρησία, όπως ο Ιωάννης· να φωτίζει με τον τρόπο της ζωής του· να διδάσκει
ακόμη και με τη σιωπή του. Καλλιεργώντας τα χαρίσματα του Θεού γίνεται εραστής
αλλά και φορέας της αλήθειας, η οποία τον καθιστά όντως ελεύθερο.
δ) Αντίθετα,
εκείνος που αρνείται την αλήθεια, καθίσταται δούλος των παθών του. Και
μάλιστα, όταν διαθέτει δύναμη και εξουσία, μπορεί ακόμη και εγκλήματα να διαπράξει
σε βάρος της. Ενδεικτικό παράδειγμα η Ηρωδιάδα, η οποία τυφλωμένη από το μίσος
για τον Ιωάννη αναζητούσε ευκαιρία, για να εκτελέσει το σχέδιό της. Κι όταν ο
Ηρώδης, κάλεσε σε δείπνο για τα γενέθλιά του πολιτικούς και στρατιωτικούς
άρχοντες και επισήμους της Γαλιλαίας και εντυπωσιάσθηκε από το χορό της θυγατέρα
της, εκείνη φανέρωσε την πανουργία της. Ζήτησε «την κεφαλήν Ιωάννου του
Βαπτιστού επί πίνακι». Ακόμη και ο Ηρώδης έγινε περίλυπος με το παράδοξο
αίτημα. Δεν είχε όμως το σθένος και την
ανδρεία να αντισταθεί.
ε) Η πνευματική
τύφλωση και το μίσος της Ηρωδιάδας σε συνδυασμό με την αλαζονεία της εξουσίας,
την επίδειξη δύναμης και την αμφιθυμία του Ηρώδη οδήγησαν στον αποκεφαλισμό
του Ιωάννη. Οδήγησαν σε μια πράξη απάνθρωπη, παντελώς άδικη και αισθητικά
μακάβρια. Διότι, είναι αλγεινή η εικόνα, σε επίσημο δείπνο ηγεμόνων να περιφέρεται εντός πιάτου το κεφάλι ενός αθώου
ανθρώπου! ΄Ετσι με το θάνατό του ο Ιωάννης γίνεται πρόδρομος της σταύρωσης
και της θυσίας του Χριστού.
στ) Η Εκκλησία τιμώντας σήμερα τον άγιο και
δίκαιο Ιωάννη και θυμίζοντας τον άδικο αποκεφαλισμό του προβλέπει αυστηρή
νηστεία και καλεί το λαό του Θεού σε μετάνοια, μίμηση του αγίου και επίγνωση
του θελήματος του Θεού. Παράλληλα στέλνει συμβολικό μήνυμα στις αρχές και
εξουσίες του κόσμου τούτου για δικαιοσύνη και ευνομία. Τονίζοντας το διακονικό
χαρακτήρα της εξουσίας, υπενθυμίζει ότι δε φταίει η απρόσωπη εξουσία, αλλά ο
τρόπος άσκησής της και το ήθος του φορέας της.
ζ) Βέβαια
η νέα πολιτική σκέψη, που διαχέεται σε
όλα τα κόμματα, θέλει την Εκκλησία να περιορίζεται στον ιδιωτικό χώρο. Την
ανέχεται ως παράγοντα ενίσχυσης της κοινωνικής ηθικής και συνεπίκουρο στο
προνοιακό έργο του κράτους. Η Εκκλησία όμως, δε μπορεί να μεταβληθεί σε απλή
μη Κυβερνητική Οργάνωση. Η αποστολή της είναι υπεριστορική, έχει δημόσιο
χαρακτήρα και αποβλέπει στον αγιασμό και τη σωτηρία του κόσμου από τη φθορά και
το θάνατο. Και οι άνθρωποι της Εκκλησίας καλούνται να βαδίσουν την τεθλιμμένη
και δύσβατη οδό των αγίων είτε τους διευκολύνει, είτε τους εμποδίζει το κράτος.
Η αμφιθυμία και οι παλινωδίες της κάθε εξουσίας μπορεί να επηρεάζουν την
πορεία, δεν μπορούν όμως να την ακυρώνουν.
Μακεδονία 29.8.2010
2 σχόλια:
Η κατακλείδα του άρθρου σας σεβαστέ Καθηγητά π. Βασίλειε είναι η οδός η βασιλική την οποία πρέπει να βαδίζουν οι άνθρωποι της Εκκλησίας.
Διαβάζω τα όσα γράφει ο π. Βασίλειος γατί έχει λίγα λόγια κα σταράτα. Μια χαρά τα διατυπώνει και εδώ. Ας τον ακούσει η πολιτική και η Εκκλησιαστική εξουσία μα περισσότερο ο λαός του Θεού.
Δημοσίευση σχολίου