Κυριακή 15 Μαΐου 2016

Για την μέλλουσα να συνέλθει Μεγάλη, Πανορθόδοξη Σύνοδο - Παναγιώτης Μαρτίνης


Αγαπητέ Τάσο,
Επειδή πολλά λέγονται και γράφονται για την μέλλουσα να συνέλθει Μεγάλη, Πανορθόδοξη Σύνοδο, θα σε παρακαλούσα να αναρτήσεις στο  blogk σου και μερικές, φυσικά όχι αλάνθαστες, απόψεις μου.

1.Έχω την γνώμη ότι η μέλλουσα να συνέλθει σύνοδος δεν μπορεί να αυτοπροσδιοριστεί ως «Οικουμενική». Όλες οι προ αυτής Οικουμενικές Σύνοδοι προσδιορίζονταν μετά την σύγκλησή τους και τις αποφάσεις τους. Π.χ. κατά τον Καθηγητή Βασίλειο Στεφανίδη, η Β΄ Οικουμενική σύνοδος «…επισήμως ανεγνωρίσθη ως οικουμενική υπό της εν Χαλκιδόνι τετάρτης Οικουμενικής συνόδου (451 μ.Χ.)». Περίπου το ίδιο ίσχυε για όλες τις Συνόδους, δηλαδή η επόμενη αναγνώριζε την οικουμενικότητα της προηγούμενης. Γι’ αυτό το λόγο ακριβώς η σύνοδος του 879 επί πατριαρχίας του Μ. Φωτίου παρόλο που είχε όλα τα στοιχεία οικουμενικής συνόδου, δεν ανεγνωρίσθη ως 8η από καμία μετ’ αυτήν σύνοδο, ακόμη και από την σύνοδο του 1351 η οποία δικαίωσε τις θέσεις του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά και από πολλούς αναγνωρίζεται ως η 9η οικουμενική σύνοδος. Μάλιστα η σύνοδος του 879, «κατέταξε την Ζ΄ Οικουμενική Σύνοδο (789) μετά των Οικουμενικών Συνόδων.
2.Σε καμία σύνοδο οικουμενική ή και τοπική δεν λάμβαναν μέρος όλοι οι επίσκοποι π.χ. στην Α΄ Οικουμενική Σύνοδο (Νίκαια, 325 μ.Χ.), πάλι, κατά τον εκκλησιολόγο καθηγητή Βασίλειο Στεφανίδη, «Εν αυτή παρέστη ο Αυτοκράτωρ και περί τους 270 επισκόπους. Οι περισσότεροι των παρόντων επισκόπων ήσαν της Ανατολής, εκ δε της Δύσεως μόνο πέντε, ο Κορδούης Όσιος, ο Καρχηδόνος και τρεις άλλοι επίσκοποι…  τον Πάπα Σίλβεστρον αντιπροσώπευαν δύο πρεσβύτεροι».

Στην Β΄ Οικουμενική Σύνοδο έλαβαν μέρος μόνο 150 αρχιερείς, γιατί συνεκλήθη ως σύνοδος του Ανατολικού κράτους και γι’  αυτό δεν έλαβαν μέρος λατίνοι αρχιερείς ούτε αντιπρόσωποι του Πάπα. Το ίδιο ίσχυε για όλες τις συνόδους. Στη σύνοδο Φεράρας-Φλωρεντίας (1438-39) ο άγιος Μάρκος ο Ευγενικός αντιπροσώπευε τον Πατριάρχη Αντιοχείας. Δεν θεωρείται, λοιπόν, αντικανονικό ότι στην μέλλουσα να συνέλθει σύνοδο δεν θα συμμετάσχουν όλοι οι επίσκοποι. Στην σύνοδο αυτή κάθε αυτοκέφαλη Εκκλησία θα εκπροσωπείται από 24 ή 25 αρχιερείς. Ο πρώτος, ο Πατριάρχης, Αρχιεπίσκοπος, θα συζητεί το κάθε κείμενο με τους υπ’ αυτόν αρχιερείς και σύμφωνα με την αρχή της πλειοψηφίας θα εκφράζει το «ναι» ή το «όχι». Και μάλιστα με ένα «όχι» το κείμενο θα απορρίπτεται από όλη την σύνοδο.
3. Όπως έχει αναφερθεί η μέλλουσα σύνοδος δεν θα ασχοληθεί με δογματικά θέματα. Σκοπός της είναι να ασχοληθεί με διορθόδοξα θέματα. Επίσης να εκφράσει την ενότητα όλων των αυτοκεφάλων εκκλησιών δηλ. την ενότητα της Ορθοδοξίας. Το κείμενο που αναφέρεται στις σχέσεις της Ορθόδοξης Εκκλησίας με τον λοιπό χριστιανικό κόσμο, ίσως θέλει να εκφράσει, όχι φυσικά την ένωση, αλλά την ενότητα του χριστιανικού κόσμου, ανεξάρτητα απ’  δόγματα, μπροστά στην πλημμυρίδα των διαφόρων θρησκευτικών σεκτών και ιδίως του Ισλάμ, που κατά χιλιάδες (πρόσφυγες, μετανάστες κ.ά.) κατακλύζουν τη Χριστιανική Ευρώπη και όλο τον δυτικό κόσμο. Αλλοίμονο αν ο χριστιανισμός θα παραμείνει αδιάφορος έναντι αυτού του κινδύνου!  Τα περί οικουμενισμού και άλλα που ακούγονται, πιστεύω, ‘ότι δεν έχουν καμία σχέση με τους σκοπούς της συνόδου.
Στη σύνοδο αυτή θα μετέχουν και τα 9 πατριαρχεία και όλες οι αυτοκέφαλες Εκκλησίες, περί τους 350, ίσως και περισσότεροι, αρχιερείς, καθηγητές θεολογικών σχολών. Αυτοί όλοι έχουν λιγότερη ευσυνειδησία, εκκλησιολογικό φρόνημα, γνώσεις, κ.λ.π., ώστε να μη διαφυλάξουν την Ορθοδοξία από οποιαδήποτε παρέκκλιση; Η εκκλησιαστική ιστορία δεν αναφέρει ότι δημιουργούνται τέτοια φαινόμενα, όπως στη μέλλουσα σύνοδο, δηλ. να προκαταλαμβάνονται αποφάσεις χωρίς να έχει ακόμη συγκληθεί! Δυστυχώς λέγονται και γράφονται πολλά, συγκεντρώνονται υπογραφές και εκδίδονται φυλλάδια με ποιό σκοπό; Ακόμη, προτού συγκληθεί και αποφασίσει η σύνοδος την αποκαλούν «ληστρική» δηλαδή αρνούνται το Συνοδικό σύστημα, δηλαδή το θεμέλιο του εκκλησιαστικού βίου της Εκκλησίας. Καθήκον του πληρώματος της Εκκλησίας, κληρικών και λαϊκών, είναι να προσευχόμαστε για την «εν Αγίω Πνεύματος» σύγκληση της συνόδου, τις αποφάσεις της, που να εκφράζουν την ενότητα της πράγματι «Μίας, Αγίας, Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας.

Ευχαριστώ
Παναγιώτης Σπ. Μαρτίνης
Θεολόγος

12 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Έτσι που τα λένε και τα γράφουν άλλοι, μας έχουν δημιουργήσει αγωνία. Τα δικά σας παραδείγματα μας προσγείωσαν στην πραγματικότητα.

Ανώνυμος είπε...

Το δικό μας καθήκον δεν είναι η κριτική στην διοικούσα εκκλησία αλλά η προσευχή. Είθε να πρυτανεύσει η αγάπη και να προωθηθούν τα θέματα προς δόξα της Εκκλησίας. Οι μικρότητες δεν έχουν κανένα ρόλο σε αυτές τις Συνόδους που χρόνια αναμένονται από εμάς. Όσο για τους περιπλανώμενους μεμονωμένους καλό θα είναι να σιωπήσουν ως την Σύνοδο και όχι ως θεατρικό μπουλούκι να περιφέρονται σε αίθουσες για να χύσουν το φαρμάκι τους.

Ανώνυμος είπε...

Μας πήραν στο φαλάγγι εδώ και καιρό οι σκληροπυρηνικοί που δεν μπορούν να ανεχθούν καμιά συζήτηση. Σκορπούν τον φόνο της αίρεσης σε άδολες ψυχές. Επιτέλους τώρα αυτές τις τελευταίες μέρες προ της Συνόδου θα πρέπει τα επίσημα εκκλησιαστικά πρόσωπα να υποστηρίξουν την αλήθεια. Σε αυτόν τον χώρο μας ενημερώνουν οι κ.κ. Κοτταδάκης και Μαρτίνης. Πρέπει να γίνει κάτι το περισσότερο.

Ανώνυμος είπε...

Λιτός, καίριος, περιεκτικός, όπως πάντοτε! Ευχαριστούμε.
π.Παναγιώτης Ρόδης

Ανώνυμος είπε...

Εξαιρετική και κατατοπιστική ενημέρωση.

Ανώνυμος είπε...

Κοντός ψαλμός «αλληλούια». Έφτασε σε λίγο η μέρα της μεγάλης προσδοκίας για την σύνοδο των Ορθοδόξων. Μετά από αυτή θα γίνει η γόνιμη κριτική. Τώρα θα θέματα έκλεισαν τα προς συζήτηση. Οψόμεθα!

Ανώνυμος είπε...

Μπροστά στον φόβο μερικών ακραίων προσώπων φοβήθηκαν να συζητήσουν στην Σύνοδο αυτή της Ορθοδοξίας σπουδαία πράγματα. Πολλές από τις κατά τόπους εκκλησίες φάνηκαν κατώτερες της σημερινής πραγματικότητας. Πικρή η αλήθεια αλλά νομίζω ότι σε τίποτα και κανένα δεν θα επηρεάσει αυτή η Σύνοδος. Τα προβλήματα θα παραμείνουν. Η ατολμία θα νικήσει.
Συζητώ στο χώρο εργασίας και κανένας δεν γνωρίζει τίποτα. Δυστυχώς θα περάσει στο ντούκου ως μια χαμένη ευκαιρία.

Ανώνυμος είπε...

Απορώ κ. Μαρτίνη που είναι οι μαχητές της Ορθοπραξίας για να σας αντικρούσουν;
Απαντώ, τους αρέσει να παίζουν σε δικό τους γήπεδο χωρίς αντιπάλους.
Τους αρέσει να μιλάνε σε στρατευμένους οπαδούς τους και όχι να υπερασπιστούν τα όσα μας λέγαν τόσα χρόνια και μήνες.
Καλό θα είναι τώρα να μετανοήσουν και να συμπορευτούν με την Εκκλησία για να μην βρεθούν έξω από αυτή.

Ανώνυμος είπε...

Μητροπολίτης Μεσογαίας για την επικείμενη''Αγία και Μεγάλη Σύνοδο :

''... Περιμένουμε ἀπὸ τὴν Σύνοδο αὐτὴ νὰ μᾶς μιλήσει πειστικὰ γιὰ τὴ μοναδικότητα, τὴν ἁγιότητα, τὴν καθολικότητα καὶ ἀποστολικότητα τῆς Ἐκκλησίας μέσα ἀπὸ μία διάλεκτο αὐθεντικοῦ λόγου, μετανοίας καὶ ἔμπρακτης ἁγιότητος πρὸς τοὺς Ὀρθοδόξους, σεβασμοῦ καὶ ἀγάπης πρὸς τοὺς ἑτεροδόξους καὶ ὄχι μὲ ὑπερφίαλες θριαμβολογίες ἢ μὲ γλυκόλογα κούφιων κοσμικῶν ἰσορροπιῶν.
Ἔχουμε ἀνάγκη νὰ μάθουμε ποιὸ εἶναι τὸ «πατροπαράδοτον σέβας», ὑπὲρ τοῦ ὁποίου καὶ μυριάκις οἱ πρόγονοί μας στὴν Κωνσταντινούπολη δήλωναν ὅτι εἶναι διατεθειμένοι νὰ ἀποθάνουν («Οὐκ ἀρνησόμεθά σε, φίλη Ὀρθοδοξία• οὐ ψευσόμεθά σοι, πατροπαράδοτον σέβας•… ἐν σοὶ ἐγεννήθημεν, ἐν σοὶ ζῶμεν, καὶ ἐν σοὶ κοιμηθησόμεθα• εἰ δὲ καλέσοι καιρός, καὶ μυριάκις ὑπὲρ σοῦ τεθνηξόμεθα», Ἰωσὴφ Βρυέννιος)

Ἂν ὁ οἰκουμενισμός μας δὲν εἶναι ἱεραποστολικὸς καὶ προφητικός, δὲν μπορεῖ νὰ εἶναι Ὀρθόδοξος καὶ ἐκκλησιαστικός.

Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, σᾶς καλῶ ὅλους σὲ ταπεινὴ ἐπαγρύπνηση, σὲ θερμὴ προσευχή, σὲ ἀγῶνα καὶ μετάνοια, ὥστε νὰ δώσει ὁ Θεὸς ἡ Σύνοδος αὐτὴ νὰ ἐκφράσει τὴ δική Του φωνή, ὁ λόγος της νὰ εἶναι πραγματικὰ θεόπνευστος καὶ νὰ ἀναστηθεῖ ἔτσι στὶς καρδιές μας ἡ πεποίθηση ὅτι «ζῇ Κύριος» καὶ σήμερα.

Τὸ ἔχουμε ὅλοι μας, ὅλος ὁ κόσμος, τόση ἀνάγκη!

Μόνον ἔτσι ἡ Σύνοδος θὰ εἶναι Ἁγία κατ’ ἀκρίβειαν καὶ ὄχι κατ’ οἰκονομίαν.
Ἂν ἡ Σύνοδος δὲν εἶναι Ἁγία, δὲν θὰ εἶναι οὔτε Μεγάλη, καὶ ἂν δὲν εἶναι Μεγάλη, τότε μεγάλο θὰ παραμείνει τὸ ἐρώτημα τῆς συγκλήσεώς της.

Μὲ πολλὴ ἀγάπη καὶ ἀναστάσιμες εὐχές,
† Ὁ Μεσογαίας καὶ Λαυρεωτικῆς ΝΙΚΟΛΑΟΣ

Ανώνυμος είπε...

Οφείλω να καταθέσω την ωφέλεια μου από την ανάγνωση του άρθρο αυτού. Λύθηκαν απορίες. Καλή επιτυχία στην Σύνοδο.

Ανώνυμος είπε...

Γοητευτικές οι θεολογικές … περιχαρακώσεις του Μεσογαίας για το τι και πώς της Μεγάλης Συνόδου ! Αλλά μ’ εκείνο, «το πατροπαράδοτον σέβας στη φίλη Ορθοδοξία» και άλλα τινά «ναι και όχι του», σαν να αποκλίνει στους φοβούμενους πως αυτό θα προδοθεί. Επειδή, λοιπόν, τα θέματα που καλείται να συζητήσει και αποφασίσει η Σύνοδος είναι ουσιαστικά το εξής ένα: «Η Ορθόδοξη Εκκλησία και ο υπόλοιπος Χριστιανικός κόσμος», στο οποίο προτείνεται η διατύπωση: «Η Ορθόδοξος Εκκλησία αναγνωρίζει την ιστορικήν ύπαρξιν άλλων χριστιανικῶν Εκκλησιών ή Οµολογιῶν, µη ευρισκοµένων εν κοινωνίᾳ µετ' αυτής». Πράγμα που σημαίνει αναγνώριση τους ως Εκκλησιών ή Ομολογιών, πάντως όχι αιρέσεων ! Και επειδή, κάθε άλλο παρά είναι ένας οποιοσδήποτε Μητροπολίτης της Ελληνικής «Ρωμαϊκής Επαρχίας», και έζησε χρόνια στο εξωτερικό-έχει σημασία αυτό-μπορεί να μας πει, εάν μετείχε στη Σύνοδο, θα ψήφιζε τη διατύπωση; Που έτσι κι αλλιώς συνεπάγεται ότι π.χ. η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία, είναι Εκκλησία και όχι αίρεση;
Γιατί κοντά σε άλλα υπάρχει και «η φωνή σύνεσης Γαμαλιήλ», του περίφημου Εβραίου νομοδιδάσκαλου, ηγετικού στελέχους του Ανώτατου Συνεδρίου, με μεγάλο κύρος στον Ιουδαϊκό λαό. Που, ο Απ. Παύλος ονομάζει διδάσκαλό του-Πραξ.22,3-ο Πατριάρχης Φώτιος, κρυπτοχριστιανό-Μυριόβιβλος 171, «Εὗρον δὲ ἐν τῷδε τῷ βιβλίῳ καὶ τὸν τοῦ Παύλου κατὰ τὸν νόμον διδάσκαλον Γαμαλιὴλ καὶ πιστεύσαντα καὶ βαπτισθέντα»-και σε πολλά μαρτυρολόγια φέρεται ως μάρτυρας. Ο οποίος, όταν το Συνέδριο ήταν έτοιμο να καταδικάσει τους Αποστόλους, είπε: «Προσέχετε εαυτούς επί τοις ανθρώποις τούτοις, τι μέλλετε πράσσειν … τα νυν λέγω υμίν, απόστητε από των ανθρώπων τούτων και έφετε αυτούς. Ότι, εάν η εξ ανθρώπων η βουλή αύτη ή το έργον τούτο, καταλυθήσεται. Ει δε εκ Θεού εστί, ου δύνασθε καταλύσαι αυτούς, μήποτε και θεομάχοι ευρεθήτε. Επείσθησαν δε αυτώ, και … τους Αποστόλους …απέλυσαν»-Πραξ.5,34κε. Σαν να λέει κάτι και αυτό !
Κλήμης ο Αλεξανδρινός

Θαλασσινός είπε...

Αγαπητέ Κε Μαρτίνη Χριστός Ανέστη.
Γράφετε, "Το κείμενο που αναφέρεται στις σχέσεις της Ορθόδοξης Εκκλησίας με τον λοιπό χριστιανικό κόσμο, ίσως θέλει να εκφράσει, όχι φυσικά την ένωση, αλλά την ενότητα του χριστιανικού κόσμου, ανεξάρτητα απ’  δόγματα""...

Καί αμέσως παρακάτω το κείμενο, ""Τα περί οικουμενισμού και άλλα που ακούγονται, πιστεύω, ‘ότι δεν έχουν καμία σχέση με τους σκοπούς της συνόδου...""

Συγκρίνοντας τη γνώμη σας, Θεωρώ ότι είναι δηλητηριώδη, καθώς την αμφιβολία πού εκφράζεται στήν πρώτη μέ τό "ίσως", είναι ανάρμοστη καί ασύνδετη, με την βεβαιότητα γιά την ουδεμία σχέση της συνόδου με τόν Οικουμενισμό, στή δεύτερη σκέψη. Το "ίσως" θέλει νά εκφράσει όχι τήν ένωση, δέν συνδυάζεται μέ την βεβαιότητα του όχι στον Οικουμενισμό, τελεία καί παύλα.

Επιπλέον το πιστεύω σας για την ουδεμία σχέση τού Οικουμενισμού, το αφήνετε αναιτιολόγητο, αβάσιμο, στερουμένης επιχειρηματολογίας. Γιατί έτσι;;;;

Όλοι γνωρίζουμε καί βλέπουμε, ότι όπου βρεθούν Ορθόδοξοι Αρχιερείς γιά Ιερές Ακολουθίες, μαζί τους λειτουργικά ασπαζόμενοι, βρίσκονται καί οι αιρετικοί, συμβάν παράνομο και καταστρεπτικό, πού συμβαίνει κατά εξακολούθηση χωρίς περιορισμούς καί φραγμούς...